Sida 1 av 1
Behov av uppgradering
Postat: 11 jan 2023 20:19
av Mikael Sten
Hämtade ut en model 3 perfomance 29/12. Känns bra i grunden men det är mycket som enkelt skulle kunna fungera bättre.
- regenerativ broms går inte att minska, bakhjulen släpper och sladdar när man släpper gasen i svår halka
- vid kyla bildas alltid iskristaller på vindrutan. Inget problem på andra bilar men på Tesla går det inte att stänga av autoläge på vindrutetorkare när farthållare är på. Kristallerna smetas ut och stör sikten.
-Regnsensor fungerar inte när det är mörkt. Dvs 18 timmar om dygnet på vintern i Norrland, minst.
-Hastighet anpassas inte automatiskt efter förtgränser trots att de visas på skärmen
-Autopilot för styrning kopplas ur efter ett par minuter trots normalt grepp om rätten
-Funktionen ta emot meddelande fungerar inte. Aldrig krånglat med andra bilar. Efter 20 minuter svarar supporten, han säger att en kollega ska ringa upp men naturligtvis händer inget. Minibilen SEAT Mii från 2015 som kostade 1/6 av vad Teslan gör klarar detta utan minsta problem
Re: Behov av uppgradering
Postat: 11 jan 2023 20:38
av Tellus
Mikael Sten skrev: ↑11 jan 2023 20:19
Hämtade ut en model 3 perfomance 29/12. Känns bra i grunden men det är mycket som enkelt skulle kunna fungera bättre.
- regenerativ broms går inte att minska, bakhjulen släpper och sladdar när man släpper gasen i svår halka
- vid kyla bildas alltid iskristaller på vindrutan. Inget problem på andra bilar men på Tesla går det inte att stänga av autoläge på vindrutetorkare när farthållare är på. Kristallerna smetas ut och stör sikten.
-Regnsensor fungerar inte när det är mörkt. Dvs 18 timmar om dygnet på vintern i Norrland, minst.
-Hastighet anpassas inte automatiskt efter förtgränser trots att de visas på skärmen
-Autopilot för styrning kopplas ur efter ett par minuter trots normalt grepp om rätten
-Funktionen ta emot meddelande fungerar inte. Aldrig krånglat med andra bilar. Efter 20 minuter svarar supporten, han säger att en kollega ska ringa upp men naturligtvis händer inget. Minibilen SEAT Mii från 2015 som kostade 1/6 av vad Teslan gör klarar detta utan minsta problem
- Brukar bli ett initialt litet släpp som korrigeras automatiskt, men kan kännas lite olustigt
- ja, regnsensorn är dålig men tycker den blivit bättre
- hastigheten ska anpassas men är nog en inställning i skärmen alternativt att man håller ner höger spak några sekunder
- räcker inte med att hålla i ratten, den måste belastas lite åt något håll
- är en lite speciell procedur som ska göras för att få sms notiser att läsas upp. Under blåtand i mobilen, välj bilens uppkoppling, tryck på info och bocka för notiser. Sedan bör det fungera. Man får lite instruktioner hur man ska göra när man klickar i notiser på blåtanduppkopplingen i bilen
Re: Behov av uppgradering
Postat: 11 jan 2023 21:27
av jonasl
Hastigheten anpassas bara på vägar med möte. Och bara neråt från den fart du hade när du aktiverade farthållaren. Uppåt behöver du (första gången) hålla in spaken för att aktivera hastigheten som visas på skärmen.
På mötesfria vägar anpassas aldrig farten, dumt nog.
Hade också problem med att jag inte höll "på rätt sätt" på ratten men jag börjar lära mig nu. Man behöver lägga lite tryck på ratten "i vridriktningen" så att säga. Brukar oftast ha ett lätt grepp med höger hand och låta vikten dra den lite neråt.
Re: Behov av uppgradering
Postat: 12 jan 2023 06:45
av agehall
”Hålla in spaken”? Kan du förklara mer?
Re: Behov av uppgradering
Postat: 12 jan 2023 06:57
av infelicitas
När du kör med farthållare/ap så kan du hålla nere växelväljaren en liten stund. Då sätter den hastigheten till den som visas på skylten på skärmen. Du kan även trycka på skylten för att sätta den hastigheten.
Re: Behov av uppgradering
Postat: 12 jan 2023 07:07
av agehall
Ok, då är jag med. Men visst är det så att jag måste göra det varje gång hastigheten ska justeras uppåt? Eller räcker det med att jag gör detta första gången och det sedan sker med automatik?
Re: Behov av uppgradering
Postat: 12 jan 2023 07:22
av mikebike
agehall skrev: ↑12 jan 2023 07:07
Ok, då är jag med. Men visst är det så att jag måste göra det varje gång hastigheten ska justeras uppåt? Eller räcker det med att jag gör detta första gången och det sedan sker med automatik?
Varje gång, och först efter att skylten passerats.
Sedan gäller det att rätt hastighet visas på skärmen, vilket inte alltid är fallet. Jag körde tiotalet mil med 70 uppe i högra hörnet på E4 mellan Hudik och Gävle i Julas.
Re: Behov av uppgradering
Postat: 12 jan 2023 08:41
av agehall
Ok, då är jag 100% med. Jag trodde jag missat något men så var det inte.
Re: Behov av uppgradering
Postat: 12 jan 2023 09:05
av mikebike
agehall skrev: ↑12 jan 2023 08:41
Ok, då är jag 100% med. Jag trodde jag missat något men så var det inte.
Nej, det är Tesla som missat något.

Re: Behov av uppgradering
Postat: 13 jan 2023 11:26
av kenjon
agehall skrev: ↑12 jan 2023 07:07
Ok, då är jag med. Men visst är det så att jag måste göra det varje gång hastigheten ska justeras uppåt? Eller räcker det med att jag gör detta första gången och det sedan sker med automatik?
Du ställer in max hastighet när du slår på AP. Minskar den senare när den sett någon skylt, så ökar den igen sedan när den ser nästa högre skylt. Men aldrig över den max hastighet som blev inställd vid aktiveringen.
Re: Behov av uppgradering
Postat: 14 jan 2023 01:49
av Mikael Sten
Tack för råd angående farthållare. Önskar Tesla gör det möjligt att stänga av vindrutetorkare när den är inkopplad. De andra konstigheterna får jag väl acceptera.
Re: Behov av uppgradering
Postat: 14 jan 2023 06:46
av Dinsdale
Du kan också använda ena ratthjulet för att ändra hastigheten upp och ner, då bestämmer du själv vilken hastighet du vill ha när du kör på farthållare istället för att förlita dig på kart-datat som du gör om du håller inne spaken. Du slipper gasa också. Däremot går det inte öka hastigheten före en hastighetsskylt när man kör med autostyrning.
Du kan ändra beteendet på spaken så att den startar farthållaren på nuvarande hastighet istället för den påstått skyltade hastigheten (som ibland är fel utan att man märker det).
Jag upplever att om jag i inställningarna väljer offset +20kmh i kombination med att välja att bilen ska hålla aktuell hastighet när man startar farthållaren samt justera hastigheten med ratthjulet så slipper jag i laglig hastighet de flesta inbromsningar pga felaktiga hastigheter i kart-datat. +20 gör att en i bilen felaktig 70-skylt på en 90-väg sväljs av offset, under förutsättning att jag håller 90. Det kanske är inbillning att offset hjälpte, men jag upplevde det bättre med offset än utan när jag precis gjorde ändringen.