Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lurkern »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 12:04
Lurkern skrev: 15 feb 2023 11:42
Wow. Musk ser till att Ukraina under hela kriget har kommunikation, pro bono, och du anser att han är emot Ukrainas frihet.
Tycker du att SpaceX och Elon ska bestämma hur man använder Starlink i Ukraina och begränsa användandet i de syd-östra delarna av landet som man nu gör och har gjort för att man anser att det är "weaponizing" av produkten? Trodde man att Ukrainare vill ha Starlink för att strömma Netflix eller?

Det här narrativet att SpaceX och Elon skulle ha gett bort all Starlink pro bono är trams. Man har gett bort ett fåtal terminaler (och har fått massor av publicitet för det). USAID och Polen har betalat de flesta terminalerna och Starlink tar betalt för tjänsten i Ukraina så vitt jag vet.

Det går inte att se SpaceX ekonomiska bidrag i ett mikroskop om man jämför med vad andra gett. Däremot har det så klart varit extremt viktigt för Ukraina. Men det ger inte rätten eller mandatet att försöka påverka utfallet genom att slå av och på tjänsten genom geo-fence och andra hot.

Läs på lite? SpaceX beteende just nu är inte OK enligt min mening.
kan bara konstatera att Musk ger Ukraina kommunikation vilket är enormt.

Sen är det så att när Ukraina monterar Starlinkutrustning på drönarfartyg som de kör in i Ryska hamnar med avsikt att sänka deras största örlogsfartyg... med tanke på att Bidenadministrationen inte ger Ukraina utrustning för att ge sig in i Ryssland, skall Starlink då göra det? Och varför kräver vi att Starlink öht skall ge Ukraina satellittäckning bortanför fronten när inte USA ger det?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Maw »

Lurkern skrev: 15 feb 2023 15:24
spacecoin skrev: 15 feb 2023 12:04
Lurkern skrev: 15 feb 2023 11:42
Wow. Musk ser till att Ukraina under hela kriget har kommunikation, pro bono, och du anser att han är emot Ukrainas frihet.
Tycker du att SpaceX och Elon ska bestämma hur man använder Starlink i Ukraina och begränsa användandet i de syd-östra delarna av landet som man nu gör och har gjort för att man anser att det är "weaponizing" av produkten? Trodde man att Ukrainare vill ha Starlink för att strömma Netflix eller?

Det här narrativet att SpaceX och Elon skulle ha gett bort all Starlink pro bono är trams. Man har gett bort ett fåtal terminaler (och har fått massor av publicitet för det). USAID och Polen har betalat de flesta terminalerna och Starlink tar betalt för tjänsten i Ukraina så vitt jag vet.

Det går inte att se SpaceX ekonomiska bidrag i ett mikroskop om man jämför med vad andra gett. Däremot har det så klart varit extremt viktigt för Ukraina. Men det ger inte rätten eller mandatet att försöka påverka utfallet genom att slå av och på tjänsten genom geo-fence och andra hot.

Läs på lite? SpaceX beteende just nu är inte OK enligt min mening.
kan bara konstatera att Musk ger Ukraina kommunikation vilket är enormt.

Sen är det så att när Ukraina monterar Starlinkutrustning på drönarfartyg som de kör in i Ryska hamnar med avsikt att sänka deras största örlogsfartyg... med tanke på att Bidenadministrationen inte ger Ukraina utrustning för att ge sig in i Ryssland, skall Starlink då göra det? Och varför kräver vi att Starlink öht skall ge Ukraina satellittäckning bortanför fronten när inte USA ger det?
Vilken rysk hamn är det som Ukraina har bombat eller velat bomba?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6191
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev: 15 feb 2023 15:24
Sen är det så att när Ukraina monterar Starlinkutrustning på drönarfartyg som de kör in i Ryska hamnar med avsikt att sänka deras största örlogsfartyg...
Det här handlar om användning på territorium som tillhör Ukraina enligt internationell rätt (Donetsk, Luhansk, Krim), dvs sydöstra Ukraina.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Mickep »

Starlink används mest som kommunikation för att motverka propganda från ryssland. i krig stängs internet ned, främst av militära anledningar. man vill försämra kommunikationen och kunna kontrollera vilket narritativ som finns. kan man plantera nyheter och vinkla den kan man försämra krigsmoralen så att de ger upp.
Samma propaganda visas i väst för att förhindra att hjälp ges till ukraina. ex att de korrupta och nazister som tar emot vapen. och att kampen kan spilla över i andra länders ekonomi, ryssland inte drabbat så allt motstånd är meningslöst. propaganda är vinklade nyheter. de behöver inte vara lögner. men sanningen är en åsikt numera. (i krig är det oftast det första offret)
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lurkern »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 16:17
Lurkern skrev: 15 feb 2023 15:24
Sen är det så att när Ukraina monterar Starlinkutrustning på drönarfartyg som de kör in i Ryska hamnar med avsikt att sänka deras största örlogsfartyg...
Det här handlar om användning på territorium som tillhör Ukraina enligt internationell rätt (Donetsk, Luhansk, Krim), dvs sydöstra Ukraina.

Det beror lite på var man läser. Man kan lätt utgå från att vi inte har en aning om hur starlink används. Vilket är rätt, Ukraina måste använda allt de har på alla sätt de kan. Sen blir det ibland tjafs, sen reds det ut. Repetera.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6191
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev: 15 feb 2023 16:50
spacecoin skrev: 15 feb 2023 16:17
Lurkern skrev: 15 feb 2023 15:24
Sen är det så att när Ukraina monterar Starlinkutrustning på drönarfartyg som de kör in i Ryska hamnar med avsikt att sänka deras största örlogsfartyg...
Det här handlar om användning på territorium som tillhör Ukraina enligt internationell rätt (Donetsk, Luhansk, Krim), dvs sydöstra Ukraina.
Det beror lite på var man läser. Man kan lätt utgå från att vi inte har en aning om hur starlink används. Vilket är rätt, Ukraina måste använda allt de har på alla sätt de kan. Sen blir det ibland tjafs, sen reds det ut. Repetera.
Visst är det en komplex situation, men hela min poäng är att ett privat företag inte ska ha den makten i den har typen av situation och kunna byta position beroende på hur vinden blåser. Ingen har röstat fram Shotwell eller Musk till det.

Leverera Internet till Ukraina. Pilla inte.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lurkern »

Starli k som civil leverantör skall inte hamna i dem här situationen. Tänk bara säkerhetsrisken för de anställda. Det här skall västvärldens ledare ta hand om.

Glömde säga att Ukraina har skickat fartygsdrönare till Novorossisk eller hur det stavas. Och det är vad som släppts på film. Det är sånt USA inte låter Ukraina göra med den militära hjälpen
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Curik »

kaffekoko skrev: 15 feb 2023 15:19
Skeppet Moskva sänktes med Neptun sjömålsrobotar, inget med starlink att göra. Vanliga drönare har väldigt kort räckvidd jämfört med självmordsdrönare. Skulle i praktiken innebära att ukraina fick kapacitet att träffa mål i t.ex. moskva. Vissa gradskillnad i att släppa grk-granater i skyttevärn på fienden och att bomba Röda torget. Självklart är de medvetna om att starlink skulle användas till samband och defensiva operationer på ukrainas territorium. Men knappast det som är problemet.
Jag har aldrig nämnt Moskva och jag sa brännare, vilket Neptun inte är.

Lars W pratar lite om patrullbrännarna här:
https://cornucopia.se/2022/11/uppdatera ... forluster/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 16:54
Visst är det en komplex situation, men hela min poäng är att ett privat företag inte ska ha den makten i den har typen av situation och kunna byta position beroende på hur vinden blåser. Ingen har röstat fram Shotwell eller Musk till det.

Leverera Internet till Ukraina. Pilla inte.
Jag har mycket svårt att tro att en resurs av kritisk betydelse civilt/militärt/taktiskt/strategiskt som tillhandahålls ena sidan i en väpnad konflikt med globala konsekvenser inte skulle stå under någon form av översyn och kontroll av amerikanska myndigheter.

