Mazda MX-30. Något att ha?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 04 feb 2023 08:29
Marknaden har varit väldigt konstig. Alla bilar har i princip stigit i pris de senaste två åren. Både nya och begagnade.
Nu tänkte jag snarare på min första Tesla, som var perioden 2019-2021. Dvs. innan perioden med höjda priser och långa leveranstider inträffade.
Korken skrev: 04 feb 2023 08:29
Men den tiden är nog slut nu. Lågkonjunktur och högre räntor på gång. Leveranstiderna är också i princip borta. Marknaden är mättad med nya elbilar.
Håller med om att 2022 varit en extrem parantes i historien med sina på många håll absurt höga priser. Det kommer inte hända igen (om vi inte skulle få någon ny extrem komponentbrist igen längre fram).

Håller även med om att de två kommande åren med lågkonjunktur kommer bli helt brutala på marknaden för kapitalvaror och konsumentprodukter. Kommer bli en enorm arbetslöshet, men även andra som drar ner på inköp och påföljande extremt låg försäljning av varor man absolut inte måste ha. Detta kommer drabba fordonsindustrin enormt, men det är oavsett drivlina. Kommer gälla alla.

Men även denna lågkonjunktur kommer ju inte heller att vara i all evighet (skulle själv tippa på ca 2-2,5 år).

Efter mörkret kommer ljuset tillbaka, och en mer normal ekonomi återkommer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Nej MX-30 är inget för 99,999999% av befolkningen. Har man ont om pengar köp inte en så dyr bil. Har du pengar köp en bättre bil.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 04 feb 2023 10:30
Korken skrev: 04 feb 2023 08:29
Marknaden har varit väldigt konstig. Alla bilar har i princip stigit i pris de senaste två åren. Både nya och begagnade.
Nu tänkte jag snarare på min första Tesla, som var perioden 2019-2021. Dvs. innan perioden med höjda priser och långa leveranstider inträffade.
Korken skrev: 04 feb 2023 08:29
Men den tiden är nog slut nu. Lågkonjunktur och högre räntor på gång. Leveranstiderna är också i princip borta. Marknaden är mättad med nya elbilar.
Håller med om att 2022 varit en extrem parantes i historien med sina på många håll absurt höga priser. Det kommer inte hända igen (om vi inte skulle få någon ny extrem komponentbrist igen längre fram).

Håller även med om att de två kommande åren med lågkonjunktur kommer bli helt brutala på marknaden för kapitalvaror och konsumentprodukter. Kommer bli en enorm arbetslöshet, men även andra som drar ner på inköp och påföljande extremt låg försäljning av varor man absolut inte måste ha. Detta kommer drabba fordonsindustrin enormt, men det är oavsett drivlina. Kommer gälla alla.

Men även denna lågkonjunktur kommer ju inte heller att vara i all evighet (skulle själv tippa på ca 2-2,5 år).

Efter mörkret kommer ljuset tillbaka, och en mer normal ekonomi återkommer.
Har varit otroligt många faktorer samtidigt. Dels brist på nya bilar. Men också hög malus på nya ICE-bilar, osäkerhet om vilket drivmedel som gäller framöver, osäkerhet om förbud mot ICE-bilar i vissa områden, mindre förmånliga tjänstebilar. Har säkert glömt något.

Tror vi kan räkna med en successiv återgång till den gamla modellen dock. 50% värdeminskning på tre år.

Då spelar inköpspriset allra mest roll.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Lerumsexpressen skrev: 04 feb 2023 10:34
Nej MX-30 är inget för 99,999999% av befolkningen. Har man ont om pengar köp inte en så dyr bil. Har du pengar köp en bättre bil.
Tror på en prisjustering. Många bilar har stått länge. Kan man köpa en för ~200k så är det riktigt prisvärt tycker jag
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Bengt-re »

Korken skrev: 04 feb 2023 11:49
Lerumsexpressen skrev: 04 feb 2023 10:34
Nej MX-30 är inget för 99,999999% av befolkningen. Har man ont om pengar köp inte en så dyr bil. Har du pengar köp en bättre bil.
Tror på en prisjustering. Många bilar har stått länge. Kan man köpa en för ~200k så är det riktigt prisvärt tycker jag
Ja speciellt om man jämnför med en leffe. MX-30 är i mitt tycke en trevligare bil där och hamnar de på isch samma pris hade jag valt mazdan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 04 feb 2023 11:46
martinot skrev: 04 feb 2023 10:30
Korken skrev: 04 feb 2023 08:29
Marknaden har varit väldigt konstig. Alla bilar har i princip stigit i pris de senaste två åren. Både nya och begagnade.
Nu tänkte jag snarare på min första Tesla, som var perioden 2019-2021. Dvs. innan perioden med höjda priser och långa leveranstider inträffade.
Korken skrev: 04 feb 2023 08:29
Men den tiden är nog slut nu. Lågkonjunktur och högre räntor på gång. Leveranstiderna är också i princip borta. Marknaden är mättad med nya elbilar.
Håller med om att 2022 varit en extrem parantes i historien med sina på många håll absurt höga priser. Det kommer inte hända igen (om vi inte skulle få någon ny extrem komponentbrist igen längre fram).

Håller även med om att de två kommande åren med lågkonjunktur kommer bli helt brutala på marknaden för kapitalvaror och konsumentprodukter. Kommer bli en enorm arbetslöshet, men även andra som drar ner på inköp och påföljande extremt låg försäljning av varor man absolut inte måste ha. Detta kommer drabba fordonsindustrin enormt, men det är oavsett drivlina. Kommer gälla alla.

Men även denna lågkonjunktur kommer ju inte heller att vara i all evighet (skulle själv tippa på ca 2-2,5 år).

Efter mörkret kommer ljuset tillbaka, och en mer normal ekonomi återkommer.
Har varit otroligt många faktorer samtidigt. Dels brist på nya bilar. Men också hög malus på nya ICE-bilar, osäkerhet om vilket drivmedel som gäller framöver, osäkerhet om förbud mot ICE-bilar i vissa områden, mindre förmånliga tjänstebilar. Har säkert glömt något.

Tror vi kan räkna med en successiv återgång till den gamla modellen dock. 50% värdeminskning på tre år.

Då spelar inköpspriset allra mest roll.
Tror vi är överens om en tillbakagång till tidigare, men att vi har olika gissningar på vad denna kommer vara. Jag tror mer på en tillbakagång där värdeminskningen på elbilar ligger mer runt 30-40% efter tre år (som den var innan alla komponentbrister). Däremot för fossilbilar så tror jag att den kommer mer tillbaka runt 50% efter tre år.

Håller även med om att värdeminskningen är den största kostnaden, men där tror jag fortsatt att det som tidigare kommer vara en fördel för elbilar vs. bensin/dieselbilar.

Det jag dock inte alls är överens med dig om är gällande att det skulle varit någon oklarhet vilken typ av drivmedel som är framtiden. Det har varit helt klart för mig sedan slutet på 10-talet att det är elektrifiering som gäller för personbilsindustrin. Ingen tvekan där alls.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 04 feb 2023 14:04
Korken skrev: 04 feb 2023 11:46
martinot skrev: 04 feb 2023 10:30
Korken skrev: 04 feb 2023 08:29
Marknaden har varit väldigt konstig. Alla bilar har i princip stigit i pris de senaste två åren. Både nya och begagnade.
Nu tänkte jag snarare på min första Tesla, som var perioden 2019-2021. Dvs. innan perioden med höjda priser och långa leveranstider inträffade.
Korken skrev: 04 feb 2023 08:29
Men den tiden är nog slut nu. Lågkonjunktur och högre räntor på gång. Leveranstiderna är också i princip borta. Marknaden är mättad med nya elbilar.
Håller med om att 2022 varit en extrem parantes i historien med sina på många håll absurt höga priser. Det kommer inte hända igen (om vi inte skulle få någon ny extrem komponentbrist igen längre fram).

Håller även med om att de två kommande åren med lågkonjunktur kommer bli helt brutala på marknaden för kapitalvaror och konsumentprodukter. Kommer bli en enorm arbetslöshet, men även andra som drar ner på inköp och påföljande extremt låg försäljning av varor man absolut inte måste ha. Detta kommer drabba fordonsindustrin enormt, men det är oavsett drivlina. Kommer gälla alla.

Men även denna lågkonjunktur kommer ju inte heller att vara i all evighet (skulle själv tippa på ca 2-2,5 år).

Efter mörkret kommer ljuset tillbaka, och en mer normal ekonomi återkommer.
Har varit otroligt många faktorer samtidigt. Dels brist på nya bilar. Men också hög malus på nya ICE-bilar, osäkerhet om vilket drivmedel som gäller framöver, osäkerhet om förbud mot ICE-bilar i vissa områden, mindre förmånliga tjänstebilar. Har säkert glömt något.

Tror vi kan räkna med en successiv återgång till den gamla modellen dock. 50% värdeminskning på tre år.

Då spelar inköpspriset allra mest roll.
Tror vi är överens om en tillbakagång till tidigare, men att vi har olika gissningar på vad denna kommer vara. Jag tror mer på en tillbakagång där värdeminskningen på elbilar ligger mer runt 30-40% efter tre år (som den var innan alla komponentbrister). Däremot för fossilbilar så tror jag att den kommer mer tillbaka runt 50% efter tre år.

Håller även med om att värdeminskningen är den största kostnaden, men där tror jag fortsatt att det som tidigare kommer vara en fördel för elbilar vs. bensin/dieselbilar.

Det jag dock inte alls är överens med dig om är gällande att det skulle varit någon oklarhet vilken typ av drivmedel som är framtiden. Det har varit helt klart för mig sedan slutet på 10-talet att det är elektrifiering som gäller för personbilsindustrin. Ingen tvekan där alls.
Grejen är ju den att politiken har varit så schizofren de senaste decennierna. Först var det bensin, sen etanol, sen diesel, sen bensin, nu el.

Då köper man gärna en begagnad bil för att se vad som händer..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 04 feb 2023 14:09
Grejen är ju den att politiken har varit så schizofren de senaste decennierna. Först var det bensin, sen etanol, sen diesel, sen bensin, nu el.

Då köper man gärna en begagnad bil för att se vad som händer..
Du tänker fel. Vad vi i lilla Sverige och våra svenska politiker gör, har ytterst liten betydelse vad biltillverkarna satsar på globalt. Det är inga stora tillverkare som har råd att optimera sina bilar efter en så liten marknad som den svenska.

För de flesta av oss som arbetat inom personbilsindustrin (bortsett från den japanska, och några få tyska som BMW) så har det nog inte rått någon större tvekan om att det är elektrifiering som är framtiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 04 feb 2023 14:15
Korken skrev: 04 feb 2023 14:09
Grejen är ju den att politiken har varit så schizofren de senaste decennierna. Först var det bensin, sen etanol, sen diesel, sen bensin, nu el.

Då köper man gärna en begagnad bil för att se vad som händer..
Du tänker fel. Vad vi i lilla Sverige och våra svenska politiker gör, har ytterst liten betydelse vad biltillverkarna satsar på globalt. Det är inga stora tillverkare som har råd att optimera sina bilar efter en så liten marknad som den svenska.

För de flesta av oss som arbetat inom personbilsindustrin (bortsett från den japanska, och några få tyska som BMW) så har det nog inte rått någon större tvekan om att det är elektrifiering som är framtiden.
Så är det ju. Men vad vi köper för bilar i Sverige är primärt en politisk fråga. Det är just politiken som varit schizofren och gjort bilköparna osäkra.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 04 feb 2023 14:21
martinot skrev: 04 feb 2023 14:15
Korken skrev: 04 feb 2023 14:09
Grejen är ju den att politiken har varit så schizofren de senaste decennierna. Först var det bensin, sen etanol, sen diesel, sen bensin, nu el.

Då köper man gärna en begagnad bil för att se vad som händer..
Du tänker fel. Vad vi i lilla Sverige och våra svenska politiker gör, har ytterst liten betydelse vad biltillverkarna satsar på globalt. Det är inga stora tillverkare som har råd att optimera sina bilar efter en så liten marknad som den svenska.

För de flesta av oss som arbetat inom personbilsindustrin (bortsett från den japanska, och några få tyska som BMW) så har det nog inte rått någon större tvekan om att det är elektrifiering som är framtiden.
Så är det ju. Men vad vi köper för bilar i Sverige är primärt en politisk fråga. Det är just politiken som varit schizofren och gjort bilköparna osäkra.
Visst är politiken kass, och extremt hattig i Sverige, det håller jag med om. Är nog själv en av de första att kritisera de. Däremot så måste jag ändå säga att gällande teknikval så har de varit relativt neutrala med sina miljöbonusar. Politikerna har inte själva tagit ställning mellan vätgas eller batteribilar. De har gett precis lika mycket subventioner till båda.

Det har varit helt upp till biltillverkarna, och oss köpare (= marknaden), att bestämma vilken teknik som vi vill ha. Där har elbilar tidigt visat sig vara det som gäller, medans vätgas har sedan länge varit en total återvändsgränd. Detta behöver man inte ha varit Einstein för att inse. Men våra politiker har alltså, för en gångs skull till deras credd, inte lagt sig i detta teknikvalet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 04 feb 2023 14:27
Korken skrev: 04 feb 2023 14:21
martinot skrev: 04 feb 2023 14:15
Korken skrev: 04 feb 2023 14:09
Grejen är ju den att politiken har varit så schizofren de senaste decennierna. Först var det bensin, sen etanol, sen diesel, sen bensin, nu el.

Då köper man gärna en begagnad bil för att se vad som händer..
Du tänker fel. Vad vi i lilla Sverige och våra svenska politiker gör, har ytterst liten betydelse vad biltillverkarna satsar på globalt. Det är inga stora tillverkare som har råd att optimera sina bilar efter en så liten marknad som den svenska.

För de flesta av oss som arbetat inom personbilsindustrin (bortsett från den japanska, och några få tyska som BMW) så har det nog inte rått någon större tvekan om att det är elektrifiering som är framtiden.
Så är det ju. Men vad vi köper för bilar i Sverige är primärt en politisk fråga. Det är just politiken som varit schizofren och gjort bilköparna osäkra.
Visst är politiken kass, och extremt hattig i Sverige, det håller jag med om. Är nog själv en av de första att kritisera de. Däremot så måste jag ändå säga att gällande teknikval så har de varit relativt neutrala med sina miljöbonusar. Politikerna har inte själva tagit ställning mellan vätgas eller batteribilar. De har gett precis lika mycket subventioner till båda.

Det har varit helt upp till biltillverkarna, och oss köpare (= marknaden), att bestämma vilken teknik som vi vill ha. Där har elbilar tidigt visat sig vara det som gäller, medans vätgas har sedan länge varit en total återvändsgränd. Detta behöver man inte ha varit Einstein för att inse. Men våra politiker har alltså, för en gångs skull till deras credd, inte lagt sig i detta teknikvalet.
Fast de har ju gjort mycket dåligt också. Tror Sverige är det enda landet i världen där bilar som XC90 T8 eller Dodge Ram anses önskvärda.

Folk har, med rätta, lågt förtroende för bilpolitiken i Sverige.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Korken skrev: 04 feb 2023 11:49
Lerumsexpressen skrev: 04 feb 2023 10:34
Nej MX-30 är inget för 99,999999% av befolkningen. Har man ont om pengar köp inte en så dyr bil. Har du pengar köp en bättre bil.
Tror på en prisjustering. Många bilar har stått länge. Kan man köpa en för ~200k så är det riktigt prisvärt tycker jag
Pris och värde är givetvis individuellt.
Ser inget värde i en MX-30 om den ska agera annat än en ren pendlarbil. Men även där finns det mycket bättre alternativ för ren pendling, för som familjebil är den riktigt dålig.
Och sannolikt även så för många fler, då de verkar förblir osålda. Och då måste priset sänkas på bilen…men bilen blir inte bättre för det.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 04 feb 2023 14:42
martinot skrev: 04 feb 2023 14:27
Korken skrev: 04 feb 2023 14:21
martinot skrev: 04 feb 2023 14:15
Korken skrev: 04 feb 2023 14:09
Grejen är ju den att politiken har varit så schizofren de senaste decennierna. Först var det bensin, sen etanol, sen diesel, sen bensin, nu el.

Då köper man gärna en begagnad bil för att se vad som händer..
Du tänker fel. Vad vi i lilla Sverige och våra svenska politiker gör, har ytterst liten betydelse vad biltillverkarna satsar på globalt. Det är inga stora tillverkare som har råd att optimera sina bilar efter en så liten marknad som den svenska.

För de flesta av oss som arbetat inom personbilsindustrin (bortsett från den japanska, och några få tyska som BMW) så har det nog inte rått någon större tvekan om att det är elektrifiering som är framtiden.
Så är det ju. Men vad vi köper för bilar i Sverige är primärt en politisk fråga. Det är just politiken som varit schizofren och gjort bilköparna osäkra.
Visst är politiken kass, och extremt hattig i Sverige, det håller jag med om. Är nog själv en av de första att kritisera de. Däremot så måste jag ändå säga att gällande teknikval så har de varit relativt neutrala med sina miljöbonusar. Politikerna har inte själva tagit ställning mellan vätgas eller batteribilar. De har gett precis lika mycket subventioner till båda.

Det har varit helt upp till biltillverkarna, och oss köpare (= marknaden), att bestämma vilken teknik som vi vill ha. Där har elbilar tidigt visat sig vara det som gäller, medans vätgas har sedan länge varit en total återvändsgränd. Detta behöver man inte ha varit Einstein för att inse. Men våra politiker har alltså, för en gångs skull till deras credd, inte lagt sig i detta teknikvalet.
Fast de har ju gjort mycket dåligt också. Tror Sverige är det enda landet i världen där bilar som XC90 T8 eller Dodge Ram anses önskvärda.

Folk har, med rätta, lågt förtroende för bilpolitiken i Sverige.
Visst har svenska politiker gjort en enormt mass fel, och inte bara inom bilpolitiken. Kika bara på elförsörjning, ekonomi/valuta och skenande tung brottslighet/våld. Är nog ännu lägre förtroende här från befolkningen och betydligt större politiska problem.

Men gällande just BEV och vätgasbilar så har de svenska politikerna i stort faktiskt låtit marknaden (biltillverkarna och vi köpare) bestämma.

Det är marknaden som valt elbilar, och inte svenska politiker. De har mer eller mindre bara påverkat tiden för övergången. Inte att den sker (eller inte).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Lerumsexpressen skrev: 04 feb 2023 16:00
Korken skrev: 04 feb 2023 11:49
Lerumsexpressen skrev: 04 feb 2023 10:34
Nej MX-30 är inget för 99,999999% av befolkningen. Har man ont om pengar köp inte en så dyr bil. Har du pengar köp en bättre bil.
Tror på en prisjustering. Många bilar har stått länge. Kan man köpa en för ~200k så är det riktigt prisvärt tycker jag
Pris och värde är givetvis individuellt.
Ser inget värde i en MX-30 om den ska agera annat än en ren pendlarbil. Men även där finns det mycket bättre alternativ för ren pendling, för som familjebil är den riktigt dålig.
Och sannolikt även så för många fler, då de verkar förblir osålda. Och då måste priset sänkas på bilen…men bilen blir inte bättre för det.
Tycker inte att den är särskilt dålig i förhållande till priset. Finns inte så mycket i den prisklassen. Zoe har längre räckvidd men är en plåtburk vid en jämförelse. Dessutom usel krocksäkerhet. Leaf har något längre räckvidd men chademo och också betydligt pappigare.

Just att den är svårsåld är ju en guldgruva om man är spekulant en :)
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 04 feb 2023 16:11
Korken skrev: 04 feb 2023 14:42
martinot skrev: 04 feb 2023 14:27
Korken skrev: 04 feb 2023 14:21
martinot skrev: 04 feb 2023 14:15


Du tänker fel. Vad vi i lilla Sverige och våra svenska politiker gör, har ytterst liten betydelse vad biltillverkarna satsar på globalt. Det är inga stora tillverkare som har råd att optimera sina bilar efter en så liten marknad som den svenska.

För de flesta av oss som arbetat inom personbilsindustrin (bortsett från den japanska, och några få tyska som BMW) så har det nog inte rått någon större tvekan om att det är elektrifiering som är framtiden.
Så är det ju. Men vad vi köper för bilar i Sverige är primärt en politisk fråga. Det är just politiken som varit schizofren och gjort bilköparna osäkra.
Visst är politiken kass, och extremt hattig i Sverige, det håller jag med om. Är nog själv en av de första att kritisera de. Däremot så måste jag ändå säga att gällande teknikval så har de varit relativt neutrala med sina miljöbonusar. Politikerna har inte själva tagit ställning mellan vätgas eller batteribilar. De har gett precis lika mycket subventioner till båda.

Det har varit helt upp till biltillverkarna, och oss köpare (= marknaden), att bestämma vilken teknik som vi vill ha. Där har elbilar tidigt visat sig vara det som gäller, medans vätgas har sedan länge varit en total återvändsgränd. Detta behöver man inte ha varit Einstein för att inse. Men våra politiker har alltså, för en gångs skull till deras credd, inte lagt sig i detta teknikvalet.
Fast de har ju gjort mycket dåligt också. Tror Sverige är det enda landet i världen där bilar som XC90 T8 eller Dodge Ram anses önskvärda.

Folk har, med rätta, lågt förtroende för bilpolitiken i Sverige.
Visst har svenska politiker gjort en enormt mass fel, och inte bara inom bilpolitiken. Kika bara på elförsörjning, ekonomi/valuta och skenande tung brottslighet/våld. Är nog ännu lägre förtroende här från befolkningen och betydligt större politiska problem.

Men gällande just BEV och vätgasbilar så har de svenska politikerna i stort faktiskt låtit marknaden (biltillverkarna och vi köpare) bestämma.

Det är marknaden som valt elbilar, och inte svenska politiker. De har mer eller mindre bara påverkat tiden för övergången. Inte att den sker (eller inte).
Där kan jag hålla med. Dock är laddhybrider en produkt skapad av dumma politiker. Varken bilköpare eller industrin vill ha XC90 T8.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Bengt-re »

Korken skrev: 04 feb 2023 16:24
Lerumsexpressen skrev: 04 feb 2023 16:00
Korken skrev: 04 feb 2023 11:49
Lerumsexpressen skrev: 04 feb 2023 10:34
Nej MX-30 är inget för 99,999999% av befolkningen. Har man ont om pengar köp inte en så dyr bil. Har du pengar köp en bättre bil.
Tror på en prisjustering. Många bilar har stått länge. Kan man köpa en för ~200k så är det riktigt prisvärt tycker jag
Pris och värde är givetvis individuellt.
Ser inget värde i en MX-30 om den ska agera annat än en ren pendlarbil. Men även där finns det mycket bättre alternativ för ren pendling, för som familjebil är den riktigt dålig.
Och sannolikt även så för många fler, då de verkar förblir osålda. Och då måste priset sänkas på bilen…men bilen blir inte bättre för det.
Tycker inte att den är särskilt dålig i förhållande till priset. Finns inte så mycket i den prisklassen. Zoe har längre räckvidd men är en plåtburk vid en jämförelse. Dessutom usel krocksäkerhet. Leaf har något längre räckvidd men chademo och också betydligt pappigare.

Just att den är svårsåld är ju en guldgruva om man är spekulant en :)
Grunden för en bra affär är ofta att hitta en produkt som har någon eller några, gärna större nackdelar, men som är av liten nackdel för en själv eller för sin egen tänkta användning av produkten. Testvinnare attraherar många och kostar därefter
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Bengt-re skrev: 04 feb 2023 17:00
Korken skrev: 04 feb 2023 16:24
Lerumsexpressen skrev: 04 feb 2023 16:00
Korken skrev: 04 feb 2023 11:49
Lerumsexpressen skrev: 04 feb 2023 10:34
Nej MX-30 är inget för 99,999999% av befolkningen. Har man ont om pengar köp inte en så dyr bil. Har du pengar köp en bättre bil.
Tror på en prisjustering. Många bilar har stått länge. Kan man köpa en för ~200k så är det riktigt prisvärt tycker jag
Pris och värde är givetvis individuellt.
Ser inget värde i en MX-30 om den ska agera annat än en ren pendlarbil. Men även där finns det mycket bättre alternativ för ren pendling, för som familjebil är den riktigt dålig.
Och sannolikt även så för många fler, då de verkar förblir osålda. Och då måste priset sänkas på bilen…men bilen blir inte bättre för det.
Tycker inte att den är särskilt dålig i förhållande till priset. Finns inte så mycket i den prisklassen. Zoe har längre räckvidd men är en plåtburk vid en jämförelse. Dessutom usel krocksäkerhet. Leaf har något längre räckvidd men chademo och också betydligt pappigare.

Just att den är svårsåld är ju en guldgruva om man är spekulant en :)
Grunden för en bra affär är ofta att hitta en produkt som har någon eller några, gärna större nackdelar, men som är av liten nackdel för en själv eller för sin egen tänkta användning av produkten. Testvinnare attraherar många och kostar därefter
Så är det verkligen! Andrahandsvärdet är såklart också därefter men man kan aldrig väga upp högre inköpspris med lägre värdeminskning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av taliz »

Korken skrev: 04 feb 2023 17:51
men man kan aldrig väga upp högre inköpspris med lägre värdeminskning.
Ehh jo. Mina elbilar har kostat mig betydligt mindre än mina avgasbilar trots mångdubbelt högre inköpspris, pga väldigt låg eller t.o.m. obefintlig värdeminskning.
Det var också något jag räknade med, annars hade jag inte köpt dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

taliz skrev: 04 feb 2023 18:16
Korken skrev: 04 feb 2023 17:51
men man kan aldrig väga upp högre inköpspris med lägre värdeminskning.
Ehh jo. Mina elbilar har kostat mig betydligt mindre än mina avgasbilar trots mångdubbelt högre inköpspris, pga väldigt låg eller t.o.m. obefintlig värdeminskning.
Det var också något jag räknade med, annars hade jag inte köpt dom.
Syftade på en elbil kontra en annan :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av taliz »

Korken skrev: 04 feb 2023 18:20
taliz skrev: 04 feb 2023 18:16
Korken skrev: 04 feb 2023 17:51
men man kan aldrig väga upp högre inköpspris med lägre värdeminskning.
Ehh jo. Mina elbilar har kostat mig betydligt mindre än mina avgasbilar trots mångdubbelt högre inköpspris, pga väldigt låg eller t.o.m. obefintlig värdeminskning.
Det var också något jag räknade med, annars hade jag inte köpt dom.
Syftade på en elbil kontra en annan :)
De som köpt en ny mx30 och sen ska sälja den tror jag kommer få se ett riktigt saftigt värdetapp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Bengt-re »

taliz skrev: 04 feb 2023 18:36
Korken skrev: 04 feb 2023 18:20
taliz skrev: 04 feb 2023 18:16
Korken skrev: 04 feb 2023 17:51
men man kan aldrig väga upp högre inköpspris med lägre värdeminskning.
Ehh jo. Mina elbilar har kostat mig betydligt mindre än mina avgasbilar trots mångdubbelt högre inköpspris, pga väldigt låg eller t.o.m. obefintlig värdeminskning.
Det var också något jag räknade med, annars hade jag inte köpt dom.
Syftade på en elbil kontra en annan :)
De som köpt en ny mx30 och sen ska sälja den tror jag kommer få se ett riktigt saftigt värdetapp.
Åas gör ägare 2 en bra affär. Om hen tycker att bilen har lämpliga egenskaper
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Bengt-re skrev: 04 feb 2023 18:51
taliz skrev: 04 feb 2023 18:36
Korken skrev: 04 feb 2023 18:20
taliz skrev: 04 feb 2023 18:16
Korken skrev: 04 feb 2023 17:51
men man kan aldrig väga upp högre inköpspris med lägre värdeminskning.
Ehh jo. Mina elbilar har kostat mig betydligt mindre än mina avgasbilar trots mångdubbelt högre inköpspris, pga väldigt låg eller t.o.m. obefintlig värdeminskning.
Det var också något jag räknade med, annars hade jag inte köpt dom.
Syftade på en elbil kontra en annan :)
De som köpt en ny mx30 och sen ska sälja den tror jag kommer få se ett riktigt saftigt värdetapp.
Åas gör ägare 2 en bra affär. Om hen tycker att bilen har lämpliga egenskaper
Står förvånansvärt högt dock. De kostade bara 349k nya när de kom (före bonus). Billigaste på blocket ligger på 250k. Den ägaren har kört gratis..
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Bengt-re »

Korken skrev: 04 feb 2023 19:00
Bengt-re skrev: 04 feb 2023 18:51
taliz skrev: 04 feb 2023 18:36
Korken skrev: 04 feb 2023 18:20
taliz skrev: 04 feb 2023 18:16


Ehh jo. Mina elbilar har kostat mig betydligt mindre än mina avgasbilar trots mångdubbelt högre inköpspris, pga väldigt låg eller t.o.m. obefintlig värdeminskning.
Det var också något jag räknade med, annars hade jag inte köpt dom.
Syftade på en elbil kontra en annan :)
De som köpt en ny mx30 och sen ska sälja den tror jag kommer få se ett riktigt saftigt värdetapp.
Åas gör ägare 2 en bra affär. Om hen tycker att bilen har lämpliga egenskaper
Står förvånansvärt högt dock. De kostade bara 349k nya när de kom (före bonus). Billigaste på blocket ligger på 250k. Den ägaren har kört gratis..
Vänta ett halvår så är nog bilden en annan
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Bengt-re skrev: 04 feb 2023 19:21
Korken skrev: 04 feb 2023 19:00
Bengt-re skrev: 04 feb 2023 18:51
taliz skrev: 04 feb 2023 18:36
Korken skrev: 04 feb 2023 18:20


Syftade på en elbil kontra en annan :)
De som köpt en ny mx30 och sen ska sälja den tror jag kommer få se ett riktigt saftigt värdetapp.
Åas gör ägare 2 en bra affär. Om hen tycker att bilen har lämpliga egenskaper
Står förvånansvärt högt dock. De kostade bara 349k nya när de kom (före bonus). Billigaste på blocket ligger på 250k. Den ägaren har kört gratis..
Vänta ett halvår så är nog bilden en annan
Hoppas!
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Var och provkörde en MX-30 igår. Gav absolut mersmak. Kändes välbyggd och fin att köra. Man sitter rejält högt. Riktig SUV-känsla.

Leverans till sommaren om man beställer en nu.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/m ... /104019536
Skriv svar