Torkare på Auto vid farthållare

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Inte heller hänt. Å andra sidan är jag tveksam till om jag kört in i ett parkeringshus med MY någon gång. I carporten går de inte igång. :)
Tunnlar också.... ;)
Jag tror automatiken blir förvirrad av att det plötsligt blir mörkare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5323
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jeppe_E skrev:

Ja, det verkar ju som att de som upplever problem med sina Teslor generellt sett är lite arga och irriterade personer. Undra vilka andra utmaningar de har i livet, om man stör sig på en bils funktioner.

Mvh pragmatikern
Så om någon upplever problem med en funktion på sin Tesla så måste personen ha andra utmaningar i livet, eftersom alla Teslor är perfekta?
Det är fascinerande hur många hjärntvättade sektmedlemmar det finns här som helt tappat förmågan till kritiskt tänkande när det handlar om Tesla.

För övrigt är verklighetsfrånvänd inte samma sak som pragmatisk.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 aug 2021 20:29
Ort: Piteå

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Klafver94 »

Jag kan inte begripa hur denna diskussion kunde börja handla om att jag tydligen skall vara en arg och irriterad person? Man förstår varför Tesla-ägare anklagas för att vara sektmedlemmar med sådana påhopp bara för att jag inte älskar två funktioner i min bil.
Nåja, det finns rötägg överallt.
Åter till problemet:
Tesla har nu tagit bort Auto-torkare vid farthållare sedan min senaste uppdatering 2022.44.25.3. Dock så går fortfarande inte farthållaren att använda om det inte är absolut kristallklart ute. Vid minsta mörker eller snöfall så bromsar den ner till 20Km/h på 110-väg. En förändring har skett absolut. Min förra Vinter fungerade bilen klockrent.
Nu i December åkte jag söderut för att säga God Jul till familj och vänner. Låg i en vänster sväng, i vänsterfil, i anspråk att köra om en bil. Då bilen i högerfilen låg lite framför mig i denna kurva så väljer då min bil att tvärnita. Min bil får ställ och flyger över mot högerfilen. Det kom så plötsligt och det var bara ogjort att jag hade kraschat in i stackarn bredvid. Lösningen var att gasa och ratta som en galning.
Ett fint exempel på där säkerhetssystem på nya bilar kan vara livsfarliga. Det går så fort från en vanlig biltur längs E4an mellan Luleå - Skellefteå till att kunna bli en seriekrock, och detta pga. något man absolut inte kan påverka.
Detta beskyller jag inte enbart Tesla för. Samma sak har hänt i en nyare Volvo för mig, men då var det sommar vilket endast resulterade i en liten svordom utan pulshöjning.
Hata Skellefteå :*
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av LarsL »

Låter som att du behöver kalibrera om eller laga något (om du inte överdriver problemen).
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev: 07 jan 2023 09:42
Låter som att du behöver kalibrera om eller laga något (om du inte överdriver problemen).
Jag tror inte att det är så. Min bil har liknande problem och felen fanns inte före de senare mjukvaruppdateringarna.

Min bil sänkte konstant farten vid möte mörker på 100/110-väg till 39 km/h. När det var flera möten på rad blev den kvar i 39.

Det stod en långtradare som skulle köra ut från en anslutande väg ca 300m framför mig, min bil bromsade in till 39 km/h och lallade på.
Lastbilschaffisen fick sannolikt byta några säkringar efter det.

Att ideligen bromsa ned till 39 km/h på 100/110-väg måste vara direkt farligt.
Speciellt om det är minsta snörök och man har en Tesla utan radar bakom :cry:


Tex bytte bilen fil själv och tog sikte på mitträcket två ggr inom en femminutersperiod.
Bilen vinglar, aktivt vinglar så jag kan inte längre använda AP med frun ombord, hon upplever det obehagligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Lophornis »

Torkarna funkar fint i min bil efter sista uppdateringen. Lite synd är att den inte även spolar rutan i auto läget för ibland behövs spolning på rutan vid färd.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av mikebike »

Lophornis skrev: 08 jan 2023 16:43
Torkarna funkar fint i min bil efter sista uppdateringen. Lite synd är att den inte även spolar rutan i auto läget för ibland behövs spolning på rutan vid färd.
"sista uppdateringen" :lol:

Jag har f.ö. 2022.45.25.3 och jag höll på att bli galen på automatiken i fredags när det snöade. Antingen gick torkarna på max, eller så gick de inte alls.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Curik »

AAKEE skrev: 07 jan 2023 11:14
LarsL skrev: 07 jan 2023 09:42
Låter som att du behöver kalibrera om eller laga något (om du inte överdriver problemen).
Jag tror inte att det är så. Min bil har liknande problem och felen fanns inte före de senare mjukvaruppdateringarna.
Det är klart det inte är så. Som jag skrev tidigare så har inte kalibreringen (som med all sannolikhet i Teslas fall är distansmätning över tid) någon påverkan på torkarautomatiken.

Jag har samma problem som du men ligger inte på senaste versionen ännu.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3786
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av AAKEE »

Curik skrev: 09 jan 2023 09:55

Det är klart det inte är så. Som jag skrev tidigare så har inte kalibreringen (som med all sannolikhet i Teslas fall är distansmätning över tid) någon påverkan på torkarautomatiken.

Jag har samma problem som du men ligger inte på senaste versionen ännu.
Och jag som försökte vara lite ödmjuk i svaret till LarsL 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Klafver94
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 aug 2021 20:29
Ort: Piteå

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Klafver94 »

Jag får väl anmäla bilen till Tesla så som många förespråkar. Bara tråkigt att det är 60mil ToR och en dag ledigt från jobbet. Köpte bilen när jag bodde i Umeå, där det finns verkstad, men bor tyvärr numera i Norrbotten. Farthållare och Autotorkare funkar verkligen inte alls tyvärr. Provade idag igen, dum som jag är. Tvärnitade vid möte längs bya-vägen nu på kvällen. Verkar inte som att kameran längre klarar av att möta strålkastare. Dock funkar Autofunktionen på torkarna bättre på småvägarna än på E4an. Min gissning är att snön på vägen gör det lättare för bilen att avgöra hurvida rutan behöver torkas eller inte. Intressant är dock att AAKEE och jag bor nästan grannar, alltså kör i samma förhållanden och har samma problem.
Hata Skellefteå :*
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Dexter86 »

Torkarna är rena rama självmordet, aldrig varit med om sämre
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Tellus »

Dexter86 skrev: 14 jan 2023 20:29
Torkarna är rena rama självmordet, aldrig varit med om sämre
Ibland när det är duggregn går dom inte igång alls.
Körde med "autopilot" på motorväg och kände att bilen började rycka vänster och höger pga mycket dålig sikt, men bilen fattade inte att torka rutan!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Mikael Sten
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 01 jan 2023 16:32
Ort: Sörböle

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Mikael Sten »

Det står I ett inlägg att det efter uppdatering 2022 ska gå att stänga av vindrutetorkare när farthållaren är på. Min M3P är tillverkad efter det datumet men när farthållare är på kan jag inte stänga av vindrutetorkare utan den måste antingen vara i auto eller läge 1-4. Auto fungerar ofta mycket dåligt. Vet någon hur man gör för att få möjlighet att ha farthållaren på och torkarna helt avstängda?
Känns lite tidigt 00-tal detta att inte ha fungerande regnsensor och ingen parkeringhjälp på en bil som ska anses ha avancerad teknik...
Tesla M3P 2022
Saab 93 1959
Saab 96 1963
Saab 99 1970
Leyland Mini 1974
Saab 9-3 cab 1998
Maserati Quattroporte 2004
Audi RS3 2019
lsoder
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 maj 2023 16:00

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av lsoder »

Hej,
Har samma problem med att vinrutetorkarna går igång när jag kopplar in farthållaren. Bilen hämtades ut för 1,5 månader sedan.
Klart irriterande att man inte kan ha farthållaren inkopplad utan att vindrutetorkarna går för fullt. Om man bara hade kunnat koppla ur automatfunktionen så hade man kunnat leva med det men nu är det enda alternativet att köra utan farthållare. Känns inte ok för en så pass dyr bil.
Hur gör man med ett fel typ detta? Hoppas man på att problemet löser sig i kommande uppgraderingar? Såg att Expressen skrivit om problemet och Tesla i Sverige verkar inte bry sig att svara en en gång. Om man ska reklamera vart vänder man sig då?
Användarvisningsbild
sunq
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 nov 2021 21:54
Referralkod: ts.la/peter612963

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av sunq »

lsoder skrev: 15 maj 2023 16:34
Hej,
Har samma problem med att vinrutetorkarna går igång när jag kopplar in farthållaren. Bilen hämtades ut för 1,5 månader sedan.
Klart irriterande att man inte kan ha farthållaren inkopplad utan att vindrutetorkarna går för fullt. Om man bara hade kunnat koppla ur automatfunktionen så hade man kunnat leva med det men nu är det enda alternativet att köra utan farthållare. Känns inte ok för en så pass dyr bil.
Hur gör man med ett fel typ detta? Hoppas man på att problemet löser sig i kommande uppgraderingar? Såg att Expressen skrivit om problemet och Tesla i Sverige verkar inte bry sig att svara en en gång. Om man ska reklamera vart vänder man sig då?
Går dom alltid på full fart när du kör farthållare?
Då är det troligtvis något smuts framför kameran uppe vid backspegeln.

Min fungerar klockrent nu, dock inte vid snöslask. Det klarar den inte av. Men regn fungerar hur bra som helst.

Det var sämre tidigare och absolut sämre om man hade någon typ av behandling på vindrutan som gjorde att vatten rann av lättare. Då fungerade inte autotorkare alls.

Men bytte ruta i vintras och sen dess har det fungerat kanon.
Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av sebiva »

Sen vi bytte vindruta (eller om det bara är senaste uppdateringarna) går det inte använda farthållaren/AP om det är soligt och kväll/morgon (skuggor över vägbanan). Troligtvis i kombination med insekter på rutan. Så frustrerande att inte kunna stänga av de där j*vla torkarna och ha en fungerande farthållare! Kan man reklamera bilen efter 2.5 år tro...
Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 apr 2023 09:00
Ort: Stockholm

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av tjompa »

Hade precis samma problem när jag hade en Y från Sixt och körde ToR Stockholm/Funäsdalen relativt nyligen. Första gången långkörning och Tesla. Ett test innan köp.

Utgick från att jag hade gjort något fel men träffade en härlig senior mångårig Teslaägare vid Gävlebro. Han bara garvade och sa att ”man får inte mer för sju- åttahundratusen om man köper Tesla, det är ett känt problem”. Många timmar utan autopilot blev det… och jag svor på att det inte skulle bli något Teslainköp.

Idag levererades min vita Y utanför lägenheten.

🤷🏻‍♂️🥳
Tesla Model Y LR 2023. Vit.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Knix »

Jag har inte haft några större problem med autotorkare som går i onödan. Nu för tiden vispar de bara till någon enstaka gång till synes utan anledning. Jag körde ofrivilligt utan autopilot bara några kortare sträckor i vintras när det var som mest salt och smuts som letade sig upp på vindrutan, och då hjälpte det oftast att spola rutan och köra manuella torkade ett tag, så gick det köra pä autopilot igen sen.
Har en M3 RWD uthämtad i mellandagarna 2022.
lsoder
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 maj 2023 16:00

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av lsoder »

Dom går igång efter ca 5 minuter körning med farthållaren aktiverad först 2 tork drag med typ 10 sekunder emellan sedan tätare och till sist konstant på högst frekvensen.
Om det bara gick att ställa in torkarna på manuell när man har farthållaren aktiverad skulle man kunna
Leva med detta fel. Klart irriterande….
danjel
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 dec 2023 14:50

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av danjel »

Fick min model Y i juli. Nu går det inte att använda farthållaren pga att torkarna går på max hela tiden. Så jävla dåligt att det inte går att stänga av skiten. Farthållare funkade bättre på bilar från 90-talet.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av ducce916m »

danjel skrev: 10 dec 2023 18:12
Fick min model Y i juli. Nu går det inte att använda farthållaren pga att torkarna går på max hela tiden. Så jävla dåligt att det inte går att stänga av skiten. Farthållare funkade bättre på bilar från 90-talet.
Är det skillnad på årsmodeller? Min SR+ -21 fungerar utan problem bortsett från att de ibland dröjer lite med att starta torkning i duggregn, lätt åtgärdat med en liten dutt på spaken. Samma sak med min tidigare -20.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Dodde »

Är det inte en enkel uppdatering bara? Är väl Teslas huvudarena att fixa buggar och sånt snabbt och enkelt?
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Claes_B »

ducce916m skrev: 11 dec 2023 08:39
danjel skrev: 10 dec 2023 18:12
Fick min model Y i juli. Nu går det inte att använda farthållaren pga att torkarna går på max hela tiden. Så jävla dåligt att det inte går att stänga av skiten. Farthållare funkade bättre på bilar från 90-talet.
Är det skillnad på årsmodeller? Min SR+ -21 fungerar utan problem bortsett från att de ibland dröjer lite med att starta torkning i duggregn, lätt åtgärdat med en liten dutt på spaken. Samma sak med min tidigare -20.
Min SR+ fungerar även den bra, kanske inte helt 100 men väl så bra som andra bilar jag haft de senaste 20 åren med regnsensor. Efter att ha läst lite här så verkar det vara lite slumpmässigt och exemplarsbundet, vissa bilar funkar inte och jag tycker att det av den anledningen verkar hårvarurelaterat. Men Tesla menar mjukvara tydligen ...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av Bjelke »

Dodde skrev: 11 dec 2023 08:49
Är det inte en enkel uppdatering bara? Är väl Teslas huvudarena att fixa buggar och sånt snabbt och enkelt?
Tvärtom skulle jag vilja påstå, dom är verkligen inte snabba på att fixa sånt här alla gånger,
torkarnas dåliga funktion (eller egentligen deras program för att ersätta en riktig sensor) har
dom ju hållit på med i flera år nu, och extra drygt att det är mer eller mindre tvingande ihop
med farthållaren och autopiloten har också varit ett problem sedan ganska länge nu…
Jag tror också att man kan vara rätt säker på att Tesla känner till problemet och hur
många upplever det, också det sedan ganska länge…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Torkare på Auto vid farthållare

Inlägg av taliz »

Claes_B skrev: 11 dec 2023 08:59
ducce916m skrev: 11 dec 2023 08:39
danjel skrev: 10 dec 2023 18:12
Fick min model Y i juli. Nu går det inte att använda farthållaren pga att torkarna går på max hela tiden. Så jävla dåligt att det inte går att stänga av skiten. Farthållare funkade bättre på bilar från 90-talet.
Är det skillnad på årsmodeller? Min SR+ -21 fungerar utan problem bortsett från att de ibland dröjer lite med att starta torkning i duggregn, lätt åtgärdat med en liten dutt på spaken. Samma sak med min tidigare -20.
Min SR+ fungerar även den bra, kanske inte helt 100 men väl så bra som andra bilar jag haft de senaste 20 åren med regnsensor. Efter att ha läst lite här så verkar det vara lite slumpmässigt och exemplarsbundet, vissa bilar funkar inte och jag tycker att det av den anledningen verkar hårvarurelaterat. Men Tesla menar mjukvara tydligen ...
Jag tror att folk är väldigt olika känsliga för när de tycker torkarna borde aktiveras eller inte.
De tänker nog heller inte på att de på tidigare bilar hade såväl vred som knappar och spakar att aktivera/justera med. Där aktiverade/justerade de konstant utan att ens tänka på det(gjordes via "muskelminne" så att säga).
Nu när de inte har dessa spakar/vred/knappar länge blir de frustrerade när de inte kan göra något annat än lita på automatiken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar