Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
...] Och de flesta som kör elbil idag gör det nog för att det i längden är billigare. Titta bara på Norge. Norrmän väljer elbil av ekonomiska skäl och inget annat.
Med all respekt, men hur kan du veta det?

Jag skulle vilja se en rejäl undersökning på det innan jag köper det argumentet.

Och det finns ju en anledning till att elbilar är billigare i Norge – eller hur. Och den anledningen stavas miljöpolitik. Och vilka är det som har en röstat fram den politiken? Svar: En majoritet av alla norrmän!

Så att de flesta 'enbart' skulle välja elbil av ekonomiska skäl i Norge köper jag inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Jag skulle nog ranka e-Golf högre än Leaf av två anledningar:

1. Den är IMO nära nog oändligt mycket snyggare än en Leaf. Såväl exteriört som interiört. Den har dessutom ratt som är ställbar i längsled. Bara en sån sak...
2. Golfen har (väl) mindre batteri än Leafen = mindre miljöpåverkan.

Men med det sagt så skulle jag inte själv klara mig med en Golf. Jag skulle själv vilja ha längre räckvidd. Inkonsekvent? Absolut – det erkänner jag naturligtivs. Men samtidigt så har jag helt klart respekt för de som byggt ett liv där de klarar sig med en e-Golf eller ngt liknande.
Jag är med, men nu har du kommit från statusfrågan till rent praktiska saker. Status i min värld är nånting man gör mest för andra, alltså för känslan hur omvärlden (troligen) ser på en. Det du räknar upp är absolut legitima skäl varför man väljer en Golf framför en Leaf, men jag tror inte att en ratt som är ställbar i längsled har med statusrankning att göra. Och ännu mindre med faktumet att båda är elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 apr 2020 05:59
Ort: uppsala

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av zata »

Check.- Lycka till!
Såld M3P -20
MYP -23
ID3 -21
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Undersökning kring avgörande faktorer vid köp av elbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag skulle nog ranka e-Golf högre än Leaf av två anledningar:

1. Den är IMO nära nog oändligt mycket snyggare än en Leaf. Såväl exteriört som interiört. Den har dessutom ratt som är ställbar i längsled. Bara en sån sak...
2. Golfen har (väl) mindre batteri än Leafen = mindre miljöpåverkan.

Men med det sagt så skulle jag inte själv klara mig med en Golf. Jag skulle själv vilja ha längre räckvidd. Inkonsekvent? Absolut – det erkänner jag naturligtivs. Men samtidigt så har jag helt klart respekt för de som byggt ett liv där de klarar sig med en e-Golf eller ngt liknande.
Jag är med, men nu har du kommit från statusfrågan till rent praktiska saker. Status i min värld är nånting man gör mest för andra, alltså för känslan hur omvärlden (troligen) ser på en. Det du räknar upp är absolut legitima skäl varför man väljer en Golf framför en Leaf, men jag tror inte att en ratt som är ställbar i längsled har med statusrankning att göra. Och ännu mindre med faktumet att båda är elbilar.
Kanske otydligt av mig, men ställbar ratt var mest menat som en liten parantes i sammanhanget...

Ang. status – och då som jag ser det: Jag har i inlägg i den här tråden avsett förklara hur jag ser på 'statusbegreppet'. Och det som är statusmarkörer i min världsbild påverkar så väl min syn på andra människor som hur jag själv efter bästa förmåga försöker agera. Men när det gäller val av bil har jag dock av ekonomiska orsaker inte lyckats särskilt väl eftersom jag själv inte har en elbil. Tyvärr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar