Förmånsvärde efter prissänkningen

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av Smutt »

När ändras förmånsvärde nu efter prissänkningen? Är det först nästa år?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
JojjeBerg
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jan 2023 09:34

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av JojjeBerg »

Minns jag rätt så ändrar skatteverket i sina listor med nybilspriser löpande under året. Detta pris ligger som bekant till grund för förmånsvärdesberäkningen.
Nytt pris förs in i listan om det är en varaktig sänkning som är tillgänglig för allmänheten.

Men jag har ställt frågan till Skatteverket om när dom avser ändra nybilspriset för Teslor. Beräknas få svar i mitten av veckan, återkommer!

Model Y blir riktigt attraktiv som förmånsbil efter sänkningen.
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av Haneky »

JojjeBerg skrev:
Minns jag rätt så ändrar skatteverket i sina listor med nybilspriser löpande under året. Detta pris ligger som bekant till grund för förmånsvärdesberäkningen.
Nytt pris förs in i listan om det är en varaktig sänkning som är tillgänglig för allmänheten.

Men jag har ställt frågan till Skatteverket om när dom avser ändra nybilspriset för Teslor. Beräknas få svar i mitten av veckan, återkommer!

Model Y blir riktigt attraktiv som förmånsbil efter sänkningen.
Snyggt. Uppdatera oss gärna när du får svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ElbilsChrippe
Inlägg: 79
Blev medlem: 30 jan 2019 07:33

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av ElbilsChrippe »

Hej!

Jag har också skickat in en fråga till Skatteverket och återkommer med mitt svar. Frågade Teslaförsäljarna i Norrköping i helgen dessutom men de vet så klart inte :)

När jag kollar på skatteverkets hemsida tolkar jag deras skrivelse som man kan se denna ändring som det nya nybilspriset baserat på:
Om ett sådant introduktionspris ändras efter en kort tid, avses med nybilspris det nya priset. Begreppet kort tid bör avse en tidsperiod som är högst sex månader. Vad som är kort tid bör också avgöras i förhållande till om det fanns en rimlig möjlighet att utnyttja ett priserbjudande och om det faktiskt såldes några bilar till det första introduktionspriset. Har t.ex. ett kampanjpris satts under så kort tid att endast ett fåtal köpare har kommit att kunna utnyttja det och priset därefter höjts, bör det senare priset föranleda ändring av nybilspriset. Om det visar sig att ett introduktionspris måste sänkas för att försäljningen ska komma i gång, och det dessförinnan endast sålts ett fåtal bilar, bör också nybilspriset ändras trots att priset gällt under kanske flera månader (prop. 1996/97:173 s. 61).
Jag tolkar det ialla fall som att nya priset blir då nybilspriset - i vårat fall det lägre priset.

Referens: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... bilspriset
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av Smutt »

JojjeBerg skrev: 15 jan 2023 09:38
Minns jag rätt så ändrar skatteverket i sina listor med nybilspriser löpande under året. Detta pris ligger som bekant till grund för förmånsvärdesberäkningen.
Nytt pris förs in i listan om det är en varaktig sänkning som är tillgänglig för allmänheten.

Men jag har ställt frågan till Skatteverket om när dom avser ändra nybilspriset för Teslor. Beräknas få svar i mitten av veckan, återkommer!

Model Y blir riktigt attraktiv som förmånsbil efter sänkningen.
Ja en snik model Y känns ju som ett kap 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av danni »

Jag hade blivit förvånad om den här prissänkningen kommer reflekteras i förmånsvärdena, men konstigare saker har väl hänt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Wakamuru
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 jul 2021 10:56

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av Wakamuru »

Några nyheter från Skatteverket? Fått några svar? Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av TeslaKotte »

Ringde själv och frågade skatteverket, de jobbar på det hos skatteverket och kommer mest troligt komma en justering innan den som normalt sett kommer under våren men ändringen kommer att ske retroaktivt om/när den ändras.

Tydligen är nypriset något som Tesla kommunicerar till skatteverket och inget de hade förvarnat om (vilket det lät på att bilföretagen brukar göra). Lät också som att Tesla kan kommunicera att det lägre nypriset gäller även för tidigare årsmodeller, borde därmed gå att få ner förmånsvärdet på 2022or också.

Hon jag pratade med sa att det även borde ligga i Teslas intresse att kommunicera de nya lägre nybilspriserna.
Så om någon känner något lite högre upp i Tesla Sverige kan man kanske hinta lite, eller att vi gemensamt här på forumet mass-mailar lämplig person på Tesla med påtryckning tills det händer något! :D

Lägre förmånsvärde borde om något ge en liten boost av begagnatpriserna :)
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av Bengt »

Jag pratade med Tesla igår och fick bekräftat att de har meddelat de nya priserna till Skatteverket.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Wakamuru
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 jul 2021 10:56

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av Wakamuru »

Kan tillägga efter samtal med Skatteverket att de inom kort reviderar sina nybilsprislistor till följd av Teslas prissänkning.
ElbilsChrippe
Inlägg: 79
Blev medlem: 30 jan 2019 07:33

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av ElbilsChrippe »

Wakamuru skrev: 17 jan 2023 10:12
Några nyheter från Skatteverket? Fått några svar? Tackar på förhand!
Jag fick svaret:
. Hej,


De nybilspriser som ska tillämpas vid förmånsberäkningen fastställs av Skatteverket i en nybilsprislista. Kompletteringar och ändringar under året publiceras i en ny lista (ändringsföreskrift) där varje ändring eller tillägg har markerats med ett kantstreck. Ändring av nybilspris kan också komma i form av ett ställningstagande.

Det är först när Skatteverket fastställt en ändring av nybilspriset som du kan använda detta vad gäller beräkningen av förmånsvärdet. Vi kan i nuläget inte säga när en eventuell ändring av nybilspriset kommer att ske.
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av Haneky »

Wakamuru skrev:
Kan tillägga efter samtal med Skatteverket att de inom kort reviderar sina nybilsprislistor till följd av Teslas prissänkning.
Underbart. Då är det kanske läge att köpa min första Tesla. Tack för att ni ligger på!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wakamuru
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 jul 2021 10:56

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av Wakamuru »

ElbilsChrippe skrev: 17 jan 2023 15:34
Wakamuru skrev: 17 jan 2023 10:12
Några nyheter från Skatteverket? Fått några svar? Tackar på förhand!
Jag fick svaret:
. Hej,


De nybilspriser som ska tillämpas vid förmånsberäkningen fastställs av Skatteverket i en nybilsprislista. Kompletteringar och ändringar under året publiceras i en ny lista (ändringsföreskrift) där varje ändring eller tillägg har markerats med ett kantstreck. Ändring av nybilspris kan också komma i form av ett ställningstagande.

Det är först när Skatteverket fastställt en ändring av nybilspriset som du kan använda detta vad gäller beräkningen av förmånsvärdet. Vi kan i nuläget inte säga när en eventuell ändring av nybilspriset kommer att ske.

Förstod du det som att det går att tillämpa även på bilar hämtade undet 2022?? Hämtade vår för knappt en månad sedan.
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av oxe »

Edit: Såg att frågan visst tagits upp tidigare i tråden, sorry för dubbelpost. Men det viktiga är ju såklart om Skatteverket svarat på detta än.

Har läst allt jag kan hitta angående beräkning av nybilspriserna och konsensus är ju såklart att det priset som Skatteverket har i sin nybilsprislista också är det som ska användas vid förmånsberäkning.

Men är det någon som har ställt frågan till Skatteverket hur man ska hantera klausulen om förändrat nybilspris inom 6 månader från att modellen lanserades? Se särskilt texten i fetstil nedan. Tesla Model Y RWD lanserades 26 augusti, sen är det frågan om det är priset vid lansering eller priset vid leverans av de första bilarna som gäller. De första bilarna levererades i november om jag inte sett fel.
Jag tolkar det som att man kan använda det nya priset då prissänkningen var inom 6 månader från det att bilen lanserades på marknaden. Frågan är hur man gör detta rent praktiskt?
Med nybilspriset för bilmodellen avses det pris som bilen hade när den som ny introducerades på den svenska marknaden. Här avses nybilspriset på marknaden för privatpersoner.
I fråga om bilar som tillverkats före den 1 januari 2002 används fortfarande begreppet ”årsmodell” i stället för tillverkningsår.
En bilmodell som är ny endast på grund av nytt tillverkningsår bör anses introducerad på den svenska marknaden vid tillverkningsårets ingång (61 kap. 6 § andra stycket IL).
Om ett sådant introduktionspris ändras efter en kort tid, avses med nybilspris det nya priset. Begreppet kort tid bör avse en tidsperiod som är högst sex månader. Vad som är kort tid bör också avgöras i förhållande till om det fanns en rimlig möjlighet att utnyttja ett priserbjudande och om det faktiskt såldes några bilar till det första introduktionspriset. Har t.ex. ett kampanjpris satts under så kort tid att endast ett fåtal köpare har kommit att kunna utnyttja det och priset därefter höjts, bör det senare priset föranleda ändring av nybilspriset. Om det visar sig att ett introduktionspris måste sänkas för att försäljningen ska komma i gång, och det dessförinnan endast sålts ett fåtal bilar, bör också nybilspriset ändras trots att priset gällt under kanske flera månader (prop. 1996/97:173 s. 61).
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av 4dy »

oxe skrev: 18 jan 2023 09:35
Jag tolkar det som att man kan använda det nya priset då prissänkningen var inom 6 månader från det att bilen lanserades på marknaden. Frågan är hur man gör detta rent praktiskt?
Det är bara att gå in på Skatteverkets tjänst för bilförmånsberäkning och ange att modellen inte finns och fylla i pris samt att det är en elbil.

Bilden avser en Model Y Performance.
mypförmån.png
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av oxe »

4dy skrev: 18 jan 2023 09:55
oxe skrev: 18 jan 2023 09:35
Jag tolkar det som att man kan använda det nya priset då prissänkningen var inom 6 månader från det att bilen lanserades på marknaden. Frågan är hur man gör detta rent praktiskt?
Det är bara att gå in på Skatteverkets tjänst för bilförmånsberäkning och ange att modellen inte finns och fylla i pris samt att det är en elbil.

Bilden avser en Model Y Performance.
Ja, det är klart att man kan göra det, problemet uppstår snarare när man ska lägga in bilen i lönesystemet eller framförallt ifall man behöver försvara sitt agerande gentemot revisor eller Skatteverket. Därav intressant att höra hur Skatteverket resonerar kring klausulen.
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av 4dy »

oxe skrev: 18 jan 2023 09:57
4dy skrev: 18 jan 2023 09:55
oxe skrev: 18 jan 2023 09:35
Jag tolkar det som att man kan använda det nya priset då prissänkningen var inom 6 månader från det att bilen lanserades på marknaden. Frågan är hur man gör detta rent praktiskt?
Det är bara att gå in på Skatteverkets tjänst för bilförmånsberäkning och ange att modellen inte finns och fylla i pris samt att det är en elbil.

Bilden avser en Model Y Performance.
Ja, det är klart att man kan göra det, problemet uppstår snarare när man ska lägga in bilen i lönesystemet eller framförallt ifall man behöver försvara sitt agerande gentemot revisor eller Skatteverket. Därav intressant att höra hur Skatteverket resonerar kring klausulen.
Jag vet inte hur lönesystem fungerar men antagligen fyller man i förmånsvärdet i kronor och inte en specifik modell.

Skattar man för aktuellt listpris vid köp så ska det nog till en stor portion illvilja från Skatteverket för att de ska slå ner på det. Kom även ihåg att det fuskas otroligt mycket med förmånsvärdet på annat sätt. Folk "glömmer" att lägga till för vinterhjul och annan eftermonterad utrustning eftersom de tagit det på separat faktura osv.

Revisorn har väl ingen egentlig beslutanderätt? Jag förstår dock att många företag betraktar deras råd som bindande.
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av oxe »

Jag vet inte hur lönesystem fungerar men antagligen fyller man i förmånsvärdet i kronor och inte en specifik modell.

Skattar man för aktuellt listpris vid köp så ska det nog till en stor portion illvilja från Skatteverket för att de ska slå ner på det. Kom även ihåg att det fuskas otroligt mycket med förmånsvärdet på annat sätt. Folk "glömmer" att lägga till för vinterhjul och annan eftermonterad utrustning eftersom de tagit det på separat faktura osv.

Revisorn har väl ingen egentlig beslutanderätt? Jag förstår dock att många företag betraktar deras råd som bindande.
Nej, i de flesta lönesystem anger man fordonskoden och får ut datat direkt kring nybilspris etc. Sen går det säkert att ändra, har inte kollat i mitt lönesystem hur det funkar exakt.
Ja, chansen att "åka dit" är otroligt liten, men jag tänker nog mer att det är vettigare att göra rätt än att utgå från att man ska behöva fuska, särskilt som lagtexten är skriven som den är. Därav intresset att få höra direkt från Skatteverket hur de ser på saken. Har själv inte lyckats få tag på dem då jag har mycket på jobbet just nu (var 1 timme telefonkö när jag provade igår).

Korrekt att revisor inte har beslutanderätt, men man sätter sig själv i en ganska dålig sits om man går emot deras åsikter utan att ha på fötterna.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av danni »

4dy skrev: 18 jan 2023 09:55
oxe skrev: 18 jan 2023 09:35
Jag tolkar det som att man kan använda det nya priset då prissänkningen var inom 6 månader från det att bilen lanserades på marknaden. Frågan är hur man gör detta rent praktiskt?
Det är bara att gå in på Skatteverkets tjänst för bilförmånsberäkning och ange att modellen inte finns och fylla i pris samt att det är en elbil.

Bilden avser en Model Y Performance.
Man kan göra så, men det är inte rätt. Och om vi ska diskutera lösningar som är rätt så kan man ju göra hur sjutton man vill - låt bli att redovisa förmån, för den delen.
4dy skrev: 18 jan 2023 10:11
Jag vet inte hur lönesystem fungerar men antagligen fyller man i förmånsvärdet i kronor och inte en specifik modell.

Skattar man för aktuellt listpris vid köp så ska det nog till en stor portion illvilja från Skatteverket för att de ska slå ner på det. Kom även ihåg att det fuskas otroligt mycket med förmånsvärdet på annat sätt. Folk "glömmer" att lägga till för vinterhjul och annan eftermonterad utrustning eftersom de tagit det på separat faktura osv.

Revisorn har väl ingen egentlig beslutanderätt? Jag förstår dock att många företag betraktar deras råd som bindande.
De flesta lönesystem (kanske rent av alla) vill att du matar in modellkoden också. Jag tror det är för att förr behövde man uppge den koden i KU10-kontrolluppgiften.

Revisorn kan välja att göra anmärkningar i revisionsberättelsen och att inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet, och det är något extremt allvarligt om det händer. Sen tror jag inte att ni egentligen pratar om en faktisk revisor, då de flesta mindre bolag inte behöver ha en sådan längre och de flesta väldigt slarvigt pratar om revisor när de menar en redovisningskonsult eller liknande.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
oxe
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 jan 2022 11:00

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av oxe »

danni skrev: 18 jan 2023 10:47

Man kan göra så, men det är inte rätt. Och om vi ska diskutera lösningar som är rätt så kan man ju göra hur sjutton man vill - låt bli att redovisa förmån, för den delen.

De flesta lönesystem (kanske rent av alla) vill att du matar in modellkoden också. Jag tror det är för att förr behövde man uppge den koden i KU10-kontrolluppgiften.

Revisorn kan välja att göra anmärkningar i revisionsberättelsen och att inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet, och det är något extremt allvarligt om det händer. Sen tror jag inte att ni egentligen pratar om en faktisk revisor, då de flesta mindre bolag inte behöver ha en sådan längre och de flesta väldigt slarvigt pratar om revisor när de menar en redovisningskonsult eller liknande.
Precis, därav min fråga kring hur Skatteverket ser på den klausulen som finns i lagtexten kring hur nybilspris ska beräknas och hur det ska hanteras rent praktiskt. Jag kollade i mitt lönesystem och där ska modellkod matas in, när den sen är inmatad går det inte att ändra priset utan det hämtas från Skatteverket.

För att återgå till huvudämnet så ser jag i många poster på Teslaforum på Facebook att folk fått svar från SKV att de kommer se över nybilspriserna med anledning av sänkningen. Nu kommer jag vänta med att beställa en Model Y av fler anledningar, både att jag vill få rätt förmånsvärde då det påverkar kalkylen rätt mycket, men också för att se vad som händer med parkeringshjälpen, då det känns dumt att köpa en bil utan en lösning för detta.
JojjeBerg
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jan 2023 09:34

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av JojjeBerg »

Hej,

Jag har fått ett svar från Skatteverket som verkar skilja sig något från tidigare svar andra erhållit.
Saxar in det nedan:

"Vi får många frågor om prissänkning på Tesla, men ingen ändring är klar än. De nya billistorna förväntas komma först i juni, men håll utkik i bilförmånsberäkningen om beloppet ändras. Det kan även komma ett nytt ställningstagande på Rättslig vägledning med ändrade belopp på berörda bilmodeller.

Om beloppet ändras på bilmodellen efter ni redovisat bilförmånen i en arbetsgivardeklaration har ni rätt att ompröva med det korrigerade beloppet i efterhand."


Väldigt positivt att det går att korrigera så jag ser inga problem alls med detta, om än lite oroande att det flaggas för ett ställningstagande i Rättslig vägledning, får hoppas att även detta är positivt och att utfallet blir att faktiskt inköpspris är förmånsvärdesgrundande. Vore det rimliga med tanke på att förmånsvärdet skall avspegla den faktiska förmånen jämfört med kostnad för privatköp.

När vi pratar förmånsvärde så relaterar det till leasing, ofta operationell leasing. Har någon fler än jag reflekterat över beräknat restvärde? 50% restvärde är väldigt lågt med tanke på hur prisbilden ligger på begagnade Tesla, givetvis kommer vi se en korrigering på marknadspriserna även på begagnat.

Någon som lyckats förhandla upp restvärdet för att få ner leasingkostnad?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av danni »

JojjeBerg skrev: 18 jan 2023 11:23
Hej,

Jag har fått ett svar från Skatteverket som verkar skilja sig något från tidigare svar andra erhållit.
Saxar in det nedan:

"Vi får många frågor om prissänkning på Tesla, men ingen ändring är klar än. De nya billistorna förväntas komma först i juni, men håll utkik i bilförmånsberäkningen om beloppet ändras. Det kan även komma ett nytt ställningstagande på Rättslig vägledning med ändrade belopp på berörda bilmodeller.

Om beloppet ändras på bilmodellen efter ni redovisat bilförmånen i en arbetsgivardeklaration har ni rätt att ompröva med det korrigerade beloppet i efterhand."


Väldigt positivt att det går att korrigera så jag ser inga problem alls med detta, om än lite oroande att det flaggas för ett ställningstagande i Rättslig vägledning, får hoppas att även detta är positivt och att utfallet blir att faktiskt inköpspris är förmånsvärdesgrundande. Vore det rimliga med tanke på att förmånsvärdet skall avspegla den faktiska förmånen jämfört med kostnad för privatköp.

När vi pratar förmånsvärde så relaterar det till leasing, ofta operationell leasing. Har någon fler än jag reflekterat över beräknat restvärde? 50% restvärde är väldigt lågt med tanke på hur prisbilden ligger på begagnade Tesla, givetvis kommer vi se en korrigering på marknadspriserna även på begagnat.

Någon som lyckats förhandla upp restvärdet för att få ner leasingkostnad?
Det är svårt att förhandla restvärde med operationell leasing. De vill inte ta på sig mer risk. Mitt råd när det gäller elbilar är rakt av att köra på finansiell leasing, med tanke på hur bra restvärdena varit historiskt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
JojjeBerg
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jan 2023 09:34

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av JojjeBerg »

Tack, jag resonerar likadant. Risken är ganska låg med en elbil jämfört med en fossilbil så det är nog enda rimliga alternativet. Ganska säker på att leasingbolagen gjort goda affärer sista året med tanke på avtalat restvärde jmf faktiskt restvärde.

Blir till att skriva om tjänstebilspolicyn för elbil.
Användarvisningsbild
conan
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2017 21:59

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av conan »

Även här spelar väl tillverkningsår in. Eventuell returaktiv sänkning av förmånsvärdet kommer bara påverka bilar med tillverkningsår 2023?
Står i färd att hämta ut en MY SR och då kan tillverkningsåret 2023 vara en fördel. De bilar som levereras från Kina i Jan borde väl ha tillverkningsår 2022?
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Förmånsvärde efter prissänkningen

Inlägg av Wolf78 »

Ser onekligen ut som att att Skatteverket kommer uppdatera nybilsprislistan med Tesla's nya priser för Model Y och Model 3.
I deras bilförmånsberäkning funktion får man numera det nya förmånsvärdena då schablonnedsättningen stämmer rätt bra med 50% av nybilspriset.....
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Skriv svar