Avbeställa pga US

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av spacecoin »

CalleHH skrev: 23 jan 2023 09:48
James Douma är FSD expert. Hans CV innehåller bland annat en del jobb åt NASA.
NASA? FSD-expert? :lol: James Douma har aldrig jobbat år NASA så vitt jag vet. Inte heller med varken machine learning, automotive, säkerhetskritiska tillämpningar eller något annat relevant. Han jobbade på företaget som gjorde PhoneGap (Nitobi Software) som såldes till Adobe 2011. Sedan har han jobbat som anställd på Adobe (med PhoneGap) till 2019, som anställd på Elevated Signals ("We help cannabis manufacturers streamline processes, unite departments & make better decisions backed by data." efter det :lol: )

CalleHH, eftersom du har sett JD:s CV, kan du väl länka till det? Vad jag vet har ingen annan sett det. Det här är det närmsta jag sett ett CV: https://www.zoominfo.com/p/James-Douma/1184030592

Han är även listad som advisor (tillsammans med 2600+ andra på denna fina institution: :roll:
https://lifeboat.com/ex/about Man kan betala medlemsskap med crypto eller köpa en "the singularity is near" t-shirt där.

Kort och gott: JD snackar mest skit och kan nästan ingenting (ja, mer än Dave vet han ju) om autonoma bilar. Han är dock bra på att spotta ur sig plattityder och pseudo-vetenskapliga liknelser utan värde ("en människa kör med bara två kameror" et c ). Det snällaste jag kan säga om JD är "nyttig idiot".

Att James Douma, en halvdan webbutvecklare som peakade för 10 år sedan, har blivit FSD-husgud för Tesla-kulten säger en hel del om läget kring hur överhajpat det är. Tro inte på propagandan.

För att kommentera innehållet i videon så antyder Dave och JD att Tesla återställt funktionaliteten ("det tog lång tid") efter den borttagna radarn. Min fråga är: När fan hände det??? I min bil är det lägre AP-max hastighet och minsta follow distance är nu "2". Förutom att AP högst antagligen är mindre säker.
Användarvisningsbild
CalleHH
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 23 jan 2023 09:39

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av CalleHH »

spacecoin skrev: 23 jan 2023 14:03
CalleHH skrev: 23 jan 2023 09:48
James Douma är FSD expert. Hans CV innehåller bland annat en del jobb åt NASA.
James Douma har aldrig jobbat med varken machine learning, automotive, säkerhetskritiska tillämpningar eller något annat relevant. Han jobbade på företaget som gjorde PhoneGap som såldes till Adobe för hundra år sedan, (som han hade en andel i vad jag förstår). Jag tror hans pappa ägde det.

Han snackar mest skit och kan ingenting (eller så ljuger han hejvilt) om autonoma bilar. Han är dock bra på att spotta ur sig plattityder och pseudo-vetenskapliga liknelser. Precis som Elon.

CalleHH, eftersom du har sett JD:s CV, kan du väl länka till det? Vad jag vet har ingen annan sett det.


Oj, det verkar som du blir väldigt provocerad av det jag skrev. Det var ju inte tanken med inlägget. Nej jag har ju självklart inte sett hans CV, det är ett "vardagligt" utryck som jag slängde mig med. Skulle självklart ha satt citattecken kring CV men klantigt nog missade jag det. Informationen om att han exempelvis har gjort jobb för NASA har jag funnit på rad olika sidor med intervjuer osv. Men nej jag har ju såklart ingen förstahandskälla på detta så det kan ju potentiellt vara helt falskt. Tänkte att det var lite intressant kuriosa som kanske på något vis legitimerade hans åsikter i ämnet, såklart förmätet av mig såhär i efterhand.

Tanken med att dela klippet var att visa på att finns "expert"-tyckare som tror sig veta att det finns potential i tekniken. Tesla vision som ersättning för US i parkeringssituationer, för att vara tydlig.

Ska försöka tänka mig för några gånger till i framtiden innan jag postar videos med James Douma;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av spacecoin »

CalleHH skrev: 23 jan 2023 14:48
Tanken med att dela klippet var att visa på att finns "expert"-tyckare som tror sig veta att det finns potential i tekniken. Tesla vision som ersättning för US i parkeringssituationer, för att vara tydlig.

Ska försöka tänka mig för några gånger till i framtiden innan jag postar videos med James Douma;)
Att James Douma, en halvdan webbutvecklare utan relevant erfarenhet, som peakade för 10 år sedan, har blivit FSD-husgud för Tesla-kulten säger en hel del om läget kring hur överhajpat det är. Tro inte på propagandan.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Arctic Drifter »

mikebike skrev: 23 jan 2023 13:58
Arctic Drifter skrev: 23 jan 2023 13:51
Borde man inte få tillbaka handpenningen, vi som bokat innan man plockade bort US?
Någon som testat?
När jag blir kontaktad för leverans tänker jag be om att få pausa beställningen tills det finns en fungerande parkeringsassistans.
Om de nekar och ber mig avbeställa för att sedan beställa på nytt så tänker jag begära återbetalning av handpenningen eftersom de inte kan leverera vad jag har beställt.
När jag beställde var det 12 mån leveranstid, så juni -23 skulle jag få den. Passade mig bra, sen under hösten så ville de ju leverera men jag behövde ingen bil så tidigt så statusen för min beställning är redan "paus".

Men jag avvaktar vidare, just nu lutar det ändå mer åt ett begagnad 3SR Refresh men skulle de implementera radar(gärna) och US(måste) så är en ny ett alternativ igen.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev: 23 jan 2023 14:03
CalleHH skrev: 23 jan 2023 09:48
James Douma är FSD expert. Hans CV innehåller bland annat en del jobb åt NASA.
NASA? FSD-expert? :lol: James Douma har aldrig jobbat år NASA så vitt jag vet. Inte heller med varken machine learning, automotive, säkerhetskritiska tillämpningar eller något annat relevant. Han jobbade på företaget som gjorde PhoneGap (Nitobi Software) som såldes till Adobe 2011. Sedan har han jobbat som anställd på Adobe (med PhoneGap) till 2019, som anställd på Elevated Signals ("We help cannabis manufacturers streamline processes, unite departments & make better decisions backed by data." efter det :lol: )

CalleHH, eftersom du har sett JD:s CV, kan du väl länka till det? Vad jag vet har ingen annan sett det. Det här är det närmsta jag sett ett CV: https://www.zoominfo.com/p/James-Douma/1184030592

Han är även listad som advisor (tillsammans med 2600+ andra på denna fina institution: :roll:
https://lifeboat.com/ex/about Man kan betala medlemsskap med crypto eller köpa en "the singularity is near" t-shirt där.

Kort och gott: JD snackar mest skit och kan nästan ingenting (ja, mer än Dave vet han ju) om autonoma bilar. Han är dock bra på att spotta ur sig plattityder och pseudo-vetenskapliga liknelser utan värde ("en människa kör med bara två kameror" et c ). Det snällaste jag kan säga om JD är "nyttig idiot".

Att James Douma, en halvdan webbutvecklare som peakade för 10 år sedan, har blivit FSD-husgud för Tesla-kulten säger en hel del om läget kring hur överhajpat det är. Tro inte på propagandan.

För att kommentera innehållet i videon så antyder Dave och JD att Tesla återställt funktionaliteten ("det tog lång tid") efter den borttagna radarn. Min fråga är: När fan hände det??? I min bil är det lägre AP-max hastighet och minsta follow distance är nu "2". Förutom att AP högst antagligen är mindre säker.
Ja det var mest en massa smörja som bitvis låter bra (eftersom han använder plattityder osv) och
några småsaker som stämmer bra i sig.
Och just det där med radarn osv kan han i princip stoppa upp någonstans :lol:
Den intervjun tillför inte mycket egentligen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av martinot »

Arctic Drifter skrev: 23 jan 2023 13:51
Borde man inte få tillbaka handpenningen, vi som bokat innan man plockade bort US?
Någon som testat?
Vet ej, men det borde inte vara mer än rätt.

Full förståelse för det. Vill själv inte ha en bil utan parkeringssensorer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kave
elbilist
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 dec 2021 18:23

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Kave »

Hur bra fungerar farthållare med distansreglering med enbart kamera? På i3:an är funktionen väldigt ofta avstängd eller lägger av helt plötsligt. Omöjlig i regn osv. Jämfört med vår VW som inte har kamera som fungerar i alla väder.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Arctic Drifter »

Kave skrev: 24 jan 2023 06:40
Hur bra fungerar farthållare med distansreglering med enbart kamera? På i3:an är funktionen väldigt ofta avstängd eller lägger av helt plötsligt. Omöjlig i regn osv. Jämfört med vår VW som inte har kamera som fungerar i alla väder.
Som farthållare tycker jag ändå den fungerar bra. Avståndet till framförvarande är ställbart i 7 steg, jag kör med landsväg/motoväg så har på längsta avståndet (7). Hade dock önskat ett steg 8 men antar att här hade en radar varit bättre.

Eftersom torkarna rengör framför kameran funkar det även när det regnar/snöar, i alla fall för mig.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av mikebike »

Kave skrev: 24 jan 2023 06:40
Hur bra fungerar farthållare med distansreglering med enbart kamera? På i3:an är funktionen väldigt ofta avstängd eller lägger av helt plötsligt. Omöjlig i regn osv. Jämfört med vår VW som inte har kamera som fungerar i alla väder.
Inget vidare. Sänker hastigheten eller stänger av vid dimma, eller när man startar torkarna!
När det är klart väder, men skymning eller mörker, så varierar avståndet till framförvarande bil högst påtagligt.
Dessutom är bilen långsam med att sänka hastigheten när bilen framför bromsar, vilket kan ge lite panikkänska när det är halt ute eftersom redan det längsta avståndet är lite väl kort.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Domenix »

Arctic Drifter skrev: 24 jan 2023 08:11
Kave skrev: 24 jan 2023 06:40
Hur bra fungerar farthållare med distansreglering med enbart kamera? På i3:an är funktionen väldigt ofta avstängd eller lägger av helt plötsligt. Omöjlig i regn osv. Jämfört med vår VW som inte har kamera som fungerar i alla väder.
Som farthållare tycker jag ändå den fungerar bra. Avståndet till framförvarande är ställbart i 7 steg, jag kör med landsväg/motoväg så har på längsta avståndet (7). Hade dock önskat ett steg 8 men antar att här hade en radar varit bättre.

Eftersom torkarna rengör framför kameran funkar det även när det regnar/snöar, i alla fall för mig.
Samma här funkar super bra :)
Jag brukar köra autopilot hemifrån till jobb. Där är en rondell som den så klart inte klarar av då vi inte har fsd stödet för det i sverige än men resten av vägen med rödljus går hur bra som helst även vid låga hastigheter och bilar framför :)
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Curik »

martinot skrev: 23 jan 2023 00:16
Curik skrev: 22 jan 2023 22:42
Du tänker alltså inte svara på frågan (som var genuin) utan märka ord. Jag fattar!
Fast det var ju du som märkte mina ord, om du nu glömt det... ;)

Bygger på att Elon och Tesla uttalat sig att det inte är aktuellt för de att börja använda sig av Lidar.
Jag märkte inte ord, jag läste in "aldrig" av misstag. Du behöver inte skita ner dig och bli otrevlig för det. Brukar uppskatta dina inlägg och går inte in för att märka ord. Nu är det dock dags för en "paus".

Vad Elon säger (särskilt i ärendet radar/sensorer) har ju visat sig vara fel många gånger. Misstänker att han inte har stenkoll på det tekniska längre utan att det är andra människor som styr den biten.

Hade inte beställt en M3 eller MY idag. Saknas även kamera fram läste jag någon säga? Då måste man ju även sakna Autopilot? Galet!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av mikebike »

Curik skrev: 24 jan 2023 11:33
martinot skrev: 23 jan 2023 00:16
Curik skrev: 22 jan 2023 22:42
Du tänker alltså inte svara på frågan (som var genuin) utan märka ord. Jag fattar!
Fast det var ju du som märkte mina ord, om du nu glömt det... ;)

Bygger på att Elon och Tesla uttalat sig att det inte är aktuellt för de att börja använda sig av Lidar.
Jag märkte inte ord, jag läste in "aldrig" av misstag. Du behöver inte skita ner dig och bli otrevlig för det. Brukar uppskatta dina inlägg och går inte in för att märka ord. Nu är det dock dags för en "paus".

Vad Elon säger (särskilt i ärendet radar/sensorer) har ju visat sig vara fel många gånger. Misstänker att han inte har stenkoll på det tekniska längre utan att det är andra människor som styr den biten.

Hade inte beställt en M3 eller MY idag. Saknas även kamera fram läste jag någon säga? Då måste man ju även sakna Autopilot? Galet!
Nej, de saknar naturligtvis inte framåtriktad kamera, de saknar kamera i fronten, vilket gör det omöjligt att se vad som är närmare bilen än 2 meter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av martinot »

Curik skrev: 24 jan 2023 11:33
Jag märkte inte ord, jag läste in "aldrig" av misstag. Du behöver inte skita ner dig och bli otrevlig för det.
Det där är väl att märka ord om något? :D

Samt en hög personangrepp, som jag tycker vi kan vara utan i trådarna. :(
Curik skrev: 24 jan 2023 11:33
Vad Elon säger (särskilt i ärendet radar/sensorer) har ju visat sig vara fel många gånger. Misstänker att han inte har stenkoll på det tekniska längre utan att det är andra människor som styr den biten.
Radar köper jag inte helt argumenten för att skippa som de har, men däremot så köper jag mer argumenten som Tesla har för att skippa Lidar. Det beror på att man inte tror på lösningen att pre-scanna omgivningen i förväg, så som Google gör med Waymo.

Man vill ha en lösning som fungerar utan denna förmappningen av omvärlden då man anser att det kommer vara svårt att hålla denna uppdaterad (olyckor, tillfälliga trafikomläggningar, tillfälliga vägarbeten, etc).
Curik skrev: 24 jan 2023 11:33
Hade inte beställt en M3 eller MY idag.
Inte jag heller. Vill inte ha en bil utan parkeringssensorer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 24 jan 2023 11:47
Radar köper jag inte helt argumenten för att skippa som de har, men däremot så köper jag mer argumenten som Tesla har för att skippa Lidar. Det beror på att man inte tror på lösningen att pre-scanna omgivningen i förväg, så som Google gör med Waymo.
Man sätter inte framåtriktad Lidar på en personbil för att "pre-scanna omgivningen". Man sätter den där för att fysiskt mäta avstånd till, och hastighet på, objekt i synfältet. Tänk 2000 lasermätare. Det är precis som radar fast med ljus, och med mycket högre upplösning.

Lidar har 100% recall (dvs missar aldrig ett objekt) och centimeterprecision. Det kan du inte få med ML och kameror. Se Lidar som ett skyddnät när kameror + ML gör fel (t ex kör in i ett stillastående fordon i mörker som Teslor gör titt som tätt). Det gör ALDRIG ett Lidar-baserat system som t ex på EX90. Lätt värt 10tkr för mig som konsument med den försäkringen.

Vill man mappa omgivningen genom att skapa HD-maps kan man det så klart, men det är inte primära syftet med Lidar på bilar.

När det gäller radar: Det ju olika kvailitet på radar, och den snikvariant som Tesla hade är designad för farthållning och inte det Tesla håller på med (filbyten etc.) Enligt min mening är den långt bättre än ingen alls.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Curik »

mikebike skrev: 24 jan 2023 11:38
Curik skrev: 24 jan 2023 11:33
martinot skrev: 23 jan 2023 00:16
Curik skrev: 22 jan 2023 22:42
Du tänker alltså inte svara på frågan (som var genuin) utan märka ord. Jag fattar!
Fast det var ju du som märkte mina ord, om du nu glömt det... ;)

Bygger på att Elon och Tesla uttalat sig att det inte är aktuellt för de att börja använda sig av Lidar.
Jag märkte inte ord, jag läste in "aldrig" av misstag. Du behöver inte skita ner dig och bli otrevlig för det. Brukar uppskatta dina inlägg och går inte in för att märka ord. Nu är det dock dags för en "paus".

Vad Elon säger (särskilt i ärendet radar/sensorer) har ju visat sig vara fel många gånger. Misstänker att han inte har stenkoll på det tekniska längre utan att det är andra människor som styr den biten.

Hade inte beställt en M3 eller MY idag. Saknas även kamera fram läste jag någon säga? Då måste man ju även sakna Autopilot? Galet!
Nej, de saknar naturligtvis inte framåtriktad kamera, de saknar kamera i fronten, vilket gör det omöjligt att se vad som är närmare bilen än 2 meter.
Framåtriktad, alltså dom som sitter på sidostolparna? Då är jag med. Trodde Autopilot använde front-kameran dock.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av mikebike »

Curik skrev: 24 jan 2023 17:34
mikebike skrev: 24 jan 2023 11:38
Curik skrev: 24 jan 2023 11:33
martinot skrev: 23 jan 2023 00:16
Curik skrev: 22 jan 2023 22:42
Du tänker alltså inte svara på frågan (som var genuin) utan märka ord. Jag fattar!
Fast det var ju du som märkte mina ord, om du nu glömt det... ;)

Bygger på att Elon och Tesla uttalat sig att det inte är aktuellt för de att börja använda sig av Lidar.
Jag märkte inte ord, jag läste in "aldrig" av misstag. Du behöver inte skita ner dig och bli otrevlig för det. Brukar uppskatta dina inlägg och går inte in för att märka ord. Nu är det dock dags för en "paus".

