Styrningen inte "steglös"

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av LarsOJ »

AAKEE skrev:
LarsOJ skrev:

I citatet du klippt in står det ju ordagrant att hela fördelen med elektromekaniskt servo är att det inte används någon energi när man inte rör på ratten. Så varför skulle den behövas stängas av?

Vad är det för dc elmotor som drar energi när den står still isåfall? En elmotor är ju alltid ”redo”. Eller menar du enbart elektroniken? Kan ju inte vara många watt isf. Alla fönsterhissar och hundra andra motorer är ju också alltid redo utan fördröjning.
Det fungerar inte att bara lita på vad jag skriver? Jag var väldigt aktiv i Nordicaudi.com och har god koll på det här ärendet.

Jobbigt att leta reda på 10 år gamla artiklar.

Nåja.
”Till skillnad från hydrauliska servostyrningar, förbrukar den elektroniskt styrda elmotorn energi endast när föraren vrider på ratten. Sensorer känner av dels den kraft som behövs för att vrida på ratten och dels hur snabbt föraren gör detta och överför denna information till reglerenheten i form av en elektrisk signal. Reglerenheten använder denna information för att beräkna hur mycket styrhjälp som krävs och aktiverar vid behov servomotorn på ett mycket exakt sätt.”
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ng-118600/

Till skillnad från de flesta konventionella styrservosystem där en hydraulpump hjälper föraren att vrida på ratten använder Audi-styrningen en elmotor för samma sak. Sensorer känner av när föraren vrider på ratten och hur mycket kraft som behövs. I en reglerenhet beräknas hur mycket den elektromekaniska styrservon ska hjälpa till. När det inte kommer några impulser från ratten arbetar systemet inte alls för att spara energi. När man kör rakt fram har man med andra ord ingen servohjälp eftersom det inte behövs men så fort man ska svänga hoppar systemet igång. Audi beräknar att man på så sätt ska spara 1-2 centiliter bränsle per mil.
Audi har ännu ingen lösning på problemet. Kunder som har uppsökt auktoriserade Audi-verkstäder har fått beskedet att det är ett fel som endast kan åtgärdas med ny programvara och att sådan ännu inte är framtagen. I höstas försökte man med en programuppdatering som hette 48k4 och som skulle åtgärda ”Power Steering Control Unit Criteria 44”. Uppdateringen visade sig vara verkningslös och drogs snart tillbaka. Nu får kunderna höra att en uppdatering är på gång men att ingen vet när den är färdig.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-119024/

Dette gjelder helt nye modeller, utstyrt med såkalt elektromekanisk styreservo. Dette systemet kobler ut servoen når det ikke er behov for den.

Denne løsningen skal blant annet spare drivstoff – men har tydeligvis også noen utilsiktede bivirkninger. Og de inntreffer særlig når det er kuldegrader – og det er sporete vei.
https://www.tv2.no/broom/audi-innrommer ... /13665930/

Jag hittar det inte nu men Audi sa själva, när den första mjukvaran inte löste problemet att det skulle ta lite tid pga att man påverkade förbrukningen = utsläpp = det miljägodkännande som bilen hade.

Det är inte alls säkert att Tesla har samma problem men om man jagar watt-timmar i sin effektivisering kanske man har börjat stänga av servot som Audi gjorde. Audi fick problem när kylan kom, så verkar ju ha skett även för Tesla så att det skulle vara omlöjligt att det är samma issue tror inte jag på.
Jag tror du har rätt. Tack för bra info! Med lite flyt kanske de drabbade Tesla ägarna kan få en fix ota om Tesla uppdaterar dokumentationen för förbrukningen. Sånt här är väldigt intressant och borde upptäckts vid riktiga vintertester.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av AAKEE »

LarsOJ skrev:
Jag tror du har rätt. Tack för bra info! Med lite flyt kanske de drabbade Tesla ägarna kan få en fix ota om Tesla uppdaterar dokumentationen för förbrukningen. Sånt här är väldigt intressant och borde upptäckts vid riktiga vintertester.
Jag är ju inte säker men problemen liknar varandra.

Jag gissar att miljöcertifieringen är ett mindre problem på en elbil, det skulle i så fall vara att det kommer förbruka mer än spec.
De 1-2% mindre Audi pratade om är gissningsvis jämfört med ett gammalt remdrivet hydraulservo så skillnaden är nog inte 1-2% om man har servomotorn på hela tiden…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av LarsOJ »

AAKEE skrev:
LarsOJ skrev:
Jag tror du har rätt. Tack för bra info! Med lite flyt kanske de drabbade Tesla ägarna kan få en fix ota om Tesla uppdaterar dokumentationen för förbrukningen. Sånt här är väldigt intressant och borde upptäckts vid riktiga vintertester.
Jag är ju inte säker men problemen liknar varandra.

Jag gissar att miljöcertifieringen är ett mindre problem på en elbil, det skulle i så fall vara att det kommer förbruka mer än spec.
De 1-2% mindre Audi pratade om är gissningsvis jämfört med ett gammalt remdrivet hydraulservo så skillnaden är nog inte 1-2% om man har servomotorn på hela tiden…
Vet du vad det är för typ av servomotor som sitter i Teslas styrning? Vad jag förstått så kan ett PWM servo ”stå på tomgång” utan att förbruka något (förutom styrkretsen då) genom att helt enkelt inte skicka några pulser.
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

AAKEE skrev:
LarsOJ skrev:

I citatet du klippt in står det ju ordagrant att hela fördelen med elektromekaniskt servo är att det inte används någon energi när man inte rör på ratten. Så varför skulle den behövas stängas av?

Vad är det för dc elmotor som drar energi när den står still isåfall? En elmotor är ju alltid ”redo”. Eller menar du enbart elektroniken? Kan ju inte vara många watt isf. Alla fönsterhissar och hundra andra motorer är ju också alltid redo utan fördröjning.
Det fungerar inte att bara lita på vad jag skriver? Jag var väldigt aktiv i Nordicaudi.com och har god koll på det här ärendet.

Jobbigt att leta reda på 10 år gamla artiklar.

Nåja.
”Till skillnad från hydrauliska servostyrningar, förbrukar den elektroniskt styrda elmotorn energi endast när föraren vrider på ratten. Sensorer känner av dels den kraft som behövs för att vrida på ratten och dels hur snabbt föraren gör detta och överför denna information till reglerenheten i form av en elektrisk signal. Reglerenheten använder denna information för att beräkna hur mycket styrhjälp som krävs och aktiverar vid behov servomotorn på ett mycket exakt sätt.”
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ng-118600/

Till skillnad från de flesta konventionella styrservosystem där en hydraulpump hjälper föraren att vrida på ratten använder Audi-styrningen en elmotor för samma sak. Sensorer känner av när föraren vrider på ratten och hur mycket kraft som behövs. I en reglerenhet beräknas hur mycket den elektromekaniska styrservon ska hjälpa till. När det inte kommer några impulser från ratten arbetar systemet inte alls för att spara energi. När man kör rakt fram har man med andra ord ingen servohjälp eftersom det inte behövs men så fort man ska svänga hoppar systemet igång. Audi beräknar att man på så sätt ska spara 1-2 centiliter bränsle per mil.
Audi har ännu ingen lösning på problemet. Kunder som har uppsökt auktoriserade Audi-verkstäder har fått beskedet att det är ett fel som endast kan åtgärdas med ny programvara och att sådan ännu inte är framtagen. I höstas försökte man med en programuppdatering som hette 48k4 och som skulle åtgärda ”Power Steering Control Unit Criteria 44”. Uppdateringen visade sig vara verkningslös och drogs snart tillbaka. Nu får kunderna höra att en uppdatering är på gång men att ingen vet när den är färdig.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-119024/

Dette gjelder helt nye modeller, utstyrt med såkalt elektromekanisk styreservo. Dette systemet kobler ut servoen når det ikke er behov for den.

