Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tycker alltid att det blir mer 'drag' i diskussionerna här på forumet jämfört med 'DISQUS-funktionen' under ledartexterna...

Tycker ni Tibor fick med allt i sin ledare, eller finns det ytterligare aspekter?

Här är en direktlänk till ledartexten:
https://teslaclubsweden.se/kineserna-har-inte-fattat/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av Bjelke »

I stora drag har han helt rätt i sin analys tycker jag :)
Sedan så är sällan saker så enkla så att man kan beskriva det på en sida kanske,
inte när det kommer till marknader och mekanismerna där, men i grunden så
tycker jag att Tibor har rätt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Piggelin
Inlägg: 580
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av Piggelin »

Håller med. Skulle kunna tänka mig en BYD. Dock ligger deras större modeller 200-300k för högt
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av B99 »

Synd att Nevs klantade bort SAAB-kopplingen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev: 23 jan 2023 16:02
Tycker alltid att det blir mer 'drag' i diskussionerna här på forumet jämfört med 'DISQUS-funktionen' under ledartexterna...

Tycker ni Tibor fick med allt i sin ledare, eller finns det ytterligare aspekter?

Här är en direktlänk till ledartexten:
https://teslaclubsweden.se/kineserna-har-inte-fattat/
Tror att han har helt rätt i sin marknadsanalys i stora drag.

Sedan märker jag att allt fler i min omgivning blir efter hand lite mer tveksam till att stödja diktaturer som tex. Kina, Ryssland, Iran och Sudi. De är iaf. inte längre lika odelat positivt att handla från Kina och andra diktaturer om man kan undvika. Medvetenheten har helt klart ökat efter Rysslands krig mot Ukraina. Men det är kanske lite utanför denna analysen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev: 23 jan 2023 19:56
Tror att han har helt rätt i sin marknadsanalys i stora drag.

Sedan märker jag att allt fler i min omgivning blir efter hand lite mer tveksam till att stödja diktaturer som tex. Kina, Ryssland, Iran och Sudi. De är iaf. inte längre lika odelat positivt att handla från Kina och andra diktaturer om man kan undvika. Medvetenheten har helt klart ökat efter Rysslands krig mot Ukraina. Men det är kanske lite utanför denna analysen.
Varför skulle det kursiva ligga utanför analysen?

Jag hoppas så klart också att just det spelar en väsentlig roll och att det förhoppningsvis även kommer att öka i betydelse. Och som någon skrev i en annan tråd: Diktaturen Kina har ännu inte fördömt den ryska diktatorns anfallskrig mot Ukraina...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 23 jan 2023 19:56
Sedan märker jag att allt fler i min omgivning blir efter hand lite mer tveksam till att stödja diktaturer som tex. Kina, Ryssland, Iran och Sudi. De är iaf. inte längre lika odelat positivt att handla från Kina och andra diktaturer om man kan undvika. Medvetenheten har helt klart ökat efter Rysslands krig mot Ukraina. Men det är kanske lite utanför denna analysen.
Tycker man att det här inkluderar MIC-bilar, eller tycker man inte att Tesla "stödjer diktaturen" på något vis? iPhone, Android-telefoner, alla mikrovågsugnar, datorer, robotdammsugare, smarta-hem-grejer osv? Kina är ju tillverkningslandet med stort "T".

Jag får inte ihop moralkompassen. Det är som alla miljömuppar som skriver sluta använda olja, men kan inte själva leva en dag utan produkter som behöver eller är gjorda av olja. Ignorance is bliss?

Eller vill man inte synas i en Polestar eller Volvo bara för att det är kinesiskt menar man? Jag har inte hört en enda person avfärda PS, Volvo eller Lotus för att de är Kina-ägda. Eller Lucid för att det är Saudi. :D

Jag tror folk inte vill ha en okänd bil, som inte ger samma status, och att om det är slavar som gjort bilen är sekundärt (och det gör man inte någon större ansträngning för att ta reda på).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 23 jan 2023 20:48
Tycker man att det här inkluderar MIC-bilar, eller tycker man inte att Tesla "stödjer diktaturen" på något vis?
För mig gör det det (vill själv inte köpa en Tesla om det är tillverkad i Kina), och liknande med många bekanta jag pratat med.

Men jag kan däremot inte svara för andra här i tråden. Du får nog kika efter någon poll eller statistik (om det är det du är ute efter).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 23 jan 2023 21:04
spacecoin skrev: 23 jan 2023 20:48
Tycker man att det här inkluderar MIC-bilar, eller tycker man inte att Tesla "stödjer diktaturen" på något vis?
"tycker man"? Vem avses?
Det är du som är källan. "allt fler i min omgivning". Utesluter dom att köpa en Volvo eller Polestar? Tycker dom att Teslor MIC är off-limits? Jag ser inte något av det i min omgivning nämligen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 23 jan 2023 21:05
martinot skrev: 23 jan 2023 21:04
spacecoin skrev: 23 jan 2023 20:48
Tycker man att det här inkluderar MIC-bilar, eller tycker man inte att Tesla "stödjer diktaturen" på något vis?
"tycker man"? Vem avses?
Det är du som är källan. "allt fler i min omgivning". Utesluter dom att köpa en Volvo eller Polestar?
Ja, om de är tillverkade i Kina så är folk väldigt negativa till det upplever jag.

Däremot så uppfattar jag det inte, som du alluderar till att det skulle göra, att Tesla har något slags "frikort" jämfört med tex. Volvo och Polestar.

Det handlar mer om att man inte vill stödja en brutal diktatur som är ungefär lika hänsynslös som Ryssland och Nazi-tyskland.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 23 jan 2023 21:09
Ja, om de är tillverkade i Kina så är folk väldigt negativa till det upplever jag.

Däremot så uppfattar jag det inte, som du alluderar till att det skulle göra, att Tesla har något slags "frikort" jämfört med tex. Volvo och Polestar.

Det handlar om att man inte vill stödja en brutal diktatur som är lika hänsynslös som Ryssland och Nazi-tyskland. Varumärket är inte det som folk hänger upp sig på gällande detta som jag upplever det.
Jag "alluderar" ingeting. Jag ser bara inte alls denna "medvetenhet" kring faktisk konsumtion när det gäller kända märken och produkter som du ser i din krets...

Min tes är att folk inte vill köpa okända märken "XPeng" "BYD" osv. Allt på NK i klädväg görs väl i Vietnam, Kambodja osv under omänskliga förhållanden. Kinaägt eller verkar inte spela någon roll annat än om märket är "hippt" eller har stark PR. TikTok, Xiaomi, Leveno Thinkpad osv?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av mati »

spacecoin skrev: 23 jan 2023 20:48
martinot skrev: 23 jan 2023 19:56
Sedan märker jag att allt fler i min omgivning blir efter hand lite mer tveksam till att stödja diktaturer som tex. Kina, Ryssland, Iran och Sudi. De är iaf. inte längre lika odelat positivt att handla från Kina och andra diktaturer om man kan undvika. Medvetenheten har helt klart ökat efter Rysslands krig mot Ukraina. Men det är kanske lite utanför denna analysen.
Tycker man att det här inkluderar MIC-bilar, eller tycker man inte att Tesla "stödjer diktaturen" på något vis? iPhone, Android-telefoner, alla mikrovågsugnar, datorer, robotdammsugare, smarta-hem-grejer osv? Kina är ju tillverkningslandet med stort "T".

Jag får inte ihop moralkompassen. Det är som alla miljömuppar som skriver sluta använda olja, men kan inte själva leva en dag utan produkter som behöver eller är gjorda av olja. Ignorance is bliss?

Eller vill man inte synas i en Polestar eller Volvo bara för att det är kinesiskt menar man? Jag har inte hört en enda person avfärda PS, Volvo eller Lotus för att de är Kina-ägda. Eller Lucid för att det är Saudi. :D

Jag tror folk inte vill ha en okänd bil, som inte ger samma status, och att om det är slavar som gjort bilen är sekundärt (och det gör man inte någon större ansträngning för att ta reda på).
Jag väljer aktivt bort Volvo, Polestar och andra kinesiska bilar. Jag har skrivit det många gånger förut. Man kan tyvärr inte undvika helt att köpa produkter som tillverkas i Kina, då kan man nästan inte handla nånting alls längre. Men vid riktigt dyra saker, i synnerhet bilar, går gränsen. Framförallt med tanke på att det faktiskt finns bra alternativ. Det är svårare när det kommer till hemelektronik eller verktyg eller så. Då är man ibland tvungen att köpa kinesiskt. Men för bilar finns än så länge ingen bra ursäkt varför man ska köpa kinesiskt. Inte ens priset, för billiga är de minsann inte. Så varför köper man en kinesisk bil? Jag vet faktiskt inte riktigt.
Gäller samma sak Tesla MIC? I högsta grad tycker jag. Än mer nu när Elon börjat rövslicka diktatorer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av spacecoin »

mati skrev: 23 jan 2023 21:24
Jag väljer aktivt bort Volvo, Polestar och andra kinesiska bilar. [...]
Så varför köper man en kinesisk bil? Jag vet faktiskt inte riktigt.
Gäller samma sak Tesla MIC? I högsta grad tycker jag. Än mer nu när Elon börjat rövslicka diktatorer.
Bra för dig. Jag ser inte det här hos de flesta i praktiken. Ska man vara krass så är troligen alla bilar minst 30-50% kinesiska om man tittar på komponenterna. Mer för elbilar med tanke på att 90% av alla batterier görs i Kina.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av mati »

spacecoin skrev: 23 jan 2023 21:27
mati skrev: 23 jan 2023 21:24
Jag väljer aktivt bort Volvo, Polestar och andra kinesiska bilar. [...]
Så varför köper man en kinesisk bil? Jag vet faktiskt inte riktigt.
Gäller samma sak Tesla MIC? I högsta grad tycker jag. Än mer nu när Elon börjat rövslicka diktatorer.
Bra för dig. Jag ser inte det här hos de flesta i praktiken. Ska man vara krass så är troligen alla bilar minst 30-50% kinesiska om man tittar på komponenterna.
Nej, och jag förstår ärligt talat inte varför folk inte bryr sig mer. Man får ändå vara glad att det är ID4 som toppar försäljningen och inte nån kines. Visst kommer komponenterna och batterierna i stor utsträckning från Kina. Men det finns ju tecken på att detta kanske kommer att förändras framöver. Man har väl börjat inse att det inte var så smart att göra sig beroende av skurkar. Om man nu ska se nåt positivt med först Corona och sen Putins krig så är det väl att man har förstått att detta var fel väg att gå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker det är kraftigt förenklat att det skulle vara emblemet man vill åt hos dom klassiska europeiska bilmärkena. Dom förvaltar sitt designarv. En märkestrogen köpare känner igen sig i detaljer.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av LarsOJ »

Jag väljer alltid bort kinesiska slutprodukter och skulle aldrig någonsin köpa en bil eller annat fordon som var tillverkad där.

Det är en jäkla skillnad på att de får leverera komponenter till viss grad än att de krossar alla europeiska biltillverkare (som de har som mål) med att trycka in sina smutsiga bilar här.

När det gäller elektronik så betalar jag gladeligen mer för Koreanska eller Japanska märken och kollar noga var de är tillverkade.

När kinesiska diktaturen är inblandad i märken så handlar det om ett strategiskt mål att krossa vår egen industri. De kan med diktaturens hjälp underprisa varor för att helt tränga undan vår industri. Det görs gärna med ”gröna” produkter så att folk ändå känner sig goda när de köper kinesiskt.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av NiklasTesla »

Intressant att dom då inte gjort det i fallet med elbilar.

Om dom släppt en elbil i Europa med Teslaprestanda och helst bättre (WLTP range över 600km, 0-100 under 4,5sek och snabbladdning på över 200kw peak) för under 300tkr sek inkl moms innan bonus (som nu ändå inte finns) så skulle den säkert sälja rejält (trots att Kina är en diktatur).

Bara en tanke samt MVH :roll:

(PS håller alltså helt med Tibors artikel)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av LarsOJ »

NiklasTesla skrev: 23 jan 2023 22:21
Intressant att dom då inte gjort det i fallet med elbilar.

Om dom släppt en elbil i Europa med Teslaprestanda och helst bättre (WLTP range över 600km, 0-100 under 4,5sek och snabbladdning på över 200kw peak) för under 300tkr sek inkl moms innan bonus (som nu ändå inte finns) så skulle den säkert sälja rejält (trots att Kina är en diktatur).

Bara en tanke samt MVH :roll:

(PS håller alltså helt med Tibors artikel)
De är på god väg. Kinesdiktaturen har inte ett dugg bråttom. Fokus just nu är energiförsörjning.

Elbilsförsäljning i Sverige 2022:
CF079591-095D-4EA3-BDAD-28A02A3FCC1C.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev: 23 jan 2023 22:21
Intressant att dom då inte gjort det i fallet med elbilar.
Enligt vad jag läst (hittar inte artikeln just nu) så är det just så att den Kinesiska staten går in och subventionerar elbilar på den europeiska marknaden för att kunna slå sig in här. Dagens kinesiska elbilar skall alltså vara kraftigt subventionerade. Speciellt MG/BAIC, som ägs direkt av kommunistpartiet och Pekings delstatsregering, säljs här under tillverkningspris som jag förstått det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av Olof Tenghoff »

Om man får var lite cynisk så kanske "kineserna" redan förstått att man ska ha anrika namn för att sälja bilar i väst.

Många förutspår som bekant konsolideringar och konkurser för de traditionella biltillverkarna inom några år. Om kineserna kallt räknar med just detta, så sitter de nu bara och inväntar rätt pris att plocka hem anrika märken för.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av Daven »

Olof Tenghoff skrev: 23 jan 2023 22:57
Om man får var lite cynisk så kanske "kineserna" redan förstått att man ska ha anrika namn för att sälja bilar i väst.

Många förutspår som bekant konsolideringar och konkurser för de traditionella biltillverkarna inom några år. Om kineserna kallt räknar med just detta, så sitter de nu bara och inväntar rätt pris att plocka hem anrika märken för.
Finns ju ett anledning att de sparkade liv i märket MG och lanserade det först och starkt i UK där märket kommer ifrån.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av LarsOJ »

Daven skrev: 25 jan 2023 07:01
Olof Tenghoff skrev: 23 jan 2023 22:57
Om man får var lite cynisk så kanske "kineserna" redan förstått att man ska ha anrika namn för att sälja bilar i väst.

Många förutspår som bekant konsolideringar och konkurser för de traditionella biltillverkarna inom några år. Om kineserna kallt räknar med just detta, så sitter de nu bara och inväntar rätt pris att plocka hem anrika märken för.
Finns ju ett anledning att de sparkade liv i märket MG och lanserade det först och starkt i UK där märket kommer ifrån.
Glöm inte Volvo/Polestar
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av Jerker »

Kan det inte vara så att kineserna har tittat för mycket på Teslas koncept? Detta att börja i toppen och sälja in sig hos extremt penningstarka kunder och sen arbeta sig nedåt till allt billigare bilar och större kundkretsar.

Det funkade för Tesla, men då fanns inga elbilar alls på marknaden och det fanns en rad lågt hängande frukter att plocka, framför allt gällande att presentera häpnadsväckande prestanda, billiga driftskostnader, gratis SuC etc.

Men detta koncept fungerade nog bara en gång. Ska man göra samma resa får det nog vara nåt helt annat, t.ex. flygande bilar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av chaffis75 »

SwedishAdvocate skrev: 23 jan 2023 16:02
Tycker alltid att det blir mer 'drag' i diskussionerna här på forumet jämfört med 'DISQUS-funktionen' under ledartexterna...

Tycker ni Tibor fick med allt i sin ledare, eller finns det ytterligare aspekter?

Här är en direktlänk till ledartexten:
https://teslaclubsweden.se/kineserna-har-inte-fattat/
Halvt offtopic men håller med om att de blir mer diskution här baserat på artiklarna.. Borde man inte default skapa en tråd dagligen för de artiklar som publiceras. Personligen har jag många gånger velat kommentera en artikel men gör de inte då de kräva ännu ett konto.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Dagens 'TCS-ledare': "Kineserna har inte fattat"

Inlägg av BigEasy »

Jag tror definitivt att kineserna har fattat. Pengarna finns där det går att ha höga marginaler och inte bland de allra mes prispressade segmenten.

Är bara bilarna tillräckligt bra så kommer de att sälja även om de inledningsvis får kämpa mot föreställningar om Kina som skräptillverkare.
Skriv svar