Sida 1 av 1

Wallbox problem

Postat: 28 nov 2022 09:36
av Erraboy
Hej

Laddar bilen med en wallbox och tillhörande lastbalansering. Får dock inte lastbalansering att funka alls. Den hittas inte i appen för wallbox.

Vid installation hittades dock en Mid mätare istället och efter förra helgens uppdatering av wallbox försvann även den i appen.

Någon som har likadana problem? Någon som vet om lastbalansering behöver några inställningar för att kommunicera med wallbox?

Tacksam för svar

Re: Wallbox problem

Postat: 28 nov 2022 09:43
av Legato
Var extremt meck att få mitt att fungera och en dyr räkning till elektrikern...

Är väl Power Sharing och Power Boost man ska ha aktiverat tror jag. Sen måste man ju pröjsa €10 per månad också. Aktiveras via Wallbox webbinterface.

Re: Wallbox problem

Postat: 28 nov 2022 10:32
av Erraboy
Hej!

Tack för svar.

Ok men ingen av dessa lyser inne i appen. Alltså dom är inte klickbara alls!

Ända som gick att klicka på från början vad Mid mätare i appen som sedan försvann vid uppdatering av wallbox


Hittar ingen sådan funktion inne på My wallbox på hemsidan heller. Vart hittar jag detta för att köpa den tjänsten isåfall?

Mvh Erik

Re: Wallbox problem

Postat: 28 nov 2022 11:04
av EV2022
Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?

Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.

Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.

Re: Wallbox problem

Postat: 28 nov 2022 12:13
av Legato
EV2022 skrev:
Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?

Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.

Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.
Otydligt av mig, men som jag fattat det så måste man betala för "standard"-abonnemang vilket kostar €4,5 per laddare för att ha dynamisk lastbalansering, det Wallbox kallar "Powerboost" dvs att laddarna anpassar sig efter den nuvarande lasten mot husets huvudsäkring.

Däremot vanlig "Powersharing", där laddarna tex får 16A att dela på, men där de ej tar hänsyn till belastning i huset så behövs ej abonnemang.

Re: Wallbox problem

Postat: 28 nov 2022 12:19
av Erraboy
EV2022 skrev:
Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?

Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.

Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.

Hej

Har endast denna https://www.energibutiken.se/sv/elmatar ... 70231.html

Har ingen mer elmätare och den som jag länkade till ska vara powerboost nämligen???

Mvh Erik

Re: Wallbox problem

Postat: 28 nov 2022 13:32
av EV2022
Legato skrev:
EV2022 skrev:
Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?

Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.

Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.
Otydligt av mig, men som jag fattat det så måste man betala för "standard"-abonnemang vilket kostar €4,5 per laddare för att ha dynamisk lastbalansering, det Wallbox kallar "Powerboost" dvs att laddarna anpassar sig efter den nuvarande lasten mot husets huvudsäkring.

Däremot vanlig "Powersharing", där laddarna tex får 16A att dela på, men där de ej tar hänsyn till belastning i huset så behövs ej abonnemang.
Nej, det stämmer inte. Vi har dynamisk lastbalansering o betalar ingen avgift. Wallbox skickade ut ett mejl för någon vecka sedan där de förtydligade att alla månadsavgifter var borttagna för det som tidigare kostade vilket då var om man ville använda en betallösning för att kunna ta betalt för sin el om någon laddade. Numera ingår detta också utan kostnad.

Jag skulle ringa Wallbox support och fråga dem om detta case. För i vårt fall så hade elektrikern inte installerat energimätaren helt korrekt vilket framkom efter kontakt med supporten. Energimätaren här är alltså en Powerboost bara två olika ord för samma sak.

Re: Wallbox problem

Postat: 28 nov 2022 13:34
av Legato
EV2022 skrev:
Legato skrev:
EV2022 skrev:
Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?

Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.

Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.
Otydligt av mig, men som jag fattat det så måste man betala för "standard"-abonnemang vilket kostar €4,5 per laddare för att ha dynamisk lastbalansering, det Wallbox kallar "Powerboost" dvs att laddarna anpassar sig efter den nuvarande lasten mot husets huvudsäkring.

Däremot vanlig "Powersharing", där laddarna tex får 16A att dela på, men där de ej tar hänsyn till belastning i huset så behövs ej abonnemang.
Nej, det stämmer inte. Vi har dynamisk lastbalansering o betalar ingen avgift. Wallbox skickade ut ett mejl för någon vecka sedan där de förtydligade att alla månadsavgifter var borttagna för det som tidigare kostade vilket då var om man ville använda en betallösning för att kunna ta betalt för sin el om någon laddade. Numera ingår detta också utan kostnad.

Jag skulle ringa Wallbox support och fråga dem om detta case. För i vårt fall så hade elektrikern inte installerat energimätaren helt korrekt vilket framkom efter kontakt med supporten.
OK, vad märkligt! Vet att Powerboost var en av de funktioner som var specade att de krävde månadsavgift. Men, bra, då ska jag avaktivera abonnemanget. Tack för info! :D

Re: Wallbox problem

Postat: 28 nov 2022 13:39
av EV2022
Legato skrev:
EV2022 skrev:
Legato skrev:
EV2022 skrev:
Vår elektriker hade installerat fel energimätare tydligen till vår Wallbox vilket skapade problem med lastbalanseringen. Kanske kan vara orsaken även för dig?

Kontakta Wallbox support så hjälper de dig. Kontaktuppgifter till dem hittade jag i Wallbox appen. De hjälpte mig att lösa problemet via elekrikern som fick sätta in rätt energimätare.

Jag betalar ingen ingen månadsavgift för lastbalansering så det verkar inte stämma.
Otydligt av mig, men som jag fattat det så måste man betala för "standard"-abonnemang vilket kostar €4,5 per laddare för att ha dynamisk lastbalansering, det Wallbox kallar "Powerboost" dvs att laddarna anpassar sig efter den nuvarande lasten mot husets huvudsäkring.

Däremot vanlig "Powersharing", där laddarna tex får 16A att dela på, men där de ej tar hänsyn till belastning i huset så behövs ej abonnemang.
Nej, det stämmer inte. Vi har dynamisk lastbalansering o betalar ingen avgift. Wallbox skickade ut ett mejl för någon vecka sedan där de förtydligade att alla månadsavgifter var borttagna för det som tidigare kostade vilket då var om man ville använda en betallösning för att kunna ta betalt för sin el om någon laddade. Numera ingår detta också utan kostnad.

Jag skulle ringa Wallbox support och fråga dem om detta case. För i vårt fall så hade elektrikern inte installerat energimätaren helt korrekt vilket framkom efter kontakt med supporten.
OK, vad märkligt! Vet att Powerboost var en av de funktioner som var specade att de krävde månadsavgift. Men, bra, då ska jag avaktivera abonnemanget. Tack för info! :D
Ja kolla det. Men jag tror det redan är avaktiverat automatiskt faktiskt. För det står i emailet att från och med den 15 nov 2022 så ingår Dynamic power sharing utan kostnad i alla Wallbox laddare :)

Edit: hittade mejlet nu