Sida 1 av 1
Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 20:51
av mati
Min sambo jobbar på Postnord. Hon har tidigare berättat att de ska införskaffa elbilar framöver. Nu har de fått en introduktion. Jättemoderna Renault med dieselvärmare! Jag trodde först att det var ett skämt, men det är alltså sant. Jag trodde att sånt skräp inte längre fanns att köpa.
Det går tydligen inte heller att ladda mer än ett par bilar samtidigt, annars går säkringen. Trots helt nya laddstolpar. Äh, hört talas om lastbalansering? Nej? Okej. När ska bilarna laddas då? Måste nån anställd åka till jobbet på natten och byta sladd?
De har dessutom redan konstaterat att räckvidden är alldeles för kort. De kan knappt ta sig runt på sina turer. Det kräver 100% laddning varje dag och eco-läge. Jag har sagt det hela tiden, det kommer inte funka om inte posten köper riktiga elbilar. WLTP räckvidden kan man ju knappast gå efter. Och batterierna kommer ju bli slutkörda på nolltid och räckvidden kommer sjunka som en sten. Verkar vara genomtänkt. Det kan ju bara gå åt helvete. Tragiskt. För då kommer de byta tillbaka till diesel och fortsätta köra så så länge det går.
Jag undrar vilka rådgivare de har.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 20:53
av FStaake
Vilken bilmodell är det dom köpt in?
På jobbet har vi två st NV200 med 44kWh och dom är helt perfekta för ändamålet, men inte mer än så.
Slås varje gång jag åker i dom hur fossilt bilarna beter sig.
Provkörde Buzz cargo igår, samma där. Så fort man släpper bromsen börja den rulla framåt som en gammal automatare med momentomvandlare.
Letade efter inställning att ändra så den beter sig som tesla, men fann den inte.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 20:57
av agehall
Det är PostNord vi pratar om - vad hade du förväntat dig!? Det är ett av våra mest inkompetenta bolag vi har i Sverige och de har noll kontroll på vad de pysslar med i alla led.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 21:03
av mikebike
FStaake skrev:Vilken bilmodell är det dom köpt in?
På jobbet har vi två st NV200 med 44kWh och dom är helt perfekta för ändamålet, men inte mer än så.
Slås varje gång jag åker i dom hur fossilt bilarna beter sig.
Provkörde Buzz cargo igår, samma där. Så fort man släpper bromsen börja den rulla framåt som en gammal automatare med momentomvandlare.
Letade efter inställning att ändra så den beter sig som tesla, men fann den inte.
"som tesla" precis så gör min Tesla, det ger mycket mjukare körning och dessutom motion åt bromsarna.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 21:03
av Tars
agehall skrev:Det är PostNord vi pratar om - vad hade du förväntat dig!? Det är ett av våra mest inkompetenta bolag vi har i Sverige och de har noll kontroll på vad de pysslar med i alla led.
Glöm inte Dan Eliasson:s framfart i diverse myndigheter

Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 21:03
av Lerumsexpressen
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 21:10
av mati
Fast här i Lidköping är det Renault Kangoo de har köpt.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 21:12
av LarsOJ
mati skrev:Min sambo jobbar på Postnord. Hon har tidigare berättat att de ska införskaffa elbilar framöver. Nu har de fått en introduktion. Jättemoderna Renault med dieselvärmare! Jag trodde först att det var ett skämt, men det är alltså sant. Jag trodde att sånt skräp inte längre fanns att köpa.
Det går tydligen inte heller att ladda mer än ett par bilar samtidigt, annars går säkringen. Trots helt nya laddstolpar. Äh, hört talas om lastbalansering? Nej? Okej. När ska bilarna laddas då? Måste nån anställd åka till jobbet på natten och byta sladd?
De har dessutom redan konstaterat att räckvidden är alldeles för kort. De kan knappt ta sig runt på sina turer. Det kräver 100% laddning varje dag och eco-läge. Jag har sagt det hela tiden, det kommer inte funka om inte posten köper riktiga elbilar. WLTP räckvidden kan man ju knappast gå efter. Och batterierna kommer ju bli slutkörda på nolltid och räckvidden kommer sjunka som en sten. Verkar vara genomtänkt. Det kan ju bara gå åt helvete. Tragiskt. För då kommer de byta tillbaka till diesel och fortsätta köra så så länge det går.
Jag undrar vilka rådgivare de har.
Tja går åt jäkla massa energi för att värma upp skåpet i de stora skåpbilar (sprinter) som det handlar om. Brukar vara 15kW värmare i dessa (diesel). Skulle nog skada den korta räckvidden för mycket om det ska tas från batteriet under dan nu när det är så kallt.
Det är ju statligt och de har ett politiskt mål om att vara fossilfria 2030 så då måste de väl köpa dessa kassa lösningar. Det är ju ändå bara skattepengar typ.
Jag tycker de borde vänta några år tills det kommer riktiga elbilar i den här storleken.
Edit: är nog mer utsläpp att åka runt med dieselvärmare hela dagen än om de fortsatt med fossil sprinter. Dieselvärmarna har noll utsläppskrav eller partikelfilter. Men bra signalvärde med elbilar.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 21:22
av mati
LarsOJ skrev:
Jag tycker de borde vänta några år tills det kommer riktiga elbilar i den här storleken.
Edit: är nog mer utsläpp att åka runt med dieselvärmare hela dagen än om de fortsatt med fossil sprinter. Dieselvärmarna har noll utsläppskrav eller partikelfilter. Men bra signalvärde med elbilar.
Exakt. Det är precis det jag har sagt. En dieselvärmare är värsta miljöboven.
Men skattepengar är det nog inga. Posten är ju inte statligt längre. Det är ju därför det går så dåligt för dem.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 21:27
av DanneLKPG
FStaake skrev:
Provkörde Buzz cargo igår, samma där. Så fort man släpper bromsen börja den rulla framåt som en gammal automatare med momentomvandlare.
Letade efter inställning att ändra så den beter sig som tesla, men fann den inte.
One Pedal Drive heter det. Och vad skönt att den inte gjorde så. B-Mode är väl närmast i MEB-bilarna än så länge om man vill att att den ska regenerera mer när man släpper gasen. Det aktiverar man med växelväljaren.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 21:31
av LarsOJ
mati skrev:LarsOJ skrev:
Jag tycker de borde vänta några år tills det kommer riktiga elbilar i den här storleken.
Edit: är nog mer utsläpp att åka runt med dieselvärmare hela dagen än om de fortsatt med fossil sprinter. Dieselvärmarna har noll utsläppskrav eller partikelfilter. Men bra signalvärde med elbilar.
Exakt. Det är precis det jag har sagt. En dieselvärmare är värsta miljöboven.
Men skattepengar är det nog inga. Posten är ju inte statligt längre. Det är ju därför det går så dåligt för dem.
Jodå 100% statligt:
” Postnordkoncernen ägs till 60 procent av svenska staten och till 40 procent av danska staten. Rösterna på bolagsstämman är dock jämnt fördelade (50/50) mellan svenska staten och danska staten. ”
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Postnord
Sen att det drivs som ett publikt AB är en annan sak.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 21:47
av mati
LarsOJ skrev:mati skrev:LarsOJ skrev:
Jag tycker de borde vänta några år tills det kommer riktiga elbilar i den här storleken.
Edit: är nog mer utsläpp att åka runt med dieselvärmare hela dagen än om de fortsatt med fossil sprinter. Dieselvärmarna har noll utsläppskrav eller partikelfilter. Men bra signalvärde med elbilar.
Exakt. Det är precis det jag har sagt. En dieselvärmare är värsta miljöboven.
Men skattepengar är det nog inga. Posten är ju inte statligt längre. Det är ju därför det går så dåligt för dem.
