Förvärmning & ekonomi
Postat: 28 nov 2022 20:00
Körde i västergötland igår påväg till Vetlanda supercharger, min M3-22 började förvärma batteriet 1,5h före ankomst och detta vid några plusgrader. Testade ändra navigatorn till precis brevid SUC istället för just SUC, jag skulle då komma fram med 12% högre soc. Enligt energi-appen i bilen hade den då redan använt 2% på förvärmning (räknar man lite är det då, delvis uppskattat, 10kwh+ till batterivärmning).
Började då fundera på teslas prissättning. När man väl är på SUC betalar man då för kwh i batteriet eller även för bilens övriga funktioner, såsom uppvärmning av batteri etc. Har läst någonstans att man på tex Ionity får räkna med högre procent förluster man själv får betala för.
Började då fundera på teslas prissättning. När man väl är på SUC betalar man då för kwh i batteriet eller även för bilens övriga funktioner, såsom uppvärmning av batteri etc. Har läst någonstans att man på tex Ionity får räkna med högre procent förluster man själv får betala för.