Vad Elon säger (särskilt i ärendet radar/sensorer) har ju visat sig vara fel många gånger. Misstänker att han inte har stenkoll på det tekniska längre utan att det är andra människor som styr den biten.

Hade inte beställt en M3 eller MY idag. Saknas även kamera fram läste jag någon säga? Då måste man ju även sakna Autopilot? Galet!
Nej, de saknar naturligtvis inte framåtriktad kamera, de saknar kamera i fronten, vilket gör det omöjligt att se vad som är närmare bilen än 2 meter.
Framåtriktad, alltså dom som sitter på sidostolparna? Då är jag med. Trodde Autopilot använde front-kameran dock.
Nej, framför inre backspegeln, i vindrutan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Haneky »

Hur fungerar det med kamerorna? Är det som en 360 kamera?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av spacecoin »

Haneky skrev: 30 jan 2023 15:06
Hur fungerar det med kamerorna? Är det som en 360 kamera?
Nej det finns ingen 360-vy på Teslor. Kamerorna sitter fel för det. Det finns en bra back-kamera däremot som funkar fint om den inte är smutsig.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Dodde »

Men framåt är man lika blind som med en fin gammal 740?
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Haneky »

Ok. Då är det bara att börja backa då. Jag är extremt nära att beställa en model Y då jag behöver en bil i april och det enda som känns tveksamt är detta…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av slugger75 »

Haneky skrev: 30 jan 2023 15:53
Ok. Då är det bara att börja backa då. Jag är extremt nära att beställa en model Y då jag behöver en bil i april och det enda som känns tveksamt är detta…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om du behöver ultraljudssensorer så beställ inte denna.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av mikebike »

Haneky skrev: 30 jan 2023 15:53
Ok. Då är det bara att börja backa då. Jag är extremt nära att beställa en model Y då jag behöver en bil i april och det enda som känns tveksamt är detta…


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pruta hårt på en begagnad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Scania »

Två veckor senare.

Jag bor i innerstad, har en garageplatser dimensionerade utefter typ Toyota Aygo och även varit på långresa med bilen nu.

Och ljudet från sensorerna är det enda jag saknar. Kameran är riktigt pass. Både för sidor och bak. Tog två dagar att vänja sig. Framåt är man ”blind” men man lär sig snabbt hur mycket utrymme man har. Jag var rädd för att utebliven USS skulle kunna bli dealbreaker men allt annat med bilen gör att jag är extremt glad över att inte avbokade.

Långresa funkade fint med kamera. Farthållare, assistans och regnsensor funkade så pass att jag inte la märke till några svårigheter.

Men, man undrar ändå när fan funktionerna som tillfälligt togs bort kommer tillbaka. Extremt tyst om det.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av thebishop »

Strax efter Roadster 2020 skeppar.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 854
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Avbeställa pga US

Inlägg av Arctic Drifter »

Scania skrev: 30 jan 2023 21:02
Men, man undrar ändå när fan funktionerna som tillfälligt togs bort kommer tillbaka. Extremt tyst om det.
Jag tror de aldrig kommer tillbaka, i alla fall inte som värdiga ersättare för ultraljudssensorer.
Tesla kommer fortsätta prata om Tesla Vision fram tills dess att man börjar skeppa nya bilar med radar, då kommer fokus hamna på det.

https://insideevs.com/news/625502/tesla ... ce-coming/:
The US EV producer said for years that its cars were coming off the assembly line with all the hardware necessary for Full Self-Driving capability (FSD). However, that has been proven false, as some cars needed an upgrade to their computer. The fear is that in order for Tesla's FSD to be increasingly successful, more cars may eventually need hardware upgrades. Currently, Tesla is improving the safety system primarily via free over-the-air software updates.

Flashback to about six months ago, and Tesla submitted a filing with the FCC about a new radar it may use in its vehicles. The FCC granted it confidentiality, so information about the plans couldn't be revealed.

In a more recent letter to the FCC dated November 18, 2022, Tesla requested an official extension to the original agreement, which would have expired today, December 7, 2022.

The letter notes that to curb any "unnecessary disclosure and competitive harm" ahead of the new product's launch, it would like the information to remain confidential for an additional 60 days. The letter says Tesla will market the product in mid-January 2023.


Om ovanstående är sant borde det snart komma info angående denna radar.
Tesla Model Y Performance
Skriv svar