Sida 1 av 1
Känsla i styrningen
Postat: 08 jan 2023 19:45
av Taz
Ställer denna fråga här i Model S delen av forumet men frågan gäller egentligen alla modellerna.
Jag gillar verkligen den direkta och omedelbara styrningen i Model 3 och Model Y. Är styrningen på Model S och Model X lika direkt? Eller är den mjukare och mer "förlåtande" på så sätt att det kräver mer utslag innan man känner att det händer något?
Jag har bara kört en gammal Model S (2016?) som lånebil vid ett servicebesök och den bilen var minst sagt "glappig" i att man kunde röra på ratten en hel del åta båda sidor utan att det hände något. Inte alls samma direkta känsla som jag var van vid från Model 3.
Vad säger ni som har haft de olika modellerna?
Re: Känsla i styrningen
Postat: 08 jan 2023 21:02
av MangeT
Hade en Model S - 2016 med stålfjädring och tyckte styrningen i den var riktigt bra. Inte lika direkt som nuvarande M3LR - 2022 men väldigt skön med bra känsla. Om du funderar på en äldre S men tycker styrningen är problemet tycker jag du ska testa en med stålfjädring. Kanske inte är någon skillnad mot luftfjädring men kan vara värt att testa för att känna om det är någon skillnad.
Re: Känsla i styrningen
Postat: 08 jan 2023 21:15
av SwedishAdvocate
Taz skrev: ↑08 jan 2023 19:45
...] Jag gillar verkligen den direkta och omedelbara styrningen i Model 3 och Model Y. Är styrningen på Model S och Model X lika direkt? Eller är den mjukare och mer "förlåtande" på så sätt att det kräver mer utslag innan man känner att det händer något?
Jag har bara kört en gammal Model S (2016?) som lånebil vid ett servicebesök och den bilen var minst sagt "glappig" i att man kunde röra på ratten en hel del åta båda sidor utan att det hände något. Inte alls samma direkta känsla som jag var van vid från Model 3. [...
Inte ägt, men kört M3 LR och även provkört en kortare sväng i toppmodellen av Model S från Q4 2018 med luftfjädring. Jag kan inte minnas att jag tyckte styrningen i den S:en var glappig på något sätt.
Gissar att något behövde justeras på just den bilen du körde, men att de inte hunnit med att fixa det. Och sen behövde de en lånebil till och då fick det bli som det blev...
Om jag vore dig skulle jag nog provköra ytterligare minst ett ex...
Re: Känsla i styrningen
Postat: 08 jan 2023 22:36
av Taz
Tack båda!
Fyi - det är för ett byte till en ny X eller S. Har en X beställd sedan två år och med leverans vilken dag som helst men inte bestämt mig än.
Re: Känsla i styrningen
Postat: 08 jan 2023 23:28
av danni
Taz skrev: ↑08 jan 2023 19:45
Ställer denna fråga här i Model S delen av forumet men frågan gäller egentligen alla modellerna.
Jag gillar verkligen den direkta och omedelbara styrningen i Model 3 och Model Y. Är styrningen på Model S och Model X lika direkt? Eller är den mjukare och mer "förlåtande" på så sätt att det kräver mer utslag innan man känner att det händer något?
Jag har bara kört en gammal Model S (2016?) som lånebil vid ett servicebesök och den bilen var minst sagt "glappig" i att man kunde röra på ratten en hel del åta båda sidor utan att det hände något. Inte alls samma direkta känsla som jag var van vid från Model 3.
Vad säger ni som har haft de olika modellerna?
Nej. Jag har inte kört allra nyaste Model S, men jag har en Model X Plaid (och har haft Model S tidigare), och direktheten man upplever i 3 och Y finns absolut inte där. Styrningen är en av få saker som var en besvikelse med min X Plaid (som i övrigt nästan rakt igenom är en fantastisk bil som är bättre på nästan allt än sin föregångare). Men styrningen är typ samma som tidigare. Om du kör lite mer aktivt så märker man att det finns en ganska märkbar fördröjning, gummibandskänsla, och "vevighet" över styrningen. Den gör vad den ska till slut men det är nästan noll känsla och direkthet inblandad.
Re: Känsla i styrningen
Postat: 08 jan 2023 23:38
av NEO
danni skrev: ↑08 jan 2023 23:28
Taz skrev: ↑08 jan 2023 19:45
Ställer denna fråga här i Model S delen av forumet men frågan gäller egentligen alla modellerna.
Jag gillar verkligen den direkta och omedelbara styrningen i Model 3 och Model Y. Är styrningen på Model S och Model X lika direkt? Eller är den mjukare och mer "förlåtande" på så sätt att det kräver mer utslag innan man känner att det händer något?
Jag har bara kört en gammal Model S (2016?) som lånebil vid ett servicebesök och den bilen var minst sagt "glappig" i att man kunde röra på ratten en hel del åta båda sidor utan att det hände något. Inte alls samma direkta känsla som jag var van vid från Model 3.
Vad säger ni som har haft de olika modellerna?
Nej. Jag har inte kört allra nyaste Model S, men jag har en Model X Plaid (och har haft Model S tidigare), och direktheten man upplever i 3 och Y finns absolut inte där. Styrningen är en av få saker som var en besvikelse med min X Plaid (som i övrigt nästan rakt igenom är en fantastisk bil som är bättre på nästan allt än sin föregångare). Men styrningen är typ samma som tidigare. Om du kör lite mer aktivt så märker man att det finns en ganska märkbar fördröjning, gummibandskänsla, och "vevighet" över styrningen. Den gör vad den ska till slut men det är nästan noll känsla och direkthet inblandad.
Tråkigt, S plaid påminner mycket om en M3P i styrningen med fjädringen i sport. Men X är och kommer alltid vara en mycket tyngre bil. Trots snabbhet fram kommer den nog alltid upplevas svajig och sämre styrrespons då mer massa sätts i rörelse vid aktiv körning.
Re: Känsla i styrningen
Postat: 08 jan 2023 23:45
av danni
Att sätta styrningen i sport gör nada för att hjälpa det här problemet. Det gör bara styrningen tyngre, inte mer direkt och responsiv. Jag vill minnas att Model S led av samma problem när jag brukade köra såna, men kanske har de förbättrat det i Raven eller Plaid. Isåfall fick X inte ta del av de förbättringarna.
Y lider inte av samma problem jämfört med 3.
Re: Känsla i styrningen
Postat: 08 jan 2023 23:49
av NEO
danni skrev: ↑08 jan 2023 23:45
Att sätta styrningen i sport gör nada för att hjälpa det här problemet. Det gör bara styrningen tyngre, inte mer direkt och responsiv. Jag vill minnas att Model S led av samma problem när jag brukade köra såna, men kanske har de förbättrat det i Raven eller Plaid. Isåfall fick X inte ta del av de förbättringarna.
Y lider inte av samma problem jämfört med 3.
Fjädring i sport inte styrning.
Re: Känsla i styrningen
Postat: 09 jan 2023 07:54
av SwedishAdvocate
Här är en äldre tråd om Model S:
viewtopic.php?f=10&t=9761
Den gången verkade det som det löste sig med en ny hjulinställning. Den gamla hade släppt.
Re: Känsla i styrningen
Postat: 09 jan 2023 08:06
av SwedishAdvocate
Taz skrev: ↑08 jan 2023 22:36
...] Fyi - det är för ett byte till en ny X eller S. Har en X beställd sedan två år och med leverans vilken dag som helst men inte bestämt mig än.
Det verkar som Tars är nöjd med styrningen på nya Model S...
Tars skrev: ↑05 jan 2023 21:31
Reflektioner mellan s och x plaid.
X:en är en suverän suv för barnfamiljer med små barn som mig själv.
Känns bra mycket gedignare än min förra 2019 och mycket tystare vilket är så otroligt skönt.
Känns som det är ytterligare rymd i kupén men yoken som jag nästan har vant mig vid.
Blinkers är just den saken som jag inte riktigt blivit kompis med.
Den dock inte något som passar min personlighet men man får anpassa sig då man har 3 barn...
S:en är det störst skillnad på tycker jag mellan modellerna. Vet inte vad det beror på men den känns bra mycket tajtare och väldigt lik m3p jag hade förut i just när man leker med den, fast ännu mer kraft. Helt galet mycket tryck!
Den är rymligare invändigt på alla ledder.
Känns mycket bredare fram och bak. [Min understrykn.]
Så summa summarum. Vilka bilar!
Re: Känsla i styrningen
Postat: 09 jan 2023 10:52
av Tellus
danni skrev: ↑08 jan 2023 23:28
Taz skrev: ↑08 jan 2023 19:45
Ställer denna fråga här i Model S delen av forumet men frågan gäller egentligen alla modellerna.
Jag gillar verkligen den direkta och omedelbara styrningen i Model 3 och Model Y. Är styrningen på Model S och Model X lika direkt? Eller är den mjukare och mer "förlåtande" på så sätt att det kräver mer utslag innan man känner att det händer något?
Jag har bara kört en gammal Model S (2016?) som lånebil vid ett servicebesök och den bilen var minst sagt "glappig" i att man kunde röra på ratten en hel del åta båda sidor utan att det hände något. Inte alls samma direkta känsla som jag var van vid från Model 3.
Vad säger ni som har haft de olika modellerna?
Nej. Jag har inte kört allra nyaste Model S, men jag har en Model X Plaid (och har haft Model S tidigare), och direktheten man upplever i 3 och Y finns absolut inte där. Styrningen är en av få saker som var en besvikelse med min X Plaid (som i övrigt nästan rakt igenom är en fantastisk bil som är bättre på nästan allt än sin föregångare). Men styrningen är typ samma som tidigare. Om du kör lite mer aktivt så märker man att det finns en ganska märkbar fördröjning, gummibandskänsla, och "vevighet" över styrningen. Den gör vad den ska till slut men det är nästan noll känsla och direkthet inblandad.
Jag har aldrig kört x plaid, men s plaid är inte alls lika direkt i styrningen som MYP. Mer båtkänsla vid slalom på motorväg, kan dock vara dom svampiga däcken som påverkar. Återkommer när nya däcken är på.
Re: Känsla i styrningen
Postat: 09 jan 2023 10:59
av NEO
Tellus skrev: ↑09 jan 2023 10:52
danni skrev: ↑08 jan 2023 23:28
Taz skrev: ↑08 jan 2023 19:45
Ställer denna fråga här i Model S delen av forumet men frågan gäller egentligen alla modellerna.
Jag gillar verkligen den direkta och omedelbara styrningen i Model 3 och Model Y. Är styrningen på Model S och Model X lika direkt? Eller är den mjukare och mer "förlåtande" på så sätt att det kräver mer utslag innan man känner att det händer något?
Jag har bara kört en gammal Model S (2016?) som lånebil vid ett servicebesök och den bilen var minst sagt "glappig" i att man kunde röra på ratten en hel del åta båda sidor utan att det hände något. Inte alls samma direkta känsla som jag var van vid från Model 3.
Vad säger ni som har haft de olika modellerna?
Nej. Jag har inte kört allra nyaste Model S, men jag har en Model X Plaid (och har haft Model S tidigare), och direktheten man upplever i 3 och Y finns absolut inte där. Styrningen är en av få saker som var en besvikelse med min X Plaid (som i övrigt nästan rakt igenom är en fantastisk bil som är bättre på nästan allt än sin föregångare). Men styrningen är typ samma som tidigare. Om du kör lite mer aktivt så märker man att det finns en ganska märkbar fördröjning, gummibandskänsla, och "vevighet" över styrningen. Den gör vad den ska till slut men det är nästan noll känsla och direkthet inblandad.
Jag har aldrig kört x plaid, men s plaid är inte alls lika direkt i styrningen som MYP. Mer båtkänsla vid slalom på motorväg, kan dock vara dom svampiga däcken som påverkar. Återkommer när nya däcken är på.
Däcken 100%, körde med 21" sommardäck och den är ingen båt någonstans.
Re: Känsla i styrningen
Postat: 09 jan 2023 12:42
av danni
Sorry, NEO, jag missade att du skrev fjädringen där.
Jag hann prova med mina sommardäck ett tag innan jag skiftade och tycker inte styrningen kändes så mycket bättre med dem.
Re: Känsla i styrningen
Postat: 09 jan 2023 12:59
av NEO
danni skrev: ↑09 jan 2023 12:42
Sorry, NEO, jag missade att du skrev fjädringen där.
Jag hann prova med mina sommardäck ett tag innan jag skiftade och tycker inte styrningen kändes så mycket bättre med dem.
Hm tråkigt, X har nog alltid varit så. En X Plaid väger trots allt 262kg mer än S, det är vikten av en riktigt FET grizzlybjörn

. S var även så innan adaptiv luftfjädring när man hade stålfjädring eller gamla luftfjädringen utan justerbar hårdhet.