Denne løsningen skal blant annet spare drivstoff – men har tydeligvis også noen utilsiktede bivirkninger. Og de inntreffer særlig når det er kuldegrader – og det er sporete vei.
https://www.tv2.no/broom/audi-innrommer ... /13665930/

Jag hittar det inte nu men Audi sa själva, när den första mjukvaran inte löste problemet att det skulle ta lite tid pga att man påverkade förbrukningen = utsläpp = det miljägodkännande som bilen hade.

Det är inte alls säkert att Tesla har samma problem men om man jagar watt-timmar i sin effektivisering kanske man har börjat stänga av servot som Audi gjorde. Audi fick problem när kylan kom, så verkar ju ha skett även för Tesla så att det skulle vara omlöjligt att det är samma issue tror inte jag på.
Kan såklart vara samma problem men det som jag tycker talar emot det är att dels uppstod det, iaf för mig, "från en dag till en annan", kanske i samband med uppdatering, minns inte riktigt, det andra är att jag har haft min i garage ett par dagar och när jag körde därifrån upplevde jag samma problem, trots att bilen då inte var kall.

För vad det är värt så tycker jag det känns ganska exakt som att en stegmotor ligger och håller emot, att man tvingar en elektrisk enhet när man rör ratten.
M3LR 2022
Användarvisningsbild
bossebaltros
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 dec 2022 10:44

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av bossebaltros »

Jag upplevde exakt samma problem på min M3 RWD uttagen 2209. Lämnade in bilen i måndags i segeltorp och fick tillbaka den idag med ny styrstång.
Användarvisningsbild
Pompedompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jun 2022 13:40
Ort: Bromma

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Pompedompe »

Nu har jag fått 2022.44.2 och det hjälpte tyvärr inte :(
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Wolf78 »

Pompedompe skrev:
Nu har jag fått 2022.44.2 och det hjälpte tyvärr inte :(
+1 på den.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

bossebaltros skrev:
Jag upplevde exakt samma problem på min M3 RWD uttagen 2209. Lämnade in bilen i måndags i segeltorp och fick tillbaka den idag med ny styrstång.
Löste det problemet, behövde du betala något?
M3LR 2022
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av PracTesla »

Jag verkar också ha fått samma problem, mer eller mindre sedan senaste uppdateringen, den innan den som ska "lösa det".

Får se, känns som det är många som fått problemet. Känns inte så sannolikt att allas hårdvara skulle vara trasig samtidigt? Bör väl vara mjukvara?
Användarvisningsbild
Pompedompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jun 2022 13:40
Ort: Bromma

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Pompedompe »

Kan det var det här som spökar? Att Tesla valt att ta bort ett chip från stryningen på M3 och MY byggda i Shanghai? Min M3 RWD kan vara en av dom, som jag hämtade ut den 1 september i år.
https://www.cnbc.com/2022/02/07/tesla-c ... rtage.html
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Wolf78 »

bossebaltros skrev:
Jag upplevde exakt samma problem på min M3 RWD uttagen 2209. Lämnade in bilen i måndags i segeltorp och fick tillbaka den idag med ny styrstång.
Intressant om Segeltorp kostar på sig att ta in bilen i flera dagar för att byta styrstång medans Väsby felsöker och pekar på att det ska lösa sig med nästa uppdatering...
Kanske dags boka service hos Segeltorp istället.....
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Bjelke »

Wolf78 skrev:
bossebaltros skrev:
Jag upplevde exakt samma problem på min M3 RWD uttagen 2209. Lämnade in bilen i måndags i segeltorp och fick tillbaka den idag med ny styrstång.
Intressant om Segeltorp kostar på sig att ta in bilen i flera dagar för att byta styrstång medans Väsby felsöker och pekar på att det ska lösa sig med nästa uppdatering...
Kanske dags boka service hos Segeltorp istället.....
Ja det vore ju inte första gången dom gör olika på olika SC iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pompedompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jun 2022 13:40
Ort: Bromma

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Pompedompe »

Jag fick precis min servicetid i Upplands Väsby avbokad med hänvisning till att felet ska avhjälpas med en framtida mjukvaruuppdatering. Skönt att slippa åka dit i onödan, nu hoppas jag på en snabb lösning då jag tycker det är ett ganska irriterande fel.
PJohansson
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 aug 2022 16:02

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av PJohansson »

Har samma problem på min M3P -22.
Bokat tid för service i Göteborg hisings backa.
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av PracTesla »

Jag pratade med en Tesla Ranger. Han gick in i bilen (på distans), tittade efter "fel" och där fanns inget. Eftersom det kom efter en mjukvaruupdate, så sa han att det 99% sannolikt är pg.a mjukvara och därigenom kommer fixas med mjukvara. Om det varit hårdvarufel skulle han sett det i sin dator sa han. Oklart men så var hans ingång.

Till det, om det var många som hade problemet (sa att jag läst i flera forum), så är det ännu mer som talar för mjukvaruproblem. Och ännu mer till det, var att alla fick problemet ungefär samtidigt.

Jag har en SC tid bokad, men han bad mig avvakta 3-5dagar och så skulle han återkomma efter att ha snackat med mjukvaruteamet.

Den här Ranger, är riktigt riktigt serviceminded. Jag träffade honom av en slump och pratade generellt lite Tesla för några veckor sedan, fick hans nummer så jag kunde ringa direkt. Riktigt bra. Vi får se hur det fortgår :)
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

Har också en tid, de har meddelat att "delar" ska finnas på plats då men jag gissar ju, som en del andra, på mjukvara och inte alls sugen på att låta de dra isär bilen i onödan, brukar alltid komma med några andra problem.

Skulle vara intressant att få någon mer som kan bekräfta, hur gick det tex för @bossebaltros som fick sin styrstång bytt?

Ska köra in och prata med de på Tesla innan jag lämnar in, så får vi se.
M3LR 2022
jdd
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 mar 2022 07:11

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av jdd »

Har fått tid på fredag i Väsby för utbyte av "Steering gear assembly" 17472:- (går på garanti)

Hoppas verkligen det är fixen som krävs!
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av PracTesla »

Nu har jag pratat med Tesla igen.

- Felet är välkänt, personen på SC jag pratade med hade samma fel på sin. Det är mjukvara. Det är den nya versionen av styrstången (tror hon sa det) och där har mjukvara fått problem. Drabbat framförallt nya model 3/Y, typ de från i höstas eller när nu den delen byttes ut.
- Det kommer ordnas med 2023.2 updaten eller minns inte exakt numret. Kommer tidigt 2023. Ingenjörerna är på g och testar nu.
- Man kan boka tid och få bilen "testad" men det kan de lika gärna för OTA / Online. Vilket de gjort flera ggr på min bil, inget fel.
- Man kan då vid "testet" även då få felet fixat genom att de byter till den gamla delen, enligt henne sämre teknik och inget de rekommenderade. Mycket bättre att behålla bilen intakt och få det genom mjukvara. Förstås även billigare för Tesla, men jag köper ändå tänket. Man slipper även då att de ska in och skruva.

Jag har efter diskussion med dem valt att avboka min service tid. Eftersom jag inte är den "oroliga" typen vad gäller det här. De får chansen att lösa det genom mjukvaran.

Men ironiskt nog då, om ryktet stämmer med en "prut-genväg" gällande appen så man kan köra igång det via telefonen, i nästa jul-update, så kommer jag alltså ha en "ej 100% fungerande styrning" men istället för att få det ordnat i nästa update så kan jag med appen köra igång en prut från mobilen. Styrningen, ja den fixas efter årsskiftet.
Ironi på hög nivå, men gissar att det är så att vara Tesla ägare. Men jag är så sinnessjukt nöjd, så jag är helt fine med det.

Supporten jag fått via SC har varit kanon och inget att klaga på. Fixas problemet med 2023.2 updaten så kommer jag vara galet nöjd.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Java »

Användarvisningsbild
mansica
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 dec 2022 22:23

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av mansica »

PracTesla skrev:
Nu har jag pratat med Tesla igen.

- Felet är välkänt, personen på SC jag pratade med hade samma fel på sin. Det är mjukvara. Det är den nya versionen av styrstången (tror hon sa det) och där har mjukvara fått problem. Drabbat framförallt nya model 3/Y, typ de från i höstas eller när nu den delen byttes ut.
- Det kommer ordnas med 2023.2 updaten eller minns inte exakt numret. Kommer tidigt 2023. Ingenjörerna är på g och testar nu.
- Man kan boka tid och få bilen "testad" men det kan de lika gärna för OTA / Online. Vilket de gjort flera ggr på min bil, inget fel.
- Man kan då vid "testet" även då få felet fixat genom att de byter till den gamla delen, enligt henne sämre teknik och inget de rekommenderade. Mycket bättre att behålla bilen intakt och få det genom mjukvara. Förstås även billigare för Tesla, men jag köper ändå tänket. Man slipper även då att de ska in och skruva.

Jag har efter diskussion med dem valt att avboka min service tid. Eftersom jag inte är den "oroliga" typen vad gäller det här. De får chansen att lösa det genom mjukvaran.

Men ironiskt nog då, om ryktet stämmer med en "prut-genväg" gällande appen så man kan köra igång det via telefonen, i nästa jul-update, så kommer jag alltså ha en "ej 100% fungerande styrning" men istället för att få det ordnat i nästa update så kan jag med appen köra igång en prut från mobilen. Styrningen, ja den fixas efter årsskiftet.
Ironi på hög nivå, men gissar att det är så att vara Tesla ägare. Men jag är så sinnessjukt nöjd, så jag är helt fine med det.

Supporten jag fått via SC har varit kanon och inget att klaga på. Fixas problemet med 2023.2 updaten så kommer jag vara galet nöjd.
Det låter som att jag är i exakt samma position som du. Enda skillanden är att de vägrade berätta för mig när mjukvaruuppdateringen skulle komma. Hon påstod att hon inte fick berätta det. Pga denna osäkerhet så valde jag spåret att boka in ett byte av styrstången. Om informationen om att uppdateringen kommer tidigt 2023 stämmer så känns det som att jag borde avboka mitt serviceärende också. Har tid bokad 3 januari. Men jag hoppas verkligen att det blir fixat snart för det är ju fruktansvärt irriterande att köra bilen i det skick som den är nu.
Användarvisningsbild
mansica
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 dec 2022 22:23

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av mansica »

jdd skrev:
Har fått tid på fredag i Väsby för utbyte av "Steering gear assembly" 17472:- (går på garanti)

Hoppas verkligen det är fixen som krävs!
Hur gick servicen? Funkar styrningen bättre nu?
jdd
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 mar 2022 07:11

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av jdd »

Efter diagnos av tekniker på SC i Upplands Väsby fick jag samma information som PracTesla och valde att vänta på programuppdateringen som ska lösa problemet.
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

Lite lustigt att Tesla inte prioriterar ett sånt här fel, rätt allvarligt tycker jag, denna lilla patch borde ju pausa pruttkuddar och regnbågsvägar omedelbart i min värld?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av agehall »

Känns som att det är helt olika team som jobbar med mjukvaran till styrservo och de som gör UX-features. Vet inte hur Tesla är organiserade, men det vore lite slöseri med resurser att ha team som ena dagen gör UX-features och andra dagen sitter och felsöker och patchar mikrokontrollers i kritiska delsystem - är ju helt olika skillsets.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

Självklart men jag anser att detta är orimligt lång tid, är ju inte direkt omöjligt att gå tillbaks till tidigare version för de funktionerna i en patch, nu vet vi ju inte när det kommer en sådan men månaderna går och det tycker jag är för lång tid. Ett sånt här fel som påverkar körningen måste ju bara lösas omedelbart i mina ögon.
M3LR 2022
Skriv svar