Styrningen inte "steglös"

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Bjelke »

Lurkern skrev: 02 mar 2023 15:12
Har 2023.2.12 och märkte av detta för första gången idag.
Att den blev hackig eller eller att den blev bättre?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Lurkern »

Att den blev hackig. Sitter nu och kör manuellt som autopiloten på Lynken körde, dvs svagt rattfullt zickande.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Bjelke »

Fan vad skumt asså… samma version kan både förbättra och försämra…? :?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mansica
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 dec 2022 22:23

Styrningen inte "steglös"

Inlägg av mansica »

Jag upplever också att version xxx.12 gjorde styrning bättre men inte 100%. Är i valet och kvalet om jag ska begära ett utbyte till äldre styrstång…
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Styrningen inte

Inlägg av enoch85 »

mansica skrev: 11 mar 2023 13:24
Jag upplever också att version xxx.12 gjorde styrning bättre men inte 100%. Är i valet och kvalet om jag ska begära ett utbyte till äldre styrstång…
Samma här. Inte 100%, men typ 85% kanske. Bättre än 10% :)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av jonasl »

Det vore intressant om ni med problem kunde skriva vad det är för bilar ni har, tillverkningsdatum och vilket land de kommer ifrån.

Sitter med en kinatillverkad MY LR från i somras där allt fungerar fint och vågar inte uppdatera till 2023-versionerna :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Ragge
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 aug 2017 15:14
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/barbro73794

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Ragge »

jonasl skrev: 11 mar 2023 20:58
Det vore intressant om ni med problem kunde skriva vad det är för bilar ni har, tillverkningsdatum och vilket land de kommer ifrån.

Sitter med en kinatillverkad MY LR från i somras där allt fungerar fint och vågar inte uppdatera till 2023-versionerna :-)
Jag har en Model 3 LR levererad i sept -22, Kina.
Egentligen har problemet med att styrningen inte känts steglös funnits ända sen jag fick bilen. Fram till i november/december var det inte något som störde körningen, bara att det var lite kuggkänsla i ratten.

Därefter övergick det i att jag hela tiden måste göra små små korrigeringar med ratten för att hålla rak kurs. Om detta har med kyla att göra eller att en uppdatering påverkat styrningen kan jag inte avgöra. Dock verkar det ju som Tesla försöker åtgärda det här problemet med uppdateringar, vilket kanske slår lite fel eftersom andra som inte haft problemet får det (och som dessutom har en annan Tesla modell).

Den senaste uppdateringen jag fick, 2023.2.12, förbättrade såtillvida att bilen håller kursen rakt fram men istället måste jag korrigera med ratten när jag kör i en lång svepande sväng. För mig verkar det som Tesla försöker lösa problemet så billigt som möjligt, att slippa återkalla bilar för att byta ut felande komponenter. Det finns ju dom som blivit av med problemet, se ovan i tråden, genom byte av styrstång.
2019-08-19:Model 3 SR
2022-09-08:Model 3 LR
Användarvisningsbild
electrobob
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 aug 2022 22:33

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av electrobob »

Ragge skrev: 12 mar 2023 18:47
jonasl skrev: 11 mar 2023 20:58
Det vore intressant om ni med problem kunde skriva vad det är för bilar ni har, tillverkningsdatum och vilket land de kommer ifrån.

Sitter med en kinatillverkad MY LR från i somras där allt fungerar fint och vågar inte uppdatera till 2023-versionerna :-)
Jag har en Model 3 LR levererad i sept -22, Kina.
Egentligen har problemet med att styrningen inte känts steglös funnits ända sen jag fick bilen. Fram till i november/december var det inte något som störde körningen, bara att det var lite kuggkänsla i ratten.

Därefter övergick det i att jag hela tiden måste göra små små korrigeringar med ratten för att hålla rak kurs. Om detta har med kyla att göra eller att en uppdatering påverkat styrningen kan jag inte avgöra. Dock verkar det ju som Tesla försöker åtgärda det här problemet med uppdateringar, vilket kanske slår lite fel eftersom andra som inte haft problemet får det (och som dessutom har en annan Tesla modell).

Den senaste uppdateringen jag fick, 2023.2.12, förbättrade såtillvida att bilen håller kursen rakt fram men istället måste jag korrigera med ratten när jag kör i en lång svepande sväng. För mig verkar det som Tesla försöker lösa problemet så billigt som möjligt, att slippa återkalla bilar för att byta ut felande komponenter. Det finns ju dom som blivit av med problemet, se ovan i tråden, genom byte av styrstång.
Har också en M3 LR levererad -22 Kina. Inte heller haft några problem i början men nu är de både små korrigering för att hålla rak kurs och vid kurvor. Varit i kontakt med Tesla som uppmanade att vänta på mjukvaruuppdatering men överväger att lämna in den, så fort jag inte har AP aktiverad så är de sick sack som gäller.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av MrStarhouse »

jonasl skrev: 11 mar 2023 20:58
Det vore intressant om ni med problem kunde skriva vad det är för bilar ni har, tillverkningsdatum och vilket land de kommer ifrån.

Sitter med en kinatillverkad MY LR från i somras där allt fungerar fint och vågar inte uppdatera till 2023-versionerna :-)
Min är lev Sept 2022. Jag kände inget av problemet alls förrän mjukvaran 2023.2.11. Det blev lite bättre med 2023.2.12, men inte bra.

