Sida 1 av 1

8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 01 dec 2022 19:41
av Legato
Har skrivit flera ggr att jag tror att 8/11 i år (sista dagen med bonus på elbilar) skulle generera försäljningsrekord som aldrig kommer passeras...

Idag när jag hämtade min andra Cupra Born så frågade jag säljaren hur mycket de sålde den dagen... 800 Born såldes i Sverige var hans svar. 300 (alla!) lagerbilar och 500 nybeställningar.

Hyfsat galet om det stämmer med tanke på att det såldes ca 1300 Born under januari-oktober. Alltså i snitt drygt 5 bilar per dag att jämföra med 800 den 8/11...

Någon som hört eller läst konkreta siffror från annan handlare eller tillverkare?

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 01 dec 2022 20:03
av SwedishAdvocate
I ett radioinslag två dagar efter uppgav ngn på svenska Hyundai en orderingång ca 200 bilar. Någon inom VAG-koncernen uppgav att de fick in flera tusen beställningar. Men inte mer konkret än så...

viewtopic.php?f=29&t=31392#p677079

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 01 dec 2022 21:38
av macky
Hörde av min audihandlare med VW som granne att VW i Sverige sålt 7000 Id-bilar den dagen.

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 01 dec 2022 21:44
av jonasl
Det blir ju spännande att se om det verkligen kommer betalas ut någon bonus för de bilarna.

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 01 dec 2022 21:48
av mati
Konstigt. Jag frågade min VAG-åf och de sa att det inte var nåt exceptionellt alls. I princip inte mer än vanligt, sa de. Det måste ha skett väldigt regionalt i så fall.

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 01 dec 2022 21:52
av jpetters
Jag tittade på S&P webinar "Energimarknaden – framtiden är elektrisk" där Sten Forsberg, Chef Volkswagen Sverige, nämnde att de sålt fler bilar på 24h är hittills i år (om jag hörde rätt).

Det ska gå att titta på webinaret i efterhand via denna länk.
https://www.soderbergpartners.se/insikt ... marknaden/

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 02 dec 2022 08:20
av Klintan
mati skrev:
Konstigt. Jag frågade min VAG-åf och de sa att det inte var nåt exceptionellt alls. I princip inte mer än vanligt, sa de. Det måste ha skett väldigt regionalt i så fall.
Såg också någon handlare som uttalade sig. "Vi sålde lika mycket bilar som på en vecka". De har misslyckats kapitalt och borde inte vara nöjda.

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 02 dec 2022 10:23
av Legato
jpetters skrev:
Jag tittade på S&P webinar "Energimarknaden – framtiden är elektrisk" där Sten Forsberg, Chef Volkswagen Sverige, nämnde att de sålt fler bilar på 24h är hittills i år (om jag hörde rätt).

Det ska gå att titta på webinaret i efterhand via denna länk.
https://www.soderbergpartners.se/insikt ... marknaden/
Kollar på det nu. Bra webbinarium! Dock var det han sa drygt 10% av en normal årsförsäljning av alla bilar.

VW sålde 38.000 bilar 2021 och ser ut att sälja runt 34.000 i år.

Så givet hans uttalande skulle jag anta ca 4000 sålda den 8/11.

Under januari-oktober har VW sålt 8498 elbilar.

Så relationen verkar vara nästan lika extrem för VW som för Cupra!

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 02 dec 2022 11:03
av Legato
mati skrev:
Konstigt. Jag frågade min VAG-åf och de sa att det inte var nåt exceptionellt alls. I princip inte mer än vanligt, sa de. Det måste ha skett väldigt regionalt i så fall.
Snarare regionalt misslyckande i så fall tror jag... Med tanke på de totalsiffror man hört/sett så är det nog din handlare som sticker ut (negativt) snarare än andra positivt.

Men totalt sett är det nog få/inga handlare som är nöjda. Extrem stress nu och sen stillestånd i Q1...

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 02 dec 2022 12:49
av taliz
jonasl skrev:
Det blir ju spännande att se om det verkligen kommer betalas ut någon bonus för de bilarna.
Också spännande att se hur många som faktiskt kommer slutföra affären och ta leverans.

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 02 dec 2022 13:21
av Flagada
Funderar på hur man tänker?
Lite märkligt i mitt tycke att ett ekonomiskt incitament i form av ca 10% av nybilspriset får folk att panikbeställa sin elbil.
Måste betyda folk köper av rent ekonomiska skäl, inte miljömässiga?
Och när blev det mer ekonomiskt att köpa en dyrare elbil än motsvarande fossilbil?

Att istället titta på en ny fossilbil för tex 250kkr mindre och kunna köra 15000mil för den sparade summan är inget alternativ man överväger?
(Säg 20kr/litern, 0,83l/mil = 16,60kr/milen blir 16,6kr x 15.000mil = 249.000kr)

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 02 dec 2022 13:57
av Nogo
Flagada skrev:
Funderar på hur man tänker?
Lite märkligt i mitt tycke att ett ekonomiskt incitament i form av ca 10% av nybilspriset får folk att panikbeställa sin elbil.
Måste betyda folk köper av rent ekonomiska skäl, inte miljömässiga?
Och när blev det mer ekonomiskt att köpa en dyrare elbil än motsvarande fossilbil?

Att istället titta på en ny fossilbil för tex 250kkr mindre och kunna köra 15000mil för den sparade summan är inget alternativ man överväger?
(Säg 20kr/litern, 0,83l/mil = 16,60kr/milen blir 16,6kr x 15.000mil = 249.000kr)

Om man räknar på vad en fossilbil kostar under sin ägotid utifrån dina uppgifter att motsvarande bil skulle kosta 250k får jag det till att efter dessa milen lär man få 50% av bilen. Dvs 125k och servicekostnader på säkert 25k. Med driftkostnader på 249k så blir detta

125k+249k+25k=399k

Medan elbilen kostar 500k och bonusen på 50k ger 450k i kostnad.
Säg efter 15000 mil så har du ett värde på bilen på 225k med 50% värdetapp. Där förlorar du 225k
Sen har du 6kr/mil med elbil högt räknat (själv ligger jag nog på en tredjedel), blir 90k för elen och säkert hälften av fossilbil i service så 12,5k.

225k+90k+12,5k=327,5k

Skatt och försäkring har jag inte räknat in då jag inte har koll på vad man betalar i skatter längre på nya fossilbilar.

Kan inte se att en fossilbil är lönsammare än en elbil ekonomiskt sätt om man för det mesta kör inom 30mil radie per dag.

De flesta köper med plånboken och inte för miljön skull.

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 02 dec 2022 14:08
av Bjelke
Nogo skrev:
Flagada skrev:
Funderar på hur man tänker?
Lite märkligt i mitt tycke att ett ekonomiskt incitament i form av ca 10% av nybilspriset får folk att panikbeställa sin elbil.
Måste betyda folk köper av rent ekonomiska skäl, inte miljömässiga?
Och när blev det mer ekonomiskt att köpa en dyrare elbil än motsvarande fossilbil?

Att istället titta på en ny fossilbil för tex 250kkr mindre och kunna köra 15000mil för den sparade summan är inget alternativ man överväger?
(Säg 20kr/litern, 0,83l/mil = 16,60kr/milen blir 16,6kr x 15.000mil = 249.000kr)

Om man räknar på vad en fossilbil kostar under sin ägotid utifrån dina uppgifter att motsvarande bil skulle kosta 250k får jag det till att efter dessa milen lär man få 50% av bilen. Dvs 125k och servicekostnader på säkert 25k. Med driftkostnader på 249k så blir detta

125k+249k+25k=399k

Medan elbilen kostar 500k och bonusen på 50k ger 450k i kostnad.
Säg efter 15000 mil så har du ett värde på bilen på 225k med 50% värdetapp. Där förlorar du 225k
Sen har du 6kr/mil med elbil högt räknat (själv ligger jag nog på en tredjedel), blir 90k för elen och säkert hälften av fossilbil i service så 12,5k.

225k+90k+12,5k=327,5k

Skatt och försäkring har jag inte räknat in då jag inte har koll på vad man betalar i skatter längre på nya fossilbilar.

Kan inte se att en fossilbil är lönsammare än en elbil ekonomiskt sätt om man för det mesta kör inom 30mil radie per dag.

De flesta köper med plånboken och inte för miljön skull.
En stor del av dessa köpare hade nog redan funderat på eller t.o.m. bestämt sig för att köpa en elbil
under den närmaste tiden (nåt halvår framåt kanske) och tog helt enkelt beslutet tidigare eftersom det
då ju gav (förhoppningsvis) en 50-tusing extra liksom…

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 03 dec 2022 14:39
av mati
Det är garanterat inte många spontanköp, det tror inte jag heller. Säkert så som du säger, många som funderade och som inte riktigt kunde bestämma sig. Gigantisk inflation på allt, extrema leveranstider, stigande räntor, folk är rädda om sina pengar. Då tar det ju emot att beställa en bil. Men nu var det liksom sista chansen att få en elbil till en någorlunda rimlig peng. Billigare än såhär blir det aldrig mer. Det är nog så många tänker.

Re: 8/11-2022 - Rekordet som aldrig kommer bräckas.

Postat: 03 dec 2022 18:39
av martinot
Bjelke skrev:
Nogo skrev:
Flagada skrev:
Funderar på hur man tänker?
Lite märkligt i mitt tycke att ett ekonomiskt incitament i form av ca 10% av nybilspriset får folk att panikbeställa sin elbil.
Måste betyda folk köper av rent ekonomiska skäl, inte miljömässiga?
Och när blev det mer ekonomiskt att köpa en dyrare elbil än motsvarande fossilbil?

Att istället titta på en ny fossilbil för tex 250kkr mindre och kunna köra 15000mil för den sparade summan är inget alternativ man överväger?
(Säg 20kr/litern, 0,83l/mil = 16,60kr/milen blir 16,6kr x 15.000mil = 249.000kr)

Om man räknar på vad en fossilbil kostar under sin ägotid utifrån dina uppgifter att motsvarande bil skulle kosta 250k får jag det till att efter dessa milen lär man få 50% av bilen. Dvs 125k och servicekostnader på säkert 25k. Med driftkostnader på 249k så blir detta

125k+249k+25k=399k

Medan elbilen kostar 500k och bonusen på 50k ger 450k i kostnad.
Säg efter 15000 mil så har du ett värde på bilen på 225k med 50% värdetapp. Där förlorar du 225k
Sen har du 6kr/mil med elbil högt räknat (själv ligger jag nog på en tredjedel), blir 90k för elen och säkert hälften av fossilbil i service så 12,5k.

225k+90k+12,5k=327,5k

Skatt och försäkring har jag inte räknat in då jag inte har koll på vad man betalar i skatter längre på nya fossilbilar.

Kan inte se att en fossilbil är lönsammare än en elbil ekonomiskt sätt om man för det mesta kör inom 30mil radie per dag.

De flesta köper med plånboken och inte för miljön skull.
En stor del av dessa köpare hade nog redan funderat på eller t.o.m. bestämt sig för att köpa en elbil
under den närmaste tiden (nåt halvår framåt kanske) och tog helt enkelt beslutet tidigare eftersom det
då ju gav (förhoppningsvis) en 50-tusing extra liksom…
Tror ni har helt rätt här. De som slog till är nog de som redan planerat att skaffa elbil, men ville passa på att slå till innan bonusen försvann. Hade nog gjort lika dant själv om jag var i samma situation.