Mazda MX-30. Något att ha?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Daven skrev: 02 feb 2023 09:22
Om du något intresse i spotpris och optimering av detta så skulle jag kraftigt avråda från en bil som bara klarar en fas laddning.
Jag som gillar optimerandet med spotpris och laddning av bilarna blir frustrerad över frugans bil som är en fas behöver ladda minst 3 gånger så lång tid ijämnförelse med min Model 3.

Även om du inte har intresse i optimering så kan det även vara frustrerande ibland med enfas, specoellt men en inte så effektiv bil. Men beror givetvis å hur man bor mm.
Är skeptisk till timpris eftersom jag bor i villa med värmepump. Har väldigt små möjligheter att styra förbrukningen. Lite billigare laddning av bilen väger inte riktigt upp de 10 000 kWh som pumpen förbrukar.

I i december hade vi nog haft 70% av förbrukningen vid >4 kr/kWh. Nu blev det väl 2,50 Kr/kWh månadspris istället.

Men har man fjärrvärme går det ju att spara pengar :)
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Daven »

Korken skrev: 02 feb 2023 09:51
Daven skrev: 02 feb 2023 09:22
Om du något intresse i spotpris och optimering av detta så skulle jag kraftigt avråda från en bil som bara klarar en fas laddning.
Jag som gillar optimerandet med spotpris och laddning av bilarna blir frustrerad över frugans bil som är en fas behöver ladda minst 3 gånger så lång tid ijämnförelse med min Model 3.

Även om du inte har intresse i optimering så kan det även vara frustrerande ibland med enfas, specoellt men en inte så effektiv bil. Men beror givetvis å hur man bor mm.
Är skeptisk till timpris eftersom jag bor i villa med värmepump. Har väldigt små möjligheter att styra förbrukningen. Lite billigare laddning av bilen väger inte riktigt upp de 10 000 kWh som pumpen förbrukar.

I i december hade vi nog haft 70% av förbrukningen vid >4 kr/kWh. Nu blev det väl 2,50 Kr/kWh månadspris istället.

Men har man fjärrvärme går det ju att spara pengar :)

Jag har bergvärme i huset och en luft luft i garaget och det går absolut att optimera om man vill :D beror bara på hur mycket man vill nörda ner sig i det :).
Om vi ska hålla oss till ämnet så var det bara ett tips eftersom jag vet själv hur många gånger vi har väntat på enfas bilen och varit tvungna att ta dem andra. Detta var speciellt märkbart med våran första elbil en leaf, den köptes för att vara andrabil men blev snabbt favoriten och den vi båda tog i första fall.
Men det beror på hur man lever och använder sin bil. Men om du ska köpa en enfasbil och använda mer än 70% av batteriet varje dag, så är jag övertygad om att du kommer hamna i situationer där du blir begränsad av laddningen.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Daven skrev: 02 feb 2023 10:33
Korken skrev: 02 feb 2023 09:51
Daven skrev: 02 feb 2023 09:22
Om du något intresse i spotpris och optimering av detta så skulle jag kraftigt avråda från en bil som bara klarar en fas laddning.
Jag som gillar optimerandet med spotpris och laddning av bilarna blir frustrerad över frugans bil som är en fas behöver ladda minst 3 gånger så lång tid ijämnförelse med min Model 3.

Även om du inte har intresse i optimering så kan det även vara frustrerande ibland med enfas, specoellt men en inte så effektiv bil. Men beror givetvis å hur man bor mm.
Är skeptisk till timpris eftersom jag bor i villa med värmepump. Har väldigt små möjligheter att styra förbrukningen. Lite billigare laddning av bilen väger inte riktigt upp de 10 000 kWh som pumpen förbrukar.

I i december hade vi nog haft 70% av förbrukningen vid >4 kr/kWh. Nu blev det väl 2,50 Kr/kWh månadspris istället.

Men har man fjärrvärme går det ju att spara pengar :)

Jag har bergvärme i huset och en luft luft i garaget och det går absolut att optimera om man vill :D beror bara på hur mycket man vill nörda ner sig i det :).
Om vi ska hålla oss till ämnet så var det bara ett tips eftersom jag vet själv hur många gånger vi har väntat på enfas bilen och varit tvungna att ta dem andra. Detta var speciellt märkbart med våran första elbil en leaf, den köptes för att vara andrabil men blev snabbt favoriten och den vi båda tog i första fall.
Men det beror på hur man lever och använder sin bil. Men om du ska köpa en enfasbil och använda mer än 70% av batteriet varje dag, så är jag övertygad om att du kommer hamna i situationer där du blir begränsad av laddningen.
Det kan nog stämma. Man får nog se till att kunna ladda med 32A i så fall. Går ju på en 25A säkring om man vill.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

Korken skrev: 02 feb 2023 10:35
Daven skrev: 02 feb 2023 10:33
Korken skrev: 02 feb 2023 09:51
Daven skrev: 02 feb 2023 09:22
Om du något intresse i spotpris och optimering av detta så skulle jag kraftigt avråda från en bil som bara klarar en fas laddning.
Jag som gillar optimerandet med spotpris och laddning av bilarna blir frustrerad över frugans bil som är en fas behöver ladda minst 3 gånger så lång tid ijämnförelse med min Model 3.

Även om du inte har intresse i optimering så kan det även vara frustrerande ibland med enfas, specoellt men en inte så effektiv bil. Men beror givetvis å hur man bor mm.
Är skeptisk till timpris eftersom jag bor i villa med värmepump. Har väldigt små möjligheter att styra förbrukningen. Lite billigare laddning av bilen väger inte riktigt upp de 10 000 kWh som pumpen förbrukar.

I i december hade vi nog haft 70% av förbrukningen vid >4 kr/kWh. Nu blev det väl 2,50 Kr/kWh månadspris istället.

Men har man fjärrvärme går det ju att spara pengar :)

Jag har bergvärme i huset och en luft luft i garaget och det går absolut att optimera om man vill :D beror bara på hur mycket man vill nörda ner sig i det :).
Om vi ska hålla oss till ämnet så var det bara ett tips eftersom jag vet själv hur många gånger vi har väntat på enfas bilen och varit tvungna att ta dem andra. Detta var speciellt märkbart med våran första elbil en leaf, den köptes för att vara andrabil men blev snabbt favoriten och den vi båda tog i första fall.
Men det beror på hur man lever och använder sin bil. Men om du ska köpa en enfasbil och använda mer än 70% av batteriet varje dag, så är jag övertygad om att du kommer hamna i situationer där du blir begränsad av laddningen.
Det kan nog stämma. Man får nog se till att kunna ladda med 32A i så fall. Går ju på en 25A säkring om man vill.
Nja inte konstant mer än någon timme väl och absolut inte samtidigt som du kör värmepumpen och inget att rekommendera att göra för ofta, bara för att säkringen tål det så är kablarna nog inte dimensionerat för det. Apropå Off topic så kör jag timpris med bergvärmepump men jag har golvvärme vilket du kanske inte har, den kör jag nattetid med viss övervärme så det är varmt på morgonen och något svalare på kvällen. Har dock öven ett välisolerat lågenergihus och ftx som jag sänker dagtid när vi är borta.

Man är väl oftast hemma minst 12 timmar tänker jag och då räcker nog 25A bra, från 90 till 100 så laddar den inte med så hög fart har jag märkt så om 90 räcker är det nog lugnt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av CrazyGang »

Korken skrev: 02 feb 2023 09:45
CrazyGang skrev: 02 feb 2023 07:29
Det är ju den nya snyggingen med CCS från 2020 vi pratar om:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102410126

Med lilla batteriet är den snart nere på 250’. Det laddar ganska långsamt så ingen långresebil men grejjar utan problem 20-25 mil sommartid.

Mycket mer funktionell än Mazdan. Vi är grymt nöjda med vår. Har utan problem kört 5 personer med skidutrustning till Oviksfjällen och tillbaka. Rymlig!
Har aldrig riktigt förstått behovet av att ladda snabbare. Med 50 kW har du 20-80% på en halvtimme är helt ok för mig :)
Fast 20-80% ger max 12-14 mil i en e-Soul med lilla batteriet. 5-80% tar enligt ABRP 50 min så man ska inte underskatta hur långsamt lilla batteriet laddar. ;)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Dafro skrev: 02 feb 2023 12:12
Korken skrev: 02 feb 2023 10:35
Daven skrev: 02 feb 2023 10:33
Korken skrev: 02 feb 2023 09:51
Daven skrev: 02 feb 2023 09:22
Om du något intresse i spotpris och optimering av detta så skulle jag kraftigt avråda från en bil som bara klarar en fas laddning.
Jag som gillar optimerandet med spotpris och laddning av bilarna blir frustrerad över frugans bil som är en fas behöver ladda minst 3 gånger så lång tid ijämnförelse med min Model 3.

Även om du inte har intresse i optimering så kan det även vara frustrerande ibland med enfas, specoellt men en inte så effektiv bil. Men beror givetvis å hur man bor mm.
Är skeptisk till timpris eftersom jag bor i villa med värmepump. Har väldigt små möjligheter att styra förbrukningen. Lite billigare laddning av bilen väger inte riktigt upp de 10 000 kWh som pumpen förbrukar.

I i december hade vi nog haft 70% av förbrukningen vid >4 kr/kWh. Nu blev det väl 2,50 Kr/kWh månadspris istället.

Men har man fjärrvärme går det ju att spara pengar :)

Jag har bergvärme i huset och en luft luft i garaget och det går absolut att optimera om man vill :D beror bara på hur mycket man vill nörda ner sig i det :).
Om vi ska hålla oss till ämnet så var det bara ett tips eftersom jag vet själv hur många gånger vi har väntat på enfas bilen och varit tvungna att ta dem andra. Detta var speciellt märkbart med våran första elbil en leaf, den köptes för att vara andrabil men blev snabbt favoriten och den vi båda tog i första fall.
Men det beror på hur man lever och använder sin bil. Men om du ska köpa en enfasbil och använda mer än 70% av batteriet varje dag, så är jag övertygad om att du kommer hamna i situationer där du blir begränsad av laddningen.
Det kan nog stämma. Man får nog se till att kunna ladda med 32A i så fall. Går ju på en 25A säkring om man vill.
Nja inte konstant mer än någon timme väl och absolut inte samtidigt som du kör värmepumpen och inget att rekommendera att göra för ofta, bara för att säkringen tål det så är kablarna nog inte dimensionerat för det. Apropå Off topic så kör jag timpris med bergvärmepump men jag har golvvärme vilket du kanske inte har, den kör jag nattetid med viss övervärme så det är varmt på morgonen och något svalare på kvällen. Har dock öven ett välisolerat lågenergihus och ftx som jag sänker dagtid när vi är borta.

Man är väl oftast hemma minst 12 timmar tänker jag och då räcker nog 25A bra, från 90 till 100 så laddar den inte med så hög fart har jag märkt så om 90 räcker är det nog lugnt.
Beror lite på. Men en smältsäkring ska enligt spec. inte brinna om överlasten är under 40%. Alltså kan du köra 35A kontinuerligt på en 25A säkring. Går nog att ladda med åtminstone 25A till bilen om du flyttar övriga förbrukare :)

Kablarna är ju dimensionerade efter säkringsstorleken. Vore farligt om de inte tålde vad säkringen tål. Sen har nog de flesta 4 eller 6 mm2 på inkommande till centralen. Vill man vara säker så kan man ju dra en helt ny 4 mm2 kabel för laddning av bil. Då har du minst 4 mm2 hela vägen.

Nackdelen med det är att det är som kallast på natten och därför funkar luft-/vatten som sämst då. Dessutom måste den jobba med högre effekt än nödvändigt (frekvensstyrd pump). Lägre last hela tiden är effektivare än periodvis hög last. Högst oklart om man vinner något skulle jag säga.

Men har man bergvärme med om/off så är läget ett annat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 02 feb 2023 09:45
CrazyGang skrev: 02 feb 2023 07:29
Det är ju den nya snyggingen med CCS från 2020 vi pratar om:

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /102410126

Med lilla batteriet är den snart nere på 250’. Det laddar ganska långsamt så ingen långresebil men grejjar utan problem 20-25 mil sommartid.

Mycket mer funktionell än Mazdan. Vi är grymt nöjda med vår. Har utan problem kört 5 personer med skidutrustning till Oviksfjällen och tillbaka. Rymlig!
Har aldrig riktigt förstått behovet av att ladda snabbare. Med 50 kW har du 20-80% på en halvtimme är helt ok för mig :)
Om jag åker mellan tex. Sthlm och Göteborg, så behöver jag bara stanna en enda gång på en V3-SuC (250 kW) och ladda i 4-5 min. Kan inte bli mycket bättre än så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

Korken skrev: 02 feb 2023 12:42
Dafro skrev: 02 feb 2023 12:12
Korken skrev: 02 feb 2023 10:35
Daven skrev: 02 feb 2023 10:33
Korken skrev: 02 feb 2023 09:51

Är skeptisk till timpris eftersom jag bor i villa med värmepump. Har väldigt små möjligheter att styra förbrukningen. Lite billigare laddning av bilen väger inte riktigt upp de 10 000 kWh som pumpen förbrukar.

I i december hade vi nog haft 70% av förbrukningen vid >4 kr/kWh. Nu blev det väl 2,50 Kr/kWh månadspris istället.

Men har man fjärrvärme går det ju att spara pengar :)

Jag har bergvärme i huset och en luft luft i garaget och det går absolut att optimera om man vill :D beror bara på hur mycket man vill nörda ner sig i det :).
Om vi ska hålla oss till ämnet så var det bara ett tips eftersom jag vet själv hur många gånger vi har väntat på enfas bilen och varit tvungna att ta dem andra. Detta var speciellt märkbart med våran första elbil en leaf, den köptes för att vara andrabil men blev snabbt favoriten och den vi båda tog i första fall.
Men det beror på hur man lever och använder sin bil. Men om du ska köpa en enfasbil och använda mer än 70% av batteriet varje dag, så är jag övertygad om att du kommer hamna i situationer där du blir begränsad av laddningen.
Det kan nog stämma. Man får nog se till att kunna ladda med 32A i så fall. Går ju på en 25A säkring om man vill.
Nja inte konstant mer än någon timme väl och absolut inte samtidigt som du kör värmepumpen och inget att rekommendera att göra för ofta, bara för att säkringen tål det så är kablarna nog inte dimensionerat för det. Apropå Off topic så kör jag timpris med bergvärmepump men jag har golvvärme vilket du kanske inte har, den kör jag nattetid med viss övervärme så det är varmt på morgonen och något svalare på kvällen. Har dock öven ett välisolerat lågenergihus och ftx som jag sänker dagtid när vi är borta.

Man är väl oftast hemma minst 12 timmar tänker jag och då räcker nog 25A bra, från 90 till 100 så laddar den inte med så hög fart har jag märkt så om 90 räcker är det nog lugnt.
Beror lite på. Men en smältsäkring ska enligt spec. inte brinna om överlasten är under 40%. Alltså kan du köra 35A kontinuerligt på en 25A säkring. Går nog att ladda med åtminstone 25A till bilen om du flyttar övriga förbrukare :)

Kablarna är ju dimensionerade efter säkringsstorleken. Vore farligt om de inte tålde vad säkringen tål. Sen har nog de flesta 4 eller 6 mm2 på inkommande till centralen. Vill man vara säker så kan man ju dra en helt ny 4 mm2 kabel för laddning av bil. Då har du minst 4 mm2 hela vägen.

Nackdelen med det är att det är som kallast på natten och därför funkar luft-/vatten som sämst då. Dessutom måste den jobba med högre effekt än nödvändigt (frekvensstyrd pump). Lägre last hela tiden är effektivare än periodvis hög last. Högst oklart om man vinner något skulle jag säga.

Men har man bergvärme med om/off så är läget ett annat.
Vad jag kan se så bör man ha 6 mm2 för 25A och 10 för 32A, tanken med att dom ska klara en överlastad är för startström mm inte för konstant belastning, om du har det så bör du anpassa kabeln för det.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Daven skrev: 02 feb 2023 09:22
Om du något intresse i spotpris och optimering av detta så skulle jag kraftigt avråda från en bil som bara klarar en fas laddning.
Jag som gillar optimerandet med spotpris och laddning av bilarna blir frustrerad över frugans bil som är en fas behöver ladda minst 3 gånger så lång tid ijämnförelse med min Model 3.

Även om du inte har intresse i optimering så kan det även vara frustrerande ibland med enfas, specoellt men en inte så effektiv bil. Men beror givetvis å hur man bor mm.
Jo, det är ju guld, speciellt nu i dessa tider med enormt varierande elpriser, att kunna ladda med full effekt just de få timmarna när elpriserna är som minst hemska. Trefas 11kW är ett givet krav för mig. Skulle aldrig ens överväga något annat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Dafro skrev: 02 feb 2023 20:05
Korken skrev: 02 feb 2023 12:42
Dafro skrev: 02 feb 2023 12:12
Korken skrev: 02 feb 2023 10:35
Daven skrev: 02 feb 2023 10:33



Jag har bergvärme i huset och en luft luft i garaget och det går absolut att optimera om man vill :D beror bara på hur mycket man vill nörda ner sig i det :).
Om vi ska hålla oss till ämnet så var det bara ett tips eftersom jag vet själv hur många gånger vi har väntat på enfas bilen och varit tvungna att ta dem andra. Detta var speciellt märkbart med våran första elbil en leaf, den köptes för att vara andrabil men blev snabbt favoriten och den vi båda tog i första fall.
Men det beror på hur man lever och använder sin bil. Men om du ska köpa en enfasbil och använda mer än 70% av batteriet varje dag, så är jag övertygad om att du kommer hamna i situationer där du blir begränsad av laddningen.
Det kan nog stämma. Man får nog se till att kunna ladda med 32A i så fall. Går ju på en 25A säkring om man vill.
Nja inte konstant mer än någon timme väl och absolut inte samtidigt som du kör värmepumpen och inget att rekommendera att göra för ofta, bara för att säkringen tål det så är kablarna nog inte dimensionerat för det. Apropå Off topic så kör jag timpris med bergvärmepump men jag har golvvärme vilket du kanske inte har, den kör jag nattetid med viss övervärme så det är varmt på morgonen och något svalare på kvällen. Har dock öven ett välisolerat lågenergihus och ftx som jag sänker dagtid när vi är borta.

Man är väl oftast hemma minst 12 timmar tänker jag och då räcker nog 25A bra, från 90 till 100 så laddar den inte med så hög fart har jag märkt så om 90 räcker är det nog lugnt.
Beror lite på. Men en smältsäkring ska enligt spec. inte brinna om överlasten är under 40%. Alltså kan du köra 35A kontinuerligt på en 25A säkring. Går nog att ladda med åtminstone 25A till bilen om du flyttar övriga förbrukare :)

Kablarna är ju dimensionerade efter säkringsstorleken. Vore farligt om de inte tålde vad säkringen tål. Sen har nog de flesta 4 eller 6 mm2 på inkommande till centralen. Vill man vara säker så kan man ju dra en helt ny 4 mm2 kabel för laddning av bil. Då har du minst 4 mm2 hela vägen.

Nackdelen med det är att det är som kallast på natten och därför funkar luft-/vatten som sämst då. Dessutom måste den jobba med högre effekt än nödvändigt (frekvensstyrd pump). Lägre last hela tiden är effektivare än periodvis hög last. Högst oklart om man vinner något skulle jag säga.

Men har man bergvärme med om/off så är läget ett annat.
Vad jag kan se så bör man ha 6 mm2 för 25A och 10 för 32A, tanken med att dom ska klara en överlastad är för startström mm inte för konstant belastning, om du har det så bör du anpassa kabeln för det.
Min poäng är att man kan överlasta sin huvudsäkring rätt ordentligt. Servisledningen är i allmänhet rejält dimensionerad för att kunden ska kunna beställa större huvudsäkring.

Kablarna framför elmätaren äger du själv. Om allt är anpassat för strömstyrkan så är det ingen fara. Det enda som händer är att säkringen brinner. Vet inte varför 40%-kravet finns faktiskt. Startströmmar är ju snarare 1000% överlast i någon millisekund.

Dvärgbrytare klarar inte samma överlast
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 02 feb 2023 20:10
Daven skrev: 02 feb 2023 09:22
Om du något intresse i spotpris och optimering av detta så skulle jag kraftigt avråda från en bil som bara klarar en fas laddning.
Jag som gillar optimerandet med spotpris och laddning av bilarna blir frustrerad över frugans bil som är en fas behöver ladda minst 3 gånger så lång tid ijämnförelse med min Model 3.

Även om du inte har intresse i optimering så kan det även vara frustrerande ibland med enfas, specoellt men en inte så effektiv bil. Men beror givetvis å hur man bor mm.
Jo, det är ju guld, speciellt nu i dessa tider med enormt varierande elpriser, att kunna ladda med full effekt just de få timmarna när elpriserna är som minst hemska. Trefas 11kW är ett givet krav för mig. Skulle aldrig ens överväga något annat.
Det är absolut en aspekt att tänka på. Nyare MX-30 verkar ha 3-fas 11 kW. Äldre endast 32A på en fas.

Samma gäller e-soul och Leaf vad jag förstår.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Bengt-re »

Det finns ju boxar som belastar två faser till enfas bilar. Kan löna sig om man kan hålla ner huvudsäkringen.

https://www.evsolution.se/produkt/accel ... tallation/
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Bengt-re skrev: 02 feb 2023 20:56
Det finns ju boxar som belastar två faser till enfas bilar. Kan löna sig om man kan hålla ner huvudsäkringen.

https://www.evsolution.se/produkt/accel ... tallation/
Det där är riktigt smart! Lär ju löna sig snabbt om man kan slippa större säkring.

Undrar om/när det kommer CCS-laddare för hemmabruk? Bara att likrikta alla faser och trycka ut DC, typ som ett spänningsaggregat
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 737
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Korken skrev: 02 feb 2023 21:47
Bengt-re skrev: 02 feb 2023 20:56
Det finns ju boxar som belastar två faser till enfas bilar. Kan löna sig om man kan hålla ner huvudsäkringen.

https://www.evsolution.se/produkt/accel ... tallation/
Det där är riktigt smart! Lär ju löna sig snabbt om man kan slippa större säkring.

Undrar om/när det kommer CCS-laddare för hemmabruk? Bara att likrikta alla faser och trycka ut DC, typ som ett spänningsaggregat
En 24 kW DC laddare kostar runt 50 kkr.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av expat »

Dafro skrev: 02 feb 2023 20:05
Korken skrev: 02 feb 2023 12:42
Dafro skrev: 02 feb 2023 12:12
Korken skrev: 02 feb 2023 10:35
Daven skrev: 02 feb 2023 10:33



Jag har bergvärme i huset och en luft luft i garaget och det går absolut att optimera om man vill :D beror bara på hur mycket man vill nörda ner sig i det :).
Om vi ska hålla oss till ämnet så var det bara ett tips eftersom jag vet själv hur många gånger vi har väntat på enfas bilen och varit tvungna att ta dem andra. Detta var speciellt märkbart med våran första elbil en leaf, den köptes för att vara andrabil men blev snabbt favoriten och den vi båda tog i första fall.
Men det beror på hur man lever och använder sin bil. Men om du ska köpa en enfasbil och använda mer än 70% av batteriet varje dag, så är jag övertygad om att du kommer hamna i situationer där du blir begränsad av laddningen.
Det kan nog stämma. Man får nog se till att kunna ladda med 32A i så fall. Går ju på en 25A säkring om man vill.
Nja inte konstant mer än någon timme väl och absolut inte samtidigt som du kör värmepumpen och inget att rekommendera att göra för ofta, bara för att säkringen tål det så är kablarna nog inte dimensionerat för det. Apropå Off topic så kör jag timpris med bergvärmepump men jag har golvvärme vilket du kanske inte har, den kör jag nattetid med viss övervärme så det är varmt på morgonen och något svalare på kvällen. Har dock öven ett välisolerat lågenergihus och ftx som jag sänker dagtid när vi är borta.

Man är väl oftast hemma minst 12 timmar tänker jag och då räcker nog 25A bra, från 90 till 100 så laddar den inte med så hög fart har jag märkt så om 90 räcker är det nog lugnt.
Beror lite på. Men en smältsäkring ska enligt spec. inte brinna om överlasten är under 40%. Alltså kan du köra 35A kontinuerligt på en 25A säkring. Går nog att ladda med åtminstone 25A till bilen om du flyttar övriga förbrukare :)

Kablarna är ju dimensionerade efter säkringsstorleken. Vore farligt om de inte tålde vad säkringen tål. Sen har nog de flesta 4 eller 6 mm2 på inkommande till centralen. Vill man vara säker så kan man ju dra en helt ny 4 mm2 kabel för laddning av bil. Då har du minst 4 mm2 hela vägen.

Nackdelen med det är att det är som kallast på natten och därför funkar luft-/vatten som sämst då. Dessutom måste den jobba med högre effekt än nödvändigt (frekvensstyrd pump). Lägre last hela tiden är effektivare än periodvis hög last. Högst oklart om man vinner något skulle jag säga.

Men har man bergvärme med om/off så är läget ett annat.
Vad jag kan se så bör man ha 6 mm2 för 25A och 10 för 32A, tanken med att dom ska klara en överlastad är för startström mm inte för konstant belastning, om du har det så bör du anpassa kabeln för det.
Nja, Emma och Nardik har 35 respektive 40A som max på en 6 mm2 kabel
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

Korken skrev: 02 feb 2023 21:47
Bengt-re skrev: 02 feb 2023 20:56
Det finns ju boxar som belastar två faser till enfas bilar. Kan löna sig om man kan hålla ner huvudsäkringen.

https://www.evsolution.se/produkt/accel ... tallation/
Det där är riktigt smart! Lär ju löna sig snabbt om man kan slippa större säkring.

Undrar om/när det kommer CCS-laddare för hemmabruk? Bara att likrikta alla faser och trycka ut DC, typ som ett spänningsaggregat
Absolut, fast den var bara för 16A, man skulle ju vilja ha den för 20A, hör kostar det 500 per år att gå från 20-25A vilket känns mer prisvärt och tillräckligt men håller med om att man ska satsa på 3 fas 11 kW för när man har enfas så händer det ju att laddningen avbryts vid matlagningen.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

Korken skrev: 02 feb 2023 20:45
Dafro skrev: 02 feb 2023 20:05
Korken skrev: 02 feb 2023 12:42
Dafro skrev: 02 feb 2023 12:12
Korken skrev: 02 feb 2023 10:35

Det kan nog stämma. Man får nog se till att kunna ladda med 32A i så fall. Går ju på en 25A säkring om man vill.
Nja inte konstant mer än någon timme väl och absolut inte samtidigt som du kör värmepumpen och inget att rekommendera att göra för ofta, bara för att säkringen tål det så är kablarna nog inte dimensionerat för det. Apropå Off topic så kör jag timpris med bergvärmepump men jag har golvvärme vilket du kanske inte har, den kör jag nattetid med viss övervärme så det är varmt på morgonen och något svalare på kvällen. Har dock öven ett välisolerat lågenergihus och ftx som jag sänker dagtid när vi är borta.

Man är väl oftast hemma minst 12 timmar tänker jag och då räcker nog 25A bra, från 90 till 100 så laddar den inte med så hög fart har jag märkt så om 90 räcker är det nog lugnt.
Beror lite på. Men en smältsäkring ska enligt spec. inte brinna om överlasten är under 40%. Alltså kan du köra 35A kontinuerligt på en 25A säkring. Går nog att ladda med åtminstone 25A till bilen om du flyttar övriga förbrukare :)

Kablarna är ju dimensionerade efter säkringsstorleken. Vore farligt om de inte tålde vad säkringen tål. Sen har nog de flesta 4 eller 6 mm2 på inkommande till centralen. Vill man vara säker så kan man ju dra en helt ny 4 mm2 kabel för laddning av bil. Då har du minst 4 mm2 hela vägen.

Nackdelen med det är att det är som kallast på natten och därför funkar luft-/vatten som sämst då. Dessutom måste den jobba med högre effekt än nödvändigt (frekvensstyrd pump). Lägre last hela tiden är effektivare än periodvis hög last. Högst oklart om man vinner något skulle jag säga.

Men har man bergvärme med om/off så är läget ett annat.
Vad jag kan se så bör man ha 6 mm2 för 25A och 10 för 32A, tanken med att dom ska klara en överlastad är för startström mm inte för konstant belastning, om du har det så bör du anpassa kabeln för det.
Min poäng är att man kan överlasta sin huvudsäkring rätt ordentligt. Servisledningen är i allmänhet rejält dimensionerad för att kunden ska kunna beställa större huvudsäkring.

Kablarna framför elmätaren äger du själv. Om allt är anpassat för strömstyrkan så är det ingen fara. Det enda som händer är att säkringen brinner. Vet inte varför 40%-kravet finns faktiskt. Startströmmar är ju snarare 1000% överlast i någon millisekund.

Dvärgbrytare klarar inte samma överlast
Håller helt med och vet inte heller varför det är en sådan marginal och du har rätt om startström men nör jag tänker efter så prata jag med någon om detta och tror det till viss del handlar om att tex nör det varit strömavbrott så ska inte huvudsäkring skjuta för att huset startar upp allt samtidigt, läs elvärme mm.
27,8 kWp solceller
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Dafro skrev: 03 feb 2023 04:46
Korken skrev: 02 feb 2023 21:47
Bengt-re skrev: 02 feb 2023 20:56
Det finns ju boxar som belastar två faser till enfas bilar. Kan löna sig om man kan hålla ner huvudsäkringen.

https://www.evsolution.se/produkt/accel ... tallation/
Det där är riktigt smart! Lär ju löna sig snabbt om man kan slippa större säkring.

Undrar om/när det kommer CCS-laddare för hemmabruk? Bara att likrikta alla faser och trycka ut DC, typ som ett spänningsaggregat
Absolut, fast den var bara för 16A, man skulle ju vilja ha den för 20A, hör kostar det 500 per år att gå från 20-25A vilket känns mer prisvärt och tillräckligt men håller med om att man ska satsa på 3 fas 11 kW för när man har enfas så händer det ju att laddningen avbryts vid matlagningen.
Instämmer helt. 3-fas är överlägset.

Frågan är väl om det ska avgöra valet av bil dock. Med Accelev och 25A säkring kan du nog ladda med 32A hela tiden. 7,4 kW är ganska mycket.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

Korken skrev: 03 feb 2023 06:37
Dafro skrev: 03 feb 2023 04:46
Korken skrev: 02 feb 2023 21:47
Bengt-re skrev: 02 feb 2023 20:56
Det finns ju boxar som belastar två faser till enfas bilar. Kan löna sig om man kan hålla ner huvudsäkringen.

https://www.evsolution.se/produkt/accel ... tallation/
Det där är riktigt smart! Lär ju löna sig snabbt om man kan slippa större säkring.

Undrar om/när det kommer CCS-laddare för hemmabruk? Bara att likrikta alla faser och trycka ut DC, typ som ett spänningsaggregat
Absolut, fast den var bara för 16A, man skulle ju vilja ha den för 20A, hör kostar det 500 per år att gå från 20-25A vilket känns mer prisvärt och tillräckligt men håller med om att man ska satsa på 3 fas 11 kW för när man har enfas så händer det ju att laddningen avbryts vid matlagningen.
Instämmer helt. 3-fas är överlägset.

Frågan är väl om det ska avgöra valet av bil dock. Med Accelev och 25A säkring kan du nog ladda med 32A hela tiden. 7,4 kW är ganska mycket.
Absolut inte om laddtiden inte är något problem. Jag tror inte att bilen konstant klarar av max laddeffekt hela tiden, en känsla jag har fått. Om du kan få en sådan bil till bättre pris och du inte har flera bilar som behöver laddas så kör på en enfas.
27,8 kWp solceller
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Dafro skrev: 03 feb 2023 07:58
Korken skrev: 03 feb 2023 06:37
Dafro skrev: 03 feb 2023 04:46
Korken skrev: 02 feb 2023 21:47
Bengt-re skrev: 02 feb 2023 20:56
Det finns ju boxar som belastar två faser till enfas bilar. Kan löna sig om man kan hålla ner huvudsäkringen.

https://www.evsolution.se/produkt/accel ... tallation/
Det där är riktigt smart! Lär ju löna sig snabbt om man kan slippa större säkring.

Undrar om/när det kommer CCS-laddare för hemmabruk? Bara att likrikta alla faser och trycka ut DC, typ som ett spänningsaggregat
Absolut, fast den var bara för 16A, man skulle ju vilja ha den för 20A, hör kostar det 500 per år att gå från 20-25A vilket känns mer prisvärt och tillräckligt men håller med om att man ska satsa på 3 fas 11 kW för när man har enfas så händer det ju att laddningen avbryts vid matlagningen.
Instämmer helt. 3-fas är överlägset.

Frågan är väl om det ska avgöra valet av bil dock. Med Accelev och 25A säkring kan du nog ladda med 32A hela tiden. 7,4 kW är ganska mycket.
Absolut inte om laddtiden inte är något problem. Jag tror inte att bilen konstant klarar av max laddeffekt hela tiden, en känsla jag har fått. Om du kan få en sådan bil till bättre pris och du inte har flera bilar som behöver laddas så kör på en enfas.
Inte jättestor skillnad mellan 16A trefas och 32A enfas egentligen. Fördelen med 3-fas är ju främst att man slipper snedbelastningen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Bjelke »

Lerumsexpressen skrev: 02 feb 2023 22:15
Korken skrev: 02 feb 2023 21:47
Bengt-re skrev: 02 feb 2023 20:56
Det finns ju boxar som belastar två faser till enfas bilar. Kan löna sig om man kan hålla ner huvudsäkringen.

https://www.evsolution.se/produkt/accel ... tallation/
Det där är riktigt smart! Lär ju löna sig snabbt om man kan slippa större säkring.

Undrar om/när det kommer CCS-laddare för hemmabruk? Bara att likrikta alla faser och trycka ut DC, typ som ett spänningsaggregat
En 24 kW DC laddare kostar runt 50 kkr.
Och dom har ju funnits rätt länge nu också, priserna kanske har gått upp (men skulle lika
gärna kunnat gått ner också) men jag fick pris på 32 tusen för en mindre variant för flera år
sedan (2015 typ) men den var nog på 11kW (vilket passade bra på Leaf 24 och 16A säkringar).
Jag passade på den då, inte direkt värt priset (extra retfullt när man även hade en Tesla som
kunde ladda så snabbt med medföljande grejer liksom).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 03 feb 2023 09:32
Inte jättestor skillnad mellan 16A trefas och 32A enfas egentligen. Fördelen med 3-fas är ju främst att man slipper snedbelastningen.
Effekten för elbilen i sig är väl någorlunda OK (ca 2/3-delar av normal), men det är som du själv är inne på väldigt dum och opraktiskt just med den typen av snedbelastning. Ingen höjdare, och speciellt inte med en sådan stor effektkonsument som en elbil utgör för ett normalt småhus. Hade helt klart betalat mer för en elbil med 3-fas-stöd (eller rättare sagt; är inte aktuellt för mig med en 1-fasbil) om allt annat är lika.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 03 feb 2023 18:25
Korken skrev: 03 feb 2023 09:32
Inte jättestor skillnad mellan 16A trefas och 32A enfas egentligen. Fördelen med 3-fas är ju främst att man slipper snedbelastningen.
Effekten för elbilen i sig är väl någorlunda OK (ca 2/3-delar av normal), men det är som du själv är inne på väldigt dum och opraktiskt just med den typen av snedbelastning. Ingen höjdare, och speciellt inte med en sådan stor effektkonsument som en elbil utgör för ett normalt småhus. Hade helt klart betalat mer för en elbil med 3-fas-stöd (eller rättare sagt; är inte aktuellt för mig med en 1-fasbil) om allt annat är lika.
Visst är det en nackdel. Men det avspeglas ju också i priset.

Jag vill gärna ha låg värdeminskning. Köper hellre en ny bil lite oftare istället. Det ”normala” är ju 50% värdeminskning på 3 år. Vi är snart där igen.

En tre år gammal model 3 närmar sig 300 000 kr. Blir hiskeliga pengar per månad..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 03 feb 2023 20:06
Jag vill gärna ha låg värdeminskning. Köper hellre en ny bil lite oftare istället. Det ”normala” är ju 50% värdeminskning på 3 år. Vi är snart där igen.

En tre år gammal model 3 närmar sig 300 000 kr. Blir hiskeliga pengar per månad..
Jag gillar också att köpa nya bilar ofta, och skulle nog säga att jag aldrig haft några nya bilar som varit så billiga som M3. Speciellt värdeminskningen har varit extremt låg. Men även extremt låg skatt, låg drivmedelskostnad, och inga servicekostnader har bidragit till att gjort de till extremt billiga bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 03 feb 2023 23:53
Korken skrev: 03 feb 2023 20:06
Jag vill gärna ha låg värdeminskning. Köper hellre en ny bil lite oftare istället. Det ”normala” är ju 50% värdeminskning på 3 år. Vi är snart där igen.

En tre år gammal model 3 närmar sig 300 000 kr. Blir hiskeliga pengar per månad..
Jag gillar också att köpa nya bilar ofta, och skulle nog säga att jag aldrig haft några nya bilar som varit så billiga som M3. Speciellt värdeminskningen har varit extremt låg. Men även extremt låg skatt, låg drivmedelskostnad, och inga servicekostnader har bidragit till att gjort de till extremt billiga bilar.
Marknaden har varit väldigt konstig. Alla bilar har i princip stigit i pris de senaste två åren. Både nya och begagnade.

Men den tiden är nog slut nu. Lågkonjunktur och högre räntor på gång. Leveranstiderna är också i princip borta. Marknaden är mättad med nya elbilar.

Jag skulle bli förvånad om vi inte kommer tillbaka till riktmärket 50% värdetapp på tre år. Eller ja, vi är väl nästan där redan. En 3 år gammal model 3 med krok och färgtillval kostar under 350 000 Kr. När priserna anpassat sig lite mer så kostar den nog närmare 275 000 Kr. D.v.s. hälften av en ny.
Skriv svar