Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Elon snälla sluta prata

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi som har varit med ett tag är någorlunda härdade. Då och då går Elons twittrande över styr och han gör bort sig som med pedo-kommentaren vid grotträddningen. Men de här senaste veckorna har varit tusen gånger mer än alla gamla skandaler sammanlagt.

Allt började med när han skulle fixa fred i Ukraina.

Sedan visade han sitt nattduksbord, fulla med pistol replikas.

Sedan twittrade han att Dr Fauci (medicinsk chefsrådgivare åt USA-s president) borde fängslas.

Och nu antyder han att vi i Sverige skulle vara ovaccinerade?
FireShot Capture 076 - (20) Elon Musk på Twitter_ ”@CrystalHope1979 @catturd2 Somehow, the n_ - twitter.com.png
https://twitter.com/elonmusk/status/1602311552228478976

Jag har alltid haft djup respekt för Elon Musk, tyckte att han var en visionär och så.
Men ju mer politik han snackar desto mer önskar jag de borde införa en "broken heart"-knapp bredvid hjärt-like-knappen i Twitter.

Längtar efter gamla Elon-tweets med roliga memes blandade med teknisk info om Tesla, SpaceX och hans andra företag :cry:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Jerker »

Man måste veta sina begränsningar. Elon gör inte det.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 638
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av CrazyGang »

Ödmjukhet och jordens största privata förmögenhet går sällan hand i hand. :D
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av lawgiver »

Jag hoppas att någon stämmer honom ordentligt för otillbörlig aktiekurs-påverkan, så kanske det händer något för så här kan det inte fortsätta......
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av iAkita »

Du missade att han dagen innan han gav sig på Fauci anklagade Twitters förra Head of safety för att förespråka sexualisering av barn...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av TiborBlomhall »

Elon Musk utbuad.

Ja det var nog en helt ny upplevelse för honom :?

HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av HenrikC »

Vår tids Howard Hughes.

Det är inte med någon glädje jag skriver det. Idag verkar alla vilja hacka på honom, men Tesla Model S är förmodligen århundradets mest betydelsefulla bil. Den är Elon Musks verk.

SpaceX är en revolution och pionjär. Det är också Elon Musks verk.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av LarsOJ »

HenrikC skrev:
Vår tids Howard Hughes.

Det är inte med någon glädje jag skriver det. Idag verkar alla vilja hacka på honom, men Tesla Model S är förmodligen århundradets mest betydelsefulla bil. Den är Elon Musks verk.

SpaceX är en revolution och pionjär. Det är också Elon Musks verk.
Då väntar vi bara på att Elon blir filmproducent och regissör också :)
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av HenrikC »

LarsOJ skrev:
Då väntar vi bara på att Elon blir filmproducent och regissör också :)
Hughes hade två talanger: filmen och flyget. Musk har också två: bilar och rymden.

Jag tror att det frestar på hjärnan något otroligt att vara högpresterande som dessa män.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av TiborBlomhall »

iAkita skrev:
Du missade att han dagen innan han gav sig på Fauci anklagade Twitters förra Head of safety för att förespråka sexualisering av barn...
Det är så mycket nu så man knappt hänger med.
Nån skrev en kommentar att Trump är tillbaka på Twitter, han har bara kapat Elon's konto och det ligger tyvärr mycket i det.

Hoppas, hoppas att någon i hans närhet vågar säga åt honom - och att han över huvud taget bryr sig om vad folk tycker om honom. Gårdagens buande borde varit en varningssignal.

Vad kommer härnäst? Att Elon skriver nåt som strider mot Twitters egna regler? Vad ska de göra då? Stänga av honom?

Hur kommer Teslas ledningsgrupp att reagera? Vågar de kicka honom?

Jag är allvarligt orolig för Elons skull.

Liknelsen med Howard Hughes är tyvärr alldeles för träffande. Nästan så det gör ont.
Twiggy
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 feb 2020 12:49

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Twiggy »

Man ska inte vara för känslig av sig. Elon säger vad han tycker och tänker, sen kanske det inte alltid stämmer överens med ens egna uppfattning om verkligheten.

Det är även ok att ha fel ibland också.

Jag tycker han ska fortsätta på samma bana!
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av LarsOJ »

HenrikC skrev:
LarsOJ skrev:
Då väntar vi bara på att Elon blir filmproducent och regissör också :)
Hughes hade två talanger: filmen och flyget. Musk har också två: bilar och rymden.

Jag tror att det frestar på hjärnan något otroligt att vara högpresterande som dessa män.
Det gör det säkert men jag gillar Hughes mycket bättre än Elon.

