Packa MY skidsemester

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Packa MY skidsemester

Inlägg av Icerman »

Första skidturen närmar sig och en tanke har växt sig allt starkare ju kallare det blivit ute. Om man skulle ta å skippa boxen helt och hållet, går det med 2 vuxna och två tonåringar.

I huvudet har jag packat pjäxor och hjälmar i lådan under där bak. Där stuvas även vantar och mjuka saker i mån om plats. Frunken dedikeras å mat. 4 par lagg inne i bilen med mitten av baksätet fält. Övrigt vid sidan om lagg i bagaget.

Har tänkt att göra en provpackning men aldrig kommit till skott. Tanken slog mig också att det finns säkert fler där ute som funderat i dessa banor och som faktiskt testat.

Allt beror ju på mängden saker men tänk er det nödvändiga samt pjäxor och skidor. Går ju att hyra men nu har vi allt redan.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av slugger75 »

Vi tar nog box.

Men… mittensätet går väl inte att fälla? Då får man väl fälla hela högra baksätet och passagerarna bak får sitta till vänster och i mitten?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av NEO »

slugger75 skrev:
Vi tar nog box.

Men… mittensätet går väl inte att fälla? Då får man väl fälla hela högra baksätet och passagerarna bak får sitta till vänster och i mitten?
Jo mittensätet är fällbart själv. Mycket praktiskt.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av slugger75 »

NEO skrev:
slugger75 skrev:
Vi tar nog box.

Men… mittensätet går väl inte att fälla? Då får man väl fälla hela högra baksätet och passagerarna bak får sitta till vänster och i mitten?
Jo mittensätet är fällbart själv. Mycket praktiskt.
Å fan. Det har jag missat! :D
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av NEO »

slugger75 skrev:
NEO skrev:
slugger75 skrev:
Vi tar nog box.

Men… mittensätet går väl inte att fälla? Då får man väl fälla hela högra baksätet och passagerarna bak får sitta till vänster och i mitten?
Jo mittensätet är fällbart själv. Mycket praktiskt.
Å fan. Det har jag missat! :D
Det är riktigt smidigt om man är fyra i bilen. Tips är att lastsäkra skidor/snowboard så man inte har sönder skärm eller vindrutan vid snabb inbromsning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2261
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av frippe »

NEO skrev:
slugger75 skrev:
NEO skrev:
slugger75 skrev:
Vi tar nog box.

Men… mittensätet går väl inte att fälla? Då får man väl fälla hela högra baksätet och passagerarna bak får sitta till vänster och i mitten?
Jo mittensätet är fällbart själv. Mycket praktiskt.
Å fan. Det har jag missat! :D
Det är riktigt smidigt om man är fyra i bilen. Tips är att lastsäkra skidor/snowboard så man inte har sönder skärm eller vindrutan vid snabb inbromsning.
Plus något skydd runt dem i kupén så man inte skadar kläder på stålkanterna inne i bilen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7662
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av mikebike »

frippe skrev:
NEO skrev:
slugger75 skrev:
NEO skrev:
slugger75 skrev:
Vi tar nog box.

Men… mittensätet går väl inte att fälla? Då får man väl fälla hela högra baksätet och passagerarna bak får sitta till vänster och i mitten?
Jo mittensätet är fällbart själv. Mycket praktiskt.
Å fan. Det har jag missat! :D
Det är riktigt smidigt om man är fyra i bilen. Tips är att lastsäkra skidor/snowboard så man inte har sönder skärm eller vindrutan vid snabb inbromsning.
Plus något skydd runt dem i kupén så man inte skadar kläder på stålkanterna inne i bilen.
Man har naturligtvis skidorna i ett fodral. Sedan kan man dra en rem runt armstödet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Mattias K
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 10 mar 2022 16:16
Ort: Älvsjö, Stockholm

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av Mattias K »

Jag har tänkt i precis samma banor och kommit fram till att lämna den stora Thule boxen hemma.
Köpt ett skidfodral för att ha skidorna i med mittsätet bak fällt. får hoppas allt får plats och att det inte påverkar komforten för ungarna där bak... :roll:
Tesla model Y Performance 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av fth »

Box på dragkroken är annars ett bra tips, det påverkar inte förbrukningen i närheten lika mycket som takbox, och så slipper man klättra för att packa i/ur.

Jag skaffade själv pga det öht inte går att ha takbox på X, men nu skulle jag inte byta tillbaka.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7662
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
Box på dragkroken är annars ett bra tips, det påverkar inte förbrukningen i närheten lika mycket som takbox, och så slipper man klättra för att packa i/ur.

Jag skaffade själv pga det öht inte går att ha takbox på X, men nu skulle jag inte byta tillbaka.

/fth
För oss, som bor i lägenhet, är valet lätt. Vi har inte plats för vare sig takbox eller bakbox. Inte råd heller. Dessutom är mina skidor 215 cm, hur bred är en bakbox? Kan man hyra bakbox?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11868
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
fth skrev:
Box på dragkroken är annars ett bra tips, det påverkar inte förbrukningen i närheten lika mycket som takbox, och så slipper man klättra för att packa i/ur.

Jag skaffade själv pga det öht inte går att ha takbox på X, men nu skulle jag inte byta tillbaka.

/fth
För oss, som bor i lägenhet, är valet lätt. Vi har inte plats för vare sig takbox eller bakbox. Inte råd heller. Dessutom är mina skidor 215 cm, hur bred är en bakbox? Kan man hyra bakbox?
Så du har råd med en Model Y, men inte en takbox? Ok :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7662
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
mikebike skrev:
fth skrev:
Box på dragkroken är annars ett bra tips, det påverkar inte förbrukningen i närheten lika mycket som takbox, och så slipper man klättra för att packa i/ur.

Jag skaffade själv pga det öht inte går att ha takbox på X, men nu skulle jag inte byta tillbaka.

/fth
För oss, som bor i lägenhet, är valet lätt. Vi har inte plats för vare sig takbox eller bakbox. Inte råd heller. Dessutom är mina skidor 215 cm, hur bred är en bakbox? Kan man hyra bakbox?
Så du har råd med en Model Y, men inte en takbox? Ok :?
Det är skillnad mellan något man "måste ha" och använder nästan dagligen och något man klarar sig utmärkt utan och eventuellt skulle använda en gång per år.
Dessutom kan vi inte förvara en box.
Därav frågan om det går att hyra.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av slugger75 »

Har inte kollat just såna boxar, men många takboxar och takräcken finns ju att hyra på Hygglo.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av Icerman »

Sneglat lite på mft back carrier och backwork att fästa boxen på. Blir väl lite hemmabygge för att få fast boxen på backworken.

Boxen får sticka ut Max 20 cm utanför bilen på sidorna.

Thule har något liknande med lastvikten är ca hälften av den på mft:n.

Vad kan my ta för vertikal last på kroken?

Mft:n klarar uppåt 85 kg.


Jag kommer nog köra lite Tetris med pjäxor där bak och provpacka bilen. Skidfodral på lagg samt säkra dem. Hade varit riktigt fint om det gick utan att sitta som sillar.
Model Y LR -22
Lurkern
Inlägg: 919
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av Lurkern »

Om man har eller köper Thules fullstora cykelhållare (på kroken) så har de även en ihopfällbar backbox att sätta på cykelhållaren.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av Dafro »

Vad jag har läst här på forumet så har MY riktigt stort bagage, mycket större än det jag har i min E-tron. Så om bara skidorna går in i mitten med tanke på längd så borde detta väl inte vara något problem. Jag har inte med skidor och endast ett par pjäxor och 2 hjälmar men har en hundbur som tar upp halva bagaget och på den halvan så borde några pjäxor få plats.

Skulle nog även få in skidor om jag ansträngde mig lite, men visst det skulle bli trångt och ev skulle buren behöva göras något smalare.

Slutsats, det handlar väl till stor del hur mycket man behöver ha med sig på resan.
27,8 kWp solceller
Berguv
Inlägg: 114
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av Berguv »

Har ej testat men det kan omöjligen vara ett problem att få in allting du beskriver. Baserar det på packerfarenhet av andra saker i Model Y och tidigare skidresor med Golfkombi (som jag körde allt inne i bilen i).

I värsta fall får du prioritera bort några saker - men baserat på hur jädra mycket mer en elbil verkar dra när det är kallt och man har takbox (baserat på 150 mils resa med vänner) så hade jag prioriterat range alla dagar i veckan före att ladda dubbelt så ofta runt sportlov med tillhörande risk för köer.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av dfa »

Någon som har tips på lastnät till Model Y? Noterade att det finns fästen. Skall ut på en längre tur och behöver nog fylla upp hela vägen upp till bakrutan.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 906
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av Arctic Drifter »

Med familj på fyra kan det inte vara några problem att rymmas allt i bilen, tänker jag.

Vi råkar vara fem plus hund, jag är övertygad om att takbox räcker för oss men frun och ungarna vill inte sitta med pjäxor och hjälm på i bilen under bilfärden :(
Så det blir box både på taket och på kroken, jag ska packa lätt så vi kommer inte att äventyra maxlasten:D
Tesla Model Y Performance
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av kaffekoko »

Skulle personligen aldrig klara att skippa takbox. 4 i familjen ,, längdskidor, slalomskidor, pulkor , pjäxor , grillar . mat , extrakläder osv. Men beror såklart på vad man vill göra på resan. man kan ju i princip hyra skidor, äta på restaurang osv. då slipper man mycket.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3678
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av jonasl »

Skidor mellan passagerarna i baksätet kan inte vara några problem, vi brukar åka tre i baksätet och det går ju bra.

Hund är lite av en dealbreaker dock, halva bagaget till hundbur då börjar det bli trångt i bagaget.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 906
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av Arctic Drifter »

jonasl skrev:
Hund är lite av en dealbreaker dock, halva bagaget till hundbur då börjar det bli trångt i bagaget.
Jo, när vi blev med hund så köpte jag en sådan här:
2022-12-19 T BU.png
Dock ej testat den på Teslan ännu...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av flipmac »

Låter annars som att det hade varit betydligt billigare att hyra skidor på plats stället. Troligtvis billigare än att hyra/köpa bakbox.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av NEO »

flipmac skrev:
Låter annars som att det hade varit betydligt billigare att hyra skidor på plats stället. Troligtvis billigare än att hyra/köpa bakbox.
Nu är jag inget proffs på något sätt, men jag skulle inte vilja hyra bräda på skidsemestern. Jag är för kär i min pudervänliga att jag skulle må dåligt av att hyra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7662
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Packa MY skidsemester

Inlägg av mikebike »

NEO skrev:
flipmac skrev:
Låter annars som att det hade varit betydligt billigare att hyra skidor på plats stället. Troligtvis billigare än att hyra/köpa bakbox.
Nu är jag inget proffs på något sätt, men jag skulle inte vilja hyra bräda på skidsemestern. Jag är för kär i min pudervänliga att jag skulle må dåligt av att hyra.
Jag hyr aldrig cykel när jag är på träningsläger.
Det är som med fruar, det kan finnas nyare modeller på resmålet men jag föredrar den jag är van vid.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar