TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av taliz »

qwe skrev: 13 jan 2023 17:08
iAkita skrev: 13 jan 2023 17:05
Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Mtp storleken på sänkningen så är iaf jag övertygad att detta är sänkningen som blir. Nästa prisjustering blir uppåt är jag övertygad om iaf.
Var inte så säker på det, de har gjort flera sånna här stora prissänkningar i följd i Kina.
En Model 3 kostar nu under motsvarande 400k där.
Här i Europa är de fortfarande mer än 10% dyrare än de var för ett par år sedan, och då var det ingen kris som det är nu..
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av Nect »

Denna begagnade från Tesla känns som ett givet köp nu 😂
56FC764A-E552-4AFD-B3FB-E25AF120D7CB.png
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av Legato »

Nect skrev: 13 jan 2023 17:12
Denna begagnade från Tesla känns som ett givet köp nu 😂

56FC764A-E552-4AFD-B3FB-E25AF120D7CB.png
Sjukt. Högerhanden har ingen aning om vad vänsterhanden gör...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
qwe
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 nov 2022 22:14

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av qwe »

taliz skrev: 13 jan 2023 17:12
qwe skrev: 13 jan 2023 17:08
iAkita skrev: 13 jan 2023 17:05
Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Mtp storleken på sänkningen så är iaf jag övertygad att detta är sänkningen som blir. Nästa prisjustering blir uppåt är jag övertygad om iaf.
Var inte så säker på det, de har gjort flera sånna här stora prissänkningar i följd i Kina.
En Model 3 kostar nu under motsvarande 400k där.
Här i Europa är de fortfarande mer än 10% dyrare än de var för ett par år sedan, och då var det ingen kris som det är nu..
???

När gjorde Tesla en toksänknig i Kina innan den de gjorde stora sänkningen för ngn vecka sedan?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 937
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av Honkan »

taliz skrev: 13 jan 2023 17:10
Honkan skrev: 13 jan 2023 17:05
taliz skrev: 13 jan 2023 16:47
Honkan skrev: 13 jan 2023 16:44
Visar ju på att produkten inte var rätt prissatt från början och man blivit lurad! Kommer aldrig mer köpa en Tesla av princip
Den var rätt prissatt eftersom du, och många med dig, köpte.
Tesla säljer en appliance och utbud och efterfrågan styr priset till 100%.
Sjunker efterfrågan så sänker man priserna, höjs den så höjer man priserna. Inte svårare än så.

Håller inte alls med då man sänkt så mycket som man gör, det påvisar att man är oseriös och försöker lura oss från start och det vill säga man försöker göra så mycket vinst man kan och skiter i om man har nöjda kunder
När du köpte bilen vad du nöjd med priset du betalade då, ellerhur?
Annars hade du inte köpt den.
Alla företag försöker tjäna så mkt som möjligt. Det är ingen som lever på välgörenhet.
Som sagt, Tesla säljer en appliance. Det är som att köpa en tvättmaskin eller whatever.

För jag trodde att det var det priset bilen var värd eller snarare att man gjorde såklart lite vinst men detta påvisar att produkten är mycket sämre än det jag betalt för den.

Det är min personliga åsikt , men jag kommer aldrig köpa en Tesla mer av princip då jag inte längre litar på företaget.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
qwe
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 nov 2022 22:14

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av qwe »

Trist men Elon sa redan I somras att han ville sänka priserna.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av dstr »

qwe skrev: 13 jan 2023 17:27
Trist men Elon sa redan I somras att han ville sänka priserna.
Ja, det var väl något i stil med "vi har 30% marginal på bilarna, vi vet inte vad vi ska göra med pengarna".

Har någon en länk till det uttalandet? :)
qwe
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 nov 2022 22:14

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av qwe »

dstr skrev: 13 jan 2023 17:29
qwe skrev: 13 jan 2023 17:27
Trist men Elon sa redan I somras att han ville sänka priserna.
Ja, det var väl något i stil med "vi har 30% marginal på bilarna, vi vet inte vad vi ska göra med pengarna".

Har någon en länk till det uttalandet? :)


Ca 45 min in.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av AGCF »

De tar även mer eller mindre exakt samma i Tyskland som Sverige nu. Så importen är dödad. Glad att jag sålde min importerade M3 för tre dagar sedan :) Ville inte köpa en Tesla när det var så stor prisskillnad mellan Sverige och Tyskland. Tänkte att min bil i så fall kommer bli dränerad på begagnatpriset av en importvåg. Nu blir det enbart ID Buzz ett tag. Inväntar Midnight Cherry Red MS LR till lägre pris. S och X har inte prisändrats.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av iAkita »

qwe skrev: 13 jan 2023 17:08
iAkita skrev: 13 jan 2023 17:05
Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Mtp storleken på sänkningen så är iaf jag övertygad att detta är sänkningen som blir. Nästa prisjustering blir uppåt är jag övertygad om iaf.
Ja, att de skulle sänka ännu mer är väl osannolikt. Det var prishöjningar jag syftade på.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev: 13 jan 2023 11:48
OfarligTesla skrev: 13 jan 2023 11:15
Ja det är väl som jag sagt länge, priserna på 3 och Y skall ner i takt med att de ökar produktionen, har aldrig trott att de kommer klara av att öka försäljningen kraftigt med bibehållna marginaler. På senare tid har vi dessutom sett tecken på ändrad balans i utbud/efterfråga då väntetiderna minskat kraftigt, vilket såklart är rimligt när folk har mindre pengar att röra sig med. Jag är säker på att S/X priserna kommer sänkas ner mot vad de kostade direkt efter de presenterades 2021 också när orderboken är avbetad (vilket bör gå snabbare nu när ekonomin går sämre), lär dock ske i flera steg men jag tror helt klart det kommer. Annars hade nog min order på en S LR med EAP för 1020k varit en riktigt bra deal men tror nog nypriset ligger på iaf 1,1 mille innan den skall säljas.
Ja hade jag haft en S eller x på beställning så skulle jag nog inte våga ha kvar den ordern.. Känns som ävn de bör sänkas snart.. Lite förvånad de inte justerade dessa priser samtidigt.
Inte så förvånad, dom vill såklart kränga alla som har gamla reservationer med lägre pris
eftersom många av dom tycker att dom gjort en bra affär, sedan efter det kan dom sänka
på S och X också… det är ju ett gäng kvar att leverera plus att dom nog kan kränga ett gäng
ytterligare med nuvarande pris…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14517
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av taliz »

qwe skrev: 13 jan 2023 17:23
taliz skrev: 13 jan 2023 17:12
qwe skrev: 13 jan 2023 17:08
iAkita skrev: 13 jan 2023 17:05
Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Mtp storleken på sänkningen så är iaf jag övertygad att detta är sänkningen som blir. Nästa prisjustering blir uppåt är jag övertygad om iaf.
Var inte så säker på det, de har gjort flera sånna här stora prissänkningar i följd i Kina.
En Model 3 kostar nu under motsvarande 400k där.
Här i Europa är de fortfarande mer än 10% dyrare än de var för ett par år sedan, och då var det ingen kris som det är nu..
???

När gjorde Tesla en toksänknig i Kina innan den de gjorde stora sänkningen för ngn vecka sedan?
I oktober tex: https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... -price-war

Man har jobbat hela hösten/vintern där med olika incitament, i kombination med massiva prissänkningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
qwe
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 nov 2022 22:14

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av qwe »

taliz skrev: 13 jan 2023 18:19
qwe skrev: 13 jan 2023 17:23
taliz skrev: 13 jan 2023 17:12
qwe skrev: 13 jan 2023 17:08
iAkita skrev: 13 jan 2023 17:05
Omöjligt att veta såklart, men är det någon som vågar spekulera i om prissänkningen är tillfällig eller kommer ligga fast de kommande 6-12 månaderna? Model Y har plötsligt gått från överprisad till prisvärd i mina ögon. Inte utan att jag är sugen på att prova på Tesla-livet under en period, nu när priset är rätt.
Mtp storleken på sänkningen så är iaf jag övertygad att detta är sänkningen som blir. Nästa prisjustering blir uppåt är jag övertygad om iaf.
Var inte så säker på det, de har gjort flera sånna här stora prissänkningar i följd i Kina.
En Model 3 kostar nu under motsvarande 400k där.
Här i Europa är de fortfarande mer än 10% dyrare än de var för ett par år sedan, och då var det ingen kris som det är nu..
???

När gjorde Tesla en toksänknig i Kina innan den de gjorde stora sänkningen för ngn vecka sedan?
I oktober tex: https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... -price-war

Man har jobbat hela hösten/vintern där med olika incitament, i kombination med massiva prissänkningar.
Var ju deras första sänkning på länge som skedde? Var inte så stor sänkning heller. Sluta sprid missinformation!
davsha
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 dec 2022 01:03

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av davsha »

Fick bilen för 3 veckor sedan exakt och avbeställningsskydded försvann för 1 vecka sedan på Model Y. Där förlorade man 150k på en dag. Tjena!

Jag har ringt och klagat och begärt kompensation, någon annan som har gjort det? Bitter eftersmak av bilköpet. Inte lika rolig att köra längre.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 460
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av Nogo »

Vad svarade de när du ringde?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av tesla newbie »

Verdi skrev: 13 jan 2023 08:34
De här gamla Tesla-myterna trodde jag var utdöda vid det här laget.

1. Du vet ingenting om vad de har för marginaler.
2. En BMW iX, Mercedes EQS eller liknande är otroligt mycket bättre bilar än Teslas. Jag kan inte komma på någonting som Tesla faktiskt är bäst på. Tesla erbjuder en bra helhetslösning men något enskilt är svårt att plocka fram. Det finns bilar som laddar snabbare, det finns snålare bilar, det finns komfortablare bilar...
Jag skulle säga att Tesla är överlägset bäst på mjukvara och elektronikarkitektur i sina bilar. De är det företag som ligger längst fram när det gäller "software defined car", alltså att alla funktioner i bilen kan styras med mjukvara som kan uppdateras OTA. Vidare skulle jag inte säga att BMW iX eller EQS är otroligt mycket bättre bilar. Har inte kört EQS men däremot iX. Jämför med min Model Y skulle jag säga att iX är mycket bättre på framför allt två saker, fjädringskomfort och ljudkomfort. Min Model Y är bättre än iX på:

- köregenskaper
- styrkänsla
- snål drivlina
- utrymmesutnyttjande
- drivlinekalibrering (gasrespons m.m.)
- infotainment
- appstyrning
- OTA
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av Remuz »

Får jag också kompensation på min 3år gamla 3P som jag försöker sälja just nu eller vad är gränsen för er som vill ha kompensation? Klart man inte kan få det :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av larjon »

Ingensoppa skrev: 13 jan 2023 15:05
Ja visst, för andra gången sen leverans.

Vår bil har väl i princip skrikit sen leverans, i tre månader i sträck. Mina barn vägrar skjutsas till skolan i bilen, min fru vägrar ta bilen till jobbet. Blev ett bra köp :) Haha

Men jag har fått veta att ingengörerna jobbar på att hitta en långsiktig lösning, d.v.s Elon Musk själv kanske, han kanske bara behöver komma ur sin Jordan Petersson fas först
Ett tips är att åka till närmaste däckfirma och be dem plocka av sköldarna.
Svart Model Y Performance
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev: 13 jan 2023 19:36
Verdi skrev: 13 jan 2023 08:34
De här gamla Tesla-myterna trodde jag var utdöda vid det här laget.

1. Du vet ingenting om vad de har för marginaler.
2. En BMW iX, Mercedes EQS eller liknande är otroligt mycket bättre bilar än Teslas. Jag kan inte komma på någonting som Tesla faktiskt är bäst på. Tesla erbjuder en bra helhetslösning men något enskilt är svårt att plocka fram. Det finns bilar som laddar snabbare, det finns snålare bilar, det finns komfortablare bilar...
Jag skulle säga att Tesla är överlägset bäst på mjukvara och elektronikarkitektur i sina bilar. De är det företag som ligger längst fram när det gäller "software defined car", alltså att alla funktioner i bilen kan styras med mjukvara som kan uppdateras OTA. Vidare skulle jag inte säga att BMW iX eller EQS är otroligt mycket bättre bilar. Har inte kört EQS men däremot iX. Jämför med min Model Y skulle jag säga att iX är mycket bättre på framför allt två saker, fjädringskomfort och ljudkomfort. Min Model Y är bättre än iX på:

- köregenskaper
- styrkänsla
- snål drivlina
- utrymmesutnyttjande
- drivlinekalibrering (gasrespons m.m.)
- infotainment
- appstyrning
- OTA
Snål drivlina kan jag hålla med om men att jämföra en Y med en IX, nä du får jämföra med en X.
27,8 kWp solceller
bevakad
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 jan 2023 19:56

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av bevakad »

Remuz skrev: 13 jan 2023 20:30
Får jag också kompensation på min 3år gamla 3P som jag försöker sälja just nu eller vad är gränsen för er som vill ha kompensation? Klart man inte kan få det :lol:
Lite off-topic kanske men kan tyvärr inte PM:a ännu men jag är eventuellt intresserad beroende på skick och pris. Hör av dig :)
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av Nect »

Sjukt egentligen. Bara för den rejäla prissänkningen på MY RWD börjar jag räkna för att se om man ska ha en sån som andra bil istället för den gamla dieseln… Den sjuka är att bilen fortfarande är jäkligt dyr 500k… De vet allt hur man lurar sig själv att det blir en bra affär 🙈
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av NiklasTesla »

tslaqqq skrev: 13 jan 2023 05:09
TESLA SÄNKER PRISERNA UPP TILL 25%

Tesla har sänkt priserna för Model 3 och Model Y dramatiskt vilket nu gör att alla deras Model 3 och Model Y kvalar in till $7500 IRA skatterabatten i USA

MEN prissänkningarna gäller även i Europa tex i Sverige

Model Y SR 539000
Model Y LR 629000
Model Y P 729000

Model 3 520000
Model 3 LR 610000
Model 3 P 680000

Nu är priserna nästan återställda till före Covid..
Blir intressant hur konkurrenterna skall hantera detta..

Som jmf
BYD Atto 485k

VW ID3 487k
VW ID4 585k
VW ID5 610k

Skoda Enyaq 640k
AUDI Q4 eTron 645k

BMW iX1 640k
BMW i4 680k

Etc
Dom lär sänka varpå Tesla lär sänka varpå dom andra (flesta legacy auto) går i Konkurs.

Ha is i magen om du ändå inte hade tänkt att köpa för billigare lär det bli (speciellt då SEK är så svag just nu mot flera valutor som USD/EUR).

Det bolaget som lyckas producera billigaste elbilen i förhållande till räckvidd och effektivt kommer vinna (förmodligen något relativt ungt bolag).

MVH
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev: 13 jan 2023 23:27
tslaqqq skrev: 13 jan 2023 05:09
TESLA SÄNKER PRISERNA UPP TILL 25%

Tesla har sänkt priserna för Model 3 och Model Y dramatiskt vilket nu gör att alla deras Model 3 och Model Y kvalar in till $7500 IRA skatterabatten i USA

MEN prissänkningarna gäller även i Europa tex i Sverige

Model Y SR 539000
Model Y LR 629000
Model Y P 729000

Model 3 520000
Model 3 LR 610000
Model 3 P 680000

Nu är priserna nästan återställda till före Covid..
Blir intressant hur konkurrenterna skall hantera detta..

Som jmf
BYD Atto 485k

VW ID3 487k
VW ID4 585k
VW ID5 610k

Skoda Enyaq 640k
AUDI Q4 eTron 645k

BMW iX1 640k
BMW i4 680k

Etc
Dom lär sänka varpå Tesla lär sänka varpå dom andra (flesta legacy auto) går i Konkurs.

Ha is i magen om du ändå inte hade tänkt att köpa för billigare lär det bli (speciellt då SEK är så svag just nu mot flera valutor som USD/EUR).

Det bolaget som lyckas producera billigaste elbilen i förhållande till räckvidd och effektivt kommer vinna (förmodligen något relativt ungt bolag).

MVH
Vw och skoda kör med standardrabatter. Ingen betalar listpris.

Sen när är bränsleförbrukningen det viktigaste när det gäller bilval?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2414
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av NiklasTesla »

Kolla vad energi kostar nu samt MVH
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev: 13 jan 2023 23:47
Kolla vad energi kostar nu samt MVH
Kostar ju inte mer än fossila bränslen gjorde tidigare. Den snålaste varianten har ju aldrig sålt bäst av någon bilmodell. Naturligtvis ingen nackdel men jag tror du överdriver betydelsen.
Skriv svar