Re: TESLA TOKSÄNKER PRISERNA PÅ 3 & Y
Postat: 17 jan 2023 21:42
Kollade igenom vad de hade för bilar men ca 30 RWD som aldrig levererades innan årsskiftet. Sen har det nog kommit en försenad båt med en hel del LR och RWD så väl se hur långt tid det tar för dem att kränga alla bilar.
Jasså??? Källa på det? Kvartalshets förekommer mig veterligen hos ganska många återförsäljare. Säljarna får nämligen sin bonus så. I a f de säljare hos VW/Škoda som jag känner.Fredrik j skrev: ↑14 jan 2023 16:06Nej, det är inte så det fungerar i bilbranschen. Den här fokusen på registreringssiffror har ju skapats av tesla som maxar ut allt i slutet av kvartalet. Sen blir det stiltje.GreenMachine skrev: ↑14 jan 2023 15:48Det är inte riktigt så bilbranschen fungerar. Allt handlar om registreringar (påställda bilar) innan månaden, kvartalet eller året är slut. Det är vanligt att man ställer på flera hundra bilar som inte har någon köpare den sista dagen i en månad bara för att hålla upp siffrorna och då har man som alla kanske kan förstå en hel del bilar som då alltså först måste ut/säljas innan man kör på nya (då vanligtvis i slutet av nästa månad).Esson skrev: ↑14 jan 2023 08:11Tittar man på statistiken på registrerade model MYP och MYLR så levererades det rätt flitigt fram till och med 2022-12-30 men efter det fram till och med nu har det bara leverans 3st bilar.
Kan det vara så illa att TESLA Sverige gjorde så medvetet för att inte ångerrätt på 14 dagar skulle kunna utnyttjas?!
Jämför med t.ex. Volvo och VW som fortsätter registrera bilar första dagen i nästa kvartal.
Ibland kan man pusha registreringar på rätt sida om en brytpunkt. T.ex. registrerade Volvo och vw ovanligt många bilar sista fredagen i december.
Det var väl för att kunderna skulle få 70’ istället för 50’?
Försäljningsstatistik enskilda månader är helt enkelt inte viktigt.
För biltillverkarna menar jag naturligtvis.Walker skrev: ↑18 jan 2023 13:21Jasså??? Källa på det? Kvartalshets förekommer mig veterligen hos ganska många återförsäljare. Säljarna får nämligen sin bonus så. I a f de säljare hos VW/Škoda som jag känner.Fredrik j skrev: ↑14 jan 2023 16:06Nej, det är inte så det fungerar i bilbranschen. Den här fokusen på registreringssiffror har ju skapats av tesla som maxar ut allt i slutet av kvartalet. Sen blir det stiltje.GreenMachine skrev: ↑14 jan 2023 15:48Det är inte riktigt så bilbranschen fungerar. Allt handlar om registreringar (påställda bilar) innan månaden, kvartalet eller året är slut. Det är vanligt att man ställer på flera hundra bilar som inte har någon köpare den sista dagen i en månad bara för att hålla upp siffrorna och då har man som alla kanske kan förstå en hel del bilar som då alltså först måste ut/säljas innan man kör på nya (då vanligtvis i slutet av nästa månad).Esson skrev: ↑14 jan 2023 08:11Tittar man på statistiken på registrerade model MYP och MYLR så levererades det rätt flitigt fram till och med 2022-12-30 men efter det fram till och med nu har det bara leverans 3st bilar.
Kan det vara så illa att TESLA Sverige gjorde så medvetet för att inte ångerrätt på 14 dagar skulle kunna utnyttjas?!
Jämför med t.ex. Volvo och VW som fortsätter registrera bilar första dagen i nästa kvartal.
Ibland kan man pusha registreringar på rätt sida om en brytpunkt. T.ex. registrerade Volvo och vw ovanligt många bilar sista fredagen i december.
Det var väl för att kunderna skulle få 70’ istället för 50’?
Försäljningsstatistik enskilda månader är helt enkelt inte viktigt.
Ja har du helt rätt i! Grymt!Bjelke skrev: ↑17 jan 2023 20:36Och att dom hade bara ett fåtal modeller under ganska lång tid i början? Fast det kanskeAida skrev: ↑17 jan 2023 19:00Gjorde inte Henry Ford samma sak med T-Forden? Den började på typ $ 1 200 men sen förbättrade han tillverkningsprocessen mm (löpande bandet) och sänkte priset allteftersom tills den till slut var nere på under $ 500. Tesla gör ju samma sak med gigacasting mm och har varit uttalat fr Musk att så ska göras. Kan väl ingen bli arg på eller förvånas av?
Problemet är ju bara att Ford halkade efter till slut eftersom folk inte ville ha en T-Ford 1921 då den ansågs gammal och omodern. Då släppte Ford Model A men den blev ingen hit eftersom folk inte ville betala så mycket för en Ford (statusen hade sjunkit rejält för varumärket). Risk också för Tesla?
Kuriosa: Ford hämtade hem det först 1929 med Ford V8 då man fick sportbilsprestanda i sin familjebil för en billig peng (ytterligare en gemensam nämnare med Tesla?). Bara lite funderingar så här på kvällskvisten…
(Fler jämförelser: både Henry och Elon hatade/hatar fackförbund och var väldigt krävande chefer)
alla hade på den tiden?
Låg vikt, energisnålhet, körglädje, prestanda/pris, bra basutrustningsnivå, batterihantering är områden som gjort att jag inte hittat någon vettig ersättare till M3LR/P. Men jag är absolut öppen för förslag om det finns någon?Verdi skrev: ↑13 jan 2023 08:342. En BMW iX, Mercedes EQS eller liknande är otroligt mycket bättre bilar än Teslas. Jag kan inte komma på någonting som Tesla faktiskt är bäst på. Tesla erbjuder en bra helhetslösning men något enskilt är svårt att plocka fram. Det finns bilar som laddar snabbare, det finns snålare bilar, det finns komfortablare bilar...
Håller med. Jag har provat flera alternativ sen jag köpte min M3LR. Tyvärr har inget av dem lockat till köp. Det ska dock sägas att antalet realistiska alternativ är ganska få, eftersom jag absolut inte vill ha en SUV.martinot skrev: ↑19 jan 2023 08:40Låg vikt, energisnålhet, körglädje, prestanda/pris, bra basutrustningsnivå, batterihantering är områden som gjort att jag inte hittat någon vettig ersättare till M3LR/P. Men jag är absolut öppen för förslag om det finns någon?Verdi skrev: ↑13 jan 2023 08:342. En BMW iX, Mercedes EQS eller liknande är otroligt mycket bättre bilar än Teslas. Jag kan inte komma på någonting som Tesla faktiskt är bäst på. Tesla erbjuder en bra helhetslösning men något enskilt är svårt att plocka fram. Det finns bilar som laddar snabbare, det finns snålare bilar, det finns komfortablare bilar...
Vi är ju ett helt gäng i väntrumstråden som beställt efter prissänkningen utan att ha fått besked om leverans? Du verkar snarast ha haft tur!
Vilken färg har du beställt? Känns som det mest leveras svarta och omålade (nej jag tycker inte om vitt).
Jag beställde snikvit rwd i fredags förmiddag.Dafro skrev: ↑19 jan 2023 19:43Vilken färg har du beställt? Känns som det mest leveras svarta och omålade (nej jag tycker inte om vitt).
Begränsningen på max 700 KSEK för att få bonus var ju absolut ett tråkigt beslut, men det var ju den förra regeringen med S+MP som införde den. Det får ju skyllas 100% på den förra regeringen, och inte på Tesla.Ingensoppa skrev: ↑13 jan 2023 12:28Köpte själv min i oktober för 750000 (utan bonus som vi blev "lurade" pga att Tesla tog beställningar med en aggresiv och kort leveranstid trots att de visste att de inte kunde leverera på utsatt tid).
Instämmer, dessutom var det väldigt mycket indikationer på diverse nätforum som indikerade att MYP var ett tryggare val om man ville ha leverans innan brytdatumet för 700' som maxgräns kickade in.martinot skrev: ↑22 jan 2023 22:34Begränsningen på max 700 KSEK för att få bonus var ju absolut ett tråkigt beslut, men det var ju den förra regeringen med S+MP som införde den. Det får ju skyllas 100% på den förra regeringen, och inte på Tesla.Ingensoppa skrev: ↑13 jan 2023 12:28Köpte själv min i oktober för 750000 (utan bonus som vi blev "lurade" pga att Tesla tog beställningar med en aggresiv och kort leveranstid trots att de visste att de inte kunde leverera på utsatt tid).
Här är från igår.
När han beställde så kostade bilen 768.000 SEK.