Känns lite overkill. Rätt stor skillnad i pris. Räckvidden är tillräcklig även på den första.Daven skrev: ↑25 feb 2023 16:54Sambon har en MG ZS ev av första generationen, den som lanserades med leasing kostnad på ca 2000kr i månaden.
Den är absolut en billigare typ av bil, men kika på en som är facelift så får du både 3fas laddning och app. Tror även de har större batteri.
Men precis som swedishadvocate skriver så är det en kinesisk bil så där får du har egen åsikt.
Mazda MX-30. Något att ha?
Moderator: Redaktion
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Brukar underhålla mina bilar själv. Så skönt att slippa opålitliga och dyra verkstäder. Och inte minst skönt att göra det hemma när det passar, utan att behöva lämna ifrån sig bilen.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2023 19:49I och för sig... Men jag skulle fortfarande inte kunna köpa en beg. MG. Skulle inte kunna ha en MG oavsett. Dessutom behöver man väl säkert lämna in den på någon slags regelbunden service ifall man ska köra mycket med den. Då blir det väl också pengar till MG...Korken skrev: ↑25 feb 2023 19:42Instämmer helt! Ett genomruttet företag.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2023 16:50MG är ett bolag som bokstavligen är statsägt av den kinesiska militärdiktaturen. Undrar hur mycket fackliga rättigheter de anställda på det 'företaget' har... Jag skulle personligen inte kunna köra omkring i en sån bil.
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Cars
Men en begagnad är en lite annan sak tycker jag. Då ger man dem inga nya kunder.
Men har bara haft bilar utan garanti kvar. Man vill ju gärna ha den 7-åriga garantin kvar. Vet inte vad som krävs för det.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Indirekt gör du det eftersom du bidrar till efterfrågan på begagnade MG. Skulle ingen vilja köpa dom begagnade skulle intresset för att köpa dom nya minska.Korken skrev: ↑25 feb 2023 19:42Instämmer helt! Ett genomruttet företag.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2023 16:50MG är ett bolag som bokstavligen är statsägt av den kinesiska militärdiktaturen. Undrar hur mycket fackliga rättigheter de anställda på det 'företaget' har... Jag skulle personligen inte kunna köra omkring i en sån bil.
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Cars
Men en begagnad är en lite annan sak tycker jag. Då ger man dem inga nya kunder.
Men visst är det svårt när man vill köpa något man egentligen inte borde köpa. Lite enklare att klättra upp på hästen när man egentligen inte är intresserad oavsett.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Så är det ju absolut. Å andra sidan skulle de ju gå till skrot om ingen ville köpa/köra de som finns. Hur ställer man det resursslöseriet i relation till en tveksam regim?Fredrik j skrev: ↑25 feb 2023 20:18Indirekt gör du det eftersom du bidrar till efterfrågan på begagnade MG. Skulle ingen vilja köpa dom begagnade skulle intresset för att köpa dom nya minska.Korken skrev: ↑25 feb 2023 19:42Instämmer helt! Ett genomruttet företag.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2023 16:50MG är ett bolag som bokstavligen är statsägt av den kinesiska militärdiktaturen. Undrar hur mycket fackliga rättigheter de anställda på det 'företaget' har... Jag skulle personligen inte kunna köra omkring i en sån bil.
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Cars
Men en begagnad är en lite annan sak tycker jag. Då ger man dem inga nya kunder.
Men visst är det svårt när man vill köpa något man egentligen inte borde köpa. Lite enklare att klättra upp på hästen när man egentligen inte är intresserad oavsett.
Det här med moral är hopplöst. Det går inte att göra rätt..
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 737
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Fackliga rättigheter finns det gott om, många bolag har ofta en statlig fackpamp anställd på firman. Dock så finns det bara en fackförening.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2023 16:50MG är ett bolag som bokstavligen är statsägt av den kinesiska militärdiktaturen. Undrar hur mycket fackliga rättigheter de anställda på det 'företaget' har... Jag skulle personligen inte kunna köra omkring i en sån bil.
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Cars
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Undrar vad en 'facklig rättighet' är i ett bolag som MG?... Spontant känns det som jag kan svaret på det utan att lägga en enda sekund på research.Lerumsexpressen skrev: ↑25 feb 2023 20:52Fackliga rättigheter finns det gott om, många bolag har ofta en statlig fackpamp anställd på firman. Dock så finns det bara en fackförening.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2023 16:50MG är ett bolag som bokstavligen är statsägt av den kinesiska militärdiktaturen. Undrar hur mycket fackliga rättigheter de anställda på det 'företaget' har... Jag skulle personligen inte kunna köra omkring i en sån bil.
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Cars
Det här är vad jag tror en 'facklig rättighet' är i ett bolag som MG: Noll och absolut ingenting.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Ofta anpassar man ju sin moral till att passa det man vill göra.Korken skrev: ↑25 feb 2023 20:33Så är det ju absolut. Å andra sidan skulle de ju gå till skrot om ingen ville köpa/köra de som finns. Hur ställer man det resursslöseriet i relation till en tveksam regim?Fredrik j skrev: ↑25 feb 2023 20:18Indirekt gör du det eftersom du bidrar till efterfrågan på begagnade MG. Skulle ingen vilja köpa dom begagnade skulle intresset för att köpa dom nya minska.Korken skrev: ↑25 feb 2023 19:42Instämmer helt! Ett genomruttet företag.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2023 16:50MG är ett bolag som bokstavligen är statsägt av den kinesiska militärdiktaturen. Undrar hur mycket fackliga rättigheter de anställda på det 'företaget' har... Jag skulle personligen inte kunna köra omkring i en sån bil.
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Cars
Men en begagnad är en lite annan sak tycker jag. Då ger man dem inga nya kunder.
Men visst är det svårt när man vill köpa något man egentligen inte borde köpa. Lite enklare att klättra upp på hästen när man egentligen inte är intresserad oavsett.
Det här med moral är hopplöst. Det går inte att göra rätt..
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Fredrik j skrev: ↑25 feb 2023 20:18Indirekt gör du det eftersom du bidrar till efterfrågan på begagnade MG. Skulle ingen vilja köpa dom begagnade skulle intresset för att köpa dom nya minska.
Men visst är det svårt när man vill köpa något man egentligen inte borde köpa. Lite enklare att klättra upp på hästen när man egentligen inte är intresserad oavsett. [Min understrykn.]
Det verkar som du tycker att man kan få in bil från ett företag som är direktägt av den kinesiska militärdiktaturen i ett 'etiskt godkänt handlande', eller att alla andra fordonsval på något sätt skulle vara 'lika moraliskt förkastliga' som att köpa en MG... Har jag förstått dig rätt då Fredrik?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Visst. Men min poäng är att inget är fritt från moraliska problem.Fredrik j skrev: ↑25 feb 2023 21:19Ofta anpassar man ju sin moral till att passa det man vill göra.Korken skrev: ↑25 feb 2023 20:33Så är det ju absolut. Å andra sidan skulle de ju gå till skrot om ingen ville köpa/köra de som finns. Hur ställer man det resursslöseriet i relation till en tveksam regim?Fredrik j skrev: ↑25 feb 2023 20:18Indirekt gör du det eftersom du bidrar till efterfrågan på begagnade MG. Skulle ingen vilja köpa dom begagnade skulle intresset för att köpa dom nya minska.Korken skrev: ↑25 feb 2023 19:42Instämmer helt! Ett genomruttet företag.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2023 16:50
MG är ett bolag som bokstavligen är statsägt av den kinesiska militärdiktaturen. Undrar hur mycket fackliga rättigheter de anställda på det 'företaget' har... Jag skulle personligen inte kunna köra omkring i en sån bil.
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Cars
Men en begagnad är en lite annan sak tycker jag. Då ger man dem inga nya kunder.
Men visst är det svårt när man vill köpa något man egentligen inte borde köpa. Lite enklare att klättra upp på hästen när man egentligen inte är intresserad oavsett.
Det här med moral är hopplöst. Det går inte att göra rätt..
Om man ska fundera över moral så måste man väga in alla faktorer.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Nej, jag menar att det blir enklare att följa den moraliska kompassen och inte köpa en bil från MG om man från början inte vill ha bilen helt oavsett ägarförhållanden.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2023 21:44Fredrik j skrev: ↑25 feb 2023 20:18Indirekt gör du det eftersom du bidrar till efterfrågan på begagnade MG. Skulle ingen vilja köpa dom begagnade skulle intresset för att köpa dom nya minska.
Men visst är det svårt när man vill köpa något man egentligen inte borde köpa. Lite enklare att klättra upp på hästen när man egentligen inte är intresserad oavsett. [Min understrykn.]Det verkar som du tycker att man kan få in bil från ett företag som är direktägt av den kinesiska militärdiktaturen i ett 'etiskt godkänt handlande', eller att alla andra fordonsval på något sätt skulle vara 'lika moraliskt förkastliga' som att köpa en MG... Har jag förstått dig rätt då Fredrik?
Vill man ha en MG kan man ju försöka resonera runt problemet.
Till exempel hänvisa till att bilen är begagnad.
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Ok... Då var det jag som missförstod. My bad...Fredrik j skrev: ↑25 feb 2023 22:39Nej, jag menar att det blir enklare att följa den moraliska kompassen och inte köpa en bil från MG om man från början inte vill ha bilen helt oavsett ägarförhållanden.
Vill man ha en MG kan man ju försöka resonera runt problemet.
Till exempel hänvisa till att bilen är begagnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Bra förtydligande, och så sant.Fredrik j skrev: ↑25 feb 2023 22:39Nej, jag menar att det blir enklare att följa den moraliska kompassen och inte köpa en bil från MG om man från början inte vill ha bilen helt oavsett ägarförhållanden.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2023 21:44Fredrik j skrev: ↑25 feb 2023 20:18Indirekt gör du det eftersom du bidrar till efterfrågan på begagnade MG. Skulle ingen vilja köpa dom begagnade skulle intresset för att köpa dom nya minska.
Men visst är det svårt när man vill köpa något man egentligen inte borde köpa. Lite enklare att klättra upp på hästen när man egentligen inte är intresserad oavsett. [Min understrykn.]Det verkar som du tycker att man kan få in bil från ett företag som är direktägt av den kinesiska militärdiktaturen i ett 'etiskt godkänt handlande', eller att alla andra fordonsval på något sätt skulle vara 'lika moraliskt förkastliga' som att köpa en MG... Har jag förstått dig rätt då Fredrik?
Vill man ha en MG kan man ju försöka resonera runt problemet.
Till exempel hänvisa till att bilen är begagnad.
27,8 kWp solceller
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Dock kvarstår ju faktum att moral inte är enkelt. Det är tvärtom snudd på omöjligt att agera rätt. Bilar består av tusentals komponenter och det är nog inte ens möjligt att få reda på ursprunget till dem alla.Fredrik j skrev: ↑25 feb 2023 22:39Nej, jag menar att det blir enklare att följa den moraliska kompassen och inte köpa en bil från MG om man från början inte vill ha bilen helt oavsett ägarförhållanden.SwedishAdvocate skrev: ↑25 feb 2023 21:44Fredrik j skrev: ↑25 feb 2023 20:18Indirekt gör du det eftersom du bidrar till efterfrågan på begagnade MG. Skulle ingen vilja köpa dom begagnade skulle intresset för att köpa dom nya minska.
Men visst är det svårt när man vill köpa något man egentligen inte borde köpa. Lite enklare att klättra upp på hästen när man egentligen inte är intresserad oavsett. [Min understrykn.]Det verkar som du tycker att man kan få in bil från ett företag som är direktägt av den kinesiska militärdiktaturen i ett 'etiskt godkänt handlande', eller att alla andra fordonsval på något sätt skulle vara 'lika moraliskt förkastliga' som att köpa en MG... Har jag förstått dig rätt då Fredrik?
Vill man ha en MG kan man ju försöka resonera runt problemet.
Till exempel hänvisa till att bilen är begagnad.
Får jag gissa så tror jag att japanska bilar har minst med Kina att göra. De har ju mycket inhemsk komponent-tillverkning.
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Du tycker inte att du komplicerar/relativiserar det här lite väl mycket?...
Personligen tycker jag inte det behöver vara så mycket svårare än så här:
En snabb jämförelse mellan:
Den ’fula’ ankungen – Huyndai Ioniq Electric och Diktatur-SUVen – MG ZS
En jämförelse full med antaganden, så följaktligen blir det tyvärr en rejäl 'fudgefaktor' både här och där. Men, men… Och personligen gillar jag utseendet på Ioniq, men det är ju inte min åsikt som räknas här…
Miljö
Eftersom båda bilarnas råvaror sannolikt har samma kinesiska ursprung (gravt förenklat) så blir det en del avdrag för båda i produktionsledet.
Jag tänker även ge MGn avdrag för att den är en SUV, vilket är synnerligen korkad formfaktor för en pendlarbil. När det gäller Ioniqen så har formgivarna som kontrast valt en synnerligen effektiv och ändamålsenlig form. Ioniq har vidare ett rätt lågt Cd på endast 0,24. Vad MGn har för Cd har jag inte lyckats hitta på typ 1,5 minut...
Båda bilarna kommer få poäng för att de är eldrivna, vilket så klart har betydelse med tanke på Man-Made Global Warming och t.ex. den så kallade domesdagsglaciären.
(https://edition.cnn.com/2023/02/15/worl ... index.html)
Tillverkning
Gissar att MGn tillverkades i Kina av ett företag direktägt av den kinesiska militärdiktaturen. Freedom House gav 2022 Kina följande betyg: 9/100.
Gissar att Hyundaien inklusive dess batteri till rätt stor del tillverkades i demokratin Sydkorea av ett eller flera privatägda koreanska företag. Freedom House gav 2022 Sydkorea följande betyg: 83/100.
Sammanvägda etikbetyg – dock tyvärr med rejäl 'fudgefaktor'...
Diktatur-SUVen – MG ZS: 2,25 (10 är max.)
Får i princip bara poäng för att den är eldriven.
Den ’fula’ ankungen – Huyndai Ioniq Electric: 7,5 (10 är max.)
Får avdrag pågrund av råvarornas sannolika ursprung.
Källor
https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2022
https://freedomhouse.org/country/south- ... world/2022
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_Cars
https://edition.cnn.com/2023/02/15/worl ... index.html
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Det går bra att manipulera verkligheten i Sinofobins namn....
Okej att tycka om olika saker, men att bottna sin argumentation i ett Sinofobiskt resonemang känns tämligen unket oaktat vad man tycker rent politiskt.
Okej att tycka om olika saker, men att bottna sin argumentation i ett Sinofobiskt resonemang känns tämligen unket oaktat vad man tycker rent politiskt.
-
- Inlägg: 5407
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Det handlar så klart och helt uppenbart inte om "sinofobi".
Det handlar om Diktatur eller Demokrati. Det handlar om Rätt eller Fel. Det handlar om Moral och Etik.
Förklara för mig hur Freedom House betyg för Kina på 9/100 är "sinofobiskt".
https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2022
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Gällande bilen som tråden handlar om, Mazda MX-30 så skulle jag helt klart kunna tänka mig en sådan som vår andrabil efter Zoe'n som lämnas tillbaka om ett tag. Tyvärr så har den lite för kort räckvidd, hade den haft 30 mil isf 20 mil så skulle den ligga högre upp på tilltänkta alternativ.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Ni förenklar frågan rätt grovt. En bil består av tusentals komponenter med hur många tillverkare som helst.
Jag håller med: MGs bilar är moraliskt tveksamma. Men hur vet jag att en Ioniq är bättre?
Det finns ju inget som säger att den som monterar ihop bilen och sätter sitt namn på den är den som tjänar mest.
Jag håller med: MGs bilar är moraliskt tveksamma. Men hur vet jag att en Ioniq är bättre?
Det finns ju inget som säger att den som monterar ihop bilen och sätter sitt namn på den är den som tjänar mest.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Ja, verkligen synd att de dödat en bra produkt på det sättet. Finns ingen annan elbil i samma prisklass som är lika trevlig om du frågar mig.Erxon skrev: ↑26 feb 2023 15:14Gällande bilen som tråden handlar om, Mazda MX-30 så skulle jag helt klart kunna tänka mig en sådan som vår andrabil efter Zoe'n som lämnas tillbaka om ett tag. Tyvärr så har den lite för kort räckvidd, hade den haft 30 mil isf 20 mil så skulle den ligga högre upp på tilltänkta alternativ.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Provkörde en ZS igår. Hur fan kan de göra en bil utan längdjusterbar ratt? Satt verkligen illa i den!
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Kan bara hålla med - testade att sitta i den och det räckte... har inte setat sämre i någon bil någonsin tror jag. Då räknar jag in bilar tillverkade på 60-talet....
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Du kanske suttit i fel bilar från 60-talet?
Det var ju då dom byggde bekväma bilar
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Iofs, jag körde pv och några amazoner. Lite pinsamt för MG att deras bil ifrån 2022 är obekvämare (om än tystare och mer lättkörd) än en mellanpris volvo från 1966.....LarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 22:33Du kanske suttit i fel bilar från 60-talet?
970E5C03-C998-41CA-A4C5-F87E98740C2B.jpeg
Det var ju då dom byggde bekväma bilar
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Provkörde en leaf idag. Riktigt fin bil alltså! Fin körställning, komfortabel och rymlig.
Hade den haft CCS hade jag köpt en direkt.
Hade den haft CCS hade jag köpt en direkt.
Re: Mazda MX-30. Något att ha?
Där håller jag med fullständigt!Bengt-re skrev: ↑02 mar 2023 23:22Iofs, jag körde pv och några amazoner. Lite pinsamt för MG att deras bil ifrån 2022 är obekvämare (om än tystare och mer lättkörd) än en mellanpris volvo från 1966.....LarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 22:33Du kanske suttit i fel bilar från 60-talet?
970E5C03-C998-41CA-A4C5-F87E98740C2B.jpeg
Det var ju då dom byggde bekväma bilar