BMW i5
Moderator: Redaktion
BMW i5
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i5
Jo det blir väl den första kombin som har lite storlek, frågan är bara när den kommer levereras, sedan -24 och ev touring sent -24?
27,8 kWp solceller
Re: BMW i5
Kanske audi hinner före med A6 e-tron men skulle inte sätta pengar på det. Är så tröttsamt detta med att släppa bilar innan de är klara som dessutom ska förbokas och väntas på i 1 år eller mer. Lite som att mitt bilintresse börjar falna pga otillgängligheten i det nya som kommer.
Re: BMW i5
Den följer väl BMWs övriga nya produktlinjer som i4/4 serie och i7/7 serie att erbjuda alla kunder ett alternativ vare sig kunden är intresserad av bensin, diesel, hybrid eller el.Lurkern skrev:Tjusigt. Hoppas den blir en renodlad elbil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i5
Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.taliz skrev:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i5
Gigantiskt lång motorhuv och kort hjulbas vad det ser ut som, så antagligen ganska dåligt utnyttjade utrymmen för storleken. Då verkar VW-koncernens kommande kombi mer lovande utifrån mina preferenser.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: BMW i5
När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.Legato skrev:Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.taliz skrev:
27,8 kWp solceller
Re: BMW i5
Dafro skrev:När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.Legato skrev:Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.taliz skrev:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i5
Japp, det är ingen kombi enligt mig, men ett dåligt försök till det som tex E-tron sportback.HelectriC skrev:Dafro skrev:När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.Legato skrev:Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.taliz skrev:
27,8 kWp solceller
Re: BMW i5
Den är inte presenterad än, men mycket tyder på att den kommer.Dafro skrev:Japp, det är ingen kombi enligt mig, men ett dåligt försök till det som tex E-tron sportback.HelectriC skrev:Dafro skrev:När jag söker på nio et5 får jag inte upp en kombi, mer som en ioniq 6.Legato skrev:Första rimliga elkombin tror jag blir Nio ET5.taliz skrev:
Verkar bli en j-igt bra bil imo. Tesla-tech kombinerad med "tysk" kvalitetskänsla. "Enda" stora problemet är att den är kinesisk.
Blir den som på bilderna (Helectrics ovan tex) så är den dessutom riktigt snygg imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i5
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW i5
Vem bryr sig? En ny Model S väger ju närmare 2,3 ton.
Re: BMW i5
Gör väl inget om den väger 2.5 ton, då är den förhoppningsvis ljudisolerad. Men baklamporna på den bilden som visades artikeln ser ju inte så vackra ut, hoppas det är en gissning från autocar.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i5
Det är en gissning/rendering från Autocar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i5
Det är ingen elbilsplattform utan en eldriven 5-serie kombi. Mig gör det ingenting om den väger 2.5 ton. Min Model S väger 2.2 ton och jag är säker på att 300 kg till i den typen av bil inte märks jättemycket.
Huvudsaken är att den har lågt luftmotstånd så att man inte ska behöva krypa fram på motorvägen.
Re: BMW i5
Nu har det börjat komma mer info om nya BMW i5. Lansering 2024
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... m-version/
och BMW har lagt ut info på sin hemsida om den https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i5.html
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... m-version/
och BMW har lagt ut info på sin hemsida om den https://www.bmw.se/sv/alla-modeller/bmw ... mw-i5.html
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: BMW i5
Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i5
Låter ganska exakt som i4an då. Ska bli spännande att jämföra bilarna lite men lär nog inte finnas någon att testa förrän april nästa år om man går utifrån hur lång tid det tog för i4an.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i5
Lite halvkass. I7 har väl mer?Dafro skrev: ↑27 mar 2023 20:47Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i5
Helt sjukt egentligen att BMW lanserar en tulipanros (fossil hybrid och eldrift i samma kaross) 2023. En kompromissfylld mardröm för konstruktörerna och en dålig produkt för kunderna. Man trodde att de lärt sig på i4 som på många sätt är en fantastisk bil men faller hårt på sina kompromisser.taliz skrev: ↑28 mar 2023 03:13Lite halvkass. I7 har väl mer?Dafro skrev: ↑27 mar 2023 20:47Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: BMW i5
vad är det som inte är bra med i4? Jag är helnöjd med prestanda, räckvidd, upplevd kvalitet, utrustning, laddhastighet. Det enda som kunde varit bättre är bagageplatsen, men det hade varit likadant även om jag valt den som bensinvariant. Det är helt enkelt 4-seriens manko. I5 Touring får just bättre utrymmen samt antagligen 5-seriens erkända upplevda kvalitet, så kan inte se annat än att den kommer bli en megahit (men dyr antagligen)Rennwagen skrev: ↑28 mar 2023 06:15Helt sjukt egentligen att BMW lanserar en tulipanros (fossil hybrid och eldrift i samma kaross) 2023. En kompromissfylld mardröm för konstruktörerna och en dålig produkt för kunderna. Man trodde att de lärt sig på i4 som på många sätt är en fantastisk bil men faller hårt på sina kompromisser.taliz skrev: ↑28 mar 2023 03:13Lite halvkass. I7 har väl mer?Dafro skrev: ↑27 mar 2023 20:47Hörde med säljare idag och vad han hört så var det wltp 510 och 580 som gäller, jag hade ju hoppats på uppåt 700 som A6. Ska man gissa på att den längre är med 2wd och kortare med awd. Blir ju inte riktigt så bra som jag hade hoppats men klarar mig nog med 2wd. Nästa fråga är hur dyr den blir, börja på 850 kanske, inte billigt.
Men dels får väl inte så stort batteri plats i5(om den varit en renodlad elbil så hade det förstås gjort det...), dels är kombikaross nog inte lika aerodynamisk som en sedan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Teslaägare
- Inlägg: 886
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: BMW i5
Jag tycker det uppriktigt sagt är synd att BMW som var pionjärer med sin i3 och i8 gjort det som ekonomerna vill och helt gått på kompromiss-spåret.BigEasy skrev: ↑15 mar 2023 17:58Det är ingen elbilsplattform utan en eldriven 5-serie kombi. Mig gör det ingenting om den väger 2.5 ton. Min Model S väger 2.2 ton och jag är säker på att 300 kg till i den typen av bil inte märks jättemycket.
Huvudsaken är att den har lågt luftmotstånd så att man inte ska behöva krypa fram på motorvägen.
Nackdelar:
- Under huven ska det få plats både ingen motor alls (elektrisk RWD) upp till en rak sexa. Det påverkar konstruktionen av framvagnen och jag gissar att det inte blir någon vettig frunk i elvarianten.
- Luftmotståndet påverkas av att huven måste ha en viss höjd för att rymma den raka sexan, jämför med Tesla eller bilar med förbränningsmotor mittmonterad eller motorn bak. De kan ha en riktigt låg huv, svårare med förbränningsmotor fram om man inte går på en boxer.
- Avsaknad av platt golv i baksätet?
Tesla Model Y Performance
Re: BMW i5
Den största nackdelen är faktiskt huvens längd som gör att det blir mindre plats åt kupé och bagage. Höjden på huven behöver inte vara någon katastrof. På iX3 finns det eftermarknadsfrunk att köpa. Kanske kommer det finnas samma möjlighet på i5?Arctic Drifter skrev: ↑28 mar 2023 08:23Jag tycker det uppriktigt sagt är synd att BMW som var pionjärer med sin i3 och i8 gjort det som ekonomerna vill och helt gått på kompromiss-spåret.BigEasy skrev: ↑15 mar 2023 17:58Det är ingen elbilsplattform utan en eldriven 5-serie kombi. Mig gör det ingenting om den väger 2.5 ton. Min Model S väger 2.2 ton och jag är säker på att 300 kg till i den typen av bil inte märks jättemycket.
Huvudsaken är att den har lågt luftmotstånd så att man inte ska behöva krypa fram på motorvägen.
Nackdelar:
- Under huven ska det få plats både ingen motor alls (elektrisk RWD) upp till en rak sexa. Det påverkar konstruktionen av framvagnen och jag gissar att det inte blir någon vettig frunk i elvarianten.
- Luftmotståndet påverkas av att huven måste ha en viss höjd för att rymma den raka sexan, jämför med Tesla eller bilar med förbränningsmotor mittmonterad eller motorn bak. De kan ha en riktigt låg huv, svårare med förbränningsmotor fram om man inte går på en boxer.
- Avsaknad av platt golv i baksätet?
Platt golv i baksätet är inte jätteviktigt, där har även rena elbilsplattformar en "kardantunnel" för att få högre sitthöjd. Dvs flytta batteri från där man har fötterna till mitten och göra två bra säten bak och ett mindre bra istället för tre säten som alla är sisådär.