Sida 1 av 1
Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 12 dec 2022 12:54
av Gimbo
Har en models s 75a och undrar om det går at uppgradera batteriets räckvidd? Av det jag förstått så är batterikapaciteten på tesla model 3 SR+ 55kwh? Hur kommer det sig då att model 3an har en längre räckvidd? Är det någon konfiguration? Om inte kan man göra något på batteriet för model s 75 att komma upp till en räckvidd som en p100 har? Är det någon som gjort det och vad kostar en sån uppgradering?
Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 12 dec 2022 13:09
av taliz
Då måste du byta batteri. Det är inget Tesla gör eller stödjer, men finns tredjepart. Kostar åtminstone ett par hundra tusen(dom behåller ditt gamla).
Model 3 är en mindre och mkt mer effektiv bil än en gammal S.
Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 12 dec 2022 13:40
av Arctic Drifter
Gimbo skrev:Har en models s 75a och undrar om det går at uppgradera batteriets räckvidd? Av det jag förstått så är batterikapaciteten på tesla model 3 SR+ 55kwh? Hur kommer det sig då att model 3an har en längre räckvidd? Är det någon konfiguration? Om inte kan man göra något på batteriet för model s 75 att komma upp till en räckvidd som en p100 har? Är det någon som gjort det och vad kostar en sån uppgradering?
Din är väl specad till 18,6 kW /100 km (NEDC) och en 3 SR till 14,9 kW / 100 km (WLTP).
WLTP är ju striktare än NEDC så förbrukningen är helt klart anledningen.
Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 12 dec 2022 14:10
av Olof Tenghoff
Gimbo skrev:Har en models s 75a och undrar om det går at uppgradera batteriets räckvidd? Av det jag förstått så är batterikapaciteten på tesla model 3 SR+ 55kwh? Hur kommer det sig då att model 3an har en längre räckvidd?
3 är mindre och har lite effektivare motorer och annat som drar mindre ström.
Gimbo skrev:Är det någon konfiguration? Om inte kan man göra något på batteriet för model s 75 att komma upp till en räckvidd som en p100 har? Är det någon som gjort det och vad kostar en sån uppgradering?
Ja det går utmärkt, som taliz skriver krävs batteribyte. Fabriksgarantin upphör förstås om man gör det. Jason Hughes i Amerika har ett företag som gör dessa uppgraderingar på löpande band.
https://upgrades.057tech.com. På hans hemsida kan du se vilken räckvidd man kan få och vad det kostar.
Det är förstås opraktiskt att skicka bilen från Sverige och tillbaks för en sådan operation, men det är intressant att se vad som går att göra.
Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 12 dec 2022 17:24
av Bjelke
Erbjöd inte Tesla i Norge just detta? Typ för ett år sedan eller så…
Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 12 dec 2022 17:26
av Gustafsson
Måste vara billigare att byta bil.
Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 12 dec 2022 17:28
av spacecoin
Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 12 dec 2022 23:46
av rockard
Olof Tenghoff skrev:Gimbo skrev:Har en models s 75a och undrar om det går at uppgradera batteriets räckvidd? Av det jag förstått så är batterikapaciteten på tesla model 3 SR+ 55kwh? Hur kommer det sig då att model 3an har en längre räckvidd?
3 är mindre och har lite effektivare motorer och annat som drar mindre ström.
Gimbo skrev:Är det någon konfiguration? Om inte kan man göra något på batteriet för model s 75 att komma upp till en räckvidd som en p100 har? Är det någon som gjort det och vad kostar en sån uppgradering?
Ja det går utmärkt, som taliz skriver krävs batteribyte. Fabriksgarantin upphör förstås om man gör det. Jason Hughes i Amerika har ett företag som gör dessa uppgraderingar på löpande band.
https://upgrades.057tech.com. På hans hemsida kan du se vilken räckvidd man kan få och vad det kostar.
Det är förstås opraktiskt att skicka bilen från Sverige och tillbaks för en sådan operation, men det är intressant att se vad som går att göra.
Tack för tips, det här var extremt intressant läsning! Enligt 057tech.com kan alltså en X75D uppgraderas till 100 kWh batteri, och ”No, there is no difference in airbags, airbag module programming, etc... despite claims to the contrary.”
Inte heller fjädringen behöver justeras om man har luftfjädring.
Funkar det att tagga folk på forumet? Hade varit intressant att veta om @Tars har koll på detta, och kanske kommer kunna erbjuda givet tillgängliga batterier. Kanske vore något att överväga när garantin på packet går ut om något år

Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 13 dec 2022 07:57
av taliz
Tars fick det utfört av några polacker tror jag?
Finns folk som uppgraderat en S75D till P100D.
Allt är möjligt såvida man har pengar... men som skrivits ovan, det är nog billigare att byta bil istället..
Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 13 dec 2022 08:58
av rockard
taliz skrev:Tars fick det utfört av några polacker tror jag?
Finns folk som uppgraderat en S75D till P100D.
Allt är möjligt såvida man har pengar... men som skrivits ovan, det är nog billigare att byta bil istället..
Jag var nog lite otydlig med vad och varför jag tyckte det var så extremt intressant

Hittills har det varit ”allmän kännedom” att man inte kan/bör uppgradera en bil byggd med <100 kWh batteri, eftersom Tesla sagt att det inte går. De har sagt att det skulle kräva kalibrering av airbags och annat, samt att fjädringen inte tål den extra vikten.
Jag har alltid tyckt att det låtit konstigt att det alltid skulle gälla, när min bil tillverkades fanns bara 75 och 100 pack. Skulle de verkligen använda två olika uppsättningar av luftfjädring i tillverkningsprocessen? Verkar osannolikt givet deras vilja att ”streamline”. Så nu när wk057 säger det tar jag det som sanning.
Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 13 dec 2022 14:28
av Bjelke
rockard skrev:taliz skrev:Tars fick det utfört av några polacker tror jag?
Finns folk som uppgraderat en S75D till P100D.
Allt är möjligt såvida man har pengar... men som skrivits ovan, det är nog billigare att byta bil istället..
Jag var nog lite otydlig med vad och varför jag tyckte det var så extremt intressant

Hittills har det varit ”allmän kännedom” att man inte kan/bör uppgradera en bil byggd med <100 kWh batteri, eftersom Tesla sagt att det inte går. De har sagt att det skulle kräva kalibrering av airbags och annat, samt att fjädringen inte tål den extra vikten.
Jag har alltid tyckt att det låtit konstigt att det alltid skulle gälla, när min bil tillverkades fanns bara 75 och 100 pack. Skulle de verkligen använda två olika uppsättningar av luftfjädring i tillverkningsprocessen? Verkar osannolikt givet deras vilja att ”streamline”. Så nu när wk057 säger det tar jag det som sanning.
Det ”enda” riktigt kluriga med 75 => 100 är väl isf att det är olika systemspänning på dom (lägre på 75) så
man måste byta drive unit också tex (och laddare)…
Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 13 dec 2022 14:55
av Olof Tenghoff
Bjelke skrev:
Det ”enda” riktigt kluriga med 75 => 100 är väl isf att det är olika systemspänning på dom (lägre på 75) så
man måste byta drive unit också tex (och laddare)…
Systemspänningen 350 resp 400 V anpassas för när man byter konfiguration. Alla S/X hårdvaror innan refresh 2021 klarar båda spänningarna. wk057 förklarar det väldigt bra. I serviceläge (låst för kunden) kan man välja vilken bil och utrustning som önskas. Alla kombinationer finns dock inte i konfiguratorn. 100, P100 och P75 finns tex inte, så de går inte att bygga med originalmjukvaran. Innebär att den största bil som går att bygga av en 75 är 90.
På senare tid har Tesla även gjort 350 V versioner P85, P85D och P90D för att klara sina garantiåtaganden på dessa bilar trots att de börjar få slut på 85 och 90 pack. Det tar istället 100 pack med två moduler borttagna, vilket blir 350 V. Tror t.o.m de gjorde en P90 om jag hörde rätt.
Re: Uppgradera batteriets räckvidd?
Postat: 13 dec 2022 16:10
av mans71
Är inte problemet att Tesla numera har stängt möjligheten att lokalt gå in i systemmenyn där man konfigurerar batteri, etc. Numera kräver det väl att Teslas centrala dator öppnar för config?