Bilen död då baklucka eller bakdörr öppnats först
Postat: 18 dec 2022 13:19
Har någon råkat ut för samma fenomen?
Tesla S 85 , 2014 , 29000 mil.
Nedanstående är en beskrivning vad vi råkade ut för, för 3:e gången.
Hur att hantera detta har vi nu lärt oss.
17 Dec-22 kl 16.05
Monchique Portugal
Dörrhandtagen gick ut.
Vänster bakdörr öppnades.
Sedan gick det inte att öppna någon dörr och bilen död.
Handtagen stannade ute.
Kröp in via bakdörren och plockade ut anskaffat 12V bilbatteri och startkablar.
Lossade fronten och anslöt batteriet till polerna.
Direkt gav bilen svar och handtagen gick in och dörrarna gick att öppna.
Detta är tredje gången det händer.
Första gången i Nyköping 6 oktober-22.
Bärgare till Tesla i Norrköping. Då stannade bakluckan halvöppen. Bakluckan hade öppnats med knappen på luckan.
Tesla gjorde en grundlig genomgång men inget tydligt svar varför. Men info från dom var att då 12V anslöts till polerna i fronten gick den att få igång datorn.
Andra gången La Rochelle 2 december i Frankrike på väg till Portugal.
Bakluckan öppnades med knappen och allt låste dig, datorn död.
Ingen kontakt då Tesla försökte ansluta.
Bokade bärgare som kom efter 1 timme och under den tiden kom jag ihåg info från Tesla Norrköping att prova med 12V på polerna fram.
Bärgaren hade batteri och kablar. Det fungerade!
Allt ok och vi kunde fortsätta mot Portugal efter att bilbatteri och startkablar inköpts.
Dessa kom till användning i Monchique.
I fortsättningen öppnas alltid förardörren först innan någon annan dörr öppnas.
Bakluckan öppnas nu alltid med nyckeln.
Vi är nu beredda på att detta kan hända och 12V batteri och startkablar placerad så att man kan komma åt dom vi någon dörr.
Det är dock irriterande och om någon har råkat ut för samma fenomen och kanske vet varför eller hur att fixa detta vore det bra.
Tesla verkar inte ha något svar.
För mig är det tydligt att någon signal går in och klipper 12V från lilla batteriet så bilen blir svart och död.
Lite konstgjord andning skakar dock liv i den igen.
Vi har iallafall sluppit detta med -20 gr C och snöstorm utan i behagligt klimat.
Tesla S 85 , 2014 , 29000 mil.
Nedanstående är en beskrivning vad vi råkade ut för, för 3:e gången.
Hur att hantera detta har vi nu lärt oss.
17 Dec-22 kl 16.05
Monchique Portugal
Dörrhandtagen gick ut.
Vänster bakdörr öppnades.
Sedan gick det inte att öppna någon dörr och bilen död.
Handtagen stannade ute.
Kröp in via bakdörren och plockade ut anskaffat 12V bilbatteri och startkablar.
Lossade fronten och anslöt batteriet till polerna.
Direkt gav bilen svar och handtagen gick in och dörrarna gick att öppna.
Detta är tredje gången det händer.
Första gången i Nyköping 6 oktober-22.
Bärgare till Tesla i Norrköping. Då stannade bakluckan halvöppen. Bakluckan hade öppnats med knappen på luckan.
Tesla gjorde en grundlig genomgång men inget tydligt svar varför. Men info från dom var att då 12V anslöts till polerna i fronten gick den att få igång datorn.
Andra gången La Rochelle 2 december i Frankrike på väg till Portugal.
Bakluckan öppnades med knappen och allt låste dig, datorn död.
Ingen kontakt då Tesla försökte ansluta.
Bokade bärgare som kom efter 1 timme och under den tiden kom jag ihåg info från Tesla Norrköping att prova med 12V på polerna fram.
Bärgaren hade batteri och kablar. Det fungerade!
Allt ok och vi kunde fortsätta mot Portugal efter att bilbatteri och startkablar inköpts.
Dessa kom till användning i Monchique.
I fortsättningen öppnas alltid förardörren först innan någon annan dörr öppnas.
Bakluckan öppnas nu alltid med nyckeln.
Vi är nu beredda på att detta kan hända och 12V batteri och startkablar placerad så att man kan komma åt dom vi någon dörr.
Det är dock irriterande och om någon har råkat ut för samma fenomen och kanske vet varför eller hur att fixa detta vore det bra.
Tesla verkar inte ha något svar.
För mig är det tydligt att någon signal går in och klipper 12V från lilla batteriet så bilen blir svart och död.
Lite konstgjord andning skakar dock liv i den igen.
Vi har iallafall sluppit detta med -20 gr C och snöstorm utan i behagligt klimat.