Sida 3 av 3

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 04 dec 2022 22:28
av Fredrik j
4dy skrev:
Fredrik j skrev:
4dy skrev:
Fredrik j skrev:
4dy skrev:
Förstår inte. Alla fick bonus förut.
Precis. Därför kommer en bil registrerad idag (utan bonus) inte vara värd mer än samma bil som fick bonus.

Det är bara en engångspåverkan. Om 3 år har ingen nyare bil fått bonus. Men det är mindre bra att köpa bil nu utan bonus om man tänker sälja snart.
Det är tillgång och efterfrågan som styr priset. Varför skulle en köpare vilja betala mer för en bil bara för att tidigare ägaren inte fått bonus?
I början så är.korrelationen till nypriset det som avgör begagnatvärdet på.en bil. Varför köpa en begagnad om man kan köpa en ny för bara lite till?

Förstår du inte det sambandet har jag tyvärr inget mer att säga till dig.
Tillgång och efterfrågan är det som gäller.
Kostar den begagnade nästan lika mycket som en ny blir det svag efterfrågan även om det varit lite skruvad marknad på teslor.

En säljare som fått bonus, och därför kan tänka sig att sälja lite billigare sätter även nivån för en säljare som betalat lite mer. Varför skulle en köpare vilja betala mer för en bil som inte fått bonus?

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 04 dec 2022 22:48
av Bengt-re
LarsOJ skrev:
Bengt-re skrev:
LarsOJ skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Jag har privatleasing från DNB och räntan varierar. Ingenstans i avtal eller fakturor redovisas aktuell ränta. I avtalet står att avgiften bestäms av ränteläget vid kontraktsskrivningen (oktober 2019) och att DNB sedan har rätt att ändra den när ränteläget ändras. Ända fram till sommaren i år var avgiften hyfsat stabil. Avgiften för 4-årsleasing minus 1250:- i klimatrabatt och plus låneskydd c:a 7000:-/månad. Den kunde ibland ligga på upp till 200:- mer per månad. I augusti och september var den på 7500:-, i oktober 7900:- för att i november falla tillbaka på 7500:- Har inte fått decemberräkningen.

Avgiften presenteras som en summa enligt aktuellt ränteläge, administrationsavgift på 31:-, betalskyddsförsäkring 495:-, avdrag för klimatrabatt 1250:- och sen moms på allt. Ibland kommer retroaktiv ränta också till. Det var det som hände i oktober.
Ganska sjukt att man inte kan köra med stibor + x% tex, men dom vill väl kunna höja mer än riksbanken
helt enkelt (just för att dom kan)…
Som privatkund kan man ju i alla fall helt skita i leasingbolagen om man inte gillar villkoren. Som företag måste man ju leasa bilen för att kunna kvitta någon moms öht. Det är jäkligt konstiga regler egentligen. En grävmaskin för 2,5msek får man ju köpa hur man vill med avdragbar moms.
Du får väl köra grävmaskin till ICA framöver då....
Drygt svar men jag kör pickup till ica. De har ju också normala momsregler.

Har bara alltid tyckt att det är konstigt att just bilar (skåp och personbilar) måste hyras/leasas medan allt annat mellan himmel och jord får köpas av företag. Det har ju gjort leasingbolagen onödigt framgångsrika i Sverige.
Vissa saker får man bara acceptera. Politikerna varken till höger eller vänster är intresserade av att ändra de reglerna. Så antigen gillar man läget, kör grävmaskin eller flyttar till ett land med andra regler. Det är inte drygt, bara den krassa verkligheten.

Inte för att det spelar någon roll för hur världen kommer att utvecklas, men jag delar förundran över att relerna ser ut som de gör.

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 04 dec 2022 23:00
av LarsOJ
Bengt-re skrev:

Vissa saker får man bara acceptera. Politikerna varken till höger eller vänster är intresserade av att ändra de reglerna. Så antigen gillar man läget, kör grävmaskin eller flyttar till ett land med andra regler. Det är inte drygt, bara den krassa verkligheten.

Inte för att det spelar någon roll för hur världen kommer att utvecklas, men jag delar förundran över att relerna ser ut som de gör.
Ja fair enough bara att acceptera såklart :)

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 04 dec 2022 23:09
av 4dy
Fredrik j skrev:
Tillgång och efterfrågan är det som gäller.
Kostar den begagnade nästan lika mycket som en ny blir det svag efterfrågan även om det varit lite skruvad marknad på teslor.

En säljare som fått bonus, och därför kan tänka sig att sälja lite billigare sätter även nivån för en säljare som betalat lite mer. Varför skulle en köpare vilja betala mer för en bil som inte fått bonus?

Förr fick alla bonus. Nu får ingen. Ditt scenario uppstår bara nu under en kortare tid när det finns en viss konkurrens mellan bilar som fått bonus och de som inte fått. Den som köper ny bil om ett eller två år slipper det.

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 05 dec 2022 04:54
av Fredrik j
4dy skrev:
Fredrik j skrev:
Tillgång och efterfrågan är det som gäller.
Kostar den begagnade nästan lika mycket som en ny blir det svag efterfrågan även om det varit lite skruvad marknad på teslor.

En säljare som fått bonus, och därför kan tänka sig att sälja lite billigare sätter även nivån för en säljare som betalat lite mer. Varför skulle en köpare vilja betala mer för en bil som inte fått bonus?

Förr fick alla bonus. Nu får ingen. Ditt scenario uppstår bara nu under en kortare tid när det finns en viss konkurrens mellan bilar som fått bonus och de som inte fått. Den som köper ny bil om ett eller två år slipper det.
Mitt scenario uppstår ju inte nu utan om 3-4år när bilar med bonus och utan bonus kommer ut på beg-marknaden sida vid sida.

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 05 dec 2022 08:04
av JoeMad
Det är för att personbilar är mer attraktiva att använda privat och dessutom är.mindre användbara i företag. De företag som behöver personbilar i verksamheten får dessutom köpa de momsfritt.


Men det stämmer ju inte.
Säljare, servicetekniker, mäklare...

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 05 dec 2022 12:03
av LarsOJ
JoeMad skrev:
Det är för att personbilar är mer attraktiva att använda privat och dessutom är.mindre användbara i företag. De företag som behöver personbilar i verksamheten får dessutom köpa de momsfritt.


Men det stämmer ju inte.
Säljare, servicetekniker, mäklare...
Jo men det är ju tyvärr samma regler för tex 2-sitsiga skåpbilar som många företag använder.

Sen gäller ju förmånsbeskattning om man tänker använda bilen privat på alla företagsägda bilar oavsett typ/modell.

Av någon outgrundlig anledning så är pickuper med luftspalt undantagna från momsreglerna. Därav så många pickuper helt i onödan.

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 06 dec 2022 17:39
av Dafro
LarsOJ skrev:
JoeMad skrev:
Det är för att personbilar är mer attraktiva att använda privat och dessutom är.mindre användbara i företag. De företag som behöver personbilar i verksamheten får dessutom köpa de momsfritt.


Men det stämmer ju inte.
Säljare, servicetekniker, mäklare...
Jo men det är ju tyvärr samma regler för tex 2-sitsiga skåpbilar som många företag använder.

Sen gäller ju förmånsbeskattning om man tänker använda bilen privat på alla företagsägda bilar oavsett typ/modell.

Av någon outgrundlig anledning så är pickuper med luftspalt undantagna från momsreglerna. Därav så många pickuper helt i onödan.
Det förklarar ju den RAM 1500 eller vad den heter som åker här i området, så korkat att gynna sådana bilar.

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 07 dec 2022 14:02
av kaffekoko
Dafro skrev:
LarsOJ skrev:
JoeMad skrev:
Det är för att personbilar är mer attraktiva att använda privat och dessutom är.mindre användbara i företag. De företag som behöver personbilar i verksamheten får dessutom köpa de momsfritt.


Men det stämmer ju inte.
Säljare, servicetekniker, mäklare...
Jo men det är ju tyvärr samma regler för tex 2-sitsiga skåpbilar som många företag använder.

Sen gäller ju förmånsbeskattning om man tänker använda bilen privat på alla företagsägda bilar oavsett typ/modell.

Av någon outgrundlig anledning så är pickuper med luftspalt undantagna från momsreglerna. Därav så många pickuper helt i onödan.
Det förklarar ju den RAM 1500 eller vad den heter som åker här i området, så korkat att gynna sådana bilar.
Kan dessutom köras på etanol så de får väldigt låg skatt pga de är så miljövänliga. Malus-skatten skulle bli otroligt hög (runt 30000kr)om de gick på diesel eller bensin. Ingen kör såklart på etanol.

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 07 dec 2022 17:06
av LarsOJ
kaffekoko skrev:
Dafro skrev:
LarsOJ skrev:
JoeMad skrev:
Det är för att personbilar är mer attraktiva att använda privat och dessutom är.mindre användbara i företag. De företag som behöver personbilar i verksamheten får dessutom köpa de momsfritt.


Men det stämmer ju inte.
Säljare, servicetekniker, mäklare...
Jo men det är ju tyvärr samma regler för tex 2-sitsiga skåpbilar som många företag använder.

Sen gäller ju förmånsbeskattning om man tänker använda bilen privat på alla företagsägda bilar oavsett typ/modell.

Av någon outgrundlig anledning så är pickuper med luftspalt undantagna från momsreglerna. Därav så många pickuper helt i onödan.
Det förklarar ju den RAM 1500 eller vad den heter som åker här i området, så korkat att gynna sådana bilar.
Kan dessutom köras på etanol så de får väldigt låg skatt pga de är så miljövänliga. Malus-skatten skulle bli otroligt hög (runt 30000kr)om de gick på diesel eller bensin. Ingen kör såklart på etanol.
Faktiskt många som kör på etanol i sina Amerikanska pickuper (inkl mig själv) den sista tiden. Prisskillnaden mot 95 har blivit stor (typ 13kr/19kr) samt att reduktionsplikten sänkt energiinnehållet i bensinen så skillnaden i förbrukning är inte lika stor som förr. Kul att vara miljövänlig också.

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 09 dec 2022 13:12
av martinot
Mickep skrev:
Privat leasing ser jag också som suspekt. känns ofördelaktigt och med stora risker.
Företags leasing ser jag annorlunda på. Då det är företag och inte privatekonomisk på samma sätt.
att det gör att det kommer ut beg. 3 år gamla bilar till handlarna ser jag samhällsekonomiskt positivt på.
Håller med.

Köpte senaste elbilen som skulle vara privat direkt med likvida medel, men har fortsatt kvar min förmånsbil på företagsleasing (finansiell).

Re: Chockhöjning av leasingpriser efter slopad elbilsbonus

Postat: 09 dec 2022 13:16
av martinot
Fredrik j skrev:
Dafro skrev:
iAkita skrev:
4dy skrev:

Bonusen sänker nypriset. Utan bonus höjs därmed nypriset. Med höjt nypris så kommer antagligen begagnatpriset också höjas proportionellt.
Man skulle kunna tänka sig det, men med tanke på hur andrahandsmarknaden sett ut de 3-4 senaste åren verkar det som att begagnatköparna varit helt omedvetna om att bonusen existerat. Det är väl delvis därför man kunde sälja bilen till högre pris än nypris minus bonus. Vad som stödjer den tesen är att begagnatpriserna på elbilar sjunkit ganska kraftigt efter att bonusen nu tagits bort, tvärt emot vad man skulle förvänta sig.
Tillgång och efterfrågan kanske.
Antagligen. När maten, elen och boräntorna stiger är kanske inte bilbyte det första man tänker på.
Till våren kommer varslen.
Jo, speciellt elpriserna kommer utöka/förlänga lågkonjunkturen. Nu kommer nog snart en stor arbetslöshetsvåg till våren som följd när industrin inte mäktar med dessa galan elpriser. Detta ser inte bra ut. Glad att jag inte längre är konsult inom personbilsindustrin (som oftast är klart mer konjunkturkänslig än den övriga fordonsindustrin).