Jodå 100% statligt:
” Postnordkoncernen ägs till 60 procent av svenska staten och till 40 procent av danska staten. Rösterna på bolagsstämman är dock jämnt fördelade (50/50) mellan svenska staten och danska staten. ”
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Postnord
Sen att det drivs som ett publikt AB är en annan sak.
Ja, jo. Det jag menar är att postanställda inte är statligt anställda, posten är ett AB som vilket företag som helst. Att det är staten som äger det är ju inte riktigt samma sak. Posten lever ju inte på skattepengar.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 22:35
av FStaake
DanneLKPG skrev:FStaake skrev:
Provkörde Buzz cargo igår, samma där. Så fort man släpper bromsen börja den rulla framåt som en gammal automatare med momentomvandlare.
Letade efter inställning att ändra så den beter sig som tesla, men fann den inte.
One Pedal Drive heter det. Och vad skönt att den inte gjorde så. B-Mode är väl närmast i MEB-bilarna än så länge om man vill att att den ska regenerera mer när man släpper gasen. Det aktiverar man med växelväljaren.
Min poäng var att det inte gick att välja one pedal driving på Buzzen. På teslan kan jag välja, som mikebike påpekade att han har det.
Och visst, det är bra att motionera bromsarna.
Ibland hade jag velat kunna stänga av tegen helt på teslan, särskilt vintertid, men det är ämne för en annan tråd;)
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 22:39
av backe
FStaake skrev:DanneLKPG skrev:FStaake skrev:
Provkörde Buzz cargo igår, samma där. Så fort man släpper bromsen börja den rulla framåt som en gammal automatare med momentomvandlare.
Letade efter inställning att ändra så den beter sig som tesla, men fann den inte.
One Pedal Drive heter det. Och vad skönt att den inte gjorde så. B-Mode är väl närmast i MEB-bilarna än så länge om man vill att att den ska regenerera mer när man släpper gasen. Det aktiverar man med växelväljaren.
Min poäng var att det inte gick att välja one pedal driving på Buzzen. På teslan kan jag välja, som mikebike påpekade att han har det.
Och visst, det är bra att motionera bromsarna.
Ibland hade jag velat kunna stänga av tegen helt på teslan, särskilt vintertid, men det är ämne för en annan tråd;)
Jag hade en ID4 innan min Tesla, även om jag gillar opd så kan jag sakna den i ID4 också, den var lite dynamisk och bromsade mer in i korsningar och mindre på rakor m.m. Men båda har sina fördelar helt klart och jag skulle nog föredra opd om jag blev tvungen att välja idag.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 13 dec 2022 22:42
av tesla newbie
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 14 dec 2022 07:16
av LarsOJ
Det där är ju en pyttebil som dessutom inte finns. Det är ju MB sprinter paketbilar de köpt.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 14 dec 2022 07:35
av mati
LarsOJ skrev:
Det där är ju en pyttebil som dessutom inte finns. Det är ju MB sprinter paketbilar de köpt.
Som sagt, det är inte paketbilarna jag menar i denna tråd utan Renault Kangoo som (lant-)brevbärarna ska köra. Sambon körde 6 timmar igår, fast med en dieselbil då. Jag fattar ärligt talat inte hur det ska fungera med så kassa elbilar som Kangoon är.
Re: Dieselvärmare i Postnords elbilar?
Postat: 14 dec 2022 07:45
av LarsOJ
mati skrev:LarsOJ skrev:
Det där är ju en pyttebil som dessutom inte finns. Det är ju MB sprinter paketbilar de köpt.
Som sagt, det är inte paketbilarna jag menar i denna tråd utan Renault Kangoo som (lant-)brevbärarna ska köra. Sambon körde 6 timmar igår, fast med en dieselbil då. Jag fattar ärligt talat inte hur det ska fungera med så kassa elbilar som Kangoon är.
Okej trodde det var alla paketbilar du menade för det har ju varit på nyheterna i dagarna. Men Kangoon är nog tyvärr ännu värre. Dock fortfarande bra reklam för hur duktiga de är.