Tesla sänker priserna rejält

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av kaffekoko »

AndIT skrev: 27 jan 2023 15:39
slugger75 skrev: 27 jan 2023 15:30
kaffekoko skrev: 27 jan 2023 15:18
slugger75 skrev: 27 jan 2023 13:55
kaffekoko skrev: 27 jan 2023 13:39


De är klart de vill tjäna pengar. Många kunder kommer köpa ny bil efter tre år och att ha återkommande kunder är värt pengar för företaget. nöjda kunder=återkommande kunder. Därför kan det vara ekonomiskt klokt att kompensera missnöjda kunder.
Och bara för tydlighetens skull då. Exakt vad är det som Tesla ska kompensera för, och vilka ska kompenseras? (Dvs vad är det Tesla inte uppfyller?)
Man har skrivit ned värdet på sina existerande kunders bilar motsvarande sänkningen. FSD, fri suc, hotellnätter, rabatt i shopen etc. RWD hann de bara kränga första båtlasset , så uppenbart fel prissatt från början .
Ok så det var alltså vi kunder som hade förväntat oss ett visst restvärde och så gjorde Tesla med prissänkningen att det värdet minskade. Men, Tesla hade väl inte lovat något visst värde? Så Tesla ska betala för något som de aldrig lovat?

Dessutom, ska alla vi som har en 3 eller Y få kompensation eller var drar man gränsen? Är ju ganska många kunder tänker jag.
Jag är inne på min 4e Tesla, får jag x4 då? 🙄
Första för mig (och sista 😅)
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av flipmac »

kaffekoko skrev: 27 jan 2023 15:18
slugger75 skrev: 27 jan 2023 13:55
kaffekoko skrev: 27 jan 2023 13:39
Blipblop skrev: 27 jan 2023 13:15
migato skrev: 27 jan 2023 10:36
En del trådar i detta ämne men blev nyfiken nu när det gått en halv månad. Är det någon som fått någon typ av respons kring kompensation? Vad har det varit?

Även ett "Tyvärr så kompenserar vi inte"-svar från säljare är intressant att veta. Vad har ni fått som svar?
Varför ska man få kompensation? Detbhabdlat enbart om att ett företag ska tjäna pengar och det är i sin ordning.
Isåfall tycker jag de som får kompensation inte ska få elbilsstöd, för skattepengarna. Vara att betala tillbaks :)

Landet Sverige alltså…
De är klart de vill tjäna pengar. Många kunder kommer köpa ny bil efter tre år och att ha återkommande kunder är värt pengar för företaget. nöjda kunder=återkommande kunder. Därför kan det vara ekonomiskt klokt att kompensera missnöjda kunder.
Och bara för tydlighetens skull då. Exakt vad är det som Tesla ska kompensera för, och vilka ska kompenseras? (Dvs vad är det Tesla inte uppfyller?)
Man har skrivit ned värdet på sina existerande kunders bilar motsvarande sänkningen. FSD, fri suc, hotellnätter, rabatt i shopen etc. RWD hann de bara kränga första båtlasset , så uppenbart fel prissatt från början .
Med samma logik borde väl alla som tjänat pengar på att sälja sin nya tesla inom ett år också betala tillbaka vinsten till Tesla? Eftersom faktiska andrahandsvärdet översteg förväntade restvärdet.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av migato »

Nej, kompensation ges inte enbart om det inte möter förväntad specifikation. Kompensation ges i många olika sammanhang av företag i ren good will, för orsakad sveda eller värk fysisk som psykisk. I ren marknadsföringssyfte och varumärkeshöjning. Ta exempelvis försäljare som ger presentkort till köpare som köpt en vara strax innan prissänkning. Så kompensation ges i många olika former och av många olika anledningar.

Men det är inte det som är min fråga.
Jag är inte ute efter en diskussion om ett moraliserande över kompensation, en diskussion om kompensationens vara eller icke vara, definitionen av kompensation eller om var landet Sverige är påväg.

Så jag tackar för de 10+ inlägg jag fått relaterat till min fråga men tyvärr svarar inte de på frågan jag är intresserad av. Ni som svarat; om ni har ansökt om kompensation, vad var då responsen från Tesla? Det är det jag är intresserad av. Hur de bemött eller hanterat kunder som önskar kompensation. Jag är ute efter datapunkter helt enkelt.

TCSvänner, jag vet att detta är ett internetforum där moraliserande, OT eller förlöjligande av andras inlägg är nära till hands. Precis som på andra internetforum. Men ibland kan man "take a step back", dra några djupa andetag och försöka se vad en viss skribent är ute efter <3.

Trevlig helg på er och kör försiktigt!
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av slugger75 »

Point taken.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev: 27 jan 2023 16:48
Vad jag vet så är det väl ingen som är tvungen att köpa en Tesla, det är ett fritt val, och att mycket kan hända kring tesla och elon vet väl alla som varit med ett tag. Jag hade ingen tanke på att köpa en tesla innan och inte nu heller men tydligen tänker inte alla som jag.
Grejen med en chocksänkning är att man nästan är tvungen att köpa en Tesla nästa gång eftersom prisskillnaden mellan en gammal Tesla och en ny elbil av ett annat märke plötsligt blev mycket större. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 27 jan 2023 19:12
Dafro skrev: 27 jan 2023 16:48
Vad jag vet så är det väl ingen som är tvungen att köpa en Tesla, det är ett fritt val, och att mycket kan hända kring tesla och elon vet väl alla som varit med ett tag. Jag hade ingen tanke på att köpa en tesla innan och inte nu heller men tydligen tänker inte alla som jag.
Grejen med en chocksänkning är att man nästan är tvungen att köpa en Tesla nästa gång eftersom prisskillnaden mellan en gammal Tesla och en ny elbil av ett annat märke plötsligt blev mycket större. ;)
Jo, det är ju en bra poäng att detta inte påverkar märkestrogna kunder. Det är ju faktiskt något som göra det mer lönsamt, eller alternativt oproblematiskt, för just återkommande kunder.

Dock så misstänker jag att hela marknaden måste justera ner sina priser till mer normala nivåer. Det är inte rimligt att fortsätta med dessa uppumpade priser mot kund. När deras egna kostnader för inköp av halvledare, batterier och andra komponenter går ner, så borde sänka priserna även till oss kunder (de höjde ju tidigare under 2022 just med den motiveringen att dessa saker ökat i pris).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 27 jan 2023 19:12
Dafro skrev: 27 jan 2023 16:48
Vad jag vet så är det väl ingen som är tvungen att köpa en Tesla, det är ett fritt val, och att mycket kan hända kring tesla och elon vet väl alla som varit med ett tag. Jag hade ingen tanke på att köpa en tesla innan och inte nu heller men tydligen tänker inte alla som jag.
Grejen med en chocksänkning är att man nästan är tvungen att köpa en Tesla nästa gång eftersom prisskillnaden mellan en gammal Tesla och en ny elbil av ett annat märke plötsligt blev mycket större. ;)
Jo, det är ju en bra poäng att detta inte påverkar märkestrogna kunder. Det är ju faktiskt något som göra det mer lönsamt, eller alternativt oproblematiskt, för just återkommande kunder.

Att priserna går ner är alltså inget bekymmer för nya kunder, inga bekymmer för återkommande kunder, och för hela marknaden och omställningen till elbilar så är det enbart positivt att de blir återigen mer överkomliga i inköp. Win-win-win.

Dock så misstänker jag att hela marknaden och alla biltillverkare måste justera ner sina priser till mer normala nivåer. Det är inte rimligt att fortsätta med dessa uppumpade priser mot kund. När deras egna kostnader för inköp av halvledare, batterier och andra komponenter går ner, så borde sänka priserna även till oss kunder (de höjde ju tidigare under 2022 just med den motiveringen att dessa saker ökat i pris).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Esson
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 maj 2022 13:09

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Esson »

Dafro skrev: 27 jan 2023 16:48
Vad jag vet så är det väl ingen som är tvungen att köpa en Tesla, det är ett fritt val, och att mycket kan hända kring tesla och elon vet väl alla som varit med ett tag. Jag hade ingen tanke på att köpa en tesla innan och inte nu heller men tydligen tänker inte alla som jag.
Intressant inlägg med tanke på att det är skrivet i ett märkesforum för Tesla. :D :D

Skulle alla tänka som du skulle det troligtvis inte funnits något Teslaforum heller. ;)

Roligt ändå att du har knåpat ihop nästan 2000 inlägg i ett forum för ett bilmärke som du inte är intresserad av, jag gillar det engagemanget.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Dafro »

Esson skrev: 27 jan 2023 19:23
Dafro skrev: 27 jan 2023 16:48
Vad jag vet så är det väl ingen som är tvungen att köpa en Tesla, det är ett fritt val, och att mycket kan hända kring tesla och elon vet väl alla som varit med ett tag. Jag hade ingen tanke på att köpa en tesla innan och inte nu heller men tydligen tänker inte alla som jag.
Intressant inlägg med tanke på att det är skrivet i ett märkesforum för Tesla. :D :D

Skulle alla tänka som du skulle det troligtvis inte funnits något Teslaforum heller. ;)

Roligt ändå att du har knåpat ihop nästan 2000 inlägg i ett forum för ett bilmärke som du inte är intresserad av, jag gillar det engagemanget.
Skulle inte säga att jag inte är intresserad utan är även lite fascinerad. Finns en hel del trådar som inte rör tesla, där jag främst hänger. Kanske dags att jag skaffar mig ett liv. 8-)
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av chaffis75 »

Esson skrev: 27 jan 2023 19:23
Dafro skrev: 27 jan 2023 16:48
Vad jag vet så är det väl ingen som är tvungen att köpa en Tesla, det är ett fritt val, och att mycket kan hända kring tesla och elon vet väl alla som varit med ett tag. Jag hade ingen tanke på att köpa en tesla innan och inte nu heller men tydligen tänker inte alla som jag.
Intressant inlägg med tanke på att det är skrivet i ett märkesforum för Tesla. :D :D

Skulle alla tänka som du skulle det troligtvis inte funnits något Teslaforum heller. ;)

Roligt ändå att du har knåpat ihop nästan 2000 inlägg i ett forum för ett bilmärke som du inte är intresserad av, jag gillar det engagemanget.
Jag ser fakriskt inte detta som ett tesla forum utan snarast som ett elbiös forum. Anledningen till namnet är att tesla var fört/tidiga med elbilar. Kolla på trådarna så ser du att forumet i praktiken är så mycket mer än tesla.
Detta tycker man man ska vara stolt över och jag hoppas inte tesla ägare ser de som ett problem även om vissa verkar göra de..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av maik »

slugger75 skrev:
AndIT skrev: 27 jan 2023 15:39

Jag är inne på min 4e Tesla, får jag x4 då? Bild
Jag tänker 100 000 kr per bil, men max 1 000 000 kr kanske?
Rena komedin Bild

Jag köpte min första platt tv för 14 år sedan. Den kostade 13 000 kr. Året efter kom ännu tunnare tv apparater som dessutom var hälften så dyra. Ska jag då kräva att få pengar tillbaka? Jag köper tekniken tidigt och får betala en premie för det. Samma sak med Tesla. Nu har de optimerat produktionskapaciteten i sina fabriker och får på så sätt ner produktionskostnaderna och kan därmed sänka priserna.

Det är inte Frälsningsarmén vi pratar om.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av martinot »

maik skrev: 28 jan 2023 11:32
slugger75 skrev:
AndIT skrev: 27 jan 2023 15:39

Jag är inne på min 4e Tesla, får jag x4 då? Bild
Jag tänker 100 000 kr per bil, men max 1 000 000 kr kanske?
Rena komedin Bild

Jag köpte min första platt tv för 14 år sedan. Den kostade 13 000 kr. Året efter kom ännu tunnare tv apparater som dessutom var hälften så dyra. Ska jag då kräva att få pengar tillbaka? Jag köper tekniken tidigt och får betala en premie för det. Samma sak med Tesla. Nu har de optimerat produktionskapaciteten i sina fabriker och får på så sätt ner produktionskostnaderna och kan därmed sänka priserna.

Det är inte Frälsningsarmén vi pratar om.
Såg att "tjockskallen" på AMS beklagade sig över att inte fler Teslaägare beklagade sig över de sänkta priserna. Verkar allt som oftast att de flesta som ojar sig och är upprörda över att Tesla sänker priserna, är de som aldrig ägt, och aldrig heller tänker äga en Tesla! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Legato »

martinot skrev: 28 jan 2023 19:03
maik skrev: 28 jan 2023 11:32
slugger75 skrev:
AndIT skrev: 27 jan 2023 15:39

Jag är inne på min 4e Tesla, får jag x4 då? Bild
Jag tänker 100 000 kr per bil, men max 1 000 000 kr kanske?
Rena komedin Bild

Jag köpte min första platt tv för 14 år sedan. Den kostade 13 000 kr. Året efter kom ännu tunnare tv apparater som dessutom var hälften så dyra. Ska jag då kräva att få pengar tillbaka? Jag köper tekniken tidigt och får betala en premie för det. Samma sak med Tesla. Nu har de optimerat produktionskapaciteten i sina fabriker och får på så sätt ner produktionskostnaderna och kan därmed sänka priserna.

Det är inte Frälsningsarmén vi pratar om.
Såg att "tjockskallen" på AMS beklagade sig över att inte fler Teslaägare beklagade sig över de sänkta priserna. Verkar allt som oftast att de flesta som ojar sig och är upprörda över att Tesla sänker priserna, är de som aldrig ägt, och aldrig heller tänker äga en Tesla! :lol:
Så är det verkligen. Peder greppar som vanligt efter halmstrån för att få dissa Tesla.

Älskar den gamla videon när CvK deklararer sin kärlek till Tesla och Peder blir tyst som en mus för första gången :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev: 28 jan 2023 08:43
Jag ser fakriskt inte detta som ett tesla forum utan snarast som ett elbiös forum. Anledningen till namnet är att tesla var fört/tidiga med elbilar. Kolla på trådarna så ser du att forumet i praktiken är så mycket mer än tesla.
Detta tycker man man ska vara stolt över och jag hoppas inte tesla ägare ser de som ett problem även om vissa verkar göra de..
Jag håller med om det. Det är helt rimligt att det började som ett Tesla-forum, men även som Tesla-ägare tycker jag det är bra att andra märken diskuteras, i och med att jag kanske väljer en bil från något annat märke i framtiden. För närvarande är det inte aktuellt för mig att byta bil och även om jag skulle göra det finns just nu inget alternativ som passar mina behov bättre än M3LR, men det kan ju komma att ändras framöver.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Bjelke »

Niklas Z skrev: 28 jan 2023 19:58
chaffis75 skrev: 28 jan 2023 08:43
Jag ser fakriskt inte detta som ett tesla forum utan snarast som ett elbiös forum. Anledningen till namnet är att tesla var fört/tidiga med elbilar. Kolla på trådarna så ser du att forumet i praktiken är så mycket mer än tesla.
Detta tycker man man ska vara stolt över och jag hoppas inte tesla ägare ser de som ett problem även om vissa verkar göra de..
Jag håller med om det. Det är helt rimligt att det började som ett Tesla-forum, men även som Tesla-ägare tycker jag det är bra att andra märken diskuteras, i och med att jag kanske väljer en bil från något annat märke i framtiden. För närvarande är det inte aktuellt för mig att byta bil och även om jag skulle göra det finns just nu inget alternativ som passar mina behov bättre än M3LR, men det kan ju komma att ändras framöver.
Exakt :) jag tycker det är riktigt bra att vi här kan ha så pass seriösa diskussioner om alla
märken, vi har tex kikat på alternativ till Tesla rätt länge egentligen :)
Superbra att få ägarnas synpunkter på övriga bilar ju :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev: 28 jan 2023 19:29
martinot skrev: 28 jan 2023 19:03
maik skrev: 28 jan 2023 11:32
slugger75 skrev:
AndIT skrev: 27 jan 2023 15:39

Jag är inne på min 4e Tesla, får jag x4 då? Bild
Jag tänker 100 000 kr per bil, men max 1 000 000 kr kanske?
Rena komedin Bild

Jag köpte min första platt tv för 14 år sedan. Den kostade 13 000 kr. Året efter kom ännu tunnare tv apparater som dessutom var hälften så dyra. Ska jag då kräva att få pengar tillbaka? Jag köper tekniken tidigt och får betala en premie för det. Samma sak med Tesla. Nu har de optimerat produktionskapaciteten i sina fabriker och får på så sätt ner produktionskostnaderna och kan därmed sänka priserna.

Det är inte Frälsningsarmén vi pratar om.
Såg att "tjockskallen" på AMS beklagade sig över att inte fler Teslaägare beklagade sig över de sänkta priserna. Verkar allt som oftast att de flesta som ojar sig och är upprörda över att Tesla sänker priserna, är de som aldrig ägt, och aldrig heller tänker äga en Tesla! :lol:
Så är det verkligen. Peder greppar som vanligt efter halmstrån för att få dissa Tesla.

Älskar den gamla videon när CvK deklararer sin kärlek till Tesla och Peder blir tyst som en mus för första gången :lol:
Jag tror dom (Tesla) hade fått med sig det där gamla tröga gänget av journalister om de kört traditionellt och bjudit in till typ bandag eller pressvisning och bjudit på tjocka bullar och hamburgare.

Inte Teslas stil (jag vet) men hade varit en billig pr vinst. Bilarna talar ju för sig själva.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av kenjon »

Jag tycker det är konstigt att klaga på att något blir billigare. Och om andra märken känner sej tvingade att sänka sina priser också, är det ju en stor vinst för oss konsumenter!

Edit: Men jag förstår de som tycker det känns "taskigt" om man köpte en precis innan sänkningen, men så är det kapitalistiska spelet. Ibland har man otur, ibland tur.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Piggelin »

Skatteverket i usa har höjt någon gräns gällande Tesla i USA rätt rejält nu för att få deras variant av miljöbonus på 7500 dollar.
Tror ni att det kommer att leda till att man höjer priserna rejält inom kort?

"New 80K price cap is HUGE!! Tesla can now inch up prices based on order volume
above $55K..The "glass ceiling" on msrp is gone! There was never a need to lower the
after tax price so much to stimulate demand. This will instantly fix that!! Now deliveries
AND margins will explode!"
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av maik »

Piggelin skrev:
Skatteverket i usa har höjt någon gräns gällande Tesla i USA rätt rejält nu för att få deras variant av miljöbonus på 7500 dollar.
Tror ni att det kommer att leda till att man höjer priserna rejält inom kort?

"New 80K price cap is HUGE!! Tesla can now inch up prices based on order volume
above $55K..The "glass ceiling" on msrp is gone! There was never a need to lower the
after tax price so much to stimulate demand. This will instantly fix that!! Now deliveries
AND margins will explode!"
Prisutvecklingen kommer i närtid till största delen bero på om det blir en lågkonjunktur och hur pass kraftig den i så fall blir. Blir det en kraftig lågkonjunktur så kommer folk inte ha råd att köpa bilarna trots bonusar och då kommer Tesla troligtvis sänka priserna ytterligare. Högre priser om lågkonjunkturen blir mild.
Tesla MY 2023 RWD
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Piggelin »

maik skrev: 03 feb 2023 20:40
Prisutvecklingen kommer i närtid till största delen bero på om det blir en lågkonjunktur och hur pass kraftig den i så fall blir. Blir det en kraftig lågkonjunktur så kommer folk inte ha råd att köpa bilarna trots bonusar och då kommer Tesla troligtvis sänka priserna ytterligare. Högre priser om lågkonjunkturen blir mild.
Möjligt, samtidigt beställer folk Teslor som aldrig förr... Jag vill göra det med men vill inte ha en utan den kommande Radarn/HW4.
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av maik »

Piggelin skrev:
maik skrev: 03 feb 2023 20:40
Prisutvecklingen kommer i närtid till största delen bero på om det blir en lågkonjunktur och hur pass kraftig den i så fall blir. Blir det en kraftig lågkonjunktur så kommer folk inte ha råd att köpa bilarna trots bonusar och då kommer Tesla troligtvis sänka priserna ytterligare. Högre priser om lågkonjunkturen blir mild.
Möjligt, samtidigt beställer folk Teslor som aldrig förr... Jag vill göra det med men vill inte ha en utan den kommande Radarn/HW4.
Just nu ja. Vi har inte snuddat vid lågkonjunkturen ännu.

HW4 skulle väl komma på Cybertrucken först och sen är frågan hur lång väntan blir för övriga bilar och om den ens är värd att vänta på.
Tesla MY 2023 RWD
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Piggelin »

maik skrev: 03 feb 2023 20:58
Just nu ja. Vi har inte snuddat vid lågkonjunkturen ännu.

HW4 skulle väl komma på Cybertrucken först och sen är frågan hur lång väntan blir för övriga bilar och om den ens är värd att vänta på.
Sett flera som säger att 3 och Y ska få först... T ex nedan. Eller tolkar dem det fel?

Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av maik »

Piggelin skrev:
maik skrev: 03 feb 2023 20:58
Just nu ja. Vi har inte snuddat vid lågkonjunkturen ännu.

HW4 skulle väl komma på Cybertrucken först och sen är frågan hur lång väntan blir för övriga bilar och om den ens är värd att vänta på.
Sett flera som säger att 3 och Y ska få först... T ex nedan. Eller tolkar dem det fel?

Möjligt. Jag vet att Elon pratade om att det skulle vara Cybertruck på senaste conf callen men kan ha missuppfattat, lyssnade med halvt öra. Rekommenderar dig att lyssna på den ifall du vill ha information direkt från källan.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av maik »

Nu har man höjt priserna på MY och sänkt på billigaste M3 i USA.
IMG_5394.jpg
Tesla MY 2023 RWD
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Piggelin »

maik skrev: 04 feb 2023 07:39
Nu har man höjt priserna på MY och sänkt på billigaste M3 i USA.
IMG_5394.jpg
Ja de kommer nog höja och höja i USA i alla fall efter nya skattereglerna...
Skriv svar