Att Elon på egen hand skulle kunna slå på/av denna resurs när det passar honom och att detta skulle styras av dagsformen, elaka tweets eller liknande tror jag också är helt uteslutet.

Jag har också svårt att tro att SpaceX själva ens skulle kunna avgöra att terminaler modifieras för att användas på drönare och liknande, den informationen måste rimligen ha kommit från någon gren av den amerikanska underrättelsetjänsten.

Sammantaget tror jag (som jag skrivit tidigare i denna och/eller andra trådar) att vi nog helt kan avfärda det här "Blofelt-/Dr Evil"-scenariot som vissa verkar tro på, där Elon i sin hemliga lya godtyckligt slår av och på enskilda terminaler med en "Starlink Master Command Console" eller liknande när något inte passar honom.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6191
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 15 feb 2023 17:24
spacecoin skrev: 15 feb 2023 16:54
Visst är det en komplex situation, men hela min poäng är att ett privat företag inte ska ha den makten i den har typen av situation och kunna byta position beroende på hur vinden blåser. Ingen har röstat fram Shotwell eller Musk till det.

Leverera Internet till Ukraina. Pilla inte.
Sammantaget tror jag (som jag skrivit tidigare i denna och/eller andra trådar) att vi nog helt kan avfärda det här "Blofelt-/Dr Evil"-scenariot som vissa verkar tro på, där Elon i sin hemliga lya godtyckligt slår av och på enskilda terminaler med en "Starlink Master Command Console" eller liknande när något inte passar honom.
Det är väl ingen som har påstått det? Att Starlink har begränsat användningen i olika perioder med t ex geofence är väldokumenterat. Likaså Ukrainas frustration över detta.
Speaking separately to reporters from The Wall Street Journal and other news organizations afterward, Shotwell said SpaceX has worked to restrict Ukraine’s use of Starlink for military purposes.

“There are things that we can do to limit their ability to do that,” they quoted her as saying without offering details. “There are things that we can do, and have done.”

That drew the ire of a top aide to President Volodymyr Zelenskyy. In a tweet, Mykhailo Podolyak said SpaceX needs to decide whether it is on the side of Ukraine’s right to freedom or Russia’s “‘right’ to kill & seize territories.”

A Ukrainian military official called Shotwell’s statements “strange” given the well-established fact of the country’s use of Starlink as a combat tool.
https://apnews.com/article/russia-ukrai ... 27dad858fa

Jag förstår verkligen inte hur vissa personer aldrig kan medge att något som sker på något av Elons företag är dåligt ibland. Det är tydligen bara fake news eller konspirationsteorier... Gaslighting much? :roll:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 17:30
Jag förstår verkligen inte hur vissa personer aldrig kan medge att något som sker på något av Elons företag är dåligt ibland. Det är tydligen bara fake news eller konspirationsteorier... Gaslighting much? :roll:
Jag har varit mycket tydlig med vad jag tycker om begränsningarna som SpaceX inför, det jag främst vänder mig mot är alla absurda inlägg om "jättebabyn Elon" som gör detta av rent godtycke, vinstintresse etc. Jag har också beskrivit att jag kan förstå argumentationen bakom flera av besluten, även om jag inte alls instämmer i dom.

När du fullständigt felaktigt beskriver min ståndpunkt som du gör i citatet ovan så är det du som bygger en klassisk halmgubbe, inte jag som "gaslightar".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6191
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Vilka absurda inlägg? Jag har skrivit med extrem tydlighet att jag tycker det är skit att SpaceX håller på så här. Jag tycker inte privata aktörer ska hålla på med micromanagement av deras tjänster i krigszoner. Speciellt inte då Ukraina är angripna. Eller hur?

Sedan kommer du och smaskar på mig konspirationshatten, trots att det är precis det här som händer. Det är så sjukt lågt. Menar du att jag missuppfattade det?
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Bengt-re »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 18:13
Vilka absurda inlägg? Jag har skrivit med extrem tydlighet att jag tycker det är skit att SpaceX håller på så här. Jag tycker inte privata aktörer ska hålla på med micromanagement av deras tjänster i krigszoner. Speciellt inte då Ukraina är angripna. Eller hur?

Sedan kommer du och smaskar på mig konspirationshatten, trots att det är precis det här som händer. Det är så sjukt lågt. Menar du att jag missuppfattade det?
Dömmer inte, men tydlighet och noggranhet i hur man uttrycker sig i kändliga frågor är rent allmänt något som minskar risken för onödiga konflikter orsakade att man missförstår sin motståndare. Är konflikten orsakad av diamerala åsikter spunna olika värdegrunder är konflikten oundviklig, men kan möjligen lindras av tydlighet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av martinot »

BigEasy skrev: 15 feb 2023 11:03
martinot skrev: 15 feb 2023 10:48
BigEasy skrev: 15 feb 2023 10:45
Dylika nyheter har onekligen en propagandistisk agenda. Som vanligt tror folk på det de vill tro på utan större eftertanke.
Om det är några som har och för en propagandistisk nyhetsagenda så är det ju främst gänget Elon, Putin och Xi.
Oj, det där var en speciell kommentar.
Något speciellt du tänker på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av kaffekoko »

Curik skrev: 15 feb 2023 17:11
kaffekoko skrev: 15 feb 2023 15:19
Skeppet Moskva sänktes med Neptun sjömålsrobotar, inget med starlink att göra. Vanliga drönare har väldigt kort räckvidd jämfört med självmordsdrönare. Skulle i praktiken innebära att ukraina fick kapacitet att träffa mål i t.ex. moskva. Vissa gradskillnad i att släppa grk-granater i skyttevärn på fienden och att bomba Röda torget. Självklart är de medvetna om att starlink skulle användas till samband och defensiva operationer på ukrainas territorium. Men knappast det som är problemet.
Jag har aldrig nämnt Moskva och jag sa brännare, vilket Neptun inte är.

Lars W pratar lite om patrullbrännarna här:
https://cornucopia.se/2022/11/uppdatera ... forluster/
'

Alright, missförstod .. fortfarande lite oklart vad en patrullbrännare är. Verkar vara något Lars W uppfunnit (eller översatt?)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Curik »

kaffekoko skrev: 16 feb 2023 09:32
Curik skrev: 15 feb 2023 17:11
kaffekoko skrev: 15 feb 2023 15:19
Skeppet Moskva sänktes med Neptun sjömålsrobotar, inget med starlink att göra. Vanliga drönare har väldigt kort räckvidd jämfört med självmordsdrönare. Skulle i praktiken innebära att ukraina fick kapacitet att träffa mål i t.ex. moskva. Vissa gradskillnad i att släppa grk-granater i skyttevärn på fienden och att bomba Röda torget. Självklart är de medvetna om att starlink skulle användas till samband och defensiva operationer på ukrainas territorium. Men knappast det som är problemet.
Jag har aldrig nämnt Moskva och jag sa brännare, vilket Neptun inte är.

Lars W pratar lite om patrullbrännarna här:
https://cornucopia.se/2022/11/uppdatera ... forluster/
'

Alright, missförstod .. fortfarande lite oklart vad en patrullbrännare är. Verkar vara något Lars W uppfunnit (eller översatt?)
Kanske det, det finns nog inget jättebra namn för dessa ännu. På engelska verkar många säga "suicide drone boat". Men det är ju en munfull.. :)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av wannabee »

spacecoin skrev: 15 feb 2023 16:54
Lurkern skrev: 15 feb 2023 16:50
spacecoin skrev: 15 feb 2023 16:17
Lurkern skrev: 15 feb 2023 15:24
Sen är det så att när Ukraina monterar Starlinkutrustning på drönarfartyg som de kör in i Ryska hamnar med avsikt att sänka deras största örlogsfartyg...
Det här handlar om användning på territorium som tillhör Ukraina enligt internationell rätt (Donetsk, Luhansk, Krim), dvs sydöstra Ukraina.
Det beror lite på var man läser. Man kan lätt utgå från att vi inte har en aning om hur starlink används. Vilket är rätt, Ukraina måste använda allt de har på alla sätt de kan. Sen blir det ibland tjafs, sen reds det ut. Repetera.
Visst är det en komplex situation, men hela min poäng är att ett privat företag inte ska ha den makten i den har typen av situation och kunna byta position beroende på hur vinden blåser. Ingen har röstat fram Shotwell eller Musk till det.

Leverera Internet till Ukraina. Pilla inte.
Du menar alltså att även Ryssarna borde ha tillgång till Starlink (om de nu inte har det) :?:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5474
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Elon's senaste lågvattenmärke...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5474
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

svar.png
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6191
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Elons BFF David Sacks har ju sin bild klar. Det är västs fel... :roll:
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lerumsexpressen »

spacecoin skrev: 25 feb 2023 19:50
Elons BFF David Sacks har ju sin bild klar. Det är västs fel... :roll:

Krig och provokation för att starta inbördeskrig aldrig ok.
Om man orkar bemöda sig, då tittar man på vilka de stridande parterna har som ”bästa vänner” och vem som viskar i vems öra.
Follow the money….
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6191
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Lerumsexpressen skrev: 26 feb 2023 15:34
spacecoin skrev: 25 feb 2023 19:50
Elons BFF David Sacks har ju sin bild klar. Det är västs fel... :roll:
Krig och provokation för att starta inbördeskrig aldrig ok.
Om man orkar bemöda sig, då tittar man på vilka de stridande parterna har som ”bästa vänner” och vem som viskar i vems öra.
Follow the money….
Den enkla sanningen här är att Putin hade Yanukovych i sin ficka, och därför blev han avsatt.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lerumsexpressen »

spacecoin skrev: 26 feb 2023 15:37
Lerumsexpressen skrev: 26 feb 2023 15:34
spacecoin skrev: 25 feb 2023 19:50
Elons BFF David Sacks har ju sin bild klar. Det är västs fel... :roll:
Krig och provokation för att starta inbördeskrig aldrig ok.
Om man orkar bemöda sig, då tittar man på vilka de stridande parterna har som ”bästa vänner” och vem som viskar i vems öra.
Follow the money….
Den enkla sanningen här är att Putin hade Yanukovych i sin ficka, och därför blev han avsatt.
Den enkla sanningen började och slutade inte där. Ukraina är dagens bakgård där dom stora grabbar slåss. Syrien, Irak, Iran, Afghanistan, Vietnam, Balkan osv är andra kända bakgårdar….
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6191
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Lerumsexpressen skrev: 26 feb 2023 20:12
spacecoin skrev: 26 feb 2023 15:37
Lerumsexpressen skrev: 26 feb 2023 15:34
spacecoin skrev: 25 feb 2023 19:50
Elons BFF David Sacks har ju sin bild klar. Det är västs fel... :roll:
Krig och provokation för att starta inbördeskrig aldrig ok.
Om man orkar bemöda sig, då tittar man på vilka de stridande parterna har som ”bästa vänner” och vem som viskar i vems öra.
Follow the money….
Den enkla sanningen här är att Putin hade Yanukovych i sin ficka, och därför blev han avsatt.
Den enkla sanningen började och slutade inte där. Ukraina är dagens bakgård där dom stora grabbar slåss. Syrien, Irak, Iran, Afghanistan, Vietnam, Balkan osv är andra kända bakgårdar….
Spä på narrativet du...
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lurkern »

Klart det var fulspel för att få Ukraina fritt från Ryssland 2014, och klart det var fult av väst att inte hjälpa Ukraina när skiten träffade fläkten 2014, kanske mer av USA än EU då det var "fuck the EU" Nuland som satte riktningen, men jag tror att om 50-100 år när framtida generationer Ukraina ser tillbaka på dessa år att de är enormt tacksamma för att deras land föddes som ett fritt land år 2023 ca. i blod.
Skriv svar