Tesla sänker priserna rejält

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
Ort: Umeå
Referralkod: ts.la/kristian654611

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av LordRanta »

Patteng skrev: 06 feb 2023 14:54
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Gick en -21 med drag och 1700mil på KVD för under 500 förra veckan.

De bilar som ligger på blocket har till 90% legat där sen i höstas, skulle aldrig betala 600k för en -22 när en ny -23 kostar 650. Likväl som de -21 som ligger kring 550 står osålda. Ska folk börja handla ska -21 komma närmare / under 500 och -22 kanske strax ovanför.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av BigEasy »

maik skrev: 04 feb 2023 15:00

Tesla har effektiviserat och är dem som sänkt priserna precis min poäng.
Absolut inte. Inte ens om Tesla ville ta så lite de ville för sina bilar så skulle de kunna göra så där. Tesla, måste liksom alla andra, balansera tillgång och efterfrågan.

Sänker man priset trots att det redan finns fullgod efterfrågan så ökar efterfrågan mer än utbudet och resulterar i långa leveranstider. Ta Trabant i forna DDR som var kraftigt subventionerad så att "alla skulle ha råd". Det slutade väl med att det var 7 års väntetid?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Mickep »

Dåligt exempel med trabanten. Då det var planekonomi. Folk var tvungna att köpa (förväntades av en lojal partimedlem) och produkten var dålig. man kan lika göra tala om tulpaner i amsterdam.
Att sänka priset gör man för att få upp volymen. (man vill växa mao och få stordriftsfördelar). Annars att göra dyra bilar i små volymer är väldigt bra om man ser per bil, men i realiteten skall man se på volymen. och volymen gör att priserna går ned.
Piggelin
Inlägg: 593
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Piggelin »

LordRanta skrev: 07 feb 2023 00:55
Patteng skrev: 06 feb 2023 14:54
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Gick en -21 med drag och 1700mil på KVD för under 500 förra veckan.

De bilar som ligger på blocket har till 90% legat där sen i höstas, skulle aldrig betala 600k för en -22 när en ny -23 kostar 650. Likväl som de -21 som ligger kring 550 står osålda. Ska folk börja handla ska -21 komma närmare / under 500 och -22 kanske strax ovanför.
Tror många helt enkelt vant sig med att få igen pengarna på en begagnad Tesla och vägrar sälja med förlust. Vissa kanske tom (dumt nog) hade med det i kalkylen... Tror dock att ju längre de väntar desto mindre kommer de att få.
Användarvisningsbild
jakeswe
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 sep 2022 09:36

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av jakeswe »

Generellt känns det som intresset svalnat något kring Tesla hos de ägare jag pratat med sen prissänkningen och all uppståndelse kring detta. Produkten är precis lika bra men förtroendet & känslan tog helt enkelt lite stryk, även hur bra det än var för Tesla som företag. Nu skapas nya kundgrupper och marknaden växer, vilket är mycket positivt. Men parallellt så styrs människan och dess konsumtion till stor del av känslor. Känslor som inte går att köpa, utan skapas av marknaden. Blir intressant att följa utvecklingen.
Model Y LR -22 (Berlin)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Legato »

jakeswe skrev: 07 feb 2023 11:33
Generellt känns det som intresset svalnat något kring Tesla hos de ägare jag pratat med sen prissänkningen och all uppståndelse kring detta. Produkten är precis lika bra men förtroendet & känslan tog helt enkelt lite stryk, även hur bra det än var för Tesla som företag. Nu skapas nya kundgrupper och marknaden växer, vilket är mycket positivt. Men parallellt så styrs människan och dess konsumtion till stor del av känslor. Känslor som inte går att köpa, utan skapas av marknaden. Blir intressant att följa utvecklingen.
Exakt samma sak påstods i samband med den (mycket större) prissänkningen på S/X 2019. I praktiken verkar det inte gjort någon direkt skillnad dock, andrahandsvärdena fortsatte vara väldigt höga på Teslor generellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Liqwid78 »

Mixa aldrig känslor med pengar! Då gör man dåliga kalkyler
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 06 feb 2023 20:06
Bengt skrev: 06 feb 2023 19:54
Piggelin skrev: 06 feb 2023 14:57
Patteng skrev: 06 feb 2023 14:54
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Sensorerna kommer ändå att inaktiveras sen.
Tesla sagt att bilar med installerad USS inte ska avaktiveras om inte Tesla Vision kan leverera lika eller bättre.
https://www.notateslaapp.com/news/1003/ ... s-vehicles
Tesla anser ju att Tesla Vision fungerar bättre än radarbaserad farthållare, så det är alltså bara en tidsfråga innan sensorerna försvinner.
Exakt :( dom kan hävda i princip vad fan som helst för att göra som dom vill.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av BigEasy »

Legato skrev: 07 feb 2023 11:59
jakeswe skrev: 07 feb 2023 11:33
Generellt känns det som intresset svalnat något kring Tesla hos de ägare jag pratat med sen prissänkningen och all uppståndelse kring detta. Produkten är precis lika bra men förtroendet & känslan tog helt enkelt lite stryk, även hur bra det än var för Tesla som företag. Nu skapas nya kundgrupper och marknaden växer, vilket är mycket positivt. Men parallellt så styrs människan och dess konsumtion till stor del av känslor. Känslor som inte går att köpa, utan skapas av marknaden. Blir intressant att följa utvecklingen.
Exakt samma sak påstods i samband med den (mycket större) prissänkningen på S/X 2019. I praktiken verkar det inte gjort någon direkt skillnad dock, andrahandsvärdena fortsatte vara väldigt höga på Teslor generellt.
Precis. Att köpa bil är en affär. Man kan inte låta känslor styra i affärer.

Jag tycker det här med Tesla Vision är allvarligare om de inte får ordning på det ganska snabbt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Dafro »

Bjelke skrev: 07 feb 2023 19:26
mikebike skrev: 06 feb 2023 20:06
Bengt skrev: 06 feb 2023 19:54
Piggelin skrev: 06 feb 2023 14:57
Patteng skrev: 06 feb 2023 14:54
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Sensorerna kommer ändå att inaktiveras sen.
Tesla sagt att bilar med installerad USS inte ska avaktiveras om inte Tesla Vision kan leverera lika eller bättre.
https://www.notateslaapp.com/news/1003/ ... s-vehicles
Tesla anser ju att Tesla Vision fungerar bättre än radarbaserad farthållare, så det är alltså bara en tidsfråga innan sensorerna försvinner.
Exakt :( dom kan hävda i princip vad fan som helst för att göra som dom vill.
Därför det är bra med verifierbara krav. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Bjelke »

Ja dom kraven lär ju bli ”ganska” svåra att speca upp…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Gusten85
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 jan 2023 21:03

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Gusten85 »

Ser ut som en prishöjning på beställning idag. MYLR 5000kr dyrare. Samt +13000kr för vit klädsel, men det kanske det varit tidigare med?
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av current »

Model Y SR måste vara den nya Passaten? Bekanta som tidigare varit helt ointresserade av elbilar börjar nu intressera sig för, och även beställa Model Y. Min syrra och hennes man kollade på ID4, men leveranstiden på ett år samt ganska högt pris gjorde dom avvaktade lite.

Direkt Tesla sänkte priserna åkte dom in och beställde en Tesla. Dom gillade även Teslan mer än ID4, så valet för dom var enkelt. Dels är gillade dom den mer men sen är väl Model Y 150 tkr billigare än motsvarande ID4? Lägg sen till laddnätverk och ruttplanering som fungerar i praktiken, rätt skönt få den funktionen i sin första elbil.

Har ett till syskon som väntat på deras ID4 i över ett år, vet inte hur det går till men bilen är beställd via leasingbolag. Deras pris är väl okej, dom beställde när det fanns bonus men idag hade dom hellre tagit en Tesla på grund av pris och leveranstid.

Jag var även förbi Tesla Segeltorp i helgen, räknade det till 18 personer samtidigt i den lilla butiken. Det var långt ifrån IT-konsulter och tekniknördar som var i butiken. Det var en mix av barnfamiljer, pensionärer, unga par. Åkte sen förbi Audi / Ford / BMW (smista alle) och det var väldigt lugnt. Någon enstaka kund. Ska bli intressant att se hur många Model Y tesla får ut i Mars.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Piggelin
Inlägg: 593
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Piggelin »

current skrev: 22 feb 2023 09:22
Model Y SR måste vara den nya Passaten? Bekanta som tidigare varit helt ointresserade av elbilar börjar nu intressera sig för, och även beställa Model Y. Min syrra och hennes man kollade på ID4, men leveranstiden på ett år samt ganska högt pris gjorde dom avvaktade lite.

Direkt Tesla sänkte priserna åkte dom in och beställde en Tesla. Dom gillade även Teslan mer än ID4, så valet för dom var enkelt. Dels är gillade dom den mer men sen är väl Model Y 150 tkr billigare än motsvarande ID4? Lägg sen till laddnätverk och ruttplanering som fungerar i praktiken, rätt skönt få den funktionen i sin första elbil.

Har ett till syskon som väntat på deras ID4 i över ett år, vet inte hur det går till men bilen är beställd via leasingbolag. Deras pris är väl okej, dom beställde när det fanns bonus men idag hade dom hellre tagit en Tesla på grund av pris och leveranstid.

Jag var även förbi Tesla Segeltorp i helgen, räknade det till 18 personer samtidigt i den lilla butiken. Det var långt ifrån IT-konsulter och tekniknördar som var i butiken. Det var en mix av barnfamiljer, pensionärer, unga par. Åkte sen förbi Audi / Ford / BMW (smista alle) och det var väldigt lugnt. Någon enstaka kund. Ska bli intressant att se hur många Model Y tesla får ut i Mars.
Menar du Y RWD? Blir lättare om man refererar till rätt modellnamn.

Annars håller jag med om allt du skriver. :) Ska själv beställa en så fort HW4 kommer.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Mickep »

Tror att leveranstid är oerhört viktigt. mer än ett år är inte rimligt. möjligen om man beställer hus men inte en bil som går mycket fortare att producera (i folks huvuden). En bil är något man behöver och att behöva vänta ett år innebär att man låser sig och missar ev kampanjer och prissänkningar från andra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av mikebike »

Piggelin skrev: 22 feb 2023 09:26
current skrev: 22 feb 2023 09:22
Model Y SR måste vara den nya Passaten? Bekanta som tidigare varit helt ointresserade av elbilar börjar nu intressera sig för, och även beställa Model Y. Min syrra och hennes man kollade på ID4, men leveranstiden på ett år samt ganska högt pris gjorde dom avvaktade lite.

Direkt Tesla sänkte priserna åkte dom in och beställde en Tesla. Dom gillade även Teslan mer än ID4, så valet för dom var enkelt. Dels är gillade dom den mer men sen är väl Model Y 150 tkr billigare än motsvarande ID4? Lägg sen till laddnätverk och ruttplanering som fungerar i praktiken, rätt skönt få den funktionen i sin första elbil.

Har ett till syskon som väntat på deras ID4 i över ett år, vet inte hur det går till men bilen är beställd via leasingbolag. Deras pris är väl okej, dom beställde när det fanns bonus men idag hade dom hellre tagit en Tesla på grund av pris och leveranstid.

Jag var även förbi Tesla Segeltorp i helgen, räknade det till 18 personer samtidigt i den lilla butiken. Det var långt ifrån IT-konsulter och tekniknördar som var i butiken. Det var en mix av barnfamiljer, pensionärer, unga par. Åkte sen förbi Audi / Ford / BMW (smista alle) och det var väldigt lugnt. Någon enstaka kund. Ska bli intressant att se hur många Model Y tesla får ut i Mars.
Menar du Y RWD? Blir lättare om man refererar till rätt modellnamn.

Annars håller jag med om allt du skriver. :) Ska själv beställa en så fort HW4 kommer.
Rätt namn är "Model Y" utan suffix. Därav att folk hittar på egna namn för att särskilja den från dyrare modeller med två motorer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av flipmac »

mikebike skrev: 22 feb 2023 11:30
Piggelin skrev: 22 feb 2023 09:26
current skrev: 22 feb 2023 09:22
Model Y SR måste vara den nya Passaten? Bekanta som tidigare varit helt ointresserade av elbilar börjar nu intressera sig för, och även beställa Model Y. Min syrra och hennes man kollade på ID4, men leveranstiden på ett år samt ganska högt pris gjorde dom avvaktade lite.

Direkt Tesla sänkte priserna åkte dom in och beställde en Tesla. Dom gillade även Teslan mer än ID4, så valet för dom var enkelt. Dels är gillade dom den mer men sen är väl Model Y 150 tkr billigare än motsvarande ID4? Lägg sen till laddnätverk och ruttplanering som fungerar i praktiken, rätt skönt få den funktionen i sin första elbil.

Har ett till syskon som väntat på deras ID4 i över ett år, vet inte hur det går till men bilen är beställd via leasingbolag. Deras pris är väl okej, dom beställde när det fanns bonus men idag hade dom hellre tagit en Tesla på grund av pris och leveranstid.

Jag var även förbi Tesla Segeltorp i helgen, räknade det till 18 personer samtidigt i den lilla butiken. Det var långt ifrån IT-konsulter och tekniknördar som var i butiken. Det var en mix av barnfamiljer, pensionärer, unga par. Åkte sen förbi Audi / Ford / BMW (smista alle) och det var väldigt lugnt. Någon enstaka kund. Ska bli intressant att se hur många Model Y tesla får ut i Mars.
Menar du Y RWD? Blir lättare om man refererar till rätt modellnamn.

Annars håller jag med om allt du skriver. :) Ska själv beställa en så fort HW4 kommer.
Rätt namn är "Model Y" utan suffix. Därav att folk hittar på egna namn för att särskilja den från dyrare modeller med två motorer.
Haha okej! Jag köper det. Gissningsvis kommer förvirringen av (förutom det uppenbara att SR och RWD tidigare för Model 3) att det är den senaste varianten av modellen som lanserats. Sen är det ju extra komiskt att det bara finns trådar om modellen som heter just SR eller RWD. Troligtvis för ett ”Väntrum Model Y” redan fanns och handlade om alla varianter?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Piggelin
Inlägg: 593
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Piggelin »

mikebike skrev: 22 feb 2023 11:30
Rätt namn är "Model Y" utan suffix. Därav att folk hittar på egna namn för att särskilja den från dyrare modeller med två motorer.
Ja det har du förvisso rätt i, däremot ligger den under rubriken "Bakhjulsdrift", så RWD är nog mer korrekt än SR i alla fall. :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev: 22 feb 2023 10:04
Tror att leveranstid är oerhört viktigt. mer än ett år är inte rimligt. möjligen om man beställer hus men inte en bil som går mycket fortare att producera (i folks huvuden). En bil är något man behöver och att behöva vänta ett år innebär att man låser sig och missar ev kampanjer och prissänkningar från andra.
Japp tror de påverkar mycket, åtminstone påverkar de mig mycket. Vi var för typ ett halvt år sedan inne på att byta vår id3 till något annat. Vi var inne och tittade på en massa märken men helt ärligt så fick vi rata många olika bilar pågrund av den långa leverans tiden, tja vi hittade ingen bil vi ville ha och som hade vettig leveranstid, alla låg på typ ett år.
Tesla hade ju rimlig leveranstid men var då för dyr.
Nu har vi lagt bilbytet på hyllan ett tag åtminstone.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Toft
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2022 12:21
Referralkod: ts.la/casper189883

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Toft »

Tesla har i dag sänkt priserna på M3 RWD og M3LR i Danmark med ytterligare cirka 10 %.

Det motsvarar priset i Sverige innan länge går ner med runt 40 papp för samma modeller.

Vist måste lagret rensas innan facelift :)

M3 RWD i DK: 330 000 DKK
M3 LR i DK: 390 000 DKK
Mycket billigare nu än de svenska priserna!!
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av maik »

Toft skrev: 24 feb 2023 12:16
Tesla har i dag sänkt priserna på M3 RWD og M3LR i Danmark med ytterligare cirka 10 %.

Det motsvarar priset i Sverige innan länge går ner med runt 40 papp för samma modeller.

Vist måste lagret rensas innan facelift :)

M3 RWD i DK: 330 000 DKK
M3 LR i DK: 390 000 DKK
Mycket billigare nu än de svenska priserna!!
Intressant.

330 000 DKK = 488 584 SEK, skiljer därmed 31 406 SEK för motsvarande Model 3 i Sverige.

Samtidigt kör man en räntekampanj på 1,99 % i Sverige på beställningar till och med 28 februari (dvs dagen innan Investor Day) så i praktiken blir nog det Svenska alternativet billigare i längden.

Men du har helt rätt, man försöker helt klart krama ut så många Model 3 som möjligt innan eventet den 1 mars.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Legato »

maik skrev: 24 feb 2023 13:32
Toft skrev: 24 feb 2023 12:16
Tesla har i dag sänkt priserna på M3 RWD og M3LR i Danmark med ytterligare cirka 10 %.

Det motsvarar priset i Sverige innan länge går ner med runt 40 papp för samma modeller.

Vist måste lagret rensas innan facelift :)

M3 RWD i DK: 330 000 DKK
M3 LR i DK: 390 000 DKK
Mycket billigare nu än de svenska priserna!!
Intressant.

330 000 DKK = 488 584 SEK, skiljer därmed 31 406 SEK för motsvarande Model 3 i Sverige.

Samtidigt kör man en räntekampanj på 1,99 % i Sverige på beställningar till och med 28 februari (dvs dagen innan Investor Day) så i praktiken blir nog det Svenska alternativet billigare i längden.

Men du har helt rätt, man försöker helt klart krama ut så många Model 3 som möjligt innan eventet den 1 mars.
Är väl ingen VSG i Danmark heller? Är väl bara Sverige som har det? Gissningsvis en kostnad för Tesla på 10-20k på en Model 3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar