Vad tycker du om prissänkningen?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad tycker du om prissänkningen?

Omröstningen slutade 22 jan 2023 11:29

Teslaägare - tycker sänkningen var bra
106
61%
Teslaägare - tycker sänkningen var dåligt
22
13%
ej Teslaägare - tycker sänkningen var bra
43
25%
ej Teslaägare - tycker sänkningen var dåligt
3
2%
 
Antal röster: 174

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla har sänkt priserna rejält på Tesla Model 3 och Y.

Vissa blev glada, andra ledsna eller förbannade.

Vad tycker du?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av CrazyGang »

Bra att fler får råd att gå över till elektriskt!

Negativt för oss enskilda som drabbas av en rejäl finansiell smocka direkt efter uthämtning. Hade det skett efter 6-12 mån ägande hade det inte svidit lika hårt.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av chaffis75 »

Röstade de är bra.. Däremot kan man alltid diskutera om de skulle sänkt i steg för att göra existerande tesla ägare mindre besvikna. Men tja jag kan se både föe och nackdelar med de olika lösningarna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av jonasl »

Både och, beror ju på ur vilket perspektiv jag ser det. Ur ett rent personligt perspektiv är det förstås dåligt om vi behöver sälja bilen. Köpte dock för 719 (+ dragkrok) och fick 70k i bonus, haft bilen ett halvår så den har USS, så det är ingen katastrof. Men hade varit ännu bättre om de legat kvar.

Ur ett större perspektiv är det förstås bra. Det kommer sätta hela branschen i gungning, blir spännande att se. Lär ju rulla ännu fler MY på gatorna. Måste nog foliera bilen trots allt, det blir en extra kostnad.. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av mikebike »

För mig som hade tänkt byta bil i närtid är det dåligt. Min bil blev plötsligt värd mycket mindre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av LarsOJ »

mikebike skrev: 15 jan 2023 17:53
För mig som hade tänkt byta bil i närtid är det dåligt. Min bil blev plötsligt värd mycket mindre.
Byter du till en annan Tesla så blev väl denna minst lika mycket billigare?
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
Ort: Umeå
Referralkod: ts.la/kristian654611

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av LordRanta »

Sålde min m3 -19 LR precis en vecka innan, så för min del är det bara att vänta på ett kap nu på en nyare när priserna faller, 1-2 räntehöjningar till och många tvingas sälja till KVD pris.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av mikebike »

LarsOJ skrev: 15 jan 2023 19:13
mikebike skrev: 15 jan 2023 17:53
För mig som hade tänkt byta bil i närtid är det dåligt. Min bil blev plötsligt värd mycket mindre.
Byter du till en annan Tesla så blev väl denna minst lika mycket billigare?
Näe. MYLR sänktes nästan dubbelt så mycket som min beställda MYP. I praktiken betyder det att jag måste låna dubbelt så mycket till mellanskillnaden, med nästan dubbelt så hög ränta jämfört med när jag beställde.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av ONSatan »

Detta är en extremt stor fråga. Min spontana reaktion utan att veta konsekvenserna är att det är ”bra”. Med bra menar jag ”möjlighet/hastighet för övergång till elbilar”. Att detta kommer dra ner både nybilspriserna och begpriser måste vara någonting bra. Detta hjälper till att föra fram elbilar som alternativ även för den stora massan som inte är kapitalstark eller kan få/finansiera lån (tänker då i steg ett på de som bor i villa och KAN ladda ”billigt’ hemma).

Jag förstår att den som nyligen hämtat ut sin bil känner sig ”lurad” och jag förstår om elbilsägare överlag oroar sig över andrahandsvärdet.
Det som, möjligen, oroar mig mer är vad som ska hända med de europeiska biltillverkarna. Kinas (statsstödda) offensiv kommer drabba oss alla framöver. Att Kinas offensiv kommer skadar oss (Europa) ekonomisk är väl givet men jag fruktar än mer vad det betyder politiskt.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av HerrNilsson »

Spontant; klart det är bra.
  • Detta gör att så många fler får möjlighet att köpa en Tesla
  • Man får ut fler elbilar vilket gynnar Teslas övergripande mål
  • Det sätter press på övriga biltillverkare att göra något
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Curik »

CrazyGang skrev: 15 jan 2023 12:06
Bra att fler får råd att gå över till elektriskt!

Negativt för oss enskilda som drabbas av en rejäl finansiell smocka direkt efter uthämtning. Hade det skett efter 6-12 mån ägande hade det inte svidit lika hårt.
Varför hade det svidit mindre om 6-12 månader? :roll:
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av mans71 »

Är ju inte första gången. Tappade 300k över en natt gången innan dom sänkte. Problemet är inte att man sänker priser, problemet är att man tar hela sänkningen över en natt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av spacecoin »

Det har ju inte direkt varit en nyhet att Tesla har höga marginaler och efterfrågan har varit vikande efter det att man inte var begränsad av output. Att någon blir förvånad av prissänkningen, är det som förvånar mig mest av allt - med tanke på att det har hänt förut.
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Mats E »

Lite spekulation från min sida:

Positivt: Elbilar kommer att bli tillgängliga för fler, inte minst begagnade (M3) som kommer att sjunka i pris rejält
Ska man köpa elbil nu så kommer man billigare undan
Tesla sätter press på sina konkurrenter

Negativt: Bilhandlare som ligger på stora begagnatlager riskerar att gå omkull då värdet av deras lager raserats över en natt
De som äger en Tesla (kanske även ägare till andra elbilsmärken) har blivit fattigare över en natt då även bilen räknas till ens
tillgångar.
Europas biltillverkare kommer att behöva sänka sina priser, med ekomiska konsekvenser. Sverige och våra jobb är ju mer beroende
av Europeisk bilindustri än av Amerikanska Tesla

MY kan bli den riktiga folkbilen...vår nya Volvo. Är det bra eller dåligt?
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Jerka »

För oss som hittills inte haft råd med elbil är det bra. Nu kommer de närmare vår budget och vi kanske kan spara ihop till en begagnad elbil snart. Andra biltillverkare kanske också sänker priserna för att svara. Svårt att motivera en ID3 för 486 900 när man kan få en Model 3 för 529 170.
Senast redigerad av Jerka, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av spacecoin »

Jerka skrev: 15 jan 2023 22:10
För oss som hittills inte haft råd med elbil är det bra. Nu kommer de närmare vår budget och vi kanske kan spara ihop till en begagnad elbil snart. Andra biltillverkare kanske också sänker priserna för att svara. Svårt att motivera en ID3 för 486 900 när man kan få en Model 3 för 519 990.
Du kan nog räkna med att priserna kommer att sänkas hos fler än Tesla. Det är inte som att de andra tillverkarna kommer att lägga sig ned utan en fajt, även om de flesta har en långt större orderbok än Tesla.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av slugger75 »

Jerka skrev: 15 jan 2023 22:10
För oss som hittills inte haft råd med elbil är det bra. Nu kommer de närmare vår budget och vi kanske kan spara ihop till en begagnad elbil snart. Andra biltillverkare kanske också sänker priserna för att svara. Svårt att motivera en ID3 för 486 900 när man kan få en Model 3 för 519 990.
Glöm inte avgiften som tillkommer. Drygt 529 000 kr blir det för Model 3.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Jerka »

slugger75 skrev: 15 jan 2023 22:22
Jerka skrev: 15 jan 2023 22:10
För oss som hittills inte haft råd med elbil är det bra. Nu kommer de närmare vår budget och vi kanske kan spara ihop till en begagnad elbil snart. Andra biltillverkare kanske också sänker priserna för att svara. Svårt att motivera en ID3 för 486 900 när man kan få en Model 3 för 519 990.
Glöm inte avgiften som tillkommer. Drygt 529 000 kr blir det för Model 3.
Tack! Ändrade i inlägget.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Franz »

* Fler kan köpa en elbil - Väldigt bra!
* Jag sitter på en Model Y LR 2021. En ny sådan gick ner med 139 000:-. Min gissning är att begagnatpriset för min bil sjunker med mindre än 139 000:- D.v.s. om jag byter till en ny Y, vilket känns som huvudscenariot idag, kommer mellanskillnaden mellan min befintliga och den nya att vara lägre. Det är så klart trevligt för mig!

Sänkning i flera steg tror jag är besvärligt att genomföra för Tesla. Väldigt många kommer ju att vänta på nästa sänkning och nästa så svårt att sälja så mycket undre tiden.

Värt att fundera över ju är så klart att Teslas marginaler har ju antagligen varit betydligt högre än många konkurrenters. De har råd med den här sänkningen och kan säkert tjäna in det mycket av dem genom intäkterna från ökade volymer. Ökade volymer leder i regel till effektivare/billigare produktion vilket ger Tesla "nya" marginaler. Det kan nog bli ganska tufft för en del andra biltillverkare som kanske har svårt att mäkta med sänkta marginaler och/eller lägre volymer. Särskilt i en sämre konjuktur med höga räntor. Min uppfattning är ju att flera tillverkare sålt en elbil med dålig marginal för att "få" sälja två fossilbilar med bra marginal. Det här tillvägagångssättet får ju sig nu en törn genom att de det blir både dyrare och svårare att få sålt den där elbilen samtidigt som intresset/marginalen för de två fossilerna avtar
Driver sajten Car.info
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Bengt-re »

Mats E skrev: 15 jan 2023 22:09
Lite spekulation från min sida:

Positivt: Elbilar kommer att bli tillgängliga för fler, inte minst begagnade (M3) som kommer att sjunka i pris rejält
Ska man köpa elbil nu så kommer man billigare undan
Tesla sätter press på sina konkurrenter

Negativt: Bilhandlare som ligger på stora begagnatlager riskerar att gå omkull då värdet av deras lager raserats över en natt
De som äger en Tesla (kanske även ägare till andra elbilsmärken) har blivit fattigare över en natt då även bilen räknas till ens
tillgångar.
Europas biltillverkare kommer att behöva sänka sina priser, med ekomiska konsekvenser. Sverige och våra jobb är ju mer beroende
av Europeisk bilindustri än av Amerikanska Tesla

MY kan bli den riktiga folkbilen...vår nya Volvo. Är det bra eller dåligt?
Prispressen är i grunden, sen har ju MY några mindre lämpliga egenskaper för en folkbil.

För hög effekt, för snabb vilket ger dyra däck och högre försäkringspremier. Kass med allt skit med AP, backsensorer, torkarautomatik, frusna dörrhantag och så vidare - ingen mainstream vinterbil som den ser ut idag. Iofs vore det inte jettesvårt för Tesla att polera bort de värska buggarna tycker man.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Mickep »

Det är väl bra, var nästan väntat.
Dock är elbilar fortfarande över 500 000 kr, behöver kommer ned 1-200 000 för att nedre medelsvensson skall byta. (kanske 3 år gammal beg, men vi vet inte vilka kostnader de kommer ha).
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Röstade "bra", men tror man kunde uppnått samma volym framöver om man förbättrat servicen för ett antal månader sedan och därmed kunnat stärka efterfrågan lite på det viset och sänka priset något mindre.

Har nu flera bekanta som gått till andra märken pga bristande service och vägran att fixa garantifel. Förstår att man var tvungen att fokusera på produktion och inte service då väntetiderna var så långa. Svårt att veta vad som varit bäst.
Nu börjar det iallafall kosta rejält med pengar i form av kanske onödigt stora sänkningar.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Niklas Z »

spacecoin skrev: 15 jan 2023 22:13
Det är inte som att de andra tillverkarna kommer att lägga sig ned utan en fajt, även om de flesta har en långt större orderbok än Tesla.
Har du data på orderböckerna hos tillverkarna?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Bjelke »

Olof Tenghoff skrev: 15 jan 2023 23:55
Röstade "bra", men tror man kunde uppnått samma volym framöver om man förbättrat servicen för ett antal månader sedan och därmed kunnat stärka efterfrågan lite på det viset och sänka priset något mindre.

Har nu flera bekanta som gått till andra märken pga bristande service och vägran att fixa garantifel. Förstår att man var tvungen att fokusera på produktion och inte service då väntetiderna var så långa. Svårt att veta vad som varit bäst.
Nu börjar det iallafall kosta rejält med pengar i form av kanske onödigt stora sänkningar.
Jag tror också att dom hade kunnat ökat på försäljningen genom att göra ägandet bättre,
inte plocka bort funktioner på bilarna och fixat service så att fler blir nöjda (en del är
ju redan nöjd med enbart app, men långt från alla osv). Och sedan lite mindre sänkningar om
det fortfarande hade behövts.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av spacecoin »

Niklas Z skrev: 16 jan 2023 09:29
spacecoin skrev: 15 jan 2023 22:13
Det är inte som att de andra tillverkarna kommer att lägga sig ned utan en fajt, även om de flesta har en långt större orderbok än Tesla.
Har du data på orderböckerna hos tillverkarna?
Inte några sammanställda detaljer. Man kan ju titta på leveranstider och konstatera att det var känt att Teslas orderbok i både Kina och USA för 3/Y var tom, eftersom inventory gick upp kraftigt innan prissänkningen.

Ex: https://tesladata.mattjung.net/new-mode ... ry-levels/
Skriv svar