Volvo EX30

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo EX30

Inlägg av taliz »

martinot skrev: 16 jun 2023 22:29
taliz skrev: 11 jun 2023 09:50
Byggs Mini i Tyskland? Vet att BMW äger dom.
Nej, i UK. Byggs i Minis fabrik i Oxford.

Då är det ju inte fel med en brittisk flagga IMO.
Svensk flagga i en kinadesignad, kinaägd och kinabyggd bil däremot...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo EX30

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 17 jun 2023 09:33
martinot skrev: 16 jun 2023 22:29
taliz skrev: 11 jun 2023 09:50
Byggs Mini i Tyskland? Vet att BMW äger dom.
Nej, i UK. Byggs i Minis fabrik i Oxford.

Då är det ju inte fel med en brittisk flagga IMO.
Svensk flagga i en kinadesignad, kinaägd och kinabyggd bil däremot...
Snart behöver dom byta bakljusen då. Men det räcker ju att göra dom helröda….

https://www.theguardian.com/business/20 ... cate-china
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo EX30

Inlägg av Fredrik j »

Eller just det. Kanske inte behövs. Den är ju utvecklad i Tyskland. Då blir det ju en tysk bil. Även om den byggs i kina.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Volvo EX30

Inlägg av samuelsu »

Efter offerter från Segeltorp och ett besök på showroom i Kungsträdgården är en EX30 beställd nu. Inte av mig, men en närstående, som har en V60 med 20000 mil på mätaren att byta ut. Prel leverans årsskiftet. Var själv förbi häromdagen och kikade på den delvis handbyggda bilen de visar upp där, ser mycket fin ut!
frunk.jpg
fram.jpg
bak.jpg
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volvo EX30

Inlägg av taliz »

samuelsu skrev: 29 jun 2023 15:51
Efter offerter från Segeltorp och ett besök på showroom i Kungsträdgården är en EX30 beställd nu. Inte av mig, men en närstående, som har en V60 med 20000 mil på mätaren att byta ut. Prel leverans årsskiftet.
Vilken variant? Blev det nån rabatt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volvo EX30

Inlägg av Mickep »

Priset för en performance är väldigt lite skillnad mot rwd. (bara 30 kkr).
är det rimligt att betala lite mer för att få awd och 3 sekunder 0-100? några nackdelar
jämför man med model y så är de ganska lika prismässigt på standard variantenom man lägger på allt. men y är en större bil.
räckvidden är ca 50 km mellan prestanda varianterna men 180 kkr dyrare om man jämför ex30 och y.
ex30 är en mindre bil, men alla behöver inte en stor (eller vill ha).
finns det något argument att inte ta awd?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Volvo EX30

Inlägg av mikebike »

AWD alla dar i veckan.

Är det ett frunklock under huven?

Hur mycket mindre än XC40?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Volvo EX30

Inlägg av samuelsu »

Lite svårt utan att provsitta och klämma mer än man nu får. Men den har väl samma hjulbas och axelavstånd så känslan är att den inte är mycket mindre. Tycker den känns mer modern i många detaljer, men det får väl visa sig. Tror de tog 2wd och pluspaket.
Ja det är en liten frunk, som rymmer laddkabeln och inget mer. Men det är inte så dumt faktiskt.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Volvo EX30

Inlägg av Remuz »

Hittar inget om pilot assist men det kanske är standard på alla Volvo?
P85D svart/svart med gratis SuC
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Volvo EX30

Inlägg av toppo »

mikebike skrev: 29 jun 2023 17:28
AWD alla dar i veckan.

Är det ett frunklock under huven?

Hur mycket mindre än XC40?
Bagaget är 20 cm kortare än XC40, endast 70 cm långt.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Volvo EX30

Inlägg av mikebike »

toppo skrev: 29 jun 2023 18:58
mikebike skrev: 29 jun 2023 17:28
AWD alla dar i veckan.

Är det ett frunklock under huven?

Hur mycket mindre än XC40?
Bagaget är 20 cm kortare än XC40, endast 70 cm långt.
Hoppsan, vi som tyckte att XC40 var i minsta laget.
Jag antar att EX30 inte heller har tredelat baksäte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Volvo EX30

Inlägg av Bengt-re »

Mickep skrev: 29 jun 2023 16:34
Priset för en performance är väldigt lite skillnad mot rwd. (bara 30 kkr).
är det rimligt att betala lite mer för att få awd och 3 sekunder 0-100? några nackdelar
jämför man med model y så är de ganska lika prismässigt på standard variantenom man lägger på allt. men y är en större bil.
räckvidden är ca 50 km mellan prestanda varianterna men 180 kkr dyrare om man jämför ex30 och y.
ex30 är en mindre bil, men alla behöver inte en stor (eller vill ha).
finns det något argument att inte ta awd?
Främst argumentet är dyrare försäkring. Försök kolla upp det så du tar ett medvetet beslut. Motorstarkare elbilar är ofta dyra i försäkring.
BTC
elbilist
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Volvo EX30

Inlägg av BTC »

Mickep skrev: 29 jun 2023 16:34
Priset för en performance är väldigt lite skillnad mot rwd. (bara 30 kkr).
är det rimligt att betala lite mer för att få awd och 3 sekunder 0-100? några nackdelar
jämför man med model y så är de ganska lika prismässigt på standard variantenom man lägger på allt. men y är en större bil.
räckvidden är ca 50 km mellan prestanda varianterna men 180 kkr dyrare om man jämför ex30 och y.
ex30 är en mindre bil, men alla behöver inte en stor (eller vill ha).
finns det något argument att inte ta awd?
Jag tycker man antingen bör välja single motor och i princip nöja sig med standardutrustningen (för att hålla ner priset), eller gå på en rikligt utrustad performance. Extended range, som du verkar jämföra med, har enligt min uppfattning inget direkt syfte. Mycket dyrare än enklaste varianten till tveksam nytta för den genomsnittlige föraren skulle jag säga. Är man ändå uppe och nosar i de prisklasserna kan man lika gärna ta steget fullt ut just för att få fyrhjulsdriften och den rejält tilltagna prestandaökningen.
Joakim Lof
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2022 18:57

Re: Volvo EX30

Inlägg av Joakim Lof »

Dafro skrev: 11 jun 2023 07:52
BEV[e-Rage] skrev: 11 jun 2023 07:42
Fredrik j skrev: 10 jun 2023 23:24
Volvo är ju fortfarande ett klassiskt svenskt varumärke även om det numera har kinesiska ägare. Klart geely använder det. Volvo är ett positivt varumärke på många marknader.
Då kan ju Kina-MG lika gärna sy fast en Union Jack i klädseln på sina bilar. MG4 är väl lika mycket engelsk som EX30 är svensk. ;)
Inte riktigt men kanske inte så långt bort. Volvo har ju kontor och utveckling i Sverige, än så länge vilket jag gissar MG inte har i Storbritannien.
MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer. De rent kinesiska märkena har inte slagit ännu för att de inte bemästrat vad Europa vill ha. Nio ET5 Touring är kanske undantag men där var det en svensk ingenjör på Nio som pushade för den varianten!
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo EX30

Inlägg av Fredrik j »

Joakim Lof skrev: 29 jun 2023 23:52

MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer.
”Gamla Volvo”?
cgullin
elbilist
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Volvo EX30

Inlägg av cgullin »

mikebike skrev: 29 jun 2023 17:28
AWD alla dar i veckan.

Är det ett frunklock under huven?

Hur mycket mindre än XC40?
Ja, det skulle jag säga. Dels bagageutrymmet som är märkbart mycket mindre. Jag gjorde en jämförelse med att ta golvet från EX30 och lägga i XC40 och då vart det tydligt hur mycket mindre det är. Även baksätet är väldigt litet, jag är 180 och tyckte inte jag kunde sitta bakom mig själv efter att ha ställt in försrstolen som jag ville. Frunken är på 7 liter med egen lucka som var svår att stänga om inte laddkabeln låg rätt då den tog emot annars. Tror dock låsmekanismen blir bättre i produktion, den var märkbart flimsig.

Helt ärligt, överlag inte superimponerad. Jag har beställt en Twin Ultra som har en annan inredning, hoppas verkligen att den känns bättre. Tagit CbV med 3 månaders uppsägningstid så tycker jag inte om den kan jag snabby byta (vilket kanske är tanken i vilket fall i slutändan men handlar det om 4 månader eller 8 månader liksom..)
Joakim Lof
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2022 18:57

Re: Volvo EX30

Inlägg av Joakim Lof »

Fredrik j skrev: 29 jun 2023 23:54
Joakim Lof skrev: 29 jun 2023 23:52

MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer.
”Gamla Volvo”?
Kanske klumpigt formulerat men jag menar att det finns en kontinuitet genom Volvos historia som märks i designen även efter Geely tog över och produktionen sker i Kina som för EX30.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo EX30

Inlägg av Maw »

Joakim Lof skrev: 30 jun 2023 11:04
Fredrik j skrev: 29 jun 2023 23:54
Joakim Lof skrev: 29 jun 2023 23:52

MG har ett utvecklingscenter i London där de designar bilarna. Produktion i Kina. Så helt jämförbart med Polestar. Volvos EX30 kan liknas vid det. Alla de här bilarna känns europeiska tack vare att man har ingenjörer som kommer från Rover, Saab och gamla Volvo. Som mixas med nya som tillkommer.
”Gamla Volvo”?
Kanske klumpigt formulerat men jag menar att det finns en kontinuitet genom Volvos historia som märks i designen även efter Geely tog över och produktionen sker i Kina som för EX30.
Ja, jag har fått uppfattningen att Volvo har friare tyglar nu än under Ford-eran
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Volvo EX30

Inlägg av LarsOJ »

Bruno skrev: 08 jun 2023 11:58
Vad står flaggan på sätet för? FoU?
Det lär ju vara Adient Torslanda som tillverkar sätena som vanligt och de har ju fabriken i Göteborg.

”Adient is a global leader in automotive seating, supporting all major automakers in differentiating their vehicles through superior quality, technology and performance. ”

Så sätet kan ju vara Svenskt iaf. Hoppas
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Volvo EX30

Inlägg av Mickep »

Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)

Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvo EX30

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev: 30 jun 2023 11:52
Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)

Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo EX30

Inlägg av Maw »

chaffis75 skrev: 30 jun 2023 18:01
Mickep skrev: 30 jun 2023 11:52
Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)

Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.
Är den inte ungefär i samma storlek som en Hyundai Kona, Kia niro eller ID3? Går nog hyggligt med barn även om många barnfamiljer föredrar större bilar.
toppo
elbilist
Inlägg: 201
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Volvo EX30

Inlägg av toppo »

Gjorde ett besök på Volvo Showroom för att titta. Bilen är verkligen riktigt fin och står kvar där över helgen för er som vill se. Man får egentligen inte provsitta men jag fick ett undantag, för mig som är ganska kort (173) rymdes jag väldigt bra i framsätet, hade dock önskat man kunde höja stolen i framkant.

Bagaget är fortfarande bilens akilleshäl för mig, annars hade jag beställt en direkt. Den är ganska lik ID3 i storlek även om baksätet i ID3 nog är lite större.

En intressant sak jag noterade är att nya blinkersspaken är likadan som i Tesla, dvs när man slår på blinkers så stannar den inte kvar i blinkersläget utan åker tillbaka till mittläget. Man får därefter själv dutta till den åt motsatt håll mot det man blinkar för att stänga av blinkersen.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvo EX30

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev: 30 jun 2023 18:05
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 18:01
Mickep skrev: 30 jun 2023 11:52
Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)

Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.
Är den inte ungefär i samma storlek som en Hyundai Kona, Kia niro eller ID3? Går nog hyggligt med barn även om många barnfamiljer föredrar större bilar.
Knappast id3, ja möjligen bagaget (utan att veta) men benutrymmet i id3 är riktigt bra, ja bättre än vår v60 också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo EX30

Inlägg av Maw »

chaffis75 skrev: 30 jun 2023 20:02
Maw skrev: 30 jun 2023 18:05
chaffis75 skrev: 30 jun 2023 18:01
Mickep skrev: 30 jun 2023 11:52
Är det bättre att köpa eller prenummerare? Går dessa kostnader att dra av som företagare?
Försäkringen inkluderas ju och om man väljer att maxa allt så är det inte stor skillnad (tror att försäkringen blir högre om man köper)

Bilen är liten och jag tror den passar som andrabil. (för vardagsärenen som handla lämna på dagis et.c.). Den är nog tänkt för den mindre familjen med 2-3 personer. lite tveksam om det finns tonårsbarn, men mindre bör kunna få plats i baksätet.
Tror mer på bil för de som bara är max 2 i familjen, dvs inga barn som ska köras bak.. baksätet såg ju sjukt trångt ut och de blir svårt med barnstolar och bilkudar.
Är den inte ungefär i samma storlek som en Hyundai Kona, Kia niro eller ID3? Går nog hyggligt med barn även om många barnfamiljer föredrar större bilar.
Knappast id3, ja möjligen bagaget (utan att veta) men benutrymmet i id3 är riktigt bra, ja bättre än vår v60 också.
Kanske det även om det låter lite konstigt att ID3 skulle vara mycket större :)

Den lär väl jämföras med ID3 på alla tänkbara sätt när den väl finns för testning så får vi se. Vid presentationen verkade många imponerade över hur rymlig EX30 är med tanke på de kompakta yttermåtten.
Skriv svar