Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev: 26 feb 2023 21:09
Klart det var fulspel för att få Ukraina fritt från Ryssland 2014
Kan du definiera fulspel och ge lite exempel från 2014? Ukraina har försökt bli "fritt från Ryssland" sedan 1991 afaik...
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 26 feb 2023 20:12
spacecoin skrev: 26 feb 2023 15:37
Den enkla sanningen här är att Putin hade Yanukovych i sin ficka, och därför blev han avsatt.
Den enkla sanningen började och slutade inte där. Ukraina är dagens bakgård där dom stora grabbar slåss. Syrien, Irak, Iran, Afghanistan, Vietnam, Balkan osv är andra kända bakgårdar….
Vietnamkriget tog slut för ca 47 år sedan. När började det? För ca 58 år sedan? Rätt länge sen med andra ord. Så om vi väljer att bortse från Vietnamkriget eftersom det ju faktiskt var rätt länge sedan...

Vilket av de andra krigen ovan startades av USA då USA var en militärdiktatur som Diktatorns Ryssland är idag?

I vilket av krigen ovan angrep ett USA som då var en militärdiktatur ett annat demokratiskt land i ett rent imperalistiskt erövringskrig?

Grejen med det här forumet är att man hela tiden måste censurera sig själv. Man kan aldrig riktigt ta bladet från munnen... Men med det sagt så är ditt inlägg här något av det sakligt sett mest felaktiga jag någonsin läst på det här forumet...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lurkern skrev: 26 feb 2023 21:09
Klart det var fulspel för att få Ukraina fritt från Ryssland 2014, [...
Då tar vi det en gång till...

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Och låt oss heller inte glömma på vilket sätt Yanukovych förrådde Ukraina. Bland annat släppte han loss ett antal rySSka massmördrare från den rySSka militären runt Maidantorget. De här massmördarna sköt ihjäl ca 100 ukrainare!!!

https://en.wikipedia.org/wiki/Maidan_casualties
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lurkern »

spacecoin skrev: 26 feb 2023 21:18
Lurkern skrev: 26 feb 2023 21:09
Klart det var fulspel för att få Ukraina fritt från Ryssland 2014
Kan du definiera fulspel och ge lite exempel från 2014? Ukraina har försökt bli "fritt från Ryssland" sedan 1991 afaik...
Ja, jag vet inte, finns miljoner spaltkilometer om påverkan på i stort sett allt, från onda och goda.

https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lerumsexpressen »

SwedishAdvocate skrev: 26 feb 2023 21:23
Lerumsexpressen skrev: 26 feb 2023 20:12
spacecoin skrev: 26 feb 2023 15:37
Den enkla sanningen här är att Putin hade Yanukovych i sin ficka, och därför blev han avsatt.
Den enkla sanningen började och slutade inte där. Ukraina är dagens bakgård där dom stora grabbar slåss. Syrien, Irak, Iran, Afghanistan, Vietnam, Balkan osv är andra kända bakgårdar….
Vietnamkriget tog slut för ca 47 år sedan. När började det? För ca 58 år sedan? Rätt länge sen med andra ord. Så om vi väljer att bortse från Vietnamkriget eftersom det ju faktiskt var rätt länge sedan...

Vilket av de andra krigen ovan startades av USA då USA var en militärdiktatur som Diktatorns Ryssland är idag?

I vilket av krigen ovan angrep ett USA som då var en militärdiktatur ett annat demokratiskt land i ett rent imperalistiskt erövringskrig?

Grejen med det här forumet är att man hela tiden måste censurera sig själv. Man kan aldrig riktigt ta bladet från munnen... Men med det sagt så är ditt inlägg här något av det sakligt sett mest felaktiga jag någonsin läst på det här forumet...
Sa inte att USA är ansvarigt för att krig startar.
Om man inte förstår bakgrunden till dessa krig så förstår man inte, detta forum är inte grundskolan.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev: 26 feb 2023 22:49
spacecoin skrev: 26 feb 2023 21:18
Lurkern skrev: 26 feb 2023 21:09
Klart det var fulspel för att få Ukraina fritt från Ryssland 2014
Kan du definiera fulspel och ge lite exempel från 2014? Ukraina har försökt bli "fritt från Ryssland" sedan 1991 afaik...
Ja, jag vet inte, finns miljoner spaltkilometer om påverkan på i stort sett allt, från onda och goda.

https://www.bbc.com/news/world-europe-26079957
Wow, verkligen en smoking gun :lol: :lol: :lol:
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lurkern »

Ja, så att ingen missförstår, jag tror inte att något är okänt eller hemligt. Men att alla intressen försökte påverka valet i Ukraina när det begav sig kan ju inte vara kontroversiellt. Och därmed var det fulspel, för valpåverkan skall man inte hålla på med, eller.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 27 feb 2023 06:50
SwedishAdvocate skrev: 26 feb 2023 21:23
Vietnamkriget tog slut för ca 47 år sedan. När började det? För ca 58 år sedan? Rätt länge sen med andra ord. Så om vi väljer att bortse från Vietnamkriget eftersom det ju faktiskt var rätt länge sedan...

Vilket av de andra krigen ovan startades av USA då USA var en militärdiktatur som Diktatorns Ryssland är idag?

I vilket av krigen ovan angrep ett USA som då var en militärdiktatur ett annat demokratiskt land i ett rent imperalistiskt erövringskrig?

Grejen med det här forumet är att man hela tiden måste censurera sig själv. Man kan aldrig riktigt ta bladet från munnen... Men med det sagt så är ditt inlägg här något av det sakligt sett mest felaktiga jag någonsin läst på det här forumet...
Sa inte att USA är ansvarigt för att krig startar.
Om man inte förstår bakgrunden till dessa krig så förstår man inte, detta forum är inte grundskolan.
Eller hur?...

Det verkar ju bara vara du som inte kan se vad som är ett imperialistiskt erövringskrig startat av av en Militärdiktator...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lerumsexpressen »

SwedishAdvocate skrev: 27 feb 2023 17:27
Lerumsexpressen skrev: 27 feb 2023 06:50
SwedishAdvocate skrev: 26 feb 2023 21:23
Vietnamkriget tog slut för ca 47 år sedan. När började det? För ca 58 år sedan? Rätt länge sen med andra ord. Så om vi väljer att bortse från Vietnamkriget eftersom det ju faktiskt var rätt länge sedan...

Vilket av de andra krigen ovan startades av USA då USA var en militärdiktatur som Diktatorns Ryssland är idag?

I vilket av krigen ovan angrep ett USA som då var en militärdiktatur ett annat demokratiskt land i ett rent imperalistiskt erövringskrig?

Grejen med det här forumet är att man hela tiden måste censurera sig själv. Man kan aldrig riktigt ta bladet från munnen... Men med det sagt så är ditt inlägg här något av det sakligt sett mest felaktiga jag någonsin läst på det här forumet...
Sa inte att USA är ansvarigt för att krig startar.
Om man inte förstår bakgrunden till dessa krig så förstår man inte, detta forum är inte grundskolan.
Eller hur?...

Det verkar ju bara vara du som inte kan se vad som är ett imperialistiskt erövringskrig startat av av en Militärdiktator...
Nyfiken på vad som var så felaktigt med min jämförelse om att Ryssarna, Kineser, Jänkare, Indier, Japaner, Saudier, Israeler, Fransoser, Britter osv slåss på någon annans bakgård?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 27 feb 2023 19:21
SwedishAdvocate skrev: 27 feb 2023 17:27
Lerumsexpressen skrev: 27 feb 2023 06:50
Sa inte att USA är ansvarigt för att krig startar.
Om man inte förstår bakgrunden till dessa krig så förstår man inte, detta forum är inte grundskolan.
Eller hur?...

Det verkar ju bara vara du som inte kan se vad som är ett imperialistiskt erövringskrig startat av av en Militärdiktator...
Nyfiken på vad som var så felaktigt med min jämförelse om att Ryssarna, Kineser, Jänkare, Indier, Japaner, Saudier, Israeler, Fransoser, Britter osv slåss på någon annans bakgård?
Du och jag kommer uppenbarligen aldrig enas om det här. Och om du trodde att jag skulle sätta igång och diskutera halva världshistorien med dig så trodde du fel.

Andra som läser det här kan dra sina egna slutsatser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Lerumsexpressen »

SwedishAdvocate skrev: 27 feb 2023 21:31
Lerumsexpressen skrev: 27 feb 2023 19:21
SwedishAdvocate skrev: 27 feb 2023 17:27
Lerumsexpressen skrev: 27 feb 2023 06:50
Sa inte att USA är ansvarigt för att krig startar.
Om man inte förstår bakgrunden till dessa krig så förstår man inte, detta forum är inte grundskolan.
Eller hur?...

Det verkar ju bara vara du som inte kan se vad som är ett imperialistiskt erövringskrig startat av av en Militärdiktator...
Nyfiken på vad som var så felaktigt med min jämförelse om att Ryssarna, Kineser, Jänkare, Indier, Japaner, Saudier, Israeler, Fransoser, Britter osv slåss på någon annans bakgård?
Du och jag kommer uppenbarligen aldrig enas om det här. Och om du trodde att jag skulle sätta igång och diskutera halva världshistorien med dig så trodde du fel.

Andra som läser det här kan dra sina egna slutsatser.
Jag försöker bara förstå om din syn på världen och hur en kris uppstår.
Man är olika, om du jobbar med det ditt användarnamn antyder så kan det ge en fingervisning om hur du ser på världen. Det jag jobbar med påverkar min syn på världen, känslor inför händelser/kriser, objektiva bevis, signal / brus, logiskt, orsak och verkan. Men håller med, du ska inte behöva rabbla upp alla krig.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Kriper »

"De senaste veckorna har en våg av antisemitiskt hat sköljt över X, tidigare Twitter. Elon Musk, plattformens ägare, har inte lyft ett finger för att stoppa kampanjen, utan tvärtom gett den tummen upp."

https://www.dn.se/ledare/isobel-hadley- ... ritt-pa-x/
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6190
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av spacecoin »

Kriper skrev: 11 sep 2023 17:11
"De senaste veckorna har en våg av antisemitiskt hat sköljt över X, tidigare Twitter. Elon Musk, plattformens ägare, har inte lyft ett finger för att stoppa kampanjen, utan tvärtom gett den tummen upp."

https://www.dn.se/ledare/isobel-hadley- ... ritt-pa-x/
Det är inte sant. Han har hotat att stämma ADL ;)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Kriper »

spacecoin skrev: 11 sep 2023 17:23
Kriper skrev: 11 sep 2023 17:11
"De senaste veckorna har en våg av antisemitiskt hat sköljt över X, tidigare Twitter. Elon Musk, plattformens ägare, har inte lyft ett finger för att stoppa kampanjen, utan tvärtom gett den tummen upp."

https://www.dn.se/ledare/isobel-hadley- ... ritt-pa-x/
Det är inte sant. Han har hotat att stämma ADL ;)

Sjuk historia som har alla ingredienser för psykisk ohälsa och bristande självinsikt. :roll:
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 25 feb 2023 18:56
Elon's senaste lågvattenmärke...

Naturligtvis är det inte perfekt i Ukraina, och ett land (som många andra) med mycket korruption, men det är ju lite ironiskt att de som ena sekunden är pro-dikaturer som Ryssland och Kina, andra sekunden uttalar sig om negativt om Ukraina att de inte är tillräckligt demokratiska.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5473
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 15 sep 2023 10:00
SwedishAdvocate skrev: 25 feb 2023 18:56
Elon's senaste lågvattenmärke...

Naturligtvis är det inte perfekt i Ukraina, och ett land (som många andra) med mycket korruption, men det är ju lite ironiskt att de som ena sekunden är pro-dikaturer som Ryssland och Kina, andra sekunden uttalar sig om negativt om Ukraina att de inte är tillräckligt demokratiska.
SwedishAdvocate skrev: 25 feb 2023 19:12
svar2.png
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Franz »

Maw skrev: 16 sep 2023 23:01
Banane skrev: 16 sep 2023 21:10
Nu är jag inte nån ryss direkt. Men det är fan läskigt hur alla stämmer in i samma sång här i Sverige och där alla avvikelser bedöms vara påverkanskampanjer.

Klarar inte folk att ha två tankar i huvudet? Zelenskyj är skum men Putin är mycket värre. Jag står på Ukrainas sida men det innebär inte att jag är blind.
Det är nog ingen som tror att du medvetet deltar i en av Rysslands smutskastningskampanjer, bara att du är en så kallad nyttig idiot som för Kremls budskap vidare utan att inse det.
Jag har varit en hel del i Ukraina och har ett antal anställda där. Jag var t.ex. där när man bytte ut hela (?) poliskåren på en gång i en stad. Bort med de gamla korrupta poliserna och in med nya. Dubbelt så hög lön på de nya vilket vi väl får anta var ett sätt att minska incitamenten att ta mutor. De jag pratat med sa att även om den nya polisen inte var korrupt fanns det mycket korruption kvar bland t.ex. domare, polischefer och högre upp. En väldigt bra utveckling men man skall inte få för sig att det inte finns mycket kvar att göra.

En stor del av det Ukraina samhället inklusive våra anställda, eftersom det rör sig om IT, är galet beroende av Starlink. Jag skulle vilja påstå att Ukrainas motståndskraft mycket bygger på att man klarar av att hålla samhället igång trots kriget och IT-sektorn är här väldigt viktig för att få in utländskt kapital. Nu skall jag inte påstå att jag är så insatt men man antagligen hade kriget haft en mycket mer negativ utveckling utan Starlink.

Elon har sagt en hel del korkat. Mycket annat som folk väljer att tolka som ryss-vänligt. Många verkar dock göra sitt bästa för att få Elon att tröttna på att stödja Ukraina. Kanske är dessa de riktiga nyttiga idioterna...
Driver sajten Car.info
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av iAkita »

Franz skrev: 16 sep 2023 23:32
Elon har sagt en hel del korkat. Mycket annat som folk väljer att tolka som ryss-vänligt. Många verkar dock göra sitt bästa för att få Elon att tröttna på att stödja Ukraina. Kanske är dessa de riktiga nyttiga idioterna...
På vilket sätt stödjer Elon Ukraina? Genom att inte aktivt hindra dem från att utnyttja Starlink (förutom eventuellt när de attackerar Sevastopol)? Så om Sverige blev invaderat av Ryssland, då skulle det innebära att utländska företag som fortsatte att erbjuda och ta betalt sina produkter/tjänster i Sverige tog ett aktivt val att stötta Sverige, och skulle ha cred för detta? Nej, det håller jag inte med om. Att fortsätta erbjuda tjänster man får betalt för är inte ett aktivt stöd, medan att sluta erbjuda dem är ett ställningstagande i favör för den invaderande parten.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 16 sep 2023 23:47
På vilket sätt stödjer Elon Ukraina? Genom att inte aktivt hindra dem från att utnyttja Starlink (förutom eventuellt när de attackerar Sevastopol)? Så om Sverige blev invaderat av Ryssland, då skulle det innebära att utländska företag som fortsatte att erbjuda och ta betalt sina produkter/tjänster i Sverige tog ett aktivt val att stötta Sverige, och skulle ha cred för detta? Nej, det håller jag inte med om. Att fortsätta erbjuda tjänster man får betalt för är inte ett aktivt stöd, medan att sluta erbjuda dem är ett ställningstagande i favör för den invaderande parten.
Ni är medvetna om att Elon Musk öppnade Starlink i Ukraina på begäran av Fedorov?

Det var inte aktivt i Ukraina innan, hela detta argument om att ”inte aktivt hindra […]” är alltså helt felaktigt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Nect »

fth skrev: 17 sep 2023 00:59
iAkita skrev: 16 sep 2023 23:47
På vilket sätt stödjer Elon Ukraina? Genom att inte aktivt hindra dem från att utnyttja Starlink (förutom eventuellt när de attackerar Sevastopol)? Så om Sverige blev invaderat av Ryssland, då skulle det innebära att utländska företag som fortsatte att erbjuda och ta betalt sina produkter/tjänster i Sverige tog ett aktivt val att stötta Sverige, och skulle ha cred för detta? Nej, det håller jag inte med om. Att fortsätta erbjuda tjänster man får betalt för är inte ett aktivt stöd, medan att sluta erbjuda dem är ett ställningstagande i favör för den invaderande parten.
Ni är medvetna om att Elon Musk öppnade Starlink i Ukraina på begäran av Fedorov?

Det var inte aktivt i Ukraina innan, hela detta argument om att ”inte aktivt hindra […]” är alltså helt felaktigt.

/fth
Han var dessutom väldigt snabb med att skicka utrustningen. Det ska man ge honom. Men det dröjde inte länge tills han krävde betalt vilket senare DoD tog på sig. Nu köps terminaler/abonnemang in till förband med hjälp av insamlingar.

Han såg väl senare en enorm möjlighet då behovet av Starlinks tjänster är enorm i just Ukraina.

En fotnot är att han även ändrat abonnemangen så att om terminalen flyttas så får du betala en högre/högsta? månadsavgiften.

Bara en tidsfråga innan de större militärmakterna skaffar egna sateliter för rymdinternet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av iAkita »

Nu har tydligen Elon även kallat Taiwan en väsentlig det av Kina, och likställt Taiwan med Hawaii vad det gäller deras respektive förhållande till Kina och USA... Tråkig utveckling.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av Nect »

iAkita skrev: 17 sep 2023 12:38
Nu har tydligen Elon även kallat Taiwan en väsentlig det av Kina, och likställt Taiwan med Hawaii vad det gäller deras respektive förhållande till Kina och USA... Tråkig utveckling.
Man börjar undra om det har att göra med att Tesla har västvärldens enda biltillverkning i kina. Då han är väldigt positivt inställd till allt som har med kina att göra (rädd att förlora kontrollen i kina?).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av ONSatan »

Myndigheter i Väst (i alla fall i de länder som stödjer Ukraina) borde stoppa inköp av Teslor. Att köpa Tesla idag är ju att indirekt stödja Putin
Skriv svar