Mazda MX-30. Något att ha?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 27 jan 2023 10:10
Korken skrev: 24 jan 2023 20:20

Oj, trodde det skiljde mer! Oklart hur mycket däcken påverkar. Luftmotståndet är ju det som tar mest energi när man kommer upp i fart.

Antar att MX-30 är snålare än Leaf då?

Sen är ju MX-30 klart enklare att ladda med CCS.
Nu måste ni ju ha fem säten, även i er andrabil/pendlarbil, men om du kikar på de fyrsitsiga konkurrenterna som testerna som länkats i tråden tidigare, som tex. de ifrån Björn Nyland och Allt om Elbil, så ser du att MX-30 är en rätt törstig och ineffektiv bil. Har inte koll på just Leaf, men jämfört med andra nya småbilar som Honda E, men speciellt mot Mini Cooper och Fiat 500e så är ju MX-30 väldigt slösaktig/törstig. Kan säkert komma sig av att MX-30 är en CUV/SUV i botten, och hur den är utformad/hög. Kan tänka mig att detta är mer markant i högre farter på landsväg/motorväg, men ett mindre bekymmer om man kör främst inne i städer (där trafiken är normalt rätt långsam).
Finns absolut snålare bilar. Men jag vet inte om den är sämre än t.ex. Honda e eller Peugeot e-208. Den senare har jag kört och den drog 3 kWh/mil i 120 på vintern.

Sen är det ju också en fråga om pris. ”Bättre” elbilar kostar rätt mycket mer.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Bengt-re skrev: 26 jan 2023 18:34
CrazyGang skrev: 26 jan 2023 17:45
Korken skrev: 26 jan 2023 17:20
Mr_Ewing skrev: 26 jan 2023 12:05
Tänkte bara bidra med min erfarenheter från att ha pendlat med en BMW i3 (43kWh) i tre år och 9500 mil.
20 mil är inga problem om du inte gasar för mycket - även på vintern.
Kör 2x6 mil motorväg varje dag och har aldrig haft under 25% laddning kvar - även när det varit som kallast.
Min snittförbrukning på vintern är 200Wh/km så den går väldigt snålt, på sommaren är det inga problem att ligga på 150Wh/km.
Jag har även provat Mazdan och den är väldigt lik BMW:n på många sätt, men jag gillar BMW:n mycket bättre.
Den är piggare, har väldigt trevlig körställning och bra ljudsystem (Harman kardon tillval).
Att den inte går att åka långt med håller jag inte med om, vi har åkt på semesterresor i den istället för ICE-bilen bara för att vi gillar den bättre. Den har väldigt platt laddkurva så den laddar fullt (48kW) nästan upp till 80% och därefter 30kW upp till 90%.

Nu kommer vi byta ICE-bilen mot en Model Y RWD, men jag kommer nog fortsätta pendla i i3:an då den är så billig att köra med.
Aldrig gillat BMW men i3 är faktiskt cool. Synd att den är 4-sitsig.

Billigare elbilar med 5 platser och CCS är det rätt ont om.
E-Soul! Billigare än e-Niro och Kona. Lika bra.

viewtopic.php?t=27114&hilit=E+soul&start=25
Men ful så att man gåter om man ser den på vykort...
Och jag som tycker tvärtom! Det här med smak är verkligen roligt.

Tycker alla koreanska bilar ser ut som stryk. Förstår inte hur någon kan köpa så fula bilar. Enda undantagen är Ioniq 5 och Soul :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 27 jan 2023 10:51
Finns absolut snålare bilar. Men jag vet inte om den är sämre än t.ex. Honda e eller Peugeot e-208. Den senare har jag kört och den drog 3 kWh/mil i 120 på vintern.

Sen är det ju också en fråga om pris. ”Bättre” elbilar kostar rätt mycket mer.
Betalade ca 365 papp för vår Mini Cooper SE (som blir 295 när miljöbonusen trillar in).

Tycker det var enormt lite pengar och grymt prisvärt för vad man får i motoreffekt, körglädje och kvalitet (är verkligen BMW-klass på interiören och bilen). Dessutom är den en av de absolut snålaste elbilarna på marknaden. Vilket är trevligt i dessa tider med väldigt variabla elpriser.

Så små och grymt effektiva pendlarbilar behöver varken vara tråkiga eller dyra om man ser sig om lite.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 27 jan 2023 11:15
Korken skrev: 27 jan 2023 10:51
Finns absolut snålare bilar. Men jag vet inte om den är sämre än t.ex. Honda e eller Peugeot e-208. Den senare har jag kört och den drog 3 kWh/mil i 120 på vintern.

Sen är det ju också en fråga om pris. ”Bättre” elbilar kostar rätt mycket mer.
Betalade ca 365 papp för vår Mini Cooper SE (som blir 295 när miljöbonusen trillar in).

Tycker det var enormt lite pengar och grymt prisvärt för vad man får i motoreffekt, körglädje och kvalitet (är verkligen BMW-klass på interiören och bilen). Dessutom är den en av de absolut snålaste elbilarna på marknaden. Vilket är trevligt i dessa tider med väldigt variabla elpriser.

Så små och grymt effektiva pendlarbilar behöver varken vara tråkiga eller dyra om man ser sig om lite.
Är den verkligen snål? Samma batterikapacitet som MX-30 och bara marginellt längre räckvidd enligt WLTP.

Fast kanske annorlunda i praktiken?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 27 jan 2023 12:03
martinot skrev: 27 jan 2023 11:15
Korken skrev: 27 jan 2023 10:51
Finns absolut snålare bilar. Men jag vet inte om den är sämre än t.ex. Honda e eller Peugeot e-208. Den senare har jag kört och den drog 3 kWh/mil i 120 på vintern.

Sen är det ju också en fråga om pris. ”Bättre” elbilar kostar rätt mycket mer.
Betalade ca 365 papp för vår Mini Cooper SE (som blir 295 när miljöbonusen trillar in).

Tycker det var enormt lite pengar och grymt prisvärt för vad man får i motoreffekt, körglädje och kvalitet (är verkligen BMW-klass på interiören och bilen). Dessutom är den en av de absolut snålaste elbilarna på marknaden. Vilket är trevligt i dessa tider med väldigt variabla elpriser.

Så små och grymt effektiva pendlarbilar behöver varken vara tråkiga eller dyra om man ser sig om lite.
Är den verkligen snål? Samma batterikapacitet som MX-30 och bara marginellt längre räckvidd enligt WLTP.

Fast kanske annorlunda i praktiken?
Grymt snål! En av de allra mest energieffektiva elbilarna som finns (slår även BMW i3s som drivlinan kommer ifrån).

Har du kikat på Excelbladen och sett testerna som det länkades till i tråden?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 27 jan 2023 16:50
Korken skrev: 27 jan 2023 12:03
martinot skrev: 27 jan 2023 11:15
Korken skrev: 27 jan 2023 10:51
Finns absolut snålare bilar. Men jag vet inte om den är sämre än t.ex. Honda e eller Peugeot e-208. Den senare har jag kört och den drog 3 kWh/mil i 120 på vintern.

Sen är det ju också en fråga om pris. ”Bättre” elbilar kostar rätt mycket mer.
Betalade ca 365 papp för vår Mini Cooper SE (som blir 295 när miljöbonusen trillar in).

Tycker det var enormt lite pengar och grymt prisvärt för vad man får i motoreffekt, körglädje och kvalitet (är verkligen BMW-klass på interiören och bilen). Dessutom är den en av de absolut snålaste elbilarna på marknaden. Vilket är trevligt i dessa tider med väldigt variabla elpriser.

Så små och grymt effektiva pendlarbilar behöver varken vara tråkiga eller dyra om man ser sig om lite.
Är den verkligen snål? Samma batterikapacitet som MX-30 och bara marginellt längre räckvidd enligt WLTP.

Fast kanske annorlunda i praktiken?
Grymt snål! En av de allra mest energieffektiva elbilarna som finns (slår även BMW i3s som drivlinan kommer ifrån).

Har du kikat på Excelbladen och sett testerna som det länkades till i tråden?
2,18 kWh/mil i 120 km/h i varmt väder (11 grader) kom Nyland fram till. Mazdan låg på 2,74 kWh/mil. Dock betydligt kallare (3 grader) och dessutom blött väder.

Skillnaden är nog inte jättestor i samma förhållanden.

Däremot har ju BMWn större batteri och därför mer räckvidd :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 27 jan 2023 17:26

2,18 kWh/mil i 120 km/h i varmt väder (11 grader) kom Nyland fram till. Mazdan låg på 2,74 kWh/mil. Dock betydligt kallare (3 grader) och dessutom blött väder.

Skillnaden är nog inte jättestor i samma förhållanden.

Däremot har ju BMWn större batteri och därför mer räckvidd :)
Jo, vädervariationer är tyvärr ett gissel och nackdel med denna typen av tester. Helst skulle man ju vilja ha exakt samma typväder varje gång man testade en ny bilmodell. Det går helt klart inte att bortse ifrån.

Men det sagt så är 128 Wh/km för Mini Cooper SE i 90 km/h och det är verkligen bland de bilar med absolut lägst förbrukning, och slås enbart av riktigt snåla Teslor och Hyundai (som också är extremt effektiva drivlinor och bilar med väldigt låg energiåtgång).

Här är alla elbilar med lägre än 15 Wh/km i förbrukning vid 90 km/h. Dessa är alltså bland toppen av de mest energisnåla elbilarna på marknaden:

Förbrukning elbilar 90.png
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 27 jan 2023 19:33
Korken skrev: 27 jan 2023 17:26

2,18 kWh/mil i 120 km/h i varmt väder (11 grader) kom Nyland fram till. Mazdan låg på 2,74 kWh/mil. Dock betydligt kallare (3 grader) och dessutom blött väder.

Skillnaden är nog inte jättestor i samma förhållanden.

Däremot har ju BMWn större batteri och därför mer räckvidd :)
Jo, vädervariationer är tyvärr ett gissel och nackdel med denna typen av tester. Helst skulle man ju vilja ha exakt samma typväder varje gång man testade en ny bilmodell. Det går helt klart inte att bortse ifrån.

Men det sagt så är 128 Wh/km för Mini Cooper SE i 90 km/h och det är verkligen bland de bilar med absolut lägst förbrukning, och slås enbart av riktigt snåla Teslor och Hyundai (som också är extremt effektiva drivlinor och bilar med väldigt låg energiåtgång).

Här är alla elbilar med lägre än 15 Wh/km i förbrukning vid 90 km/h. Dessa är alltså bland toppen av de mest energisnåla elbilarna på marknaden:


Förbrukning elbilar 90.png
Står sig inte WLTP rätt bra ändå? Kanske inte som faktisk förbrukning. Men som jämförelse mellan modeller.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Korken skrev: 27 jan 2023 20:45
Står sig inte WLTP rätt bra ändå? Kanske inte som faktisk förbrukning. Men som jämförelse mellan modeller.
Genomsnittshastigheten för WLTP är ca 46,5 km/h... Är i och för sig bara lekman på det här, men vad är luftmotståndet i den hastigheten?... Min bild är att WLTP kraftigt gynnar SUVar/Crossovers över 'vanliga' bilar med normal markfrigång... Luftmotståndet är något helt annat i hastigheter runt 100-120 km/h... Tror Björn Nylands tester i 90 resp. 120 km/h (och länkade i andra inlägget på första sidan) är betydligt mer rättvisande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av taliz »

Korken skrev: 27 jan 2023 10:51
martinot skrev: 27 jan 2023 10:10
Korken skrev: 24 jan 2023 20:20

Oj, trodde det skiljde mer! Oklart hur mycket däcken påverkar. Luftmotståndet är ju det som tar mest energi när man kommer upp i fart.

Antar att MX-30 är snålare än Leaf då?

Sen är ju MX-30 klart enklare att ladda med CCS.
Nu måste ni ju ha fem säten, även i er andrabil/pendlarbil, men om du kikar på de fyrsitsiga konkurrenterna som testerna som länkats i tråden tidigare, som tex. de ifrån Björn Nyland och Allt om Elbil, så ser du att MX-30 är en rätt törstig och ineffektiv bil. Har inte koll på just Leaf, men jämfört med andra nya småbilar som Honda E, men speciellt mot Mini Cooper och Fiat 500e så är ju MX-30 väldigt slösaktig/törstig. Kan säkert komma sig av att MX-30 är en CUV/SUV i botten, och hur den är utformad/hög. Kan tänka mig att detta är mer markant i högre farter på landsväg/motorväg, men ett mindre bekymmer om man kör främst inne i städer (där trafiken är normalt rätt långsam).
Finns absolut snålare bilar. Men jag vet inte om den är sämre än t.ex. Honda e eller Peugeot e-208. Den senare har jag kört och den drog 3 kWh/mil i 120 på vintern.

Sen är det ju också en fråga om pris. ”Bättre” elbilar kostar rätt mycket mer.
Man lurar bara sig själv om man tror att det kostar minst att köpa det med lägst pris.
Inte sällan lönar det sig att lägga lite extra för att få något som står sig bättre när det är dags att sälja vidare.

Jag är tex övertygad om att en beggad 2021 Model 3 lätt är värd 100k mer än Mazdan.
TCO på Teslan kommer helt enkelt ligga lägre, trots högre inköpspris. Mest pga att Mazdan kommer vara död på andrahandsmarknaden. Som sagt se hur det ser ut i Norge, ingen vill ha en gammal elbil med dålig räckvidd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Bengt-re »

SwedishAdvocate skrev: 27 jan 2023 22:39
Korken skrev: 27 jan 2023 20:45
Står sig inte WLTP rätt bra ändå? Kanske inte som faktisk förbrukning. Men som jämförelse mellan modeller.
Genomsnittshastigheten för WLTP är ca 46,5 km/h... Är i och för sig bara lekman på det här, men vad är luftmotståndet i den hastigheten?... Min bild är att WLTP kraftigt gynnar SUVar/Crossovers över 'vanliga' bilar med normal markfrigång... Luftmotståndet är något helt annat i hastigheter runt 100-120 km/h... Tror Björn Nylands tester i 90 resp. 120 km/h (och länkade i andra inlägget på första sidan) är betydligt mer rättvisande...
Rätt och missvisande beror ju på användningscaset. Kör man mycket i storstadstrafik är snittfarten tämligen låg och WLTP räckvidden en bra jämnförelsesiffra. Kör man enbart motorväg så drar skillnaderna iväg rätt mycket betoende på fordonets luftmotstånd.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

SwedishAdvocate skrev: 27 jan 2023 22:39
Korken skrev: 27 jan 2023 20:45
Står sig inte WLTP rätt bra ändå? Kanske inte som faktisk förbrukning. Men som jämförelse mellan modeller.
Genomsnittshastigheten för WLTP är ca 46,5 km/h... Är i och för sig bara lekman på det här, men vad är luftmotståndet i den hastigheten?... Min bild är att WLTP kraftigt gynnar SUVar/Crossovers över 'vanliga' bilar med normal markfrigång... Luftmotståndet är något helt annat i hastigheter runt 100-120 km/h... Tror Björn Nylands tester i 90 resp. 120 km/h (och länkade i andra inlägget på första sidan) är betydligt mer rättvisande...
Kan vara så, ja. Dock ska man inte stirra sig blind på höjden. Finns exempel på både SUVar och vanliga bilar som är oväntat törstiga/snåla i höga hastigheter om man kikar på Nylands tester.

Men MX-30 är definitivt inte en snål elbil. Det kan vi nog fastslå.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

taliz skrev: 28 jan 2023 08:16
Korken skrev: 27 jan 2023 10:51
martinot skrev: 27 jan 2023 10:10
Korken skrev: 24 jan 2023 20:20

Oj, trodde det skiljde mer! Oklart hur mycket däcken påverkar. Luftmotståndet är ju det som tar mest energi när man kommer upp i fart.

Antar att MX-30 är snålare än Leaf då?

Sen är ju MX-30 klart enklare att ladda med CCS.
Nu måste ni ju ha fem säten, även i er andrabil/pendlarbil, men om du kikar på de fyrsitsiga konkurrenterna som testerna som länkats i tråden tidigare, som tex. de ifrån Björn Nyland och Allt om Elbil, så ser du att MX-30 är en rätt törstig och ineffektiv bil. Har inte koll på just Leaf, men jämfört med andra nya småbilar som Honda E, men speciellt mot Mini Cooper och Fiat 500e så är ju MX-30 väldigt slösaktig/törstig. Kan säkert komma sig av att MX-30 är en CUV/SUV i botten, och hur den är utformad/hög. Kan tänka mig att detta är mer markant i högre farter på landsväg/motorväg, men ett mindre bekymmer om man kör främst inne i städer (där trafiken är normalt rätt långsam).
Finns absolut snålare bilar. Men jag vet inte om den är sämre än t.ex. Honda e eller Peugeot e-208. Den senare har jag kört och den drog 3 kWh/mil i 120 på vintern.

Sen är det ju också en fråga om pris. ”Bättre” elbilar kostar rätt mycket mer.
Man lurar bara sig själv om man tror att det kostar minst att köpa det med lägst pris.
Inte sällan lönar det sig att lägga lite extra för att få något som står sig bättre när det är dags att sälja vidare.

Jag är tex övertygad om att en beggad 2021 Model 3 lätt är värd 100k mer än Mazdan.
TCO på Teslan kommer helt enkelt ligga lägre, trots högre inköpspris. Mest pga att Mazdan kommer vara död på andrahandsmarknaden. Som sagt se hur det ser ut i Norge, ingen vill ha en gammal elbil med dålig räckvidd.
Frågan är ju hur bra en Tesla står sig. Billigaste Teslan i Norge kostar 170 000 NOK. En 7-sitsig model S från 2014 som dessutom har gratis laddning.

Mycket större värdeminskning än en samtida Leaf om man ser till vad de kostade nya. En Leaf från 2014 kostar från 60 000 NOK.

Sen är ju MX-30 en betydligt bättre bil än en Leaf. Dubbla räckvidden och går dessutom att ladda på ett vettigt sätt med CCS.

Otroligt svårt att förutse tycker jag. Det enda man vet att risken blir mindre ju mindre pengar man lägger ut.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av taliz »

Korken skrev: 28 jan 2023 14:31
taliz skrev: 28 jan 2023 08:16
Korken skrev: 27 jan 2023 10:51
martinot skrev: 27 jan 2023 10:10
Korken skrev: 24 jan 2023 20:20

Oj, trodde det skiljde mer! Oklart hur mycket däcken påverkar. Luftmotståndet är ju det som tar mest energi när man kommer upp i fart.

Antar att MX-30 är snålare än Leaf då?

Sen är ju MX-30 klart enklare att ladda med CCS.
Nu måste ni ju ha fem säten, även i er andrabil/pendlarbil, men om du kikar på de fyrsitsiga konkurrenterna som testerna som länkats i tråden tidigare, som tex. de ifrån Björn Nyland och Allt om Elbil, så ser du att MX-30 är en rätt törstig och ineffektiv bil. Har inte koll på just Leaf, men jämfört med andra nya småbilar som Honda E, men speciellt mot Mini Cooper och Fiat 500e så är ju MX-30 väldigt slösaktig/törstig. Kan säkert komma sig av att MX-30 är en CUV/SUV i botten, och hur den är utformad/hög. Kan tänka mig att detta är mer markant i högre farter på landsväg/motorväg, men ett mindre bekymmer om man kör främst inne i städer (där trafiken är normalt rätt långsam).
Finns absolut snålare bilar. Men jag vet inte om den är sämre än t.ex. Honda e eller Peugeot e-208. Den senare har jag kört och den drog 3 kWh/mil i 120 på vintern.

Sen är det ju också en fråga om pris. ”Bättre” elbilar kostar rätt mycket mer.
Man lurar bara sig själv om man tror att det kostar minst att köpa det med lägst pris.
Inte sällan lönar det sig att lägga lite extra för att få något som står sig bättre när det är dags att sälja vidare.

Jag är tex övertygad om att en beggad 2021 Model 3 lätt är värd 100k mer än Mazdan.
TCO på Teslan kommer helt enkelt ligga lägre, trots högre inköpspris. Mest pga att Mazdan kommer vara död på andrahandsmarknaden. Som sagt se hur det ser ut i Norge, ingen vill ha en gammal elbil med dålig räckvidd.
Frågan är ju hur bra en Tesla står sig. Billigaste Teslan i Norge kostar 170 000 NOK. En 7-sitsig model S från 2014 som dessutom har gratis laddning.

Mycket större värdeminskning än en samtida Leaf om man ser till vad de kostade nya. En Leaf från 2014 kostar från 60 000 NOK.

Sen är ju MX-30 en betydligt bättre bil än en Leaf. Dubbla räckvidden och går dessutom att ladda på ett vettigt sätt med CCS.

Otroligt svårt att förutse tycker jag. Det enda man vet att risken blir mindre ju mindre pengar man lägger ut.
Goddag yxskaft. Vi pratar om Model 3 här.
Model S är en lyxbil som kostar runt en miljon ny.
Det är ingen som påstått att en sådan vore ett rimligt alternativ.

Jag kan nästan garantera att en beggad Model 3 kommer ha lägre TCO än en MX30.
Men om du tror att Mazdan är ett bättre ekonomiskt val så varsågod, köp en sådan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Dafro »

taliz skrev: 28 jan 2023 15:14
Korken skrev: 28 jan 2023 14:31
taliz skrev: 28 jan 2023 08:16
Korken skrev: 27 jan 2023 10:51
martinot skrev: 27 jan 2023 10:10


Nu måste ni ju ha fem säten, även i er andrabil/pendlarbil, men om du kikar på de fyrsitsiga konkurrenterna som testerna som länkats i tråden tidigare, som tex. de ifrån Björn Nyland och Allt om Elbil, så ser du att MX-30 är en rätt törstig och ineffektiv bil. Har inte koll på just Leaf, men jämfört med andra nya småbilar som Honda E, men speciellt mot Mini Cooper och Fiat 500e så är ju MX-30 väldigt slösaktig/törstig. Kan säkert komma sig av att MX-30 är en CUV/SUV i botten, och hur den är utformad/hög. Kan tänka mig att detta är mer markant i högre farter på landsväg/motorväg, men ett mindre bekymmer om man kör främst inne i städer (där trafiken är normalt rätt långsam).
Finns absolut snålare bilar. Men jag vet inte om den är sämre än t.ex. Honda e eller Peugeot e-208. Den senare har jag kört och den drog 3 kWh/mil i 120 på vintern.

Sen är det ju också en fråga om pris. ”Bättre” elbilar kostar rätt mycket mer.
Man lurar bara sig själv om man tror att det kostar minst att köpa det med lägst pris.
Inte sällan lönar det sig att lägga lite extra för att få något som står sig bättre när det är dags att sälja vidare.

Jag är tex övertygad om att en beggad 2021 Model 3 lätt är värd 100k mer än Mazdan.
TCO på Teslan kommer helt enkelt ligga lägre, trots högre inköpspris. Mest pga att Mazdan kommer vara död på andrahandsmarknaden. Som sagt se hur det ser ut i Norge, ingen vill ha en gammal elbil med dålig räckvidd.
Frågan är ju hur bra en Tesla står sig. Billigaste Teslan i Norge kostar 170 000 NOK. En 7-sitsig model S från 2014 som dessutom har gratis laddning.

Mycket större värdeminskning än en samtida Leaf om man ser till vad de kostade nya. En Leaf från 2014 kostar från 60 000 NOK.

Sen är ju MX-30 en betydligt bättre bil än en Leaf. Dubbla räckvidden och går dessutom att ladda på ett vettigt sätt med CCS.

Otroligt svårt att förutse tycker jag. Det enda man vet att risken blir mindre ju mindre pengar man lägger ut.
Goddag yxskaft. Vi pratar om Model 3 här.
Model S är en lyxbil som kostar runt en miljon ny.
Det är ingen som påstått att en sådan vore ett rimligt alternativ.

Jag kan nästan garantera att en beggad Model 3 kommer ha lägre TCO än en MX30.
Men om du tror att Mazdan är ett bättre ekonomiskt val så varsågod, köp en sådan.
T.o.m. jag håller med Taliz och jag är väl inte största fanet av tesla. :D

Om man tycker att M3 passar ens behov vill säga. Har inte kollat på denna Maxda irl.
27,8 kWp solceller
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

taliz skrev: 28 jan 2023 15:14
Korken skrev: 28 jan 2023 14:31
taliz skrev: 28 jan 2023 08:16
Korken skrev: 27 jan 2023 10:51
martinot skrev: 27 jan 2023 10:10


Nu måste ni ju ha fem säten, även i er andrabil/pendlarbil, men om du kikar på de fyrsitsiga konkurrenterna som testerna som länkats i tråden tidigare, som tex. de ifrån Björn Nyland och Allt om Elbil, så ser du att MX-30 är en rätt törstig och ineffektiv bil. Har inte koll på just Leaf, men jämfört med andra nya småbilar som Honda E, men speciellt mot Mini Cooper och Fiat 500e så är ju MX-30 väldigt slösaktig/törstig. Kan säkert komma sig av att MX-30 är en CUV/SUV i botten, och hur den är utformad/hög. Kan tänka mig att detta är mer markant i högre farter på landsväg/motorväg, men ett mindre bekymmer om man kör främst inne i städer (där trafiken är normalt rätt långsam).
Finns absolut snålare bilar. Men jag vet inte om den är sämre än t.ex. Honda e eller Peugeot e-208. Den senare har jag kört och den drog 3 kWh/mil i 120 på vintern.

Sen är det ju också en fråga om pris. ”Bättre” elbilar kostar rätt mycket mer.
Man lurar bara sig själv om man tror att det kostar minst att köpa det med lägst pris.
Inte sällan lönar det sig att lägga lite extra för att få något som står sig bättre när det är dags att sälja vidare.

Jag är tex övertygad om att en beggad 2021 Model 3 lätt är värd 100k mer än Mazdan.
TCO på Teslan kommer helt enkelt ligga lägre, trots högre inköpspris. Mest pga att Mazdan kommer vara död på andrahandsmarknaden. Som sagt se hur det ser ut i Norge, ingen vill ha en gammal elbil med dålig räckvidd.
Frågan är ju hur bra en Tesla står sig. Billigaste Teslan i Norge kostar 170 000 NOK. En 7-sitsig model S från 2014 som dessutom har gratis laddning.

Mycket större värdeminskning än en samtida Leaf om man ser till vad de kostade nya. En Leaf från 2014 kostar från 60 000 NOK.

Sen är ju MX-30 en betydligt bättre bil än en Leaf. Dubbla räckvidden och går dessutom att ladda på ett vettigt sätt med CCS.

Otroligt svårt att förutse tycker jag. Det enda man vet att risken blir mindre ju mindre pengar man lägger ut.
Goddag yxskaft. Vi pratar om Model 3 här.
Model S är en lyxbil som kostar runt en miljon ny.
Det är ingen som påstått att en sådan vore ett rimligt alternativ.

Jag kan nästan garantera att en beggad Model 3 kommer ha lägre TCO än en MX30.
Men om du tror att Mazdan är ett bättre ekonomiskt val så varsågod, köp en sådan.
Tänkte mest att man kan se det som ett riktvärde för hur äldre Teslabilar kommer att värderas. Men det kanske inte är jämförbart.

Men jag håller med! Model 3 är överraskande billig jämfört med MX-30. Jag tror att Mazdan kommer att rasa kraftigt den närmaste tiden. Vi pratar nog 180-200k

Teslas prissänkning har rört om ordentligt.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Dafro skrev: 28 jan 2023 16:13
taliz skrev: 28 jan 2023 15:14
Korken skrev: 28 jan 2023 14:31
taliz skrev: 28 jan 2023 08:16
Korken skrev: 27 jan 2023 10:51

Finns absolut snålare bilar. Men jag vet inte om den är sämre än t.ex. Honda e eller Peugeot e-208. Den senare har jag kört och den drog 3 kWh/mil i 120 på vintern.

Sen är det ju också en fråga om pris. ”Bättre” elbilar kostar rätt mycket mer.
Man lurar bara sig själv om man tror att det kostar minst att köpa det med lägst pris.
Inte sällan lönar det sig att lägga lite extra för att få något som står sig bättre när det är dags att sälja vidare.

Jag är tex övertygad om att en beggad 2021 Model 3 lätt är värd 100k mer än Mazdan.
TCO på Teslan kommer helt enkelt ligga lägre, trots högre inköpspris. Mest pga att Mazdan kommer vara död på andrahandsmarknaden. Som sagt se hur det ser ut i Norge, ingen vill ha en gammal elbil med dålig räckvidd.
Frågan är ju hur bra en Tesla står sig. Billigaste Teslan i Norge kostar 170 000 NOK. En 7-sitsig model S från 2014 som dessutom har gratis laddning.

Mycket större värdeminskning än en samtida Leaf om man ser till vad de kostade nya. En Leaf från 2014 kostar från 60 000 NOK.

Sen är ju MX-30 en betydligt bättre bil än en Leaf. Dubbla räckvidden och går dessutom att ladda på ett vettigt sätt med CCS.

Otroligt svårt att förutse tycker jag. Det enda man vet att risken blir mindre ju mindre pengar man lägger ut.
Goddag yxskaft. Vi pratar om Model 3 här.
Model S är en lyxbil som kostar runt en miljon ny.
Det är ingen som påstått att en sådan vore ett rimligt alternativ.

Jag kan nästan garantera att en beggad Model 3 kommer ha lägre TCO än en MX30.
Men om du tror att Mazdan är ett bättre ekonomiskt val så varsågod, köp en sådan.
T.o.m. jag håller med Taliz och jag är väl inte största fanet av tesla. :D

Om man tycker att M3 passar ens behov vill säga. Har inte kollat på denna Maxda irl.
Model 3 är ju en rätt mycket mer användbar bil än MX-30. Bättre räckvidd och kan dessutom dra släp.

MX-30 väljer man nog primärt för priset.
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Nils944 »

Har du möjlighet att ladda hemma skulle jag slå ett slag för Leaf trotts Chademo. Jag gissar att du sällan skulle behöva snabb-ladda den, så jag tror inte att du behöver hänga upp dig på CCS. En 2020 Leaf kan du köpa för ca 220tkr.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Bengt-re »

Nils944 skrev: 28 jan 2023 20:35
Har du möjlighet att ladda hemma skulle jag slå ett slag för Leaf trotts Chademo. Jag gissar att du sällan skulle behöva snabb-ladda den, så jag tror inte att du behöver hänga upp dig på CCS. En 2020 Leaf kan du köpa för ca 220tkr.
....och en äldre leaf billigare än så. Orkar du så kan du importera en från Norge och spara ännu mer - men mer jobb också. En äldre Leaf med halvruttet batteri skulle duga för mig i jobbpendling - kan ladda hemma och på jobbet så går den säkert 50km även på vintern så duger det.

Tyvärr tycker jag att priset på gamla leffar är lite för högt. I Sverige iaf och jag är för lat för att importera en.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av martinot »

Bengt-re skrev: 28 jan 2023 21:14
Nils944 skrev: 28 jan 2023 20:35
Har du möjlighet att ladda hemma skulle jag slå ett slag för Leaf trotts Chademo. Jag gissar att du sällan skulle behöva snabb-ladda den, så jag tror inte att du behöver hänga upp dig på CCS. En 2020 Leaf kan du köpa för ca 220tkr.
....och en äldre leaf billigare än så. Orkar du så kan du importera en från Norge och spara ännu mer - men mer jobb också. En äldre Leaf med halvruttet batteri skulle duga för mig i jobbpendling - kan ladda hemma och på jobbet så går den säkert 50km även på vintern så duger det.

Tyvärr tycker jag att priset på gamla leffar är lite för högt. I Sverige iaf och jag är för lat för att importera en.
TS behövde kunna pendla 14 mil ToR på vintern. Har Leaf någon VP?

Däremot så håller jag med om att snabbladdning normalt inte behövs användas för en renodlad pendlarbil med tillräcklig räckvidd.

Det skulle väl vara om det är något helt oförutsett som händer som det kan kanske vara praktiskt att ha den möjligheten, och då är det ju en fördel med CCS i en del fall (håller med TS där).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

Nils944 skrev: 28 jan 2023 20:35
Har du möjlighet att ladda hemma skulle jag slå ett slag för Leaf trotts Chademo. Jag gissar att du sällan skulle behöva snabb-ladda den, så jag tror inte att du behöver hänga upp dig på CCS. En 2020 Leaf kan du köpa för ca 220tkr.
Billigare än så! Tror man kan komma under 200 000 kr om man gräver lite :)

Bor i villa, så laddning är inget problem.

Har alla 40/62 kWh 7,2 kW laddare? Vet att det var tillval förut.

Går att fläska på rätt bra med laddningen även hemma i så fall. Vi har 20A säkring, men smältsäkringar är gjorda så att de klarar 40% överlast. Man kan alltså köra 28A kontinuerligt. 20A till bilen är inget problem om man har lastbalansering.

Inte många som vet det. Inte jag heller förrän nyligen. Men det är alltså inte bara att det KAN gå. Det SKA gå att köra 40% överlast kontinuerligt. Annars uppfyller inte säkringen spec.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

martinot skrev: 28 jan 2023 21:20
Bengt-re skrev: 28 jan 2023 21:14
Nils944 skrev: 28 jan 2023 20:35
Har du möjlighet att ladda hemma skulle jag slå ett slag för Leaf trotts Chademo. Jag gissar att du sällan skulle behöva snabb-ladda den, så jag tror inte att du behöver hänga upp dig på CCS. En 2020 Leaf kan du köpa för ca 220tkr.
....och en äldre leaf billigare än så. Orkar du så kan du importera en från Norge och spara ännu mer - men mer jobb också. En äldre Leaf med halvruttet batteri skulle duga för mig i jobbpendling - kan ladda hemma och på jobbet så går den säkert 50km även på vintern så duger det.

Tyvärr tycker jag att priset på gamla leffar är lite för högt. I Sverige iaf och jag är för lat för att importera en.
TS behövde kunna pendla 14 mil ToR på vintern. Har Leaf någon VP?

Däremot så håller jag med om att snabbladdning normalt inte behövs användas för en renodlad pendlarbil med tillräcklig räckvidd.

Det skulle väl vara om det är något helt oförutsett som händer som det kan kanske vara praktiskt att ha den möjligheten, och då är det ju en fördel med CCS i en del fall (håller med TS där).
Alla nyare Leaf har värmepump. Tror det kom 2014 eller nåt sånt.

Möjligen kan man fundera på 62 kWh leaf också. Då kommer man ju verkligt långt utan snabbladdning.

Har man kört så långt så är chansen stor att man ska stanna där ganska länge och kan långsamladda :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tycker det är lite kul att du tycker Ioniq electric är "jävligt ful", men inte verkar ha några på 'betänkligheter' när det gäller en Leaf... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Korken »

SwedishAdvocate skrev: 28 jan 2023 22:19
Tycker det är lite kul att du tycker Ioniq electric är "jävligt ful", men inte verkar ha några på 'betänkligheter' när det gäller en Leaf... ;)
Leaf är skitsnygg! Tål nästan allt utom just koreaner. Det är något i deras formgivning som ger mig kortslutning i hjärnan..
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Mazda MX-30. Något att ha?

Inlägg av Bengt-re »

Korken skrev: 28 jan 2023 22:31
SwedishAdvocate skrev: 28 jan 2023 22:19
Tycker det är lite kul att du tycker Ioniq electric är "jävligt ful", men inte verkar ha några på 'betänkligheter' när det gäller en Leaf... ;)
Leaf är skitsnygg! Tål nästan allt utom just koreaner. Det är något i deras formgivning som ger mig kortslutning i hjärnan..
Kan bara hålla med. Leaf är ful, men Kia och hyndor...
Skriv svar