LarsOJ skrev: ↑23 jan 2023 19:33
Så här säger Apple:
” The new CarPlay experience will provide integration with a vehicle's instrument cluster, including the speedometer, tachometer, odometer, fuel gauge, engine temperature gauge, oil pressure gauge”
Man får anta att Apple här råkat publicera någon gammal reklamtext från arkiven.
Till trådens huvudfråga. Mycket av Teslas framgång bygger på att rationalisera bort onödiga komponenter och att ha så få mjukvaruleverantörer det någonsin går. Det har bidragit till en ultrakort "chain of trust" inuti bilarna så att man klarar väldigt djupgående OTA uppdateringar med hög säkerhet. Det i sin tur ger enorma utvecklingstids och kostnadsbesparingar. Att inför med CarPlay som huvudgränssnitt tror jag därför är uteslutet hos Tesla.
Kan Tesla tänka sig CarPlay som en isolerad app? Kanske.
Fördelar med CarPlay:
Alla ens telefonappar tillgängliga i bilen och är mer uppdaterade
Ens appar fortsätter spela oavbrutet in och ut ur bilen
Bokmärkena ligger rätt, tycker jag iof de börjat göra i Tesla också på senare tid.
Man slipper logga in i varje app för sig i bilen
Nackdelar:
Ge upp vinstmarginal till Apple
Säkerhet (Fler inblandade)
Fler signalhopp=fler felkällor
Telefon-pairing
Innan bilarna är helt självkörande tror jag ändå att nackdelarna överväger, då man kanske inte använder ett jätteutbud av appar under körning. Vad jag sett i tråden är det bara några av musikapparna som folk saknar. Att införa dessa och polera upp tillförlitligheten borde vara attraktivare för Tesla än att införa CarPlay. Att skänka pengar till Apple verkar vara en öm tå att döma av Musk-intervjuer. Kan vara en show stopper redan det.
Undrar också hur många % av bilförare som egentligen använder CarPlay? Någon som vet? När jag hyr CarPlay-bil har det väl funkat ungefär hälften av gångerna. För gammelbilsbluetoothmenyforskningsointresserade personer är det ju fint med Tesla att man bara hoppar in och direkt har bra navigation och musik.
Ps. Jag brukar ge upp CarPlay om det inte funkar efter 5 minuters fipplande. Är väl hälften av gångerna. Sen sitter man där med telefonnavigation i en hand och ratten i den andra. Totalt livsfarligt. Förresten detta är kanske just vad som ligger bakom att Tesla har färre olyckor per mil än genomsnittsbilen?