Första intryck efter leverans
Postat: 25 dec 2015 12:16
Hej
Eftersom man jagat all tänkbar info om hur alla upplever bilen så tänkte jag delge lite av mina intryck efter första dagarna. Leverans skedde den 23:e så tomten var snäll i år. Egentligen skulle jag kunna göra det här väldigt enkelt genom att bara säga wow, shit och damn vilken bil, nån sa Bil 2.0, stämmer, lite som att man kör bil för första gången, och då har jag ändå fått förmånen att både prova och åka med i de flesta bilar man aldrig skulle ha haft råd med.
Det är en otrolig känsla att åka i den, ok, det är en "jänkare", men betydligt bättre hopskruvad än de flesta andra jag åkt i. Når kanske inte uppå till tysk kvalité, men det hade jag kanske inte väntat mej heller. En MB eller BMW i samma prisklass känns mer kvalité. Men, det räcker med att köra första milen så glömmer man detta. Jag och min kollega beställde samtidigt, och eftersom bilarna är på leasing så valde vi inte P pga förmånsvärdet utan 85D. När man först provkörde så fick man höra att man kommer inte bli besviken på en 85D´s prestanda, jaja tänkte man, mer prestanda ÄR mer prestanda, jag har ägt och kört sub 3 sekunders bilar. Nu kan jag lugnt säga att nej, betala det extra förmånsvärdet för en P85D hade varit pengarna i sjön. Bilen rör på sig, rejält. Känslan av det jämna suget är en upplevelse helt klart, och hur många andra bilar på vägarna hänger på en 85D.
Funktionsmässigt så finns det en par saker jag saknar från min tidigare bil, en VW Tiguan 2013, som var fullutrustad. Den hade extremt bra ljus och dessutom riktigt kurvljus, inte vad Tesla kallar kurvljus dvs det tänds åt ena eller andra sidan när man svänger, ok, detta hade Tiguanen också. Däremot är jag inte så besviken på ljuset som jag trodde efter att ha läst allt om hur man löste reglerna för nivåreglering samt spolning. Vi beställde med stora ljudpaketet, och första intrycket av ljudet var shit, vad har dom missat att montera, ljudet suger ju. Jag lyssnar till 99% på radio Sthlm på dagarna, och ljudet på vanlig FM radio är ganska kasst. Ljudet på internet radio däremot är väldigt bra så frågan är, dålig mjukvara eller annat?
Bilen är tung, det känns på vägen, men att komma från en Tiguan som knappast är en sportbil så har dom trots allt dolt vikten i köregenskaperna väldigt bra. Jag tog luftfjädring, och det ska bli kul att jämföra sen med kollegans vanliga om man märker skillnad. Kanske svårt också att bedöma egenskaperna fullt ut när första intrycken är med vinterdäck. annars känns den otroligt bekväm att åka i, smolket är mestadels brist på förvaring i kupen, vi beställde med mittkonsolen, så det löser en del, men Tiguanen hade ju små fack överallt vilket man var bortskämd med. Att kunna justera nackstöden på stolarna hade gett pluspoäng också.
Så vad är då summan? Jo, det skulle vara väldigt svårt redan nu efter 2 dagar att tänka sig nåt med fossilmotor igen. Ribban är satt väldigt högt nu. Bara Spotify kommer nu så kommer man väl bo i bilen:) Och ja, glömde, en SC på södra sidan Sthlm vore ju mumma:)
God Jul och Gott nytt på er alla!
Eftersom man jagat all tänkbar info om hur alla upplever bilen så tänkte jag delge lite av mina intryck efter första dagarna. Leverans skedde den 23:e så tomten var snäll i år. Egentligen skulle jag kunna göra det här väldigt enkelt genom att bara säga wow, shit och damn vilken bil, nån sa Bil 2.0, stämmer, lite som att man kör bil för första gången, och då har jag ändå fått förmånen att både prova och åka med i de flesta bilar man aldrig skulle ha haft råd med.
Det är en otrolig känsla att åka i den, ok, det är en "jänkare", men betydligt bättre hopskruvad än de flesta andra jag åkt i. Når kanske inte uppå till tysk kvalité, men det hade jag kanske inte väntat mej heller. En MB eller BMW i samma prisklass känns mer kvalité. Men, det räcker med att köra första milen så glömmer man detta. Jag och min kollega beställde samtidigt, och eftersom bilarna är på leasing så valde vi inte P pga förmånsvärdet utan 85D. När man först provkörde så fick man höra att man kommer inte bli besviken på en 85D´s prestanda, jaja tänkte man, mer prestanda ÄR mer prestanda, jag har ägt och kört sub 3 sekunders bilar. Nu kan jag lugnt säga att nej, betala det extra förmånsvärdet för en P85D hade varit pengarna i sjön. Bilen rör på sig, rejält. Känslan av det jämna suget är en upplevelse helt klart, och hur många andra bilar på vägarna hänger på en 85D.
Funktionsmässigt så finns det en par saker jag saknar från min tidigare bil, en VW Tiguan 2013, som var fullutrustad. Den hade extremt bra ljus och dessutom riktigt kurvljus, inte vad Tesla kallar kurvljus dvs det tänds åt ena eller andra sidan när man svänger, ok, detta hade Tiguanen också. Däremot är jag inte så besviken på ljuset som jag trodde efter att ha läst allt om hur man löste reglerna för nivåreglering samt spolning. Vi beställde med stora ljudpaketet, och första intrycket av ljudet var shit, vad har dom missat att montera, ljudet suger ju. Jag lyssnar till 99% på radio Sthlm på dagarna, och ljudet på vanlig FM radio är ganska kasst. Ljudet på internet radio däremot är väldigt bra så frågan är, dålig mjukvara eller annat?
Bilen är tung, det känns på vägen, men att komma från en Tiguan som knappast är en sportbil så har dom trots allt dolt vikten i köregenskaperna väldigt bra. Jag tog luftfjädring, och det ska bli kul att jämföra sen med kollegans vanliga om man märker skillnad. Kanske svårt också att bedöma egenskaperna fullt ut när första intrycken är med vinterdäck. annars känns den otroligt bekväm att åka i, smolket är mestadels brist på förvaring i kupen, vi beställde med mittkonsolen, så det löser en del, men Tiguanen hade ju små fack överallt vilket man var bortskämd med. Att kunna justera nackstöden på stolarna hade gett pluspoäng också.
Så vad är då summan? Jo, det skulle vara väldigt svårt redan nu efter 2 dagar att tänka sig nåt med fossilmotor igen. Ribban är satt väldigt högt nu. Bara Spotify kommer nu så kommer man väl bo i bilen:) Och ja, glömde, en SC på södra sidan Sthlm vore ju mumma:)
God Jul och Gott nytt på er alla!