Tesla sänker priserna rejält

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Dodde »

nek0 skrev: 22 jan 2023 15:37
BigEasy skrev: 22 jan 2023 12:04
Månadspriset har faktiskt aldrig varit över 4:-.

En sak som ofta glöms bort är att de flesta startar sina långresor med billig el hemifrån i batteriet. Det sänker snittet för resan även om du måste snabbladda.

Kör du 70 mil så är det 40 billiga mil och 30 dyra. Kör du på diesel är det 70 dyra mil.

Måste vara en hybrid som inte är laddbar dessutom då elpriset inte påverkar milkostnaden.

Känns som en riggad jämförelse mellan en törstig elbil och en otroligt snål dieselbil. Vilka bilar är det som de använt?
Ja, ja så fort är resultatet annat än det man vill att det ska vara är det riggat
ID-bilarna hade ju problem med högre förbrukning på korta distanser pga mjukvaran till uppvärmning av batteriet men det är fixat sedan länge med OTA uppdateringar. Ändå högt med ca 300wh/km, kan inte vara någon längre körning.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av BigEasy »

Resultatet är ju entydigt i fördel elbilarna. Åtminstone vad gäller kostnaden. Att det inte ens under årets allra dyraste elmånad är billigare med diesel säger en hel del.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av martinot »

nek0 skrev: 22 jan 2023 11:25
Inte alla som laddar hemma har timpris på el och enligt vibilägare så blir det dyrare med elbil än bensinbil redan vid 4kr/kWh
Här har jag uppdaterat mitt kalkylark med elpris på 4 kr/kWh, och fortfarande 2/3:ar av priset för vår elbil mot vår extremt effektiva dieselbil:

Jämförelse drivmedelskostnad 2023-01-22

Elpris (ink. moms och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 4
Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25
Förbrukning elbil [kWh/mil] 1,5
Laddförluster [procent] 9%
Kostnad elbil [kr/mil] 7,68 kr

Dieselpris [kr/liter] 24,01
Förbrukning diesel [liter/mil] 0,5
Kostnad dieselbil [kr/mil] 12,01 kr

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... rdic/table
https://www.bensinstation.nu/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
niklas12
Inlägg: 2507
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av niklas12 »

Den stora nackdelen för elbilar i en TCO kalkyl är ju det dyrare inköpspriset kontra motsvarande fossilbil och med ökade räntekostnader så kommer kapitalkostnaderna öka.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av martinot »

niklas12 skrev: 22 jan 2023 18:30
Den stora nackdelen för elbilar i en TCO kalkyl är ju det dyrare inköpspriset kontra motsvarande fossilbil och med ökade räntekostnader så kommer kapitalkostnaderna öka.
Jo, fast nu handlade det ju om bilar som vi (och tidningen) redan har att disponera. Inte TCO-kostnad (jag har redan gått stort plus på bägge våra elbilar jämfört med ICE-alternativen). Vi har redan elbilar och dieselbil. Precis som för Vi Bilägare. Bara för oss att välja den som är mest ekonomisk. Detta handlar alltså om drivmedelskostnaden.

På långresa så kanske dieseln vinner jämfört med priser på snabbladdning (samt man slipper kaoset på SuC-stationer som Tesla öppnat upp), men i vardagskörning när man laddar hemma så har elbilarna hitintills alltid överlägset varit billigare att köra än vår dieselbil. Inklusive de nätter i december månad med mest extrema timpriser.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av nek0 »

martinot skrev: 22 jan 2023 18:34
niklas12 skrev: 22 jan 2023 18:30
Den stora nackdelen för elbilar i en TCO kalkyl är ju det dyrare inköpspriset kontra motsvarande fossilbil och med ökade räntekostnader så kommer kapitalkostnaderna öka.
Jo, fast nu handlade det ju om bilar som vi (och tidningen) redan har att disponera. Inte TCO-kostnad (jag har redan gått stort plus på bägge våra elbilar jämfört med ICE-alternativen). Vi har redan elbilar och dieselbil. Precis som för Vi Bilägare. Bara för oss att välja den som är mest ekonomisk. Detta handlar alltså om drivmedelskostnaden.

På långresa så kanske dieseln vinner jämfört med priser på snabbladdning (samt man slipper kaoset på SuC-stationer som Tesla öppnat upp), men i vardagskörning när man laddar hemma så har elbilarna hitintills alltid överlägset varit billigare att köra än vår dieselbil. Inklusive de nätter i december månad med mest extrema timpriser.
Jag påstår inget. Ring eller skriv till Vibilägare och berätta för de hur dåliga de är på att köra och räkna. Om du ändå är igång passa på och fråga om de är köpta av oljaproducenter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av martinot »

nek0 skrev: 22 jan 2023 19:10
martinot skrev: 22 jan 2023 18:34
niklas12 skrev: 22 jan 2023 18:30
Den stora nackdelen för elbilar i en TCO kalkyl är ju det dyrare inköpspriset kontra motsvarande fossilbil och med ökade räntekostnader så kommer kapitalkostnaderna öka.
Jo, fast nu handlade det ju om bilar som vi (och tidningen) redan har att disponera. Inte TCO-kostnad (jag har redan gått stort plus på bägge våra elbilar jämfört med ICE-alternativen). Vi har redan elbilar och dieselbil. Precis som för Vi Bilägare. Bara för oss att välja den som är mest ekonomisk. Detta handlar alltså om drivmedelskostnaden.

På långresa så kanske dieseln vinner jämfört med priser på snabbladdning (samt man slipper kaoset på SuC-stationer som Tesla öppnat upp), men i vardagskörning när man laddar hemma så har elbilarna hitintills alltid överlägset varit billigare att köra än vår dieselbil. Inklusive de nätter i december månad med mest extrema timpriser.
Jag påstår inget. Ring eller skriv till Vibilägare och berätta för de hur dåliga de är på att köra och räkna. Om du ändå är igång passa på och fråga om de är köpta av oljaproducenter.
Kommentaren ovan var till Niklas12.

Har inget intresse av Vi Bilägare. En i mitt tycke dålig tönttidning som jag inte är det minsta intresserad av.

Var inte heller jag som refererade till den. Det var någon annan som tog upp den som referens i tråden. Då är det bättre att den personen får ta det vidare, eller kanske att du gör det som verkar tycka att det är viktigt?

Har inte skrivit något om oljeproducenter. Tror du kanske blandar ihop mig med någon annan?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av mikebike »

nek0 skrev: 22 jan 2023 19:10
martinot skrev: 22 jan 2023 18:34
niklas12 skrev: 22 jan 2023 18:30
Den stora nackdelen för elbilar i en TCO kalkyl är ju det dyrare inköpspriset kontra motsvarande fossilbil och med ökade räntekostnader så kommer kapitalkostnaderna öka.
Jo, fast nu handlade det ju om bilar som vi (och tidningen) redan har att disponera. Inte TCO-kostnad (jag har redan gått stort plus på bägge våra elbilar jämfört med ICE-alternativen). Vi har redan elbilar och dieselbil. Precis som för Vi Bilägare. Bara för oss att välja den som är mest ekonomisk. Detta handlar alltså om drivmedelskostnaden.

På långresa så kanske dieseln vinner jämfört med priser på snabbladdning (samt man slipper kaoset på SuC-stationer som Tesla öppnat upp), men i vardagskörning när man laddar hemma så har elbilarna hitintills alltid överlägset varit billigare att köra än vår dieselbil. Inklusive de nätter i december månad med mest extrema timpriser.
Jag påstår inget. Ring eller skriv till Vibilägare och berätta för de hur dåliga de är på att köra och räkna. Om du ändå är igång passa på och fråga om de är köpta av oljaproducenter.
Vi Bilägare ägs av OKQ8. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
AxwellE
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jan 2023 23:10

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av AxwellE »

Hej! Funderar på en tesla model y RWD (snik) som personalbil.
Enligt min kalkyl med 55% marginalskatt skulle den kosta mig 6400kr netto inkl vinterdäck, med beräknat restvärde om 51%. Kalkylerad på 2000 privatmil om året?

Tror ni det är någon risk att bilens värde är lägre än det vid försäljning? Mitt företag har kravbilden att bilen ska vara kostandsneutral, så jag får ta smällen/vinsten beroende på hur kalkylen går ihop.

Tankar och erfarenheter mottages tacksamt.
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av vampyren »

BigEasy skrev: 22 jan 2023 16:38
Resultatet är ju entydigt i fördel elbilarna. Åtminstone vad gäller kostnaden. Att det inte ens under årets allra dyraste elmånad är billigare med diesel säger en hel del.
Såg att de bara jämför bara drivmedel men då blir det totalt fel!
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Kave
elbilist
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 dec 2021 18:23

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Kave »

AxwellE skrev: 23 jan 2023 23:14
Hej! Funderar på en tesla model y RWD (snik) som personalbil.
Enligt min kalkyl med 55% marginalskatt skulle den kosta mig 6400kr netto inkl vinterdäck, med beräknat restvärde om 51%. Kalkylerad på 2000 privatmil om året?

Tror ni det är någon risk att bilens värde är lägre än det vid försäljning? Mitt företag har kravbilden att bilen ska vara kostandsneutral, så jag får ta smällen/vinsten beroende på hur kalkylen går ihop.

Tankar och erfarenheter mottages tacksamt.
Normalt håller väl elbilarna ett klart högre andrahandvärde än diesel och bensin. Hur situationen ser ut om tre år är helt omöjlig att sia om. Svenska kratftnäts prognos om närmaste fyra åren avseende elbrist ser extremt mörk ut vad gäller elpriset. Dubblat elbehov där vattenkraften i norr går åt där. Hade en kompis som köpte säkraste kortet för 15-20 år sen, en etanolsaab. Andrahandsvärdet rasade när Saab kursade :)
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av BigEasy »

vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
BigEasy skrev: 22 jan 2023 16:38
Resultatet är ju entydigt i fördel elbilarna. Åtminstone vad gäller kostnaden. Att det inte ens under årets allra dyraste elmånad är billigare med diesel säger en hel del.
Såg att de bara jämför bara drivmedel men då blir det totalt fel!
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.

Om allt bara handlar om pengar så är det så. Finns dock annat att beakta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av martinot »

vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
Såg att de bara jämför bara drivmedel men då blir det totalt fel!
Njae. Det beror ju helt på vad man vill jämföra, och vilka förutsättningar man har.

Vill man enbart jämföra just drivmedelskostnaden, så är det ju helt rätt att bara jämföra drivmedelskostnaden.

Detta är något som jag själv ofta gör (har ett kalkylblad för detta som jag snabbt och lätt uppdaterar).
vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Inte heller ens jämföra bilar. Yaris är en plastig, bullrig, slö, genomtråkig liten skitbil som jag aldrig någonsin skulle vilja äga. Hyrde en engång för fyra år sedan, och det gör jag aldrig någonsin om. Var det absolut värsta jag någonsin varit med om!
vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Om du vill räkna på TCO-kostnaderna innan inköp av en ny bil (som jag tycker att man absolut skall göra), så kan jag varmt rekommendera denna sajten:

https://www.teslakalkylen.com/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av kaffekoko »

AxwellE skrev: 23 jan 2023 23:14
Hej! Funderar på en tesla model y RWD (snik) som personalbil.
Enligt min kalkyl med 55% marginalskatt skulle den kosta mig 6400kr netto inkl vinterdäck, med beräknat restvärde om 51%. Kalkylerad på 2000 privatmil om året?

Tror ni det är någon risk att bilens värde är lägre än det vid försäljning? Mitt företag har kravbilden att bilen ska vara kostandsneutral, så jag får ta smällen/vinsten beroende på hur kalkylen går ihop.

Tankar och erfarenheter mottages tacksamt.
Omöjligt att veta med Tesla tyvärr. Om de gör en jättedumpning igen påverkar det värdet på alla begagnatbilar. Så kan bli allt från mer eller mindre värdelös till att man inte förlorar något alls. Det är spännande att äga en Tesla, kalkylen kan förändras dramatiskt över en natt.
AxwellE
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jan 2023 23:10

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av AxwellE »

På vårt företag är det autoplan som har leasingen av bilen. Om beräknat restvärde är 51% av 539000kr = 274890kr när leasingperioden är över. Om bilen då går ut på öppna markaden och det visar sig att den endast säljs för 240000kr, kan man då får frågan om jag vill pynta 274890 kr och då bli vid bilen?

Som jag tolkat det finns inte den möjligheten, utan den säljs alltid på öppna marknaden utan möjlighet för mig att få förtur på att köpa ut bilen. Jag pyntar kanske hellre 274890 kr för att få en bil med en bra historik där jag själv är första ägaren, än att pynta ca 35000kr för att nån annan ska få köra den vidare.

Nån som har erfarenhet av vad som händer när leasingen går ut (med autoplan)?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Ilduce77 »

Restvärdet ska i så fall stämma överens med marknadsvärdet.

Om restvärdet är betydligt lägre än marknadsvärdet och du skulle få köpa den för det låga restvärdet, kommer du bli förmånsbeskattad..

Leasing bolagen brukar vilja slippa det meck och de kommer runt allt detta om bilen säljs på aktion. Då säljs den ju alltid till marknadspris.

Därför brukar de inte vilja hålla på med värderingar och riskera att hamna i någon märklig situation där de sålt bilen för billigt..
AxwellE
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jan 2023 23:10

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av AxwellE »

Ilduce77 skrev: 24 jan 2023 13:13
Restvärdet ska i så fall stämma överens med marknadsvärdet.

Om restvärdet är betydligt lägre än marknadsvärdet och du skulle få köpa den för det låga restvärdet, kommer du bli förmånsbeskattad..

Leasing bolagen brukar vilja slippa det meck och de kommer runt allt detta om bilen säljs på aktion. Då säljs den ju alltid till marknadspris.

Därför brukar de inte vilja hålla på med värderingar och riskera att hamna i någon märklig situation där de sålt bilen för billigt..
Då har jag förstått det hela rätt. Med andra ord är det bara att gilla läget och hoppas att den säljs för mer än beräknat restvärde. Hur är det med er övriga i tråden? Är det flera här som har övervägt model Y rwd som personalbil? Jag tycker inte 6400kr netto (ex bränsle) låter så himla farligt, om kalkylen går ihop vill säga med det beräknade restvärdet? Jag har svårt att tro att Tesla kommer sänka priset särskilt mycket mer på rwd versionen?

Räknade hemma på det lite igår och min nuvarande BMW 2014 års-modell (med ganska liten värdeminskning, ca 35 k på 3år och 5300 mil) har kostat mig ca 5000kr/månad med reperationer, däck och bränsle - snart börjar åldern hinna ikapp den och jag är rädd att mer oförutsädda utgifter kan komma. Likaså om jag köper en nyare fosilbil, så lär värdeminskningen göra kalkylen än mer dyster.

Bor egentligen perfekt för elbil, har modern villa med billig uppvärmning och solceller på taket och kan ladda billigt.
Ändå känner jag mig sjukt osäker på kalkylen...
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Ilduce77 »

Har du solceller, så är det en nobrainer..

Om du jämför en ny fossilbil med en ny elbil landar du högst troligt i en vinst för elbilen.

Om du tittar på en bmw 5-serie och räknar på en en model Y rwd, vågar jag svära på att teslan blir billigare att äga än bmw:n..

en vettigt utrustad bmw 5-serie landar väl på ca 500.000 kr.
Sen ska du ha bränsle till det..

Nej, det är bara att köra på el.. Du kommer inte gå tillbaka... 😀👍🏻
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Legato »

Ilduce77 skrev: 24 jan 2023 13:51
Har du solceller, så är det en nobrainer..

Om du jämför en ny fossilbil med en ny elbil landar du högst troligt i en vinst för elbilen.

Om du tittar på en bmw 5-serie och räknar på en en model Y rwd, vågar jag svära på att teslan blir billigare att äga än bmw:n..

en vettigt utrustad bmw 5-serie landar väl på ca 500.000 kr.
Sen ska du ha bränsle till det..

Nej, det är bara att köra på el.. Du kommer inte gå tillbaka... 😀👍🏻
Håller med om att elbil är bäst totalt sett, men däremot anser jag inte att solceller påverkar kalkylen överhuvudtaget.

Optimalt med solceller är nästan alltid att sälja elen på dagen och att köpa el på natten. Det påverkar inte kalkylen för elbilen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av slugger75 »

AxwellE skrev: 24 jan 2023 12:51
På vårt företag är det autoplan som har leasingen av bilen. Om beräknat restvärde är 51% av 539000kr = 274890kr när leasingperioden är över. Om bilen då går ut på öppna markaden och det visar sig att den endast säljs för 240000kr, kan man då får frågan om jag vill pynta 274890 kr och då bli vid bilen?

Som jag tolkat det finns inte den möjligheten, utan den säljs alltid på öppna marknaden utan möjlighet för mig att få förtur på att köpa ut bilen. Jag pyntar kanske hellre 274890 kr för att få en bil med en bra historik där jag själv är första ägaren, än att pynta ca 35000kr för att nån annan ska få köra den vidare.

Nån som har erfarenhet av vad som händer när leasingen går ut (med autoplan)?
Jag kan svara.

När det är dags för avslut av leasingen så meddelar du Autoplan att du vill bli erbjuden att köpa loss bilen. Sen lämnar du in bilen till försäljning enligt vad Autoplan anvisar. Bilen läggs ut på en bilauktionssite för företag (typ bilhandlarnas KVD). Är osäker men tror inte att privatpersoner kan bjuda här. När auktionen är avslutad så blir du erbjuden att köpa bilen för det högsta budet. Säg att det högsta budet hamnar på 275 000 kr. Då kan du få köpa den för det. Inte 500 kr mindre eller 500 kr mer, utan exakt högsta budet. Du har ganska kort om tid på dig att bestämma dig. Tackar du nej så får bilhandlaren som bjöd 275 000 kr köpa den för det priset.

Så här fungerade det i alla fall 2018 när jag köpte loss en bil från Autoplan.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
AxwellE
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jan 2023 23:10

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av AxwellE »

Sen en sak som inte heller går att utläsa ur autoplans kalkyler är vilka räntor kalkylen baseras på i dagsläget. Den innehåller väl nån intelligent funktion som hämtar räntan automatiskt, men den visas inte för mig som kalkylator...

Det man kan konstatera att hur man än vänder sig har man rumpan bak. Det är dyrt att äga ny bil oavsett finansieringslösning. Det som lockar mig med personalbilen är att man ändå får loss lite kontanter för den bilen jag har som jag kan ränta lite under tiden. Likaså verkar försäkringsbeloppet vara ganska förmånligt för företag, åtminstone om man ska tro kalkylen, så det verkar finnas lite sådana vinster att göra kontra privatköp med avbetalning där man står för kringkostnaderna själv.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev: 24 jan 2023 13:56
Ilduce77 skrev: 24 jan 2023 13:51
Har du solceller, så är det en nobrainer..

Om du jämför en ny fossilbil med en ny elbil landar du högst troligt i en vinst för elbilen.

Om du tittar på en bmw 5-serie och räknar på en en model Y rwd, vågar jag svära på att teslan blir billigare att äga än bmw:n..

en vettigt utrustad bmw 5-serie landar väl på ca 500.000 kr.
Sen ska du ha bränsle till det..

Nej, det är bara att köra på el.. Du kommer inte gå tillbaka... 😀👍🏻
Håller med om att elbil är bäst totalt sett, men däremot anser jag inte att solceller påverkar kalkylen överhuvudtaget.

Optimalt med solceller är nästan alltid att sälja elen på dagen och att köpa el på natten. Det påverkar inte kalkylen för elbilen.
Stämmer bra det, solceller har egentligen ingenting med elbil att göra förutom
känslan av att kunna ladda med egenproducerad el, men rent ekonomiskt så är det
två helt separata saker. Och regelverket lär knappast ändras heller antar jag (hypotetiskt så
skulle det kunna komma specifika regler som kunde förändra läget men jag kan inte komma på
någon variant iaf).
OM det omvända skulle hända någon gång, att elpriset blir svinlågt på dagen och dyrt
på natten så skulle det löna sig att ladda på dagen antar jag, men händer det öht ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Dafro »

Bjelke skrev: 24 jan 2023 18:37
Legato skrev: 24 jan 2023 13:56
Ilduce77 skrev: 24 jan 2023 13:51
Har du solceller, så är det en nobrainer..

Om du jämför en ny fossilbil med en ny elbil landar du högst troligt i en vinst för elbilen.

Om du tittar på en bmw 5-serie och räknar på en en model Y rwd, vågar jag svära på att teslan blir billigare att äga än bmw:n..

en vettigt utrustad bmw 5-serie landar väl på ca 500.000 kr.
Sen ska du ha bränsle till det..

Nej, det är bara att köra på el.. Du kommer inte gå tillbaka... 😀👍🏻
Håller med om att elbil är bäst totalt sett, men däremot anser jag inte att solceller påverkar kalkylen överhuvudtaget.

Optimalt med solceller är nästan alltid att sälja elen på dagen och att köpa el på natten. Det påverkar inte kalkylen för elbilen.
Stämmer bra det, solceller har egentligen ingenting med elbil att göra förutom
känslan av att kunna ladda med egenproducerad el, men rent ekonomiskt så är det
två helt separata saker. Och regelverket lär knappast ändras heller antar jag (hypotetiskt så
skulle det kunna komma specifika regler som kunde förändra läget men jag kan inte komma på
någon variant iaf).
OM det omvända skulle hända någon gång, att elpriset blir svinlågt på dagen och dyrt
på natten så skulle det löna sig att ladda på dagen antar jag, men händer det öht ?
Nej.
27,8 kWp solceller
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av vampyren »

BigEasy skrev: 24 jan 2023 07:24
vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
BigEasy skrev: 22 jan 2023 16:38
Resultatet är ju entydigt i fördel elbilarna. Åtminstone vad gäller kostnaden. Att det inte ens under årets allra dyraste elmånad är billigare med diesel säger en hel del.
Såg att de bara jämför bara drivmedel men då blir det totalt fel!
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.

Om allt bara handlar om pengar så är det så. Finns dock annat att beakta.
Jag vill "tro" att elbilar är bättre för miljön men det stämmer inte! I alla fall om man inte kör väldigt långt.
Så för 90% är nog en vanlig bil bättre om man nu bryr sig om miljön. Inte sagt att detta blir så för alltid men idag med dagens teknologi så ser det ut så.
Än så länge har allt jag läst pekat på att det krävs enorma mängder med energi och kemikalier för att tillverka batterier. Så det är snarare sämre för miljön.
Här finns även barnarbete som ger mig ont i magen:
Tror Tesla går ifrån cobolt/tungsten men inte säker om det är helt borta från deras bilar! Vi använder även mobiler och datorer som säkert använder dessa mineraler :( så jag känner mig visst skyldig också.

Sen har vi inte all fakta på hur alla gamla bilar kommer att hanteras och påverkan på miljön.
martinot skrev: 24 jan 2023 11:04
vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
Såg att de bara jämför bara drivmedel men då blir det totalt fel!
Njae. Det beror ju helt på vad man vill jämföra, och vilka förutsättningar man har.

Vill man enbart jämföra just drivmedelskostnaden, så är det ju helt rätt att bara jämföra drivmedelskostnaden.

Detta är något som jag själv ofta gör (har ett kalkylblad för detta som jag snabbt och lätt uppdaterar).
vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Inte heller ens jämföra bilar. Yaris är en plastig, bullrig, slö, genomtråkig liten skitbil som jag aldrig någonsin skulle vilja äga. Hyrde en engång för fyra år sedan, och det gör jag aldrig någonsin om. Var det absolut värsta jag någonsin varit med om!
vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Om du vill räkna på TCO-kostnaderna innan inköp av en ny bil (som jag tycker att man absolut skall göra), så kan jag varmt rekommendera denna sajten:

https://www.teslakalkylen.com/
Tack för länken, ganska coolt att jämföra. TCO-kostnaden för mig är absolut en faktor. Betalar jag 200-300 tusen kr mer så måste jag tjäna in det.
Jag jämförde med Yaris för det var på bilden och visst är det en liten plastig och dålig bil men man får vad man betalar för :)

ps. jag kan ha fel när det kommer till tesla, jag läste om elbilar och om de verkligen var bättre för naturen för kanske 1-2år sen. Tesla gör det mesta själva och kanske har de blivit mycket mer effektiva. Får börja gräva i ämnet igen :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av nek0 »

vampyren skrev: 24 jan 2023 21:28
BigEasy skrev: 24 jan 2023 07:24
vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
BigEasy skrev: 22 jan 2023 16:38
Resultatet är ju entydigt i fördel elbilarna. Åtminstone vad gäller kostnaden. Att det inte ens under årets allra dyraste elmånad är billigare med diesel säger en hel del.
Såg att de bara jämför bara drivmedel men då blir det totalt fel!
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.

Om allt bara handlar om pengar så är det så. Finns dock annat att beakta.
Jag vill "tro" att elbilar är bättre för miljön men det stämmer inte! I alla fall om man inte kör väldigt långt.
Så för 90% är nog en vanlig bil bättre om man nu bryr sig om miljön. Inte sagt att detta blir så för alltid men idag med dagens teknologi så ser det ut så.
Än så länge har allt jag läst pekat på att det krävs enorma mängder med energi och kemikalier för att tillverka batterier. Så det är snarare sämre för miljön.
Här finns även barnarbete som ger mig ont i magen:
Tror Tesla går ifrån cobolt/tungsten men inte säker om det är helt borta från deras bilar! Vi använder även mobiler och datorer som säkert använder dessa mineraler :( så jag känner mig visst skyldig också.

Sen har vi inte all fakta på hur alla gamla bilar kommer att hanteras och påverkan på miljön.
martinot skrev: 24 jan 2023 11:04
vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
Såg att de bara jämför bara drivmedel men då blir det totalt fel!
Njae. Det beror ju helt på vad man vill jämföra, och vilka förutsättningar man har.

Vill man enbart jämföra just drivmedelskostnaden, så är det ju helt rätt att bara jämföra drivmedelskostnaden.

Detta är något som jag själv ofta gör (har ett kalkylblad för detta som jag snabbt och lätt uppdaterar).
vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Inte heller ens jämföra bilar. Yaris är en plastig, bullrig, slö, genomtråkig liten skitbil som jag aldrig någonsin skulle vilja äga. Hyrde en engång för fyra år sedan, och det gör jag aldrig någonsin om. Var det absolut värsta jag någonsin varit med om!
vampyren skrev: 24 jan 2023 01:23
De jämför Yaris, en bil för typ 200k max med en bil som kostar 500k. Ingen kalkyl i världen kan motivera en elbil köp då.
Om du vill räkna på TCO-kostnaderna innan inköp av en ny bil (som jag tycker att man absolut skall göra), så kan jag varmt rekommendera denna sajten:

https://www.teslakalkylen.com/
Tack för länken, ganska coolt att jämföra. TCO-kostnaden för mig är absolut en faktor. Betalar jag 200-300 tusen kr mer så måste jag tjäna in det.
Jag jämförde med Yaris för det var på bilden och visst är det en liten plastig och dålig bil men man får vad man betalar för :)

ps. jag kan ha fel när det kommer till tesla, jag läste om elbilar och om de verkligen var bättre för naturen för kanske 1-2år sen. Tesla gör det mesta själva och kanske har de blivit mycket mer effektiva. Får börja gräva i ämnet igen :)
Hur kunde du undvika att läsa om cobolten i bensinen? Tror inte att Tesla eller någon av biltillverkarna iEu köper cobolt från länder där det förekommer barnarbete.
Skriv svar