Sida 3 av 5

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 23 dec 2022 08:35
av Airlift
PracTesla skrev: 14 dec 2022 22:36

- Man kan då vid "testet" även då få felet fixat genom att de byter till den gamla delen, enligt henne sämre teknik och inget de rekommenderade. Mycket bättre att behålla bilen intakt och få det genom mjukvara. Förstås även billigare för Tesla, men jag köper ändå tänket. Man slipper även då att de ska in och skruva.
Den gamla ”sämre tekniken” hackar iaf inte :lol:

Det där låter som rent bilhandlarsnack. Enligt länk tidigare i tråden togs komponenter bort på Shanghai-bilar pga komponentbrist. Om man tar och jämför styrinrättning på Berlin / USA-byggda kanske det klarnar.

Såklart vill man från SC sida inte byta rattstången/styrväxeln, det kostar företaget mer än låta kunden vänta på en kanske lösning nästa (eller nästa..) uppdatering..

Är jag konspiratorisk, eller bara inte naiv?

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 27 dec 2022 05:20
av sanhyde
color by numberHaft min M3P på service idag, ingen åtgärd mer än konstaterat problem med styrningen som verkar bli värre av kylan. Om informationen om att uppdateringen kommer tidigt 2023 stämmer så känns det som att jag borde avboka mitt serviceärende också.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 04 jan 2023 11:22
av Xerxes
Något nytt i detta, 2023 har börjat men ingen uppgradering?

Är detta bara ett svenskt problem eller finns det några globala diskussioner om detta, som kan addera lite insikt?

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 06 jan 2023 14:36
av enoch85
Har exakt samma problem! Det känns som att vrida på ett kugghjul utan olja, det "klickar" i ratten. Det mest irriterande är att det inte går att släppa taget på ratten utan att den går snett. Antingen så är det en "kugg" och vänster eller en "kugg" åt höger. Det blir ett väldigt farande fram och tillbaka, och ett konstant korrigerande.

Jag sitter på 2022.44.25.1 och har visserligen inte märkt av det på ett tag, men det har heller inte varit så kallt ute. När det var kring 10 minus var det hemskt!

Jag ångar lite mitt Teslaköp (Augusti 2022) efter att fler och fler småfel som dessa uppstår. Nästa bil blir nog en ID.?. Betalar man närmare 700K för en bil så bör man kunna förvänta sig att saker och ting fungerar. Jag blir mest irriterad över hur dåligt byggd (iaf min) bil har varit. Knarrande, visslande ljud och pinsamt dåliga dörrar där rutan skakar pinsamt mycket vid stängning. Vi får se, blir blir nog sälj när bonusen kommer nu i februari. Sorry för OT, men är lite arg faktiskt. Mercan (300de) jag sålde var MYCKET bättre på ALLT förutom mjukvara.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 06 jan 2023 22:46
av HenricL
Jag har också märkt detta på min M3P uttagen 31 augusti 2022. Började i slutet av oktober tror jag. Hoppas det löser sig med mjukvaruuppdatering.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 07 jan 2023 04:26
av nek0
AAKEE skrev: 03 dec 2022 10:41
Bjelke skrev:
Jo men att den kan påverka i normalt läge känns ju ”sådär”…
Audi hade problem med kuggkänsla när de införde elektriskt servo. Detta var speciellt vid kyla.
Audis problem var att man stängde av styrservot helt när föraren inte styrde/vred på ratten. Sedan var det en fördöjning innan servot vaknade till så man hann lägga på kraft för att vrida ratten innan servoverkan kom igång.

Folk beskrev det precis som det jag har läst om nu med Tesla; svårt styra med precision i lite högre farter och kuggig känsla i ratten. Alla bilar var inte drabbade. Det förekom ganska mycket artiklar om problemet. Det tog ett tsg för Audi att fixa det då det påverkade bränsleförbrukning ( = utsläpp) att ändra programvaran för servot.

Min A5 sportback, 2012, fick byta programvara till styrservot trots att felet aldrig upplevdes.

Det känns ju som det är ungefär samma issue med Tesla.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-119024/
Hade liknande problem med en Nissan Pulsar -15. Efter flera försök att fixa felet blev det återköp.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 15 jan 2023 23:24
av PracTesla
Ännu inget nytt om detta hos mig. Nu när det varit/är varmare känner man knappt av detta. Men väntar spänt på uppdateringen ändå.

Vi får se, ska ge det januari ut, annars får jag väl ta och ringa Tesla.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 27 jan 2023 12:26
av Pompedompe
Någon som installerat 2023.2.0.5 ännu och kan berätta om den utlovade fixen löst problemet? En annars grym bil är inte så grym den här vintern :-(

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 27 jan 2023 12:54
av jdd
Väntar också med spänning...

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 27 jan 2023 13:01
av mikebike
Tvärtom verkar det som att fler fått problem efter denna uppdatering.
Screenshot_20230127_130315_Facebook.jpg

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 27 jan 2023 13:42
av Pompedompe
Usch då, inte fixat alltså. Om det blir lika för mig lägger jag ett nytt serviceärende och jag rekommenderar att ni andra göra samma för att Tesla ska uppmärksamma att vi inte är nöjda.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 27 jan 2023 16:59
av AAKEE
Pompedompe skrev: 27 jan 2023 13:42
Usch då, inte fixat alltså. Om det blir lika för mig lägger jag ett nytt serviceärende och jag rekommenderar att ni andra göra samma för att Tesla ska uppmärksamma att vi inte är nöjda.
Om bilen är svår att styra tillräckligt exakt är det trafikfarligt och bör hanteras därefter.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 27 jan 2023 21:03
av Bjelke
AAKEE skrev: 27 jan 2023 16:59
Pompedompe skrev: 27 jan 2023 13:42
Usch då, inte fixat alltså. Om det blir lika för mig lägger jag ett nytt serviceärende och jag rekommenderar att ni andra göra samma för att Tesla ska uppmärksamma att vi inte är nöjda.
Om bilen är svår att styra tillräckligt exakt är det trafikfarligt och bör hanteras därefter.
Håller med, men det verkar ju inte så på Tesla :(

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 27 jan 2023 21:04
av Bjelke
Det verkar inte så på Teslas personal alltså…

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 28 jan 2023 08:43
av wannabee
Har ju märkt att ratten vrider sig lite när jag närmar mig sidomarkeringen (jag brukar lämna extra avstånd till mötande lastbilar och bussar och mötande som kör nära mittlinjen sedan före Tesla tiden) jag antar det är nån säkerhetsgrej?

Så om någon vet hur det är tänkt att fungera, eller om det är något liknande tråden här?

Är samma sak när det är extra bred vägren och jag åker ut på den (jag gör då inga tecken innan)

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 28 jan 2023 09:28
av AAKEE
Bjelke skrev: 27 jan 2023 21:03
AAKEE skrev: 27 jan 2023 16:59

Om bilen är svår att styra tillräckligt exakt är det trafikfarligt och bör hanteras därefter.
Håller med, men det verkar ju inte så på Tesla :(
Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 28 jan 2023 10:27
av Xerxes
De som varit inne och fått mekaniska åtgärder utförda, löste detta dessa problem?

Riktigt irriterad nu och beredd att ta strulet om det skulle kunna hjälpa.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 28 jan 2023 10:39
av LarsOJ
Xerxes skrev: 28 jan 2023 10:27
De som varit inne och fått mekaniska åtgärder utförda, löste detta dessa problem?

Riktigt irriterad nu och beredd att ta strulet om det skulle kunna hjälpa.
Gör en anmälan till Transportstyrelsen och kontakta media och ditt försäkringsbolag.

Säg till försäkringsbolaget att bilen vinglar på motorvägen och är farlig att köra.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 29 jan 2023 17:31
av Ragge
AAKEE skrev: 28 jan 2023 09:28

Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 30 jan 2023 12:43
av Xerxes
Ragge skrev: 29 jan 2023 17:31
AAKEE skrev: 28 jan 2023 09:28

Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.
Hur undviker man att bli inkallad till verkstan varje gång, kan ju bli ett väldigt åkande?

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 30 jan 2023 16:52
av AAKEE
Xerxes skrev: 30 jan 2023 12:43
Ragge skrev: 29 jan 2023 17:31
AAKEE skrev: 28 jan 2023 09:28

Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.
Hur undviker man att bli inkallad till verkstan varje gång, kan ju bli ett väldigt åkande?
Förklarar att då får de bärga dit den då den inte är säker att köra.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 30 jan 2023 18:24
av Bjelke
AAKEE skrev: 30 jan 2023 16:52
Xerxes skrev: 30 jan 2023 12:43
Ragge skrev: 29 jan 2023 17:31
AAKEE skrev: 28 jan 2023 09:28

Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.
Hur undviker man att bli inkallad till verkstan varje gång, kan ju bli ett väldigt åkande?
Förklarar att då får de bärga dit den då den inte är säker att köra.
Det ger ju också (med all rätt) mer tyngd åt påståendet av problemet :) det blir mer ”på riktigt” då.
Jag skulle tex inte vilja köra på E4 där det är vajerräcke eller allmänt smalt om bilen inte gick
att styra helt exakt.

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 01 feb 2023 07:31
av Xerxes
Det hör med mjukvara, jag har nu meddelande om att uppdatera från 2022.44.25.3 till 2022.44.30 men jag ser ovanför att det talas om 2023.2.0.5, nu är det iofs Y men ligger jag inte lite efter?

Nästa fråga, har någon testat 2022.44.30 och förändrade det något med styrningen, rädd för att det blir värre?

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 01 feb 2023 10:45
av Migra
Mäkte ingen skillnad. Problemet finns kvar på min M3

Re: Styrningen inte "steglös"

Postat: 04 feb 2023 23:08
av Java