Tycker det är lite kul att du tycker Ioniq electric är "jävligt ful", men inte verkar ha några på 'betänkligheter' när det gäller en Leaf...
Leaf är skitsnygg! Tål nästan allt utom just koreaner. Det är något i deras formgivning som ger mig kortslutning i hjärnan..
Tycker japanare från Nissan och Toyota för det mesta är skitfula. Speciellt Leaf är brutalt ful. Hemska bilar!
Undantag finns dock, som tex Suzuki Jimny och den i denna tråden omdiskuterade Mazda MX30. Tycker de är riktigt snygga japanare. Ovanligt (iaf. för mig att tycka det).
Sedan köper jag personligen normalt inte bilar främst för deras utseende. Speciellt inte det yttre. För mig är interiören, som man sitter i och ser mycket mer av, otroligt mycket viktigare att den är snygg och trevlig.
För mig överväger saker som tex. körkänsla, körglädje, prestanda och praktiska funktioner mycket mer. Men det är jag det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tycker det är lite kul att du tycker Ioniq electric är "jävligt ful", men inte verkar ha några på 'betänkligheter' när det gäller en Leaf...
Leaf är skitsnygg! Tål nästan allt utom just koreaner. Det är något i deras formgivning som ger mig kortslutning i hjärnan..
Tycker japanare från Nissan och Toyota för det mesta är skitfula. Speciellt Leaf är brutalt ful. Hemska bilar!
Undantag finns dock, som tex Suzuki Jimny och den i denna tråden omdiskuterade Mazda MX30. Tycker de är riktigt snygga japanare. Ovanligt (iaf. för mig att tycka det).
Sedan köper jag personligen normalt inte bilar främst för deras utseende. Speciellt inte det yttre. För mig är interiören, som man sitter i och ser mycket mer av, otroligt mycket viktigare att den är snygg och trevlig.
För mig överväger saker som tex. körkänsla, körglädje, prestanda och praktiska funktioner mycket mer. Men det är jag det.
Tycker japanerna har skärpt till sig de senaste åren.
Tror ett av problemen varit att Japan, åtminstone tidigare, hade en lägre tillåten bredd på bilar.
Det tvingade fram platta karossidor och de klassiska infällda handtagen för att inte tappa för mycket utrymme. Kolla på lite äldre japanska bilar så förstår du vad jag menar.
Glöm leaf med 40 kWh batteri på en gång. Frun tog vår leaf till Jönköping igår, från Linköping. 13.5 mil enligt abrp. 2 grader varmt och lite blåsigt, hon höll max 105 om jag förstod rätt på 120 väg, hur kul är det och kom fram med 15%, lägg på lite snö och kyla så får du köra i 90. Är ett år gammal och har gått 1000 mil så skapligt piggt batteri. Vi har den främst som andrabil och det sköter den bra. På sommaren är det inga problem med denna sträckan.
Glöm leaf med 40 kWh batteri på en gång. Frun tog vår leaf till Jönköping igår, från Linköping. 13.5 mil enligt abrp. 2 grader varmt och lite blåsigt, hon höll max 105 om jag förstod rätt på 120 väg, hur kul är det och kom fram med 15%, lägg på lite snö och kyla så får du köra i 90. Är ett år gammal och har gått 1000 mil så skapligt piggt batteri. Vi har den främst som andrabil och det sköter den bra. På sommaren är det inga problem med denna sträckan.
Kan väl kanske vara hanterbart iofs. Borde oftast gå att ladda på jobbet. Men vill inte vara beroende av det. Är på gång att byta jobb..
Glöm leaf med 40 kWh batteri på en gång. Frun tog vår leaf till Jönköping igår, från Linköping. 13.5 mil enligt abrp. 2 grader varmt och lite blåsigt, hon höll max 105 om jag förstod rätt på 120 väg, hur kul är det och kom fram med 15%, lägg på lite snö och kyla så får du köra i 90. Är ett år gammal och har gått 1000 mil så skapligt piggt batteri. Vi har den främst som andrabil och det sköter den bra. På sommaren är det inga problem med denna sträckan.
