Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Blir kämpigt om det är kallare, snöar, regnar eller är mkt motvind.
Lite batteridegradering på det också så sitter du nog och svär titt som tätt då du måste krypa fram, trots att du kanske har bråttom denna gång.
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Blir kämpigt om det är kallare, snöar, regnar eller är mkt motvind.
Lite batteridegradering på det också så sitter du nog och svär titt som tätt då du måste krypa fram, trots att du kanske har bråttom denna gång.
Samma tanke från mig men det kan väl bara du svara på, jag hade inte orkat.
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Blir kämpigt om det är kallare, snöar, regnar eller är mkt motvind.
Lite batteridegradering på det också så sitter du nog och svär titt som tätt då du måste krypa fram, trots att du kanske har bråttom denna gång.
Om man var garanterad laddning på jobbet så hade det varit lugnt. Sannolikt har jag oftast det. Men då jag är konsult så är det kunden som tillhandahåller parkering.
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Blir kämpigt om det är kallare, snöar, regnar eller är mkt motvind.
Lite batteridegradering på det också så sitter du nog och svär titt som tätt då du måste krypa fram, trots att du kanske har bråttom denna gång.
Om man var garanterad laddning på jobbet så hade det varit lugnt. Sannolikt har jag oftast det. Men då jag är konsult så är det kunden som tillhandahåller parkering.
De flesta har laddare. Men inte alla.
Kan också vara så att det strular med laddning ngn gång, eller du måste köra en extra sträcka du inte planerat för etc.
Att köra utan marginal är inte kul, särskilt inte 5 dagar i veckan.
Om man var garanterad laddning på jobbet så hade det varit lugnt. Sannolikt har jag oftast det. Men då jag är konsult så är det kunden som tillhandahåller parkering.
De flesta har laddare. Men inte alla.
Minns inte om du har skrivit det här i tråden...
Skulle du spara pengar på att pendla med en elbil?
Vad är det för bil du pendlar den här sträckan med idag?
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Skulle personligen inte valt en bil med så tunn räckviddmarginal som 6%. Man vet aldrig när det händer något oförutsett (trafikstopp, vägbyggen med omläggning, olyckor, etc), eller om man måste ta ett extra ärende på vägen.
Välj en elbil med lite lägre konsumtion, och/eller större batteri. Annars misstänker jag att det som är en positiv upplevelse med elbilar lätt kan bli till en besvikelse och en negativ sådan för dig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Nej, jag skulle avråda i det läget. Batteriet åldras, det blir köer, slask och motvind samt att du någon gång har lite brått eller behöver göra ett ärende. Sikta på en annan lösning är mitt råd.
Om man var garanterad laddning på jobbet så hade det varit lugnt. Sannolikt har jag oftast det. Men då jag är konsult så är det kunden som tillhandahåller parkering.
De flesta har laddare. Men inte alla.
Minns inte om du har skrivit det här i tråden...
Skulle du spara pengar på att pendla med en elbil?
Vad är det för bil du pendlar den här sträckan med idag?
Har en gammal diesel som jag underhåller själv. Svårslaget rent ekonomiskt. Men det har blivit mycket reparationer på sistone. Behövs ju en driftsäker bil om man pendlar.
Elbil ser jag mest som något som i bästa fall går +-0. Gillar teknik. Miljöaspekten är mindre viktig för mig. Men det är ju inget negativt
Om man var garanterad laddning på jobbet så hade det varit lugnt. Sannolikt har jag oftast det. Men då jag är konsult så är det kunden som tillhandahåller parkering.
De flesta har laddare. Men inte alla.
Minns inte om du har skrivit det här i tråden...
Skulle du spara pengar på att pendla med en elbil?
Vad är det för bil du pendlar den här sträckan med idag?
Har en gammal diesel som jag underhåller själv. Svårslaget rent ekonomiskt. Men det har blivit mycket reparationer på sistone. Behövs ju en driftsäker bil om man pendlar.
Jo, är man egenkonsult som fakturerar per timme, och där man behöver transportera sig ibland för arbetets skull, så kan ju en otillförlitlig "billig" bil snabbt bli en väldigt dyr affär. Även timmarna för underhåll som man gör själv kan snabbt bli enormt dyra om man har en hyfsat vettig timtaxa. Gäller att inte vara allt för dumsnål.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Om man var garanterad laddning på jobbet så hade det varit lugnt. Sannolikt har jag oftast det. Men då jag är konsult så är det kunden som tillhandahåller parkering.
De flesta har laddare. Men inte alla.
Minns inte om du har skrivit det här i tråden...
Skulle du spara pengar på att pendla med en elbil?
Vad är det för bil du pendlar den här sträckan med idag?
Har en gammal diesel som jag underhåller själv. Svårslaget rent ekonomiskt. Men det har blivit mycket reparationer på sistone. Behövs ju en driftsäker bil om man pendlar.
Jo, är man egenkonsult som fakturerar per timme, och där man behöver transportera sig ibland för arbetets skull, så kan ju en otillförlitlig "billig" bil snabbt bli en väldigt dyr affär. Även timmarna för underhåll som man gör själv kan snabbt bli enormt dyra om man har en hyfsat vettig timtaxa. Gäller att inte vara allt för dumsnål.
Tycker det är lite roligt att skruva också. Till en viss gräns såklart. Så länge det är underhåll och icke akuta reparationer är det helt ok. Men man vill ju inte bli stående på väg till jobbet.
En bil som gått 20 000 mil börjar ju ofta kräva sitt.
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Finns det laddare på vägen hem? Låter som du skulle klara dig den största delen av året men skulle behöva göra en kort laddstopp på vägen hem under delar av vintern. Dvs du kan få den att fungera, men klart vore det bekvämare men en elbil med längre räckvidd.
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Finns det laddare på vägen hem? Låter som du skulle klara dig den största delen av året men skulle behöva göra en kort laddstopp på vägen hem under delar av vintern. Dvs du kan få den att fungera, men klart vore det bekvämare men en elbil med längre räckvidd.
Passerar OKQ8, Preem, Ionity och Tesla på vägen hem
Lite tragiskt för går det att tanka och köra helt på bensin så är det inte en ren elbil,
oavsett vad man väljer att kalla tekniken för. Punkt.
Då är det en hybrid helt enkelt.
Lite synd att det inte finns officiell statistik på hur många mil som
körts på el respektive bensin på alla hybrider, typ registrerat på bilprovningen.
För att inte tala om etanolkonverterade bilar, hur många % körs på etanol?
För att inte tala om etanolkonverterade bilar, hur många % körs på etanol?
Tror det var Subaru som introducerade en ny etanolmodell i Sverige nyligen. Innan dess så var den sista etanolbilen som såldes i Sverige en Golf Mk7. Tidigare jobbade jag ca 7 år hos en statlig arbetsgivare 'i Skånes inland'... Där fanns en sån etanol-Golf som tjänstebil. Den rullade säkert lite mer än 5-10 mil om dagen. Och det var antagligen bara jag i en personalstyrka om ca 15-20 pers som tankade den med etanol... Och då tankades den bilen enbart på Cirkle K. Och alla Cirkle K har två pump-handtag för etanol... Alla tankningskvitton redovisades, så det framgick hur tydligt som helst att den bilen i princip enbart gick på bensin. Ingen chef (eller HQ i Sthlm) brydde sig ett jota...
För att inte tala om etanolkonverterade bilar, hur många % körs på etanol?
Tror det var Subaru som introducerade en ny etanolmodell i Sverige nyligen. Innan dess så var den sista etanolbilen som såldes i Sverige en Golf Mk7. Tidigare jobbade jag ca 7 år hos en statlig arbetsgivare 'i Skånes inland'... Där fanns en sån etanol-Golf som tjänstebil. Den rullade säkert lite mer än 5-10 mil om dagen. Och det var antagligen bara jag i en personalstyrka om ca 15-20 pers som tankade den med etanol... Och då tankades den bilen enbart på Cirkle K. Och alla Cirkle K har två pump-handtag för etanol... Alla tankningskvitton redovisades, så det framgick hur tydligt som helst att den bilen i princip enbart gick på bensin. Ingen chef (eller HQ i Sthlm) brydde sig ett jota...
Det förekommer efterkonvertering av importbilar, främst törstiga pick-up:er. De sparar in konverteringen på ett år ungefär eftersom skatten är så hög.
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Finns det laddare på vägen hem? Låter som du skulle klara dig den största delen av året men skulle behöva göra en kort laddstopp på vägen hem under delar av vintern. Dvs du kan få den att fungera, men klart vore det bekvämare men en elbil med längre räckvidd.
Passerar OKQ8, Preem, Ionity och Tesla på vägen hem
Om du gillar bilen finns det ju lösning de gånger du måste toppa upp. Bara köpa!
Lite tragiskt för går det att tanka och köra helt på bensin så är det inte en ren elbil,
oavsett vad man väljer att kalla tekniken för. Punkt.
Då är det en hybrid helt enkelt.
Lite synd att det inte finns officiell statistik på hur många mil som
körts på el respektive bensin på alla hybrider, typ registrerat på bilprovningen.
För att inte tala om etanolkonverterade bilar, hur många % körs på etanol?
Jag köpte 2st Ford Transit Connect -22 små skåpbilar till firman förra året. Ecoboost motor på 1 liter och E85. Årsskatt 700kr.
Vi har faktiskt kört på etanol sen förra sommaren. Har ju varit förmånligt när bensinen kostade 22kr och etanolen 15kr. Nu är det bensin igen sen priserna sjunkit.
Skillnaden i energiinnehåll är ju mindre nu också med reduktionsplikten så är det ju redan massa etanol i vanliga bensinen.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 2 gång.
För att inte tala om etanolkonverterade bilar, hur många % körs på etanol?
Tror det var Subaru som introducerade en ny etanolmodell i Sverige nyligen. Innan dess så var den sista etanolbilen som såldes i Sverige en Golf Mk7. Tidigare jobbade jag ca 7 år hos en statlig arbetsgivare 'i Skånes inland'... Där fanns en sån etanol-Golf som tjänstebil. Den rullade säkert lite mer än 5-10 mil om dagen. Och det var antagligen bara jag i en personalstyrka om ca 15-20 pers som tankade den med etanol... Och då tankades den bilen enbart på Cirkle K. Och alla Cirkle K har två pump-handtag för etanol... Alla tankningskvitton redovisades, så det framgick hur tydligt som helst att den bilen i princip enbart gick på bensin. Ingen chef (eller HQ i Sthlm) brydde sig ett jota...
Kanske lika så bra det dock. Nyttan med biobränslen är uselt underbyggd. Det finns till och med en rapport från EU-kommissionen som kommit fram till att biobränsle från skog är sämre än fossilt bränsle.
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Finns det laddare på vägen hem? Låter som du skulle klara dig den största delen av året men skulle behöva göra en kort laddstopp på vägen hem under delar av vintern. Dvs du kan få den att fungera, men klart vore det bekvämare men en elbil med längre räckvidd.
Passerar OKQ8, Preem, Ionity och Tesla på vägen hem
Om du gillar bilen finns det ju lösning de gånger du måste toppa upp. Bara köpa!
Risken är att man åker på att toppa varje dag. Det tröttnar man nog på i längden. Dessutom är det dyrt!
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Finns det laddare på vägen hem? Låter som du skulle klara dig den största delen av året men skulle behöva göra en kort laddstopp på vägen hem under delar av vintern. Dvs du kan få den att fungera, men klart vore det bekvämare men en elbil med längre räckvidd.
Passerar OKQ8, Preem, Ionity och Tesla på vägen hem
Då kan du ju enkelt ladda när det kommer behov. För många av de som Tesla och Ionity så är det ju också CCS som gäller.
Dock är det ändå en risk att du i slutet på sträckan kan få problem om du inte toppar upp, och något oförutsett händer (olycka, snöstorm, etc.) på slutet som gör att du tex. fastnar på vägen. Så helt bra är det ju ändå inte med så extremt små marginaler. Såvida du inte tar som rutin att alltid toppa upp på hemvägen, men det blir ju också tidsödande och rätt krångligt. Jag skulle inte själv utsatt mig för denna stress. Det skall vara behagligt och bekvämt att äga och köra (el)bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Provkörde en sträcka motsvarande min pendling med en MX-30 igår. Började med laddaren i men med kallt batteri. 22 grader i bilen och -2 ute och höll motorvägsfart hela vägen. Kom tillbaka med 6% batteri.
Funkar nog i praktiken om man tänker sig för. Men frågan är om man orkar med det i längden..
Finns det laddare på vägen hem? Låter som du skulle klara dig den största delen av året men skulle behöva göra en kort laddstopp på vägen hem under delar av vintern. Dvs du kan få den att fungera, men klart vore det bekvämare men en elbil med längre räckvidd.
Passerar OKQ8, Preem, Ionity och Tesla på vägen hem
Om du gillar bilen finns det ju lösning de gånger du måste toppa upp. Bara köpa!
Risken är att man åker på att toppa varje dag. Det tröttnar man nog på i längden. Dessutom är det dyrt!
Ja, ivf. under vinterhalvåret, men det är illa nog. Håller med dig 100%.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Känns som Opel Mokka/Citroën e-C4 ligger närmast till hands om man ska ha ngt annat. De börjar trilla i pris och lär trilla ännu mer.
Större batteri, lägre förbrukning och snabbare laddning.
e-2008 är typ samma bil men den är lila pissdyr som en Tesla att försäkra. Fråga mig inte varför..
e-2008 är en större bil.
Kika på en e-208. Det är tekniskt sett exakt samma bil som Mokka-e och e-C4. Borde vara väldigt snarlik försäkringskostnad (annars är det något som är helt galet).
Detta är en bil(ar) som jag hade helt klart valt framför MX-30 (även om Mazdan är snyggare så är 208 ändå hyfsat snygg i blått).
Kanske även Cupra Born kan komma ner i liknande priser så småningom. Då kan även det vara ett mycket trevligt eller trevligare alternativ. Men om inte så hade jag nog gått för en blå e-208. Har en kollega som har den och supernöjd (även om jag läst om negativt kring buggig programvara, men det har jag även läst om både MEB-bilar och tom. Mazdan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Känns som Opel Mokka/Citroën e-C4 ligger närmast till hands om man ska ha ngt annat. De börjar trilla i pris och lär trilla ännu mer.
Större batteri, lägre förbrukning och snabbare laddning.
e-2008 är typ samma bil men den är lila pissdyr som en Tesla att försäkra. Fråga mig inte varför..
e-2008 är en större bil.
Kika på en e-208. Det är tekniskt sett exakt samma bil som Mokka-e och e-C4. Borde vara väldigt snarlik försäkringskostnad (annars är det något som är helt galet).
Detta är en bil(ar) som jag hade helt klart valt framför MX-30 (även om Mazdan är snyggare så är 208 ändå hyfsat snygg i blått).
Kanske även Cupra Born kan komma ner i liknande priser så småningom. Då kan även det vara ett mycket trevligt eller trevligare alternativ. Men om inte så hade jag nog gått för en blå e-208. Har en kollega som har den och supernöjd (även om jag läst om negativt kring buggig programvara, men det har jag även läst om både MEB-bilar och tom. Mazdan).
Försäkringskostnader är galna. Finns absolut ingen logik i dem. Ett exempel är att Peugeot 108 och Citroën C1 har olik premier. Trots att bilarna är identiska så när som på lite plast fram och bak.