Next Generation Carplay - Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

Vi har ju diskuterat carplay i andra trådar.. som många vet så är nästa generation på G iom. Ios16 som kommer ge helt ny funktionalitet och bättre integrering med bilens system.

Jag tror 100% på att det här (även Android automotive) är framtiden för infotainment i bilar.

Jag hoppas Tesla hoppar på det här tåget så de inte hamnar helt i bakvattnet med funktionalitet och framtidssäkring av bilens infotainment.

Alla stora bilmärken är redan ombord för Ios16.
Kul med Volvo och Polestar. Kommer nog finnas på EX90.

Vad tror ni?

” The new version of CarPlay will be able to appear across all of the displays in a vehicle, providing a consistent experience across the infotainment system, instrument cluster, and any additional screens on the dashboard. Apple says CarPlay will be tailored to each new vehicle model to accommodate unique screen shapes and layouts.”

162000E0-EC37-4F6E-BD0A-78B4B360FBD0.jpeg
DC22566E-2E33-4782-BB8B-22F824BAA14D.jpeg
B74943CE-FD6B-4589-A3DB-E3D69F06F95E.jpeg
https://www.macrumors.com/2022/12/28/ne ... -features/
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 4 gång.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

Lite mer:
8A33D265-052B-44C6-A3D2-8E160ADE5059.jpeg
583FC369-8F7D-4D40-8FE8-F5284BA79DFC.jpeg
F247669C-C856-4453-A6B2-E2FBF2A7FE09.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av taliz »

Kul när det inte vill ansluta eller kraschar under körning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev: 22 jan 2023 14:36
Kul när det inte vill ansluta eller kraschar under körning.
Nu tycker jag du är lite negativ ;) Då blir du tvingad att klicka på tillverkarens orginal system…

På mina bilar funkar OG Carplay väldigt stabilt. Kan bli strul om flera användare hoppar in samtidigt om man inte ställt prioritet.
Hur gör du när det blir svart skärm på en Tesla?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev: 22 jan 2023 14:21
Jag hoppas Tesla hoppar på det här tåget så de inte hamnar helt i bakvattnet med funktionalitet och framtidssäkring av bilens infotainment.
Jag tycker detta är ett stort lyft och mycket positivt steg för CarPlay, men jag är däremot högst tveksam till om du någonsin skulle köpa en Tesla (oavsett om den har detta, eller inte).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev: 22 jan 2023 18:42
LarsOJ skrev: 22 jan 2023 14:21
Jag hoppas Tesla hoppar på det här tåget så de inte hamnar helt i bakvattnet med funktionalitet och framtidssäkring av bilens infotainment.
Jag tycker detta är ett stort lyft och mycket positivt steg för CarPlay, men jag är däremot högst tveksam till om du någonsin skulle köpa en Tesla (oavsett om den har detta, eller inte).
Tror inte Elon sväljer stoltheten med Carplay..
Börjar faktiskt bli sugen på en 3P av helt andra skäl nu när priserna rasar. Strippa den och riktiga bromsar mm. Mycket bang for the buck skulle bli kul sommarbil.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av thebishop »

Tesla kan bäst själv. Tror de dvs.

Jag hade gärna haft nya carplay - teslas gui må vara ”bäst” av gamla biltillverkare, men det är fortfarande milslångt från kvalitet på iOS (som inte heller är perfekt för övrigt, men 10x bättre än android och 50x bättre än teslas skrot).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av martinot »

thebishop skrev: 22 jan 2023 19:51
Tesla kan bäst själv. Tror de dvs.

Jag hade gärna haft nya carplay - teslas gui må vara ”bäst” av gamla biltillverkare, men det är fortfarande milslångt från kvalitet på iOS (som inte heller är perfekt för övrigt, men 10x bättre än android och 50x bättre än teslas skrot).
En annan nackdel är att man inte heller kan lägga in nya appar i Teslas infotainment. Där är ju en stor fördel för CarPlay (och Android).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av larjon »

Jag har fortfarande inte förstått vitsen med Apple Carplay. Jag hade det i min förra bil (Range Rover) men använde det aldrig.
Vad är det ni gillar med ACP som inte bilens egna infotainmentsystem redan har?
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av PhR34k »

Har provat carplay och visst är det bekvämt men föredrar teslas upplägg mycket mer. Så mycket begräningsar i carplay/android Auto när man ska använda tex Spotify i farten.
Nä jag behåller tesla som det är mycket hellre!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

larjon skrev: 22 jan 2023 22:10
Jag har fortfarande inte förstått vitsen med Apple Carplay. Jag hade det i min förra bil (Range Rover) men använde det aldrig.
Vad är det ni gillar med ACP som inte bilens egna infotainmentsystem redan har?
Jag lyssnar på bookbeat via carplay.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av martinot »

larjon skrev: 22 jan 2023 22:10
Jag har fortfarande inte förstått vitsen med Apple Carplay. Jag hade det i min förra bil (Range Rover) men använde det aldrig.
Vad är det ni gillar med ACP som inte bilens egna infotainmentsystem redan har?
Använder det på vår Mini då BMWs egna kartor är mycket svåra att se, och dessutom extremt krångliga att navigera med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av kenjon »

Jag har CarPlay i husbilen, funkar kalasbra. Och originalsystemet finns kvar, så det är bara att välja vilket man vill köra.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev: 22 jan 2023 23:09
larjon skrev: 22 jan 2023 22:10
Jag har fortfarande inte förstått vitsen med Apple Carplay. Jag hade det i min förra bil (Range Rover) men använde det aldrig.
Vad är det ni gillar med ACP som inte bilens egna infotainmentsystem redan har?
Jag lyssnar på bookbeat via carplay.
Vad ger Carplay för fördel då?
Du kan ju styra mobilens play, pause, next etc via Teslas infotainment också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev: 23 jan 2023 04:24
Vad ger Carplay för fördel då?
Du kan ju styra mobilens play, pause, next etc via Teslas infotainment också.
Du slipper ta upp mobilen ifall du vill kolla igenom för att komma på vad du skall lyssna på, på samma sätt som att det är trevligt att din musiktjänst finns i bilen. Rätt trevligt med CarPlay så jag kan lyssna på podcasts i min vanliga app faktiskt.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev: 23 jan 2023 04:24
Fredrik j skrev: 22 jan 2023 23:09
larjon skrev: 22 jan 2023 22:10
Jag har fortfarande inte förstått vitsen med Apple Carplay. Jag hade det i min förra bil (Range Rover) men använde det aldrig.
Vad är det ni gillar med ACP som inte bilens egna infotainmentsystem redan har?
Jag lyssnar på bookbeat via carplay.
Vad ger Carplay för fördel då?
Du kan ju styra mobilens play, pause, next etc via Teslas infotainment också.
Fördelen är ju valfriheten. Du kan välja din favoritapp för musik, ljudböcker, poddar, radio, kartor mm.

Nya generationen Carplay kommer ge ännu mer valfrihet. Valfrihet är bra.

Om Tesla implementerade nya generationens Carplay kan du ju bara strunta i att använda det om du föredrar Tesla egna. Win win :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av danni »

Hmmm. Mjae. Jag har haft stor nytta av CarPlay när jag haft hyrbilar med värdelöst infotainmentsystem, exempelvis från VW och Kia. Då har det varit otroligt värdefullt att få min Spotify, bättre navigation, osv. Men när jag kör Tesla så saknar jag det inte en sekund. Särskilt inte med nya gränssnittet i uppdaterade S/X, herrejösses vad bra det är. Ett system som CarPlay kommer aldrig bli lika väl integrerat med bilens gränssnitt, system och möjligheter som bilens egna system. Så jag saknar inte direkt CarPlay i bilen, och det här ändrar inte det. Möjligen att det kunde vara trevligt att åtminstone ha möjligheter till CarPlay för att komplettera med appar som finns i telefonen men inte i bilen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

danni skrev: 23 jan 2023 10:27
Hmmm. Mjae. Jag har haft stor nytta av CarPlay när jag haft hyrbilar med värdelöst infotainmentsystem, exempelvis från VW och Kia. Då har det varit otroligt värdefullt att få min Spotify, bättre navigation, osv. Men när jag kör Tesla så saknar jag det inte en sekund. Särskilt inte med nya gränssnittet i uppdaterade S/X, herrejösses vad bra det är. Ett system som CarPlay kommer aldrig bli lika väl integrerat med bilens gränssnitt, system och möjligheter som bilens egna system. Så jag saknar inte direkt CarPlay i bilen, och det här ändrar inte det. Möjligen att det kunde vara trevligt att åtminstone ha möjligheter till CarPlay för att komplettera med appar som finns i telefonen men inte i bilen.
Vad tror du om nästa generations Carplay då (som tråden handlar om) som ska integrera helt med bilens egna system? Full möjlighet till att konfigurera utseende och appar/widgets på bilens olika skärmar.

Jag tycker det ser lovande ut! Nuvarande Carplay är ju ganska stelt men bra funktionalitet.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av danni »

LarsOJ skrev: 23 jan 2023 10:47
danni skrev: 23 jan 2023 10:27
Hmmm. Mjae. Jag har haft stor nytta av CarPlay när jag haft hyrbilar med värdelöst infotainmentsystem, exempelvis från VW och Kia. Då har det varit otroligt värdefullt att få min Spotify, bättre navigation, osv. Men när jag kör Tesla så saknar jag det inte en sekund. Särskilt inte med nya gränssnittet i uppdaterade S/X, herrejösses vad bra det är. Ett system som CarPlay kommer aldrig bli lika väl integrerat med bilens gränssnitt, system och möjligheter som bilens egna system. Så jag saknar inte direkt CarPlay i bilen, och det här ändrar inte det. Möjligen att det kunde vara trevligt att åtminstone ha möjligheter till CarPlay för att komplettera med appar som finns i telefonen men inte i bilen.
Vad tror du om nästa generations Carplay då (som tråden handlar om) som ska integrera helt med bilens egna system? Full möjlighet till att konfigurera utseende och appar/widgets på bilens olika skärmar.

Jag tycker det ser lovande ut! Nuvarande Carplay är ju ganska stelt men bra funktionalitet.
Vad innebär "integrera helt"? Det kommer ju aldrig bli en lika tight integration som Teslas egna mjukvara. Kanske att man kan komma hyfsat nära om någon ifrån antingen Apple eller biltillverkaren får i uppgift och möjlighet att skräddarsy integrationen med varje bilmodell, men det är väl inget som kommer hända. Och även då så är det fortfarande så att varje enskild app ändå ska fungera på ett generiskt sätt som ska fungera i vilken bil som helst.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

I framtiden antar jag att det kommer bli vanligare att färdas i bilar man inte äger och olika bilar för varje resa. Att då ha med sig sitt eget infotainment är ju bättre. Det blir samma i alla bilar man hoppar in i och man kan välja själv vad man ska göra.
Tesla tror väl inte att kunderna ska konfigurera en egen bil? I framtiden...
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

danni skrev: 23 jan 2023 14:00
LarsOJ skrev: 23 jan 2023 10:47
danni skrev: 23 jan 2023 10:27
Hmmm. Mjae. Jag har haft stor nytta av CarPlay när jag haft hyrbilar med värdelöst infotainmentsystem, exempelvis från VW och Kia. Då har det varit otroligt värdefullt att få min Spotify, bättre navigation, osv. Men när jag kör Tesla så saknar jag det inte en sekund. Särskilt inte med nya gränssnittet i uppdaterade S/X, herrejösses vad bra det är. Ett system som CarPlay kommer aldrig bli lika väl integrerat med bilens gränssnitt, system och möjligheter som bilens egna system. Så jag saknar inte direkt CarPlay i bilen, och det här ändrar inte det. Möjligen att det kunde vara trevligt att åtminstone ha möjligheter till CarPlay för att komplettera med appar som finns i telefonen men inte i bilen.
Vad tror du om nästa generations Carplay då (som tråden handlar om) som ska integrera helt med bilens egna system? Full möjlighet till att konfigurera utseende och appar/widgets på bilens olika skärmar.

Jag tycker det ser lovande ut! Nuvarande Carplay är ju ganska stelt men bra funktionalitet.
Vad innebär "integrera helt"? Det kommer ju aldrig bli en lika tight integration som Teslas egna mjukvara. Kanske att man kan komma hyfsat nära om någon ifrån antingen Apple eller biltillverkaren får i uppgift och möjlighet att skräddarsy integrationen med varje bilmodell, men det är väl inget som kommer hända. Och även då så är det fortfarande så att varje enskild app ändå ska fungera på ett generiskt sätt som ska fungera i vilken bil som helst.
Så här säger Apple:

” The new version of CarPlay will be able to appear across all of the displays in a vehicle, providing a consistent experience across the infotainment system, instrument cluster, and any additional screens on the dashboard. Apple says CarPlay will be tailored to each new vehicle model to accommodate unique screen shapes and layouts.

” The new CarPlay experience will provide integration with a vehicle's instrument cluster, including the speedometer, tachometer, odometer, fuel gauge, engine temperature gauge, oil pressure gauge, and more. Apple says drivers will be able to choose from several gauge cluster designs and layouts, including brand‑specific options.


https://www.macrumors.com/2022/12/28/ne ... -features/

Låter som det är precis vad som ska hända. Hoppas det blir så också jag tycker det låter grymt!
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev: 23 jan 2023 16:27
I framtiden antar jag att det kommer bli vanligare att färdas i bilar man inte äger och olika bilar för varje resa. Att då ha med sig sitt eget infotainment är ju bättre. Det blir samma i alla bilar man hoppar in i och man kan välja själv vad man ska göra.
Tesla tror väl inte att kunderna ska konfigurera en egen bil? I framtiden...
Jag gillar det redan med gamla Carplay i bilar man redan äger eller har på firman. Man har alltid med sig de appar, poddar och kartor man gillar när man hoppar in i en bil tillgängligt via bilens display.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av taliz »

Även om många säger att de kommer stödja det är jag tveksam till att det i praktiken kommer bli så populärt.
De flesta tillverkare lär tids nog inse att infotainment är en USP och differentiator vid bilköp.
Om du liksom konkurrenten erbjuder exakt samma funktioner, varför skall kunden då köpa just din bilmodell? Då blir det bara en fråga om pris, och prispress är inte direkt nyckeln till tillväxt och goda vinstmarginaler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av thebishop »

taliz skrev: 24 jan 2023 05:47
Även om många säger att de kommer stödja det är jag tveksam till att det i praktiken kommer bli så populärt.
De flesta tillverkare lär tids nog inse att infotainment är en USP och differentiator vid bilköp.
Om du liksom konkurrenten erbjuder exakt samma funktioner, varför skall kunden då köpa just din bilmodell? Då blir det bara en fråga om pris, och prispress är inte direkt nyckeln till tillväxt och goda vinstmarginaler.
Just därför kommer det stödjas - en väl integrerad carplay med instrumentkluster och kartor mm kommer totalt utklassa systemen som biltillverkaren själv försöker göra - de saknar kompetensen. Att då få tillgång till de flesta appar man har på mobilen som man använder varje dag smäller högre än halvmesyrerna som dyvlas på oss konsumenter från tesla mfl. Finns ju inte ens väl fungerande sökning och navigering av media trots att de försökt i över tio år.

Men det klart, virtuell pruttkudde har vi. Och ljusshow. Bra att ha, verkligen. Skulle hellre få in min podcast app och Apple Maps som är uppdaterade.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av martinot »

Någon som vet om nya Carplay kommer få stöd för touch-zoom (aka. pinch-to-zoom)?

Detta är något som jag själv irriterar mig enormt på att en sådan simpel sak saknas med nuvarande generation Carplay. :(
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar