Sida 1 av 3
Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 01 dec 2022 20:32
av mans71
Helljusautomatiken i all ära, men på Tesla, iaf på dom två bilar jag har haft så är det helljus on/off.
Jag är väldigt imponerad av Mercedes EQE som har någon slags voodoo på helljusautomatiken.
Helljuset är på hela tiden i mörker, men den lyser runt andra bilar, bländar dom inte, men det gör så att jag ser mer och längre fast jag har möte. Är det så på andra bilar också? Det var ett tag sedan jag provade andra bilar.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 01 dec 2022 20:33
av Lurkern
Ja, buzzwordet är Matrix.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 01 dec 2022 20:41
av roffe_s
mans71 skrev:Helljusautomatiken i all ära, men på Tesla, iaf på dom två bilar jag har haft så är det helljus on/off.
Jag är väldigt imponerad av Mercedes EQE som har någon slags voodoo på helljusautomatiken.
Helljuset är på hela tiden i mörker, men den lyser runt andra bilar, bländar dom inte, men det gör så att jag ser mer och längre fast jag har möte. Är det så på andra bilar också? Det var ett tag sedan jag provade andra bilar.
Det låter som LED Matrix, det har vi på vår Polestar 2, funkar finfint. Svåra situationer som t ex möte av lastbil över krön är av naturliga skäl svårt att hantera och kan kräva ett manuellt ingripande men i vanliga fall är det en kalasfunktion. Jag kom precis in efter en timme på motorväg, inte ett enda irriterat blink från någon mötande.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 01 dec 2022 20:44
av mans71
Matrix... känns som det just har utvecklats till en "must-have". Märkligt att inte Tesla erbjuder det.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 01 dec 2022 21:40
av Skyltspurtaren
Hyrde en Audi A6 med Matrix förra vintern. Beroendeframkallande, sjukt bra. Det går ju att blända av med spaken på min Model3 också, precis som på alla andra gamla bilar jag kört. Men Matrix, det är det inte.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 01 dec 2022 21:43
av jonasl
Nyare bilar har hårdvaran för att kunna göra det så förhoppningsvis kommer det med en uppdatering så småningom.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 00:46
av ObscureEconomist
Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 08:17
av Tellus
ObscureEconomist skrev:Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
Tror det saknas än fler saker om man byter från Tesla till annat märke, därför tror jag inte jag klarar bytet från MYP till EV6 GT till exempel.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 08:28
av kaffekoko
Körde ny volvo xc60 tidigare i år .. gick inte att använda automatiken. Så inte bara tesla som har problem.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 08:46
av jonasl
Nu tycker jag automatiken fungerar bättre än på andra bilar jag prövat, bland annat Audi. Men jag har inte prövat någon med matrix.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 08:50
av backe
kaffekoko skrev:Körde ny volvo xc60 tidigare i år .. gick inte att använda automatiken. Så inte bara tesla som har problem.
Matrix på min förra Volvo med Matrix fungerade bara om det var nog mörkt, men då fungerade det bra.
Du är lite otydlig med vad som inte gick att använda med den så jag kanske svarar på fel sak?
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 09:06
av DonElon
ObscureEconomist skrev:Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
Det påstås ofta att Tesla inte kan matcha premium-tyskarna gällande Matrix-ljus. Faktum är att adaptiva strålkastare är något som numera finns till alla märken och alla prisklasser – utom Tesla.
Exempel på icke-premium-bilar med adaptiva LED som kan lysa upp vägkanten medan de bländar av för mötande:
– Toyota Corolla/Yaris Cross
– Nissan Qashqai
– Peugeot 308
– Honda Civic
– Subaru Outback (standard, inte ens tillval)
– Opel Astra (har tydligen haft det sedan 2016)
– Mazda 3
Men alltså inte Tesla. "Det saknas bara mjukvara". Tesla ska ju vara bäst på mjukvara. Detta stör mig rejält att funktionen dröjer till min M3.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 09:23
av kaffekoko
backe skrev:kaffekoko skrev:Körde ny volvo xc60 tidigare i år .. gick inte att använda automatiken. Så inte bara tesla som har problem.
Matrix på min förra Volvo med Matrix fungerade bara om det var nog mörkt, men då fungerade det bra.
Du är lite otydlig med vad som inte gick att använda med den så jag kanske svarar på fel sak?
Vet inte om den hade matrix. Troligtvis inte ? Men massa blinkande bilar , både på motorväg och små slingriga vägar.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 09:44
av Arctic Drifter
Den här funktionaliteten kan man ju få även utan "Matrix", haft en X5a från 2013 med adaptiva Xenon, funkade ypperligt!
Bra trygghetskänsla att kunna ligga bakom bilar med fullt helljus i diket utan att blända någon...
Nu sitter man här med en 9 år nyare bil utan detta adaptiva och där helljusfunktionaliteten ligger på samma nivå som på min entusiastbil från 2007.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 09:58
av Mickep
Jag tror det kommer på de flesta bilar då det är en oerhörd säkerhetshökning att inte behöva blända av och på. (ant ser man inget för att man blir bländad eller ser man inget för att det är mörkt, med matrix ser man i mötet)
Bara tesla får tummen ur och fixar mjukvaran (hur svårt kan det vara, hehe).
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 10:07
av tor-ake
Vi har diskuterat matrix utförligt i en annan tråd men kortfattat så är det inte godkänt av DOT i USA ännu, men lagen kommer ändras innan november 2023 så gissningsvis kommer funktionen snart efter det, till alla bilar som har hårdvaran, vilket de flesta model 3 och Y har sedan uppdateringen 2021.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 11:34
av iAkita
Tellus skrev:ObscureEconomist skrev:Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
Tror det saknas än fler saker om man byter från Tesla till annat märke, därför tror jag inte jag klarar bytet från MYP till EV6 GT till exempel.
Vad är det du skulle sakna, förutom sentry mode som ju inte finns på EV6?
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 11:51
av Tellus
iAkita skrev:Tellus skrev:ObscureEconomist skrev:Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
Tror det saknas än fler saker om man byter från Tesla till annat märke, därför tror jag inte jag klarar bytet från MYP till EV6 GT till exempel.
Vad är det du skulle sakna, förutom sentry mode som ju inte finns på EV6?
Några viktiga saker för mig
- Vaktläge och dashcam
- Servicefritt
- Stor enkel skärm och bra karta/navigering
- Knappfria interiören
Sen några andra mindre viktiga saker jag skulle sakna lite
- Youtube, Netflix, Internet
- Energieffektiv och octovalve
- Lite större utrymmen och bagage
- Trådlösa uppdateringar
- Servicebil hem gratis vid enkla fel
- Camp mode (kanske finns på ev6 också)
- Stabil app
Det jag trånar efter på EV6 GT
- Prestandan
- Ställbara fjädringen
- Gillar designen
- Coolt med en KIA som kör ifrån alla Tesla 3 och Y
- Bättre komfort och mindre buller gissningsvis
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 12:45
av iAkita
Tellus skrev:iAkita skrev:Tellus skrev:ObscureEconomist skrev:Ja, ungefär alla bilar förutom tesla i den prisklassen har liknande funktioner. Tesla saknar väldigt mycket saker som man bara förväntar sig om man är från ett annat märke.
Tror det saknas än fler saker om man byter från Tesla till annat märke, därför tror jag inte jag klarar bytet från MYP till EV6 GT till exempel.
Vad är det du skulle sakna, förutom sentry mode som ju inte finns på EV6?
Några viktiga saker för mig
- Vaktläge och dashcam
- Servicefritt
- Stor enkel skärm och bra karta/navigering
- Knappfria interiören
Sen några andra mindre viktiga saker jag skulle sakna lite
- Youtube, Netflix, Internet
- Energieffektiv och octovalve
- Lite större utrymmen och bagage
- Trådlösa uppdateringar
- Servicebil hem gratis vid enkla fel
- Camp mode (kanske finns på ev6 också)
- Stabil app
Det jag trånar efter på EV6 GT
- Prestandan
- Ställbara fjädringen
- Gillar designen
- Coolt med en KIA som kör ifrån alla Tesla 3 och Y
- Bättre komfort och mindre buller gissningsvis
Tack! Alltid spännande att se vad folk prioriterar! En del av sakerna du listar finns på EV6 GT (bra karta/navigering, trådlösa uppdateringar (inte lika omfattande som Teslas), camp mode (utility mode), stabil app med massor av funktioner) eller går enkelt att fixa (youtube, netflix, internet, och de flesta andra appar du har på din telefon). Andra saker på listan saknas absolut.
Det jag skulle sakna om jag gick åt andra hållet (EV6 GT till MYP) skulle vara HUD:en (en sån där sak jag aldrig saknat men inte kommer kunna vara utan på en bil framöver), matrix lysena (men tror Teslas kommer bli ännu bättre om/när de får igång dem), snabbladdningen, den adaptiva farthållaren (man kan välja att den ska lära sig och anpassa sig till sin körstil både vad det gäller avstånd, inbromsningar och acceleration), ratten, komforten, V2L, att kunna spegla telefonen på skärmen, samt vad jag tycker är bland de bäst genomtänkta förarmiljönerna på marknaden vad det gäller funktionalitet. Jag gillar verkligen Tesla´s öppna och minimalistiska interiörer, men tycker Kia hittat en bra balans mellan klutter och funktionalitet.
Sen är iallafall jag sån att jag har lättare att sakna saker jag blir av med än saker jag inte har. Så det är inte alls omöjligt att jag prioriterat exakt som du om jag skulle gått från MYP till EV6 GT

Förutom den extra platsen då, till och med EV6 känns som en onödigt stor bil för mig.
Sorry för OT till övriga!
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 13:01
av jonasl
Laddar verkligen Kian (Och Ioniq5) så mycket snabbare än en MYP i verkligheten? Tyckte jag har läst väldigt många som undrar varför deras bilar laddar så långsamt.
Med MYLR får jag alltid en bra bit över 200kW i början i alla fall och snittet 0-80% ska enligt siffror jag läs vara nästan 150kW. Det är så pass snabbt att jag aldrig upplevt det som ett problem att stanna och ladda.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 13:09
av iAkita
jonasl skrev:Laddar verkligen Kian (Och Ioniq5) så mycket snabbare än en MYP i verkligheten? Tyckte jag har läst väldigt många som undrar varför deras bilar laddar så långsamt.
Med MYLR får jag alltid en bra bit över 200kW i början i alla fall och snittet 0-80% ska enligt siffror jag läs vara nästan 150kW. Det är så pass snabbt att jag aldrig upplevt det som ett problem att stanna och ladda.
Kia/Hyundai hade tidigare inte förvärmning. Det finns en uppdatering som fixat det nu som funkar bra.
Model Y/3 tar drygt 50% längre tid till 80% jämfört med EV6, lite beroende på vilket batteri man har i sin Tesla. Om man tycker det är ett problem eller inte är en annan fråga. Men i en Kia kan du få bra effekt ganska oberoende av vilken SoC du pluggar in vid (laddkurvan är inte statisk). Såg nyligen en som laddade med över 200 kW vid 67%.
Edit: 227 kW vid 73% var det visst:
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 13:11
av taliz
jonasl skrev:Laddar verkligen Kian (Och Ioniq5) så mycket snabbare än en MYP i verkligheten? Tyckte jag har läst väldigt många som undrar varför deras bilar laddar så långsamt.
Med MYLR får jag alltid en bra bit över 200kW i början i alla fall och snittet 0-80% ska enligt siffror jag läs vara nästan 150kW. Det är så pass snabbt att jag aldrig upplevt det som ett problem att stanna och ladda.
Jag knappade in EV6 AWD och referensförbrukning 210wh(tänker att GT borde dra åtminstone 10% mer än AWD), speed 130% och maxspeed 150kmh Lomma - Stockholm.
Total laddtid blir då 45 min.
Med M3LR 22 blir total laddtid 25 min.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 13:32
av iAkita
taliz skrev:jonasl skrev:Laddar verkligen Kian (Och Ioniq5) så mycket snabbare än en MYP i verkligheten? Tyckte jag har läst väldigt många som undrar varför deras bilar laddar så långsamt.
Med MYLR får jag alltid en bra bit över 200kW i början i alla fall och snittet 0-80% ska enligt siffror jag läs vara nästan 150kW. Det är så pass snabbt att jag aldrig upplevt det som ett problem att stanna och ladda.
Jag knappade in EV6 AWD och referensförbrukning 210wh(tänker att GT borde dra åtminstone 10% mer än AWD), speed 130% och maxspeed 150kmh Lomma - Stockholm.
Total laddtid blir då 45 min.
Med M3LR 22 blir total laddtid 25 min.
45 minuter behöver man definitivt inte ladda mellan Skåne och Stockholm. Även om men behöver ladda två gånger från 10-80% under resan (och är man inte ens i närheten av att behöva det) så skulle det inte ta mer än 36 minuter sammanlagt.
Under SECC2022 laddade jag 14 minuter i Gränna och kom fram till Södertälje med 20% kvar, efter start i Ystad. Min totala laddtid mellan Haparanda och Ystad var ungefär samma som den vinnande Model 3, om den inte var ännu lägre till och med. Då fanns det ändå inte laddare som kunde ge bilen full effekt överallt. Sen ska väl EV6 Gt snarast jämföras mot en MYP, och inte en Model 3LR.
Edit: Och 30% över 110 km/h motsvarar 143 km/h på 110-sträckorna, det vill säga större delen av sträckan. Tror inte det är vanligt att folk under hela den resan ligger i hastigheter där de förlorar körkortet om de blir stoppade.
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 14:20
av taliz
iAkita skrev:
Edit: Och 30% över 110 km/h motsvarar 143 km/h på 110-sträckorna, det vill säga större delen av sträckan. Tror inte det är vanligt att folk under hela den resan ligger i hastigheter där de förlorar körkortet om de blir stoppade.
Brukar sätta farthållaren på 140 vid 110 och 150 vid 120 just för att inte tappa kortet.

(Vissa bilar visar ju dock galet mkt fel, brukar se vad GPS säger)
Re: Tesla helljusautomatik vs. andra tillverkare
Postat: 02 dec 2022 14:38
av Maw
tor-ake skrev:Vi har diskuterat matrix utförligt i en annan tråd men kortfattat så är det inte godkänt av DOT i USA ännu, men lagen kommer ändras innan november 2023 så gissningsvis kommer funktionen snart efter det, till alla bilar som har hårdvaran, vilket de flesta model 3 och Y har sedan uppdateringen 2021.
Blev inte Matrix tillåtet av NHTSA i februari i år?