Då är det ju inte fel med en brittisk flagga IMO.
Svensk flagga i en kinadesignad, kinaägd och kinabyggd bil däremot...
Moderator: Redaktion
Då är det ju inte fel med en brittisk flagga IMO.
Snart behöver dom byta bakljusen då. Men det räcker ju att göra dom helröda….
Vilken variant? Blev det nån rabatt?
Bagaget är 20 cm kortare än XC40, endast 70 cm långt.
Hoppsan, vi som tyckte att XC40 var i minsta laget.
Främst argumentet är dyrare försäkring. Försök kolla upp det så du tar ett medvetet beslut. Motorstarkare elbilar är ofta dyra i försäkring.Mickep skrev: ↑29 jun 2023 16:34Priset för en performance är väldigt lite skillnad mot rwd. (bara 30 kkr).
är det rimligt att betala lite mer för att få awd och 3 sekunder 0-100? några nackdelar
jämför man med model y så är de ganska lika prismässigt på standard variantenom man lägger på allt. men y är en större bil.
räckvidden är ca 50 km mellan prestanda varianterna men 180 kkr dyrare om man jämför ex30 och y.
ex30 är en mindre bil, men alla behöver inte en stor (eller vill ha).
finns det något argument att inte ta awd?
Jag tycker man antingen bör välja single motor och i princip nöja sig med standardutrustningen (för att hålla ner priset), eller gå på en rikligt utrustad performance. Extended range, som du verkar jämföra med, har enligt min uppfattning inget direkt syfte. Mycket dyrare än enklaste varianten till tveksam nytta för den genomsnittlige föraren skulle jag säga. Är man ändå uppe och nosar i de prisklasserna kan man lika gärna ta steget fullt ut just för att få fyrhjulsdriften och den rejält tilltagna prestandaökningen.Mickep skrev: ↑29 jun 2023 16:34Priset för en performance är väldigt lite skillnad mot rwd. (bara 30 kkr).
är det rimligt att betala lite mer för att få awd och 3 sekunder 0-100? några nackdelar
jämför man med model y så är de ganska lika prismässigt på standard variantenom man lägger på allt. men y är en större bil.
räckvidden är ca 50 km mellan prestanda varianterna men 180 kkr dyrare om man jämför ex30 och y.
ex30 är en mindre bil, men alla behöver inte en stor (eller vill ha).
finns det något argument att inte ta awd?
MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer. De rent kinesiska märkena har inte slagit ännu för att de inte bemästrat vad Europa vill ha. Nio ET5 Touring är kanske undantag men där var det en svensk ingenjör på Nio som pushade för den varianten!Dafro skrev: ↑11 jun 2023 07:52Inte riktigt men kanske inte så långt bort. Volvo har ju kontor och utveckling i Sverige, än så länge vilket jag gissar MG inte har i Storbritannien.BEV[e-Rage] skrev: ↑11 jun 2023 07:42Då kan ju Kina-MG lika gärna sy fast en Union Jack i klädseln på sina bilar. MG4 är väl lika mycket engelsk som EX30 är svensk.
”Gamla Volvo”?Joakim Lof skrev: ↑29 jun 2023 23:52
MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer.
Ja, det skulle jag säga. Dels bagageutrymmet som är märkbart mycket mindre. Jag gjorde en jämförelse med att ta golvet från EX30 och lägga i XC40 och då vart det tydligt hur mycket mindre det är. Även baksätet är väldigt litet, jag är 180 och tyckte inte jag kunde sitta bakom mig själv efter att ha ställt in försrstolen som jag ville. Frunken är på 7 liter med egen lucka som var svår att stänga om inte laddkabeln låg rätt då den tog emot annars. Tror dock låsmekanismen blir bättre i produktion, den var märkbart flimsig.
Kanske klumpigt formulerat men jag menar att det finns en kontinuitet genom Volvos historia som märks i designen även efter Geely tog över och produktionen sker i Kina som för EX30.Fredrik j skrev: ↑29 jun 2023 23:54”Gamla Volvo”?Joakim Lof skrev: ↑29 jun 2023 23:52
MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer.
Ja, jag har fått uppfattningen att Volvo har friare tyglar nu än under Ford-eranJoakim Lof skrev: ↑30 jun 2023 11:04Kanske klumpigt formulerat men jag menar att det finns en kontinuitet genom Volvos historia som märks i designen även efter Geely tog över och produktionen sker i Kina som för EX30.Fredrik j skrev: ↑29 jun 2023 23:54”Gamla Volvo”?Joakim Lof skrev: ↑29 jun 2023 23:52
MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer.
Det lär ju vara Adient Torslanda som tillverkar sätena som vanligt och de har ju fabriken i Göteborg.
Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.Mickep skrev: ↑30 jun 2023 11:52Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)
Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Är den inte ungefär i samma storlek som en Hyundai Kona, Kia niro eller ID3? Går nog hyggligt med barn även om många barnfamiljer föredrar större bilar.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 18:01Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.Mickep skrev: ↑30 jun 2023 11:52Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)
Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Knappast id3, ja möjligen bagaget (utan att veta) men benutrymmet i id3 är riktigt bra, ja bättre än vår v60 också.Maw skrev: ↑30 jun 2023 18:05Är den inte ungefär i samma storlek som en Hyundai Kona, Kia niro eller ID3? Går nog hyggligt med barn även om många barnfamiljer föredrar större bilar.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 18:01Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.Mickep skrev: ↑30 jun 2023 11:52Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)
Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Kanske det även om det låter lite konstigt att ID3 skulle vara mycket störrechaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 20:02Knappast id3, ja möjligen bagaget (utan att veta) men benutrymmet i id3 är riktigt bra, ja bättre än vår v60 också.Maw skrev: ↑30 jun 2023 18:05Är den inte ungefär i samma storlek som en Hyundai Kona, Kia niro eller ID3? Går nog hyggligt med barn även om många barnfamiljer föredrar större bilar.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 18:01Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.Mickep skrev: ↑30 jun 2023 11:52Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)
Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.