Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Gick en -21 med drag och 1700mil på KVD för under 500 förra veckan.
De bilar som ligger på blocket har till 90% legat där sen i höstas, skulle aldrig betala 600k för en -22 när en ny -23 kostar 650. Likväl som de -21 som ligger kring 550 står osålda. Ska folk börja handla ska -21 komma närmare / under 500 och -22 kanske strax ovanför.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Tesla har effektiviserat och är dem som sänkt priserna precis min poäng.
Absolut inte. Inte ens om Tesla ville ta så lite de ville för sina bilar så skulle de kunna göra så där. Tesla, måste liksom alla andra, balansera tillgång och efterfrågan.
Sänker man priset trots att det redan finns fullgod efterfrågan så ökar efterfrågan mer än utbudet och resulterar i långa leveranstider. Ta Trabant i forna DDR som var kraftigt subventionerad så att "alla skulle ha råd". Det slutade väl med att det var 7 års väntetid?
Dåligt exempel med trabanten. Då det var planekonomi. Folk var tvungna att köpa (förväntades av en lojal partimedlem) och produkten var dålig. man kan lika göra tala om tulpaner i amsterdam.
Att sänka priset gör man för att få upp volymen. (man vill växa mao och få stordriftsfördelar). Annars att göra dyra bilar i små volymer är väldigt bra om man ser per bil, men i realiteten skall man se på volymen. och volymen gör att priserna går ned.
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Gick en -21 med drag och 1700mil på KVD för under 500 förra veckan.
De bilar som ligger på blocket har till 90% legat där sen i höstas, skulle aldrig betala 600k för en -22 när en ny -23 kostar 650. Likväl som de -21 som ligger kring 550 står osålda. Ska folk börja handla ska -21 komma närmare / under 500 och -22 kanske strax ovanför.
Tror många helt enkelt vant sig med att få igen pengarna på en begagnad Tesla och vägrar sälja med förlust. Vissa kanske tom (dumt nog) hade med det i kalkylen... Tror dock att ju längre de väntar desto mindre kommer de att få.
Generellt känns det som intresset svalnat något kring Tesla hos de ägare jag pratat med sen prissänkningen och all uppståndelse kring detta. Produkten är precis lika bra men förtroendet & känslan tog helt enkelt lite stryk, även hur bra det än var för Tesla som företag. Nu skapas nya kundgrupper och marknaden växer, vilket är mycket positivt. Men parallellt så styrs människan och dess konsumtion till stor del av känslor. Känslor som inte går att köpa, utan skapas av marknaden. Blir intressant att följa utvecklingen.
Generellt känns det som intresset svalnat något kring Tesla hos de ägare jag pratat med sen prissänkningen och all uppståndelse kring detta. Produkten är precis lika bra men förtroendet & känslan tog helt enkelt lite stryk, även hur bra det än var för Tesla som företag. Nu skapas nya kundgrupper och marknaden växer, vilket är mycket positivt. Men parallellt så styrs människan och dess konsumtion till stor del av känslor. Känslor som inte går att köpa, utan skapas av marknaden. Blir intressant att följa utvecklingen.
Exakt samma sak påstods i samband med den (mycket större) prissänkningen på S/X 2019. I praktiken verkar det inte gjort någon direkt skillnad dock, andrahandsvärdena fortsatte vara väldigt höga på Teslor generellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Generellt känns det som intresset svalnat något kring Tesla hos de ägare jag pratat med sen prissänkningen och all uppståndelse kring detta. Produkten är precis lika bra men förtroendet & känslan tog helt enkelt lite stryk, även hur bra det än var för Tesla som företag. Nu skapas nya kundgrupper och marknaden växer, vilket är mycket positivt. Men parallellt så styrs människan och dess konsumtion till stor del av känslor. Känslor som inte går att köpa, utan skapas av marknaden. Blir intressant att följa utvecklingen.
Exakt samma sak påstods i samband med den (mycket större) prissänkningen på S/X 2019. I praktiken verkar det inte gjort någon direkt skillnad dock, andrahandsvärdena fortsatte vara väldigt höga på Teslor generellt.
Precis. Att köpa bil är en affär. Man kan inte låta känslor styra i affärer.
Jag tycker det här med Tesla Vision är allvarligare om de inte får ordning på det ganska snabbt.
Vad hade ni betalat för en MY LR 2021 respektive 2022 idag med ca 2000mil på mätaren, 3v efter prissänkningen?
Priserna på blocket har inte justerats riktigt än. Är sugen på att byta upp mig från en 3:a men endå komma undan nybilspriset.
Många vill ha över 600' vilket jag tycker är för mycket, även fast alla lägger fram argumentet med sensorerna...
Model Y SR måste vara den nya Passaten? Bekanta som tidigare varit helt ointresserade av elbilar börjar nu intressera sig för, och även beställa Model Y. Min syrra och hennes man kollade på ID4, men leveranstiden på ett år samt ganska högt pris gjorde dom avvaktade lite.
Direkt Tesla sänkte priserna åkte dom in och beställde en Tesla. Dom gillade även Teslan mer än ID4, så valet för dom var enkelt. Dels är gillade dom den mer men sen är väl Model Y 150 tkr billigare än motsvarande ID4? Lägg sen till laddnätverk och ruttplanering som fungerar i praktiken, rätt skönt få den funktionen i sin första elbil.
Har ett till syskon som väntat på deras ID4 i över ett år, vet inte hur det går till men bilen är beställd via leasingbolag. Deras pris är väl okej, dom beställde när det fanns bonus men idag hade dom hellre tagit en Tesla på grund av pris och leveranstid.
Jag var även förbi Tesla Segeltorp i helgen, räknade det till 18 personer samtidigt i den lilla butiken. Det var långt ifrån IT-konsulter och tekniknördar som var i butiken. Det var en mix av barnfamiljer, pensionärer, unga par. Åkte sen förbi Audi / Ford / BMW (smista alle) och det var väldigt lugnt. Någon enstaka kund. Ska bli intressant att se hur många Model Y tesla får ut i Mars.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Model Y SR måste vara den nya Passaten? Bekanta som tidigare varit helt ointresserade av elbilar börjar nu intressera sig för, och även beställa Model Y. Min syrra och hennes man kollade på ID4, men leveranstiden på ett år samt ganska högt pris gjorde dom avvaktade lite.
Direkt Tesla sänkte priserna åkte dom in och beställde en Tesla. Dom gillade även Teslan mer än ID4, så valet för dom var enkelt. Dels är gillade dom den mer men sen är väl Model Y 150 tkr billigare än motsvarande ID4? Lägg sen till laddnätverk och ruttplanering som fungerar i praktiken, rätt skönt få den funktionen i sin första elbil.
Har ett till syskon som väntat på deras ID4 i över ett år, vet inte hur det går till men bilen är beställd via leasingbolag. Deras pris är väl okej, dom beställde när det fanns bonus men idag hade dom hellre tagit en Tesla på grund av pris och leveranstid.
Jag var även förbi Tesla Segeltorp i helgen, räknade det till 18 personer samtidigt i den lilla butiken. Det var långt ifrån IT-konsulter och tekniknördar som var i butiken. Det var en mix av barnfamiljer, pensionärer, unga par. Åkte sen förbi Audi / Ford / BMW (smista alle) och det var väldigt lugnt. Någon enstaka kund. Ska bli intressant att se hur många Model Y tesla får ut i Mars.
Menar du Y RWD? Blir lättare om man refererar till rätt modellnamn.
Annars håller jag med om allt du skriver. Ska själv beställa en så fort HW4 kommer.
Tror att leveranstid är oerhört viktigt. mer än ett år är inte rimligt. möjligen om man beställer hus men inte en bil som går mycket fortare att producera (i folks huvuden). En bil är något man behöver och att behöva vänta ett år innebär att man låser sig och missar ev kampanjer och prissänkningar från andra.
Model Y SR måste vara den nya Passaten? Bekanta som tidigare varit helt ointresserade av elbilar börjar nu intressera sig för, och även beställa Model Y. Min syrra och hennes man kollade på ID4, men leveranstiden på ett år samt ganska högt pris gjorde dom avvaktade lite.
Direkt Tesla sänkte priserna åkte dom in och beställde en Tesla. Dom gillade även Teslan mer än ID4, så valet för dom var enkelt. Dels är gillade dom den mer men sen är väl Model Y 150 tkr billigare än motsvarande ID4? Lägg sen till laddnätverk och ruttplanering som fungerar i praktiken, rätt skönt få den funktionen i sin första elbil.
Har ett till syskon som väntat på deras ID4 i över ett år, vet inte hur det går till men bilen är beställd via leasingbolag. Deras pris är väl okej, dom beställde när det fanns bonus men idag hade dom hellre tagit en Tesla på grund av pris och leveranstid.
Jag var även förbi Tesla Segeltorp i helgen, räknade det till 18 personer samtidigt i den lilla butiken. Det var långt ifrån IT-konsulter och tekniknördar som var i butiken. Det var en mix av barnfamiljer, pensionärer, unga par. Åkte sen förbi Audi / Ford / BMW (smista alle) och det var väldigt lugnt. Någon enstaka kund. Ska bli intressant att se hur många Model Y tesla får ut i Mars.
Menar du Y RWD? Blir lättare om man refererar till rätt modellnamn.
Annars håller jag med om allt du skriver. Ska själv beställa en så fort HW4 kommer.
Rätt namn är "Model Y" utan suffix. Därav att folk hittar på egna namn för att särskilja den från dyrare modeller med två motorer.
Model Y SR måste vara den nya Passaten? Bekanta som tidigare varit helt ointresserade av elbilar börjar nu intressera sig för, och även beställa Model Y. Min syrra och hennes man kollade på ID4, men leveranstiden på ett år samt ganska högt pris gjorde dom avvaktade lite.
Direkt Tesla sänkte priserna åkte dom in och beställde en Tesla. Dom gillade även Teslan mer än ID4, så valet för dom var enkelt. Dels är gillade dom den mer men sen är väl Model Y 150 tkr billigare än motsvarande ID4? Lägg sen till laddnätverk och ruttplanering som fungerar i praktiken, rätt skönt få den funktionen i sin första elbil.
Har ett till syskon som väntat på deras ID4 i över ett år, vet inte hur det går till men bilen är beställd via leasingbolag. Deras pris är väl okej, dom beställde när det fanns bonus men idag hade dom hellre tagit en Tesla på grund av pris och leveranstid.
Jag var även förbi Tesla Segeltorp i helgen, räknade det till 18 personer samtidigt i den lilla butiken. Det var långt ifrån IT-konsulter och tekniknördar som var i butiken. Det var en mix av barnfamiljer, pensionärer, unga par. Åkte sen förbi Audi / Ford / BMW (smista alle) och det var väldigt lugnt. Någon enstaka kund. Ska bli intressant att se hur många Model Y tesla får ut i Mars.
Menar du Y RWD? Blir lättare om man refererar till rätt modellnamn.
Annars håller jag med om allt du skriver. Ska själv beställa en så fort HW4 kommer.
Rätt namn är "Model Y" utan suffix. Därav att folk hittar på egna namn för att särskilja den från dyrare modeller med två motorer.
Haha okej! Jag köper det. Gissningsvis kommer förvirringen av (förutom det uppenbara att SR och RWD tidigare för Model 3) att det är den senaste varianten av modellen som lanserats. Sen är det ju extra komiskt att det bara finns trådar om modellen som heter just SR eller RWD. Troligtvis för ett ”Väntrum Model Y” redan fanns och handlade om alla varianter?
Tror att leveranstid är oerhört viktigt. mer än ett år är inte rimligt. möjligen om man beställer hus men inte en bil som går mycket fortare att producera (i folks huvuden). En bil är något man behöver och att behöva vänta ett år innebär att man låser sig och missar ev kampanjer och prissänkningar från andra.
Japp tror de påverkar mycket, åtminstone påverkar de mig mycket. Vi var för typ ett halvt år sedan inne på att byta vår id3 till något annat. Vi var inne och tittade på en massa märken men helt ärligt så fick vi rata många olika bilar pågrund av den långa leverans tiden, tja vi hittade ingen bil vi ville ha och som hade vettig leveranstid, alla låg på typ ett år.
Tesla hade ju rimlig leveranstid men var då för dyr.
Nu har vi lagt bilbytet på hyllan ett tag åtminstone.
Tesla har i dag sänkt priserna på M3 RWD og M3LR i Danmark med ytterligare cirka 10 %.
Det motsvarar priset i Sverige innan länge går ner med runt 40 papp för samma modeller.
Vist måste lagret rensas innan facelift
M3 RWD i DK: 330 000 DKK
M3 LR i DK: 390 000 DKK
Mycket billigare nu än de svenska priserna!!
Intressant.
330 000 DKK = 488 584 SEK, skiljer därmed 31 406 SEK för motsvarande Model 3 i Sverige.
Samtidigt kör man en räntekampanj på 1,99 % i Sverige på beställningar till och med 28 februari (dvs dagen innan Investor Day) så i praktiken blir nog det Svenska alternativet billigare i längden.
Men du har helt rätt, man försöker helt klart krama ut så många Model 3 som möjligt innan eventet den 1 mars.
Tesla har i dag sänkt priserna på M3 RWD og M3LR i Danmark med ytterligare cirka 10 %.
Det motsvarar priset i Sverige innan länge går ner med runt 40 papp för samma modeller.
Vist måste lagret rensas innan facelift
M3 RWD i DK: 330 000 DKK
M3 LR i DK: 390 000 DKK
Mycket billigare nu än de svenska priserna!!
Intressant.
330 000 DKK = 488 584 SEK, skiljer därmed 31 406 SEK för motsvarande Model 3 i Sverige.
Samtidigt kör man en räntekampanj på 1,99 % i Sverige på beställningar till och med 28 februari (dvs dagen innan Investor Day) så i praktiken blir nog det Svenska alternativet billigare i längden.
Men du har helt rätt, man försöker helt klart krama ut så många Model 3 som möjligt innan eventet den 1 mars.
Är väl ingen VSG i Danmark heller? Är väl bara Sverige som har det? Gissningsvis en kostnad för Tesla på 10-20k på en Model 3.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021