Man märker det även vid Autopilot. Håller man händerna lite lätt på ratten så känner man att när den justerar styrningen så gör den det i samma steg.

Det nämns att det ska vara temperatur beroende, nu har det ju tyvärr varit runt nollan länge, ska bli intressant att se vad som händer om temperaturen stiger upp mot 10-15C.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Jonaxel
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 sep 2022 14:46

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Jonaxel »

Stör mig på detta fel då det innebär att jag måste vara extra uppmärksam i högre hastigheter och mikro-korrigera ratten kontinuerligt. Dessutom är den mjuka känslan borta.

Felet inträffade direkt efter en uppdatering jag gjorde nyligen och att det inte skulle ha att göra med denna har jag svårt att tro.

Lade in ett serviceärende till Tesla-supporten och de svarade med ett kostnadsförslag / offert på 3900 plus att jag måste köra bilen till och tillbaka från Malmö (en resa på ca 50 mil). Då jag inte vet om detta kommer hjälpa tror jag jag struntar i detta.

Googlade lite och fann att förklaringen förmodligen är att styrservokretsen finns i två varianter: en gängse med två chip och en "nerbantad" med ett chip. Anledningen lär varit halvledarbrist / ekonomi.

Det andra chippet används tydligen då man har total autokörning. Teorin här är att något i en senare uppdatering också är beroende av detta chip och då uppkommer detta fel på de modeller som levererats med ett chip i styrservomekanismen.
Detta kan förklara varför bara vissa modeller är drabbade.

Om detta stämmer eller inte kanske någon som är mer insatt bekräfta. Å andra sidan lär ju mjukvaruppdateringarna inte omfattas av centralare körfunktioner som styrservo så det talar emot ovanst.

Avvaktar väl tills nästa uppdatering. De lär väl fått in ganska många anmälningar på detta problem.
Användarvisningsbild
Ragge
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 aug 2017 15:14
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/barbro73794

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Ragge »

"Steering-rack" bytt, problemet borta! Givetvis på garantin.
2019-08-19:Model 3 SR
2022-09-08:Model 3 LR
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

Ragge skrev: 21 mar 2023 10:45
"Steering-rack" bytt, problemet borta! Givetvis på garantin.
Hur dålig var din innan byte (hur långt är ett snöre..) och vad var din historia, blev det bättre med uppgraderingarna?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av MrStarhouse »

Fick 2023.6.8 i morse nu är styrningen helt normal igen.
Vad skönt :)
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Ragge
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 aug 2017 15:14
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/barbro73794

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Ragge »

Xerxes skrev: 21 mar 2023 15:33
Ragge skrev: 21 mar 2023 10:45
"Steering-rack" bytt, problemet borta! Givetvis på garantin.
Hur dålig var din innan byte (hur långt är ett snöre..) och vad var din historia, blev det bättre med uppgraderingarna?
Läs mitt inlägg ovan!
2019-08-19:Model 3 SR
2022-09-08:Model 3 LR
Användarvisningsbild
mansica
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 dec 2022 22:23

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av mansica »

MrStarhouse skrev:
Fick 2023.6.8 i morse nu är styrningen helt normal igen.
Vad skönt :)
Samma här!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av enoch85 »

Allt hänger ju på om det är minusgrader eller inte. Ni som haft problem nu nyligen, har det varit minus?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
mansica
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 dec 2022 22:23

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av mansica »

enoch85 skrev:
Allt hänger ju på om det är minusgrader eller inte. Ni som haft problem nu nyligen, har det varit minus?
Visst, helt klart värre ju kallare det har varit men jag upplevde störningar före uppgraderingen som sedan var borta efteråt. Det vid samma typ av väder/temperatur. Hoppas det håller i sig i bistrare väder också. Min styrning var katastrofal när den var som sämst. Är så nöjd att den är bra nu.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av MrStarhouse »

enoch85 skrev: 23 mar 2023 21:12
Allt hänger ju på om det är minusgrader eller inte. Ni som haft problem nu nyligen, har det varit minus?
Jag hade problem ända upp till i alla fall +6C.
Det försvann dock direkt efter uppdateringen, så det måste ha med den att göra.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Performance
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 okt 2021 12:24

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Performance »

Har min på service idag för bla det problemet. De ville ha 500kr för felsökning. Kommer säkert behöva betala det. Ska få rutan bytt också. Fel vid leverans
Användarvisningsbild
electrobob
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 aug 2022 22:33

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av electrobob »

Hade min inne förra veckan för samma problem. Bättre nu. Autopiloten strulade en gång på vägen hem men de va som vanligt dagen efter.
Bridgewalker
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 jan 2023 09:38

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Bridgewalker »

Nu har problemet kommit till vår Model Y, utplockad 24:e Maj. I morse när sambon skulle till jobbet hackade ratten precis på det sätt som tidigare beskrivits i tråden. Efter ha kört fram och tillbaka på garageuppfarten ett par ggr så förvann hackandet och hon kunde åka de 4 milen till jobbet utan problem. Dock var hackandet tillbaka vid hemfärd och det spelar ingen roll om man kör snabbt eller sakta, dock hackar det inte om man vrider relativt snabbt på ratten (360 grader på 3 sekunder).

Har uppdaterat till 2023.20.4.1 utan resultat. Tidigare hade vi 2023.2.09.

Nån mer med samma problem fortfarande?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Bjelke »

Länge sedan man hörde något (slutgiltigt?) om detta, hur har det gått egentligen?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar