Leveransläget just nu

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Tellus »

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... i-varlden/

Riktigt bra av Tesla, men förundras ändå varför det säljs så många gammalmodiga, trånga, dyra och törstiga XC40 och plastiga ID4 när moderna Y finns.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Tellus skrev: 02 jun 2023 08:49
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... i-varlden/

Riktigt bra av Tesla, men förundras ändå varför det säljs så många gammalmodiga, trånga, dyra och törstiga XC40 och plastiga ID4 när moderna Y finns.
Långa leveranstider och kraftiga avgifter för att kliva av beställningen? Nu skall jag inte säga att det är representerande men jag har åtminstone pratat med 2 personer som hade beställt varsin ID.4 som sa att de hade tagit en Model Y istället ifall prissänkningen hade kommit före deras beställning (istället för efter).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

pejvic skrev: 02 jun 2023 08:41
Ser du om Tysklands-RWD Y har BYD-batterierna?

Är det inte väldigt lite 3:or också? De måste sjunkit i popularitet?
Y7CR på tyska och Y6LR på de kinesiska
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Collin87 »

Tellus skrev: 02 jun 2023 08:49
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... i-varlden/

Riktigt bra av Tesla, men förundras ändå varför det säljs så många gammalmodiga, trånga, dyra och törstiga XC40 och plastiga ID4 när moderna Y finns.
Vi kan nog räkna med att många av dessa ID.4 leveranser är bilar beställda 1 år tillbaks i tiden.
Några är säkert nybeställningar då jag förstått det som att RWD varianterna inte har sån hiskelig leveranstid.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Första uppdateringen som avser dagar i juni finns nu. Som vanligt finns uppdaterade tabeller här: viewtopic.php?p=684908#p684908

Den här uppdateringen täcker 2023-06-01 -> 2023-06-07. Totalt har det levererats 444 Teslor medan 620 st har förregistrerats. Just nu är det 1 219 bilar som är förregistrerade men ännu inte har nått ut till kund.


Sammanfattning över senaste 7-dagars-perioden samt mängden förregistrerade men ej ännu levererade fordon per 2023-06-07 (total_unreg)

Kod: Markera allt

+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| vin3 | name                         | new_pre_reg | new_reg | total_unreg |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| LRW  | Tesla Model 3                |           7 |      17 |          45 |
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD |          46 |      21 |         127 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    |          22 |       5 |          52 |
| 5YJ  | Tesla Model S                |           7 |      20 |          92 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          |           5 |       3 |          40 |
| 7SA  | Tesla Model X                |           9 |      11 |          85 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          |           1 |       1 |          19 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD |         324 |     290 |         462 |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD |           0 |       3 |           3 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    |          39 |      11 |          67 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range |          99 |      54 |         164 |
| XP7  | Tesla Model Y Standard Range |          61 |       8 |          63 |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
Lite observationer

* MY SR från Tyskland börjar komma in lite mer nu. Bara svarta och vita än dock.
* Blå Model Y P från Tyskland har nu nått ut till kund
* Röda Model Y P från Tyskland som levererats till kund

Model Y är än så länge den mest sålda bilen i Sverige den här månaden, kvartalet och i år. Det är väl rimligt att anta att den också blir den mest sålda bilen i juni även om det nog är minst lika rimligt att tro att vi inte kommer se en lika extrem sista månad i kvartalet som tidigare. Det är en ganska snabb förflyttning av tillverkningen från Kina till Tyskland vad gäller bilar för svenska marknaden så inte så märkligt.

Sist men inte minst är alla nyinkomna Teslor sökbara på car.info sedan någon timme tillbaka idag.
Driver sajten Car.info
grant
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 jun 2023 11:31

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av grant »

Vad betyder "build date"? Dagen då bilen börjar byggas, eller dagen då den är klar?

Jag har enl tesla-info:
A Model Y with Year letter of P, a factory letter of B and a sequence number of ****** has returned an estimated build date of 03-Jun-2023 with a High confidence.
Står den då där utanför fabriken och väntar på att transporteras månne? För beställningen säger "Uppskattad leveranstid: Juli 06–Juli 20".

Det kan väl inte ta 1-1.5 månader att transportera hit från Berlin?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

grant skrev: 12 jun 2023 10:31
Vad betyder "build date"? Dagen då bilen börjar byggas, eller dagen då den är klar?

Jag har enl tesla-info:
A Model Y with Year letter of P, a factory letter of B and a sequence number of ****** has returned an estimated build date of 03-Jun-2023 with a High confidence.
Står den då där utanför fabriken och väntar på att transporteras månne? För beställningen säger "Uppskattad leveranstid: Juli 06–Juli 20".

Det kan väl inte ta 1-1.5 månader att transportera hit från Berlin?
"Build date" skall nog föreställa när bilen var färdigbyggd. Nu tror jag dock att de flesta bilar påbörjas med sin sammansättning samma dygn som de blir färdigbyggda dock. Jag vet inte med säkerhet men blir det problem som behöver fixas och det sker flera dagar senare påverkar det knappast byggdatumet.

Inget vetenskapligt men tittar jag på MY LR från Berlin verkar ju 2-6 veckor vara det normala från byggdatum till leveransdatum. D.v.s. din uppskattning låter sannolik. Det verkar typiskt som att leveranstiderna generellt ökat vilket åtminstone jag skulle gissa på är att det inte är lika mycket att alla bilar kommer på en gång och allt skall vara levererat före kvartalsskiftet till varje pris. Troligtvis billigare att inte ha lika bråttom...
Säg att du har tillgång till X lastbilar som kör mellan Berlin och Sverige. De kostar Y kr per levererad bil. Om du har bråttom och vill ha in 2X lastbilar kan du få det men då kostar kanske varje bil 1,5Y kr. Kanske är det då billigare att X lastbilar betar av det hela även om följden blir att bilarna får vänta någon vecka extra någonstans i väntan på ledig transport. Lastbilarna är här så klart bara ett exempel på någon trång sektor i logistikkedjan.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Då var det dags igen med en uppdatering: viewtopic.php?p=684908#p684908

Den här uppdateringen täcker 2023-06-08 -> 2023-06-15. Totalt har det levererats 625 Teslor medan 1 116 st har förregistrerats. Just nu är det 1 718 bilar som är förregistrerade men ännu inte har nått ut till kund.


Sammanfattning över senaste 7-dagars-perioden samt mängden förregistrerade men ej ännu levererade fordon per 2023-06-15 (total_unreg)

Kod: Markera allt

+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| vin3 | name                         | new_pre_reg | new_reg | total_unreg |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| LRW  | Tesla Model 3                |          47 |      17 |          77 |
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range RWD |           1 |       0 |           1 |
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD |          92 |      45 |         175 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    |          64 |      15 |         101 |
| 5YJ  | Tesla Model S                |          23 |      25 |          91 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          |          13 |      10 |          44 |
| 7SA  | Tesla Model X                |          32 |      17 |         101 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          |           7 |       3 |          24 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD |         334 |     291 |         505 |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD |           0 |       3 |           0 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    |         217 |      33 |         251 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range |         161 |     116 |         210 |
| XP7  | Tesla Model Y Standard Range |         125 |      50 |         138 |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
Lite observationer

* Stort inkommande antal på alla sorters bilar förutom kinesiska MY LR (0 st)
* 1 st Model 3 Long Range RWD i Sverige
* Model Y går strax om Model 3 som Teslas mest levererade bil i Sverige
* Model Y är månadens, kvartalets och årets mest leverade bil och försprånget växer varje dag.

Med 2 veckor kvar ser det ut som att Tesla får en bra månad men inte riktigt en sådan galen kvartalsslutsmånad som vi är vana vid. Istället ser vi lite mer utspridning över kvartalet som ändå ser ut att bli Teslas bästa kvartal hittills. Förklaringen ligger så klart väldigt mycket i att Tysklandsandelen av leveranserna har ökat väldigt mycket.

Sist men inte minst är alla nyinkomna Teslor sökbara på car.info sedan tidig eftermiddag idag.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
JoGi
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 feb 2023 22:26
Ort: Sollentuna
Referralkod: ts.la/johannes258751

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av JoGi »

Min observation är att för första gången har du med 15 blå LR från Tyskland.

Jag har blå LR med VIN från Tyskland som är In Transit för leverans.
Ingen träff denna veckan på mitt VIN, betyder det att min bil inte är en av de 15 första Blå LR från Tyskland?
Dvs har all dessa 15 kommit med i denna uppdatering med ett sökbart VIN i databasen?
LR blå/sv 19" - bes 8/2 Sthlm
8/2 > Mar-Apr
23/2,22/6-5/9
1/3,04-Apr
3/3,8/5-2/6
16/3,12/5-23/5
29/3,Apr-Jun
12/5,22/6-30/6
20/5,11/6-30/6
5/6,13/6-24/6
7/6,6/7-20/7 + VIN
12/6,5/7-19/7

20/6 hämtad 22/6
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

JoGi skrev: 16 jun 2023 22:01
Min observation är att för första gången har du med 15 blå LR från Tyskland.

Jag har blå LR med VIN från Tyskland som är In Transit för leverans.
Ingen träff denna veckan på mitt VIN, betyder det att min bil inte är en av de 15 första Blå LR från Tyskland?
Dvs har all dessa 15 kommit med i denna uppdatering med ett sökbart VIN i databasen?
Typiskt är uppgifterna sökbara åtminstone någon timme innan jag uppdaterar här. Så din bil bör alltså inte ha varit bland de 15.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
JoGi
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 20 feb 2023 22:26
Ort: Sollentuna
Referralkod: ts.la/johannes258751

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av JoGi »

Franz skrev: 19 jun 2023 22:08
JoGi skrev: 16 jun 2023 22:01
Min observation är att för första gången har du med 15 blå LR från Tyskland.

Jag har blå LR med VIN från Tyskland som är In Transit för leverans.
Ingen träff denna veckan på mitt VIN, betyder det att min bil inte är en av de 15 första Blå LR från Tyskland?
Dvs har all dessa 15 kommit med i denna uppdatering med ett sökbart VIN i databasen?
Typiskt är uppgifterna sökbara åtminstone någon timme innan jag uppdaterar här. Så din bil bör alltså inte ha varit bland de 15.
Tack, misstänker att dessa blev alla sökbara. Då borde det komma med i nästa uppdatering.
Enligt datumlistan så blir det ingen uppdatering den na veckan alls då nästa står att ske tisdagen den 27e som är nästa vecka.
Söket med regnummer blir sista anhalten i denna resa i spänd väntan inför något nytt. Sedan får man leta annan underhållning och spänning i livet :lol:
LR blå/sv 19" - bes 8/2 Sthlm
8/2 > Mar-Apr
23/2,22/6-5/9
1/3,04-Apr
3/3,8/5-2/6
16/3,12/5-23/5
29/3,Apr-Jun
12/5,22/6-30/6
20/5,11/6-30/6
5/6,13/6-24/6
7/6,6/7-20/7 + VIN
12/6,5/7-19/7

20/6 hämtad 22/6
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Tyvärr får vi ju ingen stor uppdatering av data den här veckan men eftersom vi ändå får nästan dagliga leveransuppgifter tänkte jag att jag kunde sammanställa en lite halvungefärlig lista över vad som hänt senaste veckan:

Vin3 = Första 3 bokstäverna i Vin vilket anger fabrik och därmed land. LRW = Kina, XP7 = Berlin, 5Y7/7SA = Freemont
new_pre_reg = hur många som förregistrerats efter 2023-06-15. Här ser vi dock bara de som också har levererats till kund eftersom de annars kommer in i uppgifterna vi får i nästa vecka
new_reg = antalet levererade 2023-06-16 - 2023-06-22. Det här är ett exakt antal.
total_unreg = antalet kvar att leverera. Dessa uppgifter innehåller ju dock inte de som eventuellt tillkommit efter 2023-06-15

Kod: Markera allt

+------+------------------------------+--------+-------------+---------+-------------+
| vin3 | name                         | colour | new_pre_reg | new_reg | total_unreg |
+------+------------------------------+--------+-------------+---------+-------------+
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD | Black  |           0 |       7 |          11 |
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD | Blue   |           0 |       4 |          10 |
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD | Grey   |           0 |       9 |           9 |
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD | Red    |           0 |       5 |           7 |
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD | White  |           0 |      33 |          80 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    | Black  |           0 |      13 |           9 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    | Blue   |           0 |       7 |           6 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    | Grey   |           0 |      10 |          15 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    | Red    |           0 |       1 |           4 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    | White  |           0 |      17 |          20 |
| LRW  | Tesla Model 3 Standard Range | Black  |           0 |       0 |          25 |
| LRW  | Tesla Model 3 Standard Range | Blue   |           0 |       0 |           2 |
| LRW  | Tesla Model 3 Standard Range | Grey   |           0 |       1 |           6 |
| LRW  | Tesla Model 3 Standard Range | Red    |           0 |       1 |           2 |
| LRW  | Tesla Model 3 Standard Range | White  |           0 |      20 |          22 |
| 5YJ  | Tesla Model S                | Black  |           0 |       6 |          14 |
| 5YJ  | Tesla Model S                | Blue   |           0 |       3 |          12 |
| 5YJ  | Tesla Model S                | Grey   |           0 |       2 |          17 |
| 5YJ  | Tesla Model S                | Red    |           0 |       1 |           2 |
| 5YJ  | Tesla Model S                | White  |           0 |       1 |          33 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          | Black  |           0 |       3 |          10 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          | Blue   |           0 |       0 |           5 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          | Grey   |           0 |       3 |           7 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          | Red    |           0 |       3 |           2 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          | White  |           0 |       0 |          12 |
| 7SA  | Tesla Model X                | Black  |           0 |       2 |          17 |
| 7SA  | Tesla Model X                | Blue   |           0 |       2 |          11 |
| 7SA  | Tesla Model X                | Grey   |           0 |       2 |          20 |
| 7SA  | Tesla Model X                | Red    |           0 |       1 |           4 |
| 7SA  | Tesla Model X                | White  |           0 |      12 |          30 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          | Black  |           0 |       2 |           5 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          | Blue   |           0 |       0 |           5 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          | Grey   |           0 |       1 |           2 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          | Red    |           0 |       0 |           1 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          | White  |           0 |       1 |           8 |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD | Blue   |           0 |       0 |           0 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD | Black  |           1 |      65 |          57 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD | Blue   |           2 |       3 |          14 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD | Grey   |           0 |      61 |          60 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD | Red    |           4 |       8 |          19 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD | White  |           2 |     109 |         118 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    | Black  |           0 |      10 |          37 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    | Blue   |           0 |       4 |           9 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    | Grey   |           4 |      51 |          43 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    | Red    |           0 |      28 |          43 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    | White  |           0 |      14 |          16 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range | Black  |           0 |      31 |          22 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range | Blue   |           0 |       2 |           8 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range | Grey   |           0 |      11 |           9 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range | Red    |           0 |       1 |           2 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range | White  |           0 |      60 |          64 |
| XP7  | Tesla Model Y Standard Range | Black  |           0 |       7 |          18 |
| XP7  | Tesla Model Y Standard Range | White  |           0 |      38 |          75 |
+------+------------------------------+--------+-------------+---------+-------------+
Lite annat som kan vara intressant...

* Q2-leveranserna av Model Y gick om Q1 i fredags i förra veckan.
* Q2-leveranserna för hela märket Tesla gick om de från Q1 för några dagar sedan vilket också innebär att Teslas kvartalsrekord redan är slaget och fortsätter slås varje dag.
* Model Y har precis gått om Model 3 som Teslas både vanligaste och mest levererade bil i Sverige. Det var dock inte samma dag eftersom det trots allt importerats lite fler 3:or än Y under åren.
* Leveranserna av Röda Model Y från Berlin, särskilt då Performance, har kommit igång på riktigt.
* Model Y ser ut att bli månadens, kvartalets och halvårets mest sålda bil och det med ganska god marginal

Med över en vecka kvar den här månaden, om än med en midsommarhelg inkluderad, ser vi att Q2 2023 går till historien som kvartalet då Tesla på allvar började sprida ut leveranserna under kvartalet men ändå med ett kvartalsrekord med råge.
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Driver sajten Car.info
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Dafro »

Tellus skrev: 02 jun 2023 08:49
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... i-varlden/

Riktigt bra av Tesla, men förundras ändå varför det säljs så många gammalmodiga, trånga, dyra och törstiga XC40 och plastiga ID4 när moderna Y finns.
Jag förundras inte. Man är olika.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Sista uppdateringen i juni: viewtopic.php?p=684908#p684908

Den här uppdateringen täcker 2023-06-16 -> 2023-06-26. Totalt har det levererats 837 Teslor medan 706 st har förregistrerats. Just nu är det 1 592 bilar som är förregistrerade men ännu inte har nått ut till kund.


Sammanfattning över senaste 7-dagars-perioden samt mängden förregistrerade men ej ännu levererade fordon per 2023-06-26 (total_unreg)

Kod: Markera allt

+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| vin3 | name                         | new_pre_reg | new_reg | total_unreg |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD |          16 |      69 |         122 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    |          10 |      58 |          54 |
| LRW  | Tesla Model 3 Standard Range |          54 |      24 |         109 |
| 5YJ  | Tesla Model S                |           3 |      16 |          78 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          |           1 |      10 |          36 |
| 7SA  | Tesla Model X                |           8 |      22 |          87 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          |           0 |       4 |          21 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD |         392 |     304 |         594 |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD |           0 |       0 |           0 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    |         170 |     147 |         274 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range |           0 |     127 |          83 |
| XP7  | Tesla Model Y Standard Range |          52 |      56 |         134 |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
Nu blev det en liten mellanuppdatering till midsommarhelgen så inte så mycket fler kommentarer annat än att det fortsätter att komma in och levereras ut Teslor i det nya lite högre men mindre ryckiga tempot. Det man kan förundras lite över är att juni, som ser ut att vara en relativt lugn månad jämfört med mars i år, ändå bjuder på att Model Y nästan levererar lika mycket som XC40 + XC60 tillsammans. Återstår väl att se vad som händer resterande dagar i månaden.

Sist men inte minst är alla nyinkomna Teslor sökbara på car.info sedan tidig eftermiddag idag.
Driver sajten Car.info
zmekke
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jun 2023 08:33

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av zmekke »

Har haft en model 3 sen tidigare, dock inte köpt ny. Nu har jag beställt en Model Y sen 1,5 månad tillbaka. I appen stod det att den skulle komma 22 Juni, sen 24 Juni. Nu står det bara "juni - juli". Vet att det är klantigt och planera halva semestern runt bilen men det blev så i år. Nu sitter man lite i sjön och infon man får från Tesla tycker jag är väldigt bristfällig? Känner andra igen sig?

Vad kan man hoppas på? Enligt Tesla själva så ska de trycka ut "allt" innan Q2 stänger, alltså sista Juni men borde man inte fått VIN etc i appen då? Eller kan jag helt enkelt inställa mig på att bilen kommer komma Q3? Har läst igenom tråden lite och Franz uppdateringar är ju väldigt tacksamma men i sjön sitter man fortfarande :')
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av kenjon »

Har du inte fått VIN så är det nog Q3 som gäller. Det finns en liten chans att någon tackar ”nej” till sin, och att du blir tilldelad den….
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
zmekke
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jun 2023 08:33

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av zmekke »

Då är jag med. Tack snälla för info. Hittade även in till "Model-Y Väntrum" så tar resterande frågor där istället :D :D
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

En dag sent blev det men julis första uppdatering är klar viewtopic.php?p=684908#p684908

Den här uppdateringen täcker 2023-06-27 -> 2023-07-03 (+några enstaka leveranser den 4:e juli som hann komma med). Totalt har det levererats 1 269 Teslor medan 16 st har förregistrerats. Just nu är det 348 bilar som är förregistrerade men ännu inte har nått ut till kund.


Sammanfattning över senaste 7-dagars-perioden samt mängden förregistrerade men ej ännu levererade fordon per 2023-07-04 (total_unreg)

Kod: Markera allt

+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| vin3 | name                         | new_pre_reg | new_reg | total_unreg |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD |           0 |      89 |          33 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    |           0 |      48 |           7 |
| LRW  | Tesla Model 3 Standard Range |          12 |      87 |          35 |
| 5YJ  | Tesla Model S                |           0 |      21 |          57 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          |           0 |      10 |          26 |
| 7SA  | Tesla Model X                |           1 |      26 |          62 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          |           0 |       5 |          18 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD |           0 |     543 |          53 |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD |           0 |       0 |           0 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    |           0 |     233 |          43 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range |           1 |      75 |          10 |
| XP7  | Tesla Model Y Standard Range |           2 |     132 |           4 |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
En relativt typisk avslutning på kvartalet med väldigt många leveranser men få nya förregistrerade. Det blev ganska många leveranser även under måndagen. Uppenbarligen finns det några hundra bilar som väntar på leverans men i övrigt en ganska händelselös uppdatering med tanke på hur få nya bilar som kommit in i landet.


Sist men inte minst är alla nyinkomna Teslor sökbara på car.info sedan sen eftermiddag igår.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av nogren »

Fantastisk information!

Har en beställning på en grå lagd 30/6, då med uppskattad leveranstid Juli/Augusti, som uppdaterades idag till 28/8-26/9.

Två frågor:
Fasar tesla ut den gråa helt? Måste jag oroa mig?

Kommer min MY rwd byggas i Kina?

/n
Användarvisningsbild
DonT
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 jul 2023 21:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/thomas35463

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av DonT »

Franz skrev: 05 jul 2023 16:36
En dag sent blev det men julis första uppdatering är klar viewtopic.php?p=684908#p684908

Den här uppdateringen täcker 2023-06-27 -> 2023-07-03 (+några enstaka leveranser den 4:e juli som hann komma med). Totalt har det levererats 1 269 Teslor medan 16 st har förregistrerats. Just nu är det 348 bilar som är förregistrerade men ännu inte har nått ut till kund.


Sammanfattning över senaste 7-dagars-perioden samt mängden förregistrerade men ej ännu levererade fordon per 2023-07-04 (total_unreg)

Kod: Markera allt

+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| vin3 | name                         | new_pre_reg | new_reg | total_unreg |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD |           0 |      89 |          33 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    |           0 |      48 |           7 |
| LRW  | Tesla Model 3 Standard Range |          12 |      87 |          35 |
| 5YJ  | Tesla Model S                |           0 |      21 |          57 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          |           0 |      10 |          26 |
| 7SA  | Tesla Model X                |           1 |      26 |          62 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          |           0 |       5 |          18 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD |           0 |     543 |          53 |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD |           0 |       0 |           0 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    |           0 |     233 |          43 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range |           1 |      75 |          10 |
| XP7  | Tesla Model Y Standard Range |           2 |     132 |           4 |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
En relativt typisk avslutning på kvartalet med väldigt många leveranser men få nya förregistrerade. Det blev ganska många leveranser även under måndagen. Uppenbarligen finns det några hundra bilar som väntar på leverans men i övrigt en ganska händelselös uppdatering med tanke på hur få nya bilar som kommit in i landet.


Sist men inte minst är alla nyinkomna Teslor sökbara på car.info sedan sen eftermiddag igår.
Finns det en update på detta nu med lagerbilarna på model3?
M3 LR Rwd 23
Solceller/Energilager/Checkwatt
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Det var ganska liten aktivitet på både förregistreringar och registreringar förra gången så det fick bli ett litet semesteruppehåll i rapporteringen ;) . Det kommer ny data imorgon så tanken är en uppdatering efter det.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Då var det dags för en uppdatering igen: viewtopic.php?p=684908#p684908

Den här uppdateringen täcker 2023-07-04 -> 2023-07-17. En lite längre period än normalt men lite egen semester + relativt lite aktivitet i början av månaden ändå gjorde att det inte var så mycket att rapportera. Totalt, för denna 14-dagars-period, har det levererats 141 Teslor medan 141 st har förregistrerats. Just nu är det 371 bilar som är förregistrerade men ännu inte har nått ut till kund. Vän av ordning frågar sig kanske hur lagerantalet kunnat öka från 348 förra perioden när det förregistrerades och registrerades lika många bilar. Det beror dock på att 23 st av de nyligen förregistrerade också levererades till kund under perioden.


Sammanfattning över senaste 14-dagars-perioden samt mängden förregistrerade men ej ännu levererade fordon per 2023-07-17 (total_unreg)

Kod: Markera allt

+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| vin3 | name                         | new_pre_reg | new_reg | total_unreg |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD |           0 |      19 |          16 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    |           0 |       2 |           5 |
| LRW  | Tesla Model 3 Standard Range |          17 |      24 |          33 |
| 5YJ  | Tesla Model S                |           7 |       8 |          56 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          |           0 |       0 |          26 |
| 7SA  | Tesla Model X                |           2 |       1 |          63 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          |           1 |       7 |          18 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD |          80 |      44 |          94 |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD |           0 |       0 |           0 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    |          14 |      23 |          37 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range |          20 |      10 |          21 |
| XP7  | Tesla Model Y Standard Range |           0 |       3 |           2 |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
Vi ser inte riktigt den fina starten på kvartalet som Tesla hade i april. Jag har för mig att jag sett en del uppskattade leveransdatum i slutet av månaden så kanske tar det fart ganska snart?

Inte så mycket att säga som inte framgår av siffrorna ovan. Det som kanske sticker ut är den gula Model Y LR men det är nog snarare en bil som har bytt färg efter leverans (?)

Sist men inte minst är alla nyinkomna Teslor sökbara på car.info sedan 10-tiden idag.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Då var det dags för en uppdatering igen: viewtopic.php?p=684908#p684908

Den här uppdateringen täcker 2023-07-18 -> 2023-07-24. Totalt, för denna 7-dagars-period, har det levererats 118 Teslor medan 243 st har förregistrerats. Just nu är det 502 bilar som är förregistrerade men ännu inte har nått ut till kund.

Sammanfattning över senaste 7-dagars-perioden samt mängden förregistrerade men ej ännu levererade fordon per 2023-07-24 (total_unreg)

Kod: Markera allt

+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| vin3 | name                         | new_pre_reg | new_reg | total_unreg |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD |           0 |       4 |          12 |
| LRW  | Tesla Model 3 Performance    |           0 |       1 |           4 |
| LRW  | Tesla Model 3 Standard Range |          19 |      13 |          40 |
| 5YJ  | Tesla Model S                |           2 |       2 |          56 |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          |           1 |       2 |          26 |
| 7SA  | Tesla Model X                |           5 |       1 |          68 |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          |           0 |       0 |          18 |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD |         179 |      61 |         215 |
| LRW  | Tesla Model Y Long Range AWD |           0 |       0 |           0 |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    |          35 |      16 |          56 |
| LRW  | Tesla Model Y Standard Range |           0 |      18 |           3 |
| XP7  | Tesla Model Y Standard Range |           2 |       0 |           4 |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+
Efter en ganska trevande start på månaden börjar det nu komma in lite fler förregistreringar som skvallrar om en del leveranser de närmsta dagaran/veckorna. Det har åtminstone varit lite fler leveranser de senaste dagarna om än kanske lite tidigt att dra för stora slutsatser av. Min personliga gissning är att Model Y går in som näst mest sålda elbil under juli där ID.4 tar förstaplatsen. Model Y skulle i så fall bli nummer 3 totalt sett, oavsett bränsle, där Volvo XC60 går in på förstaplats. Det som kanske är mest intressant är att juli 2023 kan bli den månad med lägst leveranser av personbilar sedan 2018 vilket då råkade vara månaden efter bonus/malus infördes.

En liten kommentar om det uppdaterade förstainlägget i tråden är att jag nu bara tar med bilar förregistrerade tidigast 2023-05-01. I praktiken har allt förrigstrerat i april, som var ämnat för kund, också levererats. Sedan tillåter inte forumet postnignar på över 60 000 tecken så jag behöver kunna hålla nere på inläggens storlek ;).

Sist men inte minst är alla nyinkomna Teslor sökbara på car.info sedan i förmiddags idag (tisdag).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av Franz »

Det finns en preliminär uppdatering här: viewtopic.php?p=684908#p684908
Dock kommer den att revideras lite eftersom det verkar ha dykt upp en ny variant som kräver lite manuellt arbete ;) ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Leveransläget just nu

Inlägg av jonasl »

Den där gula bilen blir man ju lite nyfiken på. Är det en felknappning eller är det en bil som folierats innan regbesiktning?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar