Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av wannabee »

chaffis75 skrev:
Pontus skrev:
Allt ni säger är väl bra och relevant men jag håller mest med Tibor att jag skulle vara glad om vi fick tillbaka Elon som han var för drygt 5 år sedan och innan. Samt att jag till skillnad från vissa här tror att han är relativt tekniskt kunnig.
Jag kanske rätta mig i vad jag skrev innan.
Jag tror fakriskt Elon är ganska tekniskt kunnig men han är ingen expert. Jag tror däremot han är duktig på tekniska system och se helheten i systemet vilket borde vara perfekt på den nivå han jobbar på.
Sen kan jag tycka han gjort en del misstag men vem har inte de..
Ingen här har väl nämnt det som jag anser gör honom helt unik, det är att hans anställda inte måste gå till sin närmaste chef som sen måste gå till sin chef osv, om de fått en bra ide, utan kan gå direkt till dem det berör utan att nån mellanchef chabblar bort det på vägen typ. Det tror jag är allra svårast för de andra biltillverkarna att kopiera. Sandy Munro beskriver ju detta bra i sina videor. Kineserna har ju varit värre än oss med sådana hirarkier, men har ändrat ganska mycket på detta på senare år. (Också enligt Sandy)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Jerker »

wannabee skrev:
chaffis75 skrev:
Pontus skrev:
Allt ni säger är väl bra och relevant men jag håller mest med Tibor att jag skulle vara glad om vi fick tillbaka Elon som han var för drygt 5 år sedan och innan. Samt att jag till skillnad från vissa här tror att han är relativt tekniskt kunnig.
Jag kanske rätta mig i vad jag skrev innan.
Jag tror fakriskt Elon är ganska tekniskt kunnig men han är ingen expert. Jag tror däremot han är duktig på tekniska system och se helheten i systemet vilket borde vara perfekt på den nivå han jobbar på.
Sen kan jag tycka han gjort en del misstag men vem har inte de..
Ingen här har väl nämnt det som jag anser gör honom helt unik, det är att hans anställda inte måste gå till sin närmaste chef som sen måste gå till sin chef osv, om de fått en bra ide, utan kan gå direkt till dem det berör utan att nån mellanchef chabblar bort det på vägen typ. Det tror jag är allra svårast för de andra biltillverkarna att kopiera. Sandy Munro beskriver ju detta bra i sina videor. Kineserna har ju varit värre än oss med sådana hierarkier, men har ändrat ganska mycket på detta på senare år. (Också enligt Sandy)
Ja, det måste ju vara nånting som Musk har bidragit med till de företag där han involverat sig som inneburit att dessa företag blivit sällsynt framgångsrika. Jag har läst vittnesmål om hur erfarna experter först har förklarat för Musk sitt område, hur de tänker, hur man brukar göra, alltid har gjort etc. och sedan har Musk snabbt sammanfattat informationen han fått och sagt nåt i stilen med "Jaha, har ni funderat på vad som händer om ni gör så här?". Och efter att experterna har skrattat av sig och det han sagt börjat sjunka in så har de ibland insett att han hade en poäng och det har då lett till förbättringar.

Musk har nog otvetydigt en speciell begåvning och arbetskapacitet utöver det vanliga, men det betyder inte att han kan hantera alla ämnesområden. Han ska nog hålla sig till den tekniska arenan.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4946
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av chaffis75 »

wannabee skrev:
chaffis75 skrev:
Pontus skrev:
Allt ni säger är väl bra och relevant men jag håller mest med Tibor att jag skulle vara glad om vi fick tillbaka Elon som han var för drygt 5 år sedan och innan. Samt att jag till skillnad från vissa här tror att han är relativt tekniskt kunnig.
Jag kanske rätta mig i vad jag skrev innan.
Jag tror fakriskt Elon är ganska tekniskt kunnig men han är ingen expert. Jag tror däremot han är duktig på tekniska system och se helheten i systemet vilket borde vara perfekt på den nivå han jobbar på.
Sen kan jag tycka han gjort en del misstag men vem har inte de..
Ingen här har väl nämnt det som jag anser gör honom helt unik, det är att hans anställda inte måste gå till sin närmaste chef som sen måste gå till sin chef osv, om de fått en bra ide, utan kan gå direkt till dem det berör utan att nån mellanchef chabblar bort det på vägen typ. Det tror jag är allra svårast för de andra biltillverkarna att kopiera. Sandy Munro beskriver ju detta bra i sina videor. Kineserna har ju varit värre än oss med sådana hirarkier, men har ändrat ganska mycket på detta på senare år. (Också enligt Sandy)
Nja, riktigt så enkelt är de nog inte. Då hade inte hans faretag fungerat så pass bra som de ändå gör..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av tesla newbie »

spacecoin skrev:
1. Bygget av personkulten. Tony Stark-myten. Bra jobbat med tanke på att han är ekonom/investerare och inte är ingenjör, och har ingen relevant utbildning.
Fast han är väl inte bara ekonom:

" In 1995, he was accepted to a PhD program in materials science at Stanford University"

Även om jag har svårt för vissa delar av honom som person och tycker hans personalpolitik hör hemma på 1800-talet (typ industriella revolutionen), så ger han intryck av att vara enormt kunnig inom många olika områden. Hos Joe Rogan så har han suttit och beskrivit tekniska lösningar i detalj på den första Tesla Roadstern. Har också hört en podcast med Dan Carlin där han diskuterar historiska militärflygplan. Han verkar hyfsat beläst inom många olika områden och ha koll på detaljer i produkterna som jag tror få andra CEOs har.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6473
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev:
spacecoin skrev:
1. Bygget av personkulten. Tony Stark-myten. Bra jobbat med tanke på att han är ekonom/investerare och inte är ingenjör, och har ingen relevant utbildning.
Fast han är väl inte bara ekonom:

"In 1995, he was accepted to a PhD program in materials science at Stanford University"
Kanske, kanske inte...

"My opinion and intuition is that he was never admitted in the first place; he sold a lie with the purpose of bringing him closer to the Stanford student body’s considerable talent and resources. The below excerpt is taken from Ashlee Vance’s 2015 biography of Musk, in which to my knowledge the first public claims of Musk’s acceptance to Stanford appeared."
https://www.quora.com/How-could-Elon-Mu ... ublication
“While playing detective, O’Reilly unearthed some information about Musk’s past that’s arguably more interesting than the allegations in the lawsuit. He found that the University of Pennsylvania granted Musk’s degrees in 1997—two years later than what Musk has cited. I called Penn’s registrar and verified these findings. Copies of Musk’s records show that he received a dual degree in economics and physics in May 1997. O’Reilly also subpoenaed the registrar’s office at Stanford to verify Musk’s admittance in 1995 for his doctorate work in physics. “Based on the information you provided, we are unable to locate a record in our office for Elon Musk,” wrote the director of graduate admissions. When asked during the case to produce a document verifying Musk’s enrollment at Stanford, Musk’s attorney declined and called the request “unduly burdensome.” I contacted a number of Stanford physics professors who taught in 1995, and they either failed to respond or didn’t remember Musk. Doug Osheroff, a Nobel Prize winner and department chair at the time, said, “I don’t think I knew Elon, and am pretty sure that he was not in the Physics Department.”

In the years that have followed, Musk’s enemies have been quick to bring up the ambiguities around his admission to Stanford. When Martin Eberhard sued Musk, his attorney introduced O’Reilly’s research into the case. And during the course of my interviews, a number of Musk’s detractors from the Zip2, PayPal, and early Tesla days said flat out that they think Musk fibbed about getting into Stanford in a bid to boost his credentials as a fledgling entrepreneur and then had to stick with the story after Zip2 took off.

At first, I, too, felt like there were a lot of oddities surrounding Musk’s academic record, particularly the Stanford days. But, as I dug in, there were solid explanations for all of the inconsistencies and plenty of evidence to undermine the cases of Musk’s detractors.

During the course of my reporting, for example, I found evidence that contradicted O’Reilly’s timeline of events. Peter Nicholson, the banker whom Musk had worked for in Canada, took a stroll with Musk along the boardwalk in Toronto before Musk left for Stanford and chatted about the incarnations of something like Zip2. Musk had already started writing some of the early software to support the idea he’d outlined to Kimbal. “He was agonizing whether to do a PhD at Stanford or take this piece of software he’d made in his spare time and make a business out of it,” Nicholson said. “He called the thing the Virtual City Navigator. I told him there was this crazy Internet thing going on, and that people will pay big money for damn near anything. This software was a golden opportunity. He could do a PhD anytime.” Kimbal and other members of Musk’s family have similar memories.

Musk, speaking at length for the first time on the subject, denied everything alleged by O’Reilly and does not even recall meeting the man. “He’s a total scumbag,” Musk said. “O’Reilly is like a failed physicist who became a serial litigate. And I told the guy, ‘Look, I’m not going to settle an unjust case. So it’s just like don’t even try.’ But he still kept at it. His case was tossed out twice on demur, which means that basically even if all the facts in his case were true, he would still lose.

“He’d tried his best to like torture me through my friends and personally [by filing the lawsuit]. And then we’ve got summary judgment. He lost the summary judgment. He appealed summary judgment, then several months later lost the appeal and I was like, ‘Okay, fuck it. Let’s file for fees.’ And we were awarded fees from when he appealed. And that’s when we sent the sheriff after him and he claimed that he had no money basically. Whether he did or didn’t I don’t know. He certainly claimed he had no money. So we were like either we’ve got to like impound his car or tap his wife’s income. Those didn’t seem like great choices. So, we decided that he doesn’t have to pay back the money he owes me, so long as he doesn’t sue anyone else on frivolous grounds. And, in fact, late last year or early this year [2014], he tried to do just that thing. But, whoever he sued was aware of the nature of my judgment and contacted the lawyer I used, who then told O’Reilly, ‘Look, you need to drop the case against these guys or everyone’s going to ask for the money. It’s kind of pointless to sue them on frivolous grounds because you’re going to have fork over the winnings to Elon.’ It’s like go do something productive with your life.”

As for his academic records, Musk produced a document for me dated June 22, 2009, that came from Judith Haccou, the director of graduate admissions in the office of the registrar at Stanford University. It read, “As per special request from my colleagues in the School of Engineering, I have searched Stanford’s admission data base and acknowledge that you applied and were admitted to the graduate program in Material Science Engineering in 1995. Since you did not enroll, Stanford is not able to issue you an official certification document.”

Musk also had an explanation for the weird timing on his degrees from Penn. “I had a History and an English credit that I agreed with Penn that I would do at Stanford,” he said. “Then I put Stanford on deferment. Later, Penn’s requirements changed so that you don’t need the English and History credit. So then they awarded me the degree in ’97 when it was clear I was not going to go to grad school, and their requirement was no longer there.

“I finished everything that was needed for a Wharton degree in ’94. They’d actually mailed me a Wharton degree. I decided to spend another year and finished the physics degree, but then there was that History and English credit thing. I was only reminded about the History and English thing when I tried to get an H-1B visa and called the school to get a copy of my graduation certificate, and they said I hadn’t graduated. Then they looked into the new requirements, and said it was fine.””
His underqualified background and incoherent actions/explanations, coupled with the lack of formal records from Stanford, leads me to conclude that he was never accepted in the first place.
Visst är Elon smart, det är tydligt. Men han är ingen ingenjör. Jag skulle vilja veta vad en "Master of Arts in Physics" är. Ritar man fallande äpplen då eller? ;)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7671
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev:
Jag skulle vilja veta vad en "Master of Arts in Physics" är. Ritar man fallande äpplen då eller? ;)
Det är väl ungefär lika logiskt som att bli Filosofie doktor i något tekniskt. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag hoppas Filosofie Kandidat duger iaf.

Läste till Filosofie Kandidat i Datavetenskap i min ungdom.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6473
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Jag har ingen universitetsexamen alls, men jag brukar inte säga att jag har det heller. ;) Skrapade ihop runt 50p i systemvetenskap innan jag hoppade av.
Jag kommenterade Elons "degree" för att MA (Arts) får man typiskt i ämnen som inte är naturvetenskap. MS (Science) brukar det heta om man är ingenjör.

"MA degrees typically pertain to subjects in the arts, humanities, and social sciences, while MS degrees typically pertain to subjects in tech, the natural sciences, medicine, administration, and mathematics". https://www.coursera.org/articles/ma-vs-ms

Elon har klarat sig bra oavsett kan vi konstatera. Precis som Gates, Zuckerberg, m fl.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av mati »

spacecoin skrev:
Jag har ingen universitetsexamen alls, men jag brukar inte säga att jag har det heller. ;) Skapade ihop 50p i systemvetenskap innan jag hoppade av.
Jag har det, blev till och med examinerad med toppbetyg, men typ ingen tror mig, så jag brukar hålla det för mig själv om jag inte blir direkt tillfrågad. Tack vare den dumma omständigheten att en tysk ingenjörsexamen tidigare kallades för "diplom", dvs innan man anpassade reglerna till EU-nivå och döpte om det till "master". Eftersom jag är lite för gammal tog jag alltså en diplom i informatik och inte en master i computer science.
Minst varannan svensk arbetsgivare jag haft tolkar det som att jag gått nån jävla kvällskurs i Windows eller nåt där jag lärt mig lite programmering. Diplom är ju nånting helt annat här. Det är bara svälja stoltheten och gå vidare. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6473
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

mati skrev:
spacecoin skrev:
Jag har ingen universitetsexamen alls, men jag brukar inte säga att jag har det heller. ;) Skapade ihop 50p i systemvetenskap innan jag hoppade av.
Jag har det, blev till och med examinerad med toppbetyg, men typ ingen tror mig, så jag brukar hålla det för mig själv om jag inte blir direkt tillfrågad. Tack vare den dumma omständigheten att en tysk ingenjörsexamen tidigare kallades för "diplom", dvs innan man anpassade reglerna till EU-nivå och döpte om det till "master". Eftersom jag är lite för gammal tog jag alltså en diplom i informatik och inte en master i computer science.
Minst varannan svensk arbetsgivare jag haft tolkar det som att jag gått nån jävla kvällskurs i Windows eller nåt där jag lärt mig lite programmering. Diplom är ju nånting helt annat här. Det är bara svälja stoltheten och gå vidare. :lol:
Jag garvade gott åt "nån jävla kvällskurs i Windows"... :lol: Det var kanske tur att du inte läste vidare, så vi inte behöver kalla dig för Herr Doktor Mati (Dipl.) :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7671
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av mikebike »

mati skrev:
spacecoin skrev:
Jag har ingen universitetsexamen alls, men jag brukar inte säga att jag har det heller. ;) Skapade ihop 50p i systemvetenskap innan jag hoppade av.
Jag har det, blev till och med examinerad med toppbetyg, men typ ingen tror mig, så jag brukar hålla det för mig själv om jag inte blir direkt tillfrågad. Tack vare den dumma omständigheten att en tysk ingenjörsexamen tidigare kallades för "diplom", dvs innan man anpassade reglerna till EU-nivå och döpte om det till "master". Eftersom jag är lite för gammal tog jag alltså en diplom i informatik och inte en master i computer science.
Minst varannan svensk arbetsgivare jag haft tolkar det som att jag gått nån jävla kvällskurs i Windows eller nåt där jag lärt mig lite programmering. Diplom är ju nånting helt annat här. Det är bara svälja stoltheten och gå vidare. :lol:
Jag brukar skriva ut diplom från Stockholm Marathon åt en tysk kompis, på tyska. Då heter det Urkunde.

Han är f.ö. Diplomingengör och PhD.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av mati »

spacecoin skrev:
Jag garvade gott åt "nån jävla kvällskurs i Windows"... :lol: Det var kanske tur att du inte läste vidare, så vi inte behöver kalla dig för Herr Doktor Mati (Dipl.) :D
Usch nej, jag orkade inte fortsätta. Universitetslivet är ingenting för mig. För mycket prestige och ingen verklighetsförankring. Och nån jävla doktortitel att bära runt på har jag alltid tyckt är otroligt tramsigt.
Jag är nog lite extra-anti eftersom min far var en sån titel-fantast. Jag växte upp hos min mamma och har aldrig haft kontakt med honom. Men de få gångerna jag haft med karln att göra som barn så skickade han alltid brev med kuvert där alla hans akademiska titlar syntes på utsidan. Såååå pinsamt.
Så nej, ingen doktor för min del. Det funkar bra med en liten datakurs. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av tesla newbie »

Är mycket möjligt att Musk inte har så mycket formell utbildning men det behöver ju inte vara något hinder. Christian von Koenigsegg är ju inte heller utbildad ingenjör, men verkar ändå ha ganska bra koll på tekniken i sina bilar. Även om jag inte är i närheten av Musks och Koengiseggs prestationer så kan jag känna igen mig lite i att man inte gillar formell utbildning. Jag vantrivdes ganska ordentligt på universitetet och tänkte flera gånger att jag valt fel utbildning (matematik/datalogi). Men när jag väl kom ut i arbetslivet så insåg jag att den programmering man gör på stora företag är mycket enklare än den man gör på skolan. Stortrivs med att jobba som programmerare men gillade inte att läsa datalogi på högskolan.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av wannabee »

tesla newbie skrev:
Är mycket möjligt att Musk inte har så mycket formell utbildning men det behöver ju inte vara något hinder. Christian von Koenigsegg är ju inte heller utbildad ingenjör, men verkar ändå ha ganska bra koll på tekniken i sina bilar. Även om jag är i närheten av Musks och Koengiseggs prestationer så kan jag känna igen mig lite i att man inte gillar formell utbildning. Jag vantrivdes ganska ordentligt på universitetet och tänkte flera gånger att jag valt fel utbildning (matematik/datalogi). Men när jag väl kom ut i arbetslivet så insåg jag att den programmering man gör på stora företag är mycket enklare än den man gör på skolan. Stortrivs med att jobba som programmerare men gillade inte att läsa datalogi på högskolan.
Jag tror du glömde ett 'inte' där uppe i närheten av Koenigsegg nånstans.. ;) men det jag minns om Musk från nån bok om honom var att han läste mycket facklitteratur på egen hand.

Jag har en sån där MSc titel från CTH och det är ju inte mycket nytta man haft av den. Räknat ut med hjälp av elektromagnetisk fältterori tex. (0 gånger)

Började med att försöka förstå vad man lärde sig, men fick ganska snart övergå till att försöka klara tentorna och då började det bli ganska tråkigt.

Musk sägs inte gå så mycket på formell utbildning när han anställer folk utan ber dem tala om något problem de har löst och hur de då tänkte och det låter ju som en bra metod att sortera bort sådana som tar åt sig äran av andras jobb.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Legato »

Jag är Civ Ing men blev det först när jag var 42 :D Hade två poäng kvar och dåligt med incitament att ta dem när jag aldrig någonsin sökt jobb och aldrig någonsin kommer göra. Kan extremt lite om teknik men hyfsat mkt om finans :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av agehall »

Legato skrev:
Jag är Civ Ing men blev det först när jag var 42 :D Hade två poäng kvar och dåligt med incitament att ta dem när jag aldrig någonsin sökt jobb och aldrig någonsin kommer göra. Kan extremt lite om teknik men hyfsat mkt om finans :D
Haha, den där känner jag igen - har också några enstaka poäng kvar. Har lovat mig själv att ta dessa när jag blir arbetslös men det ser ju inte ut att inträffa.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Jag är Civ Ing men blev det först när jag var 42 :D Hade två poäng kvar och dåligt med incitament att ta dem när jag aldrig någonsin sökt jobb och aldrig någonsin kommer göra. Kan extremt lite om teknik men hyfsat mkt om finans :D
Jag väntade också flera är med att ta examen. Jag hade gått alla kurser, gjort exjobbet, men jag tog aldrig någon tenta. Jag var övertygad om att jag inte skulle klara det. Och klarar man inte sluttäntorna är det typ kört. Jag har en avlägsen släkting som har kuggat sitt sista prov till dataingenjör. Han fick skola om och är sjuksköterska idag. Det var jag rädd för. Dessutom hade jag ett jobb som jag kunde leva på. Det fanns väldigt lite incitament att göra klart. Sen anmälde mig en jobbarkompis till en tenta utan att fråga mig, den jäveln. Okej, det behövdes nog. Därefter tog jag alla andra tentor också. Och eftersom det inte alls var så svårt som jag trodde, jag fick högsta betyg varje gång, så kändes det efteråt som att jag hade fuskat. Så känns det faktiskt fortfarande, 20 år senare.
Sökt jobb har jag däremot gjort. Har varit utan jobb i flera år här i Sverige. Och jag upplevde faktiskt inte att min civ-ing var av fördel i det sammanhanget. Snarare tvärtom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av tesla newbie »

wannabee skrev:

Jag tror du glömde ett 'inte' där uppe i närheten av Koenigsegg nånstans.. ;)
Jaså det tror du :-). Har redigerat nu.
tesla newbie
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av tesla newbie »

wannabee skrev:
Jag har en sån där MSc titel från CTH och det är ju inte mycket nytta man haft av den. Räknat ut med hjälp av elektromagnetisk fältterori tex. (0 gånger)

Började med att försöka förstå vad man lärde sig, men fick ganska snart övergå till att försöka klara tentorna och då började det bli ganska tråkigt.

Musk sägs inte gå så mycket på formell utbildning när han anställer folk utan ber dem tala om något problem de har löst och hur de då tänkte och det låter ju som en bra metod att sortera bort sådana som tar åt sig äran av andras jobb.
Känns som en ganska bra metod. Har i mitt arbete kommit i kontakt med en kollega som var PhD i Computer Science som jag upplevde vara betydligt sämre programmerare än jag själv som inte ens lyckats ta grundexamen. Så formell utbildning säger inte nödvändigtvis speciellt mycket om en persons verkliga förmåga. Kanske därför som många Tech-företag (Google m.fl.) har programmeringsprov som man måste klara för att bli anställd. Efter att jobbat i många år som programmerare/utvecklare så har jag insett att det är en försvinnande liten del av det man läser på högskolan som man har nytta av i arbetslivet. Så frågan är varför man ska läsa det från början? Har t.ex. använt kunskaperna från kursen jag gick i flervariabelanalys exakt 0 gånger i arbetslivet.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Larofo »

Å nej, har Obama också börjat ana oråd vad gäller "woke mind virus"? :D
https://twitter.com/WholeMarsBlog/statu ... 8083716096
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av agehall »

tesla newbie skrev:
Känns som en ganska bra metod. Har i mitt arbete kommit i kontakt med en kollega som var PhD i Computer Science som jag upplevde vara betydligt sämre programmerare än jag själv som inte ens lyckats ta grundexamen. Så formell utbildning säger inte nödvändigtvis speciellt mycket om en persons verkliga förmåga. Kanske därför som många Tech-företag (Google m.fl.) har programmeringsprov som man måste klara för att bli anställd. Efter att jobbat i många år som programmerare/utvecklare så har jag insett att det är en försvinnande liten del av det man läser på högskolan som man har nytta av i arbetslivet. Så frågan är varför man ska läsa det från början? Har t.ex. använt kunskaperna från kursen jag gick i flervariabelanalys exakt 0 gånger i arbetslivet.
Min bestämda uppfattning är att civilingengörsutbildningar och doktorandutbildningar är till för att lära ut metodik snarare än faktisk kunskap. Att vi lär oss en massa saker under tiden är bara en bieffekt, grovt förenklat förstås. Vill inte gå allt för mycket OT här.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av mati »

agehall skrev:
tesla newbie skrev:
Känns som en ganska bra metod. Har i mitt arbete kommit i kontakt med en kollega som var PhD i Computer Science som jag upplevde vara betydligt sämre programmerare än jag själv som inte ens lyckats ta grundexamen. Så formell utbildning säger inte nödvändigtvis speciellt mycket om en persons verkliga förmåga. Kanske därför som många Tech-företag (Google m.fl.) har programmeringsprov som man måste klara för att bli anställd. Efter att jobbat i många år som programmerare/utvecklare så har jag insett att det är en försvinnande liten del av det man läser på högskolan som man har nytta av i arbetslivet. Så frågan är varför man ska läsa det från början? Har t.ex. använt kunskaperna från kursen jag gick i flervariabelanalys exakt 0 gånger i arbetslivet.
Min bestämda uppfattning är att civilingengörsutbildningar och doktorandutbildningar är till för att lära ut metodik snarare än faktisk kunskap. Att vi lär oss en massa saker under tiden är bara en bieffekt, grovt förenklat förstås. Vill inte gå allt för mycket OT här.
Så är det naturligtvis. Jag har ingen som helst formell utbildning inom programmering, ändå så har jag alltid jobbat som programmerare. Men det vi läste på universitetet var helt andra saker. En jäkla massa matte, beräkningsteori, elektroteknik, logik, algoritmer osv. Rent allmänt kan man säga att man lär sig ett sätt att tänka och hur man löser problem. Jag brukar säga att jag hade kunnat gå hela min utbildning (nästan) utan att skriva en enda rad programkod. De liksom förutsatte att vi redan kunde programmera, det är ett verktyg, men ingenting man lär ut på universitet. Ungefär som en arkitekt som inte lär sig att snickra ihop ett helt hus. Det är bra om man kan det, men det är inget krav.
Så sett är det inte alls konstigt om en doktor i computer science inte är någon direkt fena på programmering.
Och det är helt rätt att Elon går på faktisk problemlösningsförmåga istället för formell utbildning. Man kan ha en himla massa fina titlar utan att kunna nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Franz »

TiborBlomhall skrev:
Elon Musk utbuad.

Ja det var nog en helt ny upplevelse för honom :?

Kanske lite perspektiv?
https://www.youtube.com/watch?v=OzrmbPA53ho&
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6473
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Franz skrev:
Tur att Dave bjuder på lite copium till alla som behöver det.
copium.jpeg
Skriv svar