Sida 1 av 1

Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 01:02
av taliz
Tydligen går man nu från FWD till RWD på CMA-plattan(C40 & XC40).
Möjligen lite större batteri också.
Verkar klokt IMO.

https://alltomelbil.se/volvo-xc40-och-c ... julsdrift/

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 01:13
av taliz
82/78(usable)kwh respektive 69/67 tydligen.
Det större kan nu ta emot 200kw och det mindre 150.

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 06:22
av chaffis75
Trevlig förändring. Jag Föredrar helt kar rwd på en elbil.

Känns som Volvo satsar och vill, de tror jag är bra för framtiden. Bara de blir rätt priser nu också.. EX90 är ju lite väl dyr men å andra sidan var XC90 de också när den kom en gång i tiden så hoppas de komma andra modeller till rimliga priser snart.

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 06:33
av toppo
Det är verkligen en bra uppdatering! 200 kW i det stora batteripaketet blir kanon. De fyrhjulsdrivna ska även få urkopplingsbar frontmotor för lägre förbrukning.

Jag utgår från att Polestar 2 får samma uppgradering, någon som hört något?

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 06:36
av mati
Lite kul att det går att byta från FWD till RWD utan att behöva konstruera om hela bilen. Det är nog ingenting man hade gjort i en bil med förbränningsmotor.
Ett positivt besked hursomhelst. Elbilar med såhär mycket prestanda ska inte ha FWD. Det blir bara fel.
Synd bara att Volvo numera bara bygger bilar som en vanlig dödlig inte har råd med.

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 07:39
av Arctic Drifter
mati skrev:
Elbilar med såhär mycket prestanda ska inte ha FWD. Det blir bara fel.
Instämmer!
Och vissa av oss hävdar ju envist att det alltid blir fel med FWD :D

Helt klart en dröm rent produktionstekniskt, man kan förmontera motor och växellåda som en klump och lyfta i. Som förare har jag dock alltid föredragit RWD.

Ett uppåtsving för RWD öppnar ju upp för fina frunk-lösningar på instegsmodeller i takt med att nya modeller kommer ut. så länge man är fast i en ICE-kompatibel plattform lär dessa utebli i större skala.

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 07:45
av slugger75
Ingenstans nämns det anledningen till att man går över till RWD från FWD. Någon som vet?

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 08:22
av Tellus
Kommer den med ETC?


Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 08:24
av Aida
Grymt ju! Trodde jag aldrig! Volvo har ju sedan 850 med emfas hävdat framhjulsdriftens fördelar säkerhetsmässigt. Blir frunken större på XC40 nu också?

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 09:04
av Elof
Tellus skrev:
Kommer den med ETC?
Varför slutade Volvo med ETC? Det hann ju knappt lanseras innan det försvann och var borta i 15 år.

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 09:18
av Mickep
tänker på stackars teslabjörn som nu måste göra om sina 1000 km med resp bil.

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 29 nov 2022 19:06
av tor-ake
Elof skrev:
Tellus skrev:
Kommer den med ETC?
Varför slutade Volvo med ETC? Det hann ju knappt lanseras innan det försvann och var borta i 15 år.
För dyrt och före sin tid. Tro det eller ej men folk var skeptiska till förarhjälpmedel på den tiden. Även ABS var man skeptisk till i början.

För dyrt eftersom det förutsatte att bilen hade motronic och abs till att börja med. Ke-jet som var den vanliga insprutningen på volymmodellerna kan inte göra cylindervis avstängning. Motronic fanns bara på turbo-modellerna.

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 30 nov 2022 08:24
av Joakim Lof
Volvos mindre SUV som lär heta EX30 eller liknande är baserad på samma plattform som Smart #1 och den är bakhjulsdriven. Deras lineup ser väl mer logisk ut på det sättet. Men bakhjulsdriven bil med usla Rechargedäck på vintern är ingen strålande idé för vintern men märket är ju inget bruksmärke direkt. Då hade man kunnat satsa på en fyrhjulsdrift utan monstereffekt. Man kan hoppas att de gör det med kombibilarna sedan.

Vi bilägare visar gång på gång varför bakhjulsdrift är mindre säkert i vinterväglag:

https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... an-qashqai

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 30 nov 2022 08:55
av Fredrik j
Joakim Lof skrev:
Men bakhjulsdriven bil med usla Rechargedäck på vintern är ingen strålande idé för vintern men märket är ju inget bruksmärke direkt.
Man får byta däck efter behov. Det är ju inget krav att man MÅSTE köra på rechargedäck....

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 30 nov 2022 09:14
av chaffis75
Antar EX90 då kommer vara rwd när den en dag kommer som 2wd. Men ja de är bra.. Jag har sett deras fwd som en nackdel då jag inte vill lägga pengarna på 4wd som såklart är ännu bättre.

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 30 nov 2022 09:24
av Elof
tor-ake skrev:
Elof skrev:
Tellus skrev:
Kommer den med ETC?
Varför slutade Volvo med ETC? Det hann ju knappt lanseras innan det försvann och var borta i 15 år.
För dyrt och före sin tid. Tro det eller ej men folk var skeptiska till förarhjälpmedel på den tiden. Även ABS var man skeptisk till i början.

För dyrt eftersom det förutsatte att bilen hade motronic och abs till att börja med. Ke-jet som var den vanliga insprutningen på volymmodellerna kan inte göra cylindervis avstängning. Motronic fanns bara på turbo-modellerna.
Rimlig analys. Dock torde merkostnaden (för Volvo) i en Turbo med ABS ha varit låg.

Re: Volvo går omedelbums över till RWD

Postat: 30 nov 2022 20:26
av tor-ake
Elof skrev:
tor-ake skrev:
Elof skrev:

Varför slutade Volvo med ETC? Det hann ju knappt lanseras innan det försvann och var borta i 15 år.
För dyrt och före sin tid. Tro det eller ej men folk var skeptiska till förarhjälpmedel på den tiden. Även ABS var man skeptisk till i början.

För dyrt eftersom det förutsatte att bilen hade motronic och abs till att börja med. Ke-jet som var den vanliga insprutningen på volymmodellerna kan inte göra cylindervis avstängning. Motronic fanns bara på turbo-modellerna.
Rimlig analys. Dock torde merkostnaden (för Volvo) i en Turbo med ABS ha varit låg.
Inte så säker på det faktiskt. Mikroprocessorer var dyra, och styrenheter var inte integrerade på samma sätt som idag. CAN-bus var inte i bruk ännu, så ville man ha en ny funktion fick man tillverka en låda med processor, minne och kabelhärvor. Jag kollade lite i den 1200 sidor stora reservdelskatalogen för Volvo 700 men hittade inte vilken styrenhet som var till ETC, men rimligen var det en egen enhet, och då borde Volvos kostnad ha varit mer än tusen kr/enhet. Mycket pengar på en bil vars grundpris var drygt 100tkr till kund. Tror det var 150' för turbon kanske.
Senare, framåt 1992-93 var det helt annat läge, då var LH-jetronic mer standard, mekaniska styrsystem passé och fler bilmärken var med på elektroniska hjälpsystem, så att Bosch m.fl. kunde bygga in funktionaliteten från början, och minnen och mikroprocessorer var större och kraftigare, så man kunde göra mer med bara mjukvara på redan befintlig hårdvara.