Ingen Elon fan nu och aldrig varit.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av wannabee »

Trevligt att det åtminstone finns en amerikan som inte är Woke, väldigt många verkar vara Woke i Sverige också märker jag.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av mati »

Tyvärr får man allt oftare intrycket att Elon glömmer att sätta på hjärnan innan han vräker ur sig nånting. Det kanske har alltid varit så. Han har ju inte direkt varit försiktig med sina uttalanden tidigare heller. Lovat en massa saker, överdrivit hutlöst, påstått sånt som sen visade sig inte var helt sant osv. Men då handlade det alltid om Tesla och teknik. Och alla visste att det måste tas med en stoooor nypa salt. Det är så han är liksom.
Men han ska för h*e hålla sig utanför politiken. Det blir inte bra.
Håll käft Elon, gå tillbaka till sånt du kan, innan det är för sent. Ingen kommer förlåta dig annars.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av danni »

Jag tycker det är sorgligt. Han är på många sätt en fantastisk, extraordinär person. Han har ett driv och en intelligens som låtit honom åstadkomma helt otroliga saker. Han verkar också ha enorma mängder issues. Kombinationen av att ha hans nivå av narcissism och bekräftelsebehov ihop med att samtidigt vara så otroligt framgångsrik och faktiskt världens rikaste person verkar ha fått det att slå slint totalt, och han har drabbats av ett rejält gudskomplex. Det finns ingen som helst ödmjukhet eller eftertanke, inget att försöka på och lära av sina misstag, utan just nu är det bara full fräs framåt, och om det inte funkar, bara double down.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Fredrik j »

Tyckte det här var uppseendeväckande.
Elon får den där ”tänkte inte på det”-blicken.

https://youtube.com/shorts/-Q0Zh2MKfW8?feature=share
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av LarsL »

Men vi stängde inte ner! Och jag tror det är det Elon syftar på. Jag tror nu att detta var helt rätt väg.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Jerka »

Du sammanfattar mina känslor så bra! Jag brukade beundra Elon Musk. Han visade världen vad en elbil kunde vara - snygg, snabb och användbar. Han investerade i raketer som kunde återanvändas, och lyckades. Han gjorde inte allt rätt, men han hade storslagna visioner och investerade sina pengar i det han trodde helhjärtat på. Nu känns han mest som en stor pajas och en skitstövel av stora mått.

Jag tycker hela den amerikanska alt right-rörelsen, med sin rasism, sitt förakt för vetenskap och fakta och sitt vurmande för antidemokratiska ledare känns som en sorts hjärnvirus. Den infekterar normalt intelligenta personer och förvandlar en sund politisk diskussion till en sorts barnslig tävling i att vara mest elak. Alla som inte håller med avfärdas som ”woke” (har fortfarande inte riktigt förstått vad det betyder) eller ”snöflingor”. Erkänn aldrig att du har fel - ödmjukhet är svaghet. Framhärda i de mest uppenbara lögner och när du blir påkommen, skyll på Fake News eller hitta på nya lögner så glömmer folk snart de gamla. Det är så sorgligt att se.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Larofo »

Snälla Elon sluta ALDRIG att prata.
Fortsätt vara dig själv. Som en av dom mest inflytelserika personerna i världen, sluta
aldrig att delge oss dina åsikter. Jag håller inte med om ALLT du säger och gör, men
om väldigt mycket. Du har fan ballar av stål, till skillnad från så många andra.
Stå upp för yttrandefrihet och rättvisa för ALLA, och inte bara för dom som för tillfället
råkar stå för dom "rätta" åsikterna.
Och hittar du oegentligheter som förekommit på gamla Twitter, tveka inte att
delge världen det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Problemet enligt mig (förutom att han ljuger ohämmat om sina roadmaps) är att han sparkar nedåt ofta. Det är sällan han går på dem i sin egen viktklass. Framstår ofta som hämndlysten dessutom.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Legato »

Jerka skrev:
Du sammanfattar mina känslor så bra! Jag brukade beundra Elon Musk. Han visade världen vad en elbil kunde vara - snygg, snabb och användbar. Han investerade i raketer som kunde återanvändas, och lyckades. Han gjorde inte allt rätt, men han hade storslagna visioner och investerade sina pengar i det han trodde helhjärtat på. Nu känns han mest som en stor pajas och en skitstövel av stora mått.

Jag tycker hela den amerikanska alt right-rörelsen, med sin rasism, sitt förakt för vetenskap och fakta och sitt vurmande för antidemokratiska ledare känns som en sorts hjärnvirus. Den infekterar normalt intelligenta personer och förvandlar en sund politisk diskussion till en sorts barnslig tävling i att vara mest elak. Alla som inte håller med avfärdas som ”woke” (har fortfarande inte riktigt förstått vad det betyder) eller ”snöflingor”. Erkänn aldrig att du har fel - ödmjukhet är svaghet. Framhärda i de mest uppenbara lögner och när du blir påkommen, skyll på Fake News eller hitta på nya lögner så glömmer folk snart de gamla. Det är så sorgligt att se.
Helt enig. Och du är inte ensam om att inte hänga med i extremhögerns senaste name-calling. Det enda man kan vara säker på är att de de hånar allra mest är människor som verkligen gör något gott för världen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av JockeX »

spacecoin skrev:
Problemet enligt mig (förutom att han ljuger ohämmat om sina roadmaps) är att han sparkar nedåt ofta. Det är sällan han går på dem i sin egen viktklass. Framstår ofta som hämndlysten dessutom.
Precis, han är extremt långsint och hämndlysten. Tål sällan kritik. Twitter är som en perfekt storm för denne man - nu har han halva amerikanska folket mot sig och han har hamnat i en evig loop han inte kan ta sig ur. Förmodligen startade allt som ett skämt för honom att köpa twitter och när han insåg vad han gjort så kunde han inte dra sig ur.

Tråkigt, han är kapabel till så mycket bra saker annars.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Maxerl »

Tycker det är skönt att Twitter äntligen börjar bli mer öppet. Att hans uttalanden/handlingar skulle vara högerextrema eller att det skulle göra att twitter blir högerextremt är nonsens. Ungefär som i Sverige när Sossarna säger att demokratin är i fara när deras sida förlorat ett val.

Elon gör till högsta prioritet att hindra child sexual exploitation content. Bra
Förklarar krig mot bottar. Bra
Uttrycker den i dagsläget impopulära åsikten att man bör försöka få till fred. Bra
Sparkar folk som inte har yttrandefrihet som ledord. Bra
Bjuder in oberoende journalister att granska interna dokumentationen. Bra

Jag föredrar Elons twitter som är ett mer öppet town square som inte är modererat av vänsteraktivister/wokefolk mfl. Har inget emot Elons egna twittrande mellan himmel och jord.

Enda nackdelen är väl att om man redan är missnöjd som Tesla-aktieägare med kursutvecklingen så blir det inte bättre av att så mycket av hans tid tycks gå till twitter. Som CEO borde han borde prioritera Tesla mer...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6207
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Konsekvenser av Elons Pizza-gate-attack mot Yoel Roth. Ingen förtjänar detta. Inte ens Roth. Elon har blivit en sorglig liten tech-Trump.

"Twitter’s former head of trust and safety has fled his home due to an escalation in threats resulting from Elon Musk’s campaign of criticism against him, a person familiar with the matter told CNN on Monday.

Yoel Roth, who resigned from the social media company in November, has in recent weeks faced a storm of attacks and threats of violence following the release of the so-called “Twitter Files” — internal Twitter communications that new owner Musk has released through journalists including Matt Taibbi and Bari Weiss.

Roth’s position involved him working on sensitive issues including the suspension of then-President Donald Trump’s account in 2021. On Monday, Weiss posted a series of screenshots purported to show internal Twitter documents where Roth and others discussed whether to ban Trump’s account, with some employees questioning if the former president’s tweets violated the platform’s policies.

While Musk had initially been publicly supportive of Roth, that soon changed after he left the company.

Roth has since been the subject of criticism and threats following the release of the Twitter Files. However, things took a dark turn over the weekend when Musk appeared to endorse a tweet that baselessly accused Roth of being sympathetic to pedophilia — a common trope used by conspiracy theorists to attack people online.

A person familiar with Roth’s situation told CNN threats made against the former Twitter employee escalated exponentially after Musk engaged in the pedophilia conspiracy theory."
Twiggy
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 feb 2020 12:49

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Twiggy »

Maxerl skrev:
Tycker det är skönt att Twitter äntligen börjar bli mer öppet. Att hans uttalanden/handlingar skulle vara högerextrema eller att det skulle göra att twitter blir högerextremt är nonsens. Ungefär som i Sverige när Sossarna säger att demokratin är i fara när deras sida förlorat ett val.

Elon gör till högsta prioritet att hindra child sexual exploitation content. Bra
Förklarar krig mot bottar. Bra
Uttrycker den i dagsläget impopulära åsikten att man bör försöka få till fred. Bra
Sparkar folk som inte har yttrandefrihet som ledord. Bra
Bjuder in oberoende journalister att granska interna dokumentationen. Bra

Jag föredrar Elons twitter som är ett mer öppet town square som inte är modererat av vänsteraktivister/wokefolk mfl. Har inget emot Elons egna twittrande mellan himmel och jord.

Enda nackdelen är väl att om man redan är missnöjd som Tesla-aktieägare med kursutvecklingen så blir det inte bättre av att så mycket av hans tid tycks gå till twitter. Som CEO borde han borde prioritera Tesla mer...
Jag började skriva ett långt meddelande men sen såg jag att du hade skrivit något liknande, tack!

Det är för mig jättekonstigt hur så många i detta forum blir hatfyllda och spyr galla över Elon och hans twittrande. Vad är det som gör dem så upprörda? Är det att han säger vad han tycker och skiter i hur det uppfattas?
Skriv svar