Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av Tars »

JanE skrev:
Tars skrev: 18 mar 2023 11:40
JanE skrev:
Har nu fått tillbaka min bil!
Nu säger Tesla att det inte finns en lösning på vibrationsproblemet i dagsläget. Vidare meddelar Tesla att dom arbetar på en lösning.
Problemet orsakas av att oljetemperaturen är för låg vid start och efter en kort tids körning nås rätt temperatur. Det är anledningen till att vibrationerna upphör efter en stund.

Fråga mig inte vilken olja vi talar om! Jag väntar nu på en lösning.

Uppmanar också er som har identifierat problemet att anmäla detta till Tesla.
Jag stör mig mer på resonansljudet jag har när jag kör.
Det är också något som tesla inte har en lösning på.
Sen alla dessa känsliga sensorer...... Den är bra mycket mer känslig än den förra versionen
Tars, har du fått hjälp med din bil?
Resonansljudet försvann när jag bytte till sommarhjul, men problemet är uppmärksammat att oavsett om man har 20" eller 22" så får man Resonansljud.
Lämnade in bilen idag för sensorer och annat smått och gott idag. Mottagandet var helt underbart. Va bara röda mattan som fattades. Tycker att Jack ska ha en eloge som anstränger sig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
JanE
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 dec 2015 09:36

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av JanE »

Va bra att det blev bättre. Jag har kontaktat dom igen men dom har fortfarande ingen lösning!
Lämnar in bilen nästa vecka för att byta en högtalare som ger ett elektriskt ljud.

Har blivit kontaktad av en journalist som vill skriva om problemet! Har inte bestämt om jag ska göra det.

Vad tycker Ni?
Avam
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 maj 2020 22:47

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av Avam »

Jag har kör en MX 2020. Ratten har vibrerat som en eltandborste sedan några månader. Tycker att det har tilltagit. Lämnade in bilen på service igår. Fick veta idag att styrväxeln är defekt. Trolig orsak till vibrationerna.
Älskar bilen trot några defekter sedan 2020 👌🏽
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av AAKEE »

Det verkar finnas flera orsaker till vibrationer och när man följer tråden ser det ut som olika issues.

Främre motorn sitter lite högt med onödigt branta vi klar vilket ger ojämn rotationshastighet. Främre drivaxlarna ger (kan ge) vibrationer som kan skaka ratten.

Lösningen sägs vara att köra bilen så låg det går, och kanske rent sänka den lite.
Jag har inte upplevt några vibrationer än, men det sägs komma med tiden.

Ståplattor är säkert orsak i nåt av fallen i tråden som det låter.
Jag kände vibrationer i ratten i min M3P när det var svinkallt och den gick i lossy mode.
Har inte känt av något på de första 100 milen än av det i MSP:n. Inte väntat innan det är grisigt kallt heller.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Pattan
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 jan 2021 23:18

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av Pattan »

Hade samma fenomen i min X. Tills jag kom på att jag hade ”höj på denna platsen ” tillsammans med alltid låg.

D.v.s när jag åkte hemifrån, på hög, och gasade upp över 50km/h så sänkte sig bilen till låg vilket skapade vibrationer. Aldrig mer efter det under samma körning; tills jag kom hem och allt repeterades igen
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av Tellus »

Vibrationerna borta i min, kanske var relaterat till kallt väder.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 14 feb 2019 10:37

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av FutureTesla »

Jag har även upplevt en annan typ av vibration, eller mer högt muller ljud som mest hörs i baksätet vid körning på motorväg i ca 80-90 km/h.
Ljudet kommer plötsligt och försvinner efter ca 1-2 min, låter nästan som däcket fått punktering eller liknande. Detta händer mer sällan, råkat ut för det 4-5 gånger hittils.
Någon som känner igen detta?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 08 jul 2023 00:50
Vibrationerna borta i min, kanske var relaterat till kallt väder.
Det kom en uppdatering före jul (minns inte exakt datum eller version) som skulle ta bort vibrationerna.

Min bil slutade i huvudsak vibrera innan uppdateringen kom, om tiden/versionen stämmer enligt ryktet.
Jag upplevde att vibrationerna till stor del försvann när det blev kallt ute (trots att bilen står i garage, men jag håller ioffsg 10-13C).

Tesla skulle lösa det med programvara. Man skulle ändra driften på främre motorn (antagligen ngt frekvensband) så att vibrationerna skulle upphöra.
På TMC-forat gissar folk om bilen skulle blivit mer bakhjulsdriven eftersom de tror att man tunat ned motoreffekten. De mest foliehattade är inne på att bilen borde fått försämrad prestanda med fullgas.
Såklart att de inte påverkat det, och sannolikt handlar det mer om hur främre motorn drivs och egensvängningsfrekvenser i drivlinan och hjulupphängningen fram.
Jag märkte ingen skillnad i hur ”bakhjulsdriven” bilen är, märkte ioffsg inte någon avgörande skillnad i vibrationerna då de redan var mestadels borta.
Men det är många som faktiskt säger sig uppleva stor skillnad som tidigare vart ordentligt missnöjda.

https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... 11/page-84


Jag hörs fortfarande startvibrationerna ~ 1km lite dovt subtilt men vibrationerna i gaspedalen är borta.
Ratten/yoken är överlag känslig för ojämnt underlag typ hård snö som inte är slät, så jag känner av det konstant. Får nog vänta till våren/sommaren innan jag vet skillnaden på det.
Min bil har nog inte vibrerat mest oavsett, men jag kände av det direkt när jag körde iväg från leveransen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av Pontus »

Mina vibrationer är kvar och något något mer påtagliga och de är definitivt relaterade till hastigheten. Känns som det kommer från främre hjulen men svårt att vara säkert. Det håller på ganska precis 2 km.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3632
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av Tellus »

Jag har hittat andra nya vibrationer som inte funnits förut.
När man campar i bilen eller står stilla länge så går VP ner på väldigt låga varv vilket medför hörbara vibrationer och mycket lätta skakningar i bilen.
När vi sov i bilen sist trodde man det kom en moppe eller fossilbil på avstånd, innan jag fatta att det var kompressorn som gick på mycket lågt varvtal.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av AAKEE »

Pontus skrev: 06 feb 2024 07:35
Mina vibrationer är kvar och något något mer påtagliga och de är definitivt relaterade till hastigheten. Känns som det kommer från främre hjulen men svårt att vara säkert. Det håller på ganska precis 2 km.
Med en MSP kan du köra trackmode och stänga av främre motorn helt. (100% bakhjulsdrift).
Det normala är att den vanliga S-vibrationen som kommer via drivaxlarna försvinner då.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BillyG
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jan 2024 11:03

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av BillyG »

Tack för tipsen ska prova att bara köra med bakhjulsdriften har själv problem med vibrationer i yoken ratten när jag kör över 100 små vibrationer som är störande har balanserat däcken två gånger utan resultat
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3785
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Svag vibration när man börjar köra - på Plaid

Inlägg av AAKEE »

BillyG skrev: 10 feb 2024 21:03
Tack för tipsen ska prova att bara köra med bakhjulsdriften har själv problem med vibrationer i yoken ratten när jag kör över 100 små vibrationer som är störande har balanserat däcken två gånger utan resultat
Låter inte riktigt som de klassiska, de brukar komma i lägre farter och vid acceleration.
(Det finns nog många yttringar på det ioffsg).

Vilka däck har du?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar