Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11577
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 03 okt 2023 17:39
Jag tror det är mycket enklare än så. Jag tror Elon med jämna mellanrum är påverkad av någon drog.
Det är då han fyllesmsar.
Känns osannolikt. Då hade han försagt sig om andra saker, som tex. hans medvetna självcensur om Kina och Ryssland.

Dessutom är han såpass smart att om han hade gjort så flera gånger så hade han säkert ordnat en teknisk lösning för att inte fylletweeta.

Nej. Den där teorin känns absolut mest långsökt av alla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av fth »

martinot skrev: 03 okt 2023 21:45
Nej. Den där teorin känns absolut mest långsökt av alla.
Han har ju iofs själv tweetat om fördelarna med Ketamin, det finns också flera uppgifter att han själv använder det, både medicinskt (mot depression) och som partydrog.

Inte alls långsökt tycker jag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Droger, allmän brist på empati och storhetsvansinne.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Fredrik j »

Allt det där med 420 betyder väl att han minst röker på ibland…
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Airlift »

Antivaxxer också. I Sverige hade han vart sverigedemokrat.
4EAEB74E-F99D-4409-BA11-0959DB7992C6.jpeg
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Collin87 »

Airlift skrev: 04 okt 2023 05:47
Antivaxxer också. I Sverige hade han vart sverigedemokrat.

4EAEB74E-F99D-4409-BA11-0959DB7992C6.jpeg
Va är detta för uttalande?
För det första så behöver man inte vara "antivaxxer" för att vara skeptisk till ett specifikt vaccin.

För det andra så är "antivaxxer" fruktansvärt fult och påminner endast om förtryck.

Att dra alla som gör ett visst val över en kam är rent skamligt och visar prov på styrkan av propagandan som spridits senaste åren.

Vi är alla människor, vi är olika, vi tror olika, vi tycker olika.

Respektera varandra, tack.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Banane »

Collin87 skrev: 04 okt 2023 09:42
Airlift skrev: 04 okt 2023 05:47
Antivaxxer också. I Sverige hade han vart sverigedemokrat.

4EAEB74E-F99D-4409-BA11-0959DB7992C6.jpeg
Va är detta för uttalande?
För det första så behöver man inte vara "antivaxxer" för att vara skeptisk till ett specifikt vaccin.

För det andra så är "antivaxxer" fruktansvärt fult och påminner endast om förtryck.

Att dra alla som gör ett visst val över en kam är rent skamligt och visar prov på styrkan av propagandan som spridits senaste åren.

Vi är alla människor, vi är olika, vi tror olika, vi tycker olika.

Respektera varandra, tack.

Jag tycker att man kan bredda diskussionen lite och inte använda nedsättande öknamn till höger och vänster.

Jag vet att vaccinet möjligen hjälpte till att stoppa pandemin. Eller åtminstone skyddade svaga grupper. Det är dock inte helt enkelt att svara på för viruset muterade och gav lindrigare och lindrigare sjukdom. Så när vi såg minskad dödlighet, var det p g a lindrigare sjukdomsförlopp eller p g a att vi fick skydd av vaccinet?

Jag har tagit covid-vaccin fyra ggr. Jag tyckte det var självklart då men jag ångrar det nu. Någon månad efter första sprutan fick jag nämligen röda utslag runt ögonen och så svullnar jag upp och det svider. Nån slags autoimmun reaktion gissar jag på. Så nu måste jag smörja mig i ansiktet med starka krämer för att inte svullna upp som en boxare runt ögonen. Nu har det gått över 3 år och jag är van vid det men det är inte bra. Enligt läkare i släkten så ska man absolut inte göra som jag gör men jag ser inget val.

Nej, jag vet inte att det beror på covid-vaccinet men det verkar onekligen som att det kan vara en möjlig förklaring.

Vad gäller det här med politiska partier så är man inte Sverigedemokrat för att man röstar på SD. En klok man sa en gång till mig att man ska se sin röst som en liten vikt som man lägger på demokratins våg via valet. För att få maximal effekt av sin vikt/röst ska man se till att få så lång hävarm som möjligt. Dvs om jag nu vill se en utveckling åt ett visst håll så kan det mycket väl vara mest effektivt att rösta på SD eller V eller MP för den delen. Det betyder inte att jag tycker som SD, V eller MP. Bara att jag vill förskjuta politiken åt deras håll, men inte fullt ut.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av iAkita »

Airlift skrev: 04 okt 2023 05:47
Antivaxxer också. I Sverige hade han vart sverigedemokrat.
Förvånar mig inte ett dugg att han är antivaxxer också. Det brukar höra ihop med andra åsikter/uttalanden han framfört den senaste tiden.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av nek0 »

Banane skrev: 04 okt 2023 09:57
Collin87 skrev: 04 okt 2023 09:42
Airlift skrev: 04 okt 2023 05:47
Antivaxxer också. I Sverige hade han vart sverigedemokrat.

4EAEB74E-F99D-4409-BA11-0959DB7992C6.jpeg
Va är detta för uttalande?
För det första så behöver man inte vara "antivaxxer" för att vara skeptisk till ett specifikt vaccin.

För det andra så är "antivaxxer" fruktansvärt fult och påminner endast om förtryck.

Att dra alla som gör ett visst val över en kam är rent skamligt och visar prov på styrkan av propagandan som spridits senaste åren.

Vi är alla människor, vi är olika, vi tror olika, vi tycker olika.

Respektera varandra, tack.

Jag tycker att man kan bredda diskussionen lite och inte använda nedsättande öknamn till höger och vänster.

Jag vet att vaccinet möjligen hjälpte till att stoppa pandemin. Eller åtminstone skyddade svaga grupper. Det är dock inte helt enkelt att svara på för viruset muterade och gav lindrigare och lindrigare sjukdom. Så när vi såg minskad dödlighet, var det p g a lindrigare sjukdomsförlopp eller p g a att vi fick skydd av vaccinet?

Jag har tagit covid-vaccin fyra ggr. Jag tyckte det var självklart då men jag ångrar det nu. Någon månad efter första sprutan fick jag nämligen röda utslag runt ögonen och så svullnar jag upp och det svider. Nån slags autoimmun reaktion gissar jag på. Så nu måste jag smörja mig i ansiktet med starka krämer för att inte svullna upp som en boxare runt ögonen. Nu har det gått över 3 år och jag är van vid det men det är inte bra. Enligt läkare i släkten så ska man absolut inte göra som jag gör men jag ser inget val.

Nej, jag vet inte att det beror på covid-vaccinet men det verkar onekligen som att det kan vara en möjlig förklaring.

Vad gäller det här med politiska partier så är man inte Sverigedemokrat för att man röstar på SD. En klok man sa en gång till mig att man ska se sin röst som en liten vikt som man lägger på demokratins våg via valet. För att få maximal effekt av sin vikt/röst ska man se till att få så lång hävarm som möjligt. Dvs om jag nu vill se en utveckling åt ett visst håll så kan det mycket väl vara mest effektivt att rösta på SD eller V eller MP för den delen. Det betyder inte att jag tycker som SD, V eller MP. Bara att jag vill förskjuta politiken åt deras håll, men inte fullt ut.
Din och min röst ger full mandat till partierna vi röstar på. Man kan inte vara bara lite rasist, kommunist .....
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Banane »

nek0 skrev: 04 okt 2023 10:14

Din och min röst ger full mandat till partierna vi röstar på. Man kan inte vara bara lite rasist, kommunist .....
Det är ju närmast en filosofisk fråga. Blir man det man röstar på eller är rösten en handling för att nå ett mål?

Hur ser du på ditt yrke? Vet inte vad du jobbar med men vi tar en målare som ex. Säger du då "Jag är en målare" eller "jag jobbar med målning"?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Airlift »

Collin87 skrev: 04 okt 2023 09:42
Airlift skrev: 04 okt 2023 05:47
Antivaxxer också. I Sverige hade han vart sverigedemokrat.

4EAEB74E-F99D-4409-BA11-0959DB7992C6.jpeg
Va är detta för uttalande?
För det första så behöver man inte vara "antivaxxer" för att vara skeptisk till ett specifikt vaccin.

För det andra så är "antivaxxer" fruktansvärt fult och påminner endast om förtryck.

Att dra alla som gör ett visst val över en kam är rent skamligt och visar prov på styrkan av propagandan som spridits senaste åren.

Vi är alla människor, vi är olika, vi tror olika, vi tycker olika.

Respektera varandra, tack.

Vet du fler sjukdomar som kräver prov på att bekräftas? Cancer, exempelvis.
Elons ställningstagande ger sken av att han är mer än lite eljest. Hans val av ställningstagande säger mer om honom än själva begreppet. Självklart är han och alla andra helt fria att göra sina val och tron på sina berättelser, om de sen härrör från gamla testamentet, en ding-ding värld, Illuminati, eller vad som.

Men det är lite som att vara vetenskapsman och tro på skapelseberättelsen. Det blir knepigt..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Airlift »

iAkita skrev: 04 okt 2023 10:09
Airlift skrev: 04 okt 2023 05:47
Antivaxxer också. I Sverige hade han vart sverigedemokrat.
Förvånar mig inte ett dugg att han är antivaxxer också. Det brukar höra ihop med andra åsikter/uttalanden han framfört den senaste tiden.
Nej, han är kappvändare. En populist. Liksom han var ”miljökämpe”, demokrat och för vaccinationerna tidigare. Så har han nu bytt helt till republiken, Trump, vaccinskeptisk, mfl som härrör den delen av populationen.

Smart drag kanske, då tidigare var republikaner försvinnande få kunder. Nu börjar det svänga lite, då gäller det att inte vara för demokratiskt överhängande.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Mickep »

Beror också vad Elon lägger in i vaccindebatten.
Handlar det om vaccinets effektivitet? (det var effektivt för original viruset, hur effektivt är det mot de nyare, är det nyare farligt att man behöver vaccinera sig?). Tror det mesta Elon ställningstagande handlar om de tvingande åtgärderna, som att man var tvungen att vaccinera sig, bära mask. Det går att ha åsikter om utan att vara antivaccare, men de hamnar för eller senare i fällan att tvingas påstå att vaccinet var farligt (påstådda hjärtproblem, mm) att naturlig infektion som kroppen tar hand om är bättre (vilket kan stämma, dock har det inte gått så bra för en del som råkade ut för viruset, en del problem är identiska med de som påstås komma av vaccinet).
Och så har vi vinsterna vaccintillverkarna gjort som sticker i ögonen på folk.
Elon är farligt nära att falla i antivacccarna fälla, när han får mothugg. (han kan vara väldigt barnsligt dum när han blir ifrågasatt av någon som kan mer än han).
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av iAkita »

Airlift skrev: 04 okt 2023 10:32
iAkita skrev: 04 okt 2023 10:09
Airlift skrev: 04 okt 2023 05:47
Antivaxxer också. I Sverige hade han vart sverigedemokrat.
Förvånar mig inte ett dugg att han är antivaxxer också. Det brukar höra ihop med andra åsikter/uttalanden han framfört den senaste tiden.
Nej, han är kappvändare. En populist. Liksom han var ”miljökämpe”, demokrat och för vaccinationerna tidigare. Så har han nu bytt helt till republiken, Trump, vaccinskeptisk, mfl som härrör den delen av populationen.

Smart drag kanske, då tidigare var republikaner försvinnande få kunder. Nu börjar det svänga lite, då gäller det att inte vara för demokratiskt överhängande.
I synnerhet inte när det nu närmar sig säljstart av Cybertuck. Men tvekar att han är så cynisk.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Airlift »

iAkita skrev: 04 okt 2023 11:49

I synnerhet inte när det nu närmar sig säljstart av Cybertuck. Men tvekar att han är så cynisk.
På tal om trucken så drog gamle Elon till med äldsta knepet i boken häromdagen för att vara lustig #tuttar
DF0CFA27-9119-4F7E-B61D-26A23482620A.jpeg
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Niklas Z »

Mickep skrev: 04 okt 2023 11:11
Beror också vad Elon lägger in i vaccindebatten. Tror det mesta Elon ställningstagande handlar om de tvingande åtgärderna, som att man var tvungen att vaccinera sig, bära mask.
Folk var knappast tvingade att vaccinera sig i USA. Runt 20 % av befolkningen har inte fått en enda spruta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 04 okt 2023 11:49
I synnerhet inte när det nu närmar sig säljstart av Cybertuck. Men tvekar att han är så cynisk.
Jag tror inte heller på att han skulle vara så beräknande i sina uttalanden, han har ju historiskt tvärtom snarare skrämt bort potentiella köpare med sina tweets, samma gäller nog nu.

Jag tror mer det är lite som Arne Anka, kanske förstärkt av stress och/eller droger:
arne.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av iAkita »

fth skrev: 04 okt 2023 12:20
iAkita skrev: 04 okt 2023 11:49
I synnerhet inte när det nu närmar sig säljstart av Cybertuck. Men tvekar att han är så cynisk.
Jag tror inte heller på att han skulle vara så beräknande i sina uttalanden, han har ju historiskt tvärtom snarare skrämt bort potentiella köpare med sina tweets, samma gäller nog nu.

Jag tror mer det är lite som Arne Anka, kanske förstärkt av stress och/eller droger:
arne.jpg

/fth
Man va f-n, nu blir jag ju tvungen att leta fram mina gamla Arne Anka album ikväll. Jag som lovat dottern att kolla på film med henne :lol:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 04 okt 2023 12:57
Man va f-n, nu blir jag ju tvungen att leta fram mina gamla Arne Anka album ikväll. Jag som lovat dottern att kolla på film med henne :lol:
Många guldkorn i dom albumen. ;)

Jag såg också Robert Gustafsson som Arne i pjäsen på Kulturhuset någon gång på 90-talet, grymt bra! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6206
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 04 okt 2023 13:29
iAkita skrev: 04 okt 2023 12:57
Man va f-n, nu blir jag ju tvungen att leta fram mina gamla Arne Anka album ikväll. Jag som lovat dottern att kolla på film med henne :lol:
Många guldkorn i dom albumen. ;)

Jag såg också Robert Gustafsson som Arne i pjäsen på Kulturhuset någon gång på 90-talet, grymt bra! :D

/fth
Jag har mina kvar någonstans med! Köptes in när man var student. Så typ härom året eller så? :D
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 495
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Collin87 »

Niklas Z skrev: 04 okt 2023 12:08
Mickep skrev: 04 okt 2023 11:11
Beror också vad Elon lägger in i vaccindebatten. Tror det mesta Elon ställningstagande handlar om de tvingande åtgärderna, som att man var tvungen att vaccinera sig, bära mask.
Folk var knappast tvingade att vaccinera sig i USA. Runt 20 % av befolkningen har inte fått en enda spruta.
Tvingade kanske dom inte var, enligt lag. Men hur många av dom 20% du nämner tillhör gruppen som blev av med sina jobb pga detta som exempel.

Även om det inte var ett tvång så blev det indirekt ett tvång för många för att kunna leva ett drägligt liv.

Och ska vi gå in på tvång så finns det ju faktiskt länder som satte in tvång.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju inte helt ovanligt att myndigheter tvingar medborgarna till saker som dom egentligen inte vill eller tror på. Att slå sina barn som ett led i uppfostran t.ex.
Här handlade det ju främst om att skydda dom som av olika anledningar inte kunde tillgodogöra sig vaccinet helt.
Sekundärt handlade det om samhällets resurser. Att vårda patienter som inte trodde på covid men som fick det likförbannat drar resurser.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Niklas Z »

Collin87 skrev: 04 okt 2023 16:19
Niklas Z skrev: 04 okt 2023 12:08
Mickep skrev: 04 okt 2023 11:11
Beror också vad Elon lägger in i vaccindebatten. Tror det mesta Elon ställningstagande handlar om de tvingande åtgärderna, som att man var tvungen att vaccinera sig, bära mask.
Folk var knappast tvingade att vaccinera sig i USA. Runt 20 % av befolkningen har inte fått en enda spruta.
Tvingade kanske dom inte var, enligt lag. Men hur många av dom 20% du nämner tillhör gruppen som blev av med sina jobb pga detta som exempel.

Även om det inte var ett tvång så blev det indirekt ett tvång för många för att kunna leva ett drägligt liv.

Och ska vi gå in på tvång så finns det ju faktiskt länder som satte in tvång.
Det är knappast en mänsklig rättighet att få vistas bland andra människor precis när man vill och på det sätt man vill. Det är verkligen inte en självklar rättighet att få utsätta andra för fara. Inte heller är det en självklar rättighet att få belasta sjukvården, som bekostas av andra, om det beror på oaktsamhet.
Man får välja, men då får man också helt rimligt ta konsekvenserna av sitt val.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av frippe »

Niklas Z skrev: 04 okt 2023 16:33
Collin87 skrev: 04 okt 2023 16:19
Niklas Z skrev: 04 okt 2023 12:08
Mickep skrev: 04 okt 2023 11:11
Beror också vad Elon lägger in i vaccindebatten. Tror det mesta Elon ställningstagande handlar om de tvingande åtgärderna, som att man var tvungen att vaccinera sig, bära mask.
Folk var knappast tvingade att vaccinera sig i USA. Runt 20 % av befolkningen har inte fått en enda spruta.
Tvingade kanske dom inte var, enligt lag. Men hur många av dom 20% du nämner tillhör gruppen som blev av med sina jobb pga detta som exempel.

Även om det inte var ett tvång så blev det indirekt ett tvång för många för att kunna leva ett drägligt liv.

Och ska vi gå in på tvång så finns det ju faktiskt länder som satte in tvång.
Det är knappast en mänsklig rättighet att få vistas bland andra människor precis när man vill och på det sätt man vill. Det är verkligen inte en självklar rättighet att få utsätta andra för fara. Inte heller är det en självklar rättighet att få belasta sjukvården, som bekostas av andra, om det beror på oaktsamhet.
Man får välja, men då får man också helt rimligt ta konsekvenserna av sitt val.
Mänsklig rättighet är kanske att ta i, men åtminstone en rätt till frihet att förflytta sig i Sverige, enligt regeringsformens 2a kap § 8: Den som är svensk medborgare är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och att lämna det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Niklas Z »

frippe skrev: 04 okt 2023 18:24
Niklas Z skrev: 04 okt 2023 16:33
Collin87 skrev: 04 okt 2023 16:19
Niklas Z skrev: 04 okt 2023 12:08
Mickep skrev: 04 okt 2023 11:11
Beror också vad Elon lägger in i vaccindebatten. Tror det mesta Elon ställningstagande handlar om de tvingande åtgärderna, som att man var tvungen att vaccinera sig, bära mask.
Folk var knappast tvingade att vaccinera sig i USA. Runt 20 % av befolkningen har inte fått en enda spruta.
Tvingade kanske dom inte var, enligt lag. Men hur många av dom 20% du nämner tillhör gruppen som blev av med sina jobb pga detta som exempel.

Även om det inte var ett tvång så blev det indirekt ett tvång för många för att kunna leva ett drägligt liv.

Och ska vi gå in på tvång så finns det ju faktiskt länder som satte in tvång.
Det är knappast en mänsklig rättighet att få vistas bland andra människor precis när man vill och på det sätt man vill. Det är verkligen inte en självklar rättighet att få utsätta andra för fara. Inte heller är det en självklar rättighet att få belasta sjukvården, som bekostas av andra, om det beror på oaktsamhet.
Man får välja, men då får man också helt rimligt ta konsekvenserna av sitt val.
Mänsklig rättighet är kanske att ta i, men åtminstone en rätt till frihet att förflytta sig i Sverige, enligt regeringsformens 2a kap § 8: Den som är svensk medborgare är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och att lämna det.
Men det var väl ingen i Sverige som förhindrades att göra detta? Vi hade ju inga sådana restriktioner.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar