Mazda MX-30. Något att ha?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5419
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Korken skrev: 05 feb 2023 16:13
Sjukt ändå. Jag är 33 år och bor på landet i villa. Senaste skada för 5 år sedan. Då var det inte ens mitt fel, utan en studsmatta som träffade bilen i en storm. Har aldrig varit vållande till en olycka och har haft körkort i 15 år.

Vad kostar det för en 25-åring i Stockholm? Går det ens att få en försäkring?
Tillbaka ON TOPIC!

Är det ingen som har någon bra kreativ lösning på hur vi kan få in Korken här i en Tesla? ;)

Jag tycker det verkar som du Korken kollar priser via Internet (som t.ex. i fallet Zmarta ovan).

Skulle Korken kunna få bättre 'deals' ifall han istället pratar med handläggare i telefon? Finns det något bolag vi inte tänkt på som skulle kunna 'come through' här och ge en vettig deal?

Kanske är det den där studsmattan som spökar? Och det skiter väl ett datorsystem i. Men en verklig handläggare kanske skulle kunna göra en annan bedömning. Tänker då t.ex. fortf. på Trygg Hansa.

En annan idé kanske skulle kunna vara att kolla om det blir annorlunda ifall du istället testar med din 'significant other' (nu kommer jag inte ihåg ifall du skrivit ut om du är gift eller sambo...).

Om hon talar med t.ex. Trygg Hansa, så med lite tur kanske det slår slint i huvudet på handläggaren och så tänker hen typ att 'Det är klart bruden ska köra Tesla!' och så får hon ett 'offer she can't refuse'... ;)

Det är väl det enda jag kan komma på. Har inte själv hållt på och micklat så mkt med bilförsäkringar... :?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5419
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SwedishAdvocate »

@Korken:

Om du vill maximera möjligheterna till bra inlägg ang. bilförsäkringar så tror jag det är bättre att du skapar en ny tråd med en bra titel om just det...

Finns nog ingen som kan läsa alla trådarna på det här forumet, och jag tror det finns risk för att en hel del som skulle kunna ha bra input om just försäkringar hoppar den här tråden eftersom det ju är rätt svårt att veta att det är försäkringar som diskuteras...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 737
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Lerumsexpressen »

SwedishAdvocate skrev: 07 feb 2023 18:41
Lerumsexpressen skrev: 07 feb 2023 15:53
SwedishAdvocate skrev: 07 feb 2023 10:25
Det kanske krävs att Svenska staten startar upp ett försäkringsbolag. Typ som de gjorde med SBAB och bolånen. Funkar alldeles utmärkt kan jag personligen intyga. ;)

SBAB Elbilsförsäkring kanske!

Har vi någon partipolitiskt aktiv på forumet? Isåfall är det bara att sno den här idén. Den är gratis och det här bjuder jag på! ;)
Att staten lägger sig i brukar funka jättedåligt!
De löser klimat-och energikrisen med Svenska kraftnät och Vattenfall.
Med Telia hjälper vi diktaturer få telefonin att funka.
SOS alarm löser tryggheten genom att inte svara i telefon.
And so on.
Ska jag eller ska jag inte... ;)

Nä. Jag pallar inte... Och ingen av er kommer ju (typ nästan 100% säkert) att ändra åsikt oavsett... Känns också lite taskigt mot vår nya och engagerade medlem Korken här att köra den off-topic diskussionen i hans tråd... ;)

Men fördelen med staten är att de iallafall när det gäller SBAB och bolån inte har något vinstintresse, så här är SBAB faktiskt ett seriöst tips! Iallafall om det är ngn som inte har jättehöga inkomster och skulle vilja se om det är möjligt att sänka bolåneräntan. Ni som tjänar riktigt bra verkar ju kunna få bra räntor av de andra aktörerna också...
Tror du verkligen att de inte har något vinstintresse?
Jag gick in på deras hemsida, och där står det;
Lönsamhet: Avkastning på eget kapital över tid ≥ 10 %
Så SBAB är ingen välgörenhet, men de göder fler munnar (politiker och deras polare) genom att pyssla med massa annat än bara bankverksamheten, så SBAB kunderna bidrar till sociala aktiviteter som SBAB behagar att pyssla med.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5419
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 07 feb 2023 19:02
Tror du verkligen att de inte har något vinstintresse?
Jag gick in på deras hemsida, och där står det;
Lönsamhet: Avkastning på eget kapital över tid ≥ 10 %
Så SBAB är ingen välgörenhet, men de göder fler munnar (politiker och deras polare) genom att pyssla med massa annat än bara bankverksamheten, så SBAB kunderna bidrar till sociala aktiviteter som SBAB behagar att pyssla med.
Ok. Poäng till dig. Men vad har de andra aktörerna för lönsamhet då? Och det är ju inte bara lönsamheten som spelar roll här. Även lönenivåer och bonusar spelar roll. Finns säkert ännu mer som kanske lokalhyror/fastighetsunderhåll el liknande. Känns som man skulle behöva kolla på den biten också. Och det pallar inte jag... Så engagerad är jag inte. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

SwedishAdvocate skrev: 07 feb 2023 18:51
Korken skrev: 05 feb 2023 16:13
Sjukt ändå. Jag är 33 år och bor på landet i villa. Senaste skada för 5 år sedan. Då var det inte ens mitt fel, utan en studsmatta som träffade bilen i en storm. Har aldrig varit vållande till en olycka och har haft körkort i 15 år.

Vad kostar det för en 25-åring i Stockholm? Går det ens att få en försäkring?
Tillbaka ON TOPIC!

Är det ingen som har någon bra kreativ lösning på hur vi kan få in Korken här i en Tesla? ;)

Jag tycker det verkar som du Korken kollar priser via Internet (som t.ex. i fallet Zmarta ovan).

Skulle Korken kunna få bättre 'deals' ifall han istället pratar med handläggare i telefon? Finns det något bolag vi inte tänkt på som skulle kunna 'come through' här och ge en vettig deal?

Kanske är det den där studsmattan som spökar? Och det skiter väl ett datorsystem i. Men en verklig handläggare kanske skulle kunna göra en annan bedömning. Tänker då t.ex. fortf. på Trygg Hansa.

En annan idé kanske skulle kunna vara att kolla om det blir annorlunda ifall du istället testar med din 'significant other' (nu kommer jag inte ihåg ifall du skrivit ut om du är gift eller sambo...).

Om hon talar med t.ex. Trygg Hansa, så med lite tur kanske det slår slint i huvudet på handläggaren och så tänker hen typ att 'Det är klart bruden ska köra Tesla!' och så får hon ett 'offer she can't refuse'... ;)

Det är väl det enda jag kan komma på. Har inte själv hållt på och micklat så mkt med bilförsäkringar... :?
Äger inte mindre än tre bilar. Enda skadan är som sagt studsmattan för 5 år sedan. Men måste ju vara enormt många skadefria år totalt (om de räknar så?)
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

SwedishAdvocate skrev: 07 feb 2023 18:59
@Korken:

Om du vill maximera möjligheterna till bra inlägg ang. bilförsäkringar så tror jag det är bättre att du skapar en ny tråd med en bra titel om just det...

Finns nog ingen som kan läsa alla trådarna på det här forumet, och jag tror det finns risk för att en hel del som skulle kunna ha bra input om just försäkringar hoppar den här tråden eftersom det ju är rätt svårt att veta att det är försäkringar som diskuteras...
Kanske kan fråga i nån befintlig försäkringstråd. Men det känns som ett enda stort lotteri. Ett bolag som är billigt för en person är det inte nödvändigtvis för en annan.

Sen kan det nog vara bristande statistik i många fall. Vet t.ex. att de nya kinesiska märkena (BYD, Maxus m.fl.) varit galet dyra. Inte för att de är olycksdrabbade utan för att de räknar på ”worst case” när statistik saknas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 05 feb 2023 16:08
Nils944 skrev: 05 feb 2023 14:00
Pengar-mässigt är en begagnad Leaf 40 för ca 200tkr ett bra val: Låga kapital- och driftskostnader och en driftsäker och praktisk bil. Men det är inte alltid pengarna som styr.
Tror du har helt rätt. Men det var ju den lilla detaljen med chademo. Det var därför jag blev sugen på MX-30. Typ billigaste ”riktiga” elbilen med CCS.

Har man CCS så tar man sig ju alltid fram. Även om man får ladda lite oftare.
Håller med. Skulle själv aldrig välja en bil utan CCS.

Även om effekten endast är 50kW så är det en fördel med CSS på bilen då i princip alla laddstationer stödjer det, men inte alla nya laddstationer som stödjer CHAdeMO (Tesla, Ionity, mflr).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 07 feb 2023 10:19
Piggelin skrev: 07 feb 2023 09:32
Korken skrev: 07 feb 2023 09:19
Märkligt det här med försäkringar. MX-30 är human. Likaså Opels och Citroens elbilar.

Peugeots elbilar däremot, ligger på 1000 kr/mån. Sjukt att det kan skilja så mycket.
Håller med. Betalade under 300 för en Peugeot laddhybrid. För en Tesla vill de ha 1000 kr i månaden.

Tesla startar egen försäkring i USA men den lär väl knappast komma hit antar jag.
Frågan är om det hjälper. Premierna är ju höga av en anledning. De kan ju knappast driva verksamheten med förlust.

Sänker kalkylen totalt med dessa premier.
Tror det kan hjälpa stort om Tesla skulle sälja egna försäkringar.

Vad jag hört är det så stora variationer mellan olika försäkringsbolag, och även mellan olika elbilsmodeller, pga. att de har för lite statistik och data att basera förväntade skadekostnader på (och därmed vettig nivå på premien). Antar att Tesla har mycket bättre data om Teslabilar än alla andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev: 07 feb 2023 21:25
Korken skrev: 05 feb 2023 16:08
Nils944 skrev: 05 feb 2023 14:00
Pengar-mässigt är en begagnad Leaf 40 för ca 200tkr ett bra val: Låga kapital- och driftskostnader och en driftsäker och praktisk bil. Men det är inte alltid pengarna som styr.
Tror du har helt rätt. Men det var ju den lilla detaljen med chademo. Det var därför jag blev sugen på MX-30. Typ billigaste ”riktiga” elbilen med CCS.

Har man CCS så tar man sig ju alltid fram. Även om man får ladda lite oftare.
Håller med. Skulle själv aldrig välja en bil utan CCS.

Även om effekten endast är 50kW så är det en fördel med CSS på bilen då i princip alla laddstationer stödjer det, men inte alla nya laddstationer som stödjer CHAdeMO (Tesla, Ionity, mflr).
Man kan väl t.o.m. säga att inga nya stationer stödjer CHAdeMO… när byggdes den senaste egentligen?
Möjligen att några 50kW har det kvar men känns som att det var ett tag sedan jag såg en…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Daven »

Bjelke skrev: 08 feb 2023 06:56
martinot skrev: 07 feb 2023 21:25
Korken skrev: 05 feb 2023 16:08
Nils944 skrev: 05 feb 2023 14:00
Pengar-mässigt är en begagnad Leaf 40 för ca 200tkr ett bra val: Låga kapital- och driftskostnader och en driftsäker och praktisk bil. Men det är inte alltid pengarna som styr.
Tror du har helt rätt. Men det var ju den lilla detaljen med chademo. Det var därför jag blev sugen på MX-30. Typ billigaste ”riktiga” elbilen med CCS.

Har man CCS så tar man sig ju alltid fram. Även om man får ladda lite oftare.
Håller med. Skulle själv aldrig välja en bil utan CCS.

Även om effekten endast är 50kW så är det en fördel med CSS på bilen då i princip alla laddstationer stödjer det, men inte alla nya laddstationer som stödjer CHAdeMO (Tesla, Ionity, mflr).
Man kan väl t.o.m. säga att inga nya stationer stödjer CHAdeMO… när byggdes den senaste egentligen?
Möjligen att några 50kW har det kvar men känns som att det var ett tag sedan jag såg en…
Cirkel K brukar väll sätt upp CHAdeMO när de installerar nya snabbladdare? Tex denna som installerades under förra året i Växjö.
Däremot så håller jag med om att man ska hålla sig till CCS.
Screenshot_20230208_065756_ChargeFinder.jpg
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

Oj vad dumt, hur ser ekonomin ut på de 2 chademo kan man undra. Finns väl inte många fler än leaf som har chademo som man kan köpa som ny bil. Nä ska man inte bara hålla sig inom kommungränserna utan behöver ladda på längre resor så ska man ha ccs.
27,8 kWp solceller
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Dafro skrev: 08 feb 2023 08:17
Oj vad dumt, hur ser ekonomin ut på de 2 chademo kan man undra. Finns väl inte många fler än leaf som har chademo som man kan köpa som ny bil. Nä ska man inte bara hålla sig inom kommungränserna utan behöver ladda på längre resor så ska man ha ccs.
Vi tänker i samma banor.

Och där är ju MX-30 i princip det billigaste man kan hitta. 4-sitsiga bilar går bort, så e-up (med syskon), Honda e och Fiat 500 kan vi glömma.

Kikade på MG ZS igår. Hur kan man göra en bil utan nackskydd på mittplatsen och utan längdjusterbar ratt? Helt ointressant för mig.

MX-30 faller inte på någon punkt riktigt. Jag håller med om att batteriet är för litet och förbrukningen för hög. Men räckvidden behöver ju inte vara mer än tillräcklig. Det tror jag att den är :)

Eller har jag missat något bra alternativ?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

Har inte kollat runt på sistone, vet att en hel del här förespråkar en tesla model 3, men då ska man stå ut med den och tycka att den passar sina behov.

Kollade på bytbil och mazdan gick ju få till bra pris. Jämförde med vår leaf i ABRP Linköping till Jönköping och blev ca 10% sämre så den verkar mycket vettigare så den har ccs. Slå till vet ja, skönt att få se lite andra bilar i trafiken än my…
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
SwedishAdvocate
Inlägg: 5419
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eftersom du ju inte kan tänka dig en Ioniq Electric så verkar ju inte den vara aktuell i just ditt fall... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev: 08 feb 2023 09:50
Eftersom du ju inte kan tänka dig en Ioniq Electric så verkar ju inte den vara aktuell i just ditt fall... ;)
Ja den har jag glömt, sen är ju grymt snål, men vansinnigt ful. :D
27,8 kWp solceller
SwedishAdvocate
Inlägg: 5419
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev: 08 feb 2023 09:59
SwedishAdvocate skrev: 08 feb 2023 09:50
Eftersom du ju inte kan tänka dig en Ioniq Electric så verkar ju inte den vara aktuell i just ditt fall... ;)
Ja den har jag glömt, sen är ju grymt snål, men vansinnigt ful. :D
De är väl inte jättevanliga... Och minns inte ifall du skrivit det tidigare i tråden... Har du sett en i verkligheten eller har du bara gått efter bilder? Den helt eldrivna skiljer sig ju vidare lite i utseende från mildhybrid- och plug-invarianterna...

Du kanske skulle tycka att den åtm. är helt ok ifall du kikade på en ute i verkligheten... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av CrazyGang »

Korken skrev: 08 feb 2023 09:30
Dafro skrev: 08 feb 2023 08:17
Oj vad dumt, hur ser ekonomin ut på de 2 chademo kan man undra. Finns väl inte många fler än leaf som har chademo som man kan köpa som ny bil. Nä ska man inte bara hålla sig inom kommungränserna utan behöver ladda på längre resor så ska man ha ccs.
Vi tänker i samma banor.

Och där är ju MX-30 i princip det billigaste man kan hitta. 4-sitsiga bilar går bort, så e-up (med syskon), Honda e och Fiat 500 kan vi glömma.

Kikade på MG ZS igår. Hur kan man göra en bil utan nackskydd på mittplatsen och utan längdjusterbar ratt? Helt ointressant för mig.

MX-30 faller inte på någon punkt riktigt. Jag håller med om att batteriet är för litet och förbrukningen för hög. Men räckvidden behöver ju inte vara mer än tillräcklig. Det tror jag att den är :)

Eller har jag missat något bra alternativ?
Glöm inte e-Soul! CCS, fem bra platser, riktiga dörrar(!) och högt bruksvärde. Grejjar både 75kg på taket och kan ha dragkrok för lätta släp och cykelhållare/bakbox. Trefasladdning från 2021, 7 års garanti och allmänt problemfri.

E-Soul FTW! :D
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Dafro skrev: 08 feb 2023 09:48
Har inte kollat runt på sistone, vet att en hel del här förespråkar en tesla model 3, men då ska man stå ut med den och tycka att den passar sina behov.

Kollade på bytbil och mazdan gick ju få till bra pris. Jämförde med vår leaf i ABRP Linköping till Jönköping och blev ca 10% sämre så den verkar mycket vettigare så den har ccs. Slå till vet ja, skönt att få se lite andra bilar i trafiken än my…
Mazdan har ju också aktiv temperaturkontroll av batteriet. Så ingen rapidgate som på Leaf.

Dock laddar den sakta. Max 40 kW. Rätt störigt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev: 08 feb 2023 10:05
Dafro skrev: 08 feb 2023 09:59
SwedishAdvocate skrev: 08 feb 2023 09:50
Eftersom du ju inte kan tänka dig en Ioniq Electric så verkar ju inte den vara aktuell i just ditt fall... ;)
Ja den har jag glömt, sen är ju grymt snål, men vansinnigt ful. :D
De är väl inte jättevanliga... Och minns inte ifall du skrivit det tidigare i tråden... Har du sett en i verkligheten eller har du bara gått efter bilder? Den helt eldrivna skiljer sig ju vidare lite i utseende från mildhybrid- och plug-invarianterna...

Du kanske skulle tycka att den åtm. är helt ok ifall du kikade på en ute i verkligheten... ;)
Ok jag överdrev lite, den ör helt klart snyggare än m3 och my. En kollega har en så jag har t.o.m. åkt i en. Jag ska gå från 2 bilar till en så jag hr inget behov.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

Korken skrev: 08 feb 2023 10:18
Dafro skrev: 08 feb 2023 09:48
Har inte kollat runt på sistone, vet att en hel del här förespråkar en tesla model 3, men då ska man stå ut med den och tycka att den passar sina behov.

Kollade på bytbil och mazdan gick ju få till bra pris. Jämförde med vår leaf i ABRP Linköping till Jönköping och blev ca 10% sämre så den verkar mycket vettigare så den har ccs. Slå till vet ja, skönt att få se lite andra bilar i trafiken än my…
Mazdan har ju också aktiv temperaturkontroll av batteriet. Så ingen rapidgate som på Leaf.

Dock laddar den sakta. Max 40 kW. Rätt störigt.
40 var inte så bra, som Max eller bara en bit upp? Jag kollar, blev nyfiken. Men om det är sällan som man gör långresor så kan man väl leva med det.

Edit: kollade nu och Max är ca 37 upp till 57% och sedan neråt. Nä denna hade gått bort för mig om man ska göra mer än en längre resa om året och aldrig om man skulle behöva ladda mer än en gång på resan.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 08 feb 2023 06:56

Man kan väl t.o.m. säga att inga nya stationer stödjer CHAdeMO… när byggdes den senaste egentligen?
De laddstationer Eviny sätter upp verkar få Chademo. I vart fall finns det på den nya laddststionen Eviny satte upp i höstas i Gällivare. 62.5kW tror jag.

(Inte för att jag på något sätt tycker man skulle välja en bil med Chademo före CCS, men som info.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Dafro skrev: 08 feb 2023 10:22
Korken skrev: 08 feb 2023 10:18
Dafro skrev: 08 feb 2023 09:48
Har inte kollat runt på sistone, vet att en hel del här förespråkar en tesla model 3, men då ska man stå ut med den och tycka att den passar sina behov.

Kollade på bytbil och mazdan gick ju få till bra pris. Jämförde med vår leaf i ABRP Linköping till Jönköping och blev ca 10% sämre så den verkar mycket vettigare så den har ccs. Slå till vet ja, skönt att få se lite andra bilar i trafiken än my…
Mazdan har ju också aktiv temperaturkontroll av batteriet. Så ingen rapidgate som på Leaf.

Dock laddar den sakta. Max 40 kW. Rätt störigt.
40 var inte så bra, som Max eller bara en bit upp? Jag kollar, blev nyfiken. Men om det är sällan som man gör långresor så kan man väl leva med det.

Edit: kollade nu och Max är ca 37 upp till 57% och sedan neråt. Nä denna hade gått bort för mig om man ska göra mer än en längre resa om året och aldrig om man skulle behöva ladda mer än en gång på resan.
Laddar väl inte sämre än övriga bilar i samma prisklass dock? Den håller högre hastighet längre upp än många andra men toppen är lite lägre.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

Korken skrev: 08 feb 2023 10:30
Dafro skrev: 08 feb 2023 10:22
Korken skrev: 08 feb 2023 10:18
Dafro skrev: 08 feb 2023 09:48
Har inte kollat runt på sistone, vet att en hel del här förespråkar en tesla model 3, men då ska man stå ut med den och tycka att den passar sina behov.

Kollade på bytbil och mazdan gick ju få till bra pris. Jämförde med vår leaf i ABRP Linköping till Jönköping och blev ca 10% sämre så den verkar mycket vettigare så den har ccs. Slå till vet ja, skönt att få se lite andra bilar i trafiken än my…
Mazdan har ju också aktiv temperaturkontroll av batteriet. Så ingen rapidgate som på Leaf.

Dock laddar den sakta. Max 40 kW. Rätt störigt.
40 var inte så bra, som Max eller bara en bit upp? Jag kollar, blev nyfiken. Men om det är sällan som man gör långresor så kan man väl leva med det.

Edit: kollade nu och Max är ca 37 upp till 57% och sedan neråt. Nä denna hade gått bort för mig om man ska göra mer än en längre resa om året och aldrig om man skulle behöva ladda mer än en gång på resan.
Laddar väl inte sämre än övriga bilar i samma prisklass dock? Den håller högre hastighet längre upp än många andra men toppen är lite lägre.
Kan du ha rätt i men Kia E-Niro som väl i princip kan ses som likvärdig laddar mycket bättre men är kanske lite dyrare. Så det har väl ett samband. Men om du tror att du står ut så är det väl inget att tveka över.
27,8 kWp solceller
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Dafro skrev: 08 feb 2023 10:37
Korken skrev: 08 feb 2023 10:30
Dafro skrev: 08 feb 2023 10:22
Korken skrev: 08 feb 2023 10:18
Dafro skrev: 08 feb 2023 09:48
Har inte kollat runt på sistone, vet att en hel del här förespråkar en tesla model 3, men då ska man stå ut med den och tycka att den passar sina behov.

Kollade på bytbil och mazdan gick ju få till bra pris. Jämförde med vår leaf i ABRP Linköping till Jönköping och blev ca 10% sämre så den verkar mycket vettigare så den har ccs. Slå till vet ja, skönt att få se lite andra bilar i trafiken än my…
Mazdan har ju också aktiv temperaturkontroll av batteriet. Så ingen rapidgate som på Leaf.

Dock laddar den sakta. Max 40 kW. Rätt störigt.
40 var inte så bra, som Max eller bara en bit upp? Jag kollar, blev nyfiken. Men om det är sällan som man gör långresor så kan man väl leva med det.

Edit: kollade nu och Max är ca 37 upp till 57% och sedan neråt. Nä denna hade gått bort för mig om man ska göra mer än en längre resa om året och aldrig om man skulle behöva ladda mer än en gång på resan.
Laddar väl inte sämre än övriga bilar i samma prisklass dock? Den håller högre hastighet längre upp än många andra men toppen är lite lägre.
Kan du ha rätt i men Kia E-Niro som väl i princip kan ses som likvärdig laddar mycket bättre men är kanske lite dyrare. Så det har väl ett samband. Men om du tror att du står ut så är det väl inget att tveka över.
Över 100 000 kr dyrare. Det är rätt mycket.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

Korken skrev: 08 feb 2023 10:44
Dafro skrev: 08 feb 2023 10:37
Korken skrev: 08 feb 2023 10:30
Dafro skrev: 08 feb 2023 10:22
Korken skrev: 08 feb 2023 10:18

Mazdan har ju också aktiv temperaturkontroll av batteriet. Så ingen rapidgate som på Leaf.

Dock laddar den sakta. Max 40 kW. Rätt störigt.
40 var inte så bra, som Max eller bara en bit upp? Jag kollar, blev nyfiken. Men om det är sällan som man gör långresor så kan man väl leva med det.

Edit: kollade nu och Max är ca 37 upp till 57% och sedan neråt. Nä denna hade gått bort för mig om man ska göra mer än en längre resa om året och aldrig om man skulle behöva ladda mer än en gång på resan.
Laddar väl inte sämre än övriga bilar i samma prisklass dock? Den håller högre hastighet längre upp än många andra men toppen är lite lägre.
Kan du ha rätt i men Kia E-Niro som väl i princip kan ses som likvärdig laddar mycket bättre men är kanske lite dyrare. Så det har väl ett samband. Men om du tror att du står ut så är det väl inget att tveka över.
Över 100 000 kr dyrare. Det är rätt mycket.
Sant eller 50% mer så jo en annan klass.
27,8 kWp solceller
Skriv svar