Mazda MX-30. Något att ha?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av taliz »

Bilar med små batterier som inte funkar på långresa kommer rasa enormt i pris. Se i Norge där de kostar 50-60k.

Model 3 är riktigt driftsäker, den ligger i topp bland problemfria bilar och högst ägarnöjdhet av en anledning.
Som alltid så får man en konstig uppfattning om man stirrar sig blind på forum, de som är nöjda och inte har problem skriver sällan om det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Korken skrev: 24 jan 2023 12:56
...] Håller helt med om högbyggda bilar! Det är ett otyg. Men finns ju dåligt med elektriska kombis..
Är enig om det tråkiga med bristen på elbilar som har kombi- eller halvkombilucka och som inte är SUV/Crossovers...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SuperHangman
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 jan 2023 06:34

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SuperHangman »

Jag har idag en MX-30 som jag är mycket nöjd med. Kommer dock att byta till en Model Y inom kort pga prissänkningen. Jag kör dock inga långsträckor, utan puttrar runt mest runt i Uppsala med omnejd. Jag upplever inte att det fejkade motorljudet stör alls, minsta lilla volym på radion så går det knappt att uppfatta. Tror faktiskt att jag upplever Teslans vinande ljud vid acceleration som något högre. Jag åker Stockholm - Uppsala tur och retur på en laddning, men det är max. Vid extremkyla har det hänt att jag fegtankat el ca 5-10 min i Upplands Väsby. Bilen känns verkligen premium, det man ska vara medveten om dock är att baksätet är i minsta laget och den begränsade batterikapaciteten. I övrigt är det en kanonbil som jag skulle rekommendera alla som en "andra bil" eller om man vet att man inte kommer åka några längre sträckor.
Tesla Modell Y RWD Midnight Silver Metallic, beställd 2023-01-19
Mazda MX-30 Cosmo Machine Grey 2021
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

taliz skrev: 24 jan 2023 13:00
Bilar med små batterier som inte funkar på långresa kommer rasa enormt i pris. Se i Norge där de kostar 50-60k.

Model 3 är riktigt driftsäker, den ligger i topp bland problemfria bilar och högst ägarnöjdhet av en anledning.
Som alltid så får man en konstig uppfattning om man stirrar sig blind på forum, de som är nöjda och inte har problem skriver sällan om det.
Undrar hur stor roll det spelar? Mindre bilar används ju sällan på långresor ändå. Men man kan ju hoppas.

Det där med att mäta kvalité på bilar är svårt. Allt handlar ju om hur väl bilen motsvarar förväntningarna. Även tillverkarens servicenät spelar stor roll.

En dålig produkt kan ha nöjda kunder om tillverkaren tar ansvar för problemen. Och tvärtom såklart.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Korken skrev: 24 jan 2023 12:57
Nu är väl iofs inte miljöargumentet det starkaste för min del. Men spelar det verkligen någon roll om jag köper en begagnad elbil? Min gamla bil vandrar ju ändå vidare på marknaden. Samtidigt försvinner bilen jag köper och någon annan blir utan istället.
Förhoppningsvis blir det en påverkan på alla i ett samhälle ju fler det är som kör elbil. Den stora potentialen är ju de som idag inte köper en ny elbil utan istället köper ny bil med förbränningsmotor. Vinsten uppstår när färre och färre väljer att köpa ny bil med förbränningsmotor utan istället köper elbil. Och ju fler nya elbilar som säljs, ju mer fördelar från economics of scale vilket driver ner priserna på nya elbilar...

Och ju fler beg. elbilar som försvinner från beg.marknaden desto attraktivare blir det väl att köpa ny elbil...

Något sånt typ...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
TomasRJ
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 nov 2018 20:27

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av TomasRJ »

Sedan i somras äger vi en Mazda Mx 30 Cosmo -21 i familjen som en "andrabil", inköpt lätt begagnad (800 mil) för dryga 290 tkr.
För några år sedan leasades en 2019 års Leaf 40 kWh på ett år för att testa elbilslivet så vi har långtidstestat även den modellen, men vill nog säga att som bil betraktat ligger Mazdan lite före. Som elbil kunde vi dock önskat kanske 20kWh ytterligare i Mazdan.
Hittills är vi mycket nöjda med Mx 30 som används mest till ca: 5 mils pendling per dag så räckvidden är inget bekymmer för oss.
Övriga resor med Mazdan är sällan över 10 mil/ dag, så den funkar i kanske 95% av resorna för oss. En bensin-Volvo finns kvar för långresorna, men förvånansvärt ofta väljs Mazdan och dryga 1100 mil har nu hunnits med.
I varmt väder i somras fick vi ut max 23 mil på en laddning, vilket nu i några minusgrader sjunkit till ca: 16 mil (vid max 90 km/h).

Mazdan (den första i familjen trots att många olika bilar hunnits med genom åren -vi är i 60 års åldern-) imponerar faktiskt på många sätt. Några +/- kommer här:
+ Helt OK framstolar med el o minne för föraren där nycklarna kan programmeras individuellt för stolsinställning, head-up-display, samt sidospeglar.
+ Bra utrustad där det mesta finns inkl 230V uttag i fram, rattvärme, 360 kamera (som funkar fin-fint), adaptiv farthållare (funkar nästan bättre än Volvon:s..., bra led-strålkastare med mycket bra adaptiv-/ automatisk funktion, övriga säkerhetsfunktioner tycker jag är helt OK också bl.a. rear-crossing-warning (heter det så?), skapligt ljud (Bose).
+ Bra färddator och här kan man (till skillnad från Leaf:s "GOM") lita på återstående räckvidd/ % på ett annat sätt.
+ Trevlig bil att köra med bra/ godkänd kvalitetskänsla, går bra och stadigt på vägen trots rel kort axelavstånd, ingen sportbil dock...
+ Bilen passar för oss något till åren vuxna (skönt med ett lite högre insteg), där vi sällan åker fler än två så baksätet är inte så högt prioriterat för oss i andrabilen.
+ Bra lastmöjligheter, då baksätet fälls rymdes en 55 tum OLED Tv med emballage lätt.
+ Ändå helt OK förbrukning för en "halv-SUV" (om man håller sig kring eller strax under 90km/h), färddatorn säger sedan 1 juli 1,58kWh/ mil, vilket jag tycker är OK (går att komma ner mot 1,3 vid varmt väder och blir väl upp mot 2,0 nu i minusgrader).
+ Låga ägandekostnader. Vi ger bara 2505:-/ år i försäkring och 1:a servicen kostade bara 904:- (vår har nog nyare programvaror för det kritiserade fejk-motorljudet finns inte på våran).

- Baksätet har redan nämnts. Man sitter dock rätt bra när/ om man tar sig in, men utsikten är skral...
- Bilen har bara 1-fas laddning (3-fas kommer i de nya nu).
- Batterikapaciteten då såklart som gärna skulle varit kanske ytterligare 20kWh.
- Vägljud med dubbdäck. (Vi har dock dubbfria, men jag har en kollega som har en med dubbdäck och där låter det mycket!)

Sammanfattning en trevlig bil med lång garanti som kan ge billiga mil, utmärkt som pendlarbil om räckvidden är tillräcklig för pendlingsvägen förstås!
Lycka till i valet av elbil/ Mvh Tomas.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

SuperHangman skrev: 24 jan 2023 13:36
Jag har idag en MX-30 som jag är mycket nöjd med. Kommer dock att byta till en Model Y inom kort pga prissänkningen. Jag kör dock inga långsträckor, utan puttrar runt mest runt i Uppsala med omnejd. Jag upplever inte att det fejkade motorljudet stör alls, minsta lilla volym på radion så går det knappt att uppfatta. Tror faktiskt att jag upplever Teslans vinande ljud vid acceleration som något högre. Jag åker Stockholm - Uppsala tur och retur på en laddning, men det är max. Vid extremkyla har det hänt att jag fegtankat el ca 5-10 min i Upplands Väsby. Bilen känns verkligen premium, det man ska vara medveten om dock är att baksätet är i minsta laget och den begränsade batterikapaciteten. I övrigt är det en kanonbil som jag skulle rekommendera alla som en "andra bil" eller om man vet att man inte kommer åka några längre sträckor.
Var i Uppsala och Stockholm startar/slutar du? Är ju rätt stor skillnad mellan Haninge och Kista :)
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

TomasRJ skrev: 24 jan 2023 15:05
Sedan i somras äger vi en Mazda Mx 30 Cosmo -21 i familjen som en "andrabil", inköpt lätt begagnad (800 mil) för dryga 290 tkr.
För några år sedan leasades en 2019 års Leaf 40 kWh på ett år för att testa elbilslivet så vi har långtidstestat även den modellen, men vill nog säga att som bil betraktat ligger Mazdan lite före. Som elbil kunde vi dock önskat kanske 20kWh ytterligare i Mazdan.
Hittills är vi mycket nöjda med Mx 30 som används mest till ca: 5 mils pendling per dag så räckvidden är inget bekymmer för oss.
Övriga resor med Mazdan är sällan över 10 mil/ dag, så den funkar i kanske 95% av resorna för oss. En bensin-Volvo finns kvar för långresorna, men förvånansvärt ofta väljs Mazdan och dryga 1100 mil har nu hunnits med.
I varmt väder i somras fick vi ut max 23 mil på en laddning, vilket nu i några minusgrader sjunkit till ca: 16 mil (vid max 90 km/h).

Mazdan (den första i familjen trots att många olika bilar hunnits med genom åren -vi är i 60 års åldern-) imponerar faktiskt på många sätt. Några +/- kommer här:
+ Helt OK framstolar med el o minne för föraren där nycklarna kan programmeras individuellt för stolsinställning, head-up-display, samt sidospeglar.
+ Bra utrustad där det mesta finns inkl 230V uttag i fram, rattvärme, 360 kamera (som funkar fin-fint), adaptiv farthållare (funkar nästan bättre än Volvon:s..., bra led-strålkastare med mycket bra adaptiv-/ automatisk funktion, övriga säkerhetsfunktioner tycker jag är helt OK också bl.a. rear-crossing-warning (heter det så?), skapligt ljud (Bose).
+ Bra färddator och här kan man (till skillnad från Leaf:s "GOM") lita på återstående räckvidd/ % på ett annat sätt.
+ Trevlig bil att köra med bra/ godkänd kvalitetskänsla, går bra och stadigt på vägen trots rel kort axelavstånd, ingen sportbil dock...
+ Bilen passar för oss något till åren vuxna (skönt med ett lite högre insteg), där vi sällan åker fler än två så baksätet är inte så högt prioriterat för oss i andrabilen.
+ Bra lastmöjligheter, då baksätet fälls rymdes en 55 tum OLED Tv med emballage lätt.
+ Ändå helt OK förbrukning för en "halv-SUV" (om man håller sig kring eller strax under 90km/h), färddatorn säger sedan 1 juli 1,58kWh/ mil, vilket jag tycker är OK (går att komma ner mot 1,3 vid varmt väder och blir väl upp mot 2,0 nu i minusgrader).
+ Låga ägandekostnader. Vi ger bara 2505:-/ år i försäkring och 1:a servicen kostade bara 904:- (vår har nog nyare programvaror för det kritiserade fejk-motorljudet finns inte på våran).

- Baksätet har redan nämnts. Man sitter dock rätt bra när/ om man tar sig in, men utsikten är skral...
- Bilen har bara 1-fas laddning (3-fas kommer i de nya nu).
- Batterikapaciteten då såklart som gärna skulle varit kanske ytterligare 20kWh.
- Vägljud med dubbdäck. (Vi har dock dubbfria, men jag har en kollega som har en med dubbdäck och där låter det mycket!)

Sammanfattning en trevlig bil med lång garanti som kan ge billiga mil, utmärkt som pendlarbil om räckvidden är tillräcklig för pendlingsvägen förstås!
Lycka till i valet av elbil/ Mvh Tomas.
Hur står sig räckvidden mot Leaf? Den är ju inte direkt snål heller.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av taliz »

Korken skrev: 24 jan 2023 13:41
taliz skrev: 24 jan 2023 13:00
Bilar med små batterier som inte funkar på långresa kommer rasa enormt i pris. Se i Norge där de kostar 50-60k.

Model 3 är riktigt driftsäker, den ligger i topp bland problemfria bilar och högst ägarnöjdhet av en anledning.
Som alltid så får man en konstig uppfattning om man stirrar sig blind på forum, de som är nöjda och inte har problem skriver sällan om det.
Undrar hur stor roll det spelar? Mindre bilar används ju sällan på långresor ändå. Men man kan ju hoppas.

Det där med att mäta kvalité på bilar är svårt. Allt handlar ju om hur väl bilen motsvarar förväntningarna. Även tillverkarens servicenät spelar stor roll.

En dålig produkt kan ha nöjda kunder om tillverkaren tar ansvar för problemen. Och tvärtom såklart.
Många småbilar säljs nya som andrabil. Men när de sen säljs vidare som begagnade är det ofta som enda bil, och då måste de klara även långresor. Tex många kvinnor och pensionärer är intresserade av beggade småbilar, men de vill inte vara begränsade av dålig räckvidd. Därför blir andrahandsvärdet uselt på sikt för sånna bilar. Som sagt, se på Norge..

Ja, och Tesla verkar motsvara högt ställda förväntningar eftersom de har de mest nöjda ägarna.

Jaså? Som vilken då? En dålig produkt är dålig hur det än hanteras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

taliz skrev: 24 jan 2023 16:59
Korken skrev: 24 jan 2023 13:41
taliz skrev: 24 jan 2023 13:00
Bilar med små batterier som inte funkar på långresa kommer rasa enormt i pris. Se i Norge där de kostar 50-60k.

Model 3 är riktigt driftsäker, den ligger i topp bland problemfria bilar och högst ägarnöjdhet av en anledning.
Som alltid så får man en konstig uppfattning om man stirrar sig blind på forum, de som är nöjda och inte har problem skriver sällan om det.
Undrar hur stor roll det spelar? Mindre bilar används ju sällan på långresor ändå. Men man kan ju hoppas.

Det där med att mäta kvalité på bilar är svårt. Allt handlar ju om hur väl bilen motsvarar förväntningarna. Även tillverkarens servicenät spelar stor roll.

En dålig produkt kan ha nöjda kunder om tillverkaren tar ansvar för problemen. Och tvärtom såklart.
Många småbilar säljs nya som andrabil. Men när de sen säljs vidare som begagnade är det ofta som enda bil, och då måste de klara även långresor. Tex många kvinnor och pensionärer är intresserade av beggade småbilar, men de vill inte vara begränsade av dålig räckvidd. Därför blir andrahandsvärdet uselt på sikt för sånna bilar. Som sagt, se på Norge..

Ja, och Tesla verkar motsvara högt ställda förväntningar eftersom de har de mest nöjda ägarna.

Jaså? Som vilken då? En dålig produkt är dålig hur det än hanteras.
Det är inte ovanligt att tillverkare åtgärdar saker på goodwill. Ofta utan att kunden ens vet om det. Ett exempel är Aygo/C1/107. De är ökända för att infästningen av bakvagnen rostar. Toyota lagar skadan gratis. Det gör inte de andra. Trots att konstruktionen är exakt likadan.

Toyotaägaren rinner igenom besiktningen som vanligt. Den som äger en C1/107 står inför en dyr reparation och skrotar förmodligen bilen.

En bra serviceorganisation är lika viktigt som bra produkter. Minsta skitfel kan göra kunden väldigt irriterad om det inte hanteras snyggt. Samtidigt kan man komma undan med stora missar om man hanterar det på rätt sätt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av taliz »

Korken skrev: 24 jan 2023 17:25
taliz skrev: 24 jan 2023 16:59
Korken skrev: 24 jan 2023 13:41
taliz skrev: 24 jan 2023 13:00
Bilar med små batterier som inte funkar på långresa kommer rasa enormt i pris. Se i Norge där de kostar 50-60k.

Model 3 är riktigt driftsäker, den ligger i topp bland problemfria bilar och högst ägarnöjdhet av en anledning.
Som alltid så får man en konstig uppfattning om man stirrar sig blind på forum, de som är nöjda och inte har problem skriver sällan om det.
Undrar hur stor roll det spelar? Mindre bilar används ju sällan på långresor ändå. Men man kan ju hoppas.

Det där med att mäta kvalité på bilar är svårt. Allt handlar ju om hur väl bilen motsvarar förväntningarna. Även tillverkarens servicenät spelar stor roll.

En dålig produkt kan ha nöjda kunder om tillverkaren tar ansvar för problemen. Och tvärtom såklart.
Många småbilar säljs nya som andrabil. Men när de sen säljs vidare som begagnade är det ofta som enda bil, och då måste de klara även långresor. Tex många kvinnor och pensionärer är intresserade av beggade småbilar, men de vill inte vara begränsade av dålig räckvidd. Därför blir andrahandsvärdet uselt på sikt för sånna bilar. Som sagt, se på Norge..

Ja, och Tesla verkar motsvara högt ställda förväntningar eftersom de har de mest nöjda ägarna.

Jaså? Som vilken då? En dålig produkt är dålig hur det än hanteras.
Det är inte ovanligt att tillverkare åtgärdar saker på goodwill. Ofta utan att kunden ens vet om det. Ett exempel är Aygo/C1/107. De är ökända för att infästningen av bakvagnen rostar. Toyota lagar skadan gratis. Det gör inte de andra. Trots att konstruktionen är exakt likadan.

Toyotaägaren rinner igenom besiktningen som vanligt. Den som äger en C1/107 står inför en dyr reparation och skrotar förmodligen bilen.

En bra serviceorganisation är lika viktigt som bra produkter. Minsta skitfel kan göra kunden väldigt irriterad om det inte hanteras snyggt. Samtidigt kan man komma undan med stora missar om man hanterar det på rätt sätt.
Visst är det viktigt, men det gör inte en dålig produkt bra.
Som tur är har Tesla såväl en bra serviceorganisation som bra produkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev: 23 jan 2023 19:07
Korken skrev: 23 jan 2023 17:48
Lite sugen på en elbil som andrabil/pendlarbil. Behöver ha kvar 7-sitsiga dieseln. En elbil som kan ersätta den kostar uppåt en mille..

Kikar på blocket och ser att Mazda MX-30 ligger bland de lägsta i pris. Nissan Leaf är billigare och har lite mer räckvidd men Chademo-laddare och enfasladdning är ju värdelöst. MX-30 har CCS och 3-fas. Går att köra längre med om man vill.

Räckvidden är såklart inte den bästa. Pendlar ca 7x2 mil motorväg. Borde väl funka? Kan inte lita på att kunna ladda på jobbet.

Någon som har en? Är ni nöjda?
Bilar med liknande räckvidd och pris som citybilen MX-30 som jag skulle kika på är: Mini Cooper SE, Honda E, Fiat 500e. Misstänker att de dessutom är betydligt roligare och körgladare bilar än Mazdan. Helt perfekta just som pendlarbilar.

Fiat 500e finns med ett lite större batteri, som jag tror är bra på vintern om du skall pendla ca 15 mil ToR och ändå ha lite marginal över.

https://www.fiat.se/model/500e-overview/

Kan du tänka dig beg. bilar så kanske BMW i3, e-Golf eller Hyundai Kona också kan vara alternativ att överväga.

Här finns en lista över alla elbilar i Sverige under 400 papp. Även om nypriserna inte stämmer helt för alla bilar (många bilar har ändrats upp och ner i pris en hel del under 2022) så är det ändå en vettig översikt för dig att kika på tycker jag.

https://guidenomelbil.se/elbilar-under- ... n-bonusen/
Håller med. Skulle nog gå på Honda E om man letar andrabil och man kan leva med kort räckvidd (och bor på landet) trevlig design men främst V2L kan vara användbart om elen har gått eller är svindyr korta perioder.

Bor du så att du förbrukar lite el hemma kan du klara dig flera dygn utan el med den mängden kwh som finns i Honda Es batteri.

MVH
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

taliz skrev: 24 jan 2023 17:51
Korken skrev: 24 jan 2023 17:25
taliz skrev: 24 jan 2023 16:59
Korken skrev: 24 jan 2023 13:41
taliz skrev: 24 jan 2023 13:00
Bilar med små batterier som inte funkar på långresa kommer rasa enormt i pris. Se i Norge där de kostar 50-60k.

Model 3 är riktigt driftsäker, den ligger i topp bland problemfria bilar och högst ägarnöjdhet av en anledning.
Som alltid så får man en konstig uppfattning om man stirrar sig blind på forum, de som är nöjda och inte har problem skriver sällan om det.
Undrar hur stor roll det spelar? Mindre bilar används ju sällan på långresor ändå. Men man kan ju hoppas.

Det där med att mäta kvalité på bilar är svårt. Allt handlar ju om hur väl bilen motsvarar förväntningarna. Även tillverkarens servicenät spelar stor roll.

En dålig produkt kan ha nöjda kunder om tillverkaren tar ansvar för problemen. Och tvärtom såklart.
Många småbilar säljs nya som andrabil. Men när de sen säljs vidare som begagnade är det ofta som enda bil, och då måste de klara även långresor. Tex många kvinnor och pensionärer är intresserade av beggade småbilar, men de vill inte vara begränsade av dålig räckvidd. Därför blir andrahandsvärdet uselt på sikt för sånna bilar. Som sagt, se på Norge..

Ja, och Tesla verkar motsvara högt ställda förväntningar eftersom de har de mest nöjda ägarna.

Jaså? Som vilken då? En dålig produkt är dålig hur det än hanteras.
Det är inte ovanligt att tillverkare åtgärdar saker på goodwill. Ofta utan att kunden ens vet om det. Ett exempel är Aygo/C1/107. De är ökända för att infästningen av bakvagnen rostar. Toyota lagar skadan gratis. Det gör inte de andra. Trots att konstruktionen är exakt likadan.

Toyotaägaren rinner igenom besiktningen som vanligt. Den som äger en C1/107 står inför en dyr reparation och skrotar förmodligen bilen.

En bra serviceorganisation är lika viktigt som bra produkter. Minsta skitfel kan göra kunden väldigt irriterad om det inte hanteras snyggt. Samtidigt kan man komma undan med stora missar om man hanterar det på rätt sätt.
Visst är det viktigt, men det gör inte en dålig produkt bra.
Som tur är har Tesla såväl en bra serviceorganisation som bra produkt.
Produkten måste såklart hålla en viss standard. Men att upptäcka fel innan kunden gör det är guld.

Toyota har ju t.ex. sin TKG-garanti på begagnade bilar. 10 års garanti under förutsättning att man servar på Toyota-verkstad. Det är just för att de ska kunna gå igenom bilen regelbundet och åtgärda fel innan kunden ens märker dem.

Visst har de bra kvalité i grunden. Men det där lilla extra står serviceorganisationen för.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

NiklasTesla skrev: 24 jan 2023 18:04
martinot skrev: 23 jan 2023 19:07
Korken skrev: 23 jan 2023 17:48
Lite sugen på en elbil som andrabil/pendlarbil. Behöver ha kvar 7-sitsiga dieseln. En elbil som kan ersätta den kostar uppåt en mille..

Kikar på blocket och ser att Mazda MX-30 ligger bland de lägsta i pris. Nissan Leaf är billigare och har lite mer räckvidd men Chademo-laddare och enfasladdning är ju värdelöst. MX-30 har CCS och 3-fas. Går att köra längre med om man vill.

Räckvidden är såklart inte den bästa. Pendlar ca 7x2 mil motorväg. Borde väl funka? Kan inte lita på att kunna ladda på jobbet.

Någon som har en? Är ni nöjda?
Bilar med liknande räckvidd och pris som citybilen MX-30 som jag skulle kika på är: Mini Cooper SE, Honda E, Fiat 500e. Misstänker att de dessutom är betydligt roligare och körgladare bilar än Mazdan. Helt perfekta just som pendlarbilar.

Fiat 500e finns med ett lite större batteri, som jag tror är bra på vintern om du skall pendla ca 15 mil ToR och ändå ha lite marginal över.

https://www.fiat.se/model/500e-overview/

Kan du tänka dig beg. bilar så kanske BMW i3, e-Golf eller Hyundai Kona också kan vara alternativ att överväga.

Här finns en lista över alla elbilar i Sverige under 400 papp. Även om nypriserna inte stämmer helt för alla bilar (många bilar har ändrats upp och ner i pris en hel del under 2022) så är det ändå en vettig översikt för dig att kika på tycker jag.

https://guidenomelbil.se/elbilar-under- ... n-bonusen/
Håller med. Skulle nog gå på Honda E om man letar andrabil och man kan leva med kort räckvidd (och bor på landet) trevlig design men främst V2L kan vara användbart om elen har gått eller är svindyr korta perioder.

Bor du så att du förbrukar lite el hemma kan du klara dig flera dygn utan el med den mängden kwh som finns i Honda Es batteri.

MVH
Det tråkiga med den är ju att den är 4-sitsig. Men kanske kan funka ändå. Verkar ha bättre räckvidd än MX-30
TomasRJ
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 nov 2018 20:27

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av TomasRJ »

Korken skrev: 24 jan 2023 16:56
TomasRJ skrev: 24 jan 2023 15:05
Sedan i somras äger vi en Mazda Mx 30 Cosmo -21 i familjen som en "andrabil", inköpt lätt begagnad (800 mil) för dryga 290 tkr.
För några år sedan leasades en 2019 års Leaf 40 kWh på ett år för att testa elbilslivet så vi har långtidstestat även den modellen, men vill nog säga att som bil betraktat ligger Mazdan lite före. Som elbil kunde vi dock önskat kanske 20kWh ytterligare i Mazdan.
Hittills är vi mycket nöjda med Mx 30 som används mest till ca: 5 mils pendling per dag så räckvidden är inget bekymmer för oss.
Övriga resor med Mazdan är sällan över 10 mil/ dag, så den funkar i kanske 95% av resorna för oss. En bensin-Volvo finns kvar för långresorna, men förvånansvärt ofta väljs Mazdan och dryga 1100 mil har nu hunnits med.
I varmt väder i somras fick vi ut max 23 mil på en laddning, vilket nu i några minusgrader sjunkit till ca: 16 mil (vid max 90 km/h).

Mazdan (den första i familjen trots att många olika bilar hunnits med genom åren -vi är i 60 års åldern-) imponerar faktiskt på många sätt. Några +/- kommer här:
+ Helt OK framstolar med el o minne för föraren där nycklarna kan programmeras individuellt för stolsinställning, head-up-display, samt sidospeglar.
+ Bra utrustad där det mesta finns inkl 230V uttag i fram, rattvärme, 360 kamera (som funkar fin-fint), adaptiv farthållare (funkar nästan bättre än Volvon:s..., bra led-strålkastare med mycket bra adaptiv-/ automatisk funktion, övriga säkerhetsfunktioner tycker jag är helt OK också bl.a. rear-crossing-warning (heter det så?), skapligt ljud (Bose).
+ Bra färddator och här kan man (till skillnad från Leaf:s "GOM") lita på återstående räckvidd/ % på ett annat sätt.
+ Trevlig bil att köra med bra/ godkänd kvalitetskänsla, går bra och stadigt på vägen trots rel kort axelavstånd, ingen sportbil dock...
+ Bilen passar för oss något till åren vuxna (skönt med ett lite högre insteg), där vi sällan åker fler än två så baksätet är inte så högt prioriterat för oss i andrabilen.
+ Bra lastmöjligheter, då baksätet fälls rymdes en 55 tum OLED Tv med emballage lätt.
+ Ändå helt OK förbrukning för en "halv-SUV" (om man håller sig kring eller strax under 90km/h), färddatorn säger sedan 1 juli 1,58kWh/ mil, vilket jag tycker är OK (går att komma ner mot 1,3 vid varmt väder och blir väl upp mot 2,0 nu i minusgrader).
+ Låga ägandekostnader. Vi ger bara 2505:-/ år i försäkring och 1:a servicen kostade bara 904:- (vår har nog nyare programvaror för det kritiserade fejk-motorljudet finns inte på våran).

- Baksätet har redan nämnts. Man sitter dock rätt bra när/ om man tar sig in, men utsikten är skral...
- Bilen har bara 1-fas laddning (3-fas kommer i de nya nu).
- Batterikapaciteten då såklart som gärna skulle varit kanske ytterligare 20kWh.
- Vägljud med dubbdäck. (Vi har dock dubbfria, men jag har en kollega som har en med dubbdäck och där låter det mycket!)

Sammanfattning en trevlig bil med lång garanti som kan ge billiga mil, utmärkt som pendlarbil om räckvidden är tillräcklig för pendlingsvägen förstås!
Lycka till i valet av elbil/ Mvh Tomas.
Hur står sig räckvidden mot Leaf? Den är ju inte direkt snål heller.
Hej igen.
De anteckningar jag hittat då vi körde "vår" Leaf 40 kWh så hade den ca: 2-3 mils längre räckvidd (den hämtades ut helt ny och vi hade den som sagt i ett år/ 1500 mil), dvs. som mest en fin sommardag o försiktig körning upp mot 25 mil (fast "GOM" visade långt över 30 vid start...), och kanske 18-19 i motsvarande vinterväder som vi haft nu (några minusgrader). Dock är det inte helt jämförbart med Mx 30:n då vi på Leafen hade tungrullande, fulldubbade vinterdäck som kom med ett massivt vägbuller.
Leaf hade också betydligt sämre framstolar som ej gick att vinkla, samt att jag tyckte den gick sämre på vägen ("vingligare") så jag rekommenderar en rejäl provtur om du funderar på en sådan. Men precis som med Mazdan (än så länge) så var det inget som krånglade under det år vi hade vår "Leffe".
/ Tomas.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

TomasRJ skrev: 24 jan 2023 18:56
Korken skrev: 24 jan 2023 16:56
TomasRJ skrev: 24 jan 2023 15:05
Sedan i somras äger vi en Mazda Mx 30 Cosmo -21 i familjen som en "andrabil", inköpt lätt begagnad (800 mil) för dryga 290 tkr.
För några år sedan leasades en 2019 års Leaf 40 kWh på ett år för att testa elbilslivet så vi har långtidstestat även den modellen, men vill nog säga att som bil betraktat ligger Mazdan lite före. Som elbil kunde vi dock önskat kanske 20kWh ytterligare i Mazdan.
Hittills är vi mycket nöjda med Mx 30 som används mest till ca: 5 mils pendling per dag så räckvidden är inget bekymmer för oss.
Övriga resor med Mazdan är sällan över 10 mil/ dag, så den funkar i kanske 95% av resorna för oss. En bensin-Volvo finns kvar för långresorna, men förvånansvärt ofta väljs Mazdan och dryga 1100 mil har nu hunnits med.
I varmt väder i somras fick vi ut max 23 mil på en laddning, vilket nu i några minusgrader sjunkit till ca: 16 mil (vid max 90 km/h).

Mazdan (den första i familjen trots att många olika bilar hunnits med genom åren -vi är i 60 års åldern-) imponerar faktiskt på många sätt. Några +/- kommer här:
+ Helt OK framstolar med el o minne för föraren där nycklarna kan programmeras individuellt för stolsinställning, head-up-display, samt sidospeglar.
+ Bra utrustad där det mesta finns inkl 230V uttag i fram, rattvärme, 360 kamera (som funkar fin-fint), adaptiv farthållare (funkar nästan bättre än Volvon:s..., bra led-strålkastare med mycket bra adaptiv-/ automatisk funktion, övriga säkerhetsfunktioner tycker jag är helt OK också bl.a. rear-crossing-warning (heter det så?), skapligt ljud (Bose).
+ Bra färddator och här kan man (till skillnad från Leaf:s "GOM") lita på återstående räckvidd/ % på ett annat sätt.
+ Trevlig bil att köra med bra/ godkänd kvalitetskänsla, går bra och stadigt på vägen trots rel kort axelavstånd, ingen sportbil dock...
+ Bilen passar för oss något till åren vuxna (skönt med ett lite högre insteg), där vi sällan åker fler än två så baksätet är inte så högt prioriterat för oss i andrabilen.
+ Bra lastmöjligheter, då baksätet fälls rymdes en 55 tum OLED Tv med emballage lätt.
+ Ändå helt OK förbrukning för en "halv-SUV" (om man håller sig kring eller strax under 90km/h), färddatorn säger sedan 1 juli 1,58kWh/ mil, vilket jag tycker är OK (går att komma ner mot 1,3 vid varmt väder och blir väl upp mot 2,0 nu i minusgrader).
+ Låga ägandekostnader. Vi ger bara 2505:-/ år i försäkring och 1:a servicen kostade bara 904:- (vår har nog nyare programvaror för det kritiserade fejk-motorljudet finns inte på våran).

- Baksätet har redan nämnts. Man sitter dock rätt bra när/ om man tar sig in, men utsikten är skral...
- Bilen har bara 1-fas laddning (3-fas kommer i de nya nu).
- Batterikapaciteten då såklart som gärna skulle varit kanske ytterligare 20kWh.
- Vägljud med dubbdäck. (Vi har dock dubbfria, men jag har en kollega som har en med dubbdäck och där låter det mycket!)

Sammanfattning en trevlig bil med lång garanti som kan ge billiga mil, utmärkt som pendlarbil om räckvidden är tillräcklig för pendlingsvägen förstås!
Lycka till i valet av elbil/ Mvh Tomas.
Hur står sig räckvidden mot Leaf? Den är ju inte direkt snål heller.
Hej igen.
De anteckningar jag hittat då vi körde "vår" Leaf 40 kWh så hade den ca: 2-3 mils längre räckvidd (den hämtades ut helt ny och vi hade den som sagt i ett år/ 1500 mil), dvs. som mest en fin sommardag o försiktig körning upp mot 25 mil (fast "GOM" visade långt över 30 vid start...), och kanske 18-19 i motsvarande vinterväder som vi haft nu (några minusgrader). Dock är det inte helt jämförbart med Mx 30:n då vi på Leafen hade tungrullande, fulldubbade vinterdäck som kom med ett massivt vägbuller.
Leaf hade också betydligt sämre framstolar som ej gick att vinkla, samt att jag tyckte den gick sämre på vägen ("vingligare") så jag rekommenderar en rejäl provtur om du funderar på en sådan. Men precis som med Mazdan (än så länge) så var det inget som krånglade under det år vi hade vår "Leffe".
/ Tomas.
Oj, trodde det skiljde mer! Oklart hur mycket däcken påverkar. Luftmotståndet är ju det som tar mest energi när man kommer upp i fart.

Antar att MX-30 är snålare än Leaf då?

Sen är ju MX-30 klart enklare att ladda med CCS.
SuperHangman
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 jan 2023 06:34

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SuperHangman »

Korken skrev: 24 jan 2023 16:53
SuperHangman skrev: 24 jan 2023 13:36
Jag har idag en MX-30 som jag är mycket nöjd med. Kommer dock att byta till en Model Y inom kort pga prissänkningen. Jag kör dock inga långsträckor, utan puttrar runt mest runt i Uppsala med omnejd. Jag upplever inte att det fejkade motorljudet stör alls, minsta lilla volym på radion så går det knappt att uppfatta. Tror faktiskt att jag upplever Teslans vinande ljud vid acceleration som något högre. Jag åker Stockholm - Uppsala tur och retur på en laddning, men det är max. Vid extremkyla har det hänt att jag fegtankat el ca 5-10 min i Upplands Väsby. Bilen känns verkligen premium, det man ska vara medveten om dock är att baksätet är i minsta laget och den begränsade batterikapaciteten. I övrigt är det en kanonbil som jag skulle rekommendera alla som en "andra bil" eller om man vet att man inte kommer åka några längre sträckor.
Var i Uppsala och Stockholm startar/slutar du? Är ju rätt stor skillnad mellan Haninge och Kista :)
Kapellgärdet i Uppsala och oftast Lidingö i Stockholm.
Tesla Modell Y RWD Midnight Silver Metallic, beställd 2023-01-19
Mazda MX-30 Cosmo Machine Grey 2021
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Klintan »

SwedishAdvocate skrev: 24 jan 2023 12:49

Ang. Leaf:
Vi bilägare kikade på Leafens rostskydd när den bilen var ny. Som jag minns det så fick den inte jättebra betyg. Som jag förstått det så kan man köpa individuella testresultat från deras hemsida. Men å andra sidan kanske det här åtgärdades av Nissan. Det vet jag inte. Och tror inte att medlemmar på det här forumet klagat på rostande Leafar, men samtidigt verkar det inte vara så många som har en heller...
Har en 2014 Leaf, inte sett några tendenser på rost.
Elbilist sedan 2014
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

SuperHangman skrev: 24 jan 2023 21:57
Korken skrev: 24 jan 2023 16:53
SuperHangman skrev: 24 jan 2023 13:36
Jag har idag en MX-30 som jag är mycket nöjd med. Kommer dock att byta till en Model Y inom kort pga prissänkningen. Jag kör dock inga långsträckor, utan puttrar runt mest runt i Uppsala med omnejd. Jag upplever inte att det fejkade motorljudet stör alls, minsta lilla volym på radion så går det knappt att uppfatta. Tror faktiskt att jag upplever Teslans vinande ljud vid acceleration som något högre. Jag åker Stockholm - Uppsala tur och retur på en laddning, men det är max. Vid extremkyla har det hänt att jag fegtankat el ca 5-10 min i Upplands Väsby. Bilen känns verkligen premium, det man ska vara medveten om dock är att baksätet är i minsta laget och den begränsade batterikapaciteten. I övrigt är det en kanonbil som jag skulle rekommendera alla som en "andra bil" eller om man vet att man inte kommer åka några längre sträckor.
Var i Uppsala och Stockholm startar/slutar du? Är ju rätt stor skillnad mellan Haninge och Kista :)
Kapellgärdet i Uppsala och oftast Lidingö i Stockholm.
Ok! Ändå helt ok med tanke på att det r nästan 8 mil enkel resa. Hur fort kör du?
SuperHangman
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 jan 2023 06:34

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SuperHangman »

Korken skrev: 25 jan 2023 12:01
SuperHangman skrev: 24 jan 2023 21:57
Korken skrev: 24 jan 2023 16:53
SuperHangman skrev: 24 jan 2023 13:36
Jag har idag en MX-30 som jag är mycket nöjd med. Kommer dock att byta till en Model Y inom kort pga prissänkningen. Jag kör dock inga långsträckor, utan puttrar runt mest runt i Uppsala med omnejd. Jag upplever inte att det fejkade motorljudet stör alls, minsta lilla volym på radion så går det knappt att uppfatta. Tror faktiskt att jag upplever Teslans vinande ljud vid acceleration som något högre. Jag åker Stockholm - Uppsala tur och retur på en laddning, men det är max. Vid extremkyla har det hänt att jag fegtankat el ca 5-10 min i Upplands Väsby. Bilen känns verkligen premium, det man ska vara medveten om dock är att baksätet är i minsta laget och den begränsade batterikapaciteten. I övrigt är det en kanonbil som jag skulle rekommendera alla som en "andra bil" eller om man vet att man inte kommer åka några längre sträckor.
Var i Uppsala och Stockholm startar/slutar du? Är ju rätt stor skillnad mellan Haninge och Kista :)
Kapellgärdet i Uppsala och oftast Lidingö i Stockholm.
Ok! Ändå helt ok med tanke på att det r nästan 8 mil enkel resa. Hur fort kör du?
Håller hastighetsbegränsningarna ganska så exakt.
Tesla Modell Y RWD Midnight Silver Metallic, beställd 2023-01-19
Mazda MX-30 Cosmo Machine Grey 2021
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Mr_Ewing »

Tänkte bara bidra med min erfarenheter från att ha pendlat med en BMW i3 (43kWh) i tre år och 9500 mil.
20 mil är inga problem om du inte gasar för mycket - även på vintern.
Kör 2x6 mil motorväg varje dag och har aldrig haft under 25% laddning kvar - även när det varit som kallast.
Min snittförbrukning på vintern är 200Wh/km så den går väldigt snålt, på sommaren är det inga problem att ligga på 150Wh/km.
Jag har även provat Mazdan och den är väldigt lik BMW:n på många sätt, men jag gillar BMW:n mycket bättre.
Den är piggare, har väldigt trevlig körställning och bra ljudsystem (Harman kardon tillval).
Att den inte går att åka långt med håller jag inte med om, vi har åkt på semesterresor i den istället för ICE-bilen bara för att vi gillar den bättre. Den har väldigt platt laddkurva så den laddar fullt (48kW) nästan upp till 80% och därefter 30kW upp till 90%.

Nu kommer vi byta ICE-bilen mot en Model Y RWD, men jag kommer nog fortsätta pendla i i3:an då den är så billig att köra med.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Mr_Ewing skrev: 26 jan 2023 12:05
Tänkte bara bidra med min erfarenheter från att ha pendlat med en BMW i3 (43kWh) i tre år och 9500 mil.
20 mil är inga problem om du inte gasar för mycket - även på vintern.
Kör 2x6 mil motorväg varje dag och har aldrig haft under 25% laddning kvar - även när det varit som kallast.
Min snittförbrukning på vintern är 200Wh/km så den går väldigt snålt, på sommaren är det inga problem att ligga på 150Wh/km.
Jag har även provat Mazdan och den är väldigt lik BMW:n på många sätt, men jag gillar BMW:n mycket bättre.
Den är piggare, har väldigt trevlig körställning och bra ljudsystem (Harman kardon tillval).
Att den inte går att åka långt med håller jag inte med om, vi har åkt på semesterresor i den istället för ICE-bilen bara för att vi gillar den bättre. Den har väldigt platt laddkurva så den laddar fullt (48kW) nästan upp till 80% och därefter 30kW upp till 90%.

Nu kommer vi byta ICE-bilen mot en Model Y RWD, men jag kommer nog fortsätta pendla i i3:an då den är så billig att köra med.
Aldrig gillat BMW men i3 är faktiskt cool. Synd att den är 4-sitsig.

Billigare elbilar med 5 platser och CCS är det rätt ont om.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av CrazyGang »

Korken skrev: 26 jan 2023 17:20
Mr_Ewing skrev: 26 jan 2023 12:05
Tänkte bara bidra med min erfarenheter från att ha pendlat med en BMW i3 (43kWh) i tre år och 9500 mil.
20 mil är inga problem om du inte gasar för mycket - även på vintern.
Kör 2x6 mil motorväg varje dag och har aldrig haft under 25% laddning kvar - även när det varit som kallast.
Min snittförbrukning på vintern är 200Wh/km så den går väldigt snålt, på sommaren är det inga problem att ligga på 150Wh/km.
Jag har även provat Mazdan och den är väldigt lik BMW:n på många sätt, men jag gillar BMW:n mycket bättre.
Den är piggare, har väldigt trevlig körställning och bra ljudsystem (Harman kardon tillval).
Att den inte går att åka långt med håller jag inte med om, vi har åkt på semesterresor i den istället för ICE-bilen bara för att vi gillar den bättre. Den har väldigt platt laddkurva så den laddar fullt (48kW) nästan upp till 80% och därefter 30kW upp till 90%.

Nu kommer vi byta ICE-bilen mot en Model Y RWD, men jag kommer nog fortsätta pendla i i3:an då den är så billig att köra med.
Aldrig gillat BMW men i3 är faktiskt cool. Synd att den är 4-sitsig.

Billigare elbilar med 5 platser och CCS är det rätt ont om.
E-Soul! Billigare än e-Niro och Kona. Lika bra.

viewtopic.php?t=27114&hilit=E+soul&start=25
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Bengt-re »

CrazyGang skrev: 26 jan 2023 17:45
Korken skrev: 26 jan 2023 17:20
Mr_Ewing skrev: 26 jan 2023 12:05
Tänkte bara bidra med min erfarenheter från att ha pendlat med en BMW i3 (43kWh) i tre år och 9500 mil.
20 mil är inga problem om du inte gasar för mycket - även på vintern.
Kör 2x6 mil motorväg varje dag och har aldrig haft under 25% laddning kvar - även när det varit som kallast.
Min snittförbrukning på vintern är 200Wh/km så den går väldigt snålt, på sommaren är det inga problem att ligga på 150Wh/km.
Jag har även provat Mazdan och den är väldigt lik BMW:n på många sätt, men jag gillar BMW:n mycket bättre.
Den är piggare, har väldigt trevlig körställning och bra ljudsystem (Harman kardon tillval).
Att den inte går att åka långt med håller jag inte med om, vi har åkt på semesterresor i den istället för ICE-bilen bara för att vi gillar den bättre. Den har väldigt platt laddkurva så den laddar fullt (48kW) nästan upp till 80% och därefter 30kW upp till 90%.

Nu kommer vi byta ICE-bilen mot en Model Y RWD, men jag kommer nog fortsätta pendla i i3:an då den är så billig att köra med.
Aldrig gillat BMW men i3 är faktiskt cool. Synd att den är 4-sitsig.

Billigare elbilar med 5 platser och CCS är det rätt ont om.
E-Soul! Billigare än e-Niro och Kona. Lika bra.

viewtopic.php?t=27114&hilit=E+soul&start=25
Men ful så att man gåter om man ser den på vykort...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 24 jan 2023 20:20

Oj, trodde det skiljde mer! Oklart hur mycket däcken påverkar. Luftmotståndet är ju det som tar mest energi när man kommer upp i fart.

Antar att MX-30 är snålare än Leaf då?

Sen är ju MX-30 klart enklare att ladda med CCS.
Nu måste ni ju ha fem säten, även i er andrabil/pendlarbil, men om du kikar på de fyrsitsiga konkurrenterna som testerna som länkats i tråden tidigare, som tex. de ifrån Björn Nyland och Allt om Elbil, så ser du att MX-30 är en rätt törstig och ineffektiv bil. Har inte koll på just Leaf, men jämfört med andra nya småbilar som Honda E, men speciellt mot Mini Cooper och Fiat 500e så är ju MX-30 väldigt slösaktig/törstig. Kan säkert komma sig av att MX-30 är en CUV/SUV i botten, och hur den är utformad/hög. Kan tänka mig att detta är mer markant i högre farter på landsväg/motorväg, men ett mindre bekymmer om man kör främst inne i städer (där trafiken är normalt rätt långsam).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar