Pris, HW4, nästa steg?

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Rikard_h
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2023 15:36

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Rikard_h »

Ni som beställt och fått leverans nyligen, vad har ni för datum på typgodkännandet?
Ni kan kolla det här, https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se

Jag har en MYLR påväg som är byggd 2023-02-20 och har typgodkännadedatum 2022-12-09
Kollade lite på blocket efter regnr och den senaste jag hittade va en MYLR från Maj 2022 och den hade ett äldre typgodkännandedatum...
Gluten
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 feb 2023 17:00

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Gluten »

Min MYLR är inte levererad än, har tillverkningsdatum 2023-01-12.
Har också typgodkännadedatum 2022-12-09.
riceboiler
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 jan 2023 13:58

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av riceboiler »

Rikard_h skrev:
Ni som beställt och fått leverans nyligen, vad har ni för datum på typgodkännandet?
Ni kan kolla det här, https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se

Jag har en MYLR påväg som är byggd 2023-02-20 och har typgodkännadedatum 2022-12-09
Kollade lite på blocket efter regnr och den senaste jag hittade va en MYLR från Maj 2022 och den hade ett äldre typgodkännandedatum...
Min är byggd januari 23 i Kina men har typgodkännande från oktober 22. Vad har det för betydelse för en som inte är insatt?


Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Rikard_h
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 feb 2023 15:36

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Rikard_h »

riceboiler skrev: 23 feb 2023 07:26
Rikard_h skrev:
Ni som beställt och fått leverans nyligen, vad har ni för datum på typgodkännandet?
Ni kan kolla det här, https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se

Jag har en MYLR påväg som är byggd 2023-02-20 och har typgodkännadedatum 2022-12-09
Kollade lite på blocket efter regnr och den senaste jag hittade va en MYLR från Maj 2022 och den hade ett äldre typgodkännandedatum...
Min är byggd januari 23 i Kina men har typgodkännande från oktober 22. Vad har det för betydelse för en som inte är insatt?


Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk
Finns säkert nån som är mer insatt, men generellt så krävs det ett nytt typgodkännande när dem ändrat specifikationen på bilen. Tex ny hjulupphängning, andra kameror etc.
Vet inte om det är olika typgodkännanden på bilar a från Tyskland och de från Asien, men tror det borde vara samma sålänge det är samma specifikation.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 663
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av flamman »

HW4 verkar komma stegvis (fler kameror först om ett år) och till MY/M3 (med samma kameraplacering som idag) framåt sommaren enligt senaste läckorna. Lång tråd nedan:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

flamman skrev: 23 feb 2023 08:26
HW4 verkar komma stegvis (fler kameror först om ett år) och till MY/M3 (med samma kameraplacering som idag) framåt sommaren enligt senaste läckorna. Lång tråd nedan:
Nja så här skriver de i tråden:

” We've been told to inform customers not to expect additional cameras for at least a few months. There is no information regarding retrofits, although if/when this is possible, it will require that HW4 is already present in the vehicle.”

Som jag trodde att man gör slut på lager. Så nu byggs det ”frankenstein” bilar under en övergångsperiod.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 663
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av flamman »

LarsOJ skrev: 23 feb 2023 09:04
flamman skrev: 23 feb 2023 08:26
HW4 verkar komma stegvis (fler kameror först om ett år) och till MY/M3 (med samma kameraplacering som idag) framåt sommaren enligt senaste läckorna. Lång tråd nedan:
Nja så här skriver de i tråden:

” We've been told to inform customers not to expect additional cameras for at least a few months. There is no information regarding retrofits, although if/when this is possible, it will require that HW4 is already present in the vehicle.”

Som jag trodde att man gör slut på lager. Så nu byggs det ”frankenstein” bilar under en övergångsperiod.
Jag la på Elon-faktor och att jag primärt tänkte på MY/M3 som är i så stor skala så där lär det dröja tills det finns i händerna på kunderna. HW4 finns inte alls för MY/M3 än, lär komma till sommaren (kolla tråden) och därmed lär det enligt min gissning dröja längre tills fler kameror kan komma, finns ju ingen riktig info om var kameror kan placeras (folk hoppas på i lyktorna men då ska en ny lykta produceras i skala osv).
Med det sagt, den som lever får se hur det blir verkligheten. Med Tesla brukar det ju ta längre tid än vad rykten och förhoppningar i forum/twitter osv först tror. Inklusive Elons ofta uttalade ”within 2 weeks” när det gäller mjukvara.
De har också sålt såpass många bilar med HW3 och även utan USS för att de ska kunna anses som någon form av frankenstein-bilar som har sämre stöd i mjukvara (läs tråden var mjukvaruteamet fokuserar). De första året lär det nog vara de bilarna med andra och fler kameravinklar som är de udda varianterna för mjukvarustödet…
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

flamman skrev: 23 feb 2023 09:14
LarsOJ skrev: 23 feb 2023 09:04
flamman skrev: 23 feb 2023 08:26
HW4 verkar komma stegvis (fler kameror först om ett år) och till MY/M3 (med samma kameraplacering som idag) framåt sommaren enligt senaste läckorna. Lång tråd nedan:
Nja så här skriver de i tråden:

” We've been told to inform customers not to expect additional cameras for at least a few months. There is no information regarding retrofits, although if/when this is possible, it will require that HW4 is already present in the vehicle.”

Som jag trodde att man gör slut på lager. Så nu byggs det ”frankenstein” bilar under en övergångsperiod.
Jag la på Elon-faktor och att jag primärt tänkte på MY/M3 som är i så stor skala så där lär det dröja tills det finns i händerna på kunderna. HW4 finns inte alls för MY/M3 än, lär komma till sommaren (kolla tråden) och därmed lär det enligt min gissning dröja längre tills fler kameror kan komma, finns ju ingen riktig info om var kameror kan placeras (folk hoppas på i lyktorna men då ska en ny lykta produceras i skala osv).
Med det sagt, den som lever får se hur det blir verkligheten. Med Tesla brukar det ju ta längre tid än vad rykten och förhoppningar i forum/twitter osv först tror. Inklusive Elons ofta uttalade ”within 2 weeks” när det gäller mjukvara.
De har också sålt såpass många bilar med HW3 och även utan USS för att de ska kunna anses som någon form av frankenstein-bilar som har sämre stöd i mjukvara (läs tråden var mjukvaruteamet fokuserar). De första året lär det nog vara de bilarna med andra och fler kameravinklar som är de udda varianterna för mjukvarustödet…
Ja du har säkert rätt! Försökte bara vara lite teknik positiv för en gångs skull :)

Håller också med om att de verkar ha lite stressigt med mjukvaran för att ens kunna sälja de bilar som tillverkas med HW4 nu. Men ny ”framtidssäker” dator, kabelstam och radar är ju inte så dåligt ändå!

Men jag läste ändå rykten om ett nytt typgodkännande för Y i Europa såå…
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 663
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av flamman »

LarsOJ skrev: 23 feb 2023 09:21
flamman skrev: 23 feb 2023 09:14
LarsOJ skrev: 23 feb 2023 09:04
flamman skrev: 23 feb 2023 08:26
HW4 verkar komma stegvis (fler kameror först om ett år) och till MY/M3 (med samma kameraplacering som idag) framåt sommaren enligt senaste läckorna. Lång tråd nedan:
Nja så här skriver de i tråden:

” We've been told to inform customers not to expect additional cameras for at least a few months. There is no information regarding retrofits, although if/when this is possible, it will require that HW4 is already present in the vehicle.”

Som jag trodde att man gör slut på lager. Så nu byggs det ”frankenstein” bilar under en övergångsperiod.
Jag la på Elon-faktor och att jag primärt tänkte på MY/M3 som är i så stor skala så där lär det dröja tills det finns i händerna på kunderna. HW4 finns inte alls för MY/M3 än, lär komma till sommaren (kolla tråden) och därmed lär det enligt min gissning dröja längre tills fler kameror kan komma, finns ju ingen riktig info om var kameror kan placeras (folk hoppas på i lyktorna men då ska en ny lykta produceras i skala osv).
Med det sagt, den som lever får se hur det blir verkligheten. Med Tesla brukar det ju ta längre tid än vad rykten och förhoppningar i forum/twitter osv först tror. Inklusive Elons ofta uttalade ”within 2 weeks” när det gäller mjukvara.
De har också sålt såpass många bilar med HW3 och även utan USS för att de ska kunna anses som någon form av frankenstein-bilar som har sämre stöd i mjukvara (läs tråden var mjukvaruteamet fokuserar). De första året lär det nog vara de bilarna med andra och fler kameravinklar som är de udda varianterna för mjukvarustödet…
Ja du har säkert rätt! Försökte bara vara lite teknik positiv för en gångs skull :)

Håller också med om att de verkar ha lite stressigt med mjukvaran för att ens kunna sälja de bilar som tillverkas med HW4 nu. Men ny ”framtidssäker” dator, kabelstam och radar är ju inte så dåligt ändå!
Jag vill också vara tekniskt positivt.. Men måste vara lite realist också bland alla som drömmer om och väntar på revolutionerande HW4 och 4680. Det finns alltid något bättre ”runt hörnet” när det gäller Tesla :lol:
Jag har en MY LR QS med förväntad leverans nu i mars och måste bestämma hur jag ska göra. Är lite jobbigt för såklart vore det nice med högre upplösning på kamerorna och snabbare AP-dator (+ev. radar) och trist att köpa precis innan det kommer. Men frågan är ju vilken skillnad det kommer göra i praktiken, det är samma bil i övrigt och USS lär inte komma tillbaka och lär inte göra någon större skillnad med bara högre upplösning på kamerorna för vare sig AP eller parkeringsassistens (återigen, samma mjukvara)…
Att vänta till efter sommaren på ny bil känns trisst. Ingen vet ju riktigt när MY/M3 kan komma med nya kameror, lär vara lite lotteri beroende på fabrik, modell osv under en tid. Kan kanske kan dröja hela vägen in i hela Q3 innan de bytt helt.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av LarsOJ »

flamman skrev: 23 feb 2023 09:30

Jag vill också vara tekniskt positivt.. Men måste vara lite realist också bland alla som drömmer om och väntar på revolutionerande HW4 och 4680. Det finns alltid något bättre ”runt hörnet” när det gäller Tesla :lol:
Jag har en MY LR QS med förväntad leverans nu i mars och måste bestämma hur jag ska göra. Är lite jobbigt för såklart vore det nice med högre upplösning på kamerorna och snabbare AP-dator (+ev. radar) och trist att köpa precis innan det kommer. Men frågan är ju vilken skillnad det kommer göra i praktiken, det är samma bil i övrigt och USS lär inte komma tillbaka och lär inte göra någon större skillnad med bara högre upplösning på kamerorna för vare sig AP eller parkeringsassistens (återigen, samma mjukvara)…
Att vänta till efter sommaren känns trisst. Ingen vet ju riktigt när MY/M3 kan komma med nya kameror, lär vara lite lotteri beroende på fabrik, modell osv under en tid. Kan kanske kan dröja hela vägen in i hela Q3 innan de bytt helt.
Förstår jobbigt läge! Jag har ingen Tesla eller någon på order utan är bara intresserad av ADAS utvecklingen generellt.

Jag tror batteribiten med 4680 endast kommer att gynna teslas marginaler så det är ju inget man kommer märka av som förare/köpare.

När det gäller nya hårdvaran (HW4) så tror jag helt klart att Tesla kommer lägga 95% av sina resurser på att förbättra den under kommande år. Bara radarn kommer nog kunna göra underverk för autopiloten. Jag skulle väntat med att plocka ut en ny (gammal) bil nu iaf.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 663
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av flamman »

LarsOJ skrev: 23 feb 2023 09:42
flamman skrev: 23 feb 2023 09:30

Jag vill också vara tekniskt positivt.. Men måste vara lite realist också bland alla som drömmer om och väntar på revolutionerande HW4 och 4680. Det finns alltid något bättre ”runt hörnet” när det gäller Tesla :lol:
Jag har en MY LR QS med förväntad leverans nu i mars och måste bestämma hur jag ska göra. Är lite jobbigt för såklart vore det nice med högre upplösning på kamerorna och snabbare AP-dator (+ev. radar) och trist att köpa precis innan det kommer. Men frågan är ju vilken skillnad det kommer göra i praktiken, det är samma bil i övrigt och USS lär inte komma tillbaka och lär inte göra någon större skillnad med bara högre upplösning på kamerorna för vare sig AP eller parkeringsassistens (återigen, samma mjukvara)…
Att vänta till efter sommaren känns trisst. Ingen vet ju riktigt när MY/M3 kan komma med nya kameror, lär vara lite lotteri beroende på fabrik, modell osv under en tid. Kan kanske kan dröja hela vägen in i hela Q3 innan de bytt helt.
Förstår jobbigt läge! Jag har ingen Tesla eller någon på order utan är bara intresserad av ADAS utvecklingen generellt.

Jag tror batteribiten med 4680 endast kommer att gynna teslas marginaler så det är ju inget man kommer märka av som förare/köpare.

När det gäller nya hårdvaran (HW4) så tror jag helt klart att Tesla kommer lägga 95% av sina resurser på att förbättra den under kommande år. Bara radarn kommer nog kunna göra underverk för autopiloten. Jag skulle väntat med att plocka ut en ny (gammal) bil nu iaf.
Håller helt med om 4680. Det var lite OT.
Ja, om bättre radar är på G för MY/M3 så kan det kanske vara värt att vänta på. Tyckte iofsig att kamera-baserat funkade helt OK i både regn och mörker på min MYP. Man måste ju ändå vara aktiv oavsett radar eller inte. Spökbromsningar verkar ju mest varit problem med gamla radarn. Avståndshållandet till framförvarande kanske kan bli bättre och mer exakt med radar dock. I mörker, snö och dimma så kör jag ändå försiktigt och skulle inte förlita mig på AP där oavsett radar eller inte (djur som kan dyka upp hjälper ingen radar i världen mot om man dundrar på i för hög fart för sikten t.ex.).

Jag håller inte med om gissning att 95% mjukvarufokus kommer vara på HW4 kommande år. Finns alldeles för många HW3-bilar (och fler levereras varje dag under hela Q1/Q2) och löften från Tesla om FSD för HW3. Follow the money, tänk vad mycket pengar de kan tjäna på FSD-subscription i USA för HW3-bilar. Tesla kommer behöva och vilja fokusera på både HW3 och HW4 närmaste åren.

Jag ska åtminstone vänta någon/några dagar tills jag bestämmer mig (och du märker säkert hur jag försöker övertyga mig själv om att en HW3-bil blir toppen :lol: ). Mer info borde dyka upp närmaste dagarna om vad som är på gång. Många hoppas på detaljer under Investor Day men det är just det, en investor day som kommer fokusera på att öka aktivärdet och det finns inget nytt aktievärde i att detaljera och beskriva en utrullningsplan för HW4 (FSD finns redan för HW3 i Tesla och Elons värld..). Kanske vi kan få höra om en HW4+ Robotaxi dock! :roll:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Piggelin
Inlägg: 585
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Piggelin »

Mycket spännande läckor nu, jag kommer att vänta, sitter inte i sjön med nuvarande bil och vill inte köpa dessa "frankensteinbilar" utan HW4 eller USS som säljs nu. Vi kan väl konstatera att HW4 aldrig har varit närmare release än nu. ;)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Gustafsson »

Om betydelsen av HW4 är i samma storleksordning som HW3 var så är det ju inga direkta fördelar med den. Radarn däremot och batteriutvecklingen är mer spännande tycker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Piggelin
Inlägg: 585
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Piggelin »

Gustafsson skrev: 23 feb 2023 10:42
Om betydelsen av HW4 är i samma storleksordning som HW3 var så är det ju inga direkta fördelar med den. Radarn däremot och batteriutvecklingen är mer spännande tycker jag.
Det är framförallt radarn jag tror kommer göra stor skillnad, speciellt i sämre väder när kamerorna inte ser något.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av mikebike »

Piggelin skrev: 23 feb 2023 11:28
Gustafsson skrev: 23 feb 2023 10:42
Om betydelsen av HW4 är i samma storleksordning som HW3 var så är det ju inga direkta fördelar med den. Radarn däremot och batteriutvecklingen är mer spännande tycker jag.
Det är framförallt radarn jag tror kommer göra stor skillnad, speciellt i sämre väder när kamerorna inte ser något.
Ja, precis.
Radar och parkeringsassistans är det intressanta för. Kameraupplösning och processor bryr jag mig mindre om.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Piggelin
Inlägg: 585
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Piggelin »

Efter att ha snokat runt på nätet bland alla rykten så är det senaste budet att HW4 består av samma antal kameror på samma ställen, dock med vidare vinkel och högre upplösning, samt HD radar... Utöver den nya "datorn" då. och att det kommer att rullas ut snabbt på alla modeller... Om 6 dagar har vi förhoppningsvis fakta. :)
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Jaqob »

Piggelin skrev: 23 feb 2023 14:03
Efter att ha snokat runt på nätet bland alla rykten så är det senaste budet att HW4 består av samma antal kameror på samma ställen, dock med vidare vinkel och högre upplösning, samt HD radar... Utöver den nya "datorn" då. och att det kommer att rullas ut snabbt på alla modeller... Om 6 dagar har vi förhoppningsvis fakta. :)
Twitter bubblar ju mycket om att X/S redan produceras med HW4, och att många redan står och väntar på ny mjukvara, men finns det några konkreta indikationer på att det kommer komma snabbt även för 3 och Y?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 663
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av flamman »

Jaqob skrev: 23 feb 2023 14:28
Piggelin skrev: 23 feb 2023 14:03
Efter att ha snokat runt på nätet bland alla rykten så är det senaste budet att HW4 består av samma antal kameror på samma ställen, dock med vidare vinkel och högre upplösning, samt HD radar... Utöver den nya "datorn" då. och att det kommer att rullas ut snabbt på alla modeller... Om 6 dagar har vi förhoppningsvis fakta. :)
Twitter bubblar ju mycket om att X/S redan produceras med HW4, och att många redan står och väntar på ny mjukvara, men finns det några konkreta indikationer på att det kommer komma snabbt även för 3 och Y?
Tyvärr inte…
finns vad jag vet inga bilder på en Y/3 med nya kameror eller någon ansökan av Tesla att sälja 3/Y med HW4 i Europa (som finns för S/X). Förhoppningsvis kan det ju dock gå ganska fort. Om det är samma ställe kameror ska sitta på så är det ju inte så stor ändring att få till fabriken. Lite sladdar och något fäste för radar. :D
Och förstås tillräcklig med nya kameror, HW-datorer och radarenheter för den höga produktionstakten som 3/Y har..
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Jaqob »



Sådant här oroar mig, och jag förstår ärligt talat inte riktigt hur det funkar i praktiken. Vem, med någorlunda koll, accepterar att det är slump om man får en ny eller gammal bil, givet att man inte byter bilar väldigt ofta? Framförallt när det åtminstone framstår som att de återinför radarn just för att TV inte fungerade så bra som de hoppades på.

Just nu känns det lite hopplöst att det inte finns några vettiga alternativ till en Tesla, om man behöver bilen inom det närmaste året...
MY RWD 2023
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Arctic Drifter »

Jaqob skrev: 23 feb 2023 14:53
Sådant här oroar mig, och jag förstår ärligt talat inte riktigt hur det funkar i praktiken. Vem, med någorlunda koll, accepterar att det är slump om man får en ny eller gammal bil, givet att man inte byter bilar väldigt ofta?
Folk i allmänhet har inte koll, det är det Tesla lever på!
Vi som nördar ner oss, hänger på forum och liknande är i klar minoritet.
Vi planerar och kanske lyckas pricka in HW4 för våra leveranser men jag lovar att det finns åtskilliga Tesla-ägare där ute som inte har en aning om deras begagnade har HW1, HW2 eller HW3.

Det finns 34 420 st Teslor registrerade i Sverige, hur många medlemmar har vi här?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av mikebike »

Arctic Drifter skrev: 23 feb 2023 15:07
Jaqob skrev: 23 feb 2023 14:53
Sådant här oroar mig, och jag förstår ärligt talat inte riktigt hur det funkar i praktiken. Vem, med någorlunda koll, accepterar att det är slump om man får en ny eller gammal bil, givet att man inte byter bilar väldigt ofta?
Folk i allmänhet har inte koll, det är det Tesla lever på!
Vi som nördar ner oss, hänger på forum och liknande är i klar minoritet.
Vi planerar och kanske lyckas pricka in HW4 för våra leveranser men jag lovar att det finns åtskilliga Tesla-ägare där ute som inte har en aning om deras begagnade har HW1, HW2 eller HW3.

Det finns 34 420 st Teslor registrerade i Sverige, hur många medlemmar har vi här?
Nej, det är inte många som vet vilken HW-version de har.
Däremot vet de nog, ibland först efter leverans, om bilen har värmepump, parkeringssensorer mm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 882
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Arctic Drifter »

mikebike skrev: 23 feb 2023 15:30
Arctic Drifter skrev: 23 feb 2023 15:07
Jaqob skrev: 23 feb 2023 14:53
Sådant här oroar mig, och jag förstår ärligt talat inte riktigt hur det funkar i praktiken. Vem, med någorlunda koll, accepterar att det är slump om man får en ny eller gammal bil, givet att man inte byter bilar väldigt ofta?
Folk i allmänhet har inte koll, det är det Tesla lever på!
Vi som nördar ner oss, hänger på forum och liknande är i klar minoritet.
Vi planerar och kanske lyckas pricka in HW4 för våra leveranser men jag lovar att det finns åtskilliga Tesla-ägare där ute som inte har en aning om deras begagnade har HW1, HW2 eller HW3.

Det finns 34 420 st Teslor registrerade i Sverige, hur många medlemmar har vi här?
Nej, det är inte många som vet vilken HW-version de har.
Däremot vet de nog, ibland först efter leverans, om bilen har värmepump, parkeringssensorer mm.
Ja, i alla fall gällande parkeringssensorerna =)
Knepigt att hålla koll på begagnade med alla förändringar som genomförs mitt under pågående modellår, däremot blir det ju lätt att se om den har parkeringssensorer eller inte.
Tesla Model Y Performance
Piggelin
Inlägg: 585
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Piggelin »

Jaqob skrev: 23 feb 2023 14:53


Sådant här oroar mig, och jag förstår ärligt talat inte riktigt hur det funkar i praktiken. Vem, med någorlunda koll, accepterar att det är slump om man får en ny eller gammal bil, givet att man inte byter bilar väldigt ofta? Framförallt när det åtminstone framstår som att de återinför radarn just för att TV inte fungerade så bra som de hoppades på.

Just nu känns det lite hopplöst att det inte finns några vettiga alternativ till en Tesla, om man behöver bilen inom det närmaste året...
Håller med. Detta är det mest irriterande med Tesla. Där föredrar jag helt klart de vanliga sättet med 6 års cykel för en model med en refresh efter 3 år. Då vet man vad man får...
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av kallekula »

Jag föredrar helt klart Teslas modell. Helt sjukt med Polestar exempelvis att nu sitta och tjuvhålla på en refresh som ska komma om ett år. Fattar inte alls.

Oavsett, här på forumet läggs lite väl stor vikt vid en eventuell uppgradering. Klart att vi nördar vill ha det senaste. Men efter att ha kört Tesla i många år så har jag märkt det sällan spelar jättestor roll. Jag har fått någon uppgradering och missat någon annan. I det stora hela en icke-sak.
Piggelin
Inlägg: 585
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Pris, HW4, nästa steg?

Inlägg av Piggelin »

kallekula skrev: 23 feb 2023 16:30
Jag föredrar helt klart Teslas modell. Helt sjukt med Polestar exempelvis att nu sitta och tjuvhålla på en refresh som ska komma om ett år. Fattar inte alls.

Oavsett, här på forumet läggs lite väl stor vikt vid en eventuell uppgradering. Klart att vi nördar vill ha det senaste. Men efter att ha kört Tesla i många år så har jag märkt det sällan spelar jättestor roll. Jag har fått någon uppgradering och missat någon annan. I det stora hela en icke-sak.
Fast denna uppgradering saknar nog motstycke. Bilarna som säljs idag utan radar och parkeringssensorer är ju under all kritik. Om det hade handlat om att någon funktion blev lite snabbare eller bättre är väl en sak. Men nu ska det läggas till ny hårdvara som kommer att göra stor skillnad för saker man gör varje dag man kör.
Skriv svar