Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Mtp storleken på sänkningen så är iaf jag övertygad att detta är sänkningen som blir. Nästa prisjustering blir uppåt är jag övertygad om iaf.
Var inte så säker på det, de har gjort flera sånna här stora prissänkningar i följd i Kina.
En Model 3 kostar nu under motsvarande 400k där.
Här i Europa är de fortfarande mer än 10% dyrare än de var för ett par år sedan, och då var det ingen kris som det är nu..
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Mtp storleken på sänkningen så är iaf jag övertygad att detta är sänkningen som blir. Nästa prisjustering blir uppåt är jag övertygad om iaf.
Var inte så säker på det, de har gjort flera sånna här stora prissänkningar i följd i Kina.
En Model 3 kostar nu under motsvarande 400k där.
Här i Europa är de fortfarande mer än 10% dyrare än de var för ett par år sedan, och då var det ingen kris som det är nu..
???
När gjorde Tesla en toksänknig i Kina innan den de gjorde stora sänkningen för ngn vecka sedan?
Visar ju på att produkten inte var rätt prissatt från början och man blivit lurad! Kommer aldrig mer köpa en Tesla av princip
Den var rätt prissatt eftersom du, och många med dig, köpte.
Tesla säljer en appliance och utbud och efterfrågan styr priset till 100%.
Sjunker efterfrågan så sänker man priserna, höjs den så höjer man priserna. Inte svårare än så.
Håller inte alls med då man sänkt så mycket som man gör, det påvisar att man är oseriös och försöker lura oss från start och det vill säga man försöker göra så mycket vinst man kan och skiter i om man har nöjda kunder
När du köpte bilen vad du nöjd med priset du betalade då, ellerhur?
Annars hade du inte köpt den.
Alla företag försöker tjäna så mkt som möjligt. Det är ingen som lever på välgörenhet.
Som sagt, Tesla säljer en appliance. Det är som att köpa en tvättmaskin eller whatever.
För jag trodde att det var det priset bilen var värd eller snarare att man gjorde såklart lite vinst men detta påvisar att produkten är mycket sämre än det jag betalt för den.
Det är min personliga åsikt , men jag kommer aldrig köpa en Tesla mer av princip då jag inte längre litar på företaget.
De tar även mer eller mindre exakt samma i Tyskland som Sverige nu. Så importen är dödad. Glad att jag sålde min importerade M3 för tre dagar sedan Ville inte köpa en Tesla när det var så stor prisskillnad mellan Sverige och Tyskland. Tänkte att min bil i så fall kommer bli dränerad på begagnatpriset av en importvåg. Nu blir det enbart ID Buzz ett tag. Inväntar Midnight Cherry Red MS LR till lägre pris. S och X har inte prisändrats.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Mtp storleken på sänkningen så är iaf jag övertygad att detta är sänkningen som blir. Nästa prisjustering blir uppåt är jag övertygad om iaf.
Ja, att de skulle sänka ännu mer är väl osannolikt. Det var prishöjningar jag syftade på.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ja det är väl som jag sagt länge, priserna på 3 och Y skall ner i takt med att de ökar produktionen, har aldrig trott att de kommer klara av att öka försäljningen kraftigt med bibehållna marginaler. På senare tid har vi dessutom sett tecken på ändrad balans i utbud/efterfråga då väntetiderna minskat kraftigt, vilket såklart är rimligt när folk har mindre pengar att röra sig med. Jag är säker på att S/X priserna kommer sänkas ner mot vad de kostade direkt efter de presenterades 2021 också när orderboken är avbetad (vilket bör gå snabbare nu när ekonomin går sämre), lär dock ske i flera steg men jag tror helt klart det kommer. Annars hade nog min order på en S LR med EAP för 1020k varit en riktigt bra deal men tror nog nypriset ligger på iaf 1,1 mille innan den skall säljas.
Ja hade jag haft en S eller x på beställning så skulle jag nog inte våga ha kvar den ordern.. Känns som ävn de bör sänkas snart.. Lite förvånad de inte justerade dessa priser samtidigt.
Inte så förvånad, dom vill såklart kränga alla som har gamla reservationer med lägre pris
eftersom många av dom tycker att dom gjort en bra affär, sedan efter det kan dom sänka
på S och X också… det är ju ett gäng kvar att leverera plus att dom nog kan kränga ett gäng
ytterligare med nuvarande pris…
Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Mtp storleken på sänkningen så är iaf jag övertygad att detta är sänkningen som blir. Nästa prisjustering blir uppåt är jag övertygad om iaf.
Var inte så säker på det, de har gjort flera sånna här stora prissänkningar i följd i Kina.
En Model 3 kostar nu under motsvarande 400k där.
Här i Europa är de fortfarande mer än 10% dyrare än de var för ett par år sedan, och då var det ingen kris som det är nu..
???
När gjorde Tesla en toksänknig i Kina innan den de gjorde stora sänkningen för ngn vecka sedan?
Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Mtp storleken på sänkningen så är iaf jag övertygad att detta är sänkningen som blir. Nästa prisjustering blir uppåt är jag övertygad om iaf.
Var inte så säker på det, de har gjort flera sånna här stora prissänkningar i följd i Kina.
En Model 3 kostar nu under motsvarande 400k där.
Här i Europa är de fortfarande mer än 10% dyrare än de var för ett par år sedan, och då var det ingen kris som det är nu..
???
När gjorde Tesla en toksänknig i Kina innan den de gjorde stora sänkningen för ngn vecka sedan?
De här gamla Tesla-myterna trodde jag var utdöda vid det här laget.
1. Du vet ingenting om vad de har för marginaler.
2. En BMW iX, Mercedes EQS eller liknande är otroligt mycket bättre bilar än Teslas. Jag kan inte komma på någonting som Tesla faktiskt är bäst på. Tesla erbjuder en bra helhetslösning men något enskilt är svårt att plocka fram. Det finns bilar som laddar snabbare, det finns snålare bilar, det finns komfortablare bilar...
Jag skulle säga att Tesla är överlägset bäst på mjukvara och elektronikarkitektur i sina bilar. De är det företag som ligger längst fram när det gäller "software defined car", alltså att alla funktioner i bilen kan styras med mjukvara som kan uppdateras OTA. Vidare skulle jag inte säga att BMW iX eller EQS är otroligt mycket bättre bilar. Har inte kört EQS men däremot iX. Jämför med min Model Y skulle jag säga att iX är mycket bättre på framför allt två saker, fjädringskomfort och ljudkomfort. Min Model Y är bättre än iX på:
Får jag också kompensation på min 3år gamla 3P som jag försöker sälja just nu eller vad är gränsen för er som vill ha kompensation? Klart man inte kan få det
Vår bil har väl i princip skrikit sen leverans, i tre månader i sträck. Mina barn vägrar skjutsas till skolan i bilen, min fru vägrar ta bilen till jobbet. Blev ett bra köp Haha
Men jag har fått veta att ingengörerna jobbar på att hitta en långsiktig lösning, d.v.s Elon Musk själv kanske, han kanske bara behöver komma ur sin Jordan Petersson fas först
Ett tips är att åka till närmaste däckfirma och be dem plocka av sköldarna.
De här gamla Tesla-myterna trodde jag var utdöda vid det här laget.
1. Du vet ingenting om vad de har för marginaler.
2. En BMW iX, Mercedes EQS eller liknande är otroligt mycket bättre bilar än Teslas. Jag kan inte komma på någonting som Tesla faktiskt är bäst på. Tesla erbjuder en bra helhetslösning men något enskilt är svårt att plocka fram. Det finns bilar som laddar snabbare, det finns snålare bilar, det finns komfortablare bilar...
Jag skulle säga att Tesla är överlägset bäst på mjukvara och elektronikarkitektur i sina bilar. De är det företag som ligger längst fram när det gäller "software defined car", alltså att alla funktioner i bilen kan styras med mjukvara som kan uppdateras OTA. Vidare skulle jag inte säga att BMW iX eller EQS är otroligt mycket bättre bilar. Har inte kört EQS men däremot iX. Jämför med min Model Y skulle jag säga att iX är mycket bättre på framför allt två saker, fjädringskomfort och ljudkomfort. Min Model Y är bättre än iX på:
Får jag också kompensation på min 3år gamla 3P som jag försöker sälja just nu eller vad är gränsen för er som vill ha kompensation? Klart man inte kan få det
Lite off-topic kanske men kan tyvärr inte PM:a ännu men jag är eventuellt intresserad beroende på skick och pris. Hör av dig
Sjukt egentligen. Bara för den rejäla prissänkningen på MY RWD börjar jag räkna för att se om man ska ha en sån som andra bil istället för den gamla dieseln… Den sjuka är att bilen fortfarande är jäkligt dyr 500k… De vet allt hur man lurar sig själv att det blir en bra affär
Tesla har sänkt priserna för Model 3 och Model Y dramatiskt vilket nu gör att alla deras Model 3 och Model Y kvalar in till $7500 IRA skatterabatten i USA
MEN prissänkningarna gäller även i Europa tex i Sverige
Model Y SR 539000
Model Y LR 629000
Model Y P 729000
Model 3 520000
Model 3 LR 610000
Model 3 P 680000
Nu är priserna nästan återställda till före Covid..
Blir intressant hur konkurrenterna skall hantera detta..
Som jmf
BYD Atto 485k
VW ID3 487k
VW ID4 585k
VW ID5 610k
Skoda Enyaq 640k
AUDI Q4 eTron 645k
BMW iX1 640k
BMW i4 680k
Etc
Dom lär sänka varpå Tesla lär sänka varpå dom andra (flesta legacy auto) går i Konkurs.
Ha is i magen om du ändå inte hade tänkt att köpa för billigare lär det bli (speciellt då SEK är så svag just nu mot flera valutor som USD/EUR).
Det bolaget som lyckas producera billigaste elbilen i förhållande till räckvidd och effektivt kommer vinna (förmodligen något relativt ungt bolag).
Tesla har sänkt priserna för Model 3 och Model Y dramatiskt vilket nu gör att alla deras Model 3 och Model Y kvalar in till $7500 IRA skatterabatten i USA
MEN prissänkningarna gäller även i Europa tex i Sverige
Model Y SR 539000
Model Y LR 629000
Model Y P 729000
Model 3 520000
Model 3 LR 610000
Model 3 P 680000
Nu är priserna nästan återställda till före Covid..
Blir intressant hur konkurrenterna skall hantera detta..
Som jmf
BYD Atto 485k
VW ID3 487k
VW ID4 585k
VW ID5 610k
Skoda Enyaq 640k
AUDI Q4 eTron 645k
BMW iX1 640k
BMW i4 680k
Etc
Dom lär sänka varpå Tesla lär sänka varpå dom andra (flesta legacy auto) går i Konkurs.
Ha is i magen om du ändå inte hade tänkt att köpa för billigare lär det bli (speciellt då SEK är så svag just nu mot flera valutor som USD/EUR).
Det bolaget som lyckas producera billigaste elbilen i förhållande till räckvidd och effektivt kommer vinna (förmodligen något relativt ungt bolag).
MVH
Vw och skoda kör med standardrabatter. Ingen betalar listpris.
Sen när är bränsleförbrukningen det viktigaste när det gäller bilval?
Kostar ju inte mer än fossila bränslen gjorde tidigare. Den snålaste varianten har ju aldrig sålt bäst av någon bilmodell. Naturligtvis ingen nackdel men jag tror du överdriver betydelsen.