Next Generation Carplay - Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev: 24 jan 2023 05:47
Även om många säger att de kommer stödja det är jag tveksam till att det i praktiken kommer bli så populärt.
De flesta tillverkare lär tids nog inse att infotainment är en USP och differentiator vid bilköp.
Om du liksom konkurrenten erbjuder exakt samma funktioner, varför skall kunden då köpa just din bilmodell? Då blir det bara en fråga om pris, och prispress är inte direkt nyckeln till tillväxt och goda vinstmarginaler.
Exakt! Jag köper ingen ny bil utan Carplay. Det är en dealbreaker för mig om det saknas. Det som tillverkarna kan använda för att särskilja är naturligtvis skärmar, ljud, layout mm. Precis som när du köper en dator.

80% av nya bilar stöder Carplay idag. Det (och AA) är branchstandard.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev: 24 jan 2023 11:39
Någon som vet om nya Carplay kommer få stöd för touch-zoom (aka. pinch-to-zoom)?

Detta är något som jag själv irriterar mig enormt på att en sådan simpel sak saknas med nuvarande generation Carplay. :(
Ja det suger men det har att göra med att det krävs en kapacitiv skärm med multitouch stöd. Många nya bilar har det men Apple har valt att nuvarande Carplay ska uppföra sig likadant på alla bilar.

Övertygad om att denna funktion kommer finnas från start i nästa generation där Apple är mer involverade i bilens hårdvara/mjukvara.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av taliz »

thebishop skrev: 24 jan 2023 11:36
taliz skrev: 24 jan 2023 05:47
Även om många säger att de kommer stödja det är jag tveksam till att det i praktiken kommer bli så populärt.
De flesta tillverkare lär tids nog inse att infotainment är en USP och differentiator vid bilköp.
Om du liksom konkurrenten erbjuder exakt samma funktioner, varför skall kunden då köpa just din bilmodell? Då blir det bara en fråga om pris, och prispress är inte direkt nyckeln till tillväxt och goda vinstmarginaler.
Just därför kommer det stödjas - en väl integrerad carplay med instrumentkluster och kartor mm kommer totalt utklassa systemen som biltillverkaren själv försöker göra - de saknar kompetensen. Att då få tillgång till de flesta appar man har på mobilen som man använder varje dag smäller högre än halvmesyrerna som dyvlas på oss konsumenter från tesla mfl. Finns ju inte ens väl fungerande sökning och navigering av media trots att de försökt i över tio år.

Men det klart, virtuell pruttkudde har vi. Och ljusshow. Bra att ha, verkligen. Skulle hellre få in min podcast app och Apple Maps som är uppdaterade.
Varför skall du betala mer för en Audi om den funkar och ser exakt likadan ut som en Volvo?
Infotainment är en USP idag, och ingen tillverkare vill att USPs skall bli färre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av taliz »

LarsOJ skrev: 24 jan 2023 12:29
taliz skrev: 24 jan 2023 05:47
Även om många säger att de kommer stödja det är jag tveksam till att det i praktiken kommer bli så populärt.
De flesta tillverkare lär tids nog inse att infotainment är en USP och differentiator vid bilköp.
Om du liksom konkurrenten erbjuder exakt samma funktioner, varför skall kunden då köpa just din bilmodell? Då blir det bara en fråga om pris, och prispress är inte direkt nyckeln till tillväxt och goda vinstmarginaler.
Exakt! Jag köper ingen ny bil utan Carplay. Det är en dealbreaker för mig om det saknas. Det som tillverkarna kan använda för att särskilja är naturligtvis skärmar, ljud, layout mm. Precis som när du köper en dator.

80% av nya bilar stöder Carplay idag. Det (och AA) är branchstandard.
Ingen köper datorer längre... se det som en hint...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev: 24 jan 2023 17:25
LarsOJ skrev: 24 jan 2023 12:29
taliz skrev: 24 jan 2023 05:47
Även om många säger att de kommer stödja det är jag tveksam till att det i praktiken kommer bli så populärt.
De flesta tillverkare lär tids nog inse att infotainment är en USP och differentiator vid bilköp.
Om du liksom konkurrenten erbjuder exakt samma funktioner, varför skall kunden då köpa just din bilmodell? Då blir det bara en fråga om pris, och prispress är inte direkt nyckeln till tillväxt och goda vinstmarginaler.
Exakt! Jag köper ingen ny bil utan Carplay. Det är en dealbreaker för mig om det saknas. Det som tillverkarna kan använda för att särskilja är naturligtvis skärmar, ljud, layout mm. Precis som när du köper en dator.

80% av nya bilar stöder Carplay idag. Det (och AA) är branchstandard.
Ingen köper datorer längre... se det som en hint...
En hint för vad?
D6F5C3DD-A236-4225-A844-39428CF69605.jpeg
80% av ALLA bilar som säljs stöder Carplay/AA (befintliga) för att kunderna vill ha det men du tror alltså att tillverkarna tänker skita i det och försöka slå Apple och Google med något eget?

Hur går det för Teslas appstore föresten?

” There are only about 2 million Teslas. While it's certainly impressive what Tesla has been able to accomplish, that's only about 0.0016% of all the active iPhones in the world. What this means is that developers wouldn't put as much money and time into their Tesla app versions. And after they're developed, they'll quickly fall behind their smartphone counterparts.”

https://www.notateslaapp.com/software-u ... -you-think
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av thebishop »

taliz skrev: 24 jan 2023 17:23
thebishop skrev: 24 jan 2023 11:36
taliz skrev: 24 jan 2023 05:47
Även om många säger att de kommer stödja det är jag tveksam till att det i praktiken kommer bli så populärt.
De flesta tillverkare lär tids nog inse att infotainment är en USP och differentiator vid bilköp.
Om du liksom konkurrenten erbjuder exakt samma funktioner, varför skall kunden då köpa just din bilmodell? Då blir det bara en fråga om pris, och prispress är inte direkt nyckeln till tillväxt och goda vinstmarginaler.
Just därför kommer det stödjas - en väl integrerad carplay med instrumentkluster och kartor mm kommer totalt utklassa systemen som biltillverkaren själv försöker göra - de saknar kompetensen. Att då få tillgång till de flesta appar man har på mobilen som man använder varje dag smäller högre än halvmesyrerna som dyvlas på oss konsumenter från tesla mfl. Finns ju inte ens väl fungerande sökning och navigering av media trots att de försökt i över tio år.

Men det klart, virtuell pruttkudde har vi. Och ljusshow. Bra att ha, verkligen. Skulle hellre få in min podcast app och Apple Maps som är uppdaterade.
Varför skall du betala mer för en Audi om den funkar och ser exakt likadan ut som en Volvo?
Infotainment är en USP idag, och ingen tillverkare vill att USPs skall bli färre.
Om den funkade och såg exakt likadan ut ja. Men infotainmentsystem är ju en del av helheten - jag bryr mig också om drivlina, ljudnivå, materialval, fungerande avbländning helljus, fungerande automatiska vindrutetorkare, bra förarhjälpmedel, yttre utseende och design, smart förvaring, fungerande lösningar på fundamentala saker som backkamera i slaskväder, backvarnare, 360-kameror, bra känsla styrning, krocksäkerhet, bra AC, räckvidd, osv, osv. Det finns gott om saker där ”Audi” kan vara bättre än ”Volvo” för att ha riktiga usp.

Tesla har en lösning som är ”ok” i min bok - en 3:a av 5. Många andra kommer välja carplay för att få system som ger dem en 4:a som om några år blir en 4.5-5:a, istället för de 1-2 som deras nuvarande system har. Tesla kan ju då fortsätta plöja ner pengar på något som är klart sämre. Konkurrenterna kommer få appar löpande - tesla klamrar sig fast som Blackberry på sin ”unika” plattform. Får väl se hur det går.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av fth »

LarsOJ skrev: 24 jan 2023 19:16

” There are only about 2 million Teslas. While it's certainly impressive what Tesla has been able to accomplish, that's only about 0.0016% of all the active iPhones in the world. What this means is that developers wouldn't put as much money and time into their Tesla app versions. And after they're developed, they'll quickly fall behind their smartphone counterparts.”
Jag är rätt säker på att det inte finns 125 miljarder iPhone i världen, ”aktiva” eller inte. :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev: 24 jan 2023 21:35
LarsOJ skrev: 24 jan 2023 19:16

” There are only about 2 million Teslas. While it's certainly impressive what Tesla has been able to accomplish, that's only about 0.0016% of all the active iPhones in the world. What this means is that developers wouldn't put as much money and time into their Tesla app versions. And after they're developed, they'll quickly fall behind their smartphone counterparts.”
Jag är rätt säker på att det inte finns 125 miljarder iPhone i världen, ”aktiva” eller inte. :D :D

/fth
Nä ca 1,2 miljarder aktiva iphones 2022. Ger ca 0,16% i så fall. Du får kontakta artikelförfattaren!

Jag tycker argumentet kvarstår.

Hade du någon synpunkt på ämnet?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av renes »

LarsOJ skrev: 24 jan 2023 19:16
” There are only about 2 million Teslas. While it's certainly impressive what Tesla has been able to accomplish, that's only about 0.0016% of all the active iPhones in the world. What this means is that developers wouldn't put as much money and time into their Tesla app versions. And after they're developed, they'll quickly fall behind their smartphone counterparts.”
Det där är nog feltänkt; en helt orimlig jämförelse (förutom den absurt låga procenten där...). Tänk på en iPhone marknad där du kan nå fram till en liten fraktion av användarna via search ads och då kanske, i bästa fall, sälja en app för en eller ett par dollar. Å andra sidan en marknad av Tesla ägare där uppemot 10-15% redan nu är beredda att betala 7-15.000 dollar för software (som kanske funkar i framtiden). Det här är ju prisnivåer som är helt otänkbara för försäljning av software till privatpersoner, tills nu. Då är det nog inte alls så långsökt att utveckla en app för Tesla och kunna leva på det. Priserna kommer antagligen knappast börja på 0.99 dollar... I synnerhet om det inte finns så många och om Tesla hjälper till med att exponera apparna för användarna.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

renes skrev: 24 jan 2023 23:28
LarsOJ skrev: 24 jan 2023 19:16
” There are only about 2 million Teslas. While it's certainly impressive what Tesla has been able to accomplish, that's only about 0.0016% of all the active iPhones in the world. What this means is that developers wouldn't put as much money and time into their Tesla app versions. And after they're developed, they'll quickly fall behind their smartphone counterparts.”
Det där är nog feltänkt; en helt orimlig jämförelse (förutom den absurt låga procenten där...). Tänk på en iPhone marknad där du kan nå fram till en liten fraktion av användarna via search ads och då kanske, i bästa fall, sälja en app för en eller ett par dollar. Å andra sidan en marknad av Tesla ägare där uppemot 10-15% redan nu är beredda att betala 7-15.000 dollar för software (som kanske funkar i framtiden). Det här är ju prisnivåer som är helt otänkbara för försäljning av software till privatpersoner, tills nu. Då är det nog inte alls så långsökt att utveckla en app för Tesla och kunna leva på det. Priserna kommer antagligen knappast börja på 0.99 dollar... I synnerhet om det inte finns så många och om Tesla hjälper till med att exponera apparna för användarna.
Vad har det här med FSD att göra? Carplay handlar om infotainment som körs på användarnas telefoner.

Om du läste artikeln så handlar det om apputveckling/appunderhåll och att apparna till Iphone (Carplay) och Android (Android Auto) alltid kommer att prioriteras av apputvecklarna då användarbasen är så stor. Det är ju exakt samma app som körs på telefonen som visas i Carplay.

Det ger fler, bättre och nyare appar i en bil med Carplay/AA.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av renes »

Du får se till den större bilden. Apple siktar på att ta den delen av bilmarknaden de kan bäst, nämligen software. De har nog redan upptäckt att det inte är särskilt lätt eller riskfritt att utveckla hela bilen och att det som särskiljer en bil från en annan alltmer är just software och då i synnerhet operativsystemet. Nu pratar jag inte om infotainment enbart utan om hela styrsystemet till bilen, inklusive drive-train, säkerhetssystem, drive assistance. Allt, alltså. Precis som Windows innehåller hela stacken förutom kanske en liten bit boot firmware i botten som också blir alltmer standardiserad.

De följer samma spår som Microsoft använde med Windows. När du sätter dig ner framför en dator idag, då är det för dig en "Windowsdator", inte en Dell eller HP. (Om det inte är en Mac eller Linux, förstås.) I framtiden kommer du att se en Apple Car och knappt vara medveten om att hårdvaran kommer från Ford eller BMW. Funktionellt kommer de vara identiska. Enda skillnaderna blir kvalitén, kanske, och design och färgval, typ.

På det viset kan Apple ta över den signifikanta delen av designen av bilar, den del som ger stora vinster och med full "pricing power", och samtidigt lämna alla komplikationer med kapitalinvesteringar, fabriker, service organisationer, garantier, ultratunna marginaler m.m. till biltillverkarna. Det är målet, inte att kunna starta en shopping-app i bilen.

Differentieringen kommer att vara mellan bilarnas OS, precis som på datorer. Du kommer att ha Apple, Google och Tesla som "big players". VW, BMW, Volvo m.m. kommer att bli motsvarigheten till Dell, HP, Acer, etc, dvs ha väldigt lite att differentiera med. De kommer definitivt inte kunna konkurrera med sina egna software stacks, det har vi ju redan sett exempel på.

Resonemanget runt "appar" för en dollar som inte skulle löna sig på bilmarknaden är ganska fantasilöst. Det är inte dit utvecklingen kommer att leda annat än som mindre signifikant bieffekt. Det är åtminstone inte det som kommer att locka kunder eftersom de redan kan integrera mycket av det med hjälp av telefoner. Däremot kommer det finnas en marknad för stora och extremt dyra software applikationer, vilket jag påpekade med FSD som exempel. En del av dessa kommer vara tredjepartsapplikationer. Apple utvecklar säkert också FSD, men det skulle inte heller förvåna mig om man släppte in Teslas FSD om den visar sig duglig i framtiden. Eller någon annans.

Det är här själva värdet i bilarna kommer att finnas. Och Apple troget kommer man nog att fortsätta uppgradera bilar i fält liknande vad man gör med MacOS och iOS (och som Tesla gör). Bilmärket spelar då allt mindre roll och märkesfabrikanten blir då mest fokuserad på kostnader. Och kanske bra säten och snygga färger?

Apple och Google kommer att ha tillverkarna i ett financiellt strypgrepp som de säkert ser komma med tanke på vad Apple gjorde med skivbolagen genom iTunes. Men jag tror inte de har något att sätta emot. Endast helhetstillverkare som Tesla (finns det andra?) kommer att kunna styra över sitt eget öde.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 aug 2021 18:26

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av jongut »

renes skrev: 25 jan 2023 10:51
Du får se till den större bilden. Apple siktar på att ta den delen av bilmarknaden de kan bäst, nämligen software. De har nog redan upptäckt att det inte är särskilt lätt eller riskfritt att utveckla hela bilen och att det som särskiljer en bil från en annan alltmer är just software och då i synnerhet operativsystemet. Nu pratar jag inte om infotainment enbart utan om hela styrsystemet till bilen, inklusive drive-train, säkerhetssystem, drive assistance. Allt, alltså. Precis som Windows innehåller hela stacken förutom kanske en liten bit boot firmware i botten som också blir alltmer standardiserad.

De följer samma spår som Microsoft använde med Windows. När du sätter dig ner framför en dator idag, då är det för dig en "Windowsdator", inte en Dell eller HP. (Om det inte är en Mac eller Linux, förstås.) I framtiden kommer du att se en Apple Car och knappt vara medveten om att hårdvaran kommer från Ford eller BMW. Funktionellt kommer de vara identiska. Enda skillnaderna blir kvalitén, kanske, och design och färgval, typ.

På det viset kan Apple ta över den signifikanta delen av designen av bilar, den del som ger stora vinster och med full "pricing power", och samtidigt lämna alla komplikationer med kapitalinvesteringar, fabriker, service organisationer, garantier, ultratunna marginaler m.m. till biltillverkarna. Det är målet, inte att kunna starta en shopping-app i bilen.

Differentieringen kommer att vara mellan bilarnas OS, precis som på datorer. Du kommer att ha Apple, Google och Tesla som "big players". VW, BMW, Volvo m.m. kommer att bli motsvarigheten till Dell, HP, Acer, etc, dvs ha väldigt lite att differentiera med. De kommer definitivt inte kunna konkurrera med sina egna software stacks, det har vi ju redan sett exempel på.

Resonemanget runt "appar" för en dollar som inte skulle löna sig på bilmarknaden är ganska fantasilöst. Det är inte dit utvecklingen kommer att leda annat än som mindre signifikant bieffekt. Det är åtminstone inte det som kommer att locka kunder eftersom de redan kan integrera mycket av det med hjälp av telefoner. Däremot kommer det finnas en marknad för stora och extremt dyra software applikationer, vilket jag påpekade med FSD som exempel. En del av dessa kommer vara tredjepartsapplikationer. Apple utvecklar säkert också FSD, men det skulle inte heller förvåna mig om man släppte in Teslas FSD om den visar sig duglig i framtiden. Eller någon annans.

Det är här själva värdet i bilarna kommer att finnas. Och Apple troget kommer man nog att fortsätta uppgradera bilar i fält liknande vad man gör med MacOS och iOS (och som Tesla gör). Bilmärket spelar då allt mindre roll och märkesfabrikanten blir då mest fokuserad på kostnader. Och kanske bra säten och snygga färger?

Apple och Google kommer att ha tillverkarna i ett financiellt strypgrepp som de säkert ser komma med tanke på vad Apple gjorde med skivbolagen genom iTunes. Men jag tror inte de har något att sätta emot. Endast helhetstillverkare som Tesla (finns det andra?) kommer att kunna styra över sitt eget öde.
Exakt, Teslas vertikala integrering innefattar även software. Jag själv kör Iphone men skulle inte vilja att Tesla ingår i apples ekosystem. När Apple tar över infotainmenten hos de traditionella tillverkarna så är frågan vad tillverkarna behöver göra i motprestation.

Samarbeta med Apple och Google brukar inte i slutändan vara gratis…
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Hela den är diskussionen är så cringe för mig. Det finns ingen som vill ha appar (endast) i bilen. Det finns knappast något man kan tjäna meningsfulla pengar på. En bil är ett ställe där man tillbringar så lite tid som möjligt för de allra flesta och jag ser inte att det här ändrar sig de närmaste 10-20 åren. Underhållning är i huvudsak relevant för passagerare.

När det gäller prenumerationer på bilfunktioner så som förarstöd eller bakhjulsstyrning, rattvärme osv så håller marknaden på att experimentera med detta men det finns ingen bevisad affärsmodell. Man pekar på drömmen om självkörning men väldigt få här verkar fatta att det är minst 5-10 år bort i bästa fall för motorväg, antagligen aldrig på Teslas befintliga bilar.

Jag är inte imponerad av någon lösning som finns idag i bilar. Tesla har i dagsläget den minst dåliga, men den suger om jag ska vara ärlig. I framtiden tror jag integration med saker utanför bilen, och möjligheten att på olika sätt använda telefoner och paddor som skärmar till kontroll av belysning, ventilation och ljud (som hemma med HomeKit etc) med mera för baksätespassagerare är långt bättre än antika skit-lösningar med fasta skärmar från bilföretag.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

Det är den här typen av tjänster där jag tror utvecklarna skiter i att göra appar/tjänster för Tesla:

” It has already opened up CarPlay to apps for parking, electric vehicle charging and ordering food, and it also is adding driving task apps such as logging mileage on business trips.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-06-30/

Det är ju superbekvämt att starta parkering från bilens skärm eller starta laddning/tankning direkt från bilen och all betalning sker sömlöst.

Jag tror bara vi sett början på tjänsteutbudet som kommer erbjudas och här trot jag Tesla är chanslösa utan att släppa in Apple/Google.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

jongut skrev: 25 jan 2023 11:43
renes skrev: 25 jan 2023 10:51
Du får se till den större bilden. Apple siktar på att ta den delen av bilmarknaden de kan bäst, nämligen software. De har nog redan upptäckt att det inte är särskilt lätt eller riskfritt att utveckla hela bilen och att det som särskiljer en bil från en annan alltmer är just software och då i synnerhet operativsystemet. Nu pratar jag inte om infotainment enbart utan om hela styrsystemet till bilen, inklusive drive-train, säkerhetssystem, drive assistance. Allt, alltså. Precis som Windows innehåller hela stacken förutom kanske en liten bit boot firmware i botten som också blir alltmer standardiserad.

De följer samma spår som Microsoft använde med Windows. När du sätter dig ner framför en dator idag, då är det för dig en "Windowsdator", inte en Dell eller HP. (Om det inte är en Mac eller Linux, förstås.) I framtiden kommer du att se en Apple Car och knappt vara medveten om att hårdvaran kommer från Ford eller BMW. Funktionellt kommer de vara identiska. Enda skillnaderna blir kvalitén, kanske, och design och färgval, typ.

På det viset kan Apple ta över den signifikanta delen av designen av bilar, den del som ger stora vinster och med full "pricing power", och samtidigt lämna alla komplikationer med kapitalinvesteringar, fabriker, service organisationer, garantier, ultratunna marginaler m.m. till biltillverkarna. Det är målet, inte att kunna starta en shopping-app i bilen.

Differentieringen kommer att vara mellan bilarnas OS, precis som på datorer. Du kommer att ha Apple, Google och Tesla som "big players". VW, BMW, Volvo m.m. kommer att bli motsvarigheten till Dell, HP, Acer, etc, dvs ha väldigt lite att differentiera med. De kommer definitivt inte kunna konkurrera med sina egna software stacks, det har vi ju redan sett exempel på.

Resonemanget runt "appar" för en dollar som inte skulle löna sig på bilmarknaden är ganska fantasilöst. Det är inte dit utvecklingen kommer att leda annat än som mindre signifikant bieffekt. Det är åtminstone inte det som kommer att locka kunder eftersom de redan kan integrera mycket av det med hjälp av telefoner. Däremot kommer det finnas en marknad för stora och extremt dyra software applikationer, vilket jag påpekade med FSD som exempel. En del av dessa kommer vara tredjepartsapplikationer. Apple utvecklar säkert också FSD, men det skulle inte heller förvåna mig om man släppte in Teslas FSD om den visar sig duglig i framtiden. Eller någon annans.

Det är här själva värdet i bilarna kommer att finnas. Och Apple troget kommer man nog att fortsätta uppgradera bilar i fält liknande vad man gör med MacOS och iOS (och som Tesla gör). Bilmärket spelar då allt mindre roll och märkesfabrikanten blir då mest fokuserad på kostnader. Och kanske bra säten och snygga färger?

Apple och Google kommer att ha tillverkarna i ett financiellt strypgrepp som de säkert ser komma med tanke på vad Apple gjorde med skivbolagen genom iTunes. Men jag tror inte de har något att sätta emot. Endast helhetstillverkare som Tesla (finns det andra?) kommer att kunna styra över sitt eget öde.
Exakt, Teslas vertikala integrering innefattar även software. Jag själv kör Iphone men skulle inte vilja att Tesla ingår i apples ekosystem. När Apple tar över infotainmenten hos de traditionella tillverkarna så är frågan vad tillverkarna behöver göra i motprestation.

Samarbeta med Apple och Google brukar inte i slutändan vara gratis…
Har du inga funktioner i din Iphone som du skulle vilja komma åt från bilens skärm?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av fth »

Det finns förstås många aspekter av detta, men så länge man antar att bilen måste ha någon form av eget OS och UI, och telefonens funktioner främst kompletterar den inbyggda funktionaliteten, så ser jag egentligen bara två kategorier av tjänster där Carplay/Android Auto tillför något:

1. tjänster som förbättras av att presenteras i bilen och som är tänkta att användas under färd, som t.ex. navigering och underhållning.

2. tjänster som förbättras av att få tillgång till information från bilen, t.ex. en ladd-app som får tillgång till identifiering/handskakning från laddstolpen, körjournal som får tillgång till trippmätare, förbrukning etc.

I övrigt ser jag inte riktigt poängen, jag förstår t.ex. inte alls vitsen med att starta parkering från bilens skärm, det gör jag ju precis lika bra i EasyPark, Betala P etc på telefonen.

Skulle Apple/Google ersätta bilens eget OS/UI med sina lösningar blir det förstås en helt annan situation, men det kommer väl inte ske på många, många år, om någonsin?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev: 25 jan 2023 13:30

Skulle Apple/Google ersätta bilens eget OS/UI med sina lösningar blir det förstås en helt annan situation, men det kommer väl inte ske på många, många år, om någonsin?

/fth
Har ju redan hänt. Polestar 2 var först ut med Android Automotive OS och nu används det av flertalet tillverkare. Tex nya Megane.

https://www.polestar.com/se/polestar-2/infotainment/

Det är ju Apples variant av detta som är ”nya generationens Carplay” och som tråden handlar om där Carplay kan styra mycket mer av bilens funktioner.

Apple säger att de ska lansera detta ihop med Ios16 i höst.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av fth »

LarsOJ skrev: 25 jan 2023 13:44
Har ju redan hänt. Polestar 2 var först ut med Android Automotive OS och nu används det av flertalet tillverkare. Tex nya Megane.
Det är ju fortfarande bara infotainment man talar om, jag menar alltså bilens "riktiga" OS som hanterar den faktiska driften, körningen, säkerheten etc i bilen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

fth skrev: 25 jan 2023 14:18
LarsOJ skrev: 25 jan 2023 13:44
Har ju redan hänt. Polestar 2 var först ut med Android Automotive OS och nu används det av flertalet tillverkare. Tex nya Megane.
Det är ju fortfarande bara infotainment man talar om, jag menar alltså bilens "riktiga" OS som hanterar den faktiska driften, körningen, säkerheten etc i bilen.

/fth
Du skrev ersätta bilens OS/UI (UI=user interface) så det är ju infotainment/UI som vi diskuterar eller?

Infotaiment ligger ju av naturliga och säkerhetsmässiga skäl helt separat även i en Tesla där MCU datorn är det som du som användare ser/använder.
Användarvisningsbild
jongut
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 aug 2021 18:26

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av jongut »

LarsOJ skrev: 25 jan 2023 12:40
jongut skrev: 25 jan 2023 11:43
renes skrev: 25 jan 2023 10:51
Du får se till den större bilden. Apple siktar på att ta den delen av bilmarknaden de kan bäst, nämligen software. De har nog redan upptäckt att det inte är särskilt lätt eller riskfritt att utveckla hela bilen och att det som särskiljer en bil från en annan alltmer är just software och då i synnerhet operativsystemet. Nu pratar jag inte om infotainment enbart utan om hela styrsystemet till bilen, inklusive drive-train, säkerhetssystem, drive assistance. Allt, alltså. Precis som Windows innehåller hela stacken förutom kanske en liten bit boot firmware i botten som också blir alltmer standardiserad.

De följer samma spår som Microsoft använde med Windows. När du sätter dig ner framför en dator idag, då är det för dig en "Windowsdator", inte en Dell eller HP. (Om det inte är en Mac eller Linux, förstås.) I framtiden kommer du att se en Apple Car och knappt vara medveten om att hårdvaran kommer från Ford eller BMW. Funktionellt kommer de vara identiska. Enda skillnaderna blir kvalitén, kanske, och design och färgval, typ.

På det viset kan Apple ta över den signifikanta delen av designen av bilar, den del som ger stora vinster och med full "pricing power", och samtidigt lämna alla komplikationer med kapitalinvesteringar, fabriker, service organisationer, garantier, ultratunna marginaler m.m. till biltillverkarna. Det är målet, inte att kunna starta en shopping-app i bilen.

Differentieringen kommer att vara mellan bilarnas OS, precis som på datorer. Du kommer att ha Apple, Google och Tesla som "big players". VW, BMW, Volvo m.m. kommer att bli motsvarigheten till Dell, HP, Acer, etc, dvs ha väldigt lite att differentiera med. De kommer definitivt inte kunna konkurrera med sina egna software stacks, det har vi ju redan sett exempel på.

Resonemanget runt "appar" för en dollar som inte skulle löna sig på bilmarknaden är ganska fantasilöst. Det är inte dit utvecklingen kommer att leda annat än som mindre signifikant bieffekt. Det är åtminstone inte det som kommer att locka kunder eftersom de redan kan integrera mycket av det med hjälp av telefoner. Däremot kommer det finnas en marknad för stora och extremt dyra software applikationer, vilket jag påpekade med FSD som exempel. En del av dessa kommer vara tredjepartsapplikationer. Apple utvecklar säkert också FSD, men det skulle inte heller förvåna mig om man släppte in Teslas FSD om den visar sig duglig i framtiden. Eller någon annans.

Det är här själva värdet i bilarna kommer att finnas. Och Apple troget kommer man nog att fortsätta uppgradera bilar i fält liknande vad man gör med MacOS och iOS (och som Tesla gör). Bilmärket spelar då allt mindre roll och märkesfabrikanten blir då mest fokuserad på kostnader. Och kanske bra säten och snygga färger?

Apple och Google kommer att ha tillverkarna i ett financiellt strypgrepp som de säkert ser komma med tanke på vad Apple gjorde med skivbolagen genom iTunes. Men jag tror inte de har något att sätta emot. Endast helhetstillverkare som Tesla (finns det andra?) kommer att kunna styra över sitt eget öde.
Exakt, Teslas vertikala integrering innefattar även software. Jag själv kör Iphone men skulle inte vilja att Tesla ingår i apples ekosystem. När Apple tar över infotainmenten hos de traditionella tillverkarna så är frågan vad tillverkarna behöver göra i motprestation.

Samarbeta med Apple och Google brukar inte i slutändan vara gratis…
Har du inga funktioner i din Iphone som du skulle vilja komma åt från bilens skärm?
Visst, några stycken i nuläget men jag kan redan streama dem från mobilen (Apple podcast, främst).

För mig är det för närvarande ingen dealbreaker.

Det som är mer intressant är vad de olika bilföretagen ger upp i utbyte av vad Apple och Google ger…

Skulle hellre se fler fristående aktörer så att marknaden inte stagnerar helt.

Skulle vi däremot snacka om ett öppet gränssnitt där alla bilföretag kan ingå och ta del av då skulle det vara mer intressant, nu väljer företag frivilligt att ingå i en Walled garden för att de själva är oförmögna att hantera software.

Min personliga uppfattning är att Teslas gränssnitt och mjukvara är helt ok nu(kunde bli mycket bättre). Jag kom från BMW och deras dåvarande mjukvara var hemskt i jämförelse…

Jag tror Tesla kommer fortsätta att driva fram ett bra operativsystem i framtiden som kommer ge bilar allt mer funktionalitet utan att vara beroende av andra företag. En av Apples stora fördelar är ju att de själva kontrollerar både mjukvara och hårdvara.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

jongut skrev: 25 jan 2023 14:50

Visst, några stycken i nuläget men jag kan redan streama dem från mobilen (Apple podcast, främst).

För mig är det för närvarande ingen dealbreaker.

Det som är mer intressant är vad de olika bilföretagen ger upp i utbyte av vad Apple och Google ger…

Skulle hellre se fler fristående aktörer så att marknaden inte stagnerar helt.

Skulle vi däremot snacka om ett öppet gränssnitt där alla bilföretag kan ingå och ta del av då skulle det vara mer intressant, nu väljer företag frivilligt att ingå i en Walled garden för att de själva är oförmögna att hantera software.

Min personliga uppfattning är att Teslas gränssnitt och mjukvara är helt ok nu(kunde bli mycket bättre). Jag kom från BMW och deras dåvarande mjukvara var hemskt i jämförelse…

Jag tror Tesla kommer fortsätta att driva fram ett bra operativsystem i framtiden som kommer ge bilar allt mer funktionalitet utan att vara beroende av andra företag. En av Apples stora fördelar är ju att de själva kontrollerar både mjukvara och hårdvara.
Ja alla bilfabrikanters egna system är ju mycket sämre än Tesla det är ju ingen hemlighet och de vet ju det själva därav Carplay/AA.

Tesla är ju i allra högsta grad redan beroende av andra företag om de vill ha integrering av en app/funktion. Tesla kan ju inte på egen hand integrera Apple podcast, Waze eller MS Teams till exempel?
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av Olof Tenghoff »

LarsOJ skrev: 23 jan 2023 19:33

Så här säger Apple:

” The new CarPlay experience will provide integration with a vehicle's instrument cluster, including the speedometer, tachometer, odometer, fuel gauge, engine temperature gauge, oil pressure gauge”
Man får anta att Apple här råkat publicera någon gammal reklamtext från arkiven. :roll:

Till trådens huvudfråga. Mycket av Teslas framgång bygger på att rationalisera bort onödiga komponenter och att ha så få mjukvaruleverantörer det någonsin går. Det har bidragit till en ultrakort "chain of trust" inuti bilarna så att man klarar väldigt djupgående OTA uppdateringar med hög säkerhet. Det i sin tur ger enorma utvecklingstids och kostnadsbesparingar. Att inför med CarPlay som huvudgränssnitt tror jag därför är uteslutet hos Tesla.

Kan Tesla tänka sig CarPlay som en isolerad app? Kanske.

Fördelar med CarPlay:
Alla ens telefonappar tillgängliga i bilen och är mer uppdaterade
Ens appar fortsätter spela oavbrutet in och ut ur bilen
Bokmärkena ligger rätt, tycker jag iof de börjat göra i Tesla också på senare tid.
Man slipper logga in i varje app för sig i bilen

Nackdelar:
Ge upp vinstmarginal till Apple
Säkerhet (Fler inblandade)
Fler signalhopp=fler felkällor
Telefon-pairing

Innan bilarna är helt självkörande tror jag ändå att nackdelarna överväger, då man kanske inte använder ett jätteutbud av appar under körning. Vad jag sett i tråden är det bara några av musikapparna som folk saknar. Att införa dessa och polera upp tillförlitligheten borde vara attraktivare för Tesla än att införa CarPlay. Att skänka pengar till Apple verkar vara en öm tå att döma av Musk-intervjuer. Kan vara en show stopper redan det.

Undrar också hur många % av bilförare som egentligen använder CarPlay? Någon som vet? När jag hyr CarPlay-bil har det väl funkat ungefär hälften av gångerna. För gammelbilsbluetoothmenyforskningsointresserade personer är det ju fint med Tesla att man bara hoppar in och direkt har bra navigation och musik.

Ps. Jag brukar ge upp CarPlay om det inte funkar efter 5 minuters fipplande. Är väl hälften av gångerna. Sen sitter man där med telefonnavigation i en hand och ratten i den andra. Totalt livsfarligt. Förresten detta är kanske just vad som ligger bakom att Tesla har färre olyckor per mil än genomsnittsbilen?
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Olof Tenghoff skrev: 25 jan 2023 21:49
Förresten detta är kanske just vad som ligger bakom att Tesla har färre olyckor per mil än genomsnittsbilen?
Det finns ingen statistik som visar att Teslor undviker olyckor mer än en annan nyare bil. Statistiken visar att Tesla (och alla andra bilar) på motorväg är i färre olyckor och har färre dödsfall än genomsnittsfordonet i USA som är 12+ år gammalt - på samtliga vägar. Olyckor är klart överrepresenterade utanför motorväg som ni vet...

Däremot håller jag med om att de som pillar på telefonen under körning sannolikt har fler olyckor än de som inte gör det. Det är dessutom olagligt, så det är bra om det finns bara telefonintegration i bilen.

Forskning och undersökningar visar för övrigt att det är bättre för säkerheten i en bil med fysiska knappar för en del funktioner är skärmtryck eller kapacitiva touch.

Att tillverkarna "ger bort vinstmarginal till Apple" tror jag inte. Det kostar väl inget att använda AA eller CarPlay? Det finns inga inkomster att ge bort. Hur det ser ut om 10-20 år när bilen flyger och kanske kan köra själv är en annan femma. ;)
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av LarsOJ »

spacecoin skrev: 25 jan 2023 21:59
Olof Tenghoff skrev: 25 jan 2023 21:49
Förresten detta är kanske just vad som ligger bakom att Tesla har färre olyckor per mil än genomsnittsbilen?
Det finns ingen statistik som visar att Teslor undviker olyckor mer än en annan ny bil. Statistiken visar att Tesla (och alla andra bilar) är i färre olyckor och har färre dödsfall än genomsnittsfordonet i USA som är 12+ år gammalt.

Däremot håller jag med om att de som pillar på telefonen under körning sannolikt har fler olyckor än de som inte gör det.

Att tillverkarna "ger bort vinstmarginal till Apple" tror jag inte. Det kostar väl inget att använda AA eller CarPlay? Det finns inga inkomster att ge bort. Hur det ser ut om 10-20 år när bilen flyger och kanske kan köra själv är en annan femma. ;)
Du har rätt. Carplay och AA i sitt nuvarande utförande är fritt för biltillverkarna att använda.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Next Generation Carplay - Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Tillägg/edit ovan:

Däremot håller jag med om att de som pillar på telefonen under körning sannolikt har fler olyckor än de som inte gör det. Det är dessutom olagligt, så det är bra om det finns bara telefonintegration i bilen.

Forskning och undersökningar visar för övrigt att det är bättre för säkerheten i en bil med fysiska knappar för en del funktioner än skärmtryck eller kapacitiva touch.

Ex: https://www.vibilagare.se/nyheter/vi-bi ... arldsnyhet
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar