Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Edit: Och 30% över 110 km/h motsvarar 143 km/h på 110-sträckorna, det vill säga större delen av sträckan. Tror inte det är vanligt att folk under hela den resan ligger i hastigheter där de förlorar körkortet om de blir stoppade.
Brukar sätta farthållaren på 140 vid 110 och 150 vid 120 just för att inte tappa kortet. Bild
(Vissa bilar visar ju dock galet mkt fel, brukar se vad GPS säger)
Tänkte väl det :D
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av jonasl »

Är man beroende av 800v-laddare för att få bra fart med Kia/Hyundai?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av iAkita »

jonasl skrev:
Är man beroende av 800v-laddare för att få bra fart med Kia/Hyundai?
Ja, delvis. Men det beror på vad man menar med bra fart. På en 400V laddare får du max 150 kW. Sen håller den 150 kW upp till nästan 80%. Så det går ändå hyfsat snabbt, men inte lika snabbt som en 800V laddare. Tesla SuC verkar den inte komma överens med dock. Har som mest fått 96 kW där och har haft problem att få igång laddningen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
tor-ake skrev:
Vi har diskuterat matrix utförligt i en annan tråd men kortfattat så är det inte godkänt av DOT i USA ännu, men lagen kommer ändras innan november 2023 så gissningsvis kommer funktionen snart efter det, till alla bilar som har hårdvaran, vilket de flesta model 3 och Y har sedan uppdateringen 2021.
Blev inte Matrix tillåtet av NHTSA i februari i år?
Jo. NHTSA godkände dem i feb -22. https://www.nhtsa.gov/press-releases/nh ... ty-drivers
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av tor-ake »

Okej då är det oklart vad vi väntar på. Kanske att DOT skall utarbeta nya testprocedurer och börja exekvera dem?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av Mickep »

Det är ingen ursäkt. Europa har andra tillverkare haft det sedan länge. (att lagarna skiljer sig har de lyckats implementera så jag ser ingen ursäkt att de inte fått till matrix ifall det finns hårdvara för det)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev:
Okej då är det oklart vad vi väntar på. Kanske att DOT skall utarbeta nya testprocedurer och börja exekvera dem?
Vi väntar på Tesla.

NHTSA (federala myndigheten) är den delen under DOT (departementet) som sköter det här. Det finns mig veterligen inga hinder att använda ADB (Adaptive Driving Beam Headlights) i USA sedan februari i år.
NHTSA, February 15, 2022 Washington, DC
The U.S. Department of Transportation’s National Highway Traffic Safety Administration issued a final rule today allowing automakers to install adaptive driving beam headlights on new vehicles.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av tor-ake »

Så det går att få matrix från andra tillverkare i USA nu?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av Maw »

tor-ake skrev:
Okej då är det oklart vad vi väntar på. Kanske att DOT skall utarbeta nya testprocedurer och börja exekvera dem?
Det är nog snarare så att Tesla är bra på att göra SW till lattjolajbanlådan men inte så bra på säkerhetskritisk automotive-SW...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev:
Så det går att få matrix från andra tillverkare i USA nu?
Det vet jag inte, men det finns i alla fall inga hinder för Tesla i EU där vi är. Vi väntar på Tesla.

Så vitt jag vet och förstår är ADB godkänt i USA från 2022-02.

https://www.consumerreports.org/car-saf ... 128257819/

https://www.nytimes.com/2022/01/13/busi ... ts-us.html
Some manufacturers, including Audi, told us that vehicles they’ve already sold in the U.S. have had hardware for ADB installed; it just needs to be activated. It isn’t clear if the regulation allows recent models with existing hardware to be activated with ADB, because the language is focused on new vehicles. NHTSA hasn’t responded to our request for clarification.

An Audi spokesperson, Jacob Brown, says the automaker is reviewing the NHTSA standard to see how it compares with European standards. “Audi of America is pleased about the amendment that opens our path toward bringing adaptive driving beam headlights to U.S. customers,” the automaker said in a written statement.

Aaron Fowles, a Toyota spokesman, told CR that the automaker won’t comment on when ADB headlights will start appearing on Toyota vehicles, but he provided the following written statement: “As the original petitioner, Toyota appreciates NHTSA issuing this final rule, allowing automakers to install adaptive driving beam headlights on new vehicles. We look forward to reviewing the final rule and continuously working with NHTSA and other stakeholders towards further improving motor vehicle safety.”
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av spacecoin »

Här är i alla fall en modell, 2023 Cadillac Escalade, som ska ha ADB som tillval:
https://cadillacsociety.com/2022/07/12/ ... eadlights/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
taliz skrev:
jonasl skrev:
Laddar verkligen Kian (Och Ioniq5) så mycket snabbare än en MYP i verkligheten? Tyckte jag har läst väldigt många som undrar varför deras bilar laddar så långsamt.

Med MYLR får jag alltid en bra bit över 200kW i början i alla fall och snittet 0-80% ska enligt siffror jag läs vara nästan 150kW. Det är så pass snabbt att jag aldrig upplevt det som ett problem att stanna och ladda.
Jag knappade in EV6 AWD och referensförbrukning 210wh(tänker att GT borde dra åtminstone 10% mer än AWD), speed 130% och maxspeed 150kmh Lomma - Stockholm.
Total laddtid blir då 45 min.
Med M3LR 22 blir total laddtid 25 min.
45 minuter behöver man definitivt inte ladda mellan Skåne och Stockholm. Även om men behöver ladda två gånger från 10-80% under resan (och är man inte ens i närheten av att behöva det) så skulle det inte ta mer än 36 minuter sammanlagt.

Under SECC2022 laddade jag 14 minuter i Gränna och kom fram till Södertälje med 20% kvar, efter start i Ystad. Min totala laddtid mellan Haparanda och Ystad var ungefär samma som den vinnande Model 3, om den inte var ännu lägre till och med. Då fanns det ändå inte laddare som kunde ge bilen full effekt överallt. Sen ska väl EV6 Gt snarast jämföras mot en MYP, och inte en Model 3LR.

Edit: Och 30% över 110 km/h motsvarar 143 km/h på 110-sträckorna, det vill säga större delen av sträckan. Tror inte det är vanligt att folk under hela den resan ligger i hastigheter där de förlorar körkortet om de blir stoppade.
Fast Tellus (som just gjorde denna jämförelsen) att byta till EV6 GT, har väl just en M3P?

Annars så håller jag med om att det förmodligen är väldigt olika bilar att jämföra en CUV/SUV med en sportigt satt sedan, och en orsak till att jag troligen inte alls är intresserad av en EV6 (gillade inte ens MYP som jag provkörde). SUV/CUV är verkligen inte trevligt tycker jag personligen. Då hjälper det inte att den accar några tiondelar snabbare rakt fram.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av Fredrik j »

kaffekoko skrev:
backe skrev:
kaffekoko skrev:
Körde ny volvo xc60 tidigare i år .. gick inte att använda automatiken. Så inte bara tesla som har problem.

Matrix på min förra Volvo med Matrix fungerade bara om det var nog mörkt, men då fungerade det bra.

Du är lite otydlig med vad som inte gick att använda med den så jag kanske svarar på fel sak?
Vet inte om den hade matrix. Troligtvis inte ? Men massa blinkande bilar , både på motorväg och små slingriga vägar.
Kanske ovant med fysiska knappar?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
jonasl skrev:
Laddar verkligen Kian (Och Ioniq5) så mycket snabbare än en MYP i verkligheten? Tyckte jag har läst väldigt många som undrar varför deras bilar laddar så långsamt.

Med MYLR får jag alltid en bra bit över 200kW i början i alla fall och snittet 0-80% ska enligt siffror jag läs vara nästan 150kW. Det är så pass snabbt att jag aldrig upplevt det som ett problem att stanna och ladda.
Jag knappade in EV6 AWD och referensförbrukning 210wh(tänker att GT borde dra åtminstone 10% mer än AWD), speed 130% och maxspeed 150kmh Lomma - Stockholm.
Total laddtid blir då 45 min.
Med M3LR 22 blir total laddtid 25 min.
45 minuter behöver man definitivt inte ladda mellan Skåne och Stockholm. Även om men behöver ladda två gånger från 10-80% under resan (och är man inte ens i närheten av att behöva det) så skulle det inte ta mer än 36 minuter sammanlagt.

Under SECC2022 laddade jag 14 minuter i Gränna och kom fram till Södertälje med 20% kvar, efter start i Ystad. Min totala laddtid mellan Haparanda och Ystad var ungefär samma som den vinnande Model 3, om den inte var ännu lägre till och med. Då fanns det ändå inte laddare som kunde ge bilen full effekt överallt. Sen ska väl EV6 Gt snarast jämföras mot en MYP, och inte en Model 3LR.

Edit: Och 30% över 110 km/h motsvarar 143 km/h på 110-sträckorna, det vill säga större delen av sträckan. Tror inte det är vanligt att folk under hela den resan ligger i hastigheter där de förlorar körkortet om de blir stoppade.
Fast Tellus (som just gjorde denna jämförelsen) att byta till EV6 GT, har väl just en M3P?

Annars så håller jag med om att det förmodligen är väldigt olika bilar att jämföra en CUV/SUV med en sportigt satt sedan, och en orsak till att jag troligen inte alls är intresserad av en EV6 (gillade inte ens MYP som jag provkörde). SUV/CUV är verkligen inte trevligt tycker jag personligen. Då hjälper det inte att den accar några tiondelar snabbare rakt fram.
EV6 ligger någonstans mellan Model 3 och Model Y. Varken SUV eller sedan/hatchback. Sen har det ju av någon anledning blivit så att man måste klistra "SUV" på bilar nu för att kunna sälja dem i stora volymer. Se bara hur Model 3 tappar nu när Model Y lanserats. Sänker man fjädringen 50 mm på EV6 är det i princip en hatchback. Sen verkar de ändå ha lyckats väldigt bra med väghålling/prestanda på EV6 GT, trots att den är menad som en grand tourer och inte en banbil. Misha Charoudin verkar iallafall ha blivit imponerad av den när hat testade den, och han vet betydligt bättre än jag :)

https://www.youtube.com/watch?v=3OvMM7r0oak
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av spacecoin »

Ge en tråd tillräcklig tid så handlar den alltid till slut om hur mycket folk hatar SUVar? Tillbaka till ämnet?
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av MrEarp »

iAkita skrev:
jonasl skrev:
Är man beroende av 800v-laddare för att få bra fart med Kia/Hyundai?
Ja, delvis. Men det beror på vad man menar med bra fart. På en 400V laddare får du max 150 kW. Sen håller den 150 kW upp till nästan 80%. Så det går ändå hyfsat snabbt, men inte lika snabbt som en 800V laddare. Tesla SuC verkar den inte komma överens med dock. Har som mest fått 96 kW där och har haft problem att få igång laddningen.
Har du något exempel på en KIA EV6 som laddar 150kW på 400V och i så fall på vilken laddare?
DonElon
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av DonElon »

MrEarp skrev:
iAkita skrev:
jonasl skrev:
Är man beroende av 800v-laddare för att få bra fart med Kia/Hyundai?
Ja, delvis. Men det beror på vad man menar med bra fart. På en 400V laddare får du max 150 kW. Sen håller den 150 kW upp till nästan 80%. Så det går ändå hyfsat snabbt, men inte lika snabbt som en 800V laddare. Tesla SuC verkar den inte komma överens med dock. Har som mest fått 96 kW där och har haft problem att få igång laddningen.
Har du något exempel på en KIA EV6 som laddar 150kW på 400V och i så fall på vilken laddare?
Har en fd kollega som kör Hyundai Ioniq 5 och han säger att han får 150 kW typ kontinuerligt på OKQ8:s laddare. Han säger att han ofta väljer OKQ8 när det är kö på Ionity och att det inte blir så stor upplevd skillnad i laddtid i praktiken med 150 kW vs 300 kW.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av iAkita »

MrEarp skrev:
iAkita skrev:
jonasl skrev:
Är man beroende av 800v-laddare för att få bra fart med Kia/Hyundai?
Ja, delvis. Men det beror på vad man menar med bra fart. På en 400V laddare får du max 150 kW. Sen håller den 150 kW upp till nästan 80%. Så det går ändå hyfsat snabbt, men inte lika snabbt som en 800V laddare. Tesla SuC verkar den inte komma överens med dock. Har som mest fått 96 kW där och har haft problem att få igång laddningen.
Har du något exempel på en KIA EV6 som laddar 150kW på 400V och i så fall på vilken laddare?
Från min egen bil (Eon drive & clever 400V/175 kW i Löddeköpinge):
20220108_172915.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av MrEarp »

iAkita skrev:
MrEarp skrev:
iAkita skrev:
jonasl skrev:
Är man beroende av 800v-laddare för att få bra fart med Kia/Hyundai?
Ja, delvis. Men det beror på vad man menar med bra fart. På en 400V laddare får du max 150 kW. Sen håller den 150 kW upp till nästan 80%. Så det går ändå hyfsat snabbt, men inte lika snabbt som en 800V laddare. Tesla SuC verkar den inte komma överens med dock. Har som mest fått 96 kW där och har haft problem att få igång laddningen.
Har du något exempel på en KIA EV6 som laddar 150kW på 400V och i så fall på vilken laddare?
Från min egen bil (Eon drive & clever 400V/175 kW i Löddeköpinge):
20220108_172915.jpg
Den laddaren i lödde är en ABB Terra HP 175 dvs en laddare som går till 920V DC.
Något annat exempel?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av iAkita »

MrEarp skrev:
iAkita skrev:
MrEarp skrev:
iAkita skrev:
jonasl skrev:
Är man beroende av 800v-laddare för att få bra fart med Kia/Hyundai?
Ja, delvis. Men det beror på vad man menar med bra fart. På en 400V laddare får du max 150 kW. Sen håller den 150 kW upp till nästan 80%. Så det går ändå hyfsat snabbt, men inte lika snabbt som en 800V laddare. Tesla SuC verkar den inte komma överens med dock. Har som mest fått 96 kW där och har haft problem att få igång laddningen.
Har du något exempel på en KIA EV6 som laddar 150kW på 400V och i så fall på vilken laddare?
Från min egen bil (Eon drive & clever 400V/175 kW i Löddeköpinge):
20220108_172915.jpg
Den laddaren i lödde är en ABB Terra HP 175 dvs en laddare som går till 920V DC.
Något annat exempel?
Är du säker på att den är konfigurerad för 920V? Har laddat där flera gånger och aldrig fått mer än 150 kW. Borde lätt få 235 kW om den är på 920V i och med att den kan leverera 175 kW till 400V bilar och maxar på 375-500A beroende på konfiguration.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av MrEarp »

Ja, delvis. Men det beror på vad man menar med bra fart. På en 400V laddare får du max 150 kW. Sen håller den 150 kW upp till nästan 80%. Så det går ändå hyfsat snabbt, men inte lika snabbt som en 800V laddare. Tesla SuC verkar den inte komma överens med dock. Har som mest fått 96 kW där och har haft problem att få igång laddningen.

Har du något exempel på en KIA EV6 som laddar 150kW på 400V och i så fall på vilken laddare?[/quote]
Från min egen bil (Eon drive & clever 400V/175 kW i Löddeköpinge):
Bilagan 20220108_172915.jpg finns inte längre
[/quote]

Den laddaren i lödde är en ABB Terra HP 175 dvs en laddare som går till 920V DC.
Något annat exempel?[/quote]
Är du säker på att den är konfigurerad för 920V? Har laddat där flera gånger och aldrig fått mer än 150 kW. Borde lätt få 235 kW om den är på 920V i och med att den kan leverera 175 kW till 400V bilar och maxar på 375-500A beroende på konfiguration.[/quote]

Alla Terra HP går till 920V DC, bifogar databladet här, den presterar 375A upp till ungefär 430V DC sen faller strömstyrkan med spänningen. Så vid cirka 700V DC har du ca 230A eftersom kraftmodulen presterar Max 160kW kontinuerlig effekt eller Max 375A. Exempelvis en bil som laddar snabbt men har låg spänning tex en EQE med ca 335-340V vid låg SOC får inte mer än ca 125-130kW på denna laddaren.
91A3DB66-04AC-4C0D-9CC7-5CD710363157.png
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av iAkita »

MrEarp skrev:
Alla Terra HP går till 920V DC, bifogar databladet här, den presterar 375A upp till ungefär 430V DC sen faller strömstyrkan med spänningen. Så vid cirka 700V DC har du ca 230A eftersom kraftmodulen presterar Max 160kW kontinuerlig effekt eller Max 375A. Exempelvis en bil som laddar snabbt men har låg spänning tex en EQE med ca 335-340V vid låg SOC får inte mer än ca 125-130kW på denna laddaren.
Tack för förklaringen. Det verkar som om laddaren kan leverera antingen 175 kW eller 350 kW beroende på om man kombinerar den med en eller två power cabinets. Enligt databladet för power cabinets verkar de vara på drygt 400V. Laddarna vid Lödde är på 175 kW, och är allts kombinerade med en power cabinet, inte två. Har jag fel om jag tolkar det som att det behövs två power cabinets för att laddaren ska kunna leverera 350kW/800V?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av MrEarp »

iAkita skrev:
MrEarp skrev:
Alla Terra HP går till 920V DC, bifogar databladet här, den presterar 375A upp till ungefär 430V DC sen faller strömstyrkan med spänningen. Så vid cirka 700V DC har du ca 230A eftersom kraftmodulen presterar Max 160kW kontinuerlig effekt eller Max 375A. Exempelvis en bil som laddar snabbt men har låg spänning tex en EQE med ca 335-340V vid låg SOC får inte mer än ca 125-130kW på denna laddaren.
Tack för förklaringen. Det verkar som om laddaren kan leverera antingen 175 kW eller 350 kW beroende på om man kombinerar den med en eller två power cabinets. Enligt databladet för power cabinets verkar de vara på drygt 400V. Laddarna vid Lödde är på 175 kW, och är allts kombinerade med en power cabinet, inte två. Har jag fel om jag tolkar det som att det behövs två power cabinets för att laddaren ska kunna leverera 350kW/800V?
Ja två cabinets kan leverera 350kW. Spänning på DC (utgående) är 150-920V på ABB Terra, när handskakning görs justerar laddaren in sig på den spänning som bilen önskar. På (inkommande) AC-sidan är det alltid 400V mellan faser, alltså vanlig 3-fas från vårt nät.
Nu hamnar vi väldigt off topic här men jag tror inte att EV6 (E-GMP) klarar 150kW på 400V DC.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av spacecoin »

MrEarp skrev:
Nu hamnar vi väldigt off topic här
"Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare" :)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare

Inlägg av iAkita »

spacecoin skrev:
MrEarp skrev:
Nu hamnar vi väldigt off topic här
"Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare" :)
Mjo, men det började ju iallafall där någonstans :D Tack MrEarp, då har jag lärt mig något nytt idag igen!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar