Leveransläget just nu

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Pasjostrom »

Får man in en Model Y LR i er policy?

Väntar på att mitt företag ska justera policyn (just nu går bara Model 3/Y Rwd in.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av leiflodde »

Kör nu privat bil så har inte full koll men M3/Polstar 2 Rwd går in utan löneavdrag och man kan då lägga till drag också.

TCO-gränser i nya policyn

Elbil 11.500kr/mån
Laddhybrider (PHEV/HEV) 11.000kr/mån
Fossila bilar 10.500kr/mån.

Löneavdraget ger möjlighet till uttag av bil med TCO

Elbil 14.500kr/mån
Laddhybrider (PHEV/HEV) 14.000kr/mån
Fossila bilar 13.500kr/mån

Funderar på att sälja min S och ta en Y LR och får då 9kr i ersättning för körd tjänstemil men får då stå för all ström.

Har nu solceller och fri laddning på min S så får ta en tankerunda till.
Användarvisningsbild
Shamzin
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 mar 2023 15:33

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Shamzin »

leiflodde skrev: 03 apr 2023 17:16
Kör nu privat bil så har inte full koll men M3/Polstar 2 Rwd går in utan löneavdrag och man kan då lägga till drag också.

TCO-gränser i nya policyn

Elbil 11.500kr/mån
Laddhybrider (PHEV/HEV) 11.000kr/mån
Fossila bilar 10.500kr/mån.

Löneavdraget ger möjlighet till uttag av bil med TCO

Elbil 14.500kr/mån
Laddhybrider (PHEV/HEV) 14.000kr/mån
Fossila bilar 13.500kr/mån

Funderar på att sälja min S och ta en Y LR och får då 9kr i ersättning för körd tjänstemil men får då stå för all ström.

Har nu solceller och fri laddning på min S så får ta en tankerunda till.
Den där policyn känner jag igen :)
Misstänker att du är en grön riddare eller?
Polestar 2 DMLR, Performance upgrade -Såld
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Pasjostrom »

Tack för återkoppling!

Vi har ett maxtak på 9000kr i nuvarande policy och krav på EV. Det går inte riktigt ihop så jag vet att man kollar på att uppdatera policyn… har dock 9månader kvar på min nuvarande M3 så vi får se vad som händer…
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av leiflodde »

Shamzin skrev: 03 apr 2023 17:33
leiflodde skrev: 03 apr 2023 17:16
Kör nu privat bil så har inte full koll men M3/Polstar 2 Rwd går in utan löneavdrag och man kan då lägga till drag också.

TCO-gränser i nya policyn

Elbil 11.500kr/mån
Laddhybrider (PHEV/HEV) 11.000kr/mån
Fossila bilar 10.500kr/mån.

Löneavdraget ger möjlighet till uttag av bil med TCO

Elbil 14.500kr/mån
Laddhybrider (PHEV/HEV) 14.000kr/mån
Fossila bilar 13.500kr/mån

Funderar på att sälja min S och ta en Y LR och får då 9kr i ersättning för körd tjänstemil men får då stå för all ström.

Har nu solceller och fri laddning på min S så får ta en tankerunda till.
Den där policyn känner jag igen :)
Misstänker att du är en grön riddare eller?
Inte inblandad i policyn men har sedan 2014 varit dryg när man tyckt soppan är dyr har jag svarat typ 2kr/mil :D
Användarvisningsbild
Shamzin
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 mar 2023 15:33

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Shamzin »

leiflodde skrev: 03 apr 2023 17:49
Shamzin skrev: 03 apr 2023 17:33
leiflodde skrev: 03 apr 2023 17:16
Kör nu privat bil så har inte full koll men M3/Polstar 2 Rwd går in utan löneavdrag och man kan då lägga till drag också.

TCO-gränser i nya policyn

Elbil 11.500kr/mån
Laddhybrider (PHEV/HEV) 11.000kr/mån
Fossila bilar 10.500kr/mån.

Löneavdraget ger möjlighet till uttag av bil med TCO

Elbil 14.500kr/mån
Laddhybrider (PHEV/HEV) 14.000kr/mån
Fossila bilar 13.500kr/mån

Funderar på att sälja min S och ta en Y LR och får då 9kr i ersättning för körd tjänstemil men får då stå för all ström.

Har nu solceller och fri laddning på min S så får ta en tankerunda till.
Den där policyn känner jag igen :)
Misstänker att du är en grön riddare eller?
Inte inblandad i policyn men har sedan 2014 varit dryg när man tyckt soppan är dyr har jag svarat typ 2kr/mil :D
Jag är relativt ny i bolaget, så jag väntade tills vi blev färdiga med förändringen av policyn med att beställa bil:)
Ja det är klart att du varit nöjd med milersättning då 🙌, men nu ingår ju lite roligare bilar i policyn så det är värt att plocka ut en 👍
Polestar 2 DMLR, Performance upgrade -Såld
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Då var det dags för första sammanställningen i det nya kvartalet. Det förra var ju minst sagt intressant :)
Det kom så klart in en del förregistreringar i slutet av mars som också levererades i mars så just nu är det ju snarare det icke-levererade som är av intresse. De allra sista dagarna kom det in många Model Y LR från Tyskland. 229 tyska MY fanns kvar, efter måndagen, med leverans troligen ganska snart. Totalt runt 400 bilar, varav 309 MY från Tyskland, finns kvar (borträknat eventuella leveranser under tisdagen). Oklart hur många som var tänkt att levereras under den sista mars men det ser ut som att det kan, för att vara Tesla, bli en ganska händelserik förstamånad i kvartalet.

Förstainlägget uppdaterat med senaste infon.
viewtopic.php?p=684908#p684908
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Luma »

Vet man om de här bilarna har köpare eller om det är lagerbilar?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Luma skrev: 05 apr 2023 07:44
Vet man om de här bilarna har köpare eller om det är lagerbilar?
Det är "oanvända" bilar och just nu har Tesla bara en Model Y som lagerbil så jag antar att resten är tänkta för tidigare beställningar och kanske i något enstaka fall någon som skall vara testbil etc.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
Ort: Kisa

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Mikael Karlberg »

När kommer nästa uppdatering i Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Mikael Karlberg skrev: 11 apr 2023 17:32
När kommer nästa uppdatering i Car.info
I morgon.
Driver sajten Car.info
Tilclah
Inlägg: 47
Blev medlem: 21 jan 2023 21:33

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Tilclah »

Franz skrev: 11 apr 2023 18:23
Mikael Karlberg skrev: 11 apr 2023 17:32
När kommer nästa uppdatering i Car.info
I morgon.
Vet du ungefär när? Är de sena på transportstyrelsen även idag?
MYLR QUICKSILVER
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Tilclah skrev: 12 apr 2023 14:00
Franz skrev: 11 apr 2023 18:23
Mikael Karlberg skrev: 11 apr 2023 17:32
När kommer nästa uppdatering i Car.info
I morgon.
Vet du ungefär när? Är de sena på transportstyrelsen även idag?
Jag kan säga till den gången de inte är sena :D
Driver sajten Car.info
Tilclah
Inlägg: 47
Blev medlem: 21 jan 2023 21:33

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Tilclah »

Franz skrev: 12 apr 2023 15:57
Tilclah skrev: 12 apr 2023 14:00
Franz skrev: 11 apr 2023 18:23
Mikael Karlberg skrev: 11 apr 2023 17:32
När kommer nästa uppdatering i Car.info
I morgon.
Vet du ungefär när? Är de sena på transportstyrelsen även idag?
Jag kan säga till den gången de inte är sena :D
Haha kan tänka mig det. 😂
MYLR QUICKSILVER
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Här kommer kvartalets andra sammanställning.
310 nya förregistrerade bilar de senaste 8 dagarna. Främst tyska Model Y LR och en hel del P. Väldigt tyst på S+X-fronten vilket kanske är ganska väntat så här i början av kvartalet men det sticker ut med 1 st Model X Plaid som är tillverkad i februari i år. D.v.s. första 2023-tillverkade X-en :). Det är även så att alla de övriga 309 bilarna är tillverkade 2023.

Så här långt har Tesla hunnit leverera 140 bilar i april och har ungefär 500 st som är på gång. Det ser väl inte osannolikt ut att Tesla gör sin bästa april-månad och även förstamånad i kvartalet. Detta är ju normalt sett Teslas sämsta månad i kvartalet och tidigare rekord är på 398 bilar i april 2019.

Förstainlägget uppdaterat med senaste infon.
viewtopic.php?p=684908#p684908
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Då var det dags igen! Första-inlägget är uppdaterat: viewtopic.php?p=684908#p684908

Det har legat ute ett tag men jag hann inte skriva det här påminnande inlägget förrän nu :). Det bör också påpekas att siffrorna från Transportstyrelsen var i ganska god tid idag :lol: .

43 st bilar förregistrerade varav 27 st Model Y LR från Tyskland som största enskilda sort. 220 levererade senaste 7 dagarna är så klart väldigt bra för att vara en 7-dagars-period i april. Totalt har vi nu 362* levererade bilar för Tesla i april. D.v.s. troligtvis bara någon dag från att ha slagit april-rekordet.

* För den som undrar över hur 140 (från förra inlägget) + 220 blir 362 så är det 2 bilar som varit lite äldre men inte satta i trafik än som plötsligt blev det. De var lite för gamla för att komma med i sammanställningarna.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Njz »

Tack Franz, för dina kärnfulla uppdateringar!

För en som går i väntans tider och försöker roa mig med att lista ut vilket regnr man får - varför det nu skulle spela någon roll - men det får väl sätta tonen för peppen över en ny bil haha. Hur ofta uppdateras car.info? Är det rimligt att gå in och söka fyra gånger om dagen eller belastar jag servrarna onödigt mycket då? 😅
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Njz skrev: 20 apr 2023 05:02
Tack Franz, för dina kärnfulla uppdateringar!

För en som går i väntans tider och försöker roa mig med att lista ut vilket regnr man får - varför det nu skulle spela någon roll - men det får väl sätta tonen för peppen över en ny bil haha. Hur ofta uppdateras car.info? Är det rimligt att gå in och söka fyra gånger om dagen eller belastar jag servrarna onödigt mycket då? 😅
Det finns ganska matnyttig info om våra uppdateringar i förstainlägget i den här tråden: viewtopic.php?p=684908#p684908

Men just nya regnr får vi typiskt in 4 gånger i månaden. Du kan se datum för nästa inläsning på valfri sida för ett regnr. T.ex. här: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/SOG16W

Leta efter nedanstående text:
Information från Transportstyrelsen gällande t.ex. ägarbyte, i trafik och besiktningar uppdaterades 2023-04-19. Nästa uppdatering kommer ske 2023-04-26.
Vi får typiskt in data för leveranser 5 dagar i veckan (tisdag-lördag med avseende på dagen innan). Dessa ligger till grund för våra statistiksidor. Det händer att en bil förregistrerats efter vår stora vecko-inläsning och hunnit sättas i trafik före nästa veckas inläsning. Då kan den dyka upp i dagsinläsningarna. Fast bilen är ju uppenbarligen redan levererad då så nyttan som framtida ägare är ju mindre alternativt att man får förundras över att någon annan tydligen fått ens bil :lol: .
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Njz »

Tack! Borde såklart ha läst hela tråden men är tacksam för ditt tydliga svar 🙏
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Månadens sista uppdatering. Första-inlägget är uppdaterat: viewtopic.php?p=684908#p684908

Jag har gjort om en del av vår hantering av nya uppgifter från Transportstyrelsen vilket skall göra att vi har uppgifterna färdiga lite tidigare på car.info än annars. Tyvärr lite småfel nu första gången men allt bör vara fixat :).

Man märker knappt att det är april. Tesla Model Y ligger än så länge på 4:e plats på topplistan över sålda bilar under april. Med ganska goda möjligheter att knipa åt sig 3:e platsen också. Det innebär också att Model Y fortfarande är Sveriges mest sålda bil.

Totalt kom det in 333 st nya förregistrerade bilar medan det levererades 229 st senaste 7 dagarna. Tyska Model Y LR toppar både försäljning och förregistreringar. Noterbart är annars att det kom in en ganska stor mängd Model S och X av LR-varianterna. De har nästan inte levererats alls tidigare men det verkar som att det är ändring på gång där.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Uppgifterna kom in för en stund sedan från Transportstyrelsen. Tyvärr tar det ett tag att köra igenom allt innan jag kan plocka fram all data till uppdateringen av den här tråden så lite risk att jag inte hinner fixa ikväll. En lite preliminär sammanställning över förregistrerade Teslor från och med 26:e april till och med den 2:a maj dock.

Kod: Markera allt

+------+-------+
| vin4 | count |
+------+-------+
| XP7Y |   486 |
| 5YJS |   156 |
| 7SAX |    45 |
| LRW3 |    82 |
| LRWY |    41 |
+------+-------+
Tror de flesta här är kapabla till att tolka ovanstående. Det är drygt 800 st vilket gör det rimligt att tro att Tesla kommer leverera på ganska bra under maj. Det kommer nog dröja till åtminstone midnatt innan man kan söka på nya VIN på car.info
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Dags för månadens första uppdatering. Första-inlägget är uppdaterat i vanlig ordning: viewtopic.php?p=684908#p684908

April var ju som bekant en riktigt bra månad där Model Y kvalade in som 3:e bäst sålda bil och näst mest sålda elbil i Sverige.

Om vi jämför med föregående uppdatering den 25:e april kom det in 805 st nya förregistrerade bilar medan det levererades 227 st. Tyska Model Y LR toppar både försäljning och förregistreringar även den här perioden. Det fortsätter även komma in en hel del S+X och även leveranserna har börjat där i viss mån.

Vad gäller 3+Y har jag ändrat gränsen hur långt tillbaka i tiden jag tar med uppgifter. Nu krävs det att de var förregistrerade tidigast 1:a mars för att få vara med. Det blir så väldigt långa listor annars.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Då är första-inlägget uppdaterat med en ny 7-dagarsperiod: viewtopic.php?p=684908#p684908

Den här uppdateringen täcker 2023-05-03 -> 2023-05-09. Totalt har det levererats 456 Teslor medan 327 st har förregistrerats. Det går ganska tydligt se att merparten utgörs av tyska Model Y LR och att i stort sett alla MY LR + P nu är tyska. Bara SR-varianten och givetvis alla 3:or är från Kina. Återstår att se ifall det kommer en större mängd kinesiska MY LR/P inför juni månad eller ifall de relativt höga april/maj-leveranserna bara är en urspridning av ett normalt Tesla-kvartal med tyngdpunkt på de sista 1½ månaderna.

Just nu är, så här ganska tidigt i månaden, MY den näst mest sålda bilserien i Sverige och Tesla är det fjärde största märket. Vad gäller rena elbilar toppar Tesla, så här långt, både listorna för serie och märke den här månaden.

Aktuellt "lager":

Kod: Markera allt

+------------------------------+-------+
| name                         | count |
+------------------------------+-------+
| Tesla Model 3                |    35 |
| Tesla Model 3 Long Range AWD |    45 |
| Tesla Model 3 Performance    |    15 |
| Tesla Model S                |   183 |
| Tesla Model S Plaid          |    23 |
| Tesla Model X                |    33 |
| Tesla Model X Plaid          |    23 |
| Tesla Model Y Long Range AWD |   533 |
| Tesla Model Y Performance    |    45 |
| Tesla Model Y Standard Range |    48 |
| Totalt                       |   983 |
+------------------------------+-------+
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Njz
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 jun 2020 17:31

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Njz »

Franz skrev: 10 maj 2023 16:46
Då är första-inlägget uppdaterat med en ny 7-dagarsperiod: viewtopic.php?p=684908#p684908

Den här uppdateringen täcker 2023-05-03 -> 2023-05-09. Totalt har det levererats 456 Teslor medan 327 st har förregistrerats. Det går ganska tydligt se att merparten utgörs av tyska Model Y LR och att i stort sett alla MY LR + P nu är tyska. Bara SR-varianten och givetvis alla 3:or är från Kina. Återstår att se ifall det kommer en större mängd kinesiska MY LR/P inför juni månad eller ifall de relativt höga april/maj-leveranserna bara är en urspridning av ett normalt Tesla-kvartal med tyngdpunkt på de sista 1½ månaderna.

Just nu är, så här ganska tidigt i månaden, MY den näst mest sålda bilserien i Sverige och Tesla är det fjärde största märket. Vad gäller rena elbilar toppar Tesla, så här långt, både listorna för serie och märke den här månaden.

Aktuellt "lager":

Kod: Markera allt

+------------------------------+-------+
| name                         | count |
+------------------------------+-------+
| Tesla Model 3                |    35 |
| Tesla Model 3 Long Range AWD |    45 |
| Tesla Model 3 Performance    |    15 |
| Tesla Model S                |   183 |
| Tesla Model S Plaid          |    23 |
| Tesla Model X                |    33 |
| Tesla Model X Plaid          |    23 |
| Tesla Model Y Long Range AWD |   533 |
| Tesla Model Y Performance    |    45 |
| Tesla Model Y Standard Range |    48 |
| Totalt                       |   983 |
+------------------------------+-------+
Tack Franz!

Är samtliga sökbara hos er eller kommer dom under kvällen/natten?
M3 LR med accelerations boost -21
MX LR -23
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Samtliga är sökbara när jag postar ny sammanställning. Jag skall nog förtydliga det i samband med postning. Intressant den här gången var att det var ganska många levererade som kommit in som förregistrerade efter den 2:a maj och således aldrig hann bli sökbara förrän de hade levererats .
Driver sajten Car.info
Skriv svar