Kan väl kanske vara hanterbart iofs. Borde oftast gå att ladda på jobbet. Men vill inte vara beroende av det. Är på gång att byta jobb..
Är det 7,2 kW laddare på alla 40 kWh?
Ok, jag trodde att du inte kunde ladda på jobbet, då är det lugnt. Nej den har enfas och jag tror max är 32A men jag bara 20A så över 19A har jag inte kommit upp i. Snart har jag 25A och med lite sol så ska jag se vad jag kan komma upp i. Med den medskickade laddaren (10A)laddade bilen i natt från 15 till 100 på ca 12 timmar. Om du kan ladda på jobbet ibland så kan jag absolut rekommendera Leaf. Finns -18 som gått 10 000 mil för under 200, känns prisvärda.
Glöm leaf med 40 kWh batteri på en gång. Frun tog vår leaf till Jönköping igår, från Linköping. 13.5 mil enligt abrp. 2 grader varmt och lite blåsigt, hon höll max 105 om jag förstod rätt på 120 väg, hur kul är det och kom fram med 15%, lägg på lite snö och kyla så får du köra i 90. Är ett år gammal och har gått 1000 mil så skapligt piggt batteri. Vi har den främst som andrabil och det sköter den bra. På sommaren är det inga problem med denna sträckan.
Kan väl kanske vara hanterbart iofs. Borde oftast gå att ladda på jobbet. Men vill inte vara beroende av det. Är på gång att byta jobb..
Är det 7,2 kW laddare på alla 40 kWh?
Ok, jag trodde att du inte kunde ladda på jobbet, då är det lugnt. Nej den har enfas och jag tror max är 32A men jag bara 20A så över 19A har jag inte kommit upp i. Snart har jag 25A och med lite sol så ska jag se vad jag kan komma upp i. Med den medskickade laddaren (10A)laddade bilen i natt från 15 till 100 på ca 12 timmar. Om du kan ladda på jobbet ibland så kan jag absolut rekommendera Leaf. Finns -18 som gått 10 000 mil för under 200, känns prisvärda.
Går till och med att få 2020 som gått 2000 mil för 200k Priserna sjunker som en sten.
Men den klarar mer än 16A? På de tidiga var 32A tillval nämligen.
Med 16A hinner man ju knappt ladda över natten om man kommer hem sent och åker tidigt..
Tycker japanare från Nissan och Toyota för det mesta är skitfula. Speciellt Leaf är brutalt ful. Hemska bilar!
Tycker japanerna har skärpt till sig de senaste åren.
Tror ett av problemen varit att Japan, åtminstone tidigare, hade en lägre tillåten bredd på bilar.
Skärpt sig?
De blir ju bara asfulare för varje år som går!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tycker japanare från Nissan och Toyota för det mesta är skitfula. Speciellt Leaf är brutalt ful. Hemska bilar!
Tycker japanerna har skärpt till sig de senaste åren.
Tror ett av problemen varit att Japan, åtminstone tidigare, hade en lägre tillåten bredd på bilar.
Skärpt sig?
De blir ju bara asfulare för varje år som går!
De där har ju dock några år på nacken och många säljs inte här. Kika på Toyotas, Nissans och Mazdas nuvarande modellprogram i Sverige. Hade kunnat ta många av dem som europeiska med ett annat emblem.
Koreanerna däremot. EV6 är ju förfärlig. Bakdelen kan omöjligt vara designad av en Europé.
Glöm leaf med 40 kWh batteri på en gång. Frun tog vår leaf till Jönköping igår, från Linköping. 13.5 mil enligt abrp. 2 grader varmt och lite blåsigt, hon höll max 105 om jag förstod rätt på 120 väg, hur kul är det och kom fram med 15%, lägg på lite snö och kyla så får du köra i 90. Är ett år gammal och har gått 1000 mil så skapligt piggt batteri. Vi har den främst som andrabil och det sköter den bra. På sommaren är det inga problem med denna sträckan.
Kan väl kanske vara hanterbart iofs. Borde oftast gå att ladda på jobbet. Men vill inte vara beroende av det. Är på gång att byta jobb..
Är det 7,2 kW laddare på alla 40 kWh?
Ok, jag trodde att du inte kunde ladda på jobbet, då är det lugnt. Nej den har enfas och jag tror max är 32A men jag bara 20A så över 19A har jag inte kommit upp i. Snart har jag 25A och med lite sol så ska jag se vad jag kan komma upp i. Med den medskickade laddaren (10A)laddade bilen i natt från 15 till 100 på ca 12 timmar. Om du kan ladda på jobbet ibland så kan jag absolut rekommendera Leaf. Finns -18 som gått 10 000 mil för under 200, känns prisvärda.
Går till och med att få 2020 som gått 2000 mil för 200k Priserna sjunker som en sten.
Men den klarar mer än 16A? På de tidiga var 32A tillval nämligen.
Med 16A hinner man ju knappt ladda över natten om man kommer hem sent och åker tidigt..
Det får man nog kolla men min har det som är ett år gammal men det räcker ju med 10 h för att få fullt batteri med 16A så det räcker nog i de flesta fall.
På vägen tillbaks idag med mindre blåst så var det 35% kvar, så 14 mil funkar nog oftast.
De där har ju dock några år på nacken och många säljs inte här. Kika på Toyotas, Nissans och Mazdas nuvarande modellprogram i Sverige. Hade kunnat ta många av dem som europeiska med ett annat emblem.
Koreanerna däremot. EV6 är ju förfärlig. Bakdelen kan omöjligt vara designad av en Europé.
Håller med!
Karim Habib från Libanon. Men fint CV.
Glöm leaf med 40 kWh batteri på en gång. Frun tog vår leaf till Jönköping igår, från Linköping. 13.5 mil enligt abrp. 2 grader varmt och lite blåsigt, hon höll max 105 om jag förstod rätt på 120 väg, hur kul är det och kom fram med 15%, lägg på lite snö och kyla så får du köra i 90. Är ett år gammal och har gått 1000 mil så skapligt piggt batteri. Vi har den främst som andrabil och det sköter den bra. På sommaren är det inga problem med denna sträckan.
Kan väl kanske vara hanterbart iofs. Borde oftast gå att ladda på jobbet. Men vill inte vara beroende av det. Är på gång att byta jobb..
Är det 7,2 kW laddare på alla 40 kWh?
Ok, jag trodde att du inte kunde ladda på jobbet, då är det lugnt. Nej den har enfas och jag tror max är 32A men jag bara 20A så över 19A har jag inte kommit upp i. Snart har jag 25A och med lite sol så ska jag se vad jag kan komma upp i. Med den medskickade laddaren (10A)laddade bilen i natt från 15 till 100 på ca 12 timmar. Om du kan ladda på jobbet ibland så kan jag absolut rekommendera Leaf. Finns -18 som gått 10 000 mil för under 200, känns prisvärda.
Går till och med att få 2020 som gått 2000 mil för 200k Priserna sjunker som en sten.
Men den klarar mer än 16A? På de tidiga var 32A tillval nämligen.
Med 16A hinner man ju knappt ladda över natten om man kommer hem sent och åker tidigt..
Det får man nog kolla men min har det som är ett år gammal men det räcker ju med 10 h för att få fullt batteri med 16A så det räcker nog i de flesta fall.
På vägen tillbaks idag med mindre blåst så var det 35% kvar, så 14 mil funkar nog oftast.
Det är sant. Borde funka. Dock kan ju 32A laddare väga upp lite för bristen på CCS. Parkerar man en timme får man ändå rätt många mil.
Man borde ju alltid komma fram i alla fall. Vet man att man inte kan ladda på jobbet och det är kallt så kan man ju sänka hastigheten.
Leaf verkar dessutom hålls hög kvalité. Får nog ta och provköra en
Det verkar som du har bra koll på laddning osv, så jag tror inte att du skulle ha någon problem med Leaf (40kw). I värsta fall får du stödladda på vägen hem. Jag minns bara en gång att vi fick göra en oplanerad laddstopp, och då var det yrväder, motvind, och 125km/h på motorväg. Det var bara att kolla uppladdning.nu och vi hittade en Chademo-laddare där vi laddade i ca 10 minuter för att kunna klara resan. (Och det var gratis! Men det var några år sedan….)
När bilen är hemma är det alltid på laddning (ABC - Always Be Charging - TB uttryck). Laddaren är inställd på 7A och 90% max. Ibland får jag öka upp till 16A om det blir många turer. Det är nästan bara jag som kör Teslan - hustrun och barnen föredrar Leafen eftersom den har en mjukare gång, fysiska knappar och pga sin mindre storlek är lite smidigare att köra.
Det verkar som du har bra koll på laddning osv, så jag tror inte att du skulle ha någon problem med Leaf (40kw). I värsta fall får du stödladda på vägen hem. Jag minns bara en gång att vi fick göra en oplanerad laddstopp, och då var det yrväder, motvind, och 125km/h på motorväg. Det var bara att kolla uppladdning.nu och vi hittade en Chademo-laddare där vi laddade i ca 10 minuter för att kunna klara resan. (Och det var gratis! Men det var några år sedan….)
När bilen är hemma är det alltid på laddning (ABC - Always Be Charging - TB uttryck). Laddaren är inställd på 7A och 90% max. Ibland får jag öka upp till 16A om det blir många turer. Det är nästan bara jag som kör Teslan - hustrun och barnen föredrar Leafen eftersom den har en mjukare gång, fysiska knappar och pga sin mindre storlek är lite smidigare att köra.
Finns rätt många Chademo-laddare. Frågan är väl hur länge de finns kvar. Känns ju sådär att ha en bil som bara får sämre och sämre laddmöjligheter.
Leaf skulle jag bara köpa om jag bara behövde ladda med AC, aldrig för långresor som kräver DC laddning (skriver inte snabbladdning) det är nog detta som gör att som går få till vettigt pris, ingen som köper en bil för långresa utan CCS.
Bra fråga, och något har har funderat på lite. För vår del tar vi Teslan på långresor, så tillgång till snabbladdning för Leaf är inte så viktigt. Senast vi laddade Leaf med Chademo var sommaren 2021. AC laddning kommer att finnas givetvis.
Leaf skulle jag bara köpa om jag bara behövde ladda med AC, aldrig för långresor som kräver DC laddning (skriver inte snabbladdning) det är nog detta som gör att som går få till vettigt pris, ingen som köper en bil för långresa utan CCS.
Det var/är där MX-30 kommer in i bilden. Kostar ungefär som Leaf, men med CCS. Otroligt svårt att veta vad som är bäst tycker jag.
Går ju att åka på längre med MX-30, även om man får ladda en gång i timmen. Det gör man inte med en Leaf.
Leaf skulle jag bara köpa om jag bara behövde ladda med AC, aldrig för långresor som kräver DC laddning (skriver inte snabbladdning) det är nog detta som gör att som går få till vettigt pris, ingen som köper en bil för långresa utan CCS.
Det var/är där MX-30 kommer in i bilden. Kostar ungefär som Leaf, men med CCS. Otroligt svårt att veta vad som är bäst tycker jag.
Går ju att åka på längre med MX-30, även om man får ladda en gång i timmen. Det gör man inte med en Leaf.
Skall du någon gång åka på en längre tur/semester, och bara kan välja på dessa två elbilar i världen, så hade jag nog också gått för en MX-30 av flera olika skäl.
Med avsaknad av CCS och avsaknad av riktig temperaturhantering av batteripaket vid snabbladdning hade Leaf bara där gått bort för mig (förutom att vara extremt plastig, ful och tråkig IMO).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Leaf skulle jag bara köpa om jag bara behövde ladda med AC, aldrig för långresor som kräver DC laddning (skriver inte snabbladdning) det är nog detta som gör att som går få till vettigt pris, ingen som köper en bil för långresa utan CCS.
Det var/är där MX-30 kommer in i bilden. Kostar ungefär som Leaf, men med CCS. Otroligt svårt att veta vad som är bäst tycker jag.
Går ju att åka på längre med MX-30, även om man får ladda en gång i timmen. Det gör man inte med en Leaf.
Skall du någon gång åka på en längre tur/semester, och bara kan välja på dessa två elbilar i världen, så hade jag nog också gått för en MX-30 av flera olika skäl.
Med avsaknad av CCS och avsaknad av riktig temperaturhantering av batteripaket vid snabbladdning hade Leaf bara där gått bort för mig (förutom att vara extremt plastig, ful och tråkig IMO).
Ungefär min tanke. Ska se hur utvecklingen blir med priserna. Eventuellt kan man väl få en e-soul till bra pris snart också.
Leaf skulle jag bara köpa om jag bara behövde ladda med AC, aldrig för långresor som kräver DC laddning (skriver inte snabbladdning) det är nog detta som gör att som går få till vettigt pris, ingen som köper en bil för långresa utan CCS.
Det var/är där MX-30 kommer in i bilden. Kostar ungefär som Leaf, men med CCS. Otroligt svårt att veta vad som är bäst tycker jag.
Går ju att åka på längre med MX-30, även om man får ladda en gång i timmen. Det gör man inte med en Leaf.
Skall du någon gång åka på en längre tur/semester, och bara kan välja på dessa två elbilar i världen, så hade jag nog också gått för en MX-30 av flera olika skäl.
Med avsaknad av CCS och avsaknad av riktig temperaturhantering av batteripaket vid snabbladdning hade Leaf bara där gått bort för mig (förutom att vara extremt plastig, ful och tråkig IMO).
Ungefär min tanke. Ska se hur utvecklingen blir med priserna. Eventuellt kan man väl få en e-soul till bra pris snart också.
Jo, i valet mellan de tre bilarna så hade jag nog också gått för en E-soul då det är en väldigt energieffektiv bil (trots många år på nacken).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Med lilla batteriet är den snart nere på 250’. Det laddar ganska långsamt så ingen långresebil men grejjar utan problem 20-25 mil sommartid.
Mycket mer funktionell än Mazdan. Vi är grymt nöjda med vår. Har utan problem kört 5 personer med skidutrustning till Oviksfjällen och tillbaka. Rymlig!
Om du något intresse i spotpris och optimering av detta så skulle jag kraftigt avråda från en bil som bara klarar en fas laddning.
Jag som gillar optimerandet med spotpris och laddning av bilarna blir frustrerad över frugans bil som är en fas behöver ladda minst 3 gånger så lång tid ijämnförelse med min Model 3.
Även om du inte har intresse i optimering så kan det även vara frustrerande ibland med enfas, specoellt men en inte så effektiv bil. Men beror givetvis å hur man bor mm.
Med lilla batteriet är den snart nere på 250’. Det laddar ganska långsamt så ingen långresebil men grejjar utan problem 20-25 mil sommartid.
Mycket mer funktionell än Mazdan. Vi är grymt nöjda med vår. Har utan problem kört 5 personer med skidutrustning till Oviksfjällen och tillbaka. Rymlig!
Har aldrig riktigt förstått behovet av att ladda snabbare. Med 50 kW har du 20-80% på en halvtimme är